1. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2022 |
|
Podstawka M. Inflacja a koszty produkcji wybranych produktów rolniczych w 2022 roku
Autor | Marian Podstawka |
Tytuł | Inflacja a koszty produkcji wybranych produktów rolniczych w 2022 roku |
Title | INFLATION AND PRODUCTION COSTS OF SELECTED AGRICULTURAL PRODUCTS IN POLAND IN 2022 |
Słowa kluczowe | produkcja rolna, inflacja, cena, prognoza |
Key words | agricultural production, inflation, price, forecast |
Abstrakt | Celem opracowania było przedstawienie działań podejmowanych, w ostatnich latach, przez państwowe władze publiczne wpływających na inflację w Polsce. Na tym tle dokonano oceny wzrostu cen na rolnicze kupowane środki produkcji, które skorelowano ze strukturą kosztów i na tej podstawie oszacowany został wzrost kosztów produkcji podstawowych produktów rolniczych w 2022 roku. Następnie ten prognozowany wzrost kosztów produkcji odniesiono do szacowanych przychodów. Pozwoliło to ustalić ich wzrost, który umożliwiałby utrzymanie dotychczasowego poziomu dochodów rolniczych. Działania ratunkowe rządu wywołane przez COVID-19 miały trzy główne źródła finansowania:• wydatki budżetu państwa i budżetu środków europejskich – 23,2 mld zł,• Fundusz Przeciwdziałania COVID-19 – 92,7 mld zł,• tarcze finansowe Polskiego Funduszu Rozwoju – 63,5 mld zł,O ile działania interwencyjne rządu, w warunkach kryzysu, należy ocenić pozytywnie, to ich sposoby realizacji krytycznie. Wsparcie finansowe w ramach tarcz otrzymały firmy, które wykazywały spadek obrotów spowodowany pandemią koronawirusa. W efekcie wspierano te firmy, które być może celowo tworzyły warunki do otrzymania wsparcia. Firmy dobrze prosperujące w warunkach COVID-19 takiego wsparcia były natomiast pozbawione.We wszystkich analizowanych rodzajach działalności produkcji rolniczej roślinnej w 2022 roku nastąpi wzrost kosztów ich wytwarzania o około 50-60% Wyjątkiem będzie produkcja żyta, gdzie wzrost kosztów będzie jeszcze wyższy. |
Abstract | The aim of the paper is to present measures taken in recent years by state public authoritiesthat affect inflation in Poland. An assessment was made of the growth in prices for purchasedagricultural inputs, which was correlated with cost structures, and on this basis an increase in theproduction costs of basic agricultural products in 2022 was estimated. This projected increase inproduction costs was then related to estimated income. This made it possible to determine theirgrowth, which would allow the current level of agricultural income to be maintained. Thegovernment rescue measures triggered by COVID-19 had three main sources of funding:expenditure of the state budget and the budget of European funds - PLN 23.2 billion, COVID-19Counteracting Fund - PLN 92.7 billion, and financial shields of the Polish Development Fund -PLN 63.5 billion,While the government's intervention activities, under the conditions of the crisis, should beassessed positively, their methods of implementation should be assessed critically. Financialsupport under the shields was given to companies that showed a decline in turnover caused by thecoronavirus pandemic. As a result, those companies that may have deliberately created theconditions to receive support were supported. In all analyzed types of agricultural crop productionactivities in 2022, there will be an increase in the cost of their production by about 50-60%. Theexception will be the production of rye, where the cost increase will be even higher. |
Cytowanie | Podstawka M. (2022) Inflacja a koszty produkcji wybranych produktów rolniczych w 2022 roku.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 89-98 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s89.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Bereziński S., Rokicki T. FINANCING OF LINEAR ROAD INFRASTRUCTURE IN POLAND
Autor | Stanisław Bereziński, Tomasz Rokicki |
Tytuł | FINANCING OF LINEAR ROAD INFRASTRUCTURE IN POLAND |
Title | Finansowanie liniowej infrastruktury drogowej w Polsce |
Słowa kluczowe | infrastructure, road transport, road expenditure, European funds |
Key words | infrastruktura, transport drogowy, wydatki na drogi, fundusze europejskie |
Abstrakt | The main purpose of the paper was to identify and present the situation and changes in the level of expenditure on public roads in Poland, taking into account the division of the country into voivodships. The data concerned the period from 2005 to 2017. Sources of materials were the analysis of available literature in the field of road transport, legal acts, data from the CSO database. The comparative method was used in the paper, dynamics indicators were evaluated, the Gini concentration coefficient was calculated and the degree of concentration was presented using the Lorenz curve. Pearson's linear correlation coefficients were also used. A descriptive, tabular and graphic method were used to present the results. Investment outlays on roads apply to both the construction of new roads and the repair of existing ones. Between 2005-2017, the length of public roads in Poland increased by 11% to 422,000 km. Changes in individual voivodships and in subsequent years varied. The largest increase in road length occurred in Podlaskie and Lublin, while the smallest was in Opole. The largest expenditure on public roads was incurred in 2009-2011, which was related to the preparation for the Euro 2012 football tournament, which took place in Poland and Ukraine. Investment outlays were related to the level of economic development of voivodships and the resources of public roads. The only exception to this rule occurred in 2009-2011, when many road investments were centrally financed by the government. |
Abstract | Celem głównym pracy było rozpoznanie i przedstawienie sytuacji oraz zmian w poziomie wydatków na drogi publiczne. Badania dotyczyły Polski, z uwzględnieniem podziału na województwa. Dane dotyczyły lat 2005-2017. Źródła materiałów stanowiła analiza dostępnej literatury z zakresu transportu drogowego, akty prawne, dane z bazy danych GUS. W pracy wykorzystano metodę porównawczą, posługiwano się wskaźnikami dynamiki, obliczono współczynnik koncentracji Giniego oraz przedstawiono stopień koncentracji za pomocą krzywej Lorenza. Zastosowano również współczynniki korelacji liniowej Pearsona. Do prezentacji wyników badań zastosowano metodę opisową, tabelaryczna i graficzną. Nakłady inwestycyjne na drogi dotyczą zarówno budowy nowych dróg, jak również naprawy już istniejących. W latach 2005-2017 długość dróg publicznych w Polsce wzrosła o 11% do 422 tys. km. Zmiany w poszczególnych województwach i latach były zróżnicowane. Największy przyrost dróg nastąpił w województwach podlaskim i lubelskim, a najmniejszy w opolskim. Największe nakłady inwestycyjne na drogi publiczne poniesiono w latach 2009-2011, co było związane z przygotowaniem do turnieju piłkarskiego Euro 2012, który odbył się w Polsce i na Ukrainie. Nakłady inwestycyjne były związane z poziomem rozwoju gospodarczego województw oraz z zasobem dróg publicznych. Jedyny wyjątek od tej reguły wystąpił w latach 2009-2011, gdy centralnie finansowano wiele inwestycji drogowych. |
Cytowanie | Bereziński S., Rokicki T. (2020) FINANCING OF LINEAR ROAD INFRASTRUCTURE IN POLAND.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 24(73): 205-213 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n73_s205.pdf |
|
|
3. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Adamowicz M. EUROPEAN FUNDS FOR RURAL AREAS VERSUS REGIONAL CONVERGENCE OF AGRICULTURE IN POLAND
Autor | Mieczyslaw Adamowicz |
Tytuł | EUROPEAN FUNDS FOR RURAL AREAS VERSUS REGIONAL CONVERGENCE OF AGRICULTURE IN POLAND |
Title | |
Słowa kluczowe | convergence, rural areas, European Funds |
Key words | |
Abstrakt | The objective of the work is the assessment of the phenomenon of convergence of agriculture in the provinces/ voivodeship (NUTS 2) in Poland in the years 2003–2014 in relation to the use of European funds designated for development of agriculture and rural areas. The study specified dimensions of support under the European Funds granted for agriculture and rural areas in individual regions, which were compared to the size of gross added value of agriculture, forestry, hunting and fishery. Within the analysis, data of the Agency for the Restructuring and Modernisation of Agriculture as well as The Local Data Bank of Central Statistical Office were used. Data regarding productivity of agriculture and other rural sectors in the regions as well as data on the used resources from the European funds were availed of in the assessment of the correlation between these expectations and the phenomena of sigma-convergence and beta-convergence in the regional system. The conducted analysis confirmed the occurrence of a phenomenon of convergence in the tested scope. |
Abstract | |
Cytowanie | Adamowicz M. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n1_s212.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2017 |
|
Krzyżanowska K. Organizowanie się rolników w grupy i organizacje producentów w obszarze rolnictwa
Autor | Krystyna Krzyżanowska |
Tytuł | Organizowanie się rolników w grupy i organizacje producentów w obszarze rolnictwa |
Title | Farmers organizing into groups and producer organizations in the area of agriculture |
Słowa kluczowe | grupy producentów rolnych, grupy i organizacje producentów owoców i warzyw, rolnictwo |
Key words | agricultural producer groups, fruit and vegetables producer groups and organizations, agriculture |
Abstrakt | Celem opracowania było rozpoznanie stanu i regionalnego zróżnicowania integracji producentów w branżach rolniczych, preferencji dotyczących wyboru form prawnych przedsiębiorstw, przedstawienie zakresu przyznanej pomocy finansowej ze środków krajowych i Unii Europejskiej oraz możliwości wsparcia finansowego w perspektywie lat 2014–2020. Z przeprowadzonej analizy wynika, że według stanu na 30.06.2017 roku wsparcie finansowe dla grup producentów rolnych wynosiło tylko 882,7 mln zł, a dla grup/organizacji producentów owoców i warzyw 7,8 mld zł, w tym 98,7% otrzymały wstępnie uznane grupy producentów owoców i warzyw. W nowej perspektywie finansowej 2014–2020 grupy producentów rolnych utworzone w kategoriach: drób żywy, mięso i jadalne podroby wyłączone zostały z możliwości wsparcia finansowego, a pomoc w sektorze owoców i warzyw może być realizowana jedynie dla uznanych organizacji producentów na dofinansowanie funduszu operacyjnego. |
Abstract | The aim of the study was to identify the state and regional diversification of producers’ integration in the agricultural sector, the preferences for the choice of legal forms of companies as well as to present the scope of financial suport granted from national and European funds, and the possibility of financial support in the 2014–2020 perspective. According to the analysis, as of June 30, 2017, financial support for agricultural producer groups was only PLN 882.7 million and for fruit and vegetable producer groups / organizations PLN 7.8 billion, including 98.7% pre-approved groups of fruit and vegetable producers. In the new financial perspective for 2014–2020, agricultural producer groups established in the category of live poultry, meat and edible offal are excluded from financial support, while aid in the fruit and vegetable sector can only be provided to recognized producer organizations for co-financing of the operational fund. |
Cytowanie | Krzyżanowska K. (2017) Organizowanie się rolników w grupy i organizacje producentów w obszarze rolnictwa.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 119: 141-153 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2017_n119_s141.pdf |
|
|
5. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2017 |
|
Gradziuk P., Gradziuk B. Próba oceny efektów absorpcji środków z funduszy europejskich na rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii w województwie lubelskim
Autor | Piotr Gradziuk, Barbara Gradziuk |
Tytuł | Próba oceny efektów absorpcji środków z funduszy europejskich na rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii w województwie lubelskim |
Title | THE ATTEMPT OF EVALUATION OF ABSORPTION OF THE EUROPEAN FUNDS FOR THE DEVELOPMENT OF USE OF RENEWABLE ENERGY SOURCES IN LUBELSKIE PROVINCE |
Słowa kluczowe | odnawialne źródła energii (OZE), programy wsparcia, Regionalny Program Operacyjny, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, województwo lubelskie |
Key words | renewable energy, support programs, Regional Operational Programme, Rural Development Programme, Lubelskie Voivodship |
Abstrakt | W opracowaniu przedstawiono wyniki badań, których celem była ocena efektów absorpcji funduszy europejskich na inwestycje z zakresu odnawialnych źródeł energii w woj. lubelskim oraz sformułowanie wstępnych rekomendacji na przyszły okres programowania. W ramach RPO WL i PROW (3.2.1) w woj. lubelskim zamontowano ponad 34 tys. instalacji o mocy 189,2 MWt i 4,1 MWe, przeważnie kolektorów słonecznych (95,8%), kotłów na biomasę (2,3%) i paneli fotowoltaicznych (1,9%). Efektem zrealizowanych projektów było zmniejszenie zużycia paliw konwencjonalnych na obszarach wiejskich o około 4% w ciągu roku, co jest równoważne wartości energetycznej 19 tys. t węgla kamiennego. Działania podjęte w ramach analizowanych programów przyczyniły się również do redukcji emisji CO2 o około 1,7 tys. t, podstawowego gazu cieplarnianego oraz pyłów i innych zanieczyszczeń. |
Abstract | The paper presents results of study aimed at assessing an absorption of European Union funds intended for investments in renewable energy in the Lubelskie province. Source of the data was the Department of Regional Operational Programme in the Marshal’s Office for Lubelskie province in Lublin and the Department of European Funds in Ministry of Energy. With the funds from the Regional Operational Programme of the Lubelskie province and the Rural Development Programme (3.2.1) over 34 thousand renewable energy installations with capacity of 189,2 MWt and 4,1 MWe, were build. Most of them were solar collectors (95.8%), biomass boilers (2.3%) and photovoltaic panels (1.9%). Such significant share of solar energy projects proves the hypothesis of the Renewable Energy Development Program for the Lubelskie province that it is possible for the Lubelskie region to become a national leader in the use of solar energy for the production of heat and electricity. As a result of implemented projects the consumption of conventional fuels in rural areas dropped by around 4% per year, what is equal to the energy value of 19 thousand tons of bituminous coal. Furthermore, actions taken with the help of above mentioned programs resulted in a reduction of CO2 emissions by around 1,7 thousand tons of primary greenhouse gas, dust and other pollutants. |
Cytowanie | Gradziuk P., Gradziuk B. (2017) Próba oceny efektów absorpcji środków z funduszy europejskich na rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii w województwie lubelskim .Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 104, z. 3: 95-105 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2017_n3_s95.pdf |
|
|
6. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2017 |
|
Jegorow D. Źródła finansowania projektów europejskich w wymiarze transferów finansowych Polska – Unia Europejska
Autor | Dorota Jegorow |
Tytuł | Źródła finansowania projektów europejskich w wymiarze transferów finansowych Polska – Unia Europejska |
Title | SOURCES OF FINANCING EUROPEAN PROJECTS IN RELATION TO FINANCIAL TRANSFERS POLAND - EUROPEAN UNION |
Słowa kluczowe | fundusze europejskie, polityka spójności, rozwój regionalny, Unia Europejska, zróżnicowanie regionalne |
Key words | EU funding, cohesion policy, regional development, the European Union, regional differentiation |
Abstrakt | Celem niniejszego opracowania jest prezentacja rzeczywistego udziału dofinansowania zagranicznego projektów realizowanych pod szyldem funduszy europejskich, a zatem ze środków pochodzących ze źródeł bezzwrotnych w okresie od maja 2004 r. do lutego 2017 r. Przeprowadzona analiza o charakterze ilościowo-jakościowym uwzględnia poziom dofinansowania tzw. projektów europejskich w wymiarze źródeł pochodzenia dotacji z uwzględnieniem transferów finansowych pomiędzy budżetami Polski i Unii Europejskiej. Ogół danych ilościowych poddanych relatywnej analizie statystycznej pochodzi ze zbiorów publicznych oraz dokumentów programowych związanych z polityką regionalną. Kontekst jakościowy analizy wpisany został w literaturowe studia porównawcze. |
Abstract | The aim of this study is to present the real financing of projects implemented under the aegis of European funds of funds coming from non-returnable foreign sources in Poland since May 2004 until February 2017. In fact, this level is insignificant. The analysis of quantitative and qualitative takes into account the level of co-financing of European projects in terms of sources of grants and financial transfers between Poland and the European Union. |
Cytowanie | Jegorow D. (2017) Źródła finansowania projektów europejskich w wymiarze transferów finansowych Polska – Unia Europejska.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 17(66): 63-72 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2017_n66_s63.pdf |
|
|
7. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2016 |
|
Mazur P. A comparative analysis of targeting measures and the absorption of funds under the Rural Development Plan 2004–2006 and the Rural Development Programme 2007–2013
Autor | Paulina Mazur |
Tytuł | A comparative analysis of targeting measures and the absorption of funds under the Rural Development Plan 2004–2006 and the Rural Development Programme 2007–2013 |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | RDP 2004–2006, RDP 2007–2013, rural development, balanced development, European funds in Poland |
Abstrakt | |
Abstract | The development of rural areas is currently one of the more important priorities in the Common Agricultural Policy. In Poland, precisely drawn up rural development policy coupled with complex instruments have been implemented since Poland joined the EU on 1 May 2004. The aim of this article is to present the widely defined activities and measures implemented in the framework of the Rural Development Plan 2004–2006 and the Rural Development Programme 2007–2013. It also compares how they were shaped during the two financial frameworks. The article also presents the spatial absorption of the funds intended for their realisation and the beneficiaries by voivodship. Finally, the article defines the interdependencies between the amount of funds paid by voivodship in both of the programming periods. |
Cytowanie | Mazur P. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2016_n2_s89.pdf |
|
|
8. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2016 |
|
Patoła G. Wsparcie agroturystyki w Małopolsce w ramach PROW 2007–2013
Autor | Grzegorz Patoła |
Tytuł | Wsparcie agroturystyki w Małopolsce w ramach PROW 2007–2013 |
Title | Support for agrotourism in Małopolska province from Rural Development Programme 2007–2013 |
Słowa kluczowe | gospodarstwa agroturystyczne, Małopolska, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, rozwój, wsparcie finansowe |
Key words | agritourism farm, Małopolska province, Rural Development Programme, development, financial support |
Abstrakt | Praca poświęcona jest wykorzystaniu funduszy pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) w latach 2007–2013 przez małopolskie gospodarstwa agroturystyczne. W artykule zaprezentowano gospodarstwa agroturystyczne w Małopolsce z uwzględnieniem poszczególnych powiatów. Przedstawiono wsparcie finansowe, jakie uzyskały gospodarstwa agroturystyczne ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Dokonano analizy głównych czynników, które przyczyniają się do korzystania ze wsparcia z funduszy europejskich przez gospodarstwa agroturystyczne. |
Abstract | The work is devoted to the use of funds from the Rural Development Programme for the years 2007–2013 by agritourism farm in the Małopolska province. The article describes the agritourism farm in the Małopolska, taking into account all counties. Another issue concerns financial support which agritourism farm received from the Rural Development Programme. By using statistical data author of the paper analyzes the main factors that contribute to the use of support from European funds by agritourism farm. |
Cytowanie | Patoła G. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2016_n5_s95.pdf |
|
|
9. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2014 |
|
Grabiński D. Bariery w komunikacji i promocji w regionach w kontekście wykorzystania funduszy z UE
Autor | Damian Grabiński |
Tytuł | Bariery w komunikacji i promocji w regionach w kontekście wykorzystania funduszy z UE |
Title | Communication and promotion barriers in the regions in the context of EU funds |
Słowa kluczowe | bariery, promocja, strategia marki, fundusze europejskie, urzędy marszał- kowskie |
Key words | barriers, promotion, brand strategy, European funds, Mayor’s Offices |
Abstrakt | W artykule przedstawiono bariery, na jakie napotykają urzędy marszałkowskie oraz beneficjenci funduszy europejskich podczas promocji i komunikowania w regionach. Wskazano czynniki budowy marki danego województwa. Przedstawiono przyczyny promowania i komunikacji regionów, jako element zwiększenia potencjału gospodarczego regionów – rozwoju infrastrukturalnego i społeczeństwa. |
Abstract | The article describes barriers faced by Mayor’s Offices and beneficiaries of EU funds during promoting them and communicate in the regions. The text indicates what factors contribute to brand building of the province. It also goes deeper to cause of promotion and communication areas, because promotion is not a goal but a means to increase the economic potential of regions – the development of infrastructure and social development. |
Cytowanie | Grabiński D. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2014_n2_s17.pdf |
|
|
10. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2014 |
|
Leciejewski P., Trzciński G. Realizacja wielofunkcyjnej gospodarki leśnej z wykorzystaniem funduszy europejskich przez Państwowe Gospodarstwo Leśne
Autor | Piotr Leciejewski, Grzegorz Trzciński |
Tytuł | Realizacja wielofunkcyjnej gospodarki leśnej z wykorzystaniem funduszy europejskich przez Państwowe Gospodarstwo Leśne |
Title | The implementation of multifunctional forest management by the State Forests National Forest Holding with use of European funds |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | In the following paper the authors provide an analysis of the possibility of implementing by the State Forests National Forest Holding (PGL LP) a multifunctional, sustainable forest management based on the principles of environmental protection, co-financed from EU funds and national programs in the 2007–2013 funding perspective. The following national programs were taken into account: Regional Operational Programmes, Infrastructure and Environment Operational Programme, Rural Development Programme, European Territorial Cooperation Programme. The programmes were analysed to the extent where the State Forests units (Forest Districts, Regional Directorates of National Forest, State Forests of National Forest) were beneficiaries of financial funds. The analysis of the use of funds by the State Forests units, accompanied by a general statement and selected projects was performed. The issues related to direct payments in the study were not taken into account. |
Abstract | |
Cytowanie | Leciejewski P., Trzciński G. (2014) Realizacja wielofunkcyjnej gospodarki leśnej z wykorzystaniem funduszy europejskich przez Państwowe Gospodarstwo Leśne.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 108: 103-117 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2014_n108_s103.pdf |
|
|
11. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2012 |
|
Piekut M. Działalność patentowa Polski na tle świata
Autor | Marlena Piekut |
Tytuł | Działalność patentowa Polski na tle świata |
Title | POLAND’S PATENT ACTIVITY COMPARED TO THE OTHER COUNTRIES IN THE WORLD |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | The aim of the article was to present the position of Poland in the competition rankings, with a special focus on the number of patents submitted to the European Patent Office and the United States Patent and Trademark Office. The conducted analysis points at Poland’s distant position, among European countries, in rankings of competitiveness, in terms of inventive and patent activity. It is necessary to encourage Polish entrepreneurs to finance research and developments activities, as well as to use the latest scientific achievements. European Funds can be helpful in financing the above mentioned measures. |
Cytowanie | Piekut M. (2012) Działalność patentowa Polski na tle świata.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 95: 91-100 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2012_n95_s91.pdf |
|
|
12. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2011 |
|
Błażejowska M. Funkcjonowanie podmiotów ekonomii społecznej na obszarach wiejskich na przykładzie spółdzielni socjalnych
Autor | Małgorzata Błażejowska |
Tytuł | Funkcjonowanie podmiotów ekonomii społecznej na obszarach wiejskich na przykładzie spółdzielni socjalnych |
Title | Functioning of the social economy in rural areas on the example of social cooperatives |
Słowa kluczowe | ekonomia społeczna, spółdzielnia socjalna, obszary wiejskie, wsparcie. |
Key words | social economy, social cooperative, rural areas, support. |
Abstrakt | W artykule ukazano funkcjonowanie podmiotów ekonomii społecznej na obszarach wiejskich na przykładzie spółdzielni socjalnych. Na podstawie przeprowadzonych badań scharakteryzowano 14 jednostek, które określiły swoją kondycję finansową jako dobrą. Analiza uzyskanych w pracy wyników pozwala stwierdzić, że znaczącą rolę w tym sukcesie odgrywa wielobranżowy profil działalności, wsparcie ze strony organizacji pozarządowych, współpraca z lokalnym samorządem oraz dofinansowanie ze środków krajowych i unijnych. |
Abstract | The article presents the functioning of social economy in rural areas based on a case study of social cooperatives. 14 units were characterized basing on a survey, which had declared their financial condition as good. According to the research a key role in this success plays a multiple business profile, a support from NGOs, a cooperation with the local self-government and funding from national and European funds. |
Cytowanie | Błażejowska M. (2011) Funkcjonowanie podmiotów ekonomii społecznej na obszarach wiejskich na przykładzie spółdzielni socjalnych.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 11(26), z. 4: 26-36 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2011_T11(26)_n4_s26.pdf |
|
|
13. |
Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, 2011 |
|
Adamowicz M. Wsparcie rozwoju regionalnego w warunkach uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej
Autor | Mieczysław Adamowicz |
Tytuł | Wsparcie rozwoju regionalnego w warunkach uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej |
Title | SUPPORTING THE REGIONAL DEVELOPMENT UNDER THE CONDITION OF POLISH MEMBERSHIP IN THE EUROPEAN UNION |
Słowa kluczowe | region, rozwój regionalny, polityka regionalna, polityka spójności, fundusze europejskie |
Key words | region, regional development, regional policy, cohesion policy, European Funds |
Abstrakt | Celem artykułu jest przedstawienie ewolucji polityki rozwoju regionalnego w Unii Europejskiej i w Polsce, poprzez nawiązanie do niektórych aspektów teorii regionu i praktyki rozwoju regionalnego, oraz zarysowanie efektów działań wspierających rozwój regionalny w Polsce w pierwszej dekadzie XXI wieku. Opracowanie wskazuje na powiązanie polityki regionalnej UE z polityką regionalną kraju, procesy zmian usprawniających programowanie i realizację tej polityki, jej ważność jako sposobu kształtowania rozwoju społeczno-gospodarczego i niezmienność paradygmatu, na którym opiera się europejska i polska polityka regionalna. |
Abstract | The aim of the paper is referring to selected theoretical aspects of the region and regional development, presenting the evolution of regional policy in the European Union and Poland, describing effects of the policy supporting regional development in Poland during first decade of XXI century. Author shows links between regional policy in the European Union and this policy in Poland, describes the improvement process of planning and implementation, evaluate the importance of this policy as instrument of socio-economic development. Evolution and changes in European and Polish regional policies are focused on the unchanged paradigm underlying the validity of sustainability and convergence as the rule of policy for regional development. |
Cytowanie | Adamowicz M. (2011) Wsparcie rozwoju regionalnego w warunkach uczestnictwa Polski w Unii Europejskiej.Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, t. 98, z. 1: 60-74 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2011_n1_s60.pdf |
|
|
14. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2010 |
|
Biczkowski M., Jezierska-Thole A. Wpływ absorpcji środków unijnych na rozwój rolnictwa regionu kujawsko-pomorskiego na przykładzie PROW
Autor | Mirosław Biczkowski, Aleksandra Jezierska-Thole |
Tytuł | Wpływ absorpcji środków unijnych na rozwój rolnictwa regionu kujawsko-pomorskiego na przykładzie PROW |
Title | Impact of European funds absorption on agricultural development in Kuyavian-Pomeranian region, case study of the Rural Development Plan (RDP) |
Słowa kluczowe | Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich, fundusze unijne, obszary wiejskie |
Key words | Rural Development Plan, funds EU, rural areas. |
Abstrakt | Analiza wdrażania PROW wykazała, że był to program, z którego beneficjenci chętnie korzystali. Wynika to poniekąd z jego specyfiki, bowiem został on ukierunkowany na wsparcie dużej liczby niewielkich kwotowo inwestycji. Ogólna liczba wniosków przyjętych do realizacji w regionie kujawsko-pomorskim w ramach analizowanych działań wyniosła 29,1 tys., co stanowiło 6,8% ogółu wniosków w skali kraju. Zestawiając liczbę wdrożonych wniosków z liczbą indywidualnych gospodarstw rolnych można stwierdzić, że 38,4% gospodarstw wzięło udział w którymś z działań PROW. Największe zainteresowanie towarzyszyło działaniu ukierunkowanemu na dostosowanie gospodarstw rolnych do standardów UE (45,4% ogółu wniosków). Łączna wielkość środków rozdysponowanych w ramach PROW przekroczyła 713 mln zł (10,7% ogólnej puli środków w kraju), co czyniło z tego programu równoważny instrument wsparcia rolnictwa obok równolegle wdrażanego SPO Rolnictwo. Analiza alokacji środków PROW podkreśliła dominującą rolę działania ukierunkowanego na dostosowanie gospodarstw do standardów UE (61,2% budżetu PROW). |
Abstract | Analysis of the implementation of RDP has showed that it was a program which the beneficiaries profited willingly from. It was caused by its specificity, because it was aimed at supporting a large number of small investments. Total number of applications accepted for implementation in the Kuyavian-Pomeranian region in the analysed operations was 29,1 thousand, representing 6.8% of the total number of applications at the national level. When comparing the number of accepted applications with the number of individual farms in the region we can see that 38.4% of farms took part in one of the activities of RDP. The greatest interest was noticed in actions connected with farm adaptation to the EU standards (45,4% of applications). The total amount of funds allocated through RDP exceeded 713 million PLN (10,7% of the total amount in the country), which makes this program equivalent to the parallel instrument of agricultural support implemented as Sector Operational Program Agriculture. The analysis of RDP funds allocation underlined the predominant role of activities targeted at adaptation to the EU standards (61,2% of RDP budget). |
Cytowanie | Biczkowski M., Jezierska-Thole A. (2010) Wpływ absorpcji środków unijnych na rozwój rolnictwa regionu kujawsko-pomorskiego na przykładzie PROW.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 10(25), z. 1: 13-24 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2010_T10(25)_n1_s13.pdf |
|
|
15. |
Scientific Journal Warsaw University of Life Sciences SGGW - Problems of World Agriculture, 2010 |
|
Henning C., Zarnekow N. Local government performance and spatial dependencies: drivers of structural support allocation?
Autor | Christian Henning, Nana Zarnekow |
Tytuł | Local government performance and spatial dependencies: drivers of structural support allocation? |
Title | Local government performance and spatial dependencies: drivers of structural support allocation? |
Słowa kluczowe | |
Key words | regional policy, government performance, spatial econometrics, SAPARD. |
Abstrakt | |
Abstract | A central aim of the Regional Policy of the European Union is a regional cohesion. Major instruments are regional policy programs financed via various European funds. The allocation of regional policy funds varies dramatically across regions even when one controls for regional development indicators. Thus, what political economy factors determine the access to financial support of regional policy funds? With this regard, the paper highlights the role of local government performance. Beyond, it is tested for spatial dependencies, e.g. if knowledge spillovers determine the ability to capture regional funds. Pars pro toto empirical analyses focus on the allocation of SAPARD funds in Slovakia using cross-section as well as panel data. The government performance is measured as a technical efficiency of local public good provision and derived within a non-parametric DEA approach. Results show that the government efficiency has a positive significant impact on the structural funding allocation. Furthermore, spatial dependencies occur. With respect to the program duration, it is concluded that knowledge spillovers take place, supporting a successfully program participation. |
Cytowanie | Henning C., Zarnekow N. (2010) .Scientific Journal Warsaw University of Life Sciences SGGW - Problems of World Agriculture, t. 10(25), z. 3: 134-144 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2010_T10(25)_n3_s134.pdf |
|
|
16. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2009 |
|
Kowalska I. Dylematy systemu finansowania polityki edukacyjnej państwa w kontekście I i II okresu programowania UE
Autor | Iwona Kowalska |
Tytuł | Dylematy systemu finansowania polityki edukacyjnej państwa w kontekście I i II okresu programowania UE |
Title | The dilemmas of education policy public funding system in the context of the I and the European Union programming period |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Członkostwo Polski w UE oznacza, że system edukacyjny naszego państwa powinien z jednej strony sprzyjaż implementacji gospodarki opartej na wiedzy (inwestycje w przyszłość pokoleń/wspieranie innowacji), a z drugiej wspierać działania mające na celu ograniczanie skali bezrobocia, które pozostaje w ścisłym związku ze sferą ubóstwa obywateli (inwestycje w teraźniejszość/wyrównywanie dochodów).Przyznane Polsce środki z funduszy strukturalnych w II okresie programowania UE mają wspomóc realizację powyższych oczekiwań cywilizacyjnych. Obsługa tych środków napotyka jednak na wiele problemów. Artykuł poświęcony jest analizie dylematów systemu finansowania polityki edukacyjnej państwa ze środków UE, tj.:1.dylematu odmiennej koncepcji obsługi środków unijnych przez płatnika (Ministerstwo Finansów) i Instytucji Zarządzających (np. w PO KL), 2.dylematu rozbieżności w ocenie zasadności skierowanych do dofinansowania projektów pomiędzy oceniającymi (asesorzy i eksperci Ministerstwa Rozwoju Regionalnego a ocenianymi (projektodawcy), 3.dylematu nierównowagi popytu i podaży w zakresie zainteresowania beneficjentów ostatecznych proponowanymi im formami wsparcia unijnego |
Abstract | Polands membership in the European Union determines the frames of our countrys education policy. On one hand, it should be conducive to the implementation of knowledge-based economy (investment in the future of next generations/support for innovations), on the other hand it should support policies aiming ay diminishing the scale of unemployment being closely related to the citizens spheres of poverty (investment to meet current needs/equalizing incomes). This article is focused on the realization of the process of lifelong learning using the EU funds as a component of state education policy. The aim of the paper is to present three main dilemmas of the system of education policy funding from the EU funds. These are:- varying concepts of the European funds management: focusing on the result versus administrative procedures, -discrepancies in the assessment of the validity of projects qualified for funding between the evaluators (assessors and experts of the Ministry of Regional Development) and the assessed (project applicants), - imbalance of supply and demand - the final beneficiaries interest and the proposed EU support forms |
Cytowanie | Kowalska I. (2009) Dylematy systemu finansowania polityki edukacyjnej państwa w kontekście I i II okresu programowania UE.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 2(51): 83-93 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2009_n51_s83.pdf |
|
|
17. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2009 |
|
Kiełbasa B. Ocena działalności inwestycyjnej przedsiębiorstw sektora rolno-spożywczego z uwzględnieniem wykorzystania funduszy europejskich
Autor | Barbara Kiełbasa |
Tytuł | Ocena działalności inwestycyjnej przedsiębiorstw sektora rolno-spożywczego z uwzględnieniem wykorzystania funduszy europejskich |
Title | Evaluation of investment activities of enterprises in the agri-food sector with respect to support from the European funds |
Słowa kluczowe | przedsiębiorstwa, inwestycje, fundusze strukturalne, fundusze europejskie, bariery |
Key words | enterprises, investment funds, structural funds, European funds, barriers |
Abstrakt | Badaniem objęto 30 małych i średnich przedsiębiorstw sektora agrobiznesu, zlokalizowanych na obszarze województwa małopolskiego, regionu krakowskiego (miasto i gmina Kraków). Zatrudniają one do 25 osób. Większość pracowników zatrudnionych jest bezpośrednio w produkcji. Tylko 13% ankietowanych korzystało z dofinansowania w ramach Funduszy Strukturalnych. Główną barierą w pozyskaniu środków finansowych przez badane przedsiębiorstwa jest brak informacji oraz problemy przy sporządzaniu wniosków aplikacyjnych. Ankietowani przedsiębiorcy są mało aktywni i boją się ryzyka. Głównym źródłem czerpania informacji przez przedsiębiorców na temat Unii Europejskiej jest Internet oraz znajomi. Istotną barierą jest również sceptycyzm w odniesieniu do swoich szans i możliwości uzyskania dofinansowania. |
Abstract | The study included 30 small and medium-sized firms in the agri-business sector, located in the Małopolska Province, the region of Cracow (Kraków city and municipality). These companies usually employ no more than 25 people. Most of employees work directly in production. Only 13% of respondents take advantage of support from the EU Structural Fund. The main barrier to obtaining a financial support by the enterprises is a lack of information and problems in preparing formal applications. Small entrepreneurs are not active and usually afraid of risk. The main source of information for entrepreneurs about the European Union is the Internet and friends. An important barrier is also a skepticism about their chances and possibilities of obtaining funding. |
Cytowanie | Kiełbasa B. (2009) Ocena działalności inwestycyjnej przedsiębiorstw sektora rolno-spożywczego z uwzględnieniem wykorzystania funduszy europejskich.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 8(23), z. : 95-103 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2009_T8(23)_n_s95.pdf |
|
|