Małażewska S., Wąs A. Kształcenie na życzenie – opinie studentów o systemie przedmiotów do wyboru na Wydziale Nauk Ekonomicznych SGGW
Autor | Sylwia Małażewska, Adam Wąs |
Tytuł | Kształcenie na życzenie – opinie studentów o systemie przedmiotów do wyboru na Wydziale Nauk Ekonomicznych SGGW |
Title | Tailor-made education – system of courses selection at Faculty of Economic Sciences from student perspective |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | In 2008 new courses selection system was introduced at Faculty of Economic Sciences at Warsaw University of Life Sciences. The main aim of the system had been facilitating students in adjusting study profile to their needs. Just after the introduction a research regarding acceptance of the system and quality of the offer has been undertaken among full time students [Wąs and Kłoczko-Gajewska 2009]. This paper summarizes results of new research, which was conducted 4 years after launching of the system. It covers not only opinions on the system itself and presented offer but also students’ evaluation of taken courses and information on their professional activity. The results show that students are quite satisfied both with studying on the Faculty of Economic Sciences and with the system of courses selection. While choosing among subjects the students take into consideration mainly usefulness of the courses in their professional career, conformity with study profile and eagerness in deepening knowledge in certain field. However, public opinion on the teachers and quality of the courses are also important issues. When asked to present main weaknesses of the system, the respondents pointed out: possibility of being taught similar issues on different courses, insufficient share of practical knowledge and cases of inadequate involvement of the lecturers. Additionally, the results show serious professional activity of full time students. It leads to reflection if benefits from gaining experience are not paid with lower level of education. |
Abstract | |
Cytowanie | Małażewska S., Wąs A. (2014) Kształcenie na życzenie – opinie studentów o systemie przedmiotów do wyboru na Wydziale Nauk Ekonomicznych SGGW.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 105: 105-122 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2014_n105_s105.pdf |
|
 |
Babuchowska K., Lizińska W., Opryszczko A. Przyszłość zawodowa studentów kierunków rolniczych w wybranych krajach UE
Autor | Karolina Babuchowska, Wiesława Lizińska, Anna Opryszczko |
Tytuł | Przyszłość zawodowa studentów kierunków rolniczych w wybranych krajach UE |
Title | Professional prospects of agricultural studies graduates in selected EU countries |
Słowa kluczowe | umiejętności, zatrudnienie, zawód |
Key words | skills, employment, professional career. |
Abstrakt | Współcześnie szanse znalezienia pracy zależą w dużej mierze od poziomu wykształcenia, rodzaju ukończonego kierunku, standardu uczelni, a nawet kraju realizacji studiów. Wyższe umiejętności i odpowiednie wykształcenie sprzyjają postawom innowacyjnym, wspierają i kształtują przedsiębiorczość oraz umiejętność elastycznego dostosowania do zmieniających się warunków. Pomimo, że rolnictwo nie jest najpopularniejszym kierunkiem studiów to ponad 90% badanych młodych Europejczyków zamierzało poszukiwać pracy w wyuczonym zawodzie. Trzy czwarte studentów było zdecydowanych pozostać i pracować w ojczyźnie. Materiał przygotowano w oparciu o badania ankietowe przeprowadzone wśród studentów kierunków rolniczych w Hiszpanii, Niemczech, Włoszech i Polsce. |
Abstract | Today, chances of finding employment depend on the level of education, the subject(s) studied, the perceived quality of the college, and even on the country of the studies realization. The West-European countries generally require professional qualifications and education for the population working in agriculture. Higher skills and a suitable education favour the innovative attitudes among people. They support and shape the entrepreneurship and flexible adaptation to changing conditions. They also enlarge the range of career choices. The aim of the paper was presenting the opinion of young Europeans about their professional future. Material was prepared basing on a survey of students of agricultural faculties in four European countries: Spain, Germany, Italy and Poland. In spite of the fact that agriculture is not the most popular course of studies, over 90% of respondents planed to obtain work in their acquired profession. Similarly, 74% of the students intended to live and work in their motherland. |
Cytowanie | Babuchowska K., Lizińska W., Opryszczko A. (2006) Przyszłość zawodowa studentów kierunków rolniczych w wybranych krajach UE.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 15, z. : 389-398 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2006_T15_n_s389.pdf |
|
 |