1. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Szafrańska M. FACTORS DETERMINING THE LEVEL OF FINANCIAL LITERACY OF ACADEMIC YOUTH
Autor | Monika Szafrańska |
Tytuł | FACTORS DETERMINING THE LEVEL OF FINANCIAL LITERACY OF ACADEMIC YOUTH |
Title | Czynniki determinujące poziom świadomości finansowej młodzieży akademickiej |
Słowa kluczowe | financial attitudes, financial behaviours, financial knowledge, university students |
Key words | postawy finansowe, zachowania finansowe, wiedza finansowa, studenci |
Abstrakt | The main objective of the paper is to characterize the level of financial literacy of academic youth and to identify selected socio-demographic factors that determine this level. The main source of data used for analysis and conclusions was primary information obtained from the author’s own research. The research was conducted in 2018 with the PAPI method on a group of 337 respondents. The interview was conducted with young people studying at the second largest academic centre in Poland – Kraków. The study used a set of questions to assess the level of financial literacy of adults proposed by the OECD. Apart from primary sources, Polish and foreign literature on the subject was also used to achieve the goal. To analyze the data, total statistical indicators (mean, minimum, maximum) and non-parametric "chi square" test” (χ2) were used. The analysis shows that students are characterized by an average level of financial literacy. The factors that significantly determined the level of students' financial literacy were gender and the field of study. A higher level of financial literacy was characteristic for men and those studying the economic faculties, which results from the curriculum contents. In order to increase the level of financial competence of students in other fields of study, curricula should be supplemented with subjects covering personal finance. The factors that did not differentiate the level of financial performance are the place of residence, the degree of study and the student's professional experience. |
Abstract | Celem pracy jest charakterystyka poziomu świadomości finansowej młodzieży akademickiej oraz identyfikacja wybranych czynników o charakterze socjo-demograficznym, które determinują ten poziom. Zasadniczym źródłem danych wykorzystanych do analizy i wnioskowania były informacje pierwotne uzyskane z badań własnych. Badania przeprowadzono w 2018 roku, metodą PAPI na grupie 337 respondentów. Wywiad został przeprowadzony z młodzieżą studiującą w drugim pod względem wielkości ośrodku akademickim w Polsce - Krakowie. W badaniach wykorzystano zestaw pytań umożliwiający ocenę poziomu świadomości finansowej osób dorosłych zaproponowany przez OECD. Poza źródłami pierwotnymi wykorzystano również źródła wtórne. Do analizy danych zastosowano sumaryczne wskaźniki statystyczne (średnia, minimum, maksimum) oraz nieparametryczny test „chi kwadrat” (χ2). Jak wynika z przeprowadzonej analizy, studenci cechują się średnim poziomem świadomości finansowej. Czynnikami, który istotnie determinują poziom świadomości finansowej studentów są płeć oraz kierunek studiów. Wyższym poziomem świadomości finansowej charakteryzowali się mężczyźni oraz osoby studiujace na kierunkach ekonomicznych, co wynika z realizowanych treści programowych. W celu wzrostu poziomu kompetencji finansowych osób studiujących na pozostałych kierunkach, programy studiów powinny zostać uzupełnione o przedmioty obejmujące kwestie finansów osobistych. Czynnikami, które nie różnicowały poziomu świadmości finansowej są miejsce zamieszkania, stopień studiów oraz doświadczenie zawodowe studenta. |
Cytowanie | Szafrańska M. (2020) FACTORS DETERMINING THE LEVEL OF FINANCIAL LITERACY OF ACADEMIC YOUTH.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 24(73): 232-243 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n73_s232.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2018 |
|
Gacparska M., Panczyk M., Traczyk I. European Food Safety Authority as the source of information on food and nutrition
Autor | Marta Gacparska, Mariusz Panczyk, Iwona Traczyk |
Tytuł | European Food Safety Authority as the source of information on food and nutrition |
Title | Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) jako źródło informacji na temat żywności i żywienia |
Słowa kluczowe | EFSA, EFSA knowledge, opinions, students |
Key words | EFSA, wiedza o EFSA, opinie, studenci |
Abstrakt | European Food Safety Authority (EFSA) was set up by the European Union that operates independently of the European legislative and executive institutions (Commission, Council, Parliament) and EU Member States. It was established in 2002 to be a source of scientific advice and communication on risks associated with the food chain. European Food Safety Authority is responsible for risk assessment, and also has a duty to communicate its scientific findings to the public. It produces scientific opinions and advice that constitute the basis for European policies and legislation. It also play an important role in collecting and analysing data to ensure that European risk assessment is supported by the most comprehensive scientific information available. Thus, it is the treasure trove for present and future public health specialists and nutritionists. Since 29 February 2008 when the Polish EFSA Focal Point was established at the Chief Sanitary Inspectorate EFSA’s word has become potentially more reachable for Polish consumers and entrepreneurs. The purpose of this study was to evaluate the knowledge of university students of public health, dietetics and other disciplines related to human nutrition on EFSA’s objective and scope of its operation as well as to assess EFSA as a potential source of information for them. The study was carried out using the CAWI method from June to November 2017 among 201 students of public health (68 students) and faculties related to human nutrition (133 students). Among them, 85% of public health students did not work and 82% of students of faculties related to human nutrition neither did. The most of public health students were in their fourth year and among students of faculties related to human nutrition a group in third year the accounted for the greatest part. Results were analysed using configure frequency analysis (CFA) and χ2 test. Results indicate that 41% of public health student and 11% of students of human nutrition related faculties did not know EFSA at the moment of participation in the study. In both groups of public health students and students of human nutrition related faculties, more participants were not encouraged by the university to use information published by EFSA (respectively 87 and 63%). Only 4% of public health students and 38% of students of faculties related to human nutrition did use at least once information published by EFSA. The most often indicated cause of not using EFSA’s resources was lack of awareness of possibility to explore it (62%). In general, more students of faculties related to human nutrition did know EFSA’s activities, were encouraged to use its information and were interested in Polish fanpage of EFSA than public health students. The knowledge of students about EFSA and the possibility of using its resources is insuffi cient. It is reasonable to include EFSA-related topics in the study program of public health faculty and human nutrition-related faculties in order to better familiarize students with EFSA resources and show them what tools and opportunities they offer in their academic and professional life. |
Abstract | Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) został stworzony przez Unię Europejską. Jego działalność jest niezależna od europejskich instytucji prawodawczych i wykonawczych (Komisji, Rady, Parlamentu) i państw członkowskich UE. Urząd został założony w 2002 r., aby stanowić źródło doradztwa naukowego i komunikacji w zakresie ryzyka związanego z łańcuchem żywnościowym. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności jest odpowiedzialny za ocenę ryzyka, a także ma obowiązek przekazywania swoich wyników badań naukowych do informacji publicznej. Wydaje opinie i porady naukowe, które stanowią podstawę europejskich polityk i prawodawstwa. Odgrywa również ważną rolę w gromadzeniu i analizowaniu danych, aby zapewnić, że europejska ocena ryzyka jest wspierana przez najbardziej wszechstronne, dostępne informacje naukowe. W związku z powyższym EFSA stanowi bogate źródło informacji dla obecnych i przyszłych specjalistów zdrowia publicznego oraz żywieniowców. Od 29 stycznia 2008 r., gdy został ustanowiony polski punkt koordynacyjny EFSA z siedzibą Warszawie, przekaz EFSA stał się potencjalnie bardziej osiągalny dla polskich konsumentów i przedsiębiorców. Celem badania była analiza wiedzy studentów (kierunków: zdrowie publiczne, dietetyka, żywienie człowieka i pokrewnych związanych z żywieniem człowieka) na temat celu i zakresu działalności EFSA oraz jego oceny jako potencjalnego źródła informacji. Badanie przeprowadzono z użyciem metody CAWI w okresie od czerwca do listopada 2017 r. w grupie studentów zdrowia publicznego (67 osób) i kierunków związanych z żywieniem (137 osób). W okresie badania 85% studentów zdrowia publicznego i 82% studentów kierunków związanych z żywieniem nie pracowało. Większość studentów zdrowia publicznego była na czwartym roku studiów. Nieco młodsi byli studenci kierunków związanych z żywieniem, wśród których przeważały osoby z trzeciego roku studiów. Wyniki badania przeanalizowane na podstawie konfi guracyjnej analizy częstotliwości wskazują, że 41% studentów zdrowia publicznego i 11% studentów kierunków związanych z żywieniem człowieka nie znało pojęcia EFSA. Niezależnie od kierunku większość studentów twierdziła, że nie była zachęcana przez swoją uczelnię do korzystania z zasobów informacyjnych EFSA. Tylko 4% studentów zdrowia publicznego i 38% studentów kierunków związanych z żywieniem człowieka przynajmniej raz korzystało z informacji publikowanych przez EFSA. Głównymi przyczynami niekorzystania z zasobów EFSA, zidentyfikowanymi wśród badanych respondentów, były brak wiedzy o urzędzie oraz niemożność korzystania z jego zasobów (według 62% badanych). Większą wiedzę o EFSA deklarowali studenci kierunków związanych z żywieniem człowieka. Częściej znali zakres działalności EFSA, byli zachęcani do korzystania z jego opracowań, wyrażali zainteresowanie śledzeniem polskiego fanpage urzędu. Wiedza studentów na temat EFSA oraz możliwości wykorzystania jego zasobów jest niewystarczająca. Zasadne jest włączenie do program nauczania na kierunku zdrowie publiczne i kierunkach pokrewnych z żywieniem człowieka zagadnień związanych z EFSA, aby lepiej zapoznać studentów z zasobami tego urzędu i wskazać im narzędzia i możliwości oferowane im w życiu akademickim i zawodowym. |
Cytowanie | Gacparska M., Panczyk M., Traczyk I. (2018) European Food Safety Authority as the source of information on food and nutrition.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 122: 95-106 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2018_n122_s95.pdf |
|
|
3. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2017 |
|
Jabłońska L., Olewnicki D. Determinanty zakupu oraz postrzeganie czynników ryzyka i bezpieczeństwa zdrowotnego owoców i warzyw wśród studentów warszawskich uczelni
Autor | Lilianna Jabłońska, Dawid Olewnicki |
Tytuł | Determinanty zakupu oraz postrzeganie czynników ryzyka i bezpieczeństwa zdrowotnego owoców i warzyw wśród studentów warszawskich uczelni |
Title | PURCHASE DETERMINANTS AND THE PERCEPTION OF RISK AND HEALTH SAFETY FACTORS IN FRUITS AND VEGETABLES CONSUMPTION AMONG STUDENTS OF WARSAW UNIVERSITIES |
Słowa kluczowe | owoce, warzywa, jakość, bezpieczeństwo zdrowotne, studenci |
Key words | fruits, vegetables, quality, health safety, students |
Abstrakt | Celem badań było poznanie czynników decyzyjnych w procesie zakupu owoców i warzyw oraz analiza postrzegania czynników zagrożenia i bezpieczeństwa zdrowotnego w ich konsumpcji w zależności od płci, kierunku i stopnia studiów wybranej grupy studentów warszawskich uczelni. Badaną populację stanowili studenci kierunku ogrodnictwo i kierunków związanych z żywieniem i dietetyką SGGW, jako kierunków dostarczających wiedzy z zakresu szeroko rozumianej jakości i bezpieczeństwa żywności oraz innych warszawskich uczelni. Analizowano znaczenie owoców i warzyw w ich codziennej diecie oraz częstość spożycia, wagę poszczególnych charakterystyk produktu wpływających na decyzje zakupowe, a także wagę czynników ryzyka i czynników bezpieczeństwa. Wykazano, że kierunek studiów miał wpływ na czynniki decyzyjne oraz na postrzeganie przez studentów problemu zagrożeń w konsumpcji owoców i warzyw, większy niż płeć. |
Abstract | The aim of the study was to evaluate the purchase determinants and to analyze the perception of risk and health safety factors of fruits and vegetables consumption according to gender as well as the field and degree of studies of a selected group of students. The survey involved students of the Faculty of Horticulture and faculties related to nutrition and dietetics at WULS-SGGW, as the faculties provide wide knowledge of food quality and safety, and students of other universities in Warsaw. The importance of fruits and vegetables in the students’ daily diets and the consumption frequency, the significance of products’ individual characteristics affecting purchasing decisions as well as the importance of risk and safety factors were analyzed. It was shown that the field of study has a greater impact on decisive factors and the students’ perception of the risk from the fruits and vegetables consumption than gender. |
Cytowanie | Jabłońska L., Olewnicki D. (2017) Determinanty zakupu oraz postrzeganie czynników ryzyka i bezpieczeństwa zdrowotnego owoców i warzyw wśród studentów warszawskich uczelni.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 104, z. 1: 95-109 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2017_n1_s95.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2017 |
|
Brodzińska K. Kapitał ludzki w aspekcie kapitału intelektualnego w rolnictwie
Autor | Katarzyna Brodzińska |
Tytuł | Kapitał ludzki w aspekcie kapitału intelektualnego w rolnictwie |
Title | Human Capital in Regard to Intellectual Capital in Agriculture |
Słowa kluczowe | kapitał ludzki, kapitał intelektualny, rolnictwo |
Key words | human capital, intellectual capital, agriculture |
Abstrakt | Kapitał ludzki jest zasadniczym elementem kapitału intelektualnego. W rolnictwie kapitał ludzki ogranicza się do właścicieli gospodarstw rolnych i najbliższych członków rodziny, w tym potencjalnych następców. Celem artykułu jest wskazanie specyfiki kapitału ludzkiego w aspekcie kapitału intelektualnego w rolnictwie oraz analiza wybranych cech pozwalających na jego ocenę ilościową i jakościową. Materiał badawczy stanowiły dane GUS i wyniki badań ankietowych, którymi objęto 172 studentów kierunku rolnictwo. Z przeprowadzonych analiz wynika, że zmniejsza się liczba osób aktywnych zawodowo w rolnictwie oraz poprawia struktura wykształcenia rolników. Wyniki badań ankietowych wykazały, że studenci kierunku rolnictwo nie w pełni rozumieją korzyści wynikające z procesów integracyjnych, co może ograniczać rozwój kapitału intelektualnego w rolnictwie. |
Abstract | Human capital is a fundamental element of intellectual capital. In agriculture this capital is limited to agriculutural holding owners and the closest members of the family including potential successors. The aim of this article is to point to the chracteristics of human capital in regard to intellectual capital in agriculture and an analysis of the chosen features that enable its quantitive and qualitative evaluation. Research material is comprised of data from Central Statistical Office and results of surveys which were gathered from 172 students of agriculture. From the conducted analyses it results that the number of people professionally active in agriculture is diminishing and the level of education amongst agriculturalists is improving. The results of the survey studies show that students who study agriculture do not fully understand benefits of integration processes, which can lead to limitations in intellectual capital development in agriculture. |
Cytowanie | Brodzińska K. (2017) Kapitał ludzki w aspekcie kapitału intelektualnego w rolnictwie.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 17(32), z. 3: 39-48 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2017_T17(32)_n3_s39.pdf |
|
|
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2016 |
|
Jabłońska L., Łazorczyk M., Olewnicki D. Znaczenie świeżych owoców i warzyw w codziennej diecie studentów warszawskich uczelni
Autor | Lilianna Jabłońska, Maja Łazorczyk, Dawid Olewnicki |
Tytuł | Znaczenie świeżych owoców i warzyw w codziennej diecie studentów warszawskich uczelni |
Title | The significance of fresh fruit and vegetables in the daily diet of Warsaw universities students |
Słowa kluczowe | owoce, warzywa, spożycie, studenci |
Key words | |
Abstrakt | Celem badań było poznanie poziomu świadomości studentów warszawskich uczelni znaczenia owoców i warzyw dla człowieka oraz wpływu na tę świadomość i realną konsumpcję wiedzy otrzymywanej w trakcie studiów. Analizowano, jak studenci oceniają znaczenia owoców i warzyw w swojej codziennej diecie, częstość i wielkość spożycia, powody konsumowania lub jego braku oraz znaczenie wybranych wartości prozdrowotnych. Z badań wynika, iż warzywa i owoce odgrywają ważną rolę w diecie studenta. Świeże owoce spożywane są najczęściej raz dziennie (36,8%), warzywa 2–3 razy w tygodniu (32,6%). Największa świadomość wartości prozdrowotnych owoców i warzyw oraz największa ich konsumpcja cechuje studentów kierunków związanych z żywieniem człowieka. |
Abstract | |
Cytowanie | Jabłońska L., Łazorczyk M., Olewnicki D. (2016) Znaczenie świeżych owoców i warzyw w codziennej diecie studentów warszawskich uczelni.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 116: 173-186 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2016_n116_s173.pdf |
|
|
6. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2016 |
|
Prandota A., Rejman K., Zabłocka K. Marnotrawstwo żywności w kontekście racjonalnego gospodarowania nią w gospodarstwach domowych polskich i szwedzkich studentów
Autor | Aleksandra Prandota, Krystyna Rejman, Karolina Zabłocka |
Tytuł | Marnotrawstwo żywności w kontekście racjonalnego gospodarowania nią w gospodarstwach domowych polskich i szwedzkich studentów |
Title | Wasting of food and rational food management in the households of Polish and Swedish students |
Słowa kluczowe | żywność, marnotrawstwo, gospodarstwo domowe, student |
Key words | food, wastage, household, student |
Abstrakt | Ograniczenie marnotrawstwa żywności w całym łańcuchu jej dostaw to jedno z kluczowych wyzwań dalszego rozwoju świata. W państwach wysoko rozwiniętych największe marnotrawstwo występuje w końcowych fazach tego łańcucha, głównie w sferze konsumpcji. Na tym tle celem pracy było porównanie różnych aspektów marnotrawstwa żywności w gospodarstwach domowych wybranych grup konsumentów, tj. studentów uniwersytetu przyrodniczego z Polski i ze Szwecji. Własne badania ankietowe przeprowadzono w latach 2014 i 2015 na próbie 234 konsumentów: 132 polskich i 102 szwedzkich. Polscy studenci w większym odsetku niż szwedzcy deklarowali zachowania świadczące lub prowadzące do nieracjonalnego gospodarowania żywnością. Istotnie więcej przyznało się do marnotrawienia żywności. Badani ze Szwecji zachowywali się bardziej racjonalnie w kwestii wykorzystywania nadwyżek żywności oraz w mniejszym odsetku wskazywali na większość przyczyn marnotrawstwa żywności. Uzyskane wyniki wskazują na konieczność nagłaśniania zagadnień problemu marnotrawstwa żywności, zwłaszcza podejmowania działań służących jego ograniczaniu w procesach konsumpcji realizowanych w gospodarstwach domowych. |
Abstract | Reducing food waste in the entire food supply chain is one of the key challenges to further development of the world. In developed countries the highest food wastage is observed in the final stages of the chain, mainly at the consumption stage. The aim of this study was to compare different aspects of food wastage in households of selected consumer groups i.e. students of life sciences universities in Poland and Sweden. Own questionnaire studies were conducted in the years 2014 and 2015 on a sample of 234 consumers: 132 Polish and 102 Swedish ones. Polish students more often declared behaviours proving or leading to irrational management of food. Respondents from Sweden behaved more rationally when it comes to using food surpluses and less often declared the majority of the causes of food wastage. The results indicate the necessity to publicize the issue of food waste, especially undertaking actions aiming at its reduction in the consumption processes in the households. |
Cytowanie | Prandota A., Rejman K., Zabłocka K. (2016) Marnotrawstwo żywności w kontekście racjonalnego gospodarowania nią w gospodarstwach domowych polskich i szwedzkich studentów.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 114: 19-32 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2016_n114_s19.pdf |
|
|
7. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2013 |
|
Rudawska E. YOUNG CONSUMERS AS GROUP BUYING SERVICES’ CUSTOMERS
Autor | Edyta Rudawska |
Tytuł | YOUNG CONSUMERS AS GROUP BUYING SERVICES’ CUSTOMERS |
Title | |
Słowa kluczowe | Internet, zakupy grupowe w Europie, powiązania społeczne, studenci, Polska |
Key words | |
Abstrakt | Obecnie, młodzi ludzie stają się coraz bardziej ważnymi uczestnikami procesów rynkowych. Jest to konsekwencją faktu, iż mają oni coraz większy wpływ na decyzje zakupowe podejmowane w rodzinie jak również dysponują coraz większą siłą nabywczą. Zachodzące zmiany gospodarcze i społeczne doprowadziły do ukształtowania się odmiennego typu młodego konsumenta, którego cechuje m.in. większa racjonalność w wyborach, potrzeba nawiązywania więzi społecznych, która zaspokajana jest przez tworzenie np. grup przyjaciół jak również uczestnictwo w różnorodnych formach integracji międzyludzkiej. Te tendencje stanowiły dobra podstawę do rozwoju nowego sposobu dokonywania zakupów, tzw. serwisów zakupów grupowych. Zakupy grupowe można zdefiniować jako zakupy dokonywane w grupie celem uzyskania rabatów z tytułu ilości zakupionych ofert. Głównym celem artykułu jest prezentacja wyników badań prowadzonych wśród studentów, nakierowanych na identyfikację zachowań zakupowych studentów na serwisach zakupów grupowych. |
Abstract | Currently, young consumers are becoming important participants in the market process. It is a consequence of the fact that they have an increasing impact on buying decisions undertaken by the family as well as they have an increasing individual purchasing power resulting from financial resources at their disposal. Economic and social changes have formed a different type of a young consumer, who, among other things, makes more reasonable choices and needs to establish social bonds what, in turn, makes him/her form groups of friends or integrate with others. These tendencies are the bases of new way of buying, the so-called group buying. Group buying can be defined as buying in group with the aim of receiving quantity discounts. The main objective of this paper is to present the research results conducted among university students aimed at identification of students’ buying behaviours on group buying services. |
Cytowanie | Rudawska E. (2013) YOUNG CONSUMERS AS GROUP BUYING SERVICES’ CUSTOMERS.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 10(59): 598-606 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2013_n59_s598.pdf |
|
|
8. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2013 |
|
Brańka S. WHY DO THE UNIVERSITY GRADUATES SETTLE DOWN IN THE UNIVERSITY TOWN? POTENTIAL IMPLICATIONS FOR CITY MARKETING -THE CASE OF CRACOW
Autor | Sebastian Brańka |
Tytuł | WHY DO THE UNIVERSITY GRADUATES SETTLE DOWN IN THE UNIVERSITY TOWN? POTENTIAL IMPLICATIONS FOR CITY MARKETING -THE CASE OF CRACOW |
Title | |
Słowa kluczowe | marketing miasta, studenci jako grupa docelowa w marketingu miasta, pozyskiwanie absolwentów jako nowych mieszkańców miast akademickich |
Key words | city marketing, students as a target market in city marketing, retaining graduates as new resident of university cities |
Abstrakt | Podstawą niniejszej pracy jest marketing terytorialny, będący koncepcją zarządzania jednostką samorządowo-terytorialną ukierunkowaną na zaspokojenie potrzeb klienta. W artykule podkreślono równocześnie, że jednym z kluczowych czynników rozwoju współczesnych miast jest kapitał ludzki. Ponadto autor pracy odwołuje się do publikacji naukowych z zakresu marketingu terytorialnego przedstawiając koncepcję rynków miasta, w ramach których miasta rywalizują między sobą o dostęp do niezbędnych czynników rozwojowych. Należy wspomnieć, że konkurencja ta ma obecnie wymiar globalny. Tym samym inwestorzy, nowi mieszkańcy oraz turyści (uznawani za główne rynki konkurowania miast) wybierają spośród miast położonych na całym świecie celem zaspokojenia własnych potrzeb. W niniejszej pracy szczególnie podkreślona została rola studentów jako potencjalnego źródła nowych mieszkańców dla miasta. W kolejnych częściach artykułu przedstawione zostały wnioski z badań przeprowadzonych pod nadzorem autora w roku 2011 na licznej próbie studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Celem wskazanego projektu badawczego była identyfikacja czynników zwiększających atrakcyjność miasta dla osiedlania się w nim absolwentów lokalnych uczelni wyższych. W ramach projektu studenci odpowiadali na pytania dotyczące m.in. osobistych planów związanych z przyszłym miejscem zamieszkania po zakończeniu studiów oraz czynników skłaniających do pozostania w mieście po ukończeniu studiów. |
Abstract | The background of the paper is place marketing, as a concept of territorial unit management aimed at customer satisfaction. In the paper it was underlined that one of the key factors that contemporary cities need for their development is human capital. Furthermore the author of the paper refers to place marketing publications to present the idea of city markets, where cities compete for gaining necessary resources. It is worth mentioning that the current competition between the cities is of global range. Therefore investors, new residents and tourists (being major markets for the cities to compete) choose cities from all over the world to meet their expectations. In the article special stress is made on students as a potential source of city’s new inhabitants. In the consecutive parts of the paper the author introduces the conclusions from a 2011 research supervised by the author and conducted on a significant group of students of Cracow University of Economics. The purpose of the research project was to identify the factors increasing attractiveness of the city for settling down after university graduation. The students were asked on their plans regarding their permanent residence after graduation and factors stimulating the decision to stay in the same city. |
Cytowanie | Brańka S. (2013) WHY DO THE UNIVERSITY GRADUATES SETTLE DOWN IN THE UNIVERSITY TOWN? POTENTIAL IMPLICATIONS FOR CITY MARKETING -THE CASE OF CRACOW.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 10(59): 87-97 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2013_n59_s87.pdf |
|
|