1. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2019 |
|
Kozak S., Weremczuk A. Evaluation of the crop insurance system in Poland
Autor | Sylwester Kozak, Arkadiusz Weremczuk |
Tytuł | Evaluation of the crop insurance system in Poland |
Title | Ewaluacja systemu ubezpieczenia upraw w Polsce |
Słowa kluczowe | crop insurance, farms, budget subsidies |
Key words | ubezpieczenie upraw, gospodarstwa rolne, dotacje budżetowe |
Abstrakt | Crop insurance is one way to reduce the risk in agricultural production. The subsidy system used since 2006 aims to increase the area of crops insured against the risk of weather anomalies. The purpose of this study is to evaluate the functioning of the crop insurance system subsidized by the State Treasury. The results indicate that this system is not effective. Up to 2018, insurance covered about 3 million ha of crops, compared to about 7 million ha required by law. The sum of payments in the years 2008–2018 amounted to PLN 1.7 billion. The risks most often insured by farmers include: frosts and negative effects of wintering and periodically hail. The attractiveness of subsidized crop insurance is to be increased by increasing the subsidies for 2019 and 2020 to PLN 1.2 and 1.4 billion, respectively. The insufficient area of currently insured crops means that the premiums obtained by insurance companies are smaller than the claims paid, which means that the insurance contracts become deficit and can be withdrawn from the insurers’ offer. |
Abstract | Ubezpieczenia upraw są jednym ze sposobów ograniczenia ryzyka występującego w produkcji rolnej. System dopłat stosowany od 2006 roku ma na celu zwiększenie obszaru upraw ubezpieczonych od ryzyka związanego z anomaliami pogodowymi. Celem niniejszego opracowania jest ocena funkcjonowania systemu ubezpieczenia upraw dotowanych przez Skarb Państwa. Wyniki badania wskazują, że system ten nie jest efektywny. Do 2018 roku ubezpieczeniem obejmowano około 3 mln ha upraw, w porównaniu do około 7 mln ha ustawowo wymaganych. Suma dopłat w latach 2008–2018 wyniosła 1,7 mld zł. Do najczęściej ubezpieczanych przez rolników rodzajów ryzyka należą przymrozki i ujemne skutki przezimowania oraz okresowo grad. Zwiększeniu atrakcyjności dotowanych ubezpieczeń upraw ma służyć zwiększenie dotacji na lata 2019 i 2020 do odpowiednio 1,2 i 1,4 mld zł. Niewystarczająca powierzchnia aktualnie ubezpieczonych upraw sprawia, że pozyskiwane przez zakłady ubezpieczeń składki są mniejsze od wypłacanych odszkodowań, co powoduje, że ubezpieczenia te stają się deficytowe i mogą zostać wycofywane z oferty ubezpieczycieli. |
Cytowanie | Kozak S., Weremczuk A. (2019) Evaluation of the crop insurance system in Poland.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 126: 41-52 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2019_n126_s41.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2018 |
|
Kisiel R., Lizińska W., Senyszyn O. Regulacje obrotu ziemią rolniczą w opinii rolników
Autor | Roman Kisiel, Wiesława Lizińska, Olga Senyszyn |
Tytuł | Regulacje obrotu ziemią rolniczą w opinii rolników |
Title | Agricultural land market regulations in the opinion of farmers |
Słowa kluczowe | interwencja państwa, regulacje prawne, rynek ziemi rolniczej |
Key words | state intervention, law regulations, agricultural land market |
Abstrakt | Celem artykułu była diagnoza świadomości rolników odnośnie wprowadzonych zmian i relatywnie największych utrudnień spowodowanych regulacjami w ramach ustawy z dnia 14 kwietnia 2016 r. o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw [Dz.U. 2016, poz. 585]. W artykule zwrócono również uwagę na kwestię znaczenia dzierżawy ziemi z ZWRSP. Do realizacji wymienionych celów wykorzystano wyniki badań bezpośrednich przeprowadzonych w II połowie 2016 r. wśród 143 rolników powiatu elbląskiego (województwo warmińsko-mazurskie). W zdecydowanej większości (83,8%) dla rolników, którzy dzierżawią grunty z ZWRSP, ma ona istotne znaczenie. Potwierdzają oni opieranie funkcjonowania gospodarstwa na tej formie użytkowania gruntów. Istotniejsze jest jednak dla nich kupno takich gruntów (51,8% rolników) niż dzierżawa. Największym utrudnieniem w obrocie ziemią (53,1%) może być konieczność spełnienia licznym warunków przy nabywaniu nieruchomości oraz zakaz zbywania nieruchomości przez 10 lat od dnia jej nabycia. Rolnicy w większości (58,7%) potwierdzili skuteczność wprowadzonych regulacji w ograniczaniu spekulacyjnego obrotu ziemią rolniczą. |
Abstract | The purpose of the paper was to diagnose farmers’ awareness of the changes introduced and the relatively greatest difficulties caused by regulations under the Act of 14 April 2016 on suspending the sale of agricultural property of the State Treasury and amending certain acts [Journal of Laws 2016, item 585]. The article also draws attention to the issue of the importance of land lease from the Agricultural Property Stock of the State Treasury. Implementation of the above objectives were based on the results of direct research carried out in the second half of 2016 among 143 farmers in the Elbląski poviat (Warmińsko-Mazurskie Voivodeship). In the vast majority (83.8%) for farmers who lease land from the Agricultural Property Stock of the State Treasury, it is significant. They confirm the operation of the holding on this form of land use. However, it is more important for them to buy such land (51.8% of farmers) than lease. The biggest obstacle in the turnover of land (53.1%) may be the need to meet a number of conditions when purchasing real estate and prohibit the sale of real estate for a period of 10 years from the date of its acquisition. Most farmers (58.7%) confirmed the effectiveness of the introduced regulations in limiting speculative trade in agricultural land. |
Cytowanie | Kisiel R., Lizińska W., Senyszyn O. (2018) Regulacje obrotu ziemią rolniczą w opinii rolników.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 122: 43-53 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2018_n122_s43.pdf |
|
|
3. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2018 |
|
Juchniewicz M., Łukiewska K. Bariery rozwoju gospodarstw rolnych użytkujących grunty z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa
Autor | Małgorzata Juchniewicz, Katarzyna Łukiewska |
Tytuł | Bariery rozwoju gospodarstw rolnych użytkujących grunty z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa |
Title | Barriers to the Development of Farms Using Land from the Agricultural Property Resources of the State Treasury |
Słowa kluczowe | gospodarstwo rolne, rozwój, bariery rozwoju, województwo warmińsko-mazurskie |
Key words | farms, development, barriers to development, Warmian-Masurian Voivodeship |
Abstrakt | Zachodzące przekształcenia społeczno-gospodarcze, w tym procesy liberalizacji i globalizacji, wzrost konkurencji oraz zmieniające się oczekiwania nabywców powodują, że warunki w jakich funkcjonuje rolnictwo są coraz bardziej złożone. Celem badań było określenie barier rozwoju gospodarstw rolnych w opinii rolników, którzy w swojej działalności użytkowali grunty pochodzące z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa (ZWRSP). Badaniem objęto 167 gospodarstw zlokalizowanych na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego. Uzyskane wyniki przedstawiono dla całej badanej grupy oraz w zależności od formy zagospodarowania gruntów pochodzących z ZWRSP. Z przeprowadzonych badań wynika, że rozwój gospodarstw rolnych zdaniem badanych hamowany jest głównie przez czynniki kosztowo-cenowe, takie jak: niestabilne ceny skupu, wysokie koszty produkcji rolniczej, wysokie ceny na środki produkcji oraz brak kapitału na rozwój. |
Abstract | The ongoing socio-economic transformations in Poland, including the processes of liberalization and globalization, increased competition and changing expectations of buyers cause the conditions in which agriculture operates to be more and more complex. The purpose of the research was to identify barriers to the development of farms, in the opinion of farmers who in their operation used land from the Agricultural Property Resources of the State Treasury (ZWRSP). The study covered 167 farms located in the area of Warmian-Masurian Voivodeship. The obtained results were presented for the entire studied group and according to the form of land management from the ZWRSP. The research shows that the development of farms, according to the respondents, is mainly inhibited by cost and price factors, such as: unstable purchase prices, high costs of agricultural production, high prices for means of production and lack of capital for development. |
Cytowanie | Juchniewicz M., Łukiewska K. (2018) Bariery rozwoju gospodarstw rolnych użytkujących grunty z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 18(33), z. 2: 207-217 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2018_T18(33)_n2_s207.pdf |
|
|
4. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2018 |
|
Chrobocińska K., Łukiewska K. Źródła przewagi konkurencyjnej gospodarstw rolnych wykorzystujących aktywa z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa
Autor | Katarzyna Chrobocińska, Katarzyna Łukiewska |
Tytuł | Źródła przewagi konkurencyjnej gospodarstw rolnych wykorzystujących aktywa z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa |
Title | SOURCES OF A COMPETITIVE ADVANTAGE OF AGRICULTURAL FARMS USING ASSETS FROM THE AGRICULTURAL PROPERTY RESERVE OF THE STATE TREASURY |
Słowa kluczowe | źródła przewagi konkurencyjnej, konkurencyjność gospodarstw rolnych |
Key words | sources of competitive advantage, competitiveness of farms |
Abstrakt | W opracowaniu określono najważniejsze źródła przewagi konkurencyjnej w gospodarstwach rolnych wykorzystujących w działalności grunty pochodzące z ZWRSP. Badania zostały przeprowadzone metodą sondażu diagnostycznego. Celem badań była ocena częstotliwości wykorzystania źródeł przewagi konkurencyjnej w gospodarstwach rolnych wykorzystujących aktywa pochodzące z ZWRSP. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że do najczęściej wykorzystywanych w praktyce źródeł przewagi konkurencyjnej wszyscy respondenci zaliczyli: możliwości wykorzystania większej powierzchni gruntów rolnych, niskie koszty, doświadczenie i umiejętność zarządzania firmą, skalę produkcji oraz postęp technologiczny i inwestycje. |
Abstract | The study identified the most important sources of competitive advantage in agricultural holdings using assets from the the Agricultural Property Reserve of the State Treasury in their operations. The diagnostic survey method has been used. The aim of the research was to assess the frequency of using sources of competitive advantage in agricultural holdings using assets from the Reserve. The results of the conducted research indicate that the most important sources of competitive advantage were: the possibility of using a larger area of agricultural land, low costs, experience and ability to manage the company, production scale and technological progress of investments. |
Cytowanie | Chrobocińska K., Łukiewska K. (2018) Źródła przewagi konkurencyjnej gospodarstw rolnych wykorzystujących aktywa z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 105, z. 2: 59-70 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2018_n2_s59.pdf |
|
|
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2018 |
|
Litwiniuk P. The National Support Centre for Agriculture as the Trustee of Agricultural Property Stock of the State Treasury in Poland
Autor | Przemysław Litwiniuk |
Tytuł | The National Support Centre for Agriculture as the Trustee of Agricultural Property Stock of the State Treasury in Poland |
Title | The National Support Centre for Agriculture as the Trustee of Agricultural Property Stock of the State Treasury in Poland |
Słowa kluczowe | National Support Centre for Agriculture, agricultural property, State Treasury, agricultural real estate |
Key words | National Support Centre for Agriculture, agricultural property, State Treasury, agricultural real estate |
Abstrakt | On 1 September 2017, the National Support Centre for Agriculture was established and appointed to serve as the Trustee of the Agricultural Property Stock of the State Treasury in Poland. This study profiles the legal relationship of the trust and points out its specifics in reference to state-owned agricultural property. The article includes an evaluation of the assumed legal solutions for the National Support Centre for Agriculture and compares them to the operations of the abolished Agricultural Property Agency. |
Abstract | On 1 September 2017, the National Support Centre for Agriculture was established and appointed to serve as the Trustee of the Agricultural Property Stock of the State Treasury in Poland. This study profiles the legal relationship of the trust and points out its specifics in reference to state-owned agricultural property. The article includes an evaluation of the assumed legal solutions for the National Support Centre for Agriculture and compares them to the operations of the abolished Agricultural Property Agency. |
Cytowanie | Litwiniuk P. (2018) The National Support Centre for Agriculture as the Trustee of Agricultural Property Stock of the State Treasury in Poland.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 18(33), z. 3: 208-215 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2018_T18(33)_n3_s208.pdf |
|
|
6. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Suchodolski P. OVERVIEW OF ECONOMICAL THEORETICAL CONCEPTS ASSOCIATED WITH THE ECONOMIC EFFICIENCY RESEARCH OF STATE FORESTS NATIONAL FOREST HOLDING
Autor | Przemysław Suchodolski |
Tytuł | OVERVIEW OF ECONOMICAL THEORETICAL CONCEPTS ASSOCIATED WITH THE ECONOMIC EFFICIENCY RESEARCH OF STATE FORESTS NATIONAL FOREST HOLDING |
Title | |
Słowa kluczowe | State Forest National Forest Holding, economic efficiency, monopoly, transaction costs |
Key words | |
Abstrakt | The State Forests National Forest Holding is responsible for the management of forests owned by the State Treasury. The assessment of the economic effectiveness is difficult due to characteristic of Stare Forests, which is surrounded through legal restrictions. Economic efficiency in relation to National Forest Holding is understood as an activity aimed at achieving the goal by available resources. Evaluation of economic efficiency is based on technical, production and allocation efficiency. Economic theories, most suitable for the specification of National Forest Holding, focus around the New Institutional Economy. Economic concepts which solve sub-problems related to the research, refer to the monopolistic character of the entity and its basic function, that is self-financing. |
Abstract | |
Cytowanie | Suchodolski P. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n1_s175.pdf |
|
|
7. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2017 |
|
Bojkowska E., Kisiel R., Marks-Bielska R. Obrót ziemią rolniczą w opiniach rolników z województwa warmińsko-mazurskiego
Autor | Emilia Bojkowska, Roman Kisiel, Renata Marks-Bielska |
Tytuł | Obrót ziemią rolniczą w opiniach rolników z województwa warmińsko-mazurskiego |
Title | AGRICULTURAL LAND TRADE AS SEEN BY FARMERS FROM THE PROVINCE OF WARMIA AND MAZURY |
Słowa kluczowe | producent rolny, nieruchomość rolna, obrót ziemią rolniczą |
Key words | farmer, agricultural real estate, agricultural land trade |
Abstrakt | Celem przeprowadzonych badań była ocena wpływu wprowadzenia ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa na obrót ziemią rolniczą. Badania ankietowe z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza wywiadu zostały przeprowadzone wśród 120 producentów rolnych w trzech powiatach (iławski, olsztyński i ostródzki) woj. warmińsko-mazurskiego. Badania przeprowadzono w pierwszym kwartale 2016 r. Kwerenda literaturowa, analiza ustawy z dnia 16 kwietnia 2016 r. o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw wykazały m.in., że wprowadzenie ww. aktu prawnego, w zamierzeniu ustawodawcy, powinno przyczynić się do racjonalnego wykorzystania szczególnego zasobu, w związku z jego specyficznymi cechami (m.in. niepowiększalność, nieprzemieszczalność, podstawowy czynnik produkcji rolniczej) jakim jest ziemia. Badani rolnicy (3/4 z nich) wskazali na mogące wystąpić dla nich utrudnienia w obrocie ziemią wraz z wprowadzeniem ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Za największe ograniczenie uznano fakt, że nabywcami mogą być tylko rolnicy indywidualni (41,67%), a także wzrost liczby formalności, które trzeba wypełnić w związku z nabyciem/sprzedażą ziemi (40,00%). Wyniki uzyskanych badań potwierdzają fakt, że w Polsce ważne miejsce zajmuje nierynkowy (rodzinny) obrót ziemią rolniczą, bowiem ponad 2/3 badanych otrzymało gospodarstwo od rodziców lub teściów, a kolejne ponad 13% odziedziczyło po najbliższych. Najczęściej otrzymane, bądź odziedziczone gospodarstwo powiększano dokupując lub wydzierżawiając ziemię. Skutki wprowadzenia ww. ustawy, również w związku z faktem wielu wyjątków, możliwością uzyskania stosownych zgód na zbycie/nabycie będą widoczne w przyszłości, co powinno być przedmiotem dalszych badań. |
Abstract | The aim of this study has been to explore how the Act on Halting Sale of Real Estate of the State Treasury Agricultural Property Stock influenced the trade of agricultural land. The survey, based on a questionnaire designed by the author, covered 120 farmers from three districts (the Districts of Iława, Olsztyn and Ostróda) in the Province of Warmia and Mazury, Poland. The survey was conducted in the first quarter of 2016. The results, together with a review of the literature as well as an analysis of the Act of 16 April 2016 on Act on Halting Sale of Real Estate of the State Treasury Agricultural Property Stock and Amending Certain Other Acts, have shown that the above law should contribute to more rational management of this specific resource, i.e. farmland (not expandable, not movable, essential for agricultural production), which was the legislator’s intention. Many of the farmers who responded to the questionnaire (3/4 of respondents) implicated certain restrictions in land trade that they may encounter due to the above act of law, of which the strictest are the farmland purchase being restricted to individual, private farmers (41.67% of indications) and more paperwork connected to the land sale/purchase (40.0% indications). The research results confirm that non-market (familial) land trade in Poland occupies an important position, as over 2/3 of the respondents have received their farms from parents or parents-in-law, and another 13% have inherited farms from other relatives. Farms which had been either donated or inherited were then enlarged by adding farmland purchased or rented. The consequences of the above Act, also because of numerous exceptions it makes provisions for, e.g. a possibility to apply for a special permit to sell or buy land, will be seen in the future, and therefore deserve further studies. |
Cytowanie | Bojkowska E., Kisiel R., Marks-Bielska R. (2017) Obrót ziemią rolniczą w opiniach rolników z województwa warmińsko-mazurskiego.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 18(67): 113-122 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2017_n67_s113.pdf |
|
|
8. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2016 |
|
Chrobocińska K., Łukiewska K. Egzogeniczne czynniki wpływające na pozycję konkurencyjną gospodarstw rolniczych użytkujących aktywa pochodzące z ZWRSP
Autor | Katarzyna Chrobocińska, Katarzyna Łukiewska |
Tytuł | Egzogeniczne czynniki wpływające na pozycję konkurencyjną gospodarstw rolniczych użytkujących aktywa pochodzące z ZWRSP |
Title | EXTERNAL FACTORS AFFECTING THE COMPETITIVE POSITION OF FARMS CONSUMING ASSETS FROM THE AGRICULTURAL PROPERTY STOCK OF THE STATE TREASURY |
Słowa kluczowe | pozycja konkurencyjna gospodarstw rolniczych, czynniki egzogeniczne, konkurencyjność gospodarstw rolniczych |
Key words | competitive position, external factors, competitiveness of agricultural enterprises |
Abstrakt | W opracowaniu określono najważniejsze egzogeniczne czynniki wpływające na pozycję konkurencyjną gospodarstw rolniczych wykorzystujących w działalności aktywa pochodzące z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa (ZWRSP). Wyniki badań dowodzą, że w badanej populacji do najważniejszych czynników zewnętrznych wpływających na pozycję konkurencyjną, które wskazali respondenci należą ceny środków do produkcji i ceny produktów rolniczych oraz jakość produktów rolniczych. |
Abstract | The study identified the most important external factors affecting the competitive position of the farms that use assets from the Agricultural Property Stock of the State Treasury. The test results show that for the study population the prices of inputs and agricultural products as well as the quality of agricultural products are the most important external factors affecting the competitive position of the farms. |
Cytowanie | Chrobocińska K., Łukiewska K. (2016) Egzogeniczne czynniki wpływające na pozycję konkurencyjną gospodarstw rolniczych użytkujących aktywa pochodzące z ZWRSP.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 103, z. 1: 26-34 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2016_n1_s26.pdf |
|
|
9. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2013 |
|
Kraciński P. Proces prywatyzacji zasobu własności rolnej Skarbu Państwa
Autor | Paweł Kraciński |
Tytuł | Proces prywatyzacji zasobu własności rolnej Skarbu Państwa |
Title | The process of privatization of Agricultural Property of the State Treasury |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | This article presents policy towards State Farms in the XX century, and their economic and legal situation which led to rapid reforms in the sector. The land resource acquired by APA was described in numbers. The development of sales of the Agricultural Property of the State Treasury in the years 1992–2012 was presented and commented. |
Cytowanie | Kraciński P. (2013) Proces prywatyzacji zasobu własności rolnej Skarbu Państwa.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 102: 49-65 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2013_n102_s49.pdf |
|
|
10. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2011 |
|
Wasilewski M. Finansowanie rzeczowych aktywów trwałych z budżetu państwa (na przykładzie uczelni publicznych)
Autor | Mirosław Wasilewski |
Tytuł | Finansowanie rzeczowych aktywów trwałych z budżetu państwa (na przykładzie uczelni publicznych) |
Title | Financing of fi xed assets from the state treasury (exemplifi ed by public institutions of higher education) |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | The aim of this paper is to find out determinants and options for purchasing fixed assets in state-operated institutions of higher education financed by the State Treasury. Based on applicable law that regulates the possibility of State Treasury’s financing of purchase or unaided production of fixed assets in public institutions of higher education, a detailed analysis was performed. An examination of the currently valid method and a procedure of fixed assets financing revealed difficulties encountered by institutions of higher education in the course of investments financed with State Treasury funds. Applicable statutory regulations concernig the limitation of financing of fixed assets with a subsidy specifically designated for the purchase or production of fixed assets contain significant complications, thus restricting operations and development of institutions of higher education. Values provided in taxation law, allowing for one-off depreciation or introducing limits for one-off depreciation are applicable to certain values, different groups of fixed assets and different businesses (that pay income tax). An institution of higher education is not a payer of income tax and as such it makes use of balance sheet regulations only (based on accounting policy), and it does not make use of tax policy. Tax reliefs do not impact on effectiveness of management of resources of an institution of higher education, and recording of one-off depreciation of fixed assets with a final value below an amount allowed for such depreciation results in the deformaion of financial result and economic/financial image of such an institution. |
Cytowanie | Wasilewski M. (2011) Finansowanie rzeczowych aktywów trwałych z budżetu państwa (na przykładzie uczelni publicznych).Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 89: 5-16 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2011_n89_s5.pdf |
|
|
11. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2011 |
|
Kraciński P. Rozdysponowanie Własności Rolnej Skarbu Państwa w latach 1992–2009
Autor | Paweł Kraciński |
Tytuł | Rozdysponowanie Własności Rolnej Skarbu Państwa w latach 1992–2009 |
Title | Distribution of Agricultural Property of the State Treasury in the years 1992–2009 |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | The article presents the situation of State Farms in the late 80’s of the XX century, which was in need of quick reforms in the sector. The land resource acquired by APA was characterized in numbers. The development process of of the Agricultural Property of the State Treasury in the years 1992–2009 was analyzed. The status of the resource at the end of 2009 was presented and commented on proposed legal changes related to the Agricultural Property of the State Treasury. |
Cytowanie | Kraciński P. (2011) Rozdysponowanie Własności Rolnej Skarbu Państwa w latach 1992–2009.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 87: 41-53 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2011_n87_s41.pdf |
|
|
12. |
Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, 2010 |
|
Podgórski B. Zagospodarowanie nieruchomości ZWRSP i wybrane czynniki ograniczające rozdysponowanie mienia
Autor | Bogdan Podgórski |
Tytuł | Zagospodarowanie nieruchomości ZWRSP i wybrane czynniki ograniczające rozdysponowanie mienia |
Title | Management of the Agricultural Property Stock and selected factors which determine its disposal |
Słowa kluczowe | Zasób Własności Rolnej Skarbu Państwa, sprzedaż gruntów ornych, dzierżawa gruntów, ograniczenia w obrocie nieruchomościami |
Key words | Agricultural Property Stock of the State Treasury (APS), sale of arable land, lease of land, restrains in property turnover |
Abstrakt | W opracowaniu przedstawiono stan rozdysponowania nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa (ZWRSP) oraz podjęto próbę wskazania głównych czynników ograniczających rozdysponowanie nieruchomości. W opracowaniu wykorzystano informacje pochodzące z raportów z działalności Agencji, opracowań wewnętrznych i dostępnej literatury. Zaprezentowane wyniki świadczą, o znacznym zaawansowaniu prywatyzacji mienia, jednak występuje wiele czynników ograniczających proces jego rozdysponowania. |
Abstract | This paper presents the actual status of the disposal of APS property and research made to define main factors which restrain it. The analysis was based on information from the reports of the Agency’s activity, internal elaboration papers and available literature. Results presented here acknowledge an advanced level of property privatization but also indicate many factors restraining the process of its disposal. |
Cytowanie | Podgórski B. (2010) Zagospodarowanie nieruchomości ZWRSP i wybrane czynniki ograniczające rozdysponowanie mienia.Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, t. 97, z. 4: 183-192 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2010_n4_s183.pdf |
|
|
13. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2008 |
|
Góralski P. System dotacji publicznych dla spółek hodowlanych nadzorowanych przez Ministerstwo Skarbu Państwa
Autor | Paweł Góralski |
Tytuł | System dotacji publicznych dla spółek hodowlanych nadzorowanych przez Ministerstwo Skarbu Państwa |
Title | SYSTEM OF PUBLIC SUBSIDIES FOR ANIMALS’ BREEDING COMPANIES UNDER THE SUPERVISION OF THE STATE TREASURY |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | The paper aims to analyze the system of public subsidies for animals’ breeding companies under the supervision of the State Treasury. The subsidy system for companies that breed and reproduce animals have had to be adapted to requirements of public aid regulated by the law of the European Union. It resulted with the gradual limitation of subsidies for analyzed companies. The paper presents an assessment of the subsidies system for the animal breeding enterprises, which was in force during the 2000–2007, along with its future developments. There is also executed an analyse of the subsidies level in 2001–2005 and showed their influence on financial situation of investigated companies |
Cytowanie | Góralski P. (2008) System dotacji publicznych dla spółek hodowlanych nadzorowanych przez Ministerstwo Skarbu Państwa.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 65: 257-266 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2008_n65_s257.pdf |
|
|
14. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2008 |
|
Marks-Bielska R. Dzierżawa nieruchomości rolnych w woj. warmińsko-mazurskim w opiniach dzierżawców
Autor | Renata Marks-Bielska |
Tytuł | Dzierżawa nieruchomości rolnych w woj. warmińsko-mazurskim w opiniach dzierżawców |
Title | Agricultural property rentals in the province of Warmia and Mazury in tenants’ opinion |
Słowa kluczowe | dzierżawa, dzierżawca, Agencja Nieruchomści Rolnych |
Key words | land rental, tenant, Agricultural Real Property Agency (ANR) |
Abstrakt | W opracowaniu przedstawiono wyniki badań dotyczące opinii dzierżawców na temat zalet i wad dzierżawy rolniczej oraz motywów, jakimi kierowali się respondenci wydzierżawiając nieruchomości rolne od ANR i z innych źródeł w woj. warmińsko-mazurskim. Badaniami objęto 161 dzierżawców. Dzierżawa pozwala rolnikom powiększył własne gospodarstwo oraz umożliwia uzyskanie dopłat unijnych. Pomimo wielu udogodnień związanych z tą formą zagospodarowania gruntów Skarbu Państwa nie jest ona wolna od wad. Badani (18,40% odpowiedzi) odczuwają niepewność gospodarowania na dzierżawionym gruncie. Grunty Skarbu Państwa są zaniedbane (17,60% odpowiedzi) i posiadają złe melioracje (17,60%), a dodatkowo gleby na tych terenach są dość słabe (5,60%), brak jest natomiast dokładnych ustaleń odnośnie nakładów inwestycyjnych na przedmiot dzierżawy, co może wpłynąć na dalszą jej degradację. W polskim ustawodawstwie wciąż brakuje przepisów odnoszących się bezpośrednio do dzierżawy, a część obecnych uregulowań prawnych odnosi się do niej dość ogólnikowo. W krajach Europy Zachodniej, w których dzierżawa przeżywa dynamiczny rozwój, oprócz Kodeksu Cywilnego i Rolnego istnieją przepisy odnoszące się wyłącznie do dzierżawy rolniczej. |
Abstract | The paper presents main results of a surveying 161 tenants whose opinions concerned advantages and disadvantages of renting an agricultural property as well as their motivations for renting agricultural real property from the Agency of Agricultural Real Property and other sources in the province of Warmia and Mazury. Renting real estate belonging to the State Treasury gives an opportunity to enlarge a farm and to obtain the European Union subsidies. Respondents are uncertain about the future farming on the rented land (18,40% of responses). Moreover, the State Treasury agricultural land is poorly maintained (17,60%), has inefficient irrigation and drainage systems (17,60%) and soil in the region is rather poor (5,60%). A lack of precise settlement concerning investment expenditures on the rented land may result in its further degradation. Legislation in Poland lacks provisions for land rentals and the existing regulations referring to this subject are rather of a general nature. The Civil and Agricultural Codes as well as the other regulations applying exclusively to agricultural rentals are in force in the Western European countries where land renting as a form of land management is rapidly becoming more and more popular. |
Cytowanie | Marks-Bielska R. (2008) Dzierżawa nieruchomości rolnych w woj. warmińsko-mazurskim w opiniach dzierżawców.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 4(19), z. : 291-299 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2008_T4(19)_n_s291.pdf |
|
|
15. |
Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, 2008 |
|
Tańska-Hus B. Dynamika rozwoju oraz zasięg dzierżawy gruntów Skarbu Państwa w latach 1992-2006
Autor | Bożena Tańska-Hus |
Tytuł | Dynamika rozwoju oraz zasięg dzierżawy gruntów Skarbu Państwa w latach 1992-2006 |
Title | DYMANICS OF PROGRESS AND SCOPE OF THE LEASE OF THE STATE TREASURY LAND IN THE YEARS 1991-2006 |
Słowa kluczowe | dzierżawa rolnicza, agencja, umowa dzierżawy, czynsz dzierżawny |
Key words | agricultural lease, agency, lease contract, rent lease |
Abstrakt | W wyniku procesu przekształceń własnościowych i strukturalnych w rolnictwie rozpoczętego w 1992 r. nastąpił istotny wzrost udziału dzierżawy w użytkowaniu gruntów Skarbu Państwa. Dzierżawa jest instrumentem prawnym przyczyniają- cym się do zmian w strukturze agrarnej, prowadzącym do powstania nowych lub powiększania istniejących gospodarstw rolnych. W artykule przedstawiono dynamikę rozwoju oraz zasięg dzierżawy gruntów Skarbu Państwa w latach 1992-2006. |
Abstract | As a result of ownership and structural transition process in farming there has been a significant increase of lease in use of State Treasury land. In the years 1992-2006 the Agency of Agricultural Property leased over 4.5 millions hectares of land from its resources. Over 71% of hectares were leased by the Agency in 100 ha area complexes and greater, and 29% allotments up to 100 ha. The Agency leased the land to both physical and legal entities. In general over 98% of deals were done with physical people but the leased area was 60% of all the leased land. As per 31.12.2006 there were in lease 1,892.1 thousands of ha and about 59% of that were located in the North-Eastern Poland. In 2006 the Agency had over 134 thousands of lease deals made. Most of them referred to immovables up to 100 ha (97.7%). A distressing phenomenon are so called .lease returns.. During15 year of the Agency activity there were 171 thousands of lease deals which did extinct or were canceled on a 2,643.3 thousands ha. A characteristic lease feature is its payment. An average rent level in the years 1992-2002 reached 2.0 dt of wheat per ha. but in the years 2003-2006 there was an increasing tendency from 2.5 dt per ha in 2003 to 4.0 dt per ha in 2006. |
Cytowanie | Tańska-Hus B. (2008) Dynamika rozwoju oraz zasięg dzierżawy gruntów Skarbu Państwa w latach 1992-2006 .Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, t. 95, z. 1: 118-125 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2008_n1_s118.pdf |
|
|
16. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2006 |
|
Klusek T. Wycena nieruchomości na potrzeby gmin – zasady i procedury
Autor | Tomasz Klusek |
Tytuł | Wycena nieruchomości na potrzeby gmin – zasady i procedury |
Title | Property appraisal for the counties – rules and procedures |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | Concerning the property belonging to the State Treasury and also the execution of certain civil and legal actions on such properties it is obligatory to make use of appraisers. The value of a property is closely connected with prices and fees that are to be fixed as a basic target for the purpose of appraisal ordered by counties. The rules and procedures binding in this regard are the main topic of this elaboration |
Cytowanie | Klusek T. (2006) Wycena nieruchomości na potrzeby gmin – zasady i procedury.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 61: 117-130 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2006_n61_s117.pdf |
|
|
17. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2005 |
|
Zawojska A. Rola Agencji Nieruchomości Rolnych w przemianach struktury agrarnej w Polsce
Autor | Aldona Zawojska |
Tytuł | Rola Agencji Nieruchomości Rolnych w przemianach struktury agrarnej w Polsce |
Title | Role of the Agricultural Property Agency in Agrarian Structure Changes in Poland |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | The restructuring and privatisation in Poland's state sector of agriculture was (in 1991) entrusted to the Agricultural Property Agency of the State Treasury (hereafter Agricultural Property Agency). The agency was expected to play an important role in the state agricultural policy as far as structural and ownership transformation of the Polish agriculture is concerned. Almost 80% of land in the Treasury Agricultural Property Stock was taken over from former state-owned farms, asymmetrically concentrated in northern and western provinces. The purpose of liquidation of state farms was intended to strengthen the model of family farms chosen by the Government, mainly through privatisation of state land. In fact, till present the agency has sold merely one third of the land in its stock. The lease remains the dominant form applied in management of land, comprising approximately 2 million ha in permanent use among individual farmers and companies. This paper empirically explores the impacts of AP A on agrarian structure in Poland. The study results show statistically significant strong correlation between regionally distributed property in the form of land sale/land lease and the average area of individual farms. |
Cytowanie | Zawojska A. (2005) Rola Agencji Nieruchomości Rolnych w przemianach struktury agrarnej w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 55: 19-30 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2005_n55_s19.pdf |
|
|