1. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2019 |
|
Alemayehu M., Daksa M., Dechassa N., Lemessa S. Adoption Spells of Improved Potato Varieties by Smallholder Farmers in Eastern Ethiopia: The Duration Approach
Autor | Molla Alemayehu, Megersa Daksa, Nigussie Dechassa, Sisay Lemessa |
Tytuł | Adoption Spells of Improved Potato Varieties by Smallholder Farmers in Eastern Ethiopia: The Duration Approach |
Title | Adoption Spells of Improved Potato Varieties by Smallholder Farmers in Eastern Ethiopia: The Duration Approach |
Słowa kluczowe | adoption spell, Weibull, static, potato varieties, Ethiopia |
Key words | adoption spell, Weibull, static, potato varieties, Ethiopia |
Abstrakt | Potato is mainly tagged as a food security crop in Ethiopia. However, its productivity remains low due to low adoption of improved technologies by smallholder farmers. Duration models, namely, Parametric (Weibull) and Non-parametric (Kaplan Meier) were used to analyze the data gathered from 365 sample farmers. The Non-parametric result revealed that the average duration that potato growers should wait before adopting a new variety is about 3.5 years. The Weibull regression indicated that timely availability of seed, access to labor and irrigation water, land size, and adaptation strategy by farmers are found to be factors curtailing the timeframe to adopt improved potato varieties. The regression analysis revealed that costs of inputs such as manure and compost, environmental and market factors such as drought, pest and disease outbreaks, price variability of potato seed, and quality of potato seed were found to be factors influencing adoption decisions of improved potato varieties by smallholder farmers. |
Abstract | Potato is mainly tagged as a food security crop in Ethiopia. However, its productivity remains low due to low adoption of improved technologies by smallholder farmers. Duration models, namely, Parametric (Weibull) and Non-parametric (Kaplan Meier) were used to analyze the data gathered from 365 sample farmers. The Non-parametric result revealed that the average duration that potato growers should wait before adopting a new variety is about 3.5 years. The Weibull regression indicated that timely availability of seed, access to labor and irrigation water, land size, and adaptation strategy by farmers are found to be factors curtailing the timeframe to adopt improved potato varieties. The regression analysis revealed that costs of inputs such as manure and compost, environmental and market factors such as drought, pest and disease outbreaks, price variability of potato seed, and quality of potato seed were found to be factors influencing adoption decisions of improved potato varieties by smallholder farmers. |
Cytowanie | Alemayehu M., Daksa M., Dechassa N., Lemessa S. (2019) Adoption Spells of Improved Potato Varieties by Smallholder Farmers in Eastern Ethiopia: The Duration Approach.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 19(34), z. 2: 103-118 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2019_T19(34)_n2_s103.pdf |
|
|
2. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2018 |
|
Rauba E. Opłaty za usługi wodne w rolnictwie w świetle polskiego prawa i wymagań Unii Europejskiej
Autor | Ewa Rauba |
Tytuł | Opłaty za usługi wodne w rolnictwie w świetle polskiego prawa i wymagań Unii Europejskiej |
Title | CHARGES FOR WATER SERVICES IN POLISH AGRICULTURE UNDER THE NATIONAL LAW AND THE REQUIREMENTS OF THE EUROPEAN UNION |
Słowa kluczowe | użytkownicy wód, rolnictwo, usługi wodne, opłaty, zasada zwrotu kosztów |
Key words | water users, agriculture, water services, charges, principle of cost recovery |
Abstrakt | Użytkowników wody można podzielić na trzy podstawowe grupy: gospodarstwa domowe, przemysł i rolnictwo. Rolnictwo wykorzystuje zwykle nieoczyszczoną wodę pobraną bezpośrednio ze źródła do nawadniania pól uprawnych. Wraz z pojawieniem się uregulowań prawnych dotyczących usług wodnych wprowadzono zasadę zwrotu ich kosztów, która dotyczy wszystkich użytkowników. Rolnictwo w zakresie poboru wody powierzchniowej do nawadniania do 2018 roku nie ponosiło żadnych opłat. Celem opracowania jest przedstawienie systemu opłat za pobór wody do celów rolniczych w Polsce w nawiązaniu do wymogów Unii Europejskiej oraz zasady zwrotu kosztów za usługi wodne. |
Abstract | Water users can be divided into three basic groups: households and individuals using water for drinking, industry and agriculture. Agriculture, contrary to municipal services and industry, uses usually non-purified water collected directly from the source. Such water is usually used to water arable land. The European Union included in its Water Framework Directive the term of water services. With the appearance of the term of water services, the principle of cost recovery of water service costs was introduced. This rule relates to all users of water services, including agriculture. In Poland agriculture in the context of surface water extraction for irrigation, did not have any charges imposed until 2018. The aim of this article was to present the charge system for water extraction for agriculture purposes in Poland in comparison to the requirements of the European Union and the principle of cost recovery for water services. |
Cytowanie | Rauba E. (2018) Opłaty za usługi wodne w rolnictwie w świetle polskiego prawa i wymagań Unii Europejskiej.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 105, z. 2: 130-139 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2018_n2_s130.pdf |
|
|
3. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2016 |
|
Popławski Ł., Thier A. Problems of Water Management in Agriculture in the World
Autor | Łukasz Popławski, Agnieszka Thier |
Tytuł | Problems of Water Management in Agriculture in the World |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | crisis of water supply, water deficit, retention of rainwater, irrigation of agricultural areas, overexploitation of water resources, risk of food crisis |
Abstrakt | |
Abstract | In connection with the frequent occurrence of water deficit in Central Poland and the growth of the phenomena of droughts and stepping formation (and desertification in southern Europe), the studies undertaken by hydrologists and representatives of agricultural scientists should be extended and stepping formation and desertification economics should be separated in these studies. Therefore, the evaluation of the management strategies in the conditions of water deficit, undertaken in agriculture, power engineering and other sectors of the economy as well as the search of suitable sources of water management financing should be brought to the forefront as they are specific in Poland due to functioning of ecological funds. |
Cytowanie | Popławski Ł., Thier A. (2016) Problems of Water Management in Agriculture in the World.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 16(31), z. 4: 293-300 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2016_T16(31)_n4_s293.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2011 |
|
Battermann H., Theuvsen L. Irrigation of farm land under the EU Water Framework Directive
Autor | Henning Battermann, Ludwig Theuvsen |
Tytuł | Irrigation of farm land under the EU Water Framework Directive |
Title | Irrigation of farm land under the EU Water Framework Directive |
Słowa kluczowe | brak |
Key words | farm income, irrigation, linear programming, Water Framework Directive, water permits, water price. |
Abstrakt | brak |
Abstract | With the Water Framework Directive (WFD), the European Union has established a legal framework for the protection of all aquatic ecological systems, including groundwater. This directive may have advantages for the water regime in ecologically sensitive areas but may also bring some economic disadvantages for farmers. The economic implications of the WFD for irrigated agriculture with regard to various scenarios and the implementation of alternative water policy measures are analysed. The results show that demand for irrigation water, farmers’ reactions with regard to operational and strategic decisions and income effects strongly depend on the water policy measures implemented. |
Cytowanie | Battermann H., Theuvsen L. (2011) .Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 11(26), z. 3: 137-145 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2011_T11(26)_n3_s137.pdf |
|
|
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2008 |
|
Marks-Bielska R. Dzierżawa nieruchomości rolnych w woj. warmińsko-mazurskim w opiniach dzierżawców
Autor | Renata Marks-Bielska |
Tytuł | Dzierżawa nieruchomości rolnych w woj. warmińsko-mazurskim w opiniach dzierżawców |
Title | Agricultural property rentals in the province of Warmia and Mazury in tenants’ opinion |
Słowa kluczowe | dzierżawa, dzierżawca, Agencja Nieruchomści Rolnych |
Key words | land rental, tenant, Agricultural Real Property Agency (ANR) |
Abstrakt | W opracowaniu przedstawiono wyniki badań dotyczące opinii dzierżawców na temat zalet i wad dzierżawy rolniczej oraz motywów, jakimi kierowali się respondenci wydzierżawiając nieruchomości rolne od ANR i z innych źródeł w woj. warmińsko-mazurskim. Badaniami objęto 161 dzierżawców. Dzierżawa pozwala rolnikom powiększył własne gospodarstwo oraz umożliwia uzyskanie dopłat unijnych. Pomimo wielu udogodnień związanych z tą formą zagospodarowania gruntów Skarbu Państwa nie jest ona wolna od wad. Badani (18,40% odpowiedzi) odczuwają niepewność gospodarowania na dzierżawionym gruncie. Grunty Skarbu Państwa są zaniedbane (17,60% odpowiedzi) i posiadają złe melioracje (17,60%), a dodatkowo gleby na tych terenach są dość słabe (5,60%), brak jest natomiast dokładnych ustaleń odnośnie nakładów inwestycyjnych na przedmiot dzierżawy, co może wpłynąć na dalszą jej degradację. W polskim ustawodawstwie wciąż brakuje przepisów odnoszących się bezpośrednio do dzierżawy, a część obecnych uregulowań prawnych odnosi się do niej dość ogólnikowo. W krajach Europy Zachodniej, w których dzierżawa przeżywa dynamiczny rozwój, oprócz Kodeksu Cywilnego i Rolnego istnieją przepisy odnoszące się wyłącznie do dzierżawy rolniczej. |
Abstract | The paper presents main results of a surveying 161 tenants whose opinions concerned advantages and disadvantages of renting an agricultural property as well as their motivations for renting agricultural real property from the Agency of Agricultural Real Property and other sources in the province of Warmia and Mazury. Renting real estate belonging to the State Treasury gives an opportunity to enlarge a farm and to obtain the European Union subsidies. Respondents are uncertain about the future farming on the rented land (18,40% of responses). Moreover, the State Treasury agricultural land is poorly maintained (17,60%), has inefficient irrigation and drainage systems (17,60%) and soil in the region is rather poor (5,60%). A lack of precise settlement concerning investment expenditures on the rented land may result in its further degradation. Legislation in Poland lacks provisions for land rentals and the existing regulations referring to this subject are rather of a general nature. The Civil and Agricultural Codes as well as the other regulations applying exclusively to agricultural rentals are in force in the Western European countries where land renting as a form of land management is rapidly becoming more and more popular. |
Cytowanie | Marks-Bielska R. (2008) Dzierżawa nieruchomości rolnych w woj. warmińsko-mazurskim w opiniach dzierżawców.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 4(19), z. : 291-299 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2008_T4(19)_n_s291.pdf |
|
|