1. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2015 |
|
Daniłowska A., Zając A. Gospodarowanie wspólnym zasobem na przykładzie wybranych wspólnot gruntowych w Polsce
Autor | Alina Daniłowska, Adam Zając |
Tytuł | Gospodarowanie wspólnym zasobem na przykładzie wybranych wspólnot gruntowych w Polsce |
Title | THE GOVERNING OF COMMONS ON THE EXAMPLE OF LAND COMMUNITIES IN POLAND |
Słowa kluczowe | wspólnoty gruntowe, wspólnoty leśne, wspólne zasoby, uwłaszczenie chłopów, zarządzanie wspólnymi zasobami |
Key words | land communities, common forest, commons, end to landlordism, governance of commons |
Abstrakt | Celem artykułu jest rozpoznanie i ocena sposobu zarządzania wspólnymi zasobami na przykładzie wybranych wspólnot gruntowych w Polsce na tle rozwiązań proponowanych przez teorię wyboru publicznego. Z analizy zasad, którymi kierują się badane wspólnoty w praktyce, wynika, że są one zgodne z kilkoma zasadami postulowanymi przez Elinor Ostrom, mianowicie z zasadą ściśle ograniczonych granic wykorzystania zasobu, adaptacją zasad wykorzystania zasobu do lokalnych warunków, włączeniem w decyzje dotyczące wspólnoty większości użytkowników, monitorowania efektywnego wykorzystania zasobów, poczucia wspólnoty. W badanych dwóch wspólnotach są określone zasady wykorzystania zasobu (drewna) przez członków wspólnoty, a monitorowaniem wykorzystania zasobów zajmują się komisje leśne. Wielu członków wspólnoty jest zaangażowanych w pracę różnych organów wspólnoty i może realnie wpływać na jej bieżące funkcjonowanie. Poczucie wspólnoty jest budowane poprzez bieżące działania. Bez poczucia wspólnoty obie istniałby tylko formalnie jak tysiące innych wspólnot w kraju. |
Abstract | The aim of the paper is to recognise and evaluate models of governance of commons by land communities in Poland on the example of two active communities. The evaluation was carried out from the perspective of public choice theory. The analysis showed that examined communities adopted some Elinor Ostrom’s solutions for good governance of the commons like boundaries on using the commons, adjusting rules of using to the local circumstances, involvement majority of co-owners in governance, effective monitoring of using, sense of community. In both examined land communities, the rules of using the commons are worked out and the special internal commissions are responsible for monitoring of the owners behaviours against commons. Many members of communities are involved in governance and current management. The sense of community is build by current activity. Without the sense of community these two communities would exist only formally like thousands of communities in the country. |
Cytowanie | Daniłowska A., Zając A. (2015) Gospodarowanie wspólnym zasobem na przykładzie wybranych wspólnot gruntowych w Polsce.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 102, z. 2: 14-22 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2015_n2_s14.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2011 |
|
Firlej K. Aspekty good governance przedsiębiorstw z indeksu WIG-Spożywczy
Autor | Krzysztof Firlej |
Tytuł | Aspekty good governance przedsiębiorstw z indeksu WIG-Spożywczy |
Title | Aspects of good governance of companies according to the WIG-Food index |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | This paper aims is to show the place of good governance in enterprises that have passed through the operating status of the national economy. Management dominates the companies to operate correctly, in connection with other enterprises, creating ever-larger and stronger company, but also is responsible for properly conducted information policy towards its shareholders and complying with all principles of good governance. This way, the activities of companies are even more effective and the risks associated with their operation are reduced. Presentation of “Best Practices” used by some companies in the index WIG – Food in the article was meant to demonstrate attitude of the boards of those companies having their application in economic practice, which became a requirement of our times. |
Cytowanie | Firlej K. (2011) Aspekty good governance przedsiębiorstw z indeksu WIG-Spożywczy.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 87: 27-40 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2011_n87_s27.pdf |
|
|
3. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2010 |
|
Łącka I. Polska polityka innowacyjna w świetle zasad good governance
Autor | Irena Łącka |
Tytuł | Polska polityka innowacyjna w świetle zasad good governance |
Title | Polish innovation policy in the light of the good governance standards |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | The article is an attempt at the evaluation of Polish innovation policy in the context of fulfilling the requirements of good governance. At the beginning I discusses the concept and rules of good governance. The next part of the description presents the evolution of Polish innovative policy in the recent twenty years. The authoress is trying to evaluate, if the realized innovation policy is consistent with the good governance standards. |
Cytowanie | Łącka I. (2010) Polska polityka innowacyjna w świetle zasad good governance.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 83: 17-29 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2010_n83_s17.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2010 |
|
Wieliczko B. System ewaluacji unijnego wsparcia wobec wsi i rolnictwa a społeczna odpowiedzialność oraz zasady good governance
Autor | Barbara Wieliczko |
Tytuł | System ewaluacji unijnego wsparcia wobec wsi i rolnictwa a społeczna odpowiedzialność oraz zasady good governance |
Title | EU rural development and agricultural policy evaluation system vs. social responsibility and good governance principles |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | Good governance principles are considered by the European Union to be a basic indicator serving in the assessment of the quality of the Community’s public management. Therefore, these principles should be treated as a reference point in the process of building all the necessary elements of the system of implementation of the EU tasks and activities. The same applies to the Common Agricultural Policy and to supporting within it the development of agriculture and rural areas. Following this the evaluation system should respect the good governance principles in most complex way that is possible and achievable. However, up to now, the development of the EU evaluation culture has not reached the level of comprehensive actual fulfillment of these principles and for the evaluation process to lead to improving the effectiveness and efficiency of the CAP. Moreover, if the EU involvement in supporting the development of social responsibility of the agriculture is worth underlining it should be conducted via the introduction of different rules and regulations applicable in this sector, which combined with the competition typical of this part of the economy should lead to development of socially responsible agriculture. |
Cytowanie | Wieliczko B. (2010) System ewaluacji unijnego wsparcia wobec wsi i rolnictwa a społeczna odpowiedzialność oraz zasady good governance.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 83: 31-44 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2010_n83_s31.pdf |
|
|
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2010 |
|
Drejerska N. Good governance w polskiej polityce regionalnej
Autor | Nina Drejerska |
Tytuł | Good governance w polskiej polityce regionalnej |
Title | Good governance in the Polish regional policy |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | The aim of the paper is to present the current dilemmas of regional policy in Poland (the model of equalization vs. the model based on competitiveness and cohesion) in a context of the good governance rule. Realization of this aim was possible through a review of literature and documents connected with regional policy as well as issues of good governance. There were presented examples of good practices in implementation of rules of good governance in the phase of programming of the Polish regional policy on the base of works on and content of the National Strategy of Regional Development 2010–2020: Regions, Towns, Rural areas. However, presentation of such examples does not allow the confirmation of implementation of the good governance rule in the Polish regional policy because of continuous and permanent character of the rule and necessity of assessment of its implementation in the phases of realization and evaluation of the Strategy |
Cytowanie | Drejerska N. (2010) Good governance w polskiej polityce regionalnej.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 83: 45-54 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2010_n83_s45.pdf |
|
|
6. |
Scientific Journal Warsaw University of Life Sciences SGGW - Problems of World Agriculture, 2010 |
|
D’Haese L., D’Haese M., Sefoko N., van Rooyen J. Good governance and social responsibility in the South African wine industry
Autor | Luc D’Haese, Marijke D’Haese, Ngwako Sefoko, Johan van Rooyen |
Tytuł | Good governance and social responsibility in the South African wine industry |
Title | Good governance and social responsibility in the South African wine industry |
Słowa kluczowe | |
Key words | good governance, social responsibility, social capital development approach, wine transformation charter. |
Abstrakt | |
Abstract | The paper reviews the institutional structure or strategic framework, the Wine Industry Transformation Charter and Scorecard, adopted on 31 July 2007, through which good governance and social responsibility programmes are fostered, implemented and monitored in the South African wine industry. In other words, the paper outlines how the wine industry seeks to foster social change through integrated socioeconomic support structures, as based on the Wine Industry Plan (WIP). The wine charter and scorecard components are a representation of good governance in the industry, whereas the social capital development approach is the focus of social responsibility programmes in the wine industry. The seven components of the wine transformation charter are: (i) ownership, (ii) management/control, (iii) employment equity, (iv) skills development, (v) enterprise development, (vi) preferential procurement, and (vii) rural development, land reform and poverty alleviation. Five areas that constitute the programmes of social responsibility are: (i) the responsible alcohol use, (ii) rural development and poverty alleviation, (iii) security of tenure, (iv) land, and (v) sectoral determination. The implications for the agri-food sector and conclusions are provided. |
Cytowanie | D’Haese L., D’Haese M., Sefoko N., van Rooyen J. (2010) .Scientific Journal Warsaw University of Life Sciences SGGW - Problems of World Agriculture, t. 10(25), z. 3: 88-98 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2010_T10(25)_n3_s88.pdf |
|
|
7. |
Scientific Journal Warsaw University of Life Sciences SGGW - Problems of World Agriculture, 2010 |
|
Wereda W. Role of good governance in the development of a commune within a subregion
Autor | Wioletta Wereda |
Tytuł | Role of good governance in the development of a commune within a subregion |
Title | Role of good governance in the development of a commune within a subregion |
Słowa kluczowe | |
Key words | commune, good governance |
Abstrakt | |
Abstract | Topic of good governance is an issue of great importance to quality of governance, understood as the manner and effects of governance, which basically amounts to administrative action. Recently the terms ‘governance’ and ‘good governance’ are being increasingly used in the literature. Bad governance is being increasingly regarded as one of the root causes of all bad things within communities and public administration on the local as well as on the national level. That is why the paper shows the main role of good governance in the functioning of a commune in a subregion and its influence on the creation of development strategies and on improving of living conditions in the local areas. |
Cytowanie | Wereda W. (2010) .Scientific Journal Warsaw University of Life Sciences SGGW - Problems of World Agriculture, t. 10(25), z. 3: 114-123 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2010_T10(25)_n3_s114.pdf |
|
|
8. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2010 |
|
Roszkowska-Mądra B. Typologia systemów gospodarowania w rolnictwie jako przykład stosowania zasady good governance w rozwoju obszarów ONW
Autor | Barbara Roszkowska-Mądra |
Tytuł | Typologia systemów gospodarowania w rolnictwie jako przykład stosowania zasady good governance w rozwoju obszarów ONW |
Title | Typology of farming systems as a tool for implementation of the good governance rule in less favoured areas development |
Słowa kluczowe | good governance. ONW, obszary wiejskie, rozwój zrównoważony |
Key words | good governance, LFA, rural area, sustainable development |
Abstrakt | W pracy przedstawiono uzasadnienie stosowania zasad dobrego rządzenia w polityce rozwoju obszarów wiejskich o niekorzystnych warunkach gospodarowania w rolnictwie (ONW). W celu usprawnienia i poprawy skuteczności zarządzania rozwojem obszarów ONW, które są postrzegane jako ,,wymagające” w sferze rozpoznawania i planowania rozwoju, zaproponowano wykorzystanie typologii systemów gospodarowania w rolnictwie. Takie podejście do zarządzania rozwojem ONW pozwala na elastyczne stosowanie i bardziej efektywne wykorzystanie instrumentów wsparcia kierowanych na te tereny. To może przyczynić się do możliwie skutecznego rozwiązywania zróżnicowanych problemów rozwojowych na ONW, jak również do wdrażania powszechnie akceptowanego europejskiego podejścia do rozwoju wsi i rolnictwa, jakim jest paradygmat zrównoważonego i wielofunkcyjnego rozwoju. |
Abstract | A justification of using the good governance rule in the policy of less favoured areas (LFAs) development was presented. Using typology of farming systems for increasing efficiency of public governance in the LFAs development was discussed. This approach allows a flexible implementation of different measures applied in these very diverse areas. Then, public measures and instruments could be more effectively utilized and natural, social and economic problems occurring in LFAs can be solved in a shorter period of time. Also, the European paradigm of rural areas sustainable development involving multifunctionality and diversification of agriculture can be implemented more effectively |
Cytowanie | Roszkowska-Mądra B. (2010) Typologia systemów gospodarowania w rolnictwie jako przykład stosowania zasady good governance w rozwoju obszarów ONW.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 10(25), z. 4: 82-89 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2010_T10(25)_n4_s82.pdf |
|
|
9. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2010 |
|
Sapa A. Pomoc żywnościowa w kontekście good governance i społecznej odpowiedzialności
Autor | Agnieszka Sapa |
Tytuł | Pomoc żywnościowa w kontekście good governance i społecznej odpowiedzialności |
Title | Food aid in the context of good governance and social responsibility |
Słowa kluczowe | pomoc żywnościowa, good governance, społeczna odpowiedzialność. |
Key words | food aid, good governance, social responsibility |
Abstrakt | W pracy zwrócono uwagę na kwestię pomocy żywnościowej jako swego rodzaju sposób realizacji „good governance” i społecznej odpowiedzialności krajów bogatych względem krajów biednych. Opracowanie ma charakter przeglądowy. W pierwszej części przedstawiono niedożywienie jako problem globalny współczesnej gospodarki światowej. W drugiej części scharakteryzowano pomoc żywnościową z uwagi na formę jej dostarczania, sposób zakupu, czy głównych dostawców i odbiorców. W podsumowaniu podkreślono, że pomoc żywnościowa w warunkach nierozwiązanego problemu głodu systematycznie maleje, jej udzielanie jest determinowane czynnikami politycznymi i ekonomicznym, a jej ostateczny wpływ na sytuację żywnościową w krajach rozwijających się nie jest jednoznaczny. |
Abstract | The paper focuses on the issue of food aid as a kind of implementation of good governance and social responsibility of rich countries towards poor countries. The study may be characterized as a review. In the first part, hunger as a global problem of the modern world economy is taken under consideration. In the second part, the food aid is characterized by taking into account the form of food delivery, methods of food purchase, main donators and beneficiaries. The author concludes by emphasizing that food aid due to the unsolved problem of hunger has been steadily decreasing, it is determined by political and economic factors, and its ultimate impact on the food situation in developing countries is not clear. |
Cytowanie | Sapa A. (2010) Pomoc żywnościowa w kontekście good governance i społecznej odpowiedzialności.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 10(25), z. 4: 90-100 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2010_T10(25)_n4_s90.pdf |
|
|