1. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Michalski K. Megatrendy rozwojowe współczesnej branży pocztowej
Autor | Konrad Michalski |
Tytuł | Megatrendy rozwojowe współczesnej branży pocztowej |
Title | DEVELOPMENT MEGATRENDS OF THE CONTEMPORARY POSTAL INDUSTRY |
Słowa kluczowe | megatrendy rozwojowe, KEP, logistyka 4.0, komodyzacja, operator pocztowy |
Key words | development megatrends, CEP branch, logistics 4.0, commodization, postal operator. |
Abstrakt | Branża pocztowa, której tradycyjnym produktem są list i paczka, traktowana jest obecnie jako część szerszego rynku KEP (kurier, ekspres, paczka). Dla rynku KEP można zidentyfikować zjawiska rozwojowe (megatrendy) mające wpływ na jego funkcjonowanie w dłuższej perspektywie. Wiedza o tych zjawiskach powinna być podstawą każdej decyzji o strategicznym charakterze.Celem opracowania jest usystematyzowanie istoty zmian w otoczeniu branży pocztowej. Niektóre zjawiska w otoczeniu tego rynku już przyczyniły się do komodyzacji (utraty wartości i konieczności redefinicji podstawowych założeń) niektórych rodzajów usług, a w odniesieniu do innych, do ich całkowitego zniknięcia z rynku. Megatrendy w otoczeniu branży pocztowej decydują o tym, że publiczni operatorzy stoją dzisiaj przed koniecznością zmiany modeli funkcjonowania. Być może, w niedalekiej przyszłości, konieczność zmian będzie dotyczyć także paradygmatów zarządzania. Artykuł podejmuje tematykę branży pocztowej z perspektywy wyzwań w zakresie zarządzania, gdzie zauważyć można istotną lukę w polskim piśmiennictwie. Opracowanie ma charakter teoretyczny z aspektami praktycznymi i jest oparty na przeglądzie literatury naukowej oraz popularno-naukowej. W artykule dokonano aktualizacji literatury z punktu widzenia obecnego stanu rzeczy branży pocztowej. Wykorzystano wtórne źródła danych. |
Abstract | The postal industry, whose historical product are letter and parcel, is now treated as a part of the wider CEP market (courier, express, parcel). It is possible to identify, for the CEP market, development phenomena (megatrends) affecting its long-term functioning. The knowledge of these phenomena should be the basis for any strategic decision. The aim of the study is to systematize the essence of changes taking place in the environment of the postal industry. Some phenomena, surrounding this market, have already contributed to the commodization (the loss of value and the need to redefine the basic assumptions) of the certain types of services, and in relation to others, to their complete disappearance from the market. Megatrends in the environment of the postal industry decide that public operators face nowadays the necessity to change their operating models. Perhaps, in the near future, the need for a change will also apply to management paradigms. The article addresses the subject of the postal industry from the perspective of management challenges, where one can notice a significant gap in Polish literature. The study has a theoretical character with practical aspects and is based on a review of scientific and popular science literature. The article updates the literature taking into account the current state of the postal industry`s affairs. Secondary data sources were used. |
Cytowanie | Michalski K. (2019) Megatrendy rozwojowe współczesnej branży pocztowej.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 21(70): 172-185 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n70_s172.pdf |
|
|
2. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2019 |
|
Bednarz P., Michalski K., Popiel J. Carsharing jako forma logistyki współdzielenia w mieście
Autor | Paulina Bednarz, Konrad Michalski, Joanna Popiel |
Tytuł | Carsharing jako forma logistyki współdzielenia w mieście |
Title | Carsharing as a form of sharing logistic in city |
Słowa kluczowe | miasto, gospodarka współdzielenia, logistyka społeczna, logistyka miasta, carsharing |
Key words | city, sharing economy, social logistics, city logistics, carsharing |
Abstrakt | Głównym celem artykułu było przedstawienie carsharingu jako jednej z najbardziej popularnych form współdzielenia zasobów, w szerszym kontekście zmian zachodzących w otoczeniu współczesnego człowieka. Zmiany potrzeb dzisiejszego konsumenta i preferencji ich realizacji są obecne w dyskursie naukowym dotyczącym gospodarki współdzielenia (sharing economy), a także nowego nurtu badań: logistyki społecznej, w tym logistyki miasta. Artykuł ma charakter przeglądowy i opisowy. Posłużono się analizą literatury naukowej, publicystycznej i raportów. Wspomagające, dla przedstawionych spostrzeżeń, badanie ankietowe zostało przeprowadzone wśród użytkowników systemu carsharing w Warszawie, a jego wyniki zaprezentowano w formie opisowej i tabelarycznej. |
Abstract | The main goal of this article was to present carsharing as one of the most popular forms of sharing resources in the broader context of changes taking place in the environment of contemporary humans. Changes in the needs of today`s consumers and preferences of their implementation are present in the scientific discourse on the sharing economy, as well as a new trend of research: social logistics, including city logistics. The article is of a review and descriptive nature. The synthesis of scientific and journalistic literature and reports was adopted. Supporting the presented observations, the survey was conducted among the users of the carsharing system in Warsaw, and its results were presented in a descriptive and tabular form. |
Cytowanie | Bednarz P., Michalski K., Popiel J. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2019_n12_s65.pdf |
|
|
3. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2013 |
|
Rokicki T. Skala działania a organizacja transportu w przedsiębiorstwach agrobiznesu
Autor | Tomasz Rokicki |
Tytuł | Skala działania a organizacja transportu w przedsiębiorstwach agrobiznesu |
Title | The scale of operations and transport organization in agribusiness enterprises |
Słowa kluczowe | : logistyka, agrobiznes, transport, wielkość przedsiębiorstwa |
Key words | logistics, agribusiness, transport |
Abstrakt | W artykule przedstawiono organizację transportu w przedsiębiorstwach agrobiznesu. Badania przeprowadzono w 504 przedsiębiorstwach. W artykule przedstawiono relacje między skalą działalności a organizacją transportu w firmach. Przedsiębiorstwa wykorzystywały głównie transport własny lub kombinację własnego z obcym. Rzadko stosowano wyłącznie transport obcy. Jeżeli już korzystano z usług, to dotyczyły one głownie przewozów, a rzadziej spedycji. Przeprowadzone badania potwierdzają duży wpływ skali działania na organizację transportu. |
Abstract | The article presents the results of research on the organization of the transport in agribusiness companies. The research was conducted at 511 enterprises. This article presents the relationship between the scale of operations and transport organization in enterprises. The enterprises surveyed mainly used their own transport or a combination of own and third party transport. Use of third party transport services only was not a frequent choice. If such services were used at all, they related mainly to transportation and less frequently to forwarding. Research confirms the great influence of scale of operation on the organization of transport. |
Cytowanie | Rokicki T. (2013) Skala działania a organizacja transportu w przedsiębiorstwach agrobiznesu.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 9(58): 405-415 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2013_n58_s405.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2009 |
|
Motowidlak U. Aktywność gospodarstw rolnych w Polsce w budowaniu łańcuchów dostaw
Autor | Urszula Motowidlak |
Tytuł | Aktywność gospodarstw rolnych w Polsce w budowaniu łańcuchów dostaw |
Title | Activity of farms in Poland in building a delivery chain |
Słowa kluczowe | rolnictwo, logistyka, łańcuch logistyczny |
Key words | agriculture, logistics, logistic chain |
Abstrakt | Artykuł poświęcony jest prezentacji struktury agrarnej polskiego rolnictwa i jej wpływu na aktywność gospodarstw jako dostawców surowców dla przedsiębiorstw przemysłu spożywczego. W artykule wykazano, iż trwające od dwudziestu lat przemiany obszarowe gospodarstw indywidualnych w Polsce mają właściwy kierunek, jednak tempo tych zmian jest niezadowalające. W latach 1988- 2008 liczba gospodarstw indywidualnych o powierzchni powyżej 1 ha użytków rolnych zmniejszyło się o 16%. W strukturze agrarnej nadal dominują gospodarstwa małe. W 2007 udział gospodarstw indywidualnych z grupy obszarowej 1-5 ha wynosił 57,4% ogółu gospodarstw indywidualnych o areale powyżej 1 ha użytków rolnych. Natomiast gospodarstwa o powierzchni powyżej 15 ha stanowiły w 2007 roku tylko 11% analizowanej grupy gospodarstw. Zwrócono jednocześnie uwagę na duże zróżnicowanie aktywności ekonomicznej gospodarstw między poszczególnymi grupami obszarowymi. Wraz ze wzrostem areału zwiększała się skłonność gospodarstw do koncentracji pionowej i poziomej w łańcuchach dostaw. W 2005 roku 43,7% gospodarstw o areale powyżej 15 ha było członkami grup producenckich. Natomiast dla gospodarstw z grupy obszarowej 1-5 ha wielkość ta wynosiła 1,3%. Istniejąca struktura agrarna polskiego rolnictwa utrudnia więc poprawę poziomu organizacji w łańcuchu dostaw żywności. |
Abstract | The article presents the agrarian structure of Polish agriculture and the influence of this structure on the activity of farms as deliverers of raw materials for food industry. It has been shown that the area changes in private farms in Poland have admittedly the right direction but the dynamics of those changes is to slow. In 1998-2008 the number of private farms having agricultural land bigger than 1 hectare decreased by about 16 percent. The agrarian structure is dominated by small farms. In 2007 the part of private farms with area between 1 and 5 hectare amounted to 57.4 percent of all private farms with area of more than 1 hectare. However, farms with area of more than 15 hectare constituted in 2007 only 11 percent of the analyzed group of farms. An attention has also been paid to the great variety of economic activity of farms belonging to different area groups. Along with a growth of area a tendency increased in farms to the vertical and horizontal concentration in delivery chain. 43.7 percent of farms with area bigger than 15 hectare were members of producer’s groups in 2007. The same index for the area group between 1 and 5 hectare amounted to 1.3 percent. Therefore the existing agrarian structure of Polish agriculture hinders an improvement of organizational level in the food delivery chain |
Cytowanie | Motowidlak U. (2009) Aktywność gospodarstw rolnych w Polsce w budowaniu łańcuchów dostaw.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 8(23), z. : 131-141 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2009_T8(23)_n_s131.pdf |
|
|