1. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2015 |
|
Drabarczyk K., Siudek T. Teoretyczne i aplikacyjne aspekty konkurencyjności – przegląd literatury
Autor | Katarzyna Drabarczyk, Tomasz Siudek |
Tytuł | Teoretyczne i aplikacyjne aspekty konkurencyjności – przegląd literatury |
Title | Theoretical and applied aspects of the competitiveness – a review of the literature |
Słowa kluczowe | konkurencyjność, teorie, koncepcje, mierniki, determinanty Theoretical and |
Key words | competitiveness, theories, concepts, measures, determinants |
Abstrakt | Celem opracowania jest przedstawienie aktualnej wiedzy na temat konkurencyjności krajów i regionów, a także sektorów i pojedynczych przedsiębiorstw w gospodarce narodowej z punktu widzenia koncepcji konkurencyjności, jej pomiaru i determinant. W tym artykule krytycznie analizuje się zarówno literaturę teoretyczną, jak i empiryczną z zakresu konkurencyjności, można dowiedzieć się, że konkurencyjność jest bardzo złożonym, wieloaspektowym zjawiskiem lub procesem i ma wiele zastosowań w różnych (makro, mezo- i mikro) domenach. W empirycznych badaniach stosuje się różne mierniki i determinanty konkurencyjności, co sprawia, że wyniki nie są porównywalne między krajami, regionami, sektorami i przedsiębiorstwami. |
Abstract | The purpose of this study is to set out what is currently known about the competitiveness of the countries and regions as well as of sectors and individual enterprises in the national economy from the point of view of understanding the concept of competitiveness, its measurement and determinants. This paper critically examines both theoretical and empirical literature on the competitiveness, finding out that competitiveness is a very complex, multifaceted phenomenon or process and has many uses in different (macro, meso and micro) domains. The empirical studies on competitiveness apply a variety of competitiveness measures and determinants making it sometimes difficult to compare their results across countries, regions, sectors and enterprises. |
Cytowanie | Drabarczyk K., Siudek T. (2015) Teoretyczne i aplikacyjne aspekty konkurencyjności – przegląd literatury.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 112: 137-153 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2015_n112_s137.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2015 |
|
Melaniuk E., Smarzewska A., Szepeluk A. Bezpieczeństwo edukacyjne studentów z obszarów wiejskich
Autor | Ewelina Melaniuk, Agnieszka Smarzewska, Adam Szepeluk |
Tytuł | Bezpieczeństwo edukacyjne studentów z obszarów wiejskich |
Title | konkurencyjność, teorie, koncepcje, mierniki, determinanty Theoretical and |
Słowa kluczowe | obszary wiejskie, bezpieczeństwo edukacyjne, szkoła wyższa |
Key words | rural areas, safety education, university |
Abstrakt | Uczelnie pełnią misję odkrywania i przekazywania wiedzy, rozwoju kompetencji poprzez prowadzenie badań i kształcenie studentów. Podjęcie decyzji o studiach wyższych w grupie osób z obszarów wiejskich ma na celu eliminację predyspozycji wykluczenia edukacyjnego. Celem artykułu jest budowa profilu studenta z obszaru wiejskiego z uwzględnieniem płci w kontekście zaspokajania potrzeb i aspiracji edukacyjnych, służących zapewnieniu bezpieczeństwa edukacyjnego. Przy tworzeniu profilu studenta wzięto pod uwagę tylko te cechy, w których wystąpiła zależność istotna statystycznie w odniesieniu do płci. Wyniki analiz wpisują się w badania prowadzone od lat 70. XX wieku w Polsce. Zgodność wyników badań dotyczy powodów podjęcia studiów, motywów wyboru kierunków studiów oraz źródeł informacji. |
Abstract | It is the universities’ duty to discover and transmit knowledge and competences through scientific research and educating students. Decision to undertake university studies, among people from rural areas, is aimed at eliminating the possibility of educational exclusion. The aim of the article is to build a profile of a student from rural areas, divided by gender, in the context of meeting the needs and aspirations connected with education. When creating the student profile, only those characteristics that occurred statistically significant relationship with respect to gender, were taken into account. The results correspond with research conducted since the seventies of the twentieth century in Poland. There are similar results concerning the reasons to undertake tertiary education, choice of the faculties, and sources of information concerning studies. |
Cytowanie | Melaniuk E., Smarzewska A., Szepeluk A. (2015) Bezpieczeństwo edukacyjne studentów z obszarów wiejskich.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 112: 155-165 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2015_n112_s155.pdf |
|
|