1. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2022 |
|
Parlińska A. Wyzwania e-learningu w czasie pandemii w Polsce
Autor | Agieszka Parlińska |
Tytuł | Wyzwania e-learningu w czasie pandemii w Polsce |
Title | E-LEARNING CHALLENGES IN POLAND DURING THE COVID-19 PANDEMIC |
Słowa kluczowe | COVID-19, e-learning, nauczanie na odległość, edukacja zdalna |
Key words | COVID-19, e-learning, distance learning, remote education |
Abstrakt | Głównym celem pracy było ukazanie konieczności podjęcia nowych wyzwań w edukacji z wykorzystaniem metod e-learningowych w Polsce w latach 2019-2021. Nowym podejściem oraz celem i wartością dodaną opracowania było wzbogacenie wiedzy na temat wykorzystania nowych metod dydaktycznych i badawczych w sytuacji pandemii, ale także po niej.Do realizacji celu wykorzystano metodę analizy i krytyki literatury, a także analizę wskaźnikową opartą na danych historycznych z GUS, EUROSTATU i obserwacji własnej.Przeprowadzone badania pozwoliły na sformułowanie kilku wniosków związanych z czynnikami wpływającymi na e-learning, takimi jak dostęp do Internetu, stosowane narzędzia oraz kompetencje cyfrowe nauczycieli i uczniów. Przedstawiono również krótką analizę SWOT, co jest kluczowe dla przyszłości e-learningu. |
Abstract | The main objective of the paper is to show the new challenges for education that arose inPoland from 2019-2021, and the use of e-learning methods. This new approach, and the purposeand added value of this study, is to enrich the knowledge of the use of new teaching and researchmethods gained during the Covid-19 pandemic and applicability to pandemics generally, as wellas continued use of these methods afterwards..To achieve the objective, the method of literature analysis and critique was used, as well as aratio analysis based on historical data from Statistics Poland (GUS), EUROSTAT and the author’sown first-hand observations as a university educator.The research results helped to formulate several conclusions regarding the factors whichinfluence effective e-learning, such as: internet access and quality; the availability of adequatesoftware, hardware and other tools; and the digital competence of teachers and students. A shortSWOT analyse is also presented to highlight key considerations that are crucial for the future of elearning. |
Cytowanie | Parlińska A. (2022) Wyzwania e-learningu w czasie pandemii w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 80-88 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s80.pdf |
|
|
2. |
Economic and Technical Efficiency of Sunflower Seed Treatment, 2020 |
|
Głowacki S., Gołębiewski J., Hutsol T., Kiurchev S., Kolodii O., Kucher O., Mykhailov Y., Nurek T., Palianychka N., Verkholantseva V., Zadosna N. Ekonomiczna i techniczna efektywność obróbki nasion słonecznika
Autor | Szymon Głowacki, Jarosław Gołębiewski, Taras Hutsol, Serhii Kiurchev, Oleksandr Kolodii, Oleg Kucher, Yevgen Mykhailov, Tomasz Nurek, Nadiia Palianychka, Valentуna Verkholantseva, Natali Zadosna |
Tytuł | Ekonomiczna i techniczna efektywność obróbki nasion słonecznika |
Title | Economic and Technical Efficiency of Sunflower Seed Treatment |
Słowa kluczowe | słonecznik, nasiona słonecznika, produkcja, oczyszczanie, wydajność, Ukraina |
Key words | sunflower, sunflower seed, production, purification, efficiency, Ukraine |
Abstrakt | W monografii przedstawiono analizę fizyczną i mechanicznąwłaściwości oleju słonecznikowego, środki techniczne obróbki pożniwnej upraw oraz wyniki badań pneumatycznych i pneumatycznych urządzeń grawitacyjnych. Pzredstawiono analizę analizę produkcji słonecznika na Ukrainie, wyposażenie techniczne do pozbiorczego przerobu nasion słonecznika, wyniki badań teoretycznych procesów oddzielania zanieczyszczeń separowanych powietrzem, aspekty metodyczne badań urządzeń doświadczalnych, wyniki badań laboratoryjnych i terenowych oraz praktyczne zastosowanie wyników badań a także ocenę ich efektywności ekonomicznej. Niniejsza monografia skierowana jest do naukowców, nauczycieli, studentów i innych grup czytelników związanych z agrobiznesem. |
Abstract | The monograph presents the analysis of the physical and mechanicalproperties of sunflower oil, technical means of post-harvest processing of crops, and the results of pneumatic and pneumatic gravity devices studies. The analysis of sunflower seeds production in Ukraine, the technical equipment of the post-harvest sunflower seeds processing, theoretical studies of the separation process of air separated impurities, the methodical aspects of the experimental device's research, the results of laboratory and field research on experimental devices, practical application of the conducted research results and their economic efficiency evaluation are described. This monograph is aimed at scientists, teachers, students, and other categories of readers related to the activities of the agro-industrial complex. |
Cytowanie | Głowacki S., Gołębiewski J., Hutsol T., Kiurchev S., Kolodii O., Kucher O., Mykhailov Y., Nurek T., Palianychka N., Verkholantseva V., Zadosna N. (2020) Ekonomiczna i techniczna efektywność obróbki nasion słonecznika. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | MONO_2020_ymykhailov_economic_and_technical.pdf |
|
|
3. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2019 |
|
Chernychko T., Liba N., Rybchak V. Professional competence of future economists in the region
Autor | Tetiana Chernychko, Natalia Liba, Vitalii Rybchak |
Tytuł | Professional competence of future economists in the region |
Title | |
Słowa kluczowe | competence, competency approach, professional competence, economist, educational process |
Key words | |
Abstrakt | The formation of professional competences of modern economists requires from the educational institution, from the teachers fundamentally new approaches in professional education: the integration of pedagogical, economic and entrepreneurial knowledge, skills and abilities. The aim of the study is to analyze modern approaches to the formulation of the concept of »competence«, to find out the components of professional competence for the preparation of future economists. General scientific methods of research have been applied: induction and deduction, refinement and classification. The modern approaches to the formulation of the concept of »competence« have been analyzed in the article. Historical and terminological analysis of its essence made it possible to find out the components, the structure of professional competence. Special attention has been paid to the content of key and substantive competence. The formation of professional competence of economists must be carried out taking into account the modern requirements in the field of education, educational programs of the specialty. Thus, a highly skilled economist one can become due to a high motivational indicator, confidence in the correct selection of the future kind of activity, the desire to acquire as much information professional material and its transformation into knowledge, which will lead to professionalism in the process of the vocational practice. In the subsequent research, we will substantiate the process of forming the competitiveness of future economists. |
Abstract | |
Cytowanie | Chernychko T., Liba N., Rybchak V. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2019_n12_s59.pdf |
|
|
4. |
Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, 2017 |
|
Grajber M., Wasilewska A. Koszty pracy – studium przypadku jednostki budżetowej
Autor | Monika Grajber, Anna Wasilewska |
Tytuł | Koszty pracy – studium przypadku jednostki budżetowej |
Title | Labour costs – case study of local government budget entity |
Słowa kluczowe | przedszkole, poziom i struktura kosztów pracy, nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni |
Key words | kindergarten, labour costs level, labour costs structure, teachers, non-pedagogical staff |
Abstrakt | Głównym wydatkiem jednostki budżetowej są koszty związane z zatrudnieniem pracowników, którymi w oświatowej jednostce budżetowej są nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi. Podstawowym składnikiem kosztów pracy obu grup pracowników jest wynagrodzenie brutto, które jest regulowane innymi aktami prawnymi (ustawą o Karcie Nauczyciela i ustawą o pracownikach samorządowych), co powoduje różnice w ich poziomie. Celem badań było określenie poziomu i struktury kosztów pracy wynikających z zatrudnienia pracowników w jednostce budżetowej, z uwzględnieniem nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych. Materiał empiryczny stanowiły dane i informacje o działalności przedszkola publicznego w latach 2013-2015. |
Abstract | The main expenditures of a budget entity are the costs associated with employing workers, who are teachers, administrators and servants. The basic component of the labor costs of the two groups of workers is gross remuneration, which is regulated by legal acts (Teachers’ Charter Act and the Act on Local Government Employees), which causes differences in their level. The purpose of the study was to determine the level and structure of labour costs resulting from the employment of staff in the budget entity, including teachers and non-pedagogical staff. The empirical material consisted of data and information on the activities of public kindergartens in the years 2013-2015. |
Cytowanie | Grajber M., Wasilewska A. (2017) Koszty pracy – studium przypadku jednostki budżetowej.Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, nr 4: 85-95 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ZFIR_2017_n4_s85.pdf |
|
|
5. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2015 |
|
Wyszecka J. Teacher motivation to work in universities – the example of the National Defence University
Autor | Justyna Wyszecka |
Tytuł | Teacher motivation to work in universities – the example of the National Defence University |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | motivation to work, university teachers’ motivation, motivating factors, military academic teacher |
Abstrakt | |
Abstract | The aim of this article is to emphasize the importance of teacher motivation to work. I was interested in discovering key factors which contribute to teacher motivation to work at university, to doing research, to teaching and doing work of an organizational nature among civilian, officers and reserve or retired officers. It was found very important due to influence of motivation on, e.g. quality of school education or science researches. In order to indicate the main motivating factors to work in the university I used the results of diagnostic survey which was done among a representative research sample at the National Defence University (NDU) in Warsaw. |
Cytowanie | Wyszecka J. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2015_n2_s80.pdf |
|
|
6. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2014 |
|
Małażewska S., Wąs A. Kształcenie na życzenie – opinie studentów o systemie przedmiotów do wyboru na Wydziale Nauk Ekonomicznych SGGW
Autor | Sylwia Małażewska, Adam Wąs |
Tytuł | Kształcenie na życzenie – opinie studentów o systemie przedmiotów do wyboru na Wydziale Nauk Ekonomicznych SGGW |
Title | Tailor-made education – system of courses selection at Faculty of Economic Sciences from student perspective |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | In 2008 new courses selection system was introduced at Faculty of Economic Sciences at Warsaw University of Life Sciences. The main aim of the system had been facilitating students in adjusting study profile to their needs. Just after the introduction a research regarding acceptance of the system and quality of the offer has been undertaken among full time students [Wąs and Kłoczko-Gajewska 2009]. This paper summarizes results of new research, which was conducted 4 years after launching of the system. It covers not only opinions on the system itself and presented offer but also students’ evaluation of taken courses and information on their professional activity. The results show that students are quite satisfied both with studying on the Faculty of Economic Sciences and with the system of courses selection. While choosing among subjects the students take into consideration mainly usefulness of the courses in their professional career, conformity with study profile and eagerness in deepening knowledge in certain field. However, public opinion on the teachers and quality of the courses are also important issues. When asked to present main weaknesses of the system, the respondents pointed out: possibility of being taught similar issues on different courses, insufficient share of practical knowledge and cases of inadequate involvement of the lecturers. Additionally, the results show serious professional activity of full time students. It leads to reflection if benefits from gaining experience are not paid with lower level of education. |
Abstract | |
Cytowanie | Małażewska S., Wąs A. (2014) Kształcenie na życzenie – opinie studentów o systemie przedmiotów do wyboru na Wydziale Nauk Ekonomicznych SGGW.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 105: 105-122 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2014_n105_s105.pdf |
|
|
7. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2013 |
|
Nuszkiewicz K., Roman M. JADWIGA DZIUBIŃSKA AGRICULTURAL EDUCATION CENTRE SCHOOLS IN GOLĄDKOWO MARKETING ACTIVITIES
Autor | Krzysztof Nuszkiewicz, Michał Roman |
Tytuł | JADWIGA DZIUBIŃSKA AGRICULTURAL EDUCATION CENTRE SCHOOLS IN GOLĄDKOWO MARKETING ACTIVITIES |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | marketing, promotion, Jadwiga Dziubińska Agricultural Education Centre Schools in Golądkowo, Mazovian Voivodeship |
Abstrakt | |
Abstract | The paper presents the marketing activities of Jadwiga Dziubinska Agricultural Education Centre Schools in Golądkowo. In this regard, attention is drawn to the promotion of the School. With qualified staff of teachers and modern teaching base, the school has achieved many successes that are described in the article. People who start education in Schools in Golądkowo most often choose technical specializations, e.g. an agriculture mechanization technician, a farming technician or an agribusiness technician. Choosing the type of school and their future job, they may take into account various factors, including interests, health and physical condition, knowledge, skills and personality-based capabilities as well as the school authorities and staff’s promotional activities. |
Cytowanie | Nuszkiewicz K., Roman M. (2013) JADWIGA DZIUBIŃSKA AGRICULTURAL EDUCATION CENTRE SCHOOLS IN GOLĄDKOWO MARKETING ACTIVITIES.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 10(59): 588-597 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2013_n59_s588.pdf |
|
|
8. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2010 |
|
Dłubakowska-Puzio E., Łowkiewicz A., Olejniczak D. Wykorzystanie możliwości marketingu personalnego w procesie motywowaniapracowników
Autor | Ewa Dłubakowska-Puzio, Aleksandra Łowkiewicz, Dominika Olejniczak |
Tytuł | Wykorzystanie możliwości marketingu personalnego w procesie motywowaniapracowników |
Title | Realizing the potential of employee marketing in the process of employees motivation |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Autorki artykułu pragną ukazać rolę marketingu personalnego w procesie motywowania. Dokonały teoretycznej prezentacji instrumentów marketingu personalnego, roli motywacji w kształtowaniu zachowań pracowniczych. Na podstawie badań własnych w jednostce oświatowej ukazały wpływ instrumentów motywacji na stosunek nauczycieli do wykonywanej pracy |
Abstract | The authors of the article want to show the role of employee marketing in the process of motivation. They have done a theoretical presentation of the instruments of employee marketing, the role of motivation in shaping of employees behavior. Based on their own researches in an educational unit, authors have shown an influence the instruments of motivation on teachers’ attitude for their work |
Cytowanie | Dłubakowska-Puzio E., Łowkiewicz A., Olejniczak D. (2010) Wykorzystanie możliwości marketingu personalnego w procesie motywowaniapracowników.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 3(52): 399-411 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2010_n52_s399.pdf |
|
|