Garbarski L. Edukacja w zakresie marketingu a jego wizerunek w Polsce
Autor | Lechosław Garbarski |
Tytuł | Edukacja w zakresie marketingu a jego wizerunek w Polsce |
Title | MARKETING EDUCATION AND IMAGE OF MARKETING IN POLAND |
Słowa kluczowe | wizerunek marketingu, edukacja ekonomiczna w Polsce |
Key words | marketing image, economic education in Poland |
Abstrakt | Edukacja akademicka w zakresie marketingu oraz powszechna edukacja ekonomiczna społeczeństwa mają wpływ na kształtowanie wizerunku marketingu w Polsce. Artykuł przedstawia porównanie badań dotyczących opinii na temat marketingu przeprowadzonych w roku 2007 i 2014. Dodatkowo włączono analizę wykorzystującą tzw. Indeks Zaufania do Marketingu. Ukazano zakres i kierunki zmian „świadomości marketingowej”. Ogólnie rzecz biorąc, po okresie dużego krytycyzmu wobec marketingu, obecnie powoli następuje proces pozytywnej zmiany w opiniach. |
Abstract | Academic education in marketing and economic education of society have influence on image of marketing in Poland. The article presents an comparison of researches provided at 2007 and 2014 on opinion about marketing. Additionally, analysis of Index of Marketing Sentiment is included. The scope and directions of changes in “marketing awareness” trends is presented. Generally, after the period of significant criticism towards marketing concept, the process of positive change in opinion on marketing could be observed. |
Cytowanie | Garbarski L. (2016) Edukacja w zakresie marketingu a jego wizerunek w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 15(64): 18-28 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2016_n64_s18.pdf |
|
|
Drozdowicz Z. Krytycyzm czy dogmatyzm w nauce?
Autor | Zbigniew Drozdowicz |
Tytuł | Krytycyzm czy dogmatyzm w nauce? |
Title | Criticism or dogmatism in science? |
Słowa kluczowe | dogmatyzm, krytycyzm, Platon, Arystoteles, Erazm z Rotterdamu, Descartes, Voltaire, ekonomia brytyjska |
Key words | dogmatism, criticism, Plato, Aristotle, Erasmus, Descartes, Voltaire, British economy |
Abstrakt | W rozważaniach pokazano, że nauce służył zarówno określony rodzaj krytycyzmu, jak i dogmatyzmu. Jednak to, który z nich lepiej i w jaki sposób zależało od wielu okoliczności historycznych. Wskazanie na występujące w tym procesie prawidłowości wymaga odwołania się do określonych tradycji. Przywołano przykłady krytycyzmu i dogmatyzmu występujące w tradycjach starożytnych, odrodzeniowych i nowożytnych. Generalizując wskazano, że raz historyczne wahadło wychylało się bardziej w kierunku krytycyzmu, innym razem w kierunku dogmatyzmu. Bywało tak, że radykalnemu krytycyzmowi towarzyszył dosyć radykalny dogmatyzm. Bywało jednak również tak, że zarówno pierwszy, jak i drugi z nich był dosyć łagodny i dobrze to służyło nauce, a nawet przyczyniło się (czego przykładem jest pojawienie się ekonomii jako nauki) do narodzin nowoczesnej dyscypliny naukowej. |
Abstract | In these remarks I consequently try to show that science was being pushed forward by criticism, and dogmatism as well. Nevertheless the fact, which did it in a better manner and in which manner was often a result of historical context. Pointing the patterns occurring within this process demands a relation to certain traditions. I recall here examples of criticism and dogmatism present in ancient, renaissance and modern traditions. As a generalization we might say, that the historical pendulum at one occasion went towards criticism and at another towards dogmatism. There were also situations when radical criticism was being accompanied by radical dogmatism. There were also situations when both approaches were very gentle in their appearance and this served science very well, and even contributed to the birth of a modern scientific discipline (here as an example may serve the emergence of economics as science). |
Cytowanie | Drozdowicz Z. (2010) Krytycyzm czy dogmatyzm w nauce?.Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, t. 97, z. 2: 30-42 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2010_n2_s30.pdf |
|
|