1. |
Ekonomika i Organizacja Logistyki, 2020 |
|
Górecka A., Zborowska P. The factors influencing the growth in dropshipping orders during the COVID-19 pandemic
Autor | Aleksandra Górecka, Paulina Zborowska |
Tytuł | The factors influencing the growth in dropshipping orders during the COVID-19 pandemic |
Title | Czynniki wpływające na wzrost liczby zamówień w modelu dropshipping w czasie pandemii COVID-19 |
Słowa kluczowe | dropshipping, Polish market, COVID-19 |
Key words | dropshipping, polski rynek, COVID-19 |
Abstrakt | The paper aimed to investigate the most significant factors influencing the growth in orders in the dropshipping model in Poland. The research was conducted during the pandemic time and was compared with the results in the levels in orders in 2019. The main factors that have impacts on the growth in the level of orders were introduced out of B2B and B2C variables. The results present that apart from the product type, the payment method, marketing by supplier entity, and the number of suppliers is crucial for a dropshipping business model. |
Abstract | Celem artykułu było zbadanie najważniejszych czynników wpływających na wzrost zamówień w modelu dropshipping w Polsce. Badania przeprowadzono w okresie pandemii COVID-19 i porównano z wynikami w zakresie poziomów zamówień w 2019 roku. Czynniki mające wpływ na wzrost poziomu zamówień (zmienne) podzielono na dwie grupy: B2B i B2C. Wyniki wskazują, że poza rodzajem produktu kluczowe dla wzrostu zamówień w modelu biznesowym dropshipping były: dostępne sposoby płatności, rozwiązania marketingowe, dostawcy oraz liczba dostawców sklepu. |
Cytowanie | Górecka A., Zborowska P. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOL_2020_T5_n3_s65.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2019 |
|
Kozak S., Weremczuk A. Evaluation of the crop insurance system in Poland
Autor | Sylwester Kozak, Arkadiusz Weremczuk |
Tytuł | Evaluation of the crop insurance system in Poland |
Title | Ewaluacja systemu ubezpieczenia upraw w Polsce |
Słowa kluczowe | crop insurance, farms, budget subsidies |
Key words | ubezpieczenie upraw, gospodarstwa rolne, dotacje budżetowe |
Abstrakt | Crop insurance is one way to reduce the risk in agricultural production. The subsidy system used since 2006 aims to increase the area of crops insured against the risk of weather anomalies. The purpose of this study is to evaluate the functioning of the crop insurance system subsidized by the State Treasury. The results indicate that this system is not effective. Up to 2018, insurance covered about 3 million ha of crops, compared to about 7 million ha required by law. The sum of payments in the years 2008–2018 amounted to PLN 1.7 billion. The risks most often insured by farmers include: frosts and negative effects of wintering and periodically hail. The attractiveness of subsidized crop insurance is to be increased by increasing the subsidies for 2019 and 2020 to PLN 1.2 and 1.4 billion, respectively. The insufficient area of currently insured crops means that the premiums obtained by insurance companies are smaller than the claims paid, which means that the insurance contracts become deficit and can be withdrawn from the insurers’ offer. |
Abstract | Ubezpieczenia upraw są jednym ze sposobów ograniczenia ryzyka występującego w produkcji rolnej. System dopłat stosowany od 2006 roku ma na celu zwiększenie obszaru upraw ubezpieczonych od ryzyka związanego z anomaliami pogodowymi. Celem niniejszego opracowania jest ocena funkcjonowania systemu ubezpieczenia upraw dotowanych przez Skarb Państwa. Wyniki badania wskazują, że system ten nie jest efektywny. Do 2018 roku ubezpieczeniem obejmowano około 3 mln ha upraw, w porównaniu do około 7 mln ha ustawowo wymaganych. Suma dopłat w latach 2008–2018 wyniosła 1,7 mld zł. Do najczęściej ubezpieczanych przez rolników rodzajów ryzyka należą przymrozki i ujemne skutki przezimowania oraz okresowo grad. Zwiększeniu atrakcyjności dotowanych ubezpieczeń upraw ma służyć zwiększenie dotacji na lata 2019 i 2020 do odpowiednio 1,2 i 1,4 mld zł. Niewystarczająca powierzchnia aktualnie ubezpieczonych upraw sprawia, że pozyskiwane przez zakłady ubezpieczeń składki są mniejsze od wypłacanych odszkodowań, co powoduje, że ubezpieczenia te stają się deficytowe i mogą zostać wycofywane z oferty ubezpieczycieli. |
Cytowanie | Kozak S., Weremczuk A. (2019) Evaluation of the crop insurance system in Poland.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 126: 41-52 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2019_n126_s41.pdf |
|
|
3. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Sadłowski A. Skutki stosowania płatności redystrybucyjnej w zależności od wariantu wdrożeniowego na przykładzie Polski
Autor | Adrian Sadłowski |
Tytuł | Skutki stosowania płatności redystrybucyjnej w zależności od wariantu wdrożeniowego na przykładzie Polski |
Title | THE CONSEQUENCES OF USING DIFFERENT VARIANTS OF IMPLEMENTATION OF REDISTRIBUTIVE PAYMENT – A CASE STUDY OF POLAND |
Słowa kluczowe | Wspólna Polityka Rolna, płatności bezpośrednie, płatność redystrybucyjna, Polska |
Key words | Common Agricultural Policy, direct payments, redistributive payment, Poland |
Abstrakt | W niniejszym opracowaniu, w ramach badań diagnostycznych, dokonano pomiaru aktualnego stopnia koncentracji pomocy dystrybuowanej w ramach systemu wsparcia bezpośredniego dla rolników w Polsce oraz przedstawiono jego zróżnicowanie regionalne. Z kolei w ramach badań symulacyjnych dokonano kwantyfikacji skutków redystrybucyjnych stosowania – w różnych wariantach – instrumentu wyrównującego przyznawane kwoty wsparcia między gospodarstwami. Może to stanowić podstawę oceny ex ante alternatywnych opcji wdrożeniowych płatności redystrybucyjnej. Badania doprowadziły m.in. do wyznaczenia przedziałów obszarowych gospodarstw korzystających na stosowaniu płatności redystrybucyjnej – w obecnym kształcie oraz w przykładowych wariantach alternatywnych. W części końcowej artykułu sformułowano kilka rekomendacji w zakresie projektowania płatności redystrybucyjnej na poziomie krajowym w zależności od celów, które mają być osiągane za pomocą tego instrumentu. |
Abstract | The article describes a diagnostic study measuring the degree of concentration of the aid which is currently distributed under the direct support system for farmers in Poland; it also presents the regional differentiation in aid concentration. The author conducted a simulation test quantifying the redistributive effects of applying various variants of an instrument equalising the amounts of support granted to farms. This can make the basis for an ex-ante assessment of alternative options of the implementation of redistributive payment. The research enabled the identification of ranges of the areas of farms which benefit from the current shape of redistributive payment and which may benefit from alternative variants given as examples. The final part of the article contains several recommendations on how to design redistributive payment at a national level, depending on the goals to be achieved with this instrument. |
Cytowanie | Sadłowski A. (2019) Skutki stosowania płatności redystrybucyjnej w zależności od wariantu wdrożeniowego na przykładzie Polski.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 22(71): 170-183 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n71_s170.pdf |
|
|
4. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Czyżewski A., Stępień S. DISCOVERING ECONOMICS IN THE EU’S COMMON AGRICULTURAL POLICY. RECOMMENDATIONS FOR THE NEW PERIOD 2021–2026
Autor | Andrzej Czyżewski, Sebastian Stępień |
Tytuł | DISCOVERING ECONOMICS IN THE EU’S COMMON AGRICULTURAL POLICY. RECOMMENDATIONS FOR THE NEW PERIOD 2021–2026 |
Title | |
Słowa kluczowe | common agricultural policy, economics, paradigm, recommendations |
Key words | |
Abstrakt | The aim of the publication is to assess the functioning of common agricultural policy (CAP) in the context of its relationship with the paradigm of industrial and sustained development of the food economy. The idea is to find a relationship between specific instruments of the EU’s agricultural policy and the assumptions of the adopted paradigms, and thus formulate certain general application premises and solutions in three areas: justification for the support of the agricultural sector, the problem of income deprivation of agricultural producers, and the change of the industrial-technological development model, predominant in agriculture, into sustained development. In light of the presented discussion, the occurrence of the following three economic CAP premises was confirmed: the need for financial support for the agricultural sector, the drainage of agricultural producers in the food supply chain, and the superiority of sustainably developed agriculture over industrial agriculture. As a result, recommendations concerning common agricultural policy after 2020 were given. The most important ones include: maintaining as high a level of support for agriculture as possible at an EU level, maintaining the system of direct subsidies as the most important instrument of equalising agricultural income, limiting unequal distribution of payments among small and large farms, enhancing the position of the farmer in the food chain, implementating a mandatory risk management instrument, and establishing an ‘environmental budget’ financing public goods. |
Abstract | |
Cytowanie | Czyżewski A., Stępień S. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n1_s154.pdf |
|
|
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2018 |
|
Huterska A., Łapińska J., Zdunek-Rosa E. Zasady wykorzystania środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 do termomodernizacji gospodarstw rolnych
Autor | Agnieszka Huterska, Justyna Łapińska, Ewa Zdunek-Rosa |
Tytuł | Zasady wykorzystania środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 do termomodernizacji gospodarstw rolnych |
Title | Rules of Using Rural Development Programme Funds for the Years 2014-2020 for Thermo-Modernisation of Agricultural Farms |
Słowa kluczowe | gospodarstwo rolne, termomodernizacja, fundusze unijne |
Key words | agricultural farm, thermo-modernisation, EU funds |
Abstrakt | Celem artykułu jest przedstawienie możliwego wsparcia gospodarstw rolnych w inwestycjach umożliwiających ich termomodernizację w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Główną metodą badawczą zastosowaną w pracy była analiza dostępnej literatury przedmiotu oraz aktów prawnych, zarówno unijnych, jak i krajowych regulujących poruszane w pracy zagadnienie. Przeprowadzono także porównanie liczby i wartości zakontraktowanych operacji oraz wartości zrealizowanych płatności w ramach PROW 2007-2013 i PROW 2014-2020. Analiza uregulowań prawnych pozwoliła na wskazanie możliwości wsparcia realizacji przedsięwzięć termomodernizacyjnych w gospodarstwach rolnych ze środków unijnych, natomiast analiza danych empirycznych pozwoliła ocenić oba programy pod kątem stopnia realizacji badanego działania na tle wszystkich działań dostępnych w ramach PROW. |
Abstract | The aim of the article is to present the possible support of agricultural farms in investments enabling their thermo-modernisation within the Rural Development Programme (PROW) for the years 2014-2020. The analysis of the available literature on the subject and legal acts, both ones of the European Union and national ones regulating the discussed issue, was chosen as a research method. A comparison was also made between the number and value of contracted operations and the value of payments made within PROW 2007-2013 and PROW 2014-2020. The analysis of the aforementioned legal acts allowed indicating the abilities to support the fulfilment of thermo-modernisation undertakings in agricultural farms from the EU funds, and the analysis of empirical data enabled an evaluation of both programmes in terms of the implementation rate of the activity when compared with all the activities available within PROW. |
Cytowanie | Huterska A., Łapińska J., Zdunek-Rosa E. (2018) Zasady wykorzystania środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 do termomodernizacji gospodarstw rolnych.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 18(33), z. 1: 58-65 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2018_T18(33)_n1_s58.pdf |
|
|
6. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2018 |
|
Adamowicz M. Aktualne kierunki zmian we wspólnej polityce rolnej Unii Europejskiej
Autor | Mieczysław Adamowicz |
Tytuł | Aktualne kierunki zmian we wspólnej polityce rolnej Unii Europejskiej |
Title | Present Changes in the Common Agricultural Policy of the European Union |
Słowa kluczowe | wsparcie rolnictwa, filary WPR, płatności bezpośrednie, instrumenty polityki |
Key words | agriculture support, pillars of the CAP, direct payments, policy instruments |
Abstrakt | Celem opracowania jest przedstawienie ewolucji wspólnej polityki rolnej zwłaszcza zmian jakie zaszły w tej polityce w okresie ostatniego dziesięciolecia oraz form i rozmiarów wsparcia rolnictwa i obszarów wiejskich. Wykonano je przy wykorzystaniu raportów OECD, zwłaszcza raportu dotyczącego monitorowania i ewolucji wspólnej polityki rolnej z 2015 r. oraz literatury problemu. Wyróżniono trzy grupy czynników wpływających na zmiany we wspólnej polityce rolnej: czynniki związane z sytuacją w rolnictwie krajów członkowskich UE, relacje Unii Europejskiej z gospodarką światową oraz przebieg światowego kryzysu finansowego. W pracy przedstawiono zmiany, które zaszły w dwóch filarach: filarze I dotyczącym sfery rynkowo-produkcyjnej, w tym zwłaszcza płatności bezpośrednich i w filarze II, obejmującym wielokierunkowe oddziaływanie na rolnictwo i obszary wiejskie. Omówiono także płatności specyficzne i specjalne. Wśród instrumentów wspierania rolnictwa zwrócono uwagę zwłaszcza na instrumenty rynku wewnętrznego, oddziaływanie przez usługi jak i regulacje obrotów zagranicznych. Jedną z głównych konkluzji jest stwierdzenie, że okresowe zmiany celów i instrumentów wspólnej polityki rolnej nie naruszyły jej podstaw i potrzeby wsparcia rolnictwa. |
Abstract | The aim of the work is presenting the evolution of the Common Agricultural Policy, mainly the changes which occurred in this policy during the last decade, as well as the forms and size of support of agriculture and rural areas. The study was prepared with the use of OECD rapport, mainly the rapport on monitoring and evolution the Common Agricultural Policy 2015, and the subject matter literature. Three groups of factors influencing the Common Agricultural Policy changes were distinguished. There are: factors influencing the state of agriculture in member countries; factors influencing relations of the European Union with the world economy and factor linked with the world financial crisis. The changes occurred in both pillars of the CAP were presented, in Pillar I related to the price and market spheres and in that related to direct payments, and in Pillar II, which cover complex of instruments influencing agriculture and rural areas. The special and specific payments were also described. Among instruments supporting agriculture special attentions was given to instruments of internal markets, instruments influencing services and foreign trade regulations. One of the main conclusions is statement that periodical changes of aims and instruments of the CAP did not destroy the background of the policy and the necessity of the community support for agriculture. |
Cytowanie | Adamowicz M. (2018) Aktualne kierunki zmian we wspólnej polityce rolnej Unii Europejskiej.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 18(33), z. 1: 7-22 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2018_T18(33)_n1_s7.pdf |
|
|
7. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2018 |
|
Szumiec A. Płatności bezpośrednie, jako forma wsparcia dochodów gospodarstw prowadzących ekologiczny chów bydła mięsnego
Autor | Anna Szumiec |
Tytuł | Płatności bezpośrednie, jako forma wsparcia dochodów gospodarstw prowadzących ekologiczny chów bydła mięsnego |
Title | Direct Payments as a Form of Income Support for Farms Engaged in Organic Livestock Rearing |
Słowa kluczowe | gospodarstwa ekologiczne, żywiec wołowy, dochody, płatności |
Key words | organic farms, beef cattle, income, payment |
Abstrakt | Celem pracy była odpowiedź na pytanie, jaka jest relacja pomiędzy poziomem dopłat otrzymywanych przez gospodarstwa prowadzące ekologiczny chów bydła mięsnego a osiąganym przez nie dochodem z działalności. Badania przeprowadzono w 2014 r., i objęto nimi łącznie 30 gospodarstw, które podzielono na dwie grupy w zależności od ilości wyprodukowanego żywca. Materiał pierwotny do realizacji badań, uzyskano podczas wywiadu bezpośredniego z producentami rolnymi, wykorzystując do tego celu kwestionariusz wywiadu oraz z dokumentacji księgowo-finansowej. Zgodnie z metodyką przyjętą przez IERiGŻ obliczono kategorie dochodowe tj. dochód z działalności bez dopłat i dochód z działalności, a także opłacalność produkcji żywca oraz relację pomiędzy poziomem płatności a wysokością dochodu (%). W I grupie gospodarstw (x=22,56 dt żywca) produkcja żywca przyniosła stratę na poziomie 5 521 zł/gosp., ale dzięki subwencjom udało się osiągnąć dodatni wynik finansowy (tj. 23 576,49 zł/gosp.). Poziom dopłat był o 123,42% wyższy niż osiągane przez te podmioty dochody z produkcji wraz z dopłatami. W II grupie gospodarstw (x=51,00 dt żywca) osiągnięto dodatni wynik finansowy nawet już bez dopłat (tj. 180,18 zł/gosp.). |
Abstract | The aim of the study was to answer the question of the relation between the level of subsidies received by farms conducting organic livestock rearing and their income from this activity. The study was conducted in 2014 and covered a total of 30 farms, which were divided into two groups according to the number of livestock produced. The primary material for the research was obtained during direct interview with agricultural producers, using for this purpose an interview questionnaire and accounting and financial documentation. According to the methodology adopted by IAFE, income categories were calculated, i.e. income from activity without subsidies and income from activity, as well as the profitability of livestock production and the relationship between the level of payment and the amount of income (%). In the first group of households (x = 22.56 dt livestock), the production of livestock brought a loss of 5 521 PLN/household, but thanks to the subsidies it was possible to achieve a positive financial result (23 576.49 zł/household). The level of subsidies was 123.42% higher than the income generated by these entities, together with subsidies. In the second group of households (x = 51,00 dt/ livestock), a positive financial result was achieved, even without subsidy (180.18/PLN household). |
Cytowanie | Szumiec A. (2018) Płatności bezpośrednie, jako forma wsparcia dochodów gospodarstw prowadzących ekologiczny chów bydła mięsnego.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 18(33), z. 1: 287-298 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2018_T18(33)_n1_s287.pdf |
|
|
8. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2018 |
|
Krzyżanowski J. Dywersyfikacja upraw jako element „zazielenienia” w krajach Unii Europejskiej – czy to właściwe rozwiązanie?
Autor | Julian Krzyżanowski |
Tytuł | Dywersyfikacja upraw jako element „zazielenienia” w krajach Unii Europejskiej – czy to właściwe rozwiązanie? |
Title | Crop diversification as an element of “greening” system in the European Union countries – is it the right solution? |
Słowa kluczowe | dywersyfikacja upraw, Unia Europejska, wspólna polityka rolna, „zazielenienie” |
Key words | crop diversification, European Union, Common Agricultural Policy, “greening” |
Abstrakt | Autor zajmuje się problematyką dywersyfikacji upraw w krajach Unii Europejskiej. Wprowadzanie kilku rodzajów roślin jest częścią „zazielenienia” – systemu praktyk korzystnego dla środowiska i klimatu, obowiązkowego w obecnej perspektywie finansowej. Mimo konieczności stosowania dywersyfikacji na 75% powierzchni gruntów ornych, zobowiązanie to nie ma wpływu zarówno na alokację ziemi pod różne przeznaczenia, jak i na całkowity potencjał produkcji. Oznacza to, że rolnicy do tej pory samoistnie stosowali dywersyfikację. Uważa się, że poprawia ona ochronę gleby, ale według części ekonomistów środki przeznaczone na różnicowanie upraw mogłyby być lepiej wykorzystane. Należy bowiem sądzić, że środki na dywersyfikację są głównie elementem legitymizacji płatności bezpośrednich. |
Abstract | Author tackles the problems of crop diversification in the EU countries. Introduction of different plants is the part of “greening”, a system of practices beneficial for environment and climate that is obligatory in the current financial perspective. Despite the necessity to diversify on 75% of arable land, this obligation has no impact on allocation of land to different crops, as well as on total production potential. It means that so far farmers diversified their crops spontaneously. It is believed that sowing different crops improves protection of soil, however according to some economists subsidies for crop diversification could be utilized in a better way. It can be assumed that diversification funds help to legitimize direct payments. |
Cytowanie | Krzyżanowski J. (2018) Dywersyfikacja upraw jako element „zazielenienia” w krajach Unii Europejskiej – czy to właściwe rozwiązanie?.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 123: 91-100 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2018_n123_s91.pdf |
|
|
9. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2018 |
|
Jaroszewska J., Rembisz W. Różnice w wydajności pracy między grupami państw UE w rolnictwie na podstawie Rachunków Ekonomicznych dla Rolnictwa (RER)
Autor | Joanna Jaroszewska, Włodzimierz Rembisz |
Tytuł | Różnice w wydajności pracy między grupami państw UE w rolnictwie na podstawie Rachunków Ekonomicznych dla Rolnictwa (RER) |
Title | The Differences of Labor Productivity in the EU Group of Countries in Agriculture Based on Economic Accounts for Agriculture (EAA) |
Słowa kluczowe | wydajność pracy, zróżnicowanie, UE |
Key words | labour productivity, diversification, EU |
Abstrakt | Różnice w poziomie wydajności pracy w rolnictwie państw UE stawiają w gorszej sytuacji państwa przyjęte do UE po 2004 roku (UE-13). Wyprowadzone ujęcie analityczne tego problemu zostało zilustrowane empirycznie. Analizowaną wydajność pracy przedstawiono jako wartość dodaną brutto na jednego pełnozatrudnionego. Do badania wykorzystano Rachunki Ekonomiczne dla Rolnictwa oraz Statystykę Rolniczych Nakładów Pracy. Z badań wynika, iż duże różnice w wydajności pracy między grupami państw nadal się utrzymują, jednakże następuje stopniowe ich zmniejszenie. Stwierdzono również negatywny wpływ dopłat bezpośrednich na ten proces. |
Abstract | The differences of the level of labour productivity in EU countries puts at a disadvantage countries adopted into the EU after 2004 (EU-13). A derived analytical approach to this problem has been illustrated empirically. The labour productivity analysed is presented as gross value added per person employed. The Economic Accounts for Agriculture and the Agricultural Labour Input were used for the study. The research shows that the large differences of labour productivity between groups of countries is still maintained. However, it is gradually decreasing. A negative impact of direct payments on this process was also found. |
Cytowanie | Jaroszewska J., Rembisz W. (2018) Różnice w wydajności pracy między grupami państw UE w rolnictwie na podstawie Rachunków Ekonomicznych dla Rolnictwa (RER).Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 18(33), z. 2: 105-116 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2018_T18(33)_n2_s105.pdf |
|
|
10. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2018 |
|
Szalaty N., Wojcieszak M., Wyduba W. Wsparcie rolnictwa zrównoważonego w Polsce w ramach PROW 2014-2020 na przykładzie działania rolno-środowiskowo-klimatycznego
Autor | Norbert Szalaty, Monika Wojcieszak, Weronika Wyduba |
Tytuł | Wsparcie rolnictwa zrównoważonego w Polsce w ramach PROW 2014-2020 na przykładzie działania rolno-środowiskowo-klimatycznego |
Title | Support for Sustainable Agriculture in Poland under RDP 2014-2020 on the Example of Agri-Environmental-Climate Action |
Słowa kluczowe | rolnictwo zrównoważone, PROW 2014-2020, ARiMR, producenci |
Key words | sustainable agriculture, RDP 2014-2020, ARMA (Agency for Restructuring and Modernisation of Agriculture), producers |
Abstrakt | Producenci rolni chcąc sprostać oczekiwaniom rynku coraz chętniej korzystają z pomocy jaką oferuje Unia Europejka. W artykule podjęto próbę charakterystyki działania rolno-środowiskowo-klimatycznego oraz przedstawiono stan wykorzystania środków unijnych w zakresie działania rolno-środowiskowo-klimatycznego. Jak wynika z przeprowadzonych analiz zauważono, iż analizowane działanie jest ważnym projektem służącym ochronie i zachowaniu naturalnych ekosystemów. Rolnicy chętnie uczestniczą w tym projekcie, gdyż otrzymują płatności w zakresie dwunastu pakietów, które służą ochronie wód, gleb, cennych siedlisk przyrodniczych, klimatu, zagrożonych gatunków ptaków, zwierząt gospodarskich, jak również ochronie różnorodności krajobrazu. |
Abstract | Agricultural producers, wishing to meet the expectations of the market, are increasingly eager to take advantage of the assistance offered by the European Union. The article attempts to characterize the agro-environmental and climatic activity and presents the state of use of the EU funds in the scope of the agro-environmental and climatic activity. As the analyses show, the measure under analysis is an important project aimed at protection and preservation of natural ecosystems. Farmers are keen to participate in this project as they receive payments for twelve packages that protect water, soil, valuable natural habitats, climate, endangered bird species, farm animals and landscape diversity. |
Cytowanie | Szalaty N., Wojcieszak M., Wyduba W. (2018) Wsparcie rolnictwa zrównoważonego w Polsce w ramach PROW 2014-2020 na przykładzie działania rolno-środowiskowo-klimatycznego.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 18(33), z. 3: 332-341 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2018_T18(33)_n3_s332.pdf |
|
|
11. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2018 |
|
Franc - Dąbrowska J., Porada - Rochoń M., Świecka B. Niewypłacalność przedsiębiorstw i gospodarstw domowych - Analiza porównawcza
Autor | Justyna Franc - Dąbrowska, Małgorzata Porada - Rochoń, Beata Świecka |
Tytuł | Niewypłacalność przedsiębiorstw i gospodarstw domowych - Analiza porównawcza |
Title | INSOLVENCY OF ENTERPRISES AND HOUSEHOLDS - COMPARATIVE ANALYSIS |
Słowa kluczowe | niewypłacalność, gospodarstwa domowe, przedsiębiorstwa |
Key words | insolvency households, enterprises |
Abstrakt | Celem badań było zebranie badań dotyczących niewypłacalności przedsiębiorstw i gospodarstw domowych na podstawie literatury krajowej i międzynarodowej. Stwierdzono, że gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa łączy podatność na zjawisko niewypłacalności. Mimo, że różnią się od siebie w sensie podmiotowości, to jednak funkcjonują w tym samym otoczeniu. Gospodarstwa domowe, są bardzo zróżnicowane, rozdrobnione i jest ich znacznie więcej niż przedsiębiorstw. W obu wypadkach niewypłacalność jest determinowana wieloma zmiennymi, a nie jest tylko funkcją dochodu. Ponadto niewypłacalność jest zjawiskiem stopniowalnym, nie pojawia się od razu i nagle, dlatego też, rozwój badań i dopracowanie metodyki pozwala na predykcję tego zjawiska i rozpoznanie czynników sygnalizujących o pojawiającym się niebezpieczeństwie. Wśród determinant niewypłacalności wspólnych dla przedsiębiorstw i gospodarstw domowych należy zaliczyć problem z terminowym regulowaniem zobowiązań. Jest to skutek innych problemów finansowych tych podmiotów, a szczególnie poziomu i struktury zadłużenia, które nie zawsze jest dopasowane do możliwości płatniczych przedsiębiorcy, czy przeciętnego człowieka. Problem nadmiernego zadłużenia i złej jego struktury współcześnie wydaje się problemem ogólnoświatowym, dotyczącym w szczególności państw wysoko rozwiniętych, cechujących się wysokim poziomem dobrobytu mieszkańców i przedsiębiorców. |
Abstract | The aim of the research was to collect research on insolvency of enterprises and households based on national and international literature. It was found that households and enterprises combine vulnerability to the phenomenon of insolvency. Although they differ from each other in the sense of subjectivity, they function in the same environment. Households are very diverse, fragmented and there are many more than enterprises. In both cases, insolvency is determined by many variables, and is not just a function of income. In addition, insolvency is a gradual phenomenon, does not appear immediately and suddenly, therefore, the development of research and refinement of the methodology allows the prediction of this phenomenon and identification of signaling factors about the emerging danger. Among the insolvency determinants common for enterprises and households, the problem of timely payment of liabilities should be included. This is the result of other financial problems of these entities, especially the level and structure of debt, which is not always matched to the payment options of the entrepreneur or the average person. The problem of over-indebtedness and its poor structure currently seems to be a global problem, in particular for highly developed countries characterized by a high level of welfare of residents and entrepreneurs. |
Cytowanie | Franc - Dąbrowska J., Porada - Rochoń M., Świecka B. (2018) Niewypłacalność przedsiębiorstw i gospodarstw domowych - Analiza porównawcza.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 19(68): 19-31 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2018_n68_s19.pdf |
|
|
12. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2018 |
|
Drygas M., Nurzyńska I. Uwarunkowania dyskusji nad kształtem Wspólnej Polityki Rolnej po 2020 roku
Autor | Mirosław Drygas, Iwona Nurzyńska |
Tytuł | Uwarunkowania dyskusji nad kształtem Wspólnej Polityki Rolnej po 2020 roku |
Title | Common Agricultural Policy Post 2020 |
Słowa kluczowe | Unia Europejska, Wspólna Polityka Rolna, płatności bezpośrednie, pierwszy i drugi filar WPR, reforma WPR |
Key words | European Union, Common Agricultural Policy, direct payments, I and II pillar of the CAP, CAP reforms |
Abstrakt | WPR UE, pomimo stałej, często ostrej, krytyki różnych środowisk, umożliwiała i nadal wspiera rozwój europejskiego rolnictwa i obszarów wiejskich. Aktualnie trwająca dyskusja nad jej kształtem po 2020 roku skłania do dokonania przeglądu stanowisk i wyrażenia własnych poglądów. W trwającej dyskusji od lat podnoszony jest pogląd o konieczności lepszego ukierunkowania WPR na skonkretyzowane cele dla uzyskania wyższej efektywności funduszy publicznych. Głównym celem opracowania jest dokonanie przeglądu ważniejszych wydarzeń, jakie miały miejsce w trakcie zainicjowanej w 2016 r. przez Komisję Europejską debaty, w tym sfinalizowanych konsultacji społecznych, na tle globalnych uwarunkowań politycznych, ekonomicznych, środowiskowych i technologicznych. Autorzy formułują hipotezę w następującym brzmieniu: Najbliższa reforma WPR choć przyniesie fundamentalne zmiany modelu wdrażania WPR, to jednak nie zapewni to jej znacznie silniejszego niż obecnie ukierunkowania na osiąganie zdefiniowanych i mierzalnych celów. Polityczny konsensus dotyczący wzmocnienia wsparcia na rzecz drobnych gospodarstw rolnych będzie kontynuowany kosztem ograniczenia wsparcia dla dużych operatorów. Oznacza to, że legitymizacja realizowanej polityki opierać się będzie głównie na społecznych i środowiskowych jej aspektach. Główną metodą badawczą jest przegląd i analiza obszernej literatury przedmiotu oraz dokumentów, analiz i ekspertyz. |
Abstract | The CAP, despite strong criticisms from various expert cycles, enabled and still allows the development of European agriculture and rural areas. The current discussion about the CAP’s new architecture after 2020 stimulates a review of different positions and formulation of new views. For years, one of the key postulates has been better CAP targeting and a higher value for money. The objective of this publication is to present key developments that took place during this debate in the view of global political, economic, environmental and technological conditions. The authors formulated the following hypothesis: the coming CAP reform will bring about a fundamental change of the policy implementation model but the new CAP will not contribute to a stronger and measurable result-based orientation. The political consensus of supporting small farms will be continued at the expense of limiting support to the large farm operators. The main method used is online research, review of literature, and various analysis and documents. |
Cytowanie | Drygas M., Nurzyńska I. (2018) Uwarunkowania dyskusji nad kształtem Wspólnej Polityki Rolnej po 2020 roku.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 18(33), z. 2: 57-69 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2018_T18(33)_n2_s57.pdf |
|
|
13. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Baranowska A., Kondracki S., Rogoznicki D. COMMON AGRICULTURAL POLICY AS A DETERMINANT OF TRANSFORMATION IN POLISH AGRICULTURE
Autor | Alicja Baranowska, Stanisław Kondracki, Daniel Rogoznicki |
Tytuł | COMMON AGRICULTURAL POLICY AS A DETERMINANT OF TRANSFORMATION IN POLISH AGRICULTURE |
Title | |
Słowa kluczowe | rural areas, Common Agricultural Policy, direct payments |
Key words | |
Abstrakt | The impact assessment of the Common Agricultural Policy on transformation process of Polish agriculture following Poland’s accession to European Union has been carried out. The analysis took into account the changes of the Common Agricultural Policy in terms of goals and the directions of its evolution. In the paper the alterations in land, labour and capital resources of Polish agriculture were also analysed. It has been established that funds coming from the Community budget allowed Polish agriculture to adjust to the requirement of new environment. Integration into the European Union has created good conditions to dynamic development of the agri-food sector as a whole. Acceleration of the modernization and restructuring processes of Polish farms has taken place. These developments have resulted in a reduction in the total number of farms (by 52%) at the simultaneous rise in their average area (by 78%). Union financial measures have also influenced on generational renewal amongst farms managers. The funds considerably enhanced farmers’ incomes, which increased by 156%, thus promoting expenditure on investments. As a result the improvement of technical utilities of farms has been achieved. Consequently, labour productivity growth in Polish agriculture has also been recorded. A wide range of measures within the framework of the Common Agricultural Policy enables to overcome many obstacles of the rural areas in Poland. It also creates possibilities to take advantage of naturally occurring assets in order to effectively compete on the external market. |
Abstract | |
Cytowanie | Baranowska A., Kondracki S., Rogoznicki D. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n1_s168.pdf |
|
|
14. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2017 |
|
Marcysiak A., Marcysiak A. Zakres różnicowania poziomu wsparcia gospodarstw środkami Wspólnej Polityki Rolnej UE
Autor | Agata Marcysiak, Adam Marcysiak |
Tytuł | Zakres różnicowania poziomu wsparcia gospodarstw środkami Wspólnej Polityki Rolnej UE |
Title | RANGE OF DIFFERENTIATION OF THE SUPPORT LEVEL OF FARMS WITH MEANS OF THE COMMON AGRICULTURAL POLICY OF THE EU |
Słowa kluczowe | dopłaty bezpośrednie, zróżnicowanie, dochód z gospodarstwa rolniczego, typ rolniczy |
Key words | direct payments, differentiation, income from a farm, agricultural type |
Abstrakt | Celem niniejszego opracowania jest próba ukazania zakresu różnicowania poziom wsparcia gospodarstw środkami Wspólnej Polityki Rolnej UE. Szczegółowej analizie poddano płatności bezpośrednie i płatności dla obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW). Ich wielkość rozpatrywano w relacji do dochodu z gospodarstwa rolniczego. Obliczeń dokonano metodą stosowaną w europejskim systemie rachunkowości rolnej FADN (Farm Accountancy Data Network). Udział środków pochodzących z WPR w analizowanych gospodarstwach w 2015 roku w relacji do dochodu wynosił 37,5%. Istotnymi elementami różnicującymi poziom wsparcia gospodarstw środkami Wspólnej Polityki Rolnej UE okazały się wielkość ekonomiczna i typ rolniczy gospodarstwa. Podstawowymi elementami wsparcia ze środków WPR UE były płatności realizowane w ramach dopłat bezpośrednich i płatności dla obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania. Stanowiły one w 2015 roku odpowiednio 70,7% i 10,5% ogólnego wsparcia. |
Abstract | The aim of this paper is to illustrate the extent to which the level of support for farms is measured by means of the Common Agricultural Policy. A detailed analysis was made of direct payments and payments for less-favored areas (LFAs). Their size was considered in relation to farm income. The calculations were made using the method used in the European Farm Accountancy Date Network (FADN). The share of funds from the CAP in analyzed farms in relation to income in 2015 was 37.5%. The economic size and agricultural type of the farm proved to be an important element in differentiating the level of farm support from the Common Agricultural Policy. The main elements of support from the EU CAP were payments made under direct payments and payments for less-favored areas. They accounted for 70.7% and 10.5% of total support respectively in 2015. |
Cytowanie | Marcysiak A., Marcysiak A. (2017) Zakres różnicowania poziomu wsparcia gospodarstw środkami Wspólnej Polityki Rolnej UE.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 18(67): 102-112 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2017_n67_s102.pdf |
|
|
15. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2017 |
|
Bajan B., Cieślak P., Czubak W. Płatności bezpośrednie dla rolnictwa w Polsce w warunkach pozostawania poza strefą euro
Autor | Bartłomiej Bajan, Przemysław Cieślak, Wawrzyniec Czubak |
Tytuł | Płatności bezpośrednie dla rolnictwa w Polsce w warunkach pozostawania poza strefą euro |
Title | DIRECT PAYMENTS FOR AGRICULTURE IN POLAND IN CONDITIONS OF STAYING OUTSIDE THE EURO AREA |
Słowa kluczowe | strefa euro, płatności bezpośrednie, dochody rolnicze |
Key words | euro area, direct payments, agricultural income |
Abstrakt | Celem opracowania jest oszacowanie skutków jakie dla polskich gospodarstw rolnych niesie za sobą pozostawanie poza unią walutową w nawiązaniu do systemu przeliczania płatności bezpośrednich dla krajów, które nie są członkami strefy euro. Analiza skupia się na corocznych różnicach kursowych, pomiędzy wartościami referencyjnymi Europejskiego Banku Centralnego (EBC), po których przelicza się płatności bezpośrednie, a kursami z dni, w których wypłacane są środki dla gospodarstw rolnych. Badaniu zostały poddane wypłaty realizowane w kampaniach 2005-2013. W analizowanym okresie rolnicy stracili na przeliczaniu płatności około 750 milionów złotych, co nie przekracza 1% otrzymywanej pomocy. Niepokojące mogą być jednak krótkookresowe wahania kursowe, które w 2008 roku spowodowały stratę 25% środków (ponad 2 miliardy złotych) w stosunku do tego co uzyskaliby beneficjenci w przypadku uczestnictwa w strefie euro. |
Abstract | The purpose of the study is to demonstrate the effects that, for Polish farmers, entails staying out of the monetary union in relation to the conversion system of direct payments for countries that are not members of the euro zone. The analysis focuses on yearly differences between the reference values of exchange rate of the European Central Bank (ECB), which are the base for direct payments conversion and daily exchange rates in which the funds are paid to farmers. The analysis covers the payment campaigns 2005-2013. In the analysed period, farmers lost on the conversion of payments about 750 million zlotys, which does not exceed 1% of the received aid. The worrying fact however, may be short-term fluctuations of exchange rate, which in 2008 resulted in a loss of 25% (more than 2 billion zlotys) in relation to what beneficiaries would receive in case of participation in the euro zone. |
Cytowanie | Bajan B., Cieślak P., Czubak W. (2017) Płatności bezpośrednie dla rolnictwa w Polsce w warunkach pozostawania poza strefą euro.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 17(66): 46-53 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2017_n66_s46.pdf |
|
|
16. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2017 |
|
Figura M. Wyniki ekonomiczno-finansowe gospodarstw z uprawami polowymi na tle gospodarstw nastawionych na pozostałą produkcję roślinną oraz gospodarstw ogółem w Polsce
Autor | Michał Figura |
Tytuł | Wyniki ekonomiczno-finansowe gospodarstw z uprawami polowymi na tle gospodarstw nastawionych na pozostałą produkcję roślinną oraz gospodarstw ogółem w Polsce |
Title | ECONOMIC AND FINANCIAL RESULTS OF FARMS WITH FIELD CROPS AGAINST FARMS FOCUSED ON THE REMAINING CROPS AND THE TOTAL FARMS IN POLAND BASED ON POLISH FADN DATA |
Słowa kluczowe | typ rolniczy, produkcja roślinna, dochód z rodzinnego gospodarstwa rolnego |
Key words | type of farming, crops production, family farm income |
Abstrakt | W opracowaniu zaprezentowano wyniki ekonomiczno-finansowe gospodarstw rolnych nastawionych na uprawę roślin polowych na tle gospodarstw ukierunkowanych na pozostałą produkcję roślinną (uprawy ogrodnicze, uprawy trwałe) oraz gospodarstw ogółem w Polsce. Podstawę badań stanowiły dane z lat 2013-2014 zebrane w ramach Polskiego FADN. Wykazano, że gospodarstwa, w których dominujący udział w wartości produkcji ogółem stanowi uprawa roślin polowych (głównie zbóż i rzepaku), odznaczały się średnio o około 20% wyższym dochodem niż gospodarstwa ogółem. Pod względem dochodu dominowały gospodarstwa ogrodnicze przy zaobserwowanym zróżnicowaniu regionalnym. Gospodarstwa ogrodnicze cechowała stosunkowo niewielka wartość pozyskanych dopłat, które w pozostałych typach roślinnych oraz gospodarstwach ogółem wywierały znaczący wpływ na uzyskane dochody. |
Abstract | The paper presents the results of economic and financial farms focused on the cultivation of field crops against farms targeted for the remainder of plant production (horticulture, permanent crops), and the total households in Poland. The basis of the study were data from the 2013 and 2014 year collected in these farms, under a system of Polish FADN. It has been shown that the holding in which the dominant share in the total production is the cultivation of field crops (mainly cereals and rape) were characterized by an average of approx. 20% higher income than households in general. In terms of income, however, is dominated by horticultural holdings. There are in this issue are some differences depending on the region FADN. Among the types of productive horticultural holdings are characterized by relatively low value obtained subsidies that in other types of vegetable farms and in general they have a significant impact on earned income. If the payments stopped functioning farm with permanent crops in the region of Pomerania and Masuria did not have to exist. |
Cytowanie | Figura M. (2017) Wyniki ekonomiczno-finansowe gospodarstw z uprawami polowymi na tle gospodarstw nastawionych na pozostałą produkcję roślinną oraz gospodarstw ogółem w Polsce.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 104, z. 1: 110-120 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2017_n1_s110.pdf |
|
|
17. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2017 |
|
Kryszak Ł., Staniszewski J. The Elasticity of Agricultural Income in the EU Member States Under Different Cost Structures
Autor | Łukasz Kryszak, Jakub Staniszewski |
Tytuł | The Elasticity of Agricultural Income in the EU Member States Under Different Cost Structures |
Title | |
Słowa kluczowe | agricultural income, cost structure, European Union, income elasticity |
Key words | |
Abstrakt | The aim of this paper was to determine whether the EU countries which vary in terms of their cost structure in agriculture, differ also with regard to the influence of capital-labour ratio and land supply per worker on labour profitability. It was assumed that data concerning the presence and character of those differences can contribute to better understanding of the nature of agricultural development in the EU countries. The main sources of data used in this paper were the Economic Accounts for Agriculture (Eurostat) and the FAOStat database. The study covered the period of 2004-2014. In the article it was shown that agriculture in the EU countries is varied in terms of cost structure, and in the cluster II, including mostly the countries of the so-called “new” EU, intermediate consumption is of relatively larger significance for their cost structure. In the countries of the “old” EU an important role is played by the depreciation of buildings and external services. Stronger influence of capital-labour ratio on the payment to the factor of labour was observed in the cluster II countries. In those countries, increasing capital expenditures was a more efficient strategy to increase income. |
Abstract | |
Cytowanie | Kryszak Ł., Staniszewski J. (2017) The Elasticity of Agricultural Income in the EU Member States Under Different Cost Structures.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 17(32), z. 4: 182-192 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2017_T17(32)_n4_s182.pdf |
|
|
18. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2017 |
|
Grochowska R. Niespójność działań interwencyjnych na unijnym rynku mleka
Autor | Renata Grochowska |
Tytuł | Niespójność działań interwencyjnych na unijnym rynku mleka |
Title | Incoherence of Intervention Measures on the EU Dairy Market |
Słowa kluczowe | unijny rynek mleka, polityka interwencyjna |
Key words | EU dairy market, policy intervention |
Abstrakt | Celem pracy była ocena działań interwencyjnych podejmowanych na unijnym rynku mleka w latach 2008-2016. Przyjęto hipotezę, że po 2008 r. można zaobserwować coraz większą niespójność polityki interwencyjnej w zakresie stosowanego instrumentarium, które wydaje się dość skuteczne w perspektywie krótkoterminowej, natomiast wywołuje znaczące perturbacje na rynku w dłuższej perspektywie. Z jednej strony wprowadzane są instrumenty zachęcające do ograniczenia produkcji mleka, z drugiej natomiast zwiększa się zakres płatności bezpośrednich związanych z produkcją, które przyczyniają się do wzrostu produkcji mleka. Stwierdzono, że zmiany zachodzące w stosowanym instrumentarium sprzyjają renacjonalizacji wspólnotowej polityki rolnej. Tak jak w poprzednich latach bazowano na instrumentach zwiększających dochody rolników w oparciu o środki unijne, obecnie widoczny jest trend wprowadzania instrumentów, które pozwalają na poluzowanie zasad pomocy państwa, umożliwiając wykorzystanie środków krajowych. |
Abstract | The aim of the paper was to estimate intervention activities undertaken by the European institutions on the dairy market between 2008 and 2016. It was hypothesised that after 2008 growing incoherence of the intervention policy can be observed. The measures applied on the dairy market seem to be successful in short term, but they trigger the market perturbations in long term. For example, measures for reduction of milk production are being promoted at the same time a wide range of subsidy payments are being given, which actually boosts milk production. It could be concluded that present trends are fostering re-nationalisation of the Common Agricultural Policy. In previous years agricultural incomes were supported by European Union funds. Nowadays, more relaxed conditions for state aid have given rise to an increase in the use of national funding. |
Cytowanie | Grochowska R. (2017) Niespójność działań interwencyjnych na unijnym rynku mleka.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 17(32), z. 3: 93-100 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2017_T17(32)_n3_s93.pdf |
|
|
19. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2017 |
|
Larina Y., Rafalska V. The place of lessors of land shares in the system of agricultural marketing in Ukraine
Autor | Yaroslava Larina, Valentyna Rafalska |
Tytuł | The place of lessors of land shares in the system of agricultural marketing in Ukraine |
Title | The place of lessors of land shares in the system of agricultural marketing in Ukraine |
Słowa kluczowe | |
Key words | agricultural marketing, agricultural market, specific features of agriculturalmarketing, lessors, lessees, land share owners, rental payments |
Abstrakt | |
Abstract | Ukraine’s agricultural sector is developing quickly. While providing solutions to matters of the agricultural industry, marketing should be considered as targeted management of modern agricultural business. One of the specific features of the agricultural marketis limitation of land and how production depends on it. More than 80% of agricultural lands are leased to agricultural growers and producers. Under the current conditions of agricultural activity of a business, there is an increase in competitiveness between lessors overreissue of land share lease agreements. Lessors, who are the owners of land shares, have to take their place in the market environment of agricultural businesses and in the system of agricultural marketing in general, since they both perform the functions of the key asset provider, i.e. the land bank and partially the consumer of products made by this business. |
Cytowanie | Larina Y., Rafalska V. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2017_n2_s65.pdf |
|
|
20. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2017 |
|
Guth M., Smędzik-Ambroży K. Wpływ subsydiów wspólnej polityki rolnej na dochody gospodarstw mlecznych FADN w krajach Unii Europejskiej w latach 2004-2013
Autor | Marta Guth, Katarzyna Smędzik-Ambroży |
Tytuł | Wpływ subsydiów wspólnej polityki rolnej na dochody gospodarstw mlecznych FADN w krajach Unii Europejskiej w latach 2004-2013 |
Title | The Impact of the Common Agricultural Policy Subsidies on the Income of FADN Dairy Farms in the European Union Countries in 2004-2013 |
Słowa kluczowe | WPR, dochody gospodarstw mlecznych, subsydia, regresja panelowa |
Key words | CAP, revenues of milk farms, subsidies, panel regression |
Abstrakt | Celem głównym artykułu była ocena wpływu subsydiów wspólnej polityki rolnej na dochody gospodarstw mlecznych FADN w latach 2004-2013. Zbadano udział subsydiów ogółem łącznie z dopłatami do inwestycji na poziom dochodu z gospodarstwa rolnego w przeliczeniu na jednostkę pracy rodziny (FWU) w gospodarstwach mlecznych FADN w krajach Unii Europejskiej z podziałem na kraje UE-10 i UE-15. Następnie zaprezentowano trendy kształtowania się dochodu z gospodarstwa rolnego/FWU z i bez dopłat w badanym okresie. W celu zaprezentowania, które z grup dopłat miały największy wpływ na kształtowanie się dochodu z gospodarstwa rolnego/FWU przeprowadzono regresję panelową. Na jej podstawie określono, że najbardziej istotne dla dochodów gospodarstw mlecznych FADN w latach 2005-2013 były dopłaty decoupled oraz dodatkowe wsparcie wraz z pozostałymi subsydiami. |
Abstract | The main aim of the article was to assess the impact of the Common Agricultural Policy subsidies on the income of FADN dairy farms in 2004-2013. The share of total subsidies, including subsidies on investments on farm income per unit of work (FWU) on FADN dairy farms in EU countries, with the division to EU-12 and EU-15, was examined. The trend of family farm income with and without subsidies during the period under review was presented. In order to demonstrate which of the groups of subsidies had the greatest impact on family farm income, a panel regression was conducted. It turned out that the most significant for the FADN dairy farm income in 2005-2013 was decoupled payments and additional aid with other support. |
Cytowanie | Guth M., Smędzik-Ambroży K. (2017) Wpływ subsydiów wspólnej polityki rolnej na dochody gospodarstw mlecznych FADN w krajach Unii Europejskiej w latach 2004-2013.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 17(32), z. 1: 53-62 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2017_T17(32)_n1_s53.pdf |
|
|