1. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Szydłowski C. AUDIT OF INCOME FROM LOCAL FEES IN SELECTED COMMUNES OF THE POMERANIAN PROVINCE IN POLAND
Autor | Cezary Szydłowski |
Tytuł | AUDIT OF INCOME FROM LOCAL FEES IN SELECTED COMMUNES OF THE POMERANIAN PROVINCE IN POLAND |
Title | Audyt dochodów z tytułu opłaty miejscowej w wybranych gminach województwa pomorskiego w Polsce |
Słowa kluczowe | audit, budget revenues, local tax, climate fee, public sector, local government. |
Key words | audyt, dochody budżetowe, opłata miejscowa, opłata klimatyczna, sektor publiczny, samorząd terytorialny. |
Abstrakt | The article presents the importance of auditing the assessment of a commune's budget revenues for tourist fees (local fee or spa fee) as a tool enabling its increase by the commune authorized to impose it. The purpose of this article is to present on the basis of selected coastal municipalities of the Pomeranian Voivodeship in Poland, the role and significance of the audit of the assessment of income to the municipal budget in terms of local and spa fees. The article uses case study, analytical method, inference method and document examination method as the research methodology. The source materials for the analysis were documents made available on the pages of the Public Information Bulletin by the assessed local government units from the Pomeranian Voivodeship (reports on the implementation of the budget and Rb-27s reports containing information on revenue for the year). The local and spa fees constitute a small share in the total income of the budgets of the surveyed municipalities. The key factor improving the revenues of municipalities from local and spa fees is the improvement of their collection system. The risk of inefficient collection of fees by those who collect them from tourists is a threat to effective collection of the fees. Therefore, individual communes should improve the supervision system and control of toll collection by hotel service providers. |
Abstract | Artykuł przedstawia znaczenie audytu oceny dochodów do budżetu gminy z tytułu opłat turystycznych (opłaty miejscowej lub opłaty uzdrowiskowej) jako narzędzia umożliwiającego zwiększanie jego poboru przez gminę uprawnioną do jej nakładania. Głównym celem artykułu było ustalenie jaki poziom dochodów budżetowych nadmorskich gmin województwa pomorskiego w Polsce stanowią wpływy z opłaty miejscowej i uzdrowiskowej. W artykule jako metodę badawczą wykorzystano studium przypadku, metodę analityczną, metodę wnioskowania oraz metodę badania dokumentów. Ocenie poddano wybrane nadmorskie samorządy miejskie oraz wiejskie województwa pomorskiego w Polsce. Materiał źródłowy do analizy stanowiły sprawozdania z realizacji budżetu oraz sprawozdania Rb-27s zawierające informacje o dochodach za dany rok. Przeprowadzone badania uwidoczniły, że dochody z opłaty miejscowej i uzdrowiskowej stanowią niewielki udział w budżecie poszczególnych gmin. Kluczowym czynnikiem wpływającym na poprawę dochodów gmin z tytułu opłat miejscowych i uzdrowiskowych jest usprawnienie systemu ich poboru. |
Cytowanie | Szydłowski C. (2020) AUDIT OF INCOME FROM LOCAL FEES IN SELECTED COMMUNES OF THE POMERANIAN PROVINCE IN POLAND.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 23(72): 208-221 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n72_s208.pdf |
|
|
2. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2018 |
|
Rauba E. Opłaty za usługi wodne w rolnictwie w świetle polskiego prawa i wymagań Unii Europejskiej
Autor | Ewa Rauba |
Tytuł | Opłaty za usługi wodne w rolnictwie w świetle polskiego prawa i wymagań Unii Europejskiej |
Title | CHARGES FOR WATER SERVICES IN POLISH AGRICULTURE UNDER THE NATIONAL LAW AND THE REQUIREMENTS OF THE EUROPEAN UNION |
Słowa kluczowe | użytkownicy wód, rolnictwo, usługi wodne, opłaty, zasada zwrotu kosztów |
Key words | water users, agriculture, water services, charges, principle of cost recovery |
Abstrakt | Użytkowników wody można podzielić na trzy podstawowe grupy: gospodarstwa domowe, przemysł i rolnictwo. Rolnictwo wykorzystuje zwykle nieoczyszczoną wodę pobraną bezpośrednio ze źródła do nawadniania pól uprawnych. Wraz z pojawieniem się uregulowań prawnych dotyczących usług wodnych wprowadzono zasadę zwrotu ich kosztów, która dotyczy wszystkich użytkowników. Rolnictwo w zakresie poboru wody powierzchniowej do nawadniania do 2018 roku nie ponosiło żadnych opłat. Celem opracowania jest przedstawienie systemu opłat za pobór wody do celów rolniczych w Polsce w nawiązaniu do wymogów Unii Europejskiej oraz zasady zwrotu kosztów za usługi wodne. |
Abstract | Water users can be divided into three basic groups: households and individuals using water for drinking, industry and agriculture. Agriculture, contrary to municipal services and industry, uses usually non-purified water collected directly from the source. Such water is usually used to water arable land. The European Union included in its Water Framework Directive the term of water services. With the appearance of the term of water services, the principle of cost recovery of water service costs was introduced. This rule relates to all users of water services, including agriculture. In Poland agriculture in the context of surface water extraction for irrigation, did not have any charges imposed until 2018. The aim of this article was to present the charge system for water extraction for agriculture purposes in Poland in comparison to the requirements of the European Union and the principle of cost recovery for water services. |
Cytowanie | Rauba E. (2018) Opłaty za usługi wodne w rolnictwie w świetle polskiego prawa i wymagań Unii Europejskiej.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 105, z. 2: 130-139 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2018_n2_s130.pdf |
|
|
3. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2017 |
|
Sobolewska A., Sobolewski M. Wpływ regulacji prawnych na gospodarkę odpadami komunalnymi w wybranych gminach wiejskich
Autor | Agnieszka Sobolewska, Mariusz Sobolewski |
Tytuł | Wpływ regulacji prawnych na gospodarkę odpadami komunalnymi w wybranych gminach wiejskich |
Title | THE IMPACT OF REGULATION ON MUNICIPAL WASTE MANAGEMENT IN SELECTED RURAL DISTRICT |
Słowa kluczowe | odpady, gospodarka odpadami komunalnymi, obszary wiejskie |
Key words | household waste, municipal waste management, rural areas |
Abstrakt | Celem pracy jest określenie zmian w gospodarce odpadami komunalnymi na terenach wiejskich, które wystąpiły po wprowadzeniu w 2012 roku nowego systemu zbierania i zagospodarowania tych odpadów. Badaniami objęto gminy wiejskie powiatów bielskiego oraz hajnowskiego. Uzyskane wyniki pokazują, że wprowadzone zmiany przyczyniły się do poprawy stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenach wiejskich. W gminach objętych badaniami ilość odbieranych odpadów komunalnych wzrosła o około 42 kg/mieszkańca/rok. Jednocześnie znaczna część mieszkańców (ponad 93%) rozpoczęła selektywną zbiórkę odpadów. Zmiana systemu spowodowała wzrost kosztów ponoszonych przez właścicieli nieruchomości. W najczęściej występujących na badanym terenie gospodarstwach dwuosobowych opłaty za odbiór odpadów wzrosły od 51 do 533% w zależności od gminy i sposobu zbierania odpadów (odpady zmieszane lub zbierane w sposób selektywny). |
Abstract | The objective of this article is to determine changes in municipal waste management in rural areas after introduction of a new waste management system in 2012. The study includes rural districts of Bielski and Hajnowski administrative districts. The results show that the changes made have contributed to the improvement of waste management in rural areas. The amount of municipal waste collected increased by about 42 kg/inhabitant/year. A considerable part of the population (above 93%) started to separate waste. The new waste management system resulted in considerable costs increase. In a two-person households, which constitute the most in this analysis, the charges for municipal waste disposal increased from 51 to 533%, depending on the rural district and the method of waste collection (mixed waste, separated waste). |
Cytowanie | Sobolewska A., Sobolewski M. (2017) Wpływ regulacji prawnych na gospodarkę odpadami komunalnymi w wybranych gminach wiejskich.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 120: 83-95 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2017_n120_s83.pdf |
|
|
4. |
Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, 2011 |
|
Skarżyńska A. Skala produkcji rolniczych działalności produkcyjnych a ich opłacalność
Autor | Aldona Skarżyńska |
Tytuł | Skala produkcji rolniczych działalności produkcyjnych a ich opłacalność |
Title | THE SCALE OF AGRICULTURAL PRODUCTION ACTVITIES AND THEIR PROFITABILITY |
Słowa kluczowe | skala produkcji, koszt jednostkowy, koszt krańcowy, dochodowość produkcji, wskaźnik opłacalności |
Key words | scale of production, unit cost, marginal cost, profitability of production, profitability index |
Abstrakt | W artykule przedstawiono zróżnicowanie opłacalności produkcji siedmiu działalności produkcji roślinnej i trzech zwierzęcej w zależności od skali ich produkcji w gospodarstwie. Wydzielono trzy przedziały skali – małą, średnią i dużą. Wielkość skali ma bezpośredni związek z efektywnością produkcji, jednak wybór optymalnej jej wielkości oraz poziomu intensywności produkcji jest zagadnieniem bardzo złożonym. Przeanalizowano racjonalność zastosowanego poziomu intensywności w grupach gospodarstw różniących się wielkością skali. Ocenie poddano także pracochłonność produkcji oraz możliwość opłaty nakładów pracy własnej. |
Abstract | The paper aims to analyse the diversity of the profitability of production (understood as the ratio of production value to the cost of production) and level of income from activity without subsidies for the ten production activities, namely: winter wheat, spring wheat, winter rye, spring barley, winter triticale, winter rape, sugar beets, dairy cows, pigs and beef for slaughter, depending on the scale of their production on a farm. Surveys were conducted between the years 2005 and 2009. It should be emphasized, that obtained results presented do not depict the situation of all such holdings in Poland, but only of those which provided farm accountancy data. Nonetheless this data allows for describing certain relations and in this context are giving the ground for formulating conclusions referring not only to the examined sample. Empirical data were collected and processed according to the rules of the AGROKOSZTY system. There were separated three bands of scale - small, medium and large. The size scale is directly linked with the efficiency of production, but the choice of the optimum size and intensity of production is a complex issue. A level of intensity of the production was recognized and examined. The paper argues that further action in the direction of increasing the volume through the growth of the expenditure will be rational action. |
Cytowanie | Skarżyńska A. (2011) Skala produkcji rolniczych działalności produkcyjnych a ich opłacalność.Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, t. 98, z. 1: 7-21 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2011_n1_s7.pdf |
|
|
5. |
Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, 2008 |
|
Marciniak K. Stan polskiej hodowli roślin w roku 2008
Autor | Karol Marciniak |
Tytuł | Stan polskiej hodowli roślin w roku 2008 |
Title | STATE OF THE ART OF POLISH PLANT BREEDING IN THE YEAR 2008 |
Słowa kluczowe | hodowla roślin, wyłączne prawo, opłaty licencyjne, odstępstwo rolne, badania na rzecz hodowli roślin |
Key words | plant breeding, plant breeder’s rights, royalties, farmer’s exemption, plant breeding research |
Abstrakt | Krajowa hodowla roślin jest ciągle państwowa i w związku z zaprzestaniem dotowania staje przed bardzo trudnym wyzwaniem utrzymania się na rynku i dalszego rozwoju. Dodatkowo sytuację pogarsza fakt, że rynek nasion kwalifikowanych w Polsce jest niezwykle mały, a ponadto znacząco zwiększa się konkurencja ze strony podmiotów zagranicznych. Państwowe instytuty badawcze zajmujące się nauką dla hodowli roślin same lub we własnych spółkach prowadzą komercyjną działalność hodowlaną, konkurując z branżą, której powinny być zapleczem. Mimo tych trudności istniejący jeszcze obecnie potencjał hodowlany jest zdolny do tworzenia odmian w większości gatunków, będących w stanie konkurować z odmianami zagranicznymi. Malejąca pozycja rynkowa wynika najczęściej z zaniedba ń marketingowych. Niewielki rynek nasion nie zapewni jednak wystarczających środków dla utrzymania obecnie istniejącego potencjału hodowlanego . niezbędna jest konsolidacja niektórych programów hodowlanych i/lub przedsięwzięć marketingowych. Konieczne działania to utrzymanie mechanizmu dopłat do nasion .de minimis., umacnianie prawa własności do odmiany, skuteczniejsze przeciwdziałanie nielegalnemu handlowi nasion, przesunięcie spółek hodowlanych z instytutów badawczych do ANR celem dalszej konsolidacji i prywatyzacji oraz zapewnienie rosnących nakładów na projekty badawcze na rzecz hodowli roślin. |
Abstract | State owned domestic plant breeding is facing free market reality after the public support come to a full stop. Nowadays, the usage of certified seed exchange is extremely low, illegal seed market is common and the competition from foreign breeders grows up every year. Moreover, the state research institutes compete in commercial breeding with the branch they are expected to create new knowledge and germplasm for. Despite this national breeders are still able to develop competitive varieties in majority of the crops. However essential changes must be introduced to maintain and develop domestic plant breeding: consolidation of the state owned breeding enterprises in one hand and then careful privatization, maintaining the .de minimis. support for seeds, strengthening Plant Breeder’s Rights, intensification of the marketing and promotion and increased investment in plant breeding research. |
Cytowanie | Marciniak K. (2008) Stan polskiej hodowli roślin w roku 2008.Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, t. 95, z. 1: 166-173 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2008_n1_s166.pdf |
|
|
6. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2007 |
|
Mroczek R. Konkurencyjność produktów polskiego rolnictwa po wejściu do UE
Autor | Robert Mroczek |
Tytuł | Konkurencyjność produktów polskiego rolnictwa po wejściu do UE |
Title | Competitiveness of Polish agriculture after the accession to the EU |
Słowa kluczowe | ceny, konkurencja, konsument, produkcja, przetwórstwo, rolnictwo, rynek |
Key words | competitiveness, consumer, prices, production, agriculture, processing, market |
Abstrakt | Przystąpienie Polski do UE okazało się korzystne dla polskiego rolnictwa i zakładówprzetwórstwa rolno-spożywczego. Wbrew wcześniejszym obawom nie zalała nas żywność z państwEuropy Zachodniej oraz nie było masowej upadłości firm z sektora żywnościowego. Rosnący eksportpolskiej żywności na wspólny unijny rynek oraz dodatnie saldo w handlu artykułami rolnospożywczymiświadczy o konkurencyjności polskiego sektora rolnego oraz przetwórstwa. Głównymelementem przewag komparatywnych obu tych sektorów w Polsce w odniesieniu zwłaszcza dorozwiniętych krajów UE, są niższe ceny produktów wynikające z niższej opłaty pracy ludzkiej iniższe koszty innych czynników produkcji. Wraz ze wzrostem płac przewagi te będą maleć, stądpowinna rosnąć m.in. wydajność pracy oraz nastąpić poprawa jakości produkowanych produktów. |
Abstract | The accession of Poland to the European Union turned out to be beneficial for the Polishagriculture as well as for Polish food processing plants. On the contrary to the previous anxiety, thePolish market was not flooded with the merchandise from the European Union countries. Similarly, amass bankruptcy of the agri-food companies did not take place. The increase of exports of Polish foodinto the Common European Market as well as the positive trade balance of agricultural and foodproducts both prove that Polish agricultural and food processing sectors are competitive. The keyfactor of comparative advantages of the above mentioned sectors in Poland compared with, inparticular, the developed countries of the European Union is a lower prices especially resulting fromlower remuneration of labour as well as from lower costs of other production factors. However, alongwith the increase of salaries, the advantages of Polish producers will be diminished. Consequently, thelabour productivity as well as the quality of products shall become higher |
Cytowanie | Mroczek R. (2007) Konkurencyjność produktów polskiego rolnictwa po wejściu do UE.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 2(17), z. 2: 267-276 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2007_T2(17)_n2_s267.pdf |
|
|