1. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2021 |
|
Olejniczak W. Kierunki aktywności kół gospodyń wiejskich
Autor | Wioletta Olejniczak |
Tytuł | Kierunki aktywności kół gospodyń wiejskich |
Title | |
Słowa kluczowe | Koło Gospodyń Wiejskich, rozwój lokalny, tradycja, inicjatywa |
Key words | |
Abstrakt | Celem artykułu było poznanie głównych działań podejmowanych przez Koła Gospodyń Wiejskich (KGW), a także ich wkładu w rozwój lokalny. W pracy wykorzystano pierwotne oraz wtórne materiały źródłowe. Źródła wtórne to literatura naukowa w zakresie rozwoju lokalnego oraz ustawy, które odnoszą się do poruszanego problemu. Źródła pierwotne to wyniki badań jakościowych przeprowadzonych z użyciem techniki wywiadu swobodnego z członkiniami oraz przewodniczącymi KGW. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że KGW spełniają tradycyjne role, takie jak podtrzymanie tradycji ludowych i folklorystycznych, ale również podejmują nowe wyzwania: organizację imprez sportowych, sesji fotograficznych, czy sprzątanie swoich miejscowości. Wszystkie te działania mają wspólny cel, którym jest aktywizacja społeczności lokalnej oraz poprawa jakości ich życia. |
Abstract | |
Cytowanie | Olejniczak W. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2021_n16_s67.pdf |
|
 |
2. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2020 |
|
Bieńkowska-Gołasa W., Nasiadka D. Kultura ludowa jako element promocji regionu kurpiowskiego
Autor | Wioletta Bieńkowska-Gołasa, Dominika Nasiadka |
Tytuł | Kultura ludowa jako element promocji regionu kurpiowskiego |
Title | |
Słowa kluczowe | kultura ludowa, region kurpiowski, promocja, konkurencyjność |
Key words | |
Abstrakt | Celem artykułu była odpowiedź na pytanie, czy kultura ludowa może mieć wpływ
na promocję regionu na przykładzie kurpiowszczyzny? Interpretacja wyników badań wskazuje,
iż region kurpiowski jest otwarty i przyjazny dla turystów. Wyroby regionalne, folklor natomiast
stały się jednym z głównych czynników promujących Kurpie. |
Abstract | |
Cytowanie | Bieńkowska-Gołasa W., Nasiadka D. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2020_n13_s7.pdf |
|
 |
3. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2017 |
|
Niedziółka A. Zarządzanie strategiczne i marketingowe w turystyce
kulturowej na obszarach wiejskich powiatu nowotarskiego
Autor | Arkadiusz Niedziółka |
Tytuł | Zarządzanie strategiczne i marketingowe w turystyce
kulturowej na obszarach wiejskich powiatu nowotarskiego |
Title | The strategic and marketing management of cultural tourism in rural areas
of the Nowy Targ County |
Słowa kluczowe | wiejska turystyka kulturowa, agroturystyka, folklor, zarządzanie, dziedzictwo
kulturowo-historyczne |
Key words | rural cultural tourism, agritourism, folklore, management, cultural and historical heritage |
Abstrakt | Praca przedstawia koncepcje zarządzania marketingowego oraz strategicznego
w wiejskiej turystyce kulturowej stosowane w powiecie nowotarskim przez władze lokalne
oraz stowarzyszenia agroturystyczne. W części teoretycznej artykułu opisano na podstawie
literatury przedmiotu metody marketingowo-zarządcze realizowane w rozwoju tej turystyki.
Zaprezentowano najważniejsze walory turystyczne regionu badań. Popularna tutaj jest turystyka
kulturowa polegająca na poznawaniu przez turystów lokalnego folkloru, dziedzictwa
kulturowo-historycznego, uczestniczenia w różnych imprezach kulturowych oraz zwiedzania
zabytków architektury (np. zamków, dworów), muzeów i skansenów. W części empirycznej
przedstawiono wyniki badań ankietowych przeprowadzonych we wszystkich gminach wiejskich
i miejsko-wiejskich powiatu nowotarskiego. Ukazano ponadto wyniki badań przeprowadzonych
z prezesami dwóch stowarzyszeń agroturystycznych. Wszystkie badania miały na celu
przedstawienie koncepcji zarządzania strategicznego i marketingowego w rozwoju wiejskiej
turystyki kulturowej. |
Abstract | The work presents conceptions of the marketing management and strategic management
of rural cultural tourism used by local authorities and agritourism associations in Nowy Targ County.
In the theoretical part of the article, the marketing and management methods, which are realized in
this form of tourism were described on the ground of the source literature. The most important tourist
values of the study region were presented. Cultural tourism, which involves learning by tourists local
folklore, cultural and historical heritage, participation in various cultural events and visiting architectural
monuments, castles, mansions, museums and open-air museums, is popular here. In the empirical
part of the article, the results of surveys conducted in all rural and urban and rural communes in
Nowy Targ County were presented. Moreover the results of surveys conducted with the chairmen of
two agritourism associations were presented, too. All surveys aimed at specifying the conception of
strategic management and marketing management in the development of rural cultural tourism. |
Cytowanie | Niedziółka A. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2017_n8_s73.pdf |
|
 |