1. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2019 |
|
Klepacki B., Rasilewicz A. Domy pomocy społecznej jako czynnik aktywizacji rozwoju obszarów wiejskichoraz ich przestrzenne rozmieszczenie w Polsce
Autor | Bogdan Klepacki, Agnieszka Rasilewicz |
Tytuł | Domy pomocy społecznej jako czynnik aktywizacji rozwoju obszarów wiejskichoraz ich przestrzenne rozmieszczenie w Polsce |
Title | Nursing homes as a factor of activation of rural development and their spatial distribution in Poland |
Słowa kluczowe | domy pomocy społecznej, wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich |
Key words | social welfare homes, multifunctional rural development |
Abstrakt | W opracowaniu autorzy podjęli problematykę dywersyfikacji źródeł dochodów ludności wiejskiej, a więc szans na ich kreowanie ze źródeł innych niż rolnictwo. Stwierdzono, że na terenach wiejskich w przyszłości większą rolę będą odgrywały działalności niszowe, a jednym z nowych kierunków działalności może być tworzenie domów spokojnej starości na wsi. Wysycenie kraju w takie jednostki jest zróżnicowane. Najwięcej ich jest w województwach największych, najludniejszych i najbardziej zurbanizowanych. Pod względem dostępności natomiast najkorzystniejsza jest sytuacja w województwie opolskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim. Na terenach wiejskich najwięcej było domów pomocy społecznej w województwie mazowieckim, małopolskim, wielkopolskim i śląskim. Biorąc pod uwagę jednak populację województw, najkorzystniejsza była sytuacja w województwach: pomorskim, opolskim i śląskim. Największa dostępność miejsc wystąpiła natomiast w województwach pomorskim, opolskim, mazowieckim i śląskim. |
Abstract | In the study, the authors tackled the problem of diversifying the sources of income of the rural population, and thus the opportunities for their creation from sources other than agriculture. It was found that in the future rural areas niche activities will play a greater role, and one of the new directions of activity may be the creation of retirement homes in the countryside. The saturation of the country in such units varies. Most of them are in the largest, most populous and most urbanized voivodships. In terms of availability, however, the most favorable situation is in the Opolskie, Świętokrzyskie and Warmian-Masurian voivodships. In rural areas, there was the most social welfare for homes in the Mazowieckie, Małopolskie, Wielkopolskie and Śląskie voivodships. However, taking into account the population of voivodships, the most favorable situation was in the Pomeranian, Opolskie and Śląskie voivodships. The highest availability of seats occurred in Pomeranian, Opole, Masovian and Silesian. |
Cytowanie | Klepacki B., Rasilewicz A. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2019_n11_s51.pdf |
|
|
2. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2019 |
|
Miczyńska-Kowalska M. Suburbanizacja strefy podmiejskiej Lublina
Autor | Maria Miczyńska-Kowalska |
Tytuł | Suburbanizacja strefy podmiejskiej Lublina |
Title | SUBURBANIZATION OF THE SUBURBIAN ZONE OF LUBLIN |
Słowa kluczowe | suburbanizacja, strefa podmiejska, rozwój obszarów wiejskich, migracje |
Key words | sub-urbanisation, suburban zone, rural development, migration |
Abstrakt | W artykule podjęto problematykę dotyczącą suburbanizacji strefy podmiejskiej na przykładzie gmin przyległych do miasta Lublin: Głuska, Jastkowa, Konopnicy, Niedrzwicy Dużej, Niemiec oraz Wólki. Celem badań było wskazanie specyfiki procesu suburbanizacji i zmian w latach 1995-2017 w strefie podmiejskiej, na przykładzie wymienionych gmin. W opracowaniu uwzględniono wymiar demograficzny i ekonomiczny zmian. Oceny procesu suburbanizacji strefy podmiejskiej Lublina dokonano na podstawie liczby ludności w gminach, zmian w poziomie migracji z miast do gmin ościennych Lublina, liczby osób prowadzących działalność gospodarczą, liczby podmiotów gospodarczych funkcjonujących na terenie gminy, struktury zatrudnienia i liczby mieszkań. W opracowaniu wykorzystano literaturę przedmiotu oraz dostępne statystyki Banku Danych Lokalnych GUS. |
Abstract | This issue concerns the suburban zone on the example of municipalities, which are neighbouring the city of Lublin: Głusk, Jastków, Konopnica, Niedrzwica Duża, Niemce and Wólka. The aim of the analysis to identify the specific characteristics of the suburbanization process and changes in the years 1995-2017 in selected municipalities. The analysis took into account the demographic and economic analysis. The assessment of the suburbanization process of the area of Lublin was based on the analysis of the population in the municipalities, the level of migration from the cities to the neighbouring municipalities of Lublin, the changes in the number of persons carrying on economic activities, the number of traders operating in the municipality, changes of the structure of employment and account of flats. The study uses the literature and available statistics: regional statistics office – Local Data Bank of Central Statistical Office. |
Cytowanie | Miczyńska-Kowalska M. (2019) Suburbanizacja strefy podmiejskiej Lublina.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 106, z. 1: 72-86 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2019_n1_s72.pdf |
|
|
3. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2018 |
|
Klepacki B. Domy opieki społecznej na obszarach wiejskich – skala i potencjał rozwojowy
Autor | Bogdan Klepacki |
Tytuł | Domy opieki społecznej na obszarach wiejskich – skala i potencjał rozwojowy |
Title | The role of social welfare houses in rural areas activities – scale and development potential |
Słowa kluczowe | domy opieki społecznej, wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich |
Key words | : social welfare houses, multifunctional rural development |
Abstrakt | W opracowaniu autor podjął problematykę możliwości pozyskiwania dochodów na wsi z innych źródeł niż rolnictwo. Wskazał możliwe formy aktywności niszowej, ze szczególnym uwzględnieniem związanych z tworzeniem ośrodków pomocy społecznej. W związku z wydłużaniem życia ludzi oraz zmianą modelu życia rodzin (odejście od rodzin wielopokoleniowych) zainteresowanie miejscami w takich domach zwiększa się, a ich liczba rośnie. Około 40% takich obiektów istnieje na terenach wiejskich, stając się czynnikiem oddziałującym na sytuację społeczno-ekonomiczną gmin. Funkcjonowanie obiektów takich jak domy pomocy społecznej może przysporzyć terenom wiejskim wielu korzyści związanych ze sferą dochodową, poziomem zatrudnienia, wzrostem popytu na lokalne produkty i usługi czy też rozwojem infrastruktury oraz życia kulturalnego. Choć można spodziewać się pewnych negatywnych opinii związanych z przyjazdem „obcych”, to suma korzyści znacznie przeważa potencjalne zagrożenia. |
Abstract | In the study the author took issues of the possibility of acquiring incomes in the country from alternative sources than the farming. He showed the niche activity possible forms, of social welfare centers with particular reference to connected with creating. In relation to extending the life of people and the change of the model of the life of families (peeling off from an extended families) an interest in places in such houses is increasing, and their number is increasing. About the 40% of such objects exists on the countryside, becoming a factor having an influence on a socioeconomic situation of communes. Functioning of such objects like care centers can cause the countryside many benefits associated with the income sphere, employments, with increase in demand for local products and services, or with development of infrastructure and of cultural life. It is possible to expect also certain negative opinions associated with the arrival of “strangers”. However the sum of the benefit much is outweighing potential hazards. |
Cytowanie | Klepacki B. (2018) Domy opieki społecznej na obszarach wiejskich – skala i potencjał rozwojowy.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 122: 67-80 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2018_n122_s67.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2018 |
|
Czubak W., Pawłowski K. Identyfikacja sposobów implementacji II filaru WPR w krajach Europy Środkowo-Wschodniej
Autor | Wawrzyniec Czubak, Krzysztof Pawłowski |
Tytuł | Identyfikacja sposobów implementacji II filaru WPR w krajach Europy Środkowo-Wschodniej |
Title | Identification of ways of implementing the 2nd pillar of the CAP in Central and Eastern Europe countries |
Słowa kluczowe | wspólna polityka rolna, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007–2013, Unia Europejska, Europa Środkowo-Wschodnia, rozwój obszarów wiejskich, rolnictwo |
Key words | Common Agricultural Policy, Rural Development Program 2007–2013, European Union, Central and Eastern Europe, rural development, agriculture |
Abstrakt | Bardzo znaczącą rolę w kształtowaniu obrazu nowoczesnej, europejskiej wsi odgrywa II filar wspólnej polityki rolnej. Jego wpływ na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich wydaje się oczywisty, chociażby ze względu na miejsce, jakie zajmuje w strukturze budżetu Unii Europejskiej. Bardzo istotne jest jednak ścisłe określenie efektów, jakie przynosi jego realizacja. Stąd w niniejszym artykule głównym celem było ukazanie przyczyn zróżnicowania implementacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007–2013 w państwach środkowo- wschodniej Europy. Na tle różnic w sytuacji ekonomiczno-produkcyjnej sektora rolnego dokonano oceny konstrukcji programów i porównano jego wpływ na zmiany zachodzące w sektorach rolnych tych krajów. Dla ukazania wpływu funduszy II filaru WPR zakres czasowy prezentujący zmiany w rolnictwie obejmuje lata przed i po integracji. Na ich podstawie dokonane zostało porównanie wdrażanych działań oraz struktury ich finansowania. |
Abstract | The 2nd pillar of the Common Agricultural Policy plays a very significant role in shaping the image of a modern, European village. It’s impact on the development of agriculture and rural areas seems to be obvious, for example because of the place it occupies in the structure of the European Union budget. However, it’s very important to precisely determine the effects of its implementation. Therefore, in this article the main goal was to show the reasons for diversifying the implementation of the Rural Development Program 2007–2013 in the countries of Central and Eastern Europe. Against the background of differences in the economic and production situation of the agricultural sector, the design of the Programs was evaluated and it’s impact on changes in the agricultural sectors of these countries was compared. To show the impact of the funds of the second pillar of the CAP, the time range presenting changes in agriculture covers the years before and after integration. Based on them, a comparison of the implemented activities and the structure of their financing has been made. |
Cytowanie | Czubak W., Pawłowski K. (2018) Identyfikacja sposobów implementacji II filaru WPR w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 124: 109-123 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2018_n124_s109.pdf |
|
|
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2017 |
|
Soroka A., Wojciechowska-Solis J. Funkcjonowanie LGD Ziemi Kraśnickiej jako przykład aktywizacji obszarów wiejskich w krajach Unii Europejskiej
Autor | Andrzej Soroka, Julia Wojciechowska-Solis |
Tytuł | Funkcjonowanie LGD Ziemi Kraśnickiej jako przykład aktywizacji obszarów wiejskich w krajach Unii Europejskiej |
Title | Operation of LAG Kraśnik Area as an Example of Rural Areas Activation in EU Countries |
Słowa kluczowe | LGD, rozwój obszarów wiejskich, jakość życia społeczeństwa wiejskiego |
Key words | LAG, rural development, quality of life in rural areas |
Abstrakt | Celem artykułu było wskazanie funkcjonowania LGD Ziemi Kraśnickiej jako przykład aktywizacji terenów wiejskich w kraju Unii Europejskiej jakim jest Polska. Przedstawiono funkcjonowanie LGD prowadzącego swoją działalność na obszarze jednego z najbiedniejszych regionów Unii Europejskiej jakim jest województwo lubelskie, a w nim powiat kraśnicki. Zastosowaną metodą był sondaż diagnostyczny, a narzędziami badawczymi kwestionariusz ankiety i wywiadu. Podmiot badań to 96 członków funkcjonujących w grupie LGD. W opinii badanych LGD przyczyniło się do rozwoju działalności pozarolniczej w regionie, promocji gminy i zmniejszeniu bezrobocia. Walory przyrodnicze i turystyczne, istniejąca atrakcyjna infrastruktura inwestycyjna to najważniejsze walory badanego obszaru, a wspieranie lokalnej działalności, to główny cel funkcjonowania LGD. Strategia LGD w całości wypełnia swoje założenia na terenie objętym badaniom. Przyczynia się do rozwoju regionu, ukierunkowanego w szczególny sposób na odchodzeniu mieszkańców od produkcji rolniczej i przechodzenie do sektorów pozarolniczych, co jest podstawowym założeniem strategii LGD. |
Abstract | Main goal of the paper was to present the functioning of LAG Krasnik area as an example of rural areas activation in EU country - Poland. The operation of the LAG carrying out its activity in the area of one of the poorest regions of the European Union, the Lubelski Region, includes the Kraśnik district. The method used in the paper is a diagnostic survey using a questionnaire and interviews. The survey encompassed 96 members of the LAG. In their opinion LAG contributed to the development of non-agricultural activities and promotion of the area as well as reduction in unemployment. Outstanding natural features and landscapes as well as existing investment infrastructure were considered crucial qualities of the area and support for the local activity was thought to be the main goal of the LAG. Strategy of the LAG contributed to development of the region and to switching towards non-agricultural activities what was its core premise. |
Cytowanie | Soroka A., Wojciechowska-Solis J. (2017) Funkcjonowanie LGD Ziemi Kraśnickiej jako przykład aktywizacji obszarów wiejskich w krajach Unii Europejskiej.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 17(32), z. 2: 298-304 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2017_T17(32)_n2_s298.pdf |
|
|
6. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2015 |
|
Kłoczko-Gajewska A. Działalność wiosek tematycznych w Polsce i wstępna ocena jej efektów
Autor | Anna Kłoczko-Gajewska |
Tytuł | Działalność wiosek tematycznych w Polsce i wstępna ocena jej efektów |
Title | ACTIVITIES OF THEMATIC VILLAGES IN POLAND AND PRELIMINARY ASSESSMENT OF THEIR EFFECTS |
Słowa kluczowe | wioski tematyczne, rozwój obszarów wiejskich, odnowa wsi |
Key words | thematic villages, rural development, rural renewal |
Abstrakt | Zmiany zachodzące na obszarach wiejskich w Polsce zmuszają do poszukiwania nowych rozwiązań, pozwalających na stworzenie dodatkowych form zarobkowania przy zachowaniu charakteru wsi. Jedną z inicjatyw w nurcie odnowy wsi jest tworzenie wiosek tematycznych, w których aktywność mieszkańców jest podporządkowana konkretnemu hasłu. Powstające od kilkunastu lat w Polsce wioski tematyczne mają ciekawą ofertę dla turystów i stwarzają możliwość aktywizacji społecznej mieszkańców oraz pozyskania dochodów z turystyki. |
Abstract | In recent years rural areas in Poland undergo significant changes. As a result, small and medium-scale farmers, who cannot compete with large farms, are looking for additional, off-farm sources of income. One of the ways to revive feeling of a common goal and cooperation and at the same time get additional income is creating a thematic village, whose development is focused on a certain topic (local food, craft, history, or some other ideas). It seems that this idea gives a chance for strengthening social activeness and self-confidence of the villagers, and in some cases also for getting additional income. |
Cytowanie | Kłoczko-Gajewska A. (2015) Działalność wiosek tematycznych w Polsce i wstępna ocena jej efektów.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 102, z. 3: 104-111 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2015_n3_s104.pdf |
|
|
7. |
Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, 2015 |
|
Grzywacz J., Kowalski S. Wsparcie finansowe grup producentów rolnych w Polsce po integracji z UE
Autor | Jacek Grzywacz, Sławomir Kowalski |
Tytuł | Wsparcie finansowe grup producentów rolnych w Polsce po integracji z UE |
Title | Financial support group agricultural producers in Poland after the integration with the EU |
Słowa kluczowe | wspólna polityka rolna; rozwój obszarów wiejskich; grupy producentów rolnych; finansowanie działań |
Key words | common agricultural policy; rural development; agricultural producer groups; financing activities |
Abstrakt | Problem rozdrobnienia agrarnego na polskiej wsi wciąż pozostaje jednym z kluczowych problemów polskiego rolnictwa. Znalazło to swój wyraz w przygotowanym na lata 2007–2013 Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich, gdzie kwestia rozdrobnienia agrarnego figurowała jako pośrednia lub bezpośrednia przyczyna małej wydajności produkcji rolnej, niskich dochodów rolników, słabych plonów, niskiej jakości produkcji czy też odłogowania gruntów. Jednym z pomysłów na poprawę sytuacji w tym zakresie jest wspieranie procesu powstawania grup producentów rolnych. Zakłada się, że integracja pozioma rolników będzie prowadzić do wzmocnienia ich siły przetargowej, a co za tym idzie do poprawy ich dochodów. Ponadto przyjmuje się, że współpraca między rolnikami może przynieść obniżenie kosztów produkcyjnych i marketingowych, poprawę wydajności i jakości produkcji rolnej, a co najważniejsze – stać się podstawą do tworzenia integracji pionowej. |
Abstract | The problem of fragmentation of the agrarian Polish countryside still remains one of the key problems of Polish agriculture. This was reflected in prepared for the 2007–2013 Rural Development Program, where the issue of fragmentation of the agrarian figured as a direct or indirect cause of low agricultural productivity, low incomes for farmers, low yields, low production quality, or set- -aside. One of the ideas to improve the situation in this respect is to support the formation of groups of agricultural producers. It is assumed that the horizontal integration will lead farmers to strengthen their bargaining power, and thus to improve their income. In addition, it is assumed that the cooperation between the farmers could bring a reduction of production costs and marketing, improving productivity and quality of agricultural production, and most importantly, become the basis for the creation of vertical integration. |
Cytowanie | Grzywacz J., Kowalski S. (2015) Wsparcie finansowe grup producentów rolnych w Polsce po integracji z UE.Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, nr 2: 5-15 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ZFIR_2015_n2_s5.pdf |
|
|
8. |
Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, 2015 |
|
Kowalski S. Oddziaływanie mechanizmów wspólnej polityki rolnej UE na przekształcenia strukturalne w polskim rolnictwie na przykładzie działania renty strukturalnej
Autor | Sławomir Kowalski |
Tytuł | Oddziaływanie mechanizmów wspólnej polityki rolnej UE na przekształcenia strukturalne w polskim rolnictwie na przykładzie działania renty strukturalnej |
Title | Influence of mechanisms of the common agricultural policy the EU for the structural readjustment in the Polish farming on the example of the effect of the disability pension structural |
Słowa kluczowe | wspólna polityka rolna; rozwój obszarów wiejskich; renty strukturalne |
Key words | Common Agricultural Policy; development of rural areas; structural disability pensions |
Abstrakt | Ważną rolę w przeobrażeniu obszarów wiejskich w Polsce odegra- ła realizacja Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) w latach 2004–2006 i 2007–2013. W PROW 2004–2006 i PROW 2007–2013 umiejscowiono dzia- łanie związane z rentami strukturalnymi. Głównymi celami było zapewnienie określonych dochodów rolnikom rezygnującym z prowadzenia działalności rolniczej w wieku przedemerytalnym, obniżenie średniej wieku osób przejmujących działalność rolniczą i poprawienie struktury agrarnej. Rolnicze renty strukturalne stanowią nowy i ważny instrument kształtowania polityki rolnej państwa. Instytucja rent ma służyć poprawie żywotności ekonomicznej gospodarstw rolnych oraz zapewnić rolnikom przekazującym gospodarstwa wystarczające źródło dochodów po zaprzestaniu tej działalności. Renty strukturalne poprzedzają o 10 lat emerytury otrzymywane z Krajowej Kasy Ubezpieczenia Rolniczego (KRUS), które przysługują rolnikowi od osiągnięcia 65 lat. Program rent strukturalnych ma na celu przyśpieszenie transformacji generacyjnej gospodarstw rolnych i pogłębienie mechanizmu transferu ziemi do jednostek silniejszych ekonomicznie. |
Abstract | An important role in the transformation of rural areas in Poland has played implementation of the Rural Development Plan (RDP) 2004–2006 and 2007–2013. The RDP 2004–2006 and 2007–2013 RDP positioned action related to structural pensions. The main objectives were to provide the revenue to farmers who abandon agricultural activities in the retirement age, reducing the average age of people taking over agricultural activities and improve the agrarian structure. The institution of pensions aims to improve the economic viability of farms and ensure that farmers transferring the holding sufficient source of income after the cessation of such activities. Early retirement is preceded by 10 years of retirement derived from the National Agricultural Insurance Fund (ASIF), which is entitled to a farmer from achieving 65 years. Structural pension scheme aims to accelerate the transformation of generational farms and deepen the mechanism of transfer of land to the economically stronger units. |
Cytowanie | Kowalski S. (2015) Oddziaływanie mechanizmów wspólnej polityki rolnej UE na przekształcenia strukturalne w polskim rolnictwie na przykładzie działania renty strukturalnej.Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, nr 3: 31-44 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ZFIR_2015_n3_s31.pdf |
|
|
9. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2015 |
|
Marcysiak T. Problem zrównoważonego rynku pracy w województwie kujawsko-pomorskim na przykładzie gminy Cekcyn
Autor | Tomasz Marcysiak |
Tytuł | Problem zrównoważonego rynku pracy w województwie kujawsko-pomorskim na przykładzie gminy Cekcyn |
Title | Problems of sustainable labour market in the Kujawsko-Pomorskie province on the example of the Cekcyn commune |
Słowa kluczowe | wieś, badania jakościowe, zrównoważony rynek pracy, Cekcyn |
Key words | countryside, qualitative research, sustainable labour market, Cekcyn |
Abstrakt | Artykuł ukazuje zalety wykorzystania metod jakościowych rozłożonych w kilkuletnim okresie obserwacji w diagnozie potencjałów oraz czynników hamujących rozwój obszarów wiejskich, szczególnie tych, gdzie mieszkańcy muszą się zmierzyć z trudnymi warunkami gospodarowania, takimi jak niska jakość ziemi uprawnej czy utrudniony poprzez odległość i słabą komunikację dostęp do lokalnego rynku pracy. Ujawniono, że przyczyną braku rozwoju kapitału ludzkiego oraz reprodukcji postaw przeżycia są niskie płace na lokalnym rynku i w nielicznych zakładach, słaba mobilność wahadłowa w poszukiwaniu pracy oraz możliwość sezonowego zarobku wynikającego z dostępności do naturalnych zasobów Borów Tucholskich. Rynek ten może jednak równoważyć swój potencjał poprzez innowacyjnie działających rolników oraz kształcenie dzieci i młodzieży, których przywiązanie do otoczenia przyrodniczego jest tak duże, że w wielu przypadkach decyduje o powrocie i wykorzystaniu swoich kwalifikacji w miejscu urodzenia. |
Abstract | The article shows the advantages of the use of qualitative methods spread over several years of observation in the diagnosis of potentials and factors impeding development of rural areas, especially those ones where their residents have to wrestle with difficult development conditions such as: low quality of arable land, difficult access to the local labour market by long distance and poor communication network. It was revealed that the reason for the lack of human capital development and reproduction of survival attitudes were low wages on the local market and few workplaces, poor mobility pendulum in search of work, including the seasonal earnings resulting from the availability of natural resources Tuchola Forest. This market can, however, equilibrate its potential through innovative active farmers, and the education of children and youth whose attachment to the natural surroundings is so great that in many cases determines the return and use of their qualifications in the place of birth. |
Cytowanie | Marcysiak T. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2015_n4_s69.pdf |
|
|
10. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2014 |
|
Siudek T. Dług publiczny a rozwój gospodarczy obszarów wiejskich w krajach Unii Europejskiej
Autor | Tomasz Siudek |
Tytuł | Dług publiczny a rozwój gospodarczy obszarów wiejskich w krajach Unii Europejskiej |
Title | PUBLIC DEBT AND RURAL ECONOMIC DEVELOPMENT IN THE EUROPEAN UNION |
Słowa kluczowe | dług publiczny, determinanty długu publicznego, rozwój obszarów wiejskich |
Key words | public debt, determinants of public debt, economic growth, rural development |
Abstrakt | Głównym celem pracy jest określenie związku między poziomem rozwoju gospodarczego obszarów wiejskich a poziomem długu publicznego w krajach Unii Europejskiej (UE). Dodatkowym celem badań jest ustalenie poziomu i determinant długu publicznego w badanych krajach. Z uzyskanych danych wynika, że w jednych krajach UE rozwój gospodarczy obszarów wiejskich jest ujemnie skorelowany z długiem publicznym, w innych jest odwrotnie. Ujemny związek we wszystkich badanych krajach UE odnotowano między rozwojem gospodarczym obszarów wiejskich a kosztami obsługi długu publicznego. |
Abstract | The main aim of this work is to determine the relationship between the level of rural economic development and the level of public debt in the European Union. An additional aim of the study is to establish the level and determinants of public debt in the countries surveyed. The obtained data show that in some countries of the European Union rural economic development is negatively correlated with public debt, and in others the opposite is true. The negative relationship in all the EU countries was recorded between rural economic development and the cost of servicing the public debt. |
Cytowanie | Siudek T. (2014) Dług publiczny a rozwój gospodarczy obszarów wiejskich w krajach Unii Europejskiej.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 101, z. 1: 15-30 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2014_n1_s15.pdf |
|
|
11. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2013 |
|
Fesyuk N., Parlińska M. Wykorzystanie środków UE na rozwój obszarów wiejskich na przykładzie województwa mazowieckiego
Autor | Nataliya Fesyuk, Maria Parlińska |
Tytuł | Wykorzystanie środków UE na rozwój obszarów wiejskich na przykładzie województwa mazowieckiego |
Title | Use of EU Funds for Agricultural Development in the Mazowiecki Voivodeship |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | |
Cytowanie | Fesyuk N., Parlińska M. (2013) Wykorzystanie środków UE na rozwój obszarów wiejskich na przykładzie województwa mazowieckiego.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 13(28), z. 3: 76-87 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2013_T13(28)_n3_s76.pdf |
|
|
12. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2013 |
|
Sobiecki G. Instytucjonalne otoczenie dla zastosowania ICT na obszarach wiejskich w Indiach
Autor | Grzegorz Sobiecki |
Tytuł | Instytucjonalne otoczenie dla zastosowania ICT na obszarach wiejskich w Indiach |
Title | INSTITUTIONAL ENVIRONMENT FOR ICT UTILIZATION IN RURAL INDIA |
Słowa kluczowe | rola ICT, instytucje, analiza polityki, rozwój obszarów wiejskich, Indie |
Key words | role of ICTs, institutions, policy analysis, rural development, India |
Abstrakt | Rolnictwo to jeden z najważniejszych sektorów Indii, który może w znacznym stopniu skorzystać z zastosowania ICT, szczególnie dla budowania zmian w warunkach społeczno-gospodarczych biednych regionów wiejskich. Osiągnięcie tych korzyści wymaga odpowiednich instytucji, które wspierałyby przyswajanie i wykorzystanie ICT. Podjęto próbę przedstawienia obecnego stanu głównych instytucji Indii, aby ocenić je pod kątem budowy dogodnego środowiska dla przyswajania i wykorzystania ICT w regionach wiejskich Indii. Stwierdzono, że pięcioletnie plany polityki narodowej dotyczące ICT i telekomunikacji rozwijają się w dobrym kierunku, a rządowe inicjatywy stają się coraz dojrzalsze, ale brakuje im specyficznych rozwiązań. |
Abstract | Agriculture is one of the most important sectors in India, and could benefit tremendously with the applications of ICTs especially in bringing changes to socio-economic conditions of the poor in rural areas. Achieving these benefits requires proper institutions for ICT adoption and utilization. Therefore The current state of major Indian institutions (ICT and rural policies) using document analysis is evaluated against supporting progress in areas of the horizontal side of the “cube framework” in rural India. Major finding is that The Five Year Plans, National ICT and Telecom Policies are developing in the right direction and government initiatives are increasingly maturing, but may lack some specific solutions. |
Cytowanie | Sobiecki G. (2013) Instytucjonalne otoczenie dla zastosowania ICT na obszarach wiejskich w Indiach.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 100, z. 4: 114-124 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2013_n4_s114.pdf |
|
|
13. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2012 |
|
Gajos E. Dobrostan zwierząt a zrównoważony rozwój obszarów wiejskich na przykładzie chowu bydła mlecznego
Autor | Edyta Gajos |
Tytuł | Dobrostan zwierząt a zrównoważony rozwój obszarów wiejskich na przykładzie chowu bydła mlecznego |
Title | ANIMAL WELFARE IN THE CONTEXT OF SUSTAINABLE RURAL DEVELOPMENT ON THE EXAMPLE OF DAIRY FARMING |
Słowa kluczowe | dobrostan zwierząt, zrównoważony rozwój obszarów wiejskich, chów bydła mlecznego |
Key words | animal welfare, sustainable rural development, dairy farming |
Abstrakt | W pracy przedstawiono opinie rolników na temat dobrostanu zwierząt oraz możliwe korzyści i koszty z prowadzenia produkcji pod marką prywatnego standardu zakładającego wysoki poziom dobrostanu zwierząt. Dane wykorzystane w pracy zostały zebrane z wykorzystaniem kwestionariusza wywiadu w 150 gospodarstwach rolnych w województwie mazowieckim i podlaskim. Stwierdzono, że 41% rolników byłoby zainteresowanych przystąpieniem do prywatnego standardu zakładającego wysoki poziom dobrostanu zwierząt jeżeli taka inicjatywa istniałaby w Polsce. Większość z nich już podjęła kroki mające na celu podniesienie poziomu dobrostanu w ich gospodarstwach. Wymogi związane z zapewnieniem zwierzętom wysokiego poziomu dobrostanu dają możliwość do zwiększenia opłacalności produkcji mleka. Wymogi te oznaczają nie tylko ograniczenia dla rolników i rozwoju gospodarstwa, lecz także pozwalają na osiągnięcie znaczących korzyści. |
Abstract | The paper presents Polish farmer’s opinions about animal welfare and possible benefits and costs of producing under the private brand of high animal welfare standard. Data used in the study were collected using questionnaire interviews in 150 farms in the Mazowieckie and Podlaskie Provinces. It was found, that 41% of farmers expressed their desire to join the brand of some standard with high animal welfare requirements if such a possibility was made in Poland. The majority of them already took steps to raise the level of animal welfare on their farms. High animal welfare requirement gives an opportunity to increase a profitability of milk production. Those requirements imply not only restrictions for farmers and farm development, but also benefit in some significant advantages. |
Cytowanie | Gajos E. (2012) Dobrostan zwierząt a zrównoważony rozwój obszarów wiejskich na przykładzie chowu bydła mlecznego.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 99, z. 3: 100-104 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2012_n3_s100.pdf |
|
|
14. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2012 |
|
Chlebicka A., Litwiniuk P. Nowe ramy strategiczne dla polityki rozwoju obszarów wiejskich w latach 2014-2020
Autor | Aleksandra Chlebicka, Przemysław Litwiniuk |
Tytuł | Nowe ramy strategiczne dla polityki rozwoju obszarów wiejskich w latach 2014-2020 |
Title | New Strategic Framework for Rural Development Policy for 2014-2020 |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Trwają prace nad przygotowaniem ostatecznego kształtu regulacji dotyczących polityk europejskich w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014- 2020. Komisja Europejska przedstawiła między innymi propozycję nowego instrumentu koordynacji polityk, tzw. Wspólnych Ram Strategicznych (Common Strategic Framework), które miałyby przyczynić się do lepszej integracji wertykalnej i horyzontalnej polityk europejskich, w tym polityk wspierających rozwój obszarów wiejskich. Celem artykułu było przedstawienie ewolucji struktury finansowania rozwoju obszarów wiejskich oraz architektury Wspólnych Ram Strategicznych i skutków ich wprowadzenia dla programowania drugiego filara Wspólnej Polityki Rolnej. |
Abstract | The European Commission has adopted draft legislative packages which will frame European policies for a new financial perspective of 2014-2020. Among them, European Commission introduced a new instrument called Common Strategic Framework to reinforce horizontal and vertical coordination between policies, including policies for rural development The aim of the article was to discuss the evolution of the structure of EU funds supporting rural development and the architecture of Common Strategic Framework and its impact on programming of the second pillar of the Common Agricultural Policy. |
Cytowanie | Chlebicka A., Litwiniuk P. (2012) Nowe ramy strategiczne dla polityki rozwoju obszarów wiejskich w latach 2014-2020.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 8(57): 94-102 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2012_n57_s94.pdf |
|
|
15. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2012 |
|
Goda P., Káposzta J., Nagy A., Nagy H. Synteza analiz systemowych w rozwoju obszarów wiejskich
Autor | Pál Goda, József Káposzta, Adrienn Nagy, Henrietta Nagy |
Tytuł | Synteza analiz systemowych w rozwoju obszarów wiejskich |
Title | The synthesis of system-analyses in the development of rural areas |
Słowa kluczowe | teoria systemów, rozwój obszarów wiejskich, rozwój lokalny, synteza analiz systemowych, teoria pajęczyny |
Key words | system theory, regional and rural development, synthesis of system analyses, spider web theory |
Abstrakt | Często zadajemy pytanie, jak strategia rozwoju może być utrzymana. Co oznacza zrównoważony rozwój oraz czy jest ogólne podejście, które umożliwia opisanie zbioru warunków w każdym regionie lub społeczności danego kraju. Artykuł przedstawia ogólne wytyczne przydatne do opisywania złożonych problemów. Rozwój obszarów wiejskich może być zdefiniowany jako interdyscyplinarna dziedzina nauki łącząca więcej dziedzin nauki i zbudowana z różnych podejść w związku z jej złożonością. Te podejścia często mają korzenie w teorii systemów, a ich ogólny przegląd jest wymagany. |
Abstract | We often face the question how a development strategy can be maintained. What sustainability means and is there a general approach which is able to describe these condition systems in any region or community of a country. Each area has different physical and mental characteristics and one certain development concept may be applied in one country but the same concept causes damages to the other (and it can be true even for the different regions and communities of one country). Our paper outlines general guidelines that are suitable for describing complex problems. The development of rural areas can be defined as an interdisciplinary field of science synthetizing more scientific fields and built from different approaches due to its complexity. These approaches often have system theory roots and their overall review is required very much. |
Cytowanie | Goda P., Káposzta J., Nagy A., Nagy H. (2012) Synteza analiz systemowych w rozwoju obszarów wiejskich.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 99, z. 3: 21-26 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2012_n3_s21.pdf |
|
|
16. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2012 |
|
Balazs P., Péli L., Ritter K. Rola rolnictwa i powiązań miejsko-wiejskich w rozwoju obszarów wiejskich Węgier
Autor | Péter Balazs, Laszlo Péli, Krisztian Ritter |
Tytuł | Rola rolnictwa i powiązań miejsko-wiejskich w rozwoju obszarów wiejskich Węgier |
Title | The role of agriculture and urban-rural connections in lagging rural areas of Hungary |
Słowa kluczowe | rolnictwo, zatrudnienie, lokalny rozwój gospodarczy, rozwój obszarów wiejskich, powiązania miejsko-wiejskie |
Key words | agriculture, employment, local economic development, rural development, urban- -rural connections |
Abstrakt | Długoterminowe cele strategiczne polityki rozwoju obszarów wiejskich Unii Europejskiej w kolejnym okresie programowania (2014-2020) są następujące: konkurencyjność rolnictwa, zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi oraz zrównoważony rozwój terytorialny. Zgodnie z tą strategią, rolnictwo pozostaje kluczowym elementem rozwoju opóźnionych gospodarczo obszarów wiejskich. Z przeprowadzonych badań wynika, że w procesie kształtowania nowej polityki wiejskiej należy podkreślać społeczne funkcje tradycyjnego rolnictwa oraz wspierać rozwój rentownych gospodarstw, dywersyfikację działalności oraz wytwarzanie pracochłonnych produktów o wysokiej wartości dodanej. Oprócz rolnictwa, niezbędnym elementem stymulowania rozwoju opóźnionych gospodarczo obszarów wiejskich jest rozwój powiązań miejsko-wiejskich, szczególnie w zakresie zatrudnienia, dostępności usług oraz produktów wiejskich na lokalnych rynkach miast. |
Abstract | The long-term strategic objectives of the EU Rural Development Policy in the next (2014-2020) programming period are as follows: the competitiveness of agriculture, the sustainable management of natural resources and the balanced territorial development. In this strategy agriculture remains the key element as solution for lagging rural areas. Summing up our research the social functions of traditional agriculture based on local resources, the strengthening of viable farms, the increasing importance of diversification and the labor-intensive products with high added-value have to be emphasized in the new rural policy. Besides agriculture the improvement of urban-rural connections are essential for lagging rural areas as well, especially in terms of employment, availability of services and allocation of local rural products to urban markets. |
Cytowanie | Balazs P., Péli L., Ritter K. (2012) Rola rolnictwa i powiązań miejsko-wiejskich w rozwoju obszarów wiejskich Węgier.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 99, z. 3: 27-33 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2012_n3_s27.pdf |
|
|
17. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2012 |
|
Habán M., Macák M., Otepka P. Turystyka wiejska i agroturystyka na Słowacji
Autor | Miroslav Habán, Milan Macák, Pavol Otepka |
Tytuł | Turystyka wiejska i agroturystyka na Słowacji |
Title | Rural tourism and agro-tourism in Slovakia |
Słowa kluczowe | turystyka wiejska, agroturystyka, rozwój obszarów wiejskich, analiza SWOT, wieś |
Key words | rural tourism, agro-tourism, countryside, rural development, SWOT analysis, village |
Abstrakt | Głównym celem opracowania jest przedstawienie przyrodniczych i kulturalnych zasobów Słowacji w kontekście możliwości rozwoju sektora agroturystycznego. Ponadto, opisano zadania i działania podejmowane przez instytucje odpowiedzialne za agroturystykę i turystykę wiejską (EURO GITES w Europie, SARTA na Słowacji). Branża turystyczna, w tym turystyka wiejska i agroturystyka, rozwija się dynamicznie na całym świecie. Słowacja ze względu na położenie geograficzne w centrum Europy ma bardzo korzystne warunki do rozwoju turystyki wiejskiej i agroturystyki. Oprócz naturalnych bogactw, takich jak góry, jaskinie, akweny wodne, wody mineralne, źródła lecznicze i termalne, bogata fauna i flora, turystyka może rozwijać się dzięki zabytkowym budowlom, które są zachowane w relatywnie dobrym stanie. Atutem jest też wytwarzanie wielu tradycyjnych produktów i kultywowanie rzemiosł. |
Abstract | The main objective of this work is to briefly present the natural beauties and cultural attractions in Slovakia, its favourable conditions and development possibilities for the agro-tourism sector. Furthermore, there are described the tasks and activities of organizations responsible for agro-tourism and rural tourism (EURO GITES in Europe, SARTA in Slovakia). The whole tourism industry, including rural tourism and agro-tourism, is growing rapidly worldwide. Slovakia, regarding its geographic location in the centre of Europe, has extremely favourable conditions for rural tourism, especially for agro-tourism. Beside the natural richness, such as mountains, caves, water areas, mineral waters, springs with healing effects, rich fauna and flora, also historical buildings, held in relatively good state, and many live traditional crafts can attract the modern tourists. Regarding all this, Slovakia is able to satisfy the needs of the most demanding our or foreign tourists. |
Cytowanie | Habán M., Macák M., Otepka P. (2012) Turystyka wiejska i agroturystyka na Słowacji.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 99, z. 3: 34-40 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2012_n3_s34.pdf |
|
|
18. |
Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, 2011 |
|
Szwech A. Wpływ dotacji z działania „Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów spożywczych” z Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiej
Autor | Agnieszka Szwech |
Tytuł | Wpływ dotacji z działania „Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów spożywczych” z Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiej |
Title | EFFECTS OF THE UE FINACIAL SUPPORT UNDER THE SECTORAL OPERATIONAL PROGRAMME RESTRUCTURING AND MODERNISATION OF THE FOOD SECTOR AND RURAL DEVELOPMENT (SOP), ACTIVITY IMPROVEMENT OF PROCESSING AND MARKE |
Słowa kluczowe | przemysł mięsny, wyniki finansowe, dotacje z funduszy unijnych |
Key words | the meat industry, the financial results, the grants from EU funds |
Abstrakt | W opracowaniu przedstawiono wpływ dotacji z działania „Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych” z Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich” (SPO) na wyniki finansowe przedsiębiorstw przemysłu mięsnego, które skorzystały z tego wsparcia. Badaniami objęto 23 przedsiębiorstwa z wschodniej, centralnej i północno-wschodniej Polski (z województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego, lubelskiego, mazowieckiego, łódzkiego i podkarpackiego), które podzielono na trzy grupy według kryterium wartości aktywów w roku bazowym 2004. Przeprowadzono analizę zysków i strat przedsiębiorstw w dwóch wariantach – z dotacją i bez dotacji. Na podstawie badań wykazano, że dotacje z SPO miały zróżnicowany wpływ na wyniki finansowe przedsiębiorstw. Pomoc finansowa część przedsiębiorstw (57%) uchroniła przed ujemnymi wynikami finansowymi lub zmniejszyła rozmiar poniesionych strat. Badania dowiodły również, że wielkość zysków netto pozostałych przedsiębiorstw (43%) pozwoliłaby im na dokonanie inwestycji w zakładanym zakresie bez otrzymania dotacji. |
Abstract | The paper aims to analyze the effects of financial support co-financed by the EU under the Sectoral Operational Programme Restructuring and Modernisation of the Food Sector and Rural Development (SOP), activity Improvement of processing and marketing of agricultural products. The paper investigates the financial results obtained by the companies from meat industry, which benefited from this assistance. The study included 23 companies from eastern, central and north-eastern Poland (the provinces of Warmia and Mazury, Podlaskie, Lubelskie, Mazowieckie, Podkarpackie and Lodz), that were divided into three groups according to the value of assets in the base year 2004. The analysis on profits and losses in two scenarios with and without support were conducted. The paper argues thatthe SPO had varying effects on the financial performance of companies. Financial aid for majority of companies (57%) spared from the negative financial results or helped in reduction of the losses. Studies have shown that the net profits of remaining 43% of companies would allow them to invest also without receiving the support. |
Cytowanie | Szwech A. (2011) Wpływ dotacji z działania „Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów spożywczych” z Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiej.Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, t. 98, z. 1: 75-83 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2011_n1_s75.pdf |
|
|
19. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2011 |
|
Cieślewicz W. Finansowe wsparcie inwestycji w polskim przemyśle rolno-spożywczym
Autor | Wiesława Cieślewicz |
Tytuł | Finansowe wsparcie inwestycji w polskim przemyśle rolno-spożywczym |
Title | Financial support of investments in the Polish agri-food industry |
Słowa kluczowe | sektor rolno-spożywczy, pomoc publiczna, inwestycje, badania i rozwój |
Key words | agri-food industry, state aid, investments, research and development |
Abstrakt | Dla polskiego przemysłu rolno-spożywczego początek XXI wieku był okresem intensywnych zmian związanych z akcesją Polski do Unii Europejskiej. Konieczna była modernizacja zakładów w celu zwiększenia ich pozycji konkurencyjnej zarówno na rynku krajowym, jak i wspólnym rynku Unii Europejskiej. Było to możliwe dzięki wsparciu finansowemu inwestycji środkami pochodzącymi z funduszy UE, jak i budżetu krajowego (SAPARD, SPO „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006”, PROW 2007- 2013). Obecnie firmy działające w sektorze przetwórstwa spożywczego uzyskały nowe możliwości finansowania przedsięwzięć inwestycyjnych i badawczo-rozwojowych z wykorzystaniem środków pomocy publicznej. Od połowy 2008 roku sektor przetwórstwa uzyskał znacznie łatwiejszy dostęp do korzystania ze zwolnień podatkowych w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a od początku 2009 roku istnieje możliwość ubiegania się o wsparcie finansowe w ramach pomocy regionalnej dostępnej w Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka |
Abstract | For the Polish agri-food industry the beginning of the 21st century was a time of intensive changes released by the Poland’s accession to the European Union. It was necessary to modernize plants thoroughly in order to make them competitive in both the domestic and the EU market. What has proved highly useful in this matter was the possibilities of co-financing investments from UE funds and from the national budget (SAPARD, SOP ‘Restructuring and modernization of food sector and rural areas development’, Rural Areas Development Programme). At present the companies conducting business activities in the food processing sector have gained new opportunities with regard to the public aid for investment, research and development activities. Since the second half of 2008, the food processing sector can much easily benefit from tax relieves available within Special Economic Zones. Since the beginning of 2009 has also existed a possibility of applying for regional aid under the Operational Programme Innovative Economy |
Cytowanie | Cieślewicz W. (2011) Finansowe wsparcie inwestycji w polskim przemyśle rolno-spożywczym.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 11(26), z. 2: 5-15 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2011_T11(26)_n2_s5.pdf |
|
|
20. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2010 |
|
Bórawski P. PROW jako źródło środków finansowych umożliwiających rozwój obszarów wiejskich
Autor | Piotr Bórawski |
Tytuł | PROW jako źródło środków finansowych umożliwiających rozwój obszarów wiejskich |
Title | PROW as a source of financial measures enabling rural areas development |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | The objective of the paper was to recognize the structure of PROW in the years 2004–2006 and 2007–2013. Moreover the allocation of PROW in particular provinces was presented. The analysis of collected material proves that the most financial measures was directed for the support of agricultural activity on areas about adverse conditions of the management, fulfillment of direct payments and farms adjustment to European Union standards. But, in the 2007–2013 the most financial measures was directed for the improvement of competitiveness of agricultural and forest sector and the improvement of natural environment and rural areas. The descriptive methods were used in the paper |
Cytowanie | Bórawski P. (2010) PROW jako źródło środków finansowych umożliwiających rozwój obszarów wiejskich.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 85: 35-42 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2010_n85_s35.pdf |
|
|