Górecka A. Transportation Costs of Containers from Asia to Europe via DCT Gdansk and Hamburg Seaports
Autor | Aleksandra Górecka |
Tytuł | Transportation Costs of Containers from Asia to Europe via DCT Gdansk and Hamburg Seaports |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | transport, seaport, maritime transport, intermodal transport, Hamburg, DCT Gdansk |
Abstrakt | |
Abstract | The aim of this study was to compare the transportation costs of containers being transported from Asia to Europe via Hamburg and Gdansk seaports. Three indexes are considered to be important for a logistic operator while choosing the transport route for 20 TEU containers: costs, time, and distance. This study confirms that Deepwater Container Terminal in Gdansk transports containers more effectively. |
Cytowanie | Górecka A. (2016) Transportation Costs of Containers from Asia to Europe via DCT Gdansk and Hamburg Seaports.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 16(31), z. 4: 115-122 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2016_T16(31)_n4_s115.pdf |
|
|
Nowaczyk P. Analiza wpływu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej na krajowe rybołówstwo morskie
Autor | Piotr Nowaczyk |
Tytuł | Analiza wpływu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej na krajowe rybołówstwo morskie |
Title | The effects of the Polish EU membership on the national sea fishing |
Słowa kluczowe | integracja europejska, rybołówstwo morskie, restrukturyzacja sektora rybackiego |
Key words | European integration, sea fishing, restructuring of the fishery sector |
Abstrakt | Polska po przystąpieniu do Unii Europejskiej została objęta regulacjami Wspólnej Polityki Rybackiej, czego następstwem była restrukturyzacja polskiego rybołówstwa morskiego na niespotykaną dotychczas skalę. Zmiany objęły flotę połowową oraz porty rybackie. Od 2004 roku rozpoczął się intensywny proces redukcji polskiej floty rybackiej, której potencjał był zbyt duży do stale zmniejszających się zasobów ryb bałtyckich. Wycofanie z eksploatacji znacznej części floty rybackiej zmniejszyło presje na połów zagrożonych przełowieniem gatunków ryb oraz zwiększyło kwoty połowowe dla pojedynczych jednostek rybackich. Negatywną konsekwencją zmian było zmniejszenie zatrudnienia w sektorze połowów, jednak tylko nieliczni z rybaków na stałe stracili pracę. Zaniedbywane inwestycyjnie przez lata porty i przystanie rybackie dzięki środkom unijnym zostały unowocześnione. Dokonano modernizacji zdekapitalizowanej infrastruktury. Poprawiły się warunki postoju jednostek rybackich w portach. Struktury rybackie wyposażono w niezbędne urządzenia i obiekty. Przyczyniły się one do poprawy warunków przeładunku, magazynowania oraz dystrybucji połowów morskich. Bilans dotychczasowego dziesięcioletniego członkostwa Polski w Unii Europejskiej dla polskiego rybołówstwa morskiego należy ocenić pozytywnie. Krajowe rybołówstwo morskie wymagało wielu zmian. Integracja europejska tylko przyśpieszyła proces restrukturyzacji, jednocześnie łagodząc jego negatywne skutki. Należy w przyszłości oczekiwać kontynuacji pozytywnego trendu zmian w polskim rybołówstwie morskim. |
Abstract | After its accession to the EU, Poland became subject to the regulations of the Common Fishery Policy and as a result Polish sea fishing underwent restructuring on an unprecedented scale. The changes included the fishing fleet and the fishing seaports. An intensive process of reducing Polish fishing fleet, whose potential was too large in relation to the continually decreasing fish resources in the Baltic Sea, began in 2004. As a significant number of fishing vessels were removed from service, the pressure on fishing for species endangered with overfishing diminished, while the fishing quotas for individual fishing vessels increased. A negative consequence of these changes were reductions in employment in the fishing sector, however, only a few fishermen lost their jobs permanently. Ports and harbors, which had been neglected in terms of the investments made, were modernized owing to EU funding. The decapitalized infrastructure was modernized, and the mooring conditions for vessels stopping at seaports improved. Necessary equipment and objects were provided for fishing structures, which contributed to the improvement in the conditions of transshipment, storage, and distribution of sea fishing. The assessment of Poland’s hitherto ten-year membership in the EU and its effects on Polish sea fishing should be positive. Polish sea fishing sector required changes. European integration only accelerated the restructuring process while simultaneously mitigating its negative effects. The continuation of the positive trend of changes in the national sea fishing is to be expected. |
Cytowanie | Nowaczyk P. (2015) Analiza wpływu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej na krajowe rybołówstwo morskie.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 110: 81-95 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2015_n110_s81.pdf |
|
|