1. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2021 |
|
Groma L., Licite-Kurbe L. IMPORTANCE OF SOCIAL ENTREPRENEURSHIP IN PRESERVING NATURAL CAPITAL IN LATVIA
Autor | Linda Groma, Lasma Licite-Kurbe |
Tytuł | IMPORTANCE OF SOCIAL ENTREPRENEURSHIP IN PRESERVING NATURAL CAPITAL IN LATVIA |
Title | |
Słowa kluczowe | social entrepreneurship, sustainable entrepreneurship, environment |
Key words | |
Abstrakt | With the increasing focus being placed on climate problems, the role of social entrepreneurship in the protection of nature and the environment becomes increasingly important in the world. The activities specified in the Sustainable Development Strategy of Latvia about the preservation of natural capital are performed by several social enterprises. The research aims to identify the role of social enterprises in performing the activities specified in the Sustainable Development Strategy of Latvia. The research has found that the Latvia 2030 strategy emphasizes the importance of fostering entrepreneurship about the preservation of natural capital as well as promoting sustainable lifestyle activities. The mentioned activities are relevant to social enterprises that are engaged in preserving and protecting the environment, as social entrepreneurs not only contribute to green entrepreneurship but also make significant investments in education and informing the public, as well as in the development of innovative entrepreneurship |
Abstract | |
Cytowanie | Groma L., Licite-Kurbe L. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2021_n5_s44.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2020 |
|
Jaśkiewicz J., Parlińska M., Rackiewicz I. Wyzwania dla rolnictwa związane ze strategią Europejski Zielony Ład w okresie pandemii
Autor | Jacek Jaśkiewicz, Maria Parlińska, Iwona Rackiewicz |
Tytuł | Wyzwania dla rolnictwa związane ze strategią Europejski Zielony Ład w okresie pandemii |
Title | Challenges for Agriculture under the European Green Deal Development Strategy during the Covid-19 Pandemic Period |
Słowa kluczowe | Europejski Zielony Ład, gospodarka obiegu zamkniętego, rolnictwo, odpady i marnotrawstwo żywności |
Key words | European Green Deal, circular economy, agriculture, waste and food waste |
Abstrakt | Celem artykułu jest przybliżenie wyzwań związanych z realizacją strategii Europejski zielony ład w zakresie rolnictwa. Wyzwania te wpisują się w realizację koncepcji zrównoważonego rozwoju i związanego z tym zatrzymania zmian klimatu oraz transformacji w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Warto już obecnie, w dobie pandemii, przygotować strategię jak wykorzystać szanse rozwoju rolnictwa, aby po jej zakończeniu maksymalnie wykorzystać sytuację opierając się na zasadach określonych w EZŁ. W artykule przedstawiono szereg możliwości w tym zakresie. |
Abstract | The aim of the article is to present the challenges in the field of agriculture related to implementing the European Green Deal (EGD). These challenges arise from the implementation of sustainable development strategies and the related efforts to arrest climate change and create a more circular economy. During this time of a global Covid-19 pandemic, it is worth preparing an approach, based on the principles set out in the EGD, that will maximize opportunities for agricultural development and which can be put into place as soon as the pandemic begins to wane. The article presents a number of possibilities in this regard. |
Cytowanie | Jaśkiewicz J., Parlińska M., Rackiewicz I. (2020) Wyzwania dla rolnictwa związane ze strategią Europejski Zielony Ład w okresie pandemii.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 20(35), z. 2: 22-36 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2020_T20(35)_n2_s22.pdf |
|
|
3. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2020 |
|
Kucher O., Prokopchuk L., Zabolotnyy S. FORMATION OF THE DEVELOPMENT STRATEGY FOR THE BIOECONOMY IN UKRAINE
Autor | Oleg Kucher, Liliia Prokopchuk, Serhiy Zabolotnyy |
Tytuł | FORMATION OF THE DEVELOPMENT STRATEGY FOR THE BIOECONOMY IN UKRAINE |
Title | |
Słowa kluczowe | bioeconomy, agriculture, biotechnologies, bioresources, strategies |
Key words | |
Abstrakt | The article examines the role of the bioeconomy in the formation of priorities for the economic development of Ukraine. It is determined that the primary goal of the bioeconomy is the optimal use of renewable biological resources and the creation of sustainable manufacturing systems for new products. It is noted that Ukraine belongs to the countries with high bioeconomic potential, the source of which is the production of biomass of agricultural origin that creates favorable conditions for the development of the bioeconomy. The dynamics of biomass production potential are characterized by a stable increase in the amount of biomass available for use, and its energy capacity is analysed. Using the methodology of 'smart specialization', a model of strategy formation was developed, which defines the priorities, goals, and objectives of the bioeconomic development of Ukraine's economy. |
Abstract | |
Cytowanie | Kucher O., Prokopchuk L., Zabolotnyy S. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2020_n4_s78.pdf |
|
|
4. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2020 |
|
Baidala V., Butenko V., Slavkova O., Sukhostavets A. STRATEGIC FUNDAMENTALS OF BIOECONOMY DEVELOPMENT IN UKRAINE
Autor | Viktoriia Baidala, Vira Butenko, Olena Slavkova, Andrii Sukhostavets |
Tytuł | STRATEGIC FUNDAMENTALS OF BIOECONOMY DEVELOPMENT IN UKRAINE |
Title | |
Słowa kluczowe | bioeconomy, concept of the state strategy for the development of bioeconomy, innovative development |
Key words | |
Abstrakt | The purpose of this study is to identify the global trends in bioeconomic development and to develop the Concept of a State Strategy of Bioeconomic Development in Ukraine for the period until 2030. The authors define the bioeconomy as a set of industries that ensure the sustainable use of renewable resources, the use of biotechnologies for production while reducing the potential environmental damage, contributing to the innovative development of relevant sectors, and providing positive aspects of socio-economic development. The article formulates approaches to measuring the state and effectiveness of the bioeconomic development in Ukraine and the EU countries. Based on the analysis of world experience, it is concluded that to accelerate the development of the bioeconomy in Ukraine, it is necessary to develop the Strategy for the development of the bioeconomy in Ukraine. The conceptual foundations of such a Strategy have been developed by the authors of the article. The results of the study are the basis for the development and implementation of the State Strategy for the Development of Bioeconomy in Ukraine. The relevance of this study is determined by the absence of the Bioeconomic Development Strategy in Ukraine, which makes it difficult for the country to reach a new technological and innovative level of development. At the same time, the development and implementation of this Strategy will help Ukraine enter the international system of production of new knowledge and technologies. |
Abstract | |
Cytowanie | Baidala V., Butenko V., Slavkova O., Sukhostavets A. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2020_n4_s30.pdf |
|
|
5. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2020 |
|
Kusnanik N., Nurhasan N., Pambudi P. Sustainable development of sport tourism in Banyuwangi
Autor | Nining Kusnanik, Nurhasan Nurhasan, Panji Pambudi |
Tytuł | Sustainable development of sport tourism in Banyuwangi |
Title | |
Słowa kluczowe | sport tourism role, the effect on local content, sustainable development strategy |
Key words | |
Abstrakt | This research has an aim to examine the role of Sport Tourism through the program ofBanyuwangi festival (B-Fest) and the impact of local content and deciding sustainable strategyof Sport Tourism Development. This research uses descriptive associative research methodwith qualitative and quantitative approach. Data Collection method done by observation,direct interview, questionnaire and collect the data from related instance. The result of thisanalysis shows that: (1) Banyuwangi Festival Program (B-fest) successfully increase the numberof visitor in Kawah Ijen and Pulau Merah within total contribution of 75.9%; (2) The effectof sport tourism toward the change of local community in Kawah Ijen, on economic aspectcontribute 100%. On social aspect contribute 11.6%. Environmental aspect, edelweiss flowerno longer to be seen, Javan lutung and deer are rarely to be seen. Social Aspect contribute 2.6%toward people prosperity, 0.2% toward local satisfaction, 12.7% toward people participation;(3) Development strategy on sustainable sport tourism using the model of Sport tourismParticipation and oriented to tourism characteristic. |
Abstract | |
Cytowanie | Kusnanik N., Nurhasan N., Pambudi P. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2020_n13_s117.pdf |
|
|
6. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2018 |
|
Kharchenko H., Kharchenko V., Malak-Rawlikowska A. INVESTMENT EXPENDITURES IN UKRAINIAN AGRICULTURAL ENTERPRISES: PROGNOSIS AND DEVELOPMENT OF APPROPRIATE INVESTMENT STRATEGY
Autor | Hanna Kharchenko, Volodymyr Kharchenko, Agata Malak-Rawlikowska |
Tytuł | INVESTMENT EXPENDITURES IN UKRAINIAN AGRICULTURAL ENTERPRISES: PROGNOSIS AND DEVELOPMENT OF APPROPRIATE INVESTMENT STRATEGY |
Title | Wydatki inwestycyjne przedsiębiorstw rolnych w Ukrainie: prognoza oraz przygotowanie odpowiedniej strategii inwestycyjnej |
Słowa kluczowe | inwestycje, innowacje, innowacje i rozwój inwestycji, efektywność, prognozy, strategia rozwoju, przedsiębiorstwo rolne |
Key words | investments, innovations, innovation and investment development, efficiency, forecast, development strategy, agricultural enterprise |
Abstrakt | Wzrost poziomu innowacyjności i wsparcia inwestycyjnego jest szczególnie ważny dla przedsiębiorstw rolnych. Dzięki temu mogą one skutecznie funkcjonować w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Dlatego głównym celem artykułu jest scharakteryzowanie obecnego stanu i źródeł nakładów inwestycyjnych w przedsiębiorstwach rolnych na Ukrainie oraz próba prognozy napływu inwestycji w sektorze rolnym w przyszłości. Na podstawie tej prognozy sformułowano rekomendację odpowiednich kroków w kierunku rozwoju strategii inwestycyjnej w firmach rolniczych. W artykule wykorzystano metodę prognozowania ARIMA do określenia przyszłych nakładów na inwestycje w ukraińskim sektorze rolnym. Zaobserwowano, że w ostatnich latach nastąpił napływ inwestycji w obszarze ukraińskiego rolnictwa. Dodatkowo prognozowano, że wzrost ten będzie kontynuowany w przyszłości. Testowane różne scenariusze wykazały wzrost z 11 do 30% w 2019 r. Dodatkowo firmy mogły pozyskać fundusze zewnętrzne w postaci bezpośrednich inwestycji zagranicznych, które niestety zmniejszyły się w latach 2015-17 w sektorze rolnym. Można się jednak spodziewać, że tendencja ta odwróci się wraz ze zmieniającą się sytuacją polityczną i gospodarczą Ukrainy. |
Abstract | Increasing the level of innovation and investment support for agricultural enterprises is particularly relevant. This enables them to function effectively in a dynamic, open environment. Thus, the main purpose of the paper is to characterize the current state and sources of investment expenditures in agricultural enterprises in Ukraine, and to make predictions on the inflow of investments in the agricultural sector in the future. Basing of this prognosis the recommendation of the appropriate steps towards investment strategy development in farming firms was formulated. ARIMA forecasting method was used in the article to determine the future expenditures for investments in Ukrainian agricultural sector. It was observed that there has been an inflow of investments in the area of Ukrainian agriculture in recent years. Additionally it was forecasted that this growth will continue in the future. Different scenarios tested showed an increase from 11 to 30% in 2019. Additionally companies could attract and utilize the FDI funds, which unfortunately decreased during the period 2015-2017 in agricultural sector. It could be however expected that these trend will revert together with changing political and economic situation of Ukraine, and companies could use this resources for their development. |
Cytowanie | Kharchenko H., Kharchenko V., Malak-Rawlikowska A. (2018) INVESTMENT EXPENDITURES IN UKRAINIAN AGRICULTURAL ENTERPRISES: PROGNOSIS AND DEVELOPMENT OF APPROPRIATE INVESTMENT STRATEGY.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 105, z. 2: 71-81 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2018_n2_s71.pdf |
|
|
7. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2017 |
|
Zavalniuk K. Diversification as a modern growth strategy in agriculture
Autor | Kateryna Zavalniuk |
Tytuł | Diversification as a modern growth strategy in agriculture |
Title | Diversification as a modern growth strategy in agriculture |
Słowa kluczowe | |
Key words | strategy, marketing strategy, diversification, agrarian groups, agricultural enterprises |
Abstrakt | |
Abstract | The aim of the article is to examine the theoretical foundations of diversification strategy and identify the characteristics of its application in agriculture. The relevance of diversification strategy research is that its implementation allows additional income to be made, ensures financial stability for enterprise when demand for basic products fluctuates, and strengthens the competitive position in chosen markets. The importance for enterprise of implementing growth strategy is discussed, as is the economic essence of “marketing strategy”. Dynamic changes in the market force producers to review their activity and seek a more optimum development strategy. Diversification can be the optimal strategy when market conditions are uncertain. The article analyzes the essence and types of diversification along with the benefits and disadvantages of diversification strategy. As a result of the research, features of diversification strategy for the agricultural sector were analysed, the essence of which may be found in the unification of agricultural products with other kinds of activity. This is done to decrease the risk arising from receding demand for main agricultural products. The study found that the most effective and least risky strategy is vertical diversification, which involves obtaining a synergistic effect and reducing transaction costs (through the use of a single production chain from field to consumer). |
Cytowanie | Zavalniuk K. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2017_n1_s123.pdf |
|
|
8. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2016 |
|
Pölling B., Sroka W., Wojewodzic T. Strategie i czynniki sukcesu gospodarstw rolnych w wybranych obszarach podmiejskich Europy
Autor | Bernd Pölling, Wojciech Sroka, Tomasz Wojewodzic |
Tytuł | Strategie i czynniki sukcesu gospodarstw rolnych w wybranych obszarach podmiejskich Europy |
Title | STRATEGIES AND SUCCESS FACTORS OF FARMS IN SELECTED EUROPEAN PERI-URBAN AREAS |
Słowa kluczowe | rolnictwo podmiejskie, strategie rozwoju, gospodarstwo rolne, czynniki sukcesu |
Key words | urban and peri-urban agriculture, development strategy, farm, success factors |
Abstrakt | Celem opracowania jest prezentacja strategii podmiejskich gospodarstw rolnych oraz wskazanie czynników ich sukcesu. Analizami objęto 10 gospodarstw rolnych położonych na obszarach podmiejskich wybranych 8 miast Europy. Badania wykazały, że gospodarstwa stosowały trzy główne strategie rozwoju: dyferencjację, dywersyfikację oraz specjalizację. Głównym elementem strategii dyferencjacji było wytwarzanie produktów cechujących się bardzo wysoką jakością, w tym również niszowych. Rolnicy posiadali certyfikaty produkcji ekologicznej i regionalnej, a produkcja była dystrybuowana głównie z wykorzystaniem krótkich kanałów. Istotą strategii dywersyfikacji było wytwarzanie szerokiego asortymentu produktów, silne powiązanie z rynkiem regionalnym, preferowanie krótkich kanałów dystrybucji oraz świadczenie różnorodnych usług. Na wdrażanie strategii specjalizacji decydowali się właściciele gospodarstw warzywniczych oraz uprawiających drzewka ozdobne. Preferowali oni dłuższe kanały dystrybucji, przy czym część sprzedaży kierowali na lokalne rynki miejskie. Zarządzający gospodarstwami rolnymi jako główny czynnik sukcesu wskazywali położenie w pobliżu dużego rynku zbytu (miasta) oraz motywację i jakość kapitału ludzkiego, w tym również jakość zarządzania podmiotem. |
Abstract | The aim of this research is to present strategies of peri-urban farms and to pinpoint their success factors. The analyses encompassed ten farms located in peri-urban areas in the eight selected European cities. The research showed that farms used three main development strategies: differentiation, diversification and specialisation. The main aim of the differentiation strategy was production of high-quality and niche products. Producers were certified on ecological and regional production and the production was distributed mainly with the use of short distribution channels. The diversification strategy involved production of many products, strong correlation with regional market, preference of short distribution channels and provision of various services. The specialisation strategy was chosen both by owners of vegetable farms and by those who plant ornamental trees. They preferred long distribution channels and a considerable amount of sales was aimed at urban market. Landowners identified location in the vicinity of large market (a city), motivation and quality of human capital, including quality of management, as the main success factors |
Cytowanie | Pölling B., Sroka W., Wojewodzic T. (2016) Strategie i czynniki sukcesu gospodarstw rolnych w wybranych obszarach podmiejskich Europy.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 103, z. 2: 55-68 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2016_n2_s55.pdf |
|
|
9. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2016 |
|
Bezkorovainyi A., Jarzębowski S. Innovative Clusters Development: Polish Experience for Ukraine while Building Triple Helix Ecosystem in Agribusiness
Autor | Anton Bezkorovainyi, Sebastian Jarzębowski |
Tytuł | Innovative Clusters Development: Polish Experience for Ukraine while Building Triple Helix Ecosystem in Agribusiness |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | cluster, innovations, agribusiness, triple helix, innovations development framework, innovation models, Poland, Ukraine |
Abstrakt | |
Abstract | The article is dedicated to the investigation of international experience on innovative clusters development in agribusiness from two different angles (on the example of the whole of Poland and of the Warsaw University of Life Sciences Cluster of Innovation in Agribusiness, in particular). The current Ukrainian innovation model is analyzed and compared to the Polish one, within the EPIC framework. Principal lessons Ukrainian policy-makers can learn from Polish experience are identified and analyzed through the prism of SWOT as long as some recommendations for national innovation development strategy are provided. |
Cytowanie | Bezkorovainyi A., Jarzębowski S. (2016) Innovative Clusters Development: Polish Experience for Ukraine while Building Triple Helix Ecosystem in Agribusiness.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 16(31), z. 4: 65-73 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2016_T16(31)_n4_s65.pdf |
|
|
10. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2016 |
|
Tyszkiewicz R. Znaczenie promocji w rozwoju polskich gmin
Autor | Rafał Tyszkiewicz |
Tytuł | Znaczenie promocji w rozwoju polskich gmin |
Title | Promotion as a part of development strategy of Polish municipalities |
Słowa kluczowe | gmina, rozwój, promocja gmin |
Key words | municipality, development, promotion of municipality |
Abstrakt | Gminy na całym świecie podejmują różnorodne działania w celu zainteresowania i pozyskania inwestorów. Intensywnie angażują się na rzecz utrzymania istniejących na terenie gmin przedsiębiorstw, zapobiegają przeniesieniu ich do innych gmin lub krajów. Władze gmin zdają sobie sprawę z istotności promocji, aby gmina jako ośrodek życia społeczno-gospodarczego zaprezentowała się atrakcyjnie na zewnątrz. Celem artykułu jest przedstawienie znaczenia promocji w rozwoju regionów i ocena działań promocyjnych podejmowanych przez władze gminy Olesno. Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. |
Abstract | Municipalities all over the world are taking a variety of activities to attract investors. Simultaneously, they commit themselves into keeping the existing businesses in situ and prevent them from moving to other countries and municipalities. The municipal authorities are aware of the significance of external promotion of the municipality as a center of social and economic life. The main objective of the article is to identify promotional activities in the development of Olesno municipality located in Opole province. The article presents both – theoretical and empirical value. |
Cytowanie | Tyszkiewicz R. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2016_n5_s127.pdf |
|
|
11. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2015 |
|
Kowalska I. Edukacja na rzecz rozwoju regionu – ocena założeń wieloletnich ram finansowych 2014–2020 w RPO województwa mazowieckiego
Autor | Iwona Kowalska |
Tytuł | Edukacja na rzecz rozwoju regionu – ocena założeń wieloletnich ram finansowych 2014–2020 w RPO województwa mazowieckiego |
Title | Education for Regional Development – assessment of multiannual financial framework in Regional Operational Programme for Mazowieckie Voivodeship 2014–2020 |
Słowa kluczowe | finanse, edukacja, region, UE, ramy finansowe 2014–2020 |
Key words | finance, education, region, EU, financial framework 2014–2020 |
Abstrakt | Głównym celem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014–2020 (RPO WM) jest inteligentny, zrównoważony rozwój zwiększający spójność społeczną i terytorialną przy wykorzystaniu potencjału mazowieckiego rynku pracy. Program stanowi narzędzie realizacji polityki rozwoju prowadzonej przez Samorząd Województwa Mazowieckiego. Polityka ta obejmuje również rozwój w obszarze edukacji. Warto zatem podjąć się wstępnej oceny założeń wieloletnich ram finansowych 2014–2020 w RPO WM w części dotyczącej edukacji. Celem artykułu jest próba dokonania tej oceny z uwzględnieniem trzech aspektów: – zakresu przedmiotowego w konfrontacji z zapisami RPO WM 2007–2013, obszarem inteligentnych specjalizacji dla Mazowsza 2014–2020 oraz z założeniami Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja Rozwój 2014–2020 (POWER); – procedury pozyskania wsparcia finansowego (konkurencyjność versus preferencje programowe); – nakłady i instrumenty finansowe (środki bezzwrotne versus środki zwrotne). W artykule poddano weryfikacji następującą hipotezę: zakres przedmiotowy finansowania Osi Priorytetowej X: Edukacja dla regionu w RPO WM 2014–2020 nie pokrywa się z zakresami innych programów operacyjnych w tej perspektywie, a kwestia konkurencyjności jest osłabiona szeroką skalą preferencyjności w wyborze projektów przy zastosowaniu bezzwrotnych instrumentów finansowych (dotacji). Przy opracowaniu artykułu korzystano z materiałów źródłowych Komisji Europejskiej, krajowych dokumentów dotyczących strategii rozwoju oraz literatury przedmiotu dotyczącej absorpcji środków unijnych na projekty społeczne. |
Abstract | The main objective of the Regional Operational Programme for Mazowieckie Voivodeship 2014–2020 (ROP MV) is a smart, sustainable development enhancing social and territorial cohesion and using the potential of Mazowieckie labour market. The programme is the tool for the implementation of development policies by the Mazowieckie Voivodeship Self-Government. This policy also covers developments in the field of education. Therefore, it seems valuable to review the assumptions of the financial perspective 2014–2020 in the ROP MV set out in the section on education. The aim of this paper is to carry out this assessment with regard to three aspects: − the substantive scope confronted with the provisions of Regional Operational Programme for Mazowieckie Voivodeship 2007–2013, Smart Specialization for Mazowieckie Region 2014–2020 and the assumptions of the Operational Programme Knowledge, Education Development 2014–2020 (POWER); − the procedures for obtaining financial support (competitiveness versus programme preferences); − the investments and financial instruments (non-repayable funds versus repayable funds). The article verifies the following hypothesis: the scope of the funding of Priority Axis X: Education for the Region in the ROP MV 2014–2020 does not overlap with the scopes of other operational programs in this perspective, the issue of competitiveness is weakened by a wide scale of preference in the selection of projects using non-repayable financial instruments (subsidies). The study used the source materials of the European Commission, the National Development Strategy and literature on the absorption of EU funds for social projects. |
Cytowanie | Kowalska I. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2015_n3_s53.pdf |
|
|
12. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2015 |
|
Rzemieniak M. Promocja marketingowa działań innowacyjnych na przykładzie sektora OZE w regionie lubelskim
Autor | Magdalena Rzemieniak |
Tytuł | Promocja marketingowa działań innowacyjnych na przykładzie sektora OZE w regionie lubelskim |
Title | MARKETING PROMOTION OF INNOVATIVE ACTIVITIES – THE EXAMPLE OF THE RENEWABLE ENERGY RESOURCES SECTOR (RES) IN THE LUBLIN REGION |
Słowa kluczowe | promocja marketingowa, sektor OZE |
Key words | promotion, RES sector |
Abstrakt | Rozwój województwa lubelskiego powinien koncentrować się na strategicznych dziedzinach polskiej gospodarki oraz województwa. Szansą na uruchomienie dźwigni rozwoju jest wzrost przedsiębiorczości mieszkańców Lubelszczyzny. Racjonalne wykorzystanie energii z tzw. źródeł odnawialnych tj. energii rzek, wiatru, promieniowania słonecznego, geotermalnej lub biomasy, jest jednym z istotnych komponentów zrównoważonego rozwoju przynoszącym wymierne efekty ekologiczno-energetyczne. Wzrost udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie paliwowo-energetycznym świata, przyczynia się do poprawy efektywności wykorzystania i oszczędzania zasobów surowców energetycznych, poprawy stanu środowiska poprzez redukcję zanieczyszczeń do atmosfery wód oraz redukcję ilości wytwarzanych odpadów. Strategia rozwoju województwa powinna zakładać rozwój produkcji ze źródeł odnawialnych, wykorzystanie regionalnych źródeł energii, promocję ekoenergii wśród odbiorców końcowych oraz rozwój działalności badawczo – wdrożeniowej. Te działania wymagają świadomych, celowych i profesjonalnych działań promocyjnych prowadzonych w kierunku różnych grup docelowych oraz interesariuszy (stakeholders). Celem artykułu jest wykazanie wpływu działań promocyjnych na rozwój sektora OZE, a także gruntowna analiza i przegląd dostępnej dokumentacji, na podejmowana działania propagujące sektor OZE. W publikacji stawiana jest następująca hipoteza – dla efektywnego i skutecznego rozwoju sektora OZE niezbędne są działania promocyjne, wyprofilowane pod kątem potrzeb informacyjnych otoczenia. Metodami badawczymi zastosowanymi w niniejszym opracowaniu są badania w postaci analizy desk research prowadzone na źródłach wtórnych, zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych, obserwacja uczestnicząca (jako eksperta Urzędu Miasta Lublin oraz Urzędu Marszałkowskiego w Lublinie) oraz obserwacja nieuczestnicząca. Badania zostały przeprowadzone w okresie styczeń – czerwiec 2015 r. |
Abstract | The development of the Lubelskie Province should be focused on strategic fields of economy of Poland and the Province. The entrepreneurship growth among the Lubelskie Province citizens may stimulate the mainspring of development1. The rational usage of energy from the so called renewable sources, i.e. river, wind, solar rays, geothermal energy and biomass, is one of the vital components of sustainable development and brings measurable ecological and energy effects. The growing participation of the RES in the world energy and fuel balance contributes to the usage and saving efficiency of energy resources. It also improves the condition of the environment through reducing the emission of pollution to waters and atmosphere and reducing the amount of produced waste. The Province development strategy should include the development of the production from the renewable sources, the usage of regional energy sources, the promotion of ecoenergy among the end-users and the development of research and implementation activity. These activities require conscious, purposeful and professional promotional actions aimed at diversified target groups and stakeholders. The aim of this article is to show the impact of promotional activities on the development of the sector of Renewable Energy Sources (RES), as well as an in-depth analysis and review of the available documentation regarding activities that promote the RES sector. This work puts forward the following hypothesis: customized promotional activities are essential for effective development of the RES sector. The research methods used in this study include desk research, carried out on secondary sources (both internal and external), participant observation (as an expert of the Lublin City Office and the Marshal’s Office of the Lubelskie Province in Lublin) and non-participant observation. The research was carried out between January and June 2015. |
Cytowanie | Rzemieniak M. (2015) Promocja marketingowa działań innowacyjnych na przykładzie sektora OZE w regionie lubelskim.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 14(63): 115-124 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2015_n63_s115.pdf |
|
|
13. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2015 |
|
Nalepka A., Węgrzyn J. Rola projektów partnerstwa publiczno-prywatnego w realizacji strategii rozwoju gminy
Autor | Adam Nalepka, Joanna Węgrzyn |
Tytuł | Rola projektów partnerstwa publiczno-prywatnego w realizacji strategii rozwoju gminy |
Title | PPPs and their role in implementing municipal development strategies |
Słowa kluczowe | partnerstwo publiczno-prywatne (PPP), rozwój lokalny, strategia rozwoju gminy, proces podejmowania decyzji |
Key words | public-private partnership (PPP), local development, regional development strategy, decision-making process |
Abstrakt | W artykule dokonano analizy danych na temat projektów PPP, które zostały zainicjowane w Polsce w latach 2009–2014. Opracowane dane pozwalają zauważyć, że w Polsce inicjatywy podejmowane są przede wszystkim na poziomie lokalnym. Dlatego też celem artykułu jest zaproponowanie modelu odzwierciedlającego mechanizm, na podstawie którego gminy podejmują decyzję o przystąpieniu do wykonania danego zadania w formule PPP. Punkt wyjścia oraz tło dla podejmowanych w pracy rozważań stanowi problem niedostatku środków finansowych w samorządach w stosunku do powierzanych im zadań, postrzegany jako bariera rozwoju lokalnego. |
Abstract | The article consists of two parts. Firstly, the purpose of the article is to present results of the research on PPP projects that have been initiated in Poland in 2009–2014 years. The further aim is to propose a model that reflects mechanism utilised by municipalities willing to perform their tasks under PPP project during decision process. The starting point and a background for the model is the problem of scarcity of local government financial resources in relation to their duties, that could be seen as a barrier of local development. |
Cytowanie | Nalepka A., Węgrzyn J. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2015_n3_s89.pdf |
|
|
14. |
Strefa podmiejska Warszawy. Wybrane zagadnienia, 2014 |
|
Chrzanowska M., Drejerska N., Pomianek I. Strefa podmiejska Warszawy. Wybrane zagadnienia
Autor | Mariola Chrzanowska, Nina Drejerska, Iwona Pomianek |
Tytuł | Strefa podmiejska Warszawy. Wybrane zagadnienia |
Title | Warsaw suburban zone. Selected issues |
Słowa kluczowe | obszary wiejskie, rynek pracy, przedsiębiorczość, kapitał ludzki, rozwój, strefa podmiejska, województwo mazowieckie, suburbanizacja |
Key words | rural areas, labour market, entrepreneurship, human capital, development, suburban area, Mazovia region, suburbanisation |
Abstrakt | Gminy podmiejskie Warszawy wybrane do badań są niewątpliwie obszarem intensywnych przemian społeczno-gospodarczych. Ta kumulacja procesów rozwojowych, rozlewanie się zjawisk charakterystycznych dla miast, powoduje, że badany obszar jest niezwykle interesujący z poznawczego punktu widzenia. Jednocześnie zachodzące zmiany są tak kompleksowe i wielowątkowe, że trudno wyodrębnić, co dokładnie powinno być przedmiotem badań – jeden wątek pociąga za sobą kilka niemniej interesujących następnych kwestii. W tej sytuacji pozostaje mieć nadzieję, że zaprezentowane wyniki badań przedstawiają zarówno ogólne tło zmian, jak i konkretne elementy rzeczywistości, jak np. powiązania funkcjonalne pomiędzy stolicą a jej obszarem podmiejskim w zakresie rynku pracy. Ponadto wydaje się, że wartością dodaną przeprowadzonych badań jest uwzględnienie zarówno działalności samorządów lokalnych, jak i małych oraz średnich przedsiębiorstw zlokalizowanych na badanym obszarze, jak również mieszkańców, ich sytuacji i opinii nt. zachodzących procesów. Badany obszar scharakteryzowano przy wykorzystaniu metod statystycznych. Wykorzystując miernik BZW, pogrupowano 30 gmin podmiejskich Warszawy na trzy klasy: o najwyższym, średnim i najniższym poziomie rozwoju. Do pierwszej grupy zostały zakwalifikowane: Lesznowola, Michałowice, Nadarzyn, Raszyn, Nieporęt, Izabelin, Stare Babice. Z wyjątkiem Nadarzyna, wszystkie gminy tej grupy graniczą bezpośrednio z Warszawą. Co więcej, oprócz Nieporętu, są to gminy położone po lewej stronie Wisły. Wskazuje to na najsilniejsze rozwojowe oddziaływanie Warszawy na gminy bezpośrednio z nią sąsiadujące, co więcej oddziaływanie ukierunkowane na stronę zachodnią miasta. W następnej grupie, 14 gmin stanowiło swoisty obszar przejściowy – najczęściej niegraniczący bezpośrednio z Warszawą, ale o silnym odziaływaniu miasta na procesy społeczno-gospodarcze tam zachodzące. Pozostałych 9 gmin to jednostki peryferyjne z punktu widzenia przyjętego obszaru badań, najdalej położone od stolicy, ale wciąż zaliczane do strefy podmiejskiej Warszawy. Wyniki badań empirycznych przeprowadzonych w urzędach gmin strefy podmiejskiej Warszawy wskazują na fakt, że w większości ankietowanych jednostek samorządu terytorialnego opracowano strategie rozwoju. Może to świadczyć o świadomości władz w zakresie pobudzania aktywności zarówno własnej, jak i mieszkańców oraz przedsiębiorców, inwestowania w poprawę składników infrastruktury, jakości życia mieszkańców, ułatwiania startu działalności gospodarczej. Jednocześnie fakt posiadania strategii rozwoju może też być jedynie spełnieniem technicznego warunku koniecznego np. w przypadku ubiegania się o wsparcie finansowe ze środków europejskich. Cele zapisane w strategiach były realizowane, aczkolwiek z uwagi na ograniczone środki finansowe wdrażanie strategii sprawiało trudności niektórym gminom (głównie o niskim poziomie rozwoju). Gminy (z kilkoma wyjątkami) były raczej aktywne w zakresie wykorzystania środków z Unii Europejskiej. Mimo to uskarżano się na skomplikowane procedury aplikowania oraz na nie zawsze korzystne dla gmin strefy podmiejskiej Warszawy warunki przyznawania dofinansowania do projektów (dochody per capita). Z reguły projekty były przygotowywane przez pracowników gminy, rzadko przez ekspertów zewnętrznych. Jako mocne strony gminy wskazywano przede wszystkim bliskość stolicy i dogodne połączenia komunikacyjne z innymi, większymi miastami, wysoki poziom infrastruktury technicznej, a także wolne tereny, które mogą zostać wykorzystane pod inwestycje. Jak wynika z charakterystyki mocnych stron, strefa podmiejska Warszawy charakteryzuje się nie tylko korzystnym układem infrastruktury drogowej i wolnymi przestrzeniami inwestycyjnymi, lecz w znacznej części także wysokimi walorami przyrodniczymi. Walory te mogą stanowić zarówno czynnik zachęcający, jak i ograniczający swobodę gospodarowania. Zdaniem ponad połowy władz gminnych, obszary przyrodniczo-chronione na terenie gminy stanowią szansę dla rozwoju przedsiębiorstw. Warunki te sprzyjają turystyce i rekreacji podmiejskiej, weekendowej lub biznesowej (organizacja konferencji w zielonym otoczeniu, a jednocześnie blisko Warszawy, np. Serock). Wyniki badań w przedsiębiorstwach wskazują, że na rynku lokalnym działalność koncentrowało 55% badanych jednostek. Ankietowani z gmin o niskim poziomie rozwoju, częściej niż pozostali, wykraczali zasięgiem działalności poza rynek lokalny – co wynikać mogło z potrzeby zwiększenia niewystarczającego popytu na swoje produkty i usługi. W opinii ankietowanych, najważniejszymi czynnikami decydującymi o lokalizacji przedsiębiorstw były: dogodne położenie w stosunku do odbiorców oraz chłonność rynku lokalnego lub regionalnego. Bliskość Warszawy została wskazana jako istotny czynnik lokalizacyjny w co czwartym przedsiębiorstwie. Podczas podejmowania decyzji o lokalizacji przedsiębiorstwa zwracano także uwagę na koszty związane z wynajęciem, zakupem lub budową lokalu. Z kolei w ramach podsumowującego pytania nt. postrzegania gminy, w której badane firmy miały swoją siedzibę, jako mocną stronę respondenci wskazywali bliskość Warszawy oraz dogodne połączenia komunikacyjne ze stolicą oraz innymi, większymi miastami, rozbudowaną infrastrukturę techniczną, ciągły rozwój gminy (związany m.in. ze stałym wzrostem liczby ludności w efekcie migracji oraz dużej liczby urodzeń) i odpowiednie warunki do rozwoju przedsiębiorczości. Jako słabe strony wskazywano: słabą infrastrukturę techniczną, wysokie koszty i inne trudności prowadzenia działalności gospodarczej (np. brak wsparcia ze strony władz gminnych, brak usług doradczych), a także zbyt duże natężenie ruchu i związane z nim zanieczyszczenie środowiska oraz słabą komunikację drogową. Należy w tym miejscu zauważyć, że pewne czynniki były wskazywane zarówno w grupie mocnych, jak i słabych stron. Badani przedsiębiorcy mieli bowiem tendencję do oceny infrastruktury technicznej przez pryzmat swojego najbliższego otoczenia, np. konkretnej drogi dojazdowej do swojej firmy. W związku z tym uzyskane odpowiedzi były bardzo zróżnicowane i to co dla jednych było zaletą, np. zbudowanie drogi w ich bezpośredniej okolicy, dla innych nie miało znaczenia. Znaczna część przeprowadzonego badania pierwotnego w gospodarstwach domowych strefy podmiejskiej Warszawy dotyczyła powiazań funkcjonalnych pomiędzy stolicą a otaczającym ją obszarem w wymiarze rynku pracy. Sytuacja badanej populacji mieszkańców jest stosunkowo dobra; charakteryzuje ją zarówno wysoki wskaźnik aktywności zawodowej, jak i wysoki wskaźnik zatrudnienia. Generalnie więc bliskość rozwiniętego rynku pracy, jakim jest stolica, jak również jej bezpośrednie otocznie sprzyja aktywności zawodowej mieszkańców strefy podmiejskiej. Ta dobra sytuacja przyciąga też nowych mieszkańców zarówno z innych części regionu, jak i z samej Warszawy. Jak pokazały wyniki badań, nowo osiedlający się mieszkańcy to osoby młode, dobrze wykształcone, o relatywnie wysokich dochodach. Procesy te niewątpliwie prowadzą do zwiększenia potencjału ludzkiego badanych obszarów, wpisując się w dyskusję zarówno teoretyków, jak i praktyków nt. endogenicznych czynników wzrostu gospodarczego, równocześnie powodują jednak zwiększoną presję w wielu wymiarach. Jednym z nich są kwestie środowiskowe – rozwój funkcji mieszkaniowej wymaga kolejnych terenów przeznaczonych na ten cel. Są to w znakomitej większości inwestycje prywatne, dla których po wzrastających cenach, ale jednak znajdowane są kolejne obszary, np. dotychczasowe grunty rolne. Natomiast biorąc pod uwagę fakt, że są to najczęściej osoby dojeżdżające do pracy, to niewątpliwe wyzwaniem jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury w tym zakresie. Nowi migranci dojeżdżają na ogół własnymi samochodami, powodując znaczne obciążenie dróg wjazdowych do miasta. Prezentowane wyniki badań wyraźnie wskazują na brak atrakcyjnej oferty komunikacji publicznej dla tej grupy. Uzyskane rezultaty badań pozwalają również na identyfikację zjawisk, które nie są typowe tylko dla mieszkańców strefy podmiejskiej. Zjawiska te są częścią ogólnopolskich czy nawet ogólnoświatowych tendencji na rynku pracy. Co więcej, wydają się potwierdzać, że pomimo relatywnie lepszej sytuacji na rynku pracy w okolicy dużego miasta, strefa podmiejska nie jest obszarem wolnym od problemów spotykanych gdzie indziej. Należy w tym miejscu wspomnieć przede wszystkim o wynikach badań wskazujących na niestabilność zatrudnienia, szczególnie wśród osób młodych, też dobrze wykształconych oraz na istnienie szarej strefy – zatrudnianie pracowników bez formalnej umowy. Wyniki otrzymane za pomocą jednej z metod statystycznych – klasycznej analizy korespondencji – pozwalają na odniesienie się do przywoływanego w teorii kapitału kreatywnego. Wskazują bowiem na istnienie zależności pomiędzy wykształceniem wyższym a dużą i pełną samodzielnością pracy, wykształceniem średnim a średnim poziomem samodzielności oraz wykształceniem zasadniczym zawodowym i niskim poziomem samodzielności wykonywanej pracy. Ponadto przeprowadzona analiza pozwoliła wyodrębnić grupę przedsiębiorców, charakteryzujących swoją pracę jako w pełni samodzielną i kreatywną, przy czym wskazywali najczęściej własny pomysł jako początek aktywności zawodowej wykonywanej w trakcie badania. Biorąc pod uwagę fakt, że rynek pracy odgrywa znaczącą rolę w procesach formowania funkcjonalnych obszarów miejskich, otrzymano również istotne wyniki w zakresie aktywności zawodowej mieszkańców strefy podmiejskiej. Przeprowadzona analiza korespondencji pozwoliła na wyodrębnienie grupy „młodych migrantów” – z wyższym wykształceniem, którzy przeprowadzili się w ostatnim okresie (w latach 2005–2012); ich dochód przekraczał 2000 zł netto miesięcznie na osobę w rodzinie. Dominowali w tej grupie ludzie młodzi – 51% z nich nie przekroczyło 36. roku życia. Blisko 90% ankietowanych w tej grupie to pracownicy najemni dojeżdżający codziennie do pracy do Warszawy, przy czym ich średni czas dojazdu to godzina. Wyodrębniona została też grupa przedsiębiorców, którzy pracowali w miejscu zamieszkania; to głównie osoby od 36 do 55 lat (71% respondentów w tym wieku). Ponadto to osoby mieszkające w danym miejscu od urodzenia bądź ludność napływowa, ale o znacznie dłuższym czasie zamieszkania niż „młodzi migranci”. Prowadzi to do ciekawej konkluzji nt. tendencji do prowadzenia małej firmy na danym obszarze raczej przez osoby zakorzenione lokalnie. Pomimo zidentyfikowanych problemów, sytuacja badanej populacji mieszkańców obszarów podmiejskich wydaje się być podstawą do budowania pozytywnego wizerunku. Mała skala bierności zawodowej, posiadanie dodatkowych kwalifikacji (nabytych w trakcie kształcenia formalnego, ale też nieformalnego w przypadku osób o niższych poziomach wykształcenia), kreatywność przedsiębiorców, elastyczność (przynajmniej deklarowana) w grupie osób niepracujących, a poszukujących zatrudnienia wskazuje na faktycznie istniejące potencjały endogeniczne badanych gmin; potencjały trudne bądź niemożliwe do zidentyfikowania na podstawie danych statystycznych, a widoczne w badaniach jakościowych. Co więcej, wskazane potencjały są generalnie dostrzegane przez władze lokalne i przedsiębiorców, ale równocześnie w hierarchii mocnych stron zdecydowanie stawiane są za czynnikami wynikającymi z uwarunkowań czysto geograficznych czy infrastrukturalnych, które można by określić jako „twarde” determinanty rozwoju społeczno-gospodarczego. Niemniej jednak, w opinii zespołu autorskiego, ta jakościowa identyfikacja „miękkich” potencjałów strefy podmiejskiej największego miasta w Polsce jest mocną stroną i ważnym wynikiem całego procesu badawczego podsumowanego niniejszą publikacją. |
Abstract | This volume traces selected issues of economic and social development in the Warsaw suburban zone. It was elaborated as a part of the project entitled “Economic and social determinants of rural areas development of the Mazovia region in the suburban and external zone of Warsaw”, No N N114 145240, financed by the National Science Centre (Poland). The main purpose of the research was to identify and deeply characterize economic and social processes observed in rural areas of the Warsaw suburban zone. Specific objectives included: (1) diagnosis of a development level of selected communes in comparison with the whole region and identification of their diversification, (2) determination of demographic and economic potential of the Warsaw suburban zone inhabitants, especially from a perspective of a human capital level, (3) research on specificity of the Warsaw suburban zone inhabitants’ situation on the labour market, including a scale of economic inactivity, unemploymentand employment in the group of respondents, and in particular commuting to Warsaw as a central city of the functional region, (4) identification of conditions of enterprises that function there, as well as reasons and directions of diversification of their activities, (5) determination of a role of local self-government and other institutions in fostering and promoting entrepreneurship in rural areas and evaluation of local self-government activities in applying for and using the European Union support. The empirical research was conducted in rural households, enterprises and local self-governmental units in 30 rural and rural-urban communes around Warsaw, which were identified as the Warsaw suburban zone basing on the methodology of Korcelli and Śleszyński [Korcelli P. and Śleszyński P., 2011: Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 – projekt z 25 stycznia 2011 roku, delimitacja opracowana wcześniej na potrzeby programu ESPON] as well as Bański [Bański J. (ed.), 2009: Analiza zróżnicowania i perspektywy rozwoju obszarów wiejskich w Polsce do 2015 roku. Studia Obszarów Wiejskich tom 16, PTG, IGIPZ PAN, Warsaw; typology of communes according to the impact ranges (development of urban functions)]. Finally, the research included questionnaire interviews in 800 households (2215 adult participants), 221 micro and small enterprises as well as postal questionnaire in 30 local self-government offices. Research results show that the analysed suburban communes of Warsaw are an area of an intense socio-economic transformation. However, the multi-threaded nature of these changes makes the authors present a reduced general background of the changes. Moreover, the authors hope that provided examples, such as functional connections between the capital city and its suburban area in the labour market, are a good illustration of the changes. Especially as these changes are presented at the same time from the perspective of three key groups: local self-government, inhabitants and entrepreneurs. The studied area was characterized using some statistical methods. The use of the relative development level measure (BZW) made it possible to group investigated 30 communes in three development classes: the highest, medium and the lowest one. The first group included: Lesznowola, Michałowice, Nadarzyn, Raszyn, Nieporęt, Izabelin, and Stare Babice. With the exception of Nadarzyn, all these communes directly border Warsaw. Furthermore, apart from Nieporęt, these communes are situated on the left bank of the Vistula river. This indicates the strongest development impact of Warsaw on directly neighbouring communes as well as the impact oriented towards the west of the city. The next group of 14 communes constituted a specific area of transition – usually not directly bordering Warsaw but with strong impact of the city on socio-economic processes taking place there. The remaining 9 communes are peripheral units in the investigated area, being the farthest away from Warsaw but still included in the suburban zone. According to research results, majority of local self-governments had development strategic documents. This may indicate the authorities’ awareness of the role of stimulating inhabitants’ and entrepreneurs’ activity as well as their own investments in improving infrastructure assets, quality of life and facilitating business start. At the same time, providing a development strategy may also be only the fulfilment of a technical precondition – for example, in the case of applying for the European Union funds. The communes authorities (with some exceptions) were rather active in applying for the support. Nevertheless, they complained about complicated procedures of applying and sometimes detrimental conditions for granting funds for projects to the Warsaw suburban zone communes (per capita income). In the opinion of representatives of local self-government offices, the strengths of the Warsaw suburban area include: a convenient system of road infrastructure and accessible investment area. Additionally, there are large areas of communes characterized by high natural values. These values can be both stimulating as well as limiting possibilities of economic activities. According to more than a half of the local authorities, the natural environment provides a great opportunity for development of weekend or business tourism (for example conference and professional meetings with a quiet and peaceful atmosphere close to nature in Serock). Entrepreneurs focused their activity mostly on the local market. The respondents from communes with a low level of development, more frequently than others, came out beyond the local market – which could be a result of their need to increase insufficient demand for their products and services. In their opinion, the most important factors determining the firm location included: proximity to customers and local or regional market capacity. The neighbourhood of Warsaw was identified as an important factor in every fourth company. The most important strengths included: proximity to Warsaw, good transport connections with the capital city and othermajor cities, developed technical infrastructure, continuous development of communes (related, inter alia, to constant growth of the population as a result of migration and high birth rates) as well as appropriate conditions for entrepreneurship development. They also pointed out some weaknesses: poor technical infrastructure, high costs and other difficulties in doing business (e.g. lack of support from the local authorities, lack of advisory services), too much traffic, pollution and poor road communications. It should be noted that some factors were indicated as both the strengths and the weaknesses. The entrepreneurs had a tendency to assess the technical infrastructure through the lens of their immediate environment, such as a particular driveway to a firm. Therefore, the responses were very diverse, and what for some respondents was an advantage, for others did not matter at all. The situation of inhabitants on the labour market was relatively good. It was characterized by high rates of either professional activity or a high rate of employment. Therefore, proximity of the developed labour market (the capital city) as well its immediate environment promote professional activity of the suburban inhabitants. It attracts new people both from other parts of the region and from Warsaw as well. As shown by the results, the newly settled inhabitants were young, well-educated, with a relatively high level of income. These processes undoubtedly lead to an increase of human potential of the examined areas and reflect a discussion of both theorists and practitioners on endogenous growth factors. Though, these changes also increased pressure in many dimensions. Firstly, environmental issues should be considered. The development of the residential function requires more land for this purpose. New residential areas are usually private investments using for example previous agricultural land, but with increasing prices year by year. Secondly, the provision of appropriate infrastructure to people commuting to work every day is another challenge. New migrants usually use their own cars, causing a significant traffic jams on the way to Warsaw. The results clearly indicate no attractive offers of public transport in this case. These results also allow to identify some phenomena that are typical not only of the residents of the suburban zone. These phenomena are a part of national or even global trends in the labour market. Furthermore, they seem to confirm that, despite the relatively better labour market situation in the area of a big city, the suburban zone is not free from problems encountered elsewhere. Here, we should remember about job insecurity, especially among young, well-educated people, and the existence of the shadow economy – hiring workers without any formal contract. Conclusions drawn basing on one of statistical methods (a classical correspondence analysis) allow to refer to a concept of creative capital. They prove a relationship between having a tertiary education attainment and significant or full independence in the workplace, secondary education and a medium level of independence as well as vocational education and a low level of independence in the workplace. Moreover, the conducted analysis allowed to distinguish a group of entrepreneurs who perceived their work as fully creative and independent; they also stressed their own ideas as the beginnings of their present professional activities. Taking into account the fact that the labour market plays an important role in forming the functional city areas, the research results also allow to draw some significant conclusions in this aspect. The correspondence analysis allowed to distinguish a group of “new migrants” with tertiary education attainments, who moved recently (2005–2012) and who can be characterized by a relatively high income level (more than 2000 zlotys net per person in a household). The majority of them were young people (71% were 36 years old or younger). They usually commuted to Warsaw every day and it took them one hour on average to get to the workplace. There was also a group of entrepreneurs who mainly ran their businesses at the place of living. Usually they had lived there since their birth or moved but considerably earlier than “new migrants”. It leads to an interesting conclusion about running a company rather by people locally rooted. Despite the problems, the situation of the suburban population seems to be quite advantageous. The small scale of inactivity, additional qualifications (acquired both in formal and informal education), entrepreneurs’ creativity, flexibility (at least declared) in a group of people unemployed and seeking for employment indicate actually existing endogenous potential of the investigated communes. Even though, the potentials are difficult or impossible to be identified on the basis of statistical data, but clearly visible in qualitative research. What is more, the indicated potentials are generally noticed by the local authorities and entrepreneurs. However, in the strength hierarchy they are underestimated and still remain behind factors connected with purely geographical considerations or infrastructure, which could be described as “hard” determinants of socio-economic development. Nevertheless, in the opinion of the authors, the qualitative identification of “soft” potentials of the suburban zone of the largest city in Poland is the strong point and an important result of the whole process of research summarised in this publication. |
Cytowanie | Chrzanowska M., Drejerska N., Pomianek I. (2014) Strefa podmiejska Warszawy. Wybrane zagadnienia. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | MONO_2014_strefa_podmiejska.pdf |
|
|
15. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2014 |
|
Zontek Z. Plany rozwoju turystyki w strategiach gmin turystycznych
Autor | Zbigniew Zontek |
Tytuł | Plany rozwoju turystyki w strategiach gmin turystycznych |
Title | Plans for the development of tourism in the strategies of tourist municipalities |
Słowa kluczowe | turystyka, strategia rozwoju, gmina |
Key words | tourism, development strategy, municipality |
Abstrakt | W artykule wskazano na rolę strategii w programowaniu rozwoju turystyki w gminach turystycznych. Przedstawiono zagadnienia dotyczące strategii w turystyce oraz roli samorządu gminy w kształtowaniu gospodarki turystycznej. Obszarem badawczym jest subregion południowy województwa śląskiego, którego atrakcyjność turystyczną scharakteryzowano na podstawie danych statystycznych. W artykule dokonano oceny diagnostycznej strategii rozwoju gmin badanego regionu. |
Abstract | In the article was shown the role of strategy in planning the development of tourism in tourist municipalities. There were shown the problems concerning the strategy of tourism and the role of local communities in the development of tourism economy. Research area is the southern subprovince of Silesia, which tourist attractiveness is characterized on the basis of statistical data. This article evaluates the development strategies of municipalities in this region. |
Cytowanie | Zontek Z. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2014_n1_s143.pdf |
|
|
16. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2012 |
|
Goda P., Káposzta J., Nagy A., Nagy H. Synteza analiz systemowych w rozwoju obszarów wiejskich
Autor | Pál Goda, József Káposzta, Adrienn Nagy, Henrietta Nagy |
Tytuł | Synteza analiz systemowych w rozwoju obszarów wiejskich |
Title | The synthesis of system-analyses in the development of rural areas |
Słowa kluczowe | teoria systemów, rozwój obszarów wiejskich, rozwój lokalny, synteza analiz systemowych, teoria pajęczyny |
Key words | system theory, regional and rural development, synthesis of system analyses, spider web theory |
Abstrakt | Często zadajemy pytanie, jak strategia rozwoju może być utrzymana. Co oznacza zrównoważony rozwój oraz czy jest ogólne podejście, które umożliwia opisanie zbioru warunków w każdym regionie lub społeczności danego kraju. Artykuł przedstawia ogólne wytyczne przydatne do opisywania złożonych problemów. Rozwój obszarów wiejskich może być zdefiniowany jako interdyscyplinarna dziedzina nauki łącząca więcej dziedzin nauki i zbudowana z różnych podejść w związku z jej złożonością. Te podejścia często mają korzenie w teorii systemów, a ich ogólny przegląd jest wymagany. |
Abstract | We often face the question how a development strategy can be maintained. What sustainability means and is there a general approach which is able to describe these condition systems in any region or community of a country. Each area has different physical and mental characteristics and one certain development concept may be applied in one country but the same concept causes damages to the other (and it can be true even for the different regions and communities of one country). Our paper outlines general guidelines that are suitable for describing complex problems. The development of rural areas can be defined as an interdisciplinary field of science synthetizing more scientific fields and built from different approaches due to its complexity. These approaches often have system theory roots and their overall review is required very much. |
Cytowanie | Goda P., Káposzta J., Nagy A., Nagy H. (2012) Synteza analiz systemowych w rozwoju obszarów wiejskich.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 99, z. 3: 21-26 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2012_n3_s21.pdf |
|
|
17. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2009 |
|
Gierczycka J. Rola polityki regionalnej Unii Europejskiej w rozwoju Górnego Śląska
Autor | Jadwiga Gierczycka |
Tytuł | Rola polityki regionalnej Unii Europejskiej w rozwoju Górnego Śląska |
Title | The role of the European Union regional policy in the development of Upper Silesia |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Jednym z głównych celów Unii Europejskiej jest zmniejszenie różnic w rozwoju społeczno- gospodarczym między regionami i dążenie do likwidacji opóźnień w rozwoju regionów słabiej rozwiniętych. Realizacji tego celu służą polityki wspólnotowe, które mają doprowadzić do osiągnięcie spójności ekonomicznej i społecznej. Jedną z najważniejszych polityk związanych z potrzebami regionalnymi jest polityka strukturalna, dlatego pojęcie polityki regionalnej i strukturalnej stosuje się jako tożsame. Podstawowym instrumentem tej polityki jest Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. Swym zasięgiem obejmuje wiele obszarów życia społeczno-gospodarczego. Są to między innymi: inwestycje służące powstawaniu nowych miejsc pracy, inwestycje w infrastrukturę, działania ukierunkowane na wspieranie małej i średniej przedsiębiorczości. W latach 2007-2013 w ramach Narodowej Strategii Spójności realizowane będą Regionalne Programy Operacyjne (RPO) zarządzane przez Samorządy poszczególnych województw. Na realizację 16 RPO przeznaczone zostanie prawie 16 miliardów euro. Podstawowym celem RPO jest podnoszenie konkurencyjności regionów, promowanie zrównoważonego rozwoju, poprzez tworzenie warunków dla wzrostu inwestycji na poziomie lokalnym i regionalnym. Działania określone w RPO są koordynowane z podejmowanymi w ramach pozostałych Programów Operacyjnych. Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 jest głównym instrumentem polityki regionalnej naszego województwa. Koordynuje liczne działania samorządów lokalnych oraz innych jednostek (publicznych, prywatnych) w ramach funduszy strukturalnych. „Realizuje on zapisy zawarte w Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2020, przyjętej przez Sejmik Województw Śląskiego dnia 4 lipca 2005 roku.”1 Śląsk jest najbardziej zurbanizowanym regionem Polski, obejmuje 71 miasta, z czego a?? 19 to powiaty grodzkie. Miasta Górnego Śląska w sposób szczególny zmagają się ze skutkami procesu przemian społecznych i transformacji gospodarczej. Sektory przemysłu schyłkowego, górniczy i hutniczy, z których słynął kiedyś Śląsk tracą na znaczeniu. Zaobserwowano rozwój gospodarki opartej na nowoczesnym przemyśle i usługach. Nastąpiła degradacja zurbanizowanych obszarów o typowo przemysłowym charakterze. Pojawił się problem przekształcenia terenów poprzemysłowych oraz rewitalizacji. Niezadowalający stan infrastruktury, przedsiębiorstw, zaplecza edukacyjnego, instytucji kulturalnych, społecznych oraz bazy rekreacyjnej mobilizuje do starania się o dotacje unijne. Ponad 1,7 mld euro może otrzymać województwo śląskie w latach 2007- 2013 co z pewnością wpłynie korzystnie na rozwój Górnego Śląska. Polityka regionalna UE wykorzystując odpowiednie instrumenty przyczynia się do rozwoju Górnego Śląska. |
Abstract | One of the major goals of the European Union is the reduction of differences in the socioeconomic development among the regions, as well as aiming at the liquidation of delays in the development of the less developed regions. European community Policies, which are supposed to lead to reaching economic and social cohesion, serve this goal. One of the most important policies connected with regional needs is structural policy, and that is why the notions of regional and structural policies are used interchangeably as meaning the same. And a basic tool of this policy is European Regional Development Fund. ERDF covers many areas of socio-economic life, such as for example: investments focused on creating new jobs, infrastructural investments, activities supporting small and medium size enterprises sector. In the years 2007-2013, within the National Cohesion Strategy the Regional Operational Programmes will be carried out, and they will be managed by self-governments of particular voivodships (regions). 16 milliard Euros will be assigned for the implementation of 16 such programmes. The main aim of ROPs is increasing the competitiveness of regions, promoting sustainable development by the creation of conditions for investments growth on a local and regional level. Activities that are specified in a ROP are coordinated with activities undertaken within other Operational Programmes. Regional Operational Programme for ??l??skie Voivodship (Silesia) for the years 2007-2013 is the key instrument of regional policy in our voivodship. It coordinates numerous activities of territorial self-government units and other entities (public and private ones) under the Structural Funds. “It is an implementation of the Development Strategy for ??l??skie Voivodship for the years 2000-2020 adopted by the Local Assembly (Sejmik) of ??l??skie Voivodship on 4 July 2005.”26 Silesia is the most urbanized region in Poland, it covers 71 cities, including 19 poviats with independent municipal rights. It is particularly difficult for the cities of Upper Silesia to cope with the outcomes of social changes and economic transformation. The industry sectors on decline: mining and metallurgy, which Silesia region used to be famous for, are loosing their significance. The development of high-tech industry and services has been observed. The areas of a typical industrial character were degraded .There occurred a problem of transforming post-industrial regions and their revitalization. Unsatisfactory condition of infrastructure, enterprises, educational sector, cultural and social institutions, as well as recreational centres – all this motivates to apply for the EU subsidies. It is estimates that Silesian voivodship may receive over 1,7 milliard Euros for the years 2007- 2013, which will certainly exert a positive impact on the development of Upper Silesia. Thanks to the application of adequate tools, the EU Regional Policy contributes to the development of Upper Silesia. |
Cytowanie | Gierczycka J. (2009) Rola polityki regionalnej Unii Europejskiej w rozwoju Górnego Śląska.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 1(50): 173-185 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2009_n50_s173.pdf |
|
|
18. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2008 |
|
Oleszko-Kurzyna B. Rozwój zrównoważony rolnictwa wobec wymogów Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska
Autor | Bożena Oleszko-Kurzyna |
Tytuł | Rozwój zrównoważony rolnictwa wobec wymogów Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska |
Title | Sustainable agriculture in the light of the European Union environmental requirements |
Słowa kluczowe | rozwój zrównoważony rolnictwa i obszarów wiejskich, instrumenty polityki rolno- środowiskowej, Wspólna Polityka Rolna Unii Europejskiej |
Key words | Sustainable Agriculture and Rural Development, agri-environmental measures, European Union’s Common Agricultural Policy |
Abstrakt | Polityka Unii Europejskiej jest w coraz większym stopniu ukierunkowana na realizację strategii zrównoważonego rozwoju, która oznacza harmonizację ekonomicznych, społecznych i ekologicznych aspektów rozwoju. Szczególną rolę odgrywają tu kwestie ochrony środowiska, bowiem pojawiające się zagrożenia mogą w istotny sposób ograniczyć rozwój gospodarczy i cywilizacyjny przyszłych pokoleń. Warto podkreślić, że związki między rozwojem gospodarczym i społecznym a środowiskiem naturalnym dostrzeżono dopiero na przełomie lat 60. i 70. XX w. W polityce ekologicznej UE akcentuje się konieczność zintegrowania polityki ochrony środowiska z politykami sektorowymi, w tym z polityką rolną. Powstaje pytanie, czy istniejące instrumenty polityki rolnej UE są dobrze ukierunkowane z punktu widzenia celów środowiskowych, a zatem czy sprzyjają zrównoważonemu rozwojowi rolnictwa i obszarów wiejskich. W opracowaniu wskazano najważniejsze reformy WPR akcentujące potrzebę równoważenia skutków gospodarowania w rolnictwie na płaszczyźnie ekologicznej. Środowiskowe aspekty polityki rolnej UE pokazano z perspektywy Polski. |
Abstract | The European Union policy is more and more based on the sustainable development strategy which harmonizes the economic, social and ecological aspects of development. The key role of environmental protection in the sustainable development arises from the impact of environmental issues on the economic and civilization development. It is worth to say that the connection between the economic and social development as well as the natural environment was not noticed till 1960’s or 1970’s. The EU ecological policy emphasizes the need of integration of the environmental protection policy and the sectoral polices (including the agricultural policy). The aim of the paper is to recognize the compliance of the instruments of CAP with the environmental issues on which the Sustainable Agriculture and Rural Development is based. The paper presents the most important CAP reforms which emphasize the need to balance the ecological effects of agricultural production. The environmental aspects of CAP were analyzed from the Polish perspective.. |
Cytowanie | Oleszko-Kurzyna B. (2008) Rozwój zrównoważony rolnictwa wobec wymogów Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 4(19), z. : 326-336 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2008_T4(19)_n_s326.pdf |
|
|
19. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2006 |
|
Biernat-Jarka A. Finansowe wsparcie rolnictwa i obszarów wiejskich w UE, w latach 2007-2013
Autor | Agnieszka Biernat-Jarka |
Tytuł | Finansowe wsparcie rolnictwa i obszarów wiejskich w UE, w latach 2007-2013 |
Title | European Union financial support to agriculture and rural areas in 2007-2013 |
Słowa kluczowe | Unia Europejska, Wspólna Polityka Rolna, fundusze, budżet |
Key words | European Union, Common Agricultural Policy, funds, budget |
Abstrakt | W artykule przedstawiono zmiany w zakresie finansowania wspólnej polityki rolnej i rozwoju obszarów wiejskich, w nowym okresie budżetowym 2007-2013. Zwrócono uwagę na fundusze, cele i możliwości wsparcia finansowego w ramach wytycznych, przyjętych przez Komisję Europejską. Pokazano także możliwości sfinansowania instrumentów w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego Gwarancji (EFRG) a także działań Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). |
Abstract | A fundamental reform of the Common Agricultural Policy was decided in June 2003. The reform is aimed at meeting the objectives of competitiveness, solidarity and better integration of environmental concerns, thus becoming a key step in the Lisbon and Goeteborg development strategy. It involves: a substantial simplification of the market support measures and direct payments, further strengthening the development of rural areas by transferring funds from market support to rural development through reductions in direct payments to bigger farms, strengthening of the financial discipline mechanism between 2007-2013. The European Commission created two new funds for financing the CAP: European Agricultural Guarantee Fund (EAGF) and European Agricultural Fund for Rural Development (EAFRD). EAGF will finance: intervention measures to regulate agricultural markets, refunds for exporting farm produce to non-EU countries, and direct payments to farmers. EAFRD will finance the expenditure on rural development programmes. |
Cytowanie | Biernat-Jarka A. (2006) Finansowe wsparcie rolnictwa i obszarów wiejskich w UE, w latach 2007-2013.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 15, z. : 117-123 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2006_T15_n_s117.pdf |
|
|
20. |
Scientific Journal Warsaw University of Life Sciences SGGW - Problems of World Agriculture, 2006 |
|
Slavkova O. Agrarian policy influence on rural territorial development
Autor | Olena Slavkova |
Tytuł | Agrarian policy influence on rural territorial development |
Title | Agrarian policy influence on rural territorial development |
Słowa kluczowe | |
Key words | agrarian policy, rural areas development, local governance |
Abstrakt | |
Abstract | One of the key factors of rural areas development promotion is the effective local governing institutions’ activity and entrepreneurship development through collaboration with entrepreneurs from the EU. The increase of effectiveness and realization of regional development strategy in the context of European norms and traditions is one of the most important means of poor developed territory protection under the conditions of globalization and European integration. |
Cytowanie | Slavkova O. (2006) .Scientific Journal Warsaw University of Life Sciences SGGW - Problems of World Agriculture, t. 14, z. : 85-85 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2006_T14_n_s85.pdf |
|
|