1. |
Ekonomika i Organizacja Logistyki, 2020 |
|
Klepacki B., Mindewicz P. The volatility of price offers of passenger airlines on the example of the Warsaw – Brussels route
Autor | Bogdan Klepacki, Paulina Mindewicz |
Tytuł | The volatility of price offers of passenger airlines on the example of the Warsaw – Brussels route |
Title | Zmienność ofert cenowych przewoźników pasażerskich na przykładzie trasy Warszawa – Bruksela |
Słowa kluczowe | air communication, ticket prices, pricing policy |
Key words | komunikacja lotnicza, ceny biletów, polityka cenowa |
Abstrakt | In the study, the authors dealt with the price offer of four air carriers on the Warsaw – Brussels route. There were two traditional carriers (LOT Polish Airlines and Lufthansa) and two low-cost carriers (Ryanair and Wizz Air). The analysis considered changes in the ticket prices for a flight on a specific day over six months. A diversified pricing policy was found. Low-cost carriers and Lufthansa changed prices frequently but to a small extent. On the other hand, the cost of a ticket on Polish airlines was gradually increasing, the fastest in the last month before the flight. To minimize the ticket price at PLL LOT, a reservation had to be made at least three months before the flight. The lowest price of a Lufthansa and Ryanair ticket occurred a month before departure. On the other hand, at Wizz Air, the final price was lower than that offered at the beginning of the study. |
Abstract | W opracowaniu autorzy podjęli problematykę oferty cenowej czterech przewoźników lotniczych na trasie Warszawa – Bruksela. Było to dwóch przewoźników tradycyjnych (PLL LOT i Lufthansa) oraz dwóch niskokosztowych (Ryanair i Wizz Air). W analizie uwzględniono zmiany cen biletu na lot konkretnego dnia w półrocznym okresie. Stwierdzono zróżnicowaną politykę cenową. Przewoźnicy niskokosztowi oraz Lufthansa zmieniali cenę często, ale w niewielkim zakresie. Z kolei koszt biletu w polskich liniach stopniowo rósł, najszybciej w ostatnim miesiącu przed lotem. W minimalizacji ceny biletu w PLL LOT należało dokonać rezerwacji minimum trzy miesiące przed lotem. Najniższa cena biletu Lufthansy oraz Ryanair wystąpiła na miesiąc przed wyjazdem. Z kolei w Wizz Air cena ostateczna była niższa od zaoferowanej na początku badania. |
Cytowanie | Klepacki B., Mindewicz P. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOL_2020_T5_n3_s93.pdf |
|
|
2. |
Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, 2015 |
|
Węgrzyn A. Próba oceny procesu konsolidacji sektora dystrybucji paliwa gazowego w Polsce na przykładzie grupy kapitałowej polskiego górnictwa naftowego i gazownictwa S.A.
Autor | Adam Węgrzyn |
Tytuł | Próba oceny procesu konsolidacji sektora dystrybucji paliwa gazowego w Polsce na przykładzie grupy kapitałowej polskiego górnictwa naftowego i gazownictwa S.A. |
Title | An attempt to assess the process of consolidation of the distribution of gas in poland on the example of the pgnig group PLC. |
Słowa kluczowe | konsolidacja spółek; branża dystrybucji gazu; ocena procesu integracji; EVA; ROE; długoterminowy model regulacyjny |
Key words | consolidation companies; gas transmission industry; the assessment of the integration process; EVA; ROE; long-term regulatory model |
Abstrakt | Liczne w polskiej gospodarce procesy konsolidacyjne wymuszone postępującą liberalizacją rynku stanowią ciekawy obszar badawczy. Celem poniższego artykułu jest próba oceny zasadności decyzji o konsolidacji, efektywności samego procesu konsolidacji branży dystrybucji paliwa gazowego w ramach Grupy Kapitałowej Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A., a także skutków ekonomicznych konsolidacji sześciu regionalnych operatorów dystrybucyjnych dla nowo powstałego operatora dystrybucji gazu w Polsce, jakim jest od dnia 1 lipca 2013 roku Polska Spółka Gazownictwa Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Zdaniem autora, ocena podjęcia decyzji o rozpoczęciu procesu konsolidacji jest negatywna. Doprowadziła do zaprzepaszczenia możliwości, jakie niosło zawarcie porozumienia taryfowego pomiędzy Urzędem Regulacji Energetyki a spółkami dystrybucyjnymi w formie Długoterminowego Modelu Regulacyjnego. Model miał zapewnić poszczególnym spółkom stały wzrost przychodu regulowanego do 2015 roku, co bezpośrednio przełożyłoby się na zapewnienie stabilnego rozwoju. Konsolidacja doprowadziła także do jednej z większych w skali Europy koncentracji operatorskiej w zakresie dystrybucji energii gazowej. Niniejszy artykuł stanowi próbę oceny dotychczasowych działań w ramach procesu konsolidacji branży dystrybucji gazu. |
Abstract | Many of the Polish economy consolidation processes, forced by progressive liberalization of the market, constitute an interesting area of research. The aim of this paper is to assess the validity of the decision on consolidation, the effectiveness of the process of consolidation of the transmission of gas within the Polish and Gas Company Holding, as well as the economic impact of the consolidation of six regional transmission operators for the newly formed gas transmission operator in Poland, which has been since July 1st, 2013 the Polish Gas Company. The decision to start the process of consolidation is negative in authors’ opinion. Led to the undermining of the possibility of an agreement which carried the tariff between the Energy Regulatory Office and transmission companies in the form of Long Term Regulatory Model. It was to ensure each company a steady increase in regulated revenues for 2015, which directly translate into ensuring stable development. Consolidation has led to one of the largest in Europe, in terms of carrier concentration, transmission of gas. This article is an attempt at an objective assessment of current activities in the process of consolidation of the transmission of gas. |
Cytowanie | Węgrzyn A. (2015) Próba oceny procesu konsolidacji sektora dystrybucji paliwa gazowego w Polsce na przykładzie grupy kapitałowej polskiego górnictwa naftowego i gazownictwa S.A..Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, nr 1: 89-101 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ZFIR_2015_n1_s89.pdf |
|
|
3. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2014 |
|
Gonet D., Kalinowski J. Informacje i innowacje w zarządzaniu gospodarstwami rolnymi w województwie dolnośląskim
Autor | Danuta Gonet, Julian Kalinowski |
Tytuł | Informacje i innowacje w zarządzaniu gospodarstwami rolnymi w województwie dolnośląskim |
Title | THE INFORMATION AND INNOVATIONS IN THE MANAGEMENT OF THE FARMS IN THE DOLNOŚLĄSKIE VOIVODESHIP |
Słowa kluczowe | źródła informacji, innowacje, województwo dolnośląskie, rolnicy, zarządzanie gospodarstwem |
Key words | sources of information, innovations, dolnośląskie voivodeship, farmers, farm management |
Abstrakt | W pracy, na podstawie danych pochodzących z 200 gospodarstw indywidualnych zlokalizowanych na terenie województwa dolnośląskiego, przedstawiono wpływ informacji i źródeł ich pochodzenia na innowacyjność rolników w procesie zarządzania gospodarstwem rolnym. Źródłem danych był kwestionariusz wywiadu, przeprowadzony z rolnikami w 2009 roku. W badaniach wykorzystano metodę opisową i porównawczą. Stwierdzono, że rolnicy ciągle jeszcze nie w pełni zdają sobie sprawę ze znaczenia nowoczesnych technologii informatycznych - Internetu w pozyskiwaniu informacji, wykorzystując tradycyjne źródła tj. służby doradcze i media. Wykazano, że najważniejszymi nośnikami innowacji dla rolników są informacje rynkowe, technologiczne, meteorologiczne i ekonomiczne. Na ich podstawie w zarządzaniu gospodarstwem rolnicy implementują w swoich gospodarstwach przede wszystkim innowacje technologiczne, których udział w strukturze przyjętych innowacji wynosił ponad 60%. |
Abstract | The work, based on data from 200 farms located in the province of Lower Silesia, shows the influence of information’s and their sources on adaptation of innovation by farmers in the farm management. The source of data was an interview questionnaire conducted with farmers in 2009. The study used a descriptive and comparative method. It was found, that farmers are still not fully aware of the importance of modern information technology-Internet in obtaining information, using traditional sources such as advisory services and the media. It has been shown that the most important carriers of innovation for farmers are market information, technological information’s, meteorological information’s and economic information’s. On this basis, the farmers - in farms management - implemented in their farms, primarily innovations in the sphere of production processes and technological innovations, which share in the structure of the all adopted innovations was over 60%. |
Cytowanie | Gonet D., Kalinowski J. (2014) Informacje i innowacje w zarządzaniu gospodarstwami rolnymi w województwie dolnośląskim.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 56-64 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s56.pdf |
|
|
4. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2014 |
|
Krawczyk P., Ozimek I. Prawa pasażerów w ocenie respondentów
Autor | Przemysław Krawczyk, Irena Ozimek |
Tytuł | Prawa pasażerów w ocenie respondentów |
Title | Rights of passengers in the opinion of respondents |
Słowa kluczowe | pasażer, transport, prawo, turystyka, przewoźnik, ochrona praw pasażera |
Key words | passenger, transport, law, tourism, carrier, passenger security |
Abstrakt | Głównym celem badań była ocena poziomu przestrzegania praw pasażerów w Polsce w świetle badania ankietowego dotyczącego zdiagnozowania świadomości osób korzystających z transportu w zakresie praw i obowiązków przysługujących pasażerom podczas przewozu, a także istniejących regulacji prawnych. Prowadzenie działalności w zakresie transportu pasażerskiego regulowane jest prawnie. Każda gałąź transportu ma swoją specyfikę, która wyklucza stworzenie jednego uniwersalnego aktu prawnego regulującego przewóz osób. W przypadku złamania prawa lub zaniedbania praw przez przewoźnika, najbardziej przydatna byłaby pasażerowi wiedza na temat możliwych sposobów dochodzenia roszczeń. Niestety deklarowany przez respondentów poziom wiedzy nie jest wykorzystywany przez nich w praktyce, ponieważ liczba skarg i wysuwanych roszczeń jest niewielka, w porównaniu do liczby osób uważających się za pokrzywdzonych. Dlatego tak ważne staje się prowadzenie działalności edukacyjnej i informacyjnej przez organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony praw pasażerów. |
Abstract | The main purpose of this paper is the analysis of the abidance of rights of passengers using various forms of transport. Another purpose is the examination of what is the knowledge of passengers’ rights among the travellers. Using transport regardless of its mode is regulated by law. Each branch of transport is characterized differently, which excludes the creation of one unitary law concerning various branches of transport. To assure passengers better security, a few organizations and institutions were established. The most important knowledge for passengers, whose rights aren’t obeyed is the information required to process their claim. Unfortunately declared level of knowledge of passengers’ rights is not put into practice, because the amount of complaints isn’t large in comparison to the number of people regarded as disadvantaged. |
Cytowanie | Krawczyk P., Ozimek I. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2014_n1_s69.pdf |
|
|
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2014 |
|
Będzieszak M. Konsolidacja szkół podstawowych i gimnazjów a ekonomika skali i wydatki budżetowe w miastach na prawach powiatu
Autor | Marcin Będzieszak |
Tytuł | Konsolidacja szkół podstawowych i gimnazjów a ekonomika skali i wydatki budżetowe w miastach na prawach powiatu |
Title | PRIMARY AND SECONDARY SCHOOLS CONSOLIDATION AND ECONOMY OF SCALE IN CITIES’ BUDGET EXPENDITURE |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Celem artykułu jest wskazanie, czy w miastach na prawach powiatu realizowana jest zasada racjonalnego gospodarowania oraz czy występuje zjawisko ekonomii skali w zakresie utrzymania szkół podstawowych oraz gimnazjów. W pierwszej części artykułu dokonano przeglądu literatury. Następnie przedstawiono metodologię oraz wyniki badania. Artykuł zakończono wnioskami. Ekonomika skali w przypadku placówek oświatowych jest uzasadnieniem konsolidacji tych podmiotów ze względów finansowych. Biorąc pod uwagę zmniejszającą się liczbę uczniów w szkołach podstawowych i gimnazjach konsolidacja tych jednostek jest uzasadniona w przypadku miasta na prawach powiatu, ze względu na zwykle dużą liczbę jednostek realizujących zadania oświatowe. W artykule wykazano, że w badaniach ekonomia skali w jednostkach oświatowych znajduje uzasadnienie. W niektórych przypadkach pozwala nawet na określenie optymalnej z punktu widzenia finansowego liczby uczniów. W literaturze przedmiotu właśnie ucznia (studenta) przyjmuje się za podstawowy nośnik kosztów. Przeprowadzone badania na większości miasta na prawach powiatu w Polsce w okresie 2003- 2010, gdy następowała konsolidacja, wskazują, że występuje dysekonomia skali. Zarówno w przypadku wydatków na utrzymanie szkół podstawowych i gimnazjów, jak i oddziałów, widoczne jest zjawisko wzrostu przeciętnych wydatków, pomimo zmniejszającej się liczby placówek oświatowych i oddziałów szkolnych. Konsolidacja nie powodowała zatem pożądanych zmian w finansowaniu placówek oświatowych. |
Abstract | The aim of article is to indicate whether the cities implemented the principle of economic rationality and are there economies of scale in the maintenance of primary and secondary schools. In the first part of the article review the literature has been done. It then provides the methodology and the results of the test. Article is finalized proposals. The economics of scale for educational institutions justifies the consolidation of these entities for financial reasons. Given the decreasing number of students in primary and secondary schools to consolidation of these entities is justified, due to the usually large number of units carrying out educational tasks. The article shows that economies of scale in educational units is justified. In some cases, even allows you to determine the optimal number of students. In the literature a student is considered the primary carrier of costs. The research done in cities in Poland in the period 2003-2010, when the consolidation took place, indicates that there is diseconomy of scale. Both in the case of expenditure on the maintenance of primary and secondary schools, as well as the branches, it is apparent phenomenon of growth in average spending, despite the declining number of educational and school departments. Consolidation does not cause therefore the desired changes in the financing of educational institutions. |
Cytowanie | Będzieszak M. (2014) Konsolidacja szkół podstawowych i gimnazjów a ekonomika skali i wydatki budżetowe w miastach na prawach powiatu.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 19-33 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s19.pdf |
|
|
6. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2014 |
|
Obrycka E. Korzyści społeczne i ekonomiczne budowy biogazowni rolniczych
Autor | Emilia Obrycka |
Tytuł | Korzyści społeczne i ekonomiczne budowy biogazowni rolniczych |
Title | Social and economic benefits from building agricultural biogas plants |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | The structure of the energy carriers used in Poland is not favourable from the point of view of sustainable development. The national energy policy is based on fossil fuels – not only highly harmful for the environment, but gradually depleting. Because of this, there is a need to replace them with unconventional energy sources including agricultural biogas plants. Agricultural biogas plants are well adjusted to the specificity of Polish agricultural sector. |
Abstract | |
Cytowanie | Obrycka E. (2014) Korzyści społeczne i ekonomiczne budowy biogazowni rolniczych.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 107: 163-176 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2014_n107_s163.pdf |
|
|
7. |
Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, 2012 |
|
Pawlak J. Efektywność nakładów energii w rolnictwie polskim
Autor | Jan Pawlak |
Tytuł | Efektywność nakładów energii w rolnictwie polskim |
Title | EFFICIENCY OF ENERGY INPUTS IN POLISH AGRICULTURE |
Słowa kluczowe | energia, efektywność, rolnictwo, Polska, tendencje zmian |
Key words | energy, efficiency, agriculture, Poland, trends |
Abstrakt | Wykorzystując dane Głównego Urzędu Statystycznego oszacowano zmiany produkcji globalnej, wartości dodanej brutto, produkcji końcowej i towarowej w cenach stałych oraz bezpośrednich nakładów energii ogółem i w postaci oleju napędowego w rolnictwie polskim w latach 2000-2010. Na podstawie uzyskanych wyników wyznaczono efektywność nakładów energii w poszczególnych latach okresu objętego analizą. Stwierdzono, że zależność między wartością uzyskiwanej produkcji a całością bezpośrednich nakładów energii w rolnictwie jest słabo zaznaczona, co jest wynikiem wpływu innych czynników, a m. in.: zmienności pogody w poszczególnych latach, stosowanej technologii produkcji, zmniejszania powierzchni użytków rolnych, wzrostu cen poszczególnych nośników energii oraz zmiany liczby podmiotów zaliczanych do kategorii gospodarstw rolniczych. Zużycie oleju napędowego rośnie wraz ze zwiększaniem produkcji. W latach 2000-2010 efektywność całości bezpośrednich nakładów energii w rolnictwie polskim zwiększyła się od 18,4%, w przypadku gdy do obliczeń przyjęto produkcję globalną, do 46,5% w przypadku przyjęcia wartości dodanej brutto. Wzrost efektywności nakładów oleju napędowego wyniósł, odpowiednio, od 0,7 do 24,6%. |
Abstract | Analysis basing on Central Statistical Office showed that in 2010 the value of agricultural production in Poland, in constant prices, was by 13.5 (gross output) to 40.4% (gross value added) higher than in 2000. Total direct energy consumption in Polish agriculture in 2010 amounted to 159.5 PJ and was by 4.2% lower compared to 2000. There is a weak correlation between the value of production and the total direct energy consumption in agriculture. The reason is the presence of other factors affecting the level of energy inputs, like weather, applied technology, prices of particular energy carriers, decreasing area of agricultural land and number of farms and so on. The consumption of Diesel oil grew along with the increase of agricultural production. During the years 2000_2010, the efficiency of total direct energy consumption in Polish agriculture increased by 18.4%, when the gross output was the base of calculation, to 46.5% in a case of the gross value added. An increase of efficiency of Diesel oil inputs by 0.7 to 24.6% were observed, depending on the category of the agricultural production. |
Cytowanie | Pawlak J. (2012) Efektywność nakładów energii w rolnictwie polskim.Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, t. 99, z. 1: 121-128 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2012_n1_s121.pdf |
|
|
8. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2008 |
|
Nowaczyk J. Rozwój tanich przewozów lotniczych w Polsce
Autor | Justyna Nowaczyk |
Tytuł | Rozwój tanich przewozów lotniczych w Polsce |
Title | The Development of the Low Cost Carriers in Poland |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | Low cost carriers began their activity in Poland in the year 2003, before Poland’s accession to the European Union. Since 2004, this kind of transportation has become very popular and has been developing rapidly. The aim of the study is to present and analyze low cost carriers section of air transport in Poland |
Cytowanie | Nowaczyk J. (2008) Rozwój tanich przewozów lotniczych w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 69: 143-150 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2008_n69_s143.pdf |
|
|