1. |
Ekonomika i Organizacja Logistyki, 2020 |
|
Köktaş A., Selçuk I. Transport sector energy use and carbon emissions: a study on sectoral fiscal policies
Autor | Altuğ Köktaş, Işıl Selçuk |
Tytuł | Transport sector energy use and carbon emissions: a study on sectoral fiscal policies |
Title | Zużycie energii i emisja dwutlenku węgla w sektorze transportu: badanie sektorowych polityki fiskalnej |
Słowa kluczowe | transportation, fiscal policy, carbon tax |
Key words | transport, polityka podatkowa, podatek węglowy |
Abstrakt | As the energy sector worldwide is largely based on fossil fuel consumption, the amount of global-scale carbon emissions continues to increase over the years. One of the most important reasons for the increase in emissions, the transportation sector, continues to develop with globalization. The development of land, sea, and air transport together with international trade brings environmental problems in parallel with the increase in energy consumption. Accordingly, it is estimated that one fourth of total carbon emissions today originate from the transportation sector. In this context, in order to combat environmental problems such as global warming and climate change on an international scale, initiatives such as the Paris Climate Agreement are being implemented and environmental policies to reduce the amount of emissions are being recommended. The aim of this study is to examine environmental policies, which have been discussed extensively in the literature, in terms of fiscal policy. In this context, fiscal policy tools such as taxes, subsidies, incentives, and regulations specific to the transport sector were discussed. This study, in which the descriptive method is used, argues that fiscal policy practices can be an effective method in reducing the amount of carbon emissions. |
Abstract | Sektor energetyczny na całym świecie w dużej mierze opiera się na paliwach kopalnych, co skutkuje ciągłym wzrostem emisji dwutlenku węgla na skalę światową. Jedną z najważniejszych przyczyn wzrostu emisji jest sektor transportu, którego rozwój jest powiązany z procesami globalizacji. Rozwój transportu lądowego, morskiego i lotniczego wraz z handlem międzynarodowym i zwiększonym zużyciem energii powoduje problemy środowiskowe. W związku z tym szacuje się, że jedna czwarta całkowitej emisji dwutlenku węgla pochodzi obecnie z sektora transportu. W tym kontekście, w celu zwalczania problemów środowiskowych, takich jak globalne ocieplenie i zmiany klimatyczne w skali międzynarodowej, wdrażane są takie inicjatywy, jak porozumienie klimatyczne z Paryża, a także zalecana jest polityka środowiskowa mająca na celu zmniejszenie ilości emisji. Celem niniejszego opracowania jest analiza polityki środowiskowej, która była szeroko omawiana w literaturze, pod kątem polityki fiskalnej. W tym kontekście omówiono narzędzia polityki fiskalnej, takie jak podatki, dotacje, zachęty i przepisy specyficzne dla sektora transportu. Niniejsze badanie, w którym zastosowano metodę opisową, dowodzi, że praktyki polityki fiskalnej mogą być skuteczną metodą zmniejszania ilości emisji dwutlenku węgla. |
Cytowanie | Köktaş A., Selçuk I. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOL_2020_T5_n3_s17.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2019 |
|
Dziuba J. Polityka podatkowa gmin wiejskich w Polsce w latach 2006–2017
Autor | Jarosław Dziuba |
Tytuł | Polityka podatkowa gmin wiejskich w Polsce w latach 2006–2017 |
Title | Tax policy of rural municipalities in Poland in 2006–2017 |
Słowa kluczowe | samorząd terytorialny, podatki lokalne, polityka podatkowa, system podatkowy |
Key words | local self-governement, local taxes, tax policy, tax system |
Abstrakt | Celem artykułu było rozpoznanie specyfi ki polityki podatkowej gmin wiejskich w Polsce. Weryfi kacji poddano hipotezę, zgodnie z którą polityka podatkowa w tych gminach jest bardziej liberalna i aktywna w porównaniu z innymi rodzajami gmin. Przeprowadzona analiza sprawozdań budżetowych gmin za lata 2006–2017 nie wykazuje istotnych odmienności polityki podatkowej gmin wiejskich w zakresie struktury zarówno podatków, jak i stosowanych instrumentów względem polityk podatkowych innych typów gmin. Można natomiast zauważyć większe natężenie i elastyczność wykorzystywania narzędzi władztwa podatkowego, co pozwala uznać postawioną hipotezę za prawdziwą. |
Abstract | The purpose of the article was to discuss the specificity of tax policy carried out by rural municipalities in Poland. The hypothesis stating that tax policy in these municipalities is more active and liberal in comparison with other types of municipalities has been verified. The conducted analysis of municipal budget reports for the years 2006–2017 does not present any significant differences in tax policy of rural municipalities regarding the structure of either the taxes or the applied instruments in relation to tax policies of other types of municipalities. However, greater intensity and flexibility of using the tools of fiscal power is noticeable, which allows considering the put forward hypothesis to be true. |
Cytowanie | Dziuba J. (2019) Polityka podatkowa gmin wiejskich w Polsce w latach 2006–2017.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 125: 33-43 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2019_n125_s33.pdf |
|
|
3. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2013 |
|
Satoła Ł. Polityka opodatkowania nieruchomości w gminach województwa małopolskiego w latach 2007-2010
Autor | Łukasz Satoła |
Tytuł | Polityka opodatkowania nieruchomości w gminach województwa małopolskiego w latach 2007-2010 |
Title | Property tax policy in the municipalities of Malopolska Region in 2007-2010 |
Słowa kluczowe | budżet, finanse samorządów, gmina, podatek od nieruchomości, polityka podatkowa |
Key words | budget, community, property tax, self-government finance, tax policy |
Abstrakt | Polityka podatkowa gmin należy do najistotniejszych działań w zakresie pozyskiwania dochodów własnych umożliwiających finansowanie ustawowych zadań samorządu. W dobie kryzysu znaczenie właściwie prowadzonej polityki podatkowej wzrasta z uwagi na ograniczone możliwości kreowania innych źródeł dochodu. Celem artykułu jest ocena zróżnicowania polityki podatkowej gmin w zakresie stosowanych przez nie stawek podatku od nieruchomości. Wyniki badań wskazują na duże zróżnicowanie stosowanych przez gminy stawek podatku od nieruchomości. Nie widać natomiast istotnych różnic w prowadzonej polityce podatkowej w okresie dynamicznego wzrostu gospodarczego i kryzysu ekonomicznego. |
Abstract | Tax policy is one of the most important municipalities of activities related to the acquisition own incomes permitting the financing of local government statutory duties. In times of crisis, the importance of fiscal policy increases because of the limited possibilities to create other sources of income. Aim of this paper is to assess the diversity of tax policy conducted by municipalities in property tax rates. The results indicate a wide variation used by municipalities property tax rates. There were no significant differences in tax policy conducted in a period of dynamic growth and economic crisis. |
Cytowanie | Satoła Ł. (2013) Polityka opodatkowania nieruchomości w gminach województwa małopolskiego w latach 2007-2010.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 9(58): 425-434 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2013_n58_s425.pdf |
|
|