1. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2021 |
|
Zawojska A. Zwycięzcy i przegrani pandemii Covid-19: perspektywa globalna z uwzględnieniem gospodarki rolno-żywnościowej
Autor | Aldona Zawojska |
Tytuł | Zwycięzcy i przegrani pandemii Covid-19: perspektywa globalna z uwzględnieniem gospodarki rolno-żywnościowej |
Title | Winners and Losers from Covid-19 Pandemic: A Global Perspective Considering the Agri-Food Economy |
Słowa kluczowe | kryzys Covid-19, biznes międzynarodowy, sektory gospodarki, epidemie chorób, globalizacja, gospodarka żywnościowa, siła robocza w sektorze rolno-spożywczym, dystrybucja kosztów i korzyści |
Key words | Covid-19 crisis, international business, economic sectors, disease epidemics, globalization, food economy, agri-food labour force, cost-benefit distribution |
Abstrakt | Światowa literatura na temat społeczno-ekonomicznych konsekwencji Covid-19 jest bogata i odnosi się do poszczególnych przedsiębiorstw i rynków, sektorów lub gałęzi gospodarki oraz gospodarek narodowych i globalnej. Niniejsze studium jest unikatowe, gdyż zawiera wszechstronne zestawienie informacji dotyczących podmiotów i sektorów gospodarki o znaczeniu globalnym lub międzynarodowym oraz grup społecznych z punktu widzenia tego, co nazywam „grą pandemiczną”, z jej określonymi implikacjami dla sektora rolno-żywnościowego. Ma ono na celu identyfikację rzeczywistych bądź potencjalnych zwycięzców i przegranych pandemii. Kategoria zwycięzców obejmuje aktorów, m.in. sektory gospodarki, w tym rolno-żywnościowy lub grupy ludzi, którzy wyjątkowo skorzystali bądź skorzystają na pandemii, wyraźnie poprawiając wyniki finansowe lub inne. Przegranymi są podmioty lub osoby, które poniosły nadzwyczajne koszty lub straty, pogorszyły wyniki lub prawdopodobnie w przyszłości staną przed takimi skutkami pandemii. Uwzględnione są również niektóre idee ekonomiczne. Artykuł powstał na podstawie przeglądu literatury naukowej i popularnej, raportów, doniesień prasowych oraz publicznie dostępnych danych, wspierających badania. Wykorzystano dedukcyjne metody wyjaśniania. Wyniki wskazują, że branża biofarmaceutyczna, wiodące korporacje technologiczne, udziałowcy międzynarodowych sieci detalicznych, globalne holdingi finansowe, podmioty dostarczające żywność i najbogatsi na świecie należą do wyjątkowo dobrze prosperujących w nowych warunkach życia i prowadzenia działalności, a tym samym można uznać ich za zwycięzców obecnego kryzysu. W odróżnieniu, ofiary zdrowotne Covid-19, sektor energetyki i transportu lotniczego oraz zatrudnieni w przetwórstwie spożywczym, fatalnie dotknięci pandemią, są egzemplifikacją przegranych. Przedstawieni zwycięzcy i pokrzywdzeni przez Covid-19 reprezentują różne sfery życia gospodarczego, jednak w mniejszym lub większym stopniu są powiązani z rolnictwem i przetwórstwem spożywczym. Badanie potwierdza, że funkcjonowanie i kondycja tych ostatnich zależą od sytuacji innych sektorów i różnych rynków oraz od zakłóceń międzynarodowych rozprzestrzenianych w warunkach otwartej gospodarki. Artykuł może zainteresować tak społeczność naukową, jak i decydentów w różnych obszarach polityki gospodarczej i społecznej. |
Abstract | The worldwide literature on the socio-economic impacts of the Covid-19 is extensive, covering individual enterprises and markets, economic sectors or branches, or the national and global economy. The current study is unique as it is a comprehensive compilation of the relevant evidence regarding economic entities and sectors of global or international significance and the societal groups from an angle of so-called "pandemic game" with some implications for the agri-food economy. Its main aim is to identify the actual and potential winners and losers of the pandemic. The winners’ notion covers actors, e.g. economic sectors or people groups those extraordinarily benefited or will benefit from a pandemic, extremely upgrading their financial or other performance. In turn, the losers include individuals or entities that incurred unusual costs or losses, worsened their results, or probably will face such pandemic consequences in the future. Some economic ideas also are considered. The article is based on the scientific, popular and grey literature as well as publicly available data to support research. The research uses deductive explanation methods. Results show that the biopharmaceutical industry, leading digital companies, shareholders in international retail chains, global financial holdings, food delivery companies, and the World’s richest people are among those who thrived exceptionally well in the new living and doing business conditions and can therefore be admitted as the current crisis’ winners. Adversely, the coronavirus victims, energy and air transport sectors, and food processing labour, all of them being harmfully affected by the pandemic, are examples of losers. Albeit the presented winners and losers represent various spheres of economic life, they are more or less related to the agriculture and food processing industry. The study confirms that the functioning and condition of the latter depend on the situation of other economic sectors, agents, and markets, and international disturbances spreading within an open economy. The paper can be of interest both to the research community, and decision-makers in different economic and social policy areas. |
Cytowanie | Zawojska A. (2021) Zwycięzcy i przegrani pandemii Covid-19: perspektywa globalna z uwzględnieniem gospodarki rolno-żywnościowej.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 21(36), z. 4: 54-75 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2021_T21(36)_n4_s54.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2021 |
|
Michael A., Mshelia S., Onu J., Upev S. Poverty and its Alleviating Strategies among Rural Farming Households in Benue State, Nigeria
Autor | Amurtiya Michael, Shuaibu Mshelia, Justice Onu, Samuel Upev |
Tytuł | Poverty and its Alleviating Strategies among Rural Farming Households in Benue State, Nigeria |
Title | Poverty and its Alleviating Strategies among Rural Farming Households in Benue State, Nigeria |
Słowa kluczowe | poverty, alleviating strategies, rural, farming household, Nigeria |
Key words | poverty, alleviating strategies, rural, farming household, Nigeria |
Abstrakt | The study analysed rural farming households’ poverty status and alleviating strategies in Benue State, Nigeria. The specific objectives of the study were to: describes the rural household heads’ socio-economic characteristics; determine the poverty status of the respondents and its determinants; and identify poverty alleviating strategies of the respondents. Data for the study was collected from 420 respondents selected using a multi-stage sampling technique. Data collected were analysed using descriptive statistics, the Foster-Greer-Thorbecke poverty measurement index, and the Binary Logistic regression model. The findings of the study revealed a very high incidence of poverty (70%), having a gap of 0.34, and severity of 0.17. Poverty in the area is positively associated with the age of the household head and household size, while gender, educational level, off-farm activity, membership of a group, farm size, and land ownership are negatively associated with poverty. The common poverty alleviation strategies identified were agricultural wage labour (48.6%), rental services (45.0%), and transportation business (36.7%). Therefore, it was recommended that the government and other stakeholders should initiate sustainable social protection schemes that can assist rural residents in alleviating poverty until their condition improves. |
Abstract | The study analysed rural farming households’ poverty status and alleviating strategies in Benue State, Nigeria. The specific objectives of the study were to: describes the rural household heads’ socio-economic characteristics; determine the poverty status of the respondents and its determinants; and identify poverty alleviating strategies of the respondents. Data for the study was collected from 420 respondents selected using a multi-stage sampling technique. Data collected were analysed using descriptive statistics, the Foster-Greer-Thorbecke poverty measurement index, and the Binary Logistic regression model. The findings of the study revealed a very high incidence of poverty (70%), having a gap of 0.34, and severity of 0.17. Poverty in the area is positively associated with the age of the household head and household size, while gender, educational level, off-farm activity, membership of a group, farm size, and land ownership are negatively associated with poverty. The common poverty alleviation strategies identified were agricultural wage labour (48.6%), rental services (45.0%), and transportation business (36.7%). Therefore, it was recommended that the government and other stakeholders should initiate sustainable social protection schemes that can assist rural residents in alleviating poverty until their condition improves. |
Cytowanie | Michael A., Mshelia S., Onu J., Upev S. (2021) Poverty and its Alleviating Strategies among Rural Farming Households in Benue State, Nigeria.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 21(36), z. 2: 33-44 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2021_T21(36)_n2_s33.pdf |
|
|
3. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Bereziński S., Rokicki T. FINANCING OF LINEAR ROAD INFRASTRUCTURE IN POLAND
Autor | Stanisław Bereziński, Tomasz Rokicki |
Tytuł | FINANCING OF LINEAR ROAD INFRASTRUCTURE IN POLAND |
Title | Finansowanie liniowej infrastruktury drogowej w Polsce |
Słowa kluczowe | infrastructure, road transport, road expenditure, European funds |
Key words | infrastruktura, transport drogowy, wydatki na drogi, fundusze europejskie |
Abstrakt | The main purpose of the paper was to identify and present the situation and changes in the level of expenditure on public roads in Poland, taking into account the division of the country into voivodships. The data concerned the period from 2005 to 2017. Sources of materials were the analysis of available literature in the field of road transport, legal acts, data from the CSO database. The comparative method was used in the paper, dynamics indicators were evaluated, the Gini concentration coefficient was calculated and the degree of concentration was presented using the Lorenz curve. Pearson's linear correlation coefficients were also used. A descriptive, tabular and graphic method were used to present the results. Investment outlays on roads apply to both the construction of new roads and the repair of existing ones. Between 2005-2017, the length of public roads in Poland increased by 11% to 422,000 km. Changes in individual voivodships and in subsequent years varied. The largest increase in road length occurred in Podlaskie and Lublin, while the smallest was in Opole. The largest expenditure on public roads was incurred in 2009-2011, which was related to the preparation for the Euro 2012 football tournament, which took place in Poland and Ukraine. Investment outlays were related to the level of economic development of voivodships and the resources of public roads. The only exception to this rule occurred in 2009-2011, when many road investments were centrally financed by the government. |
Abstract | Celem głównym pracy było rozpoznanie i przedstawienie sytuacji oraz zmian w poziomie wydatków na drogi publiczne. Badania dotyczyły Polski, z uwzględnieniem podziału na województwa. Dane dotyczyły lat 2005-2017. Źródła materiałów stanowiła analiza dostępnej literatury z zakresu transportu drogowego, akty prawne, dane z bazy danych GUS. W pracy wykorzystano metodę porównawczą, posługiwano się wskaźnikami dynamiki, obliczono współczynnik koncentracji Giniego oraz przedstawiono stopień koncentracji za pomocą krzywej Lorenza. Zastosowano również współczynniki korelacji liniowej Pearsona. Do prezentacji wyników badań zastosowano metodę opisową, tabelaryczna i graficzną. Nakłady inwestycyjne na drogi dotyczą zarówno budowy nowych dróg, jak również naprawy już istniejących. W latach 2005-2017 długość dróg publicznych w Polsce wzrosła o 11% do 422 tys. km. Zmiany w poszczególnych województwach i latach były zróżnicowane. Największy przyrost dróg nastąpił w województwach podlaskim i lubelskim, a najmniejszy w opolskim. Największe nakłady inwestycyjne na drogi publiczne poniesiono w latach 2009-2011, co było związane z przygotowaniem do turnieju piłkarskiego Euro 2012, który odbył się w Polsce i na Ukrainie. Nakłady inwestycyjne były związane z poziomem rozwoju gospodarczego województw oraz z zasobem dróg publicznych. Jedyny wyjątek od tej reguły wystąpił w latach 2009-2011, gdy centralnie finansowano wiele inwestycji drogowych. |
Cytowanie | Bereziński S., Rokicki T. (2020) FINANCING OF LINEAR ROAD INFRASTRUCTURE IN POLAND.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 24(73): 205-213 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n73_s205.pdf |
|
|
4. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2020 |
|
Balińska A., Cymerman D., Olejniczak W. Wymiary jakości transportu miejskiego aglomeracjiwarszawskiej w percepcji konsumentów
Autor | Agata Balińska, Dominika Cymerman, Wioletta Olejniczak |
Tytuł | Wymiary jakości transportu miejskiego aglomeracjiwarszawskiej w percepcji konsumentów |
Title | |
Słowa kluczowe | Warszawa, transport publiczny, wymiary jakości |
Key words | |
Abstrakt | Celem badań była ocena jakości transportu publicznego w aglomeracjiwarszawskiej. Opracowana została lista parametrów jakości technicznej i funkcjonalnejkomunikacji miejskiej w Warszawie. Wersyfikacja poziomu jakości komunikacji miejskiejz uwzględnieniem tych parametrów została przeprowadzona wśród 179 pasażerów w 2019 rokuna podstawie sondażu diagnostycznego techniką ankiety rozdawanej. Przyjęta problematykabadań obejmowała: określenie częstotliwości i powodu wykorzystywania poszczególnych formtransportu miejskiego w aglomeracji warszawskiej oraz zweryfikowanie zależność między płcią,posiadaniem do dyspozycji samochodu osobowego oraz częstotliwością wykorzystywaniaposzczególnych środków transportu a ich oceną. Analiza wyników badań empirycznych zostałapoprzedzona wprowadzeniem teoretycznym do badanej problematyki. |
Abstract | |
Cytowanie | Balińska A., Cymerman D., Olejniczak W. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2020_n14_s21.pdf |
|
|
5. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2020 |
|
Katunian A., Variakojiene J., Zirnele, L. Theoretical and practical assumptions of the business travelorganization. Lithuanian case
Autor | Alina Katunian, Jolita Variakojiene, Lina Zirnele, |
Tytuł | Theoretical and practical assumptions of the business travelorganization. Lithuanian case |
Title | |
Słowa kluczowe | business trips, business tourism, MICE, Lithuania |
Key words | |
Abstrakt | The aim of this article is to analyse the theoretical and practical assumptions ofthe business travel organization. Development of the business tourism and growth of thebusiness trips was mainly influenced by the development of the international business.Nowadays business tourism is in a great request, business travellers book a lot of tourismservices, for instance: accommodation, transportation, insurance and other services. Differentcompanies have different approach and capabilities towards organization of the business trips:organizing through tour operators, self-organizing by the employees, organizing by the tourismprofessionals employed in the company. The article reviews the tendencies and represents theLithuanian case of the business travel organization. |
Abstract | |
Cytowanie | Katunian A., Variakojiene J., Zirnele, L. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2020_n13_s59.pdf |
|
|
6. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2020 |
|
Katsoni V., Koliopoulos T. Innovative Airport Designs’ Infrastructures to supportan Integrated Sustainable Tourism Policy for SustainableDevelopment and Public Health Protection
Autor | Vicky Katsoni, Tilemachos Koliopoulos |
Tytuł | Innovative Airport Designs’ Infrastructures to supportan Integrated Sustainable Tourism Policy for SustainableDevelopment and Public Health Protection |
Title | |
Słowa kluczowe | Sustainable tourism, ICTs – Technological innovation in airports, public healthprotection, sustainable designs in tourism, tourism marketing management, renewableresources |
Key words | |
Abstrakt | In this paper are investigated actions for public health protection in airports’tourism facilities and actions that promote innovation at Airports’ sustainable constructioninfrastructures to minimize associated pollution threats. An integrated framework ispresented based on a comprehensive and analysis of the community airport tourism centersand sustainable design facilities in sustainable construction infrastructures in transportationrelated to waste management facilities and energy recovery from landfill emissions thatare produced at nearby places at airports. Research in Sustainable Airport Designs andInfrastructures is necessary to solve common operating problems, to adapt appropriate usefulinformation technologies, and to introduce innovations into the airport tourism industry. Thestudy reveals sustainability dimensions that are lagging or require much greater attention,such as sustainable designs, environmental management, monitoring, safety and public healthprotection of tourists at airport facilities. In this study are presented useful solutions forsustainable airport designs that promote sustainability supporting an Integrated SustainableTourism Policy for Public Health Protection and Sustainable Development within associatedinfrastructures and airport facilities. Useful conclusions are made for the airport tourismindustry, sustainable infrastructures, environmental technologies, renewable resources,sanitary facilities and associative infrastructures developing innovative near-term solutions tomeet demands placed on it. |
Abstract | |
Cytowanie | Katsoni V., Koliopoulos T. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2020_n13_s43.pdf |
|
|
7. |
Ekonomika i Organizacja Logistyki, 2020 |
|
Domagała J. Macro-logistics as tools for shaping today’s economy
Autor | Joanna Domagała |
Tytuł | Macro-logistics as tools for shaping today’s economy |
Title | Makrologistyka narzędziem kształtowania współczesnej gospodarki |
Słowa kluczowe | micro-logistic, macro-logistic, economy, Poland |
Key words | mikrologistyka, makrologistyka, gospodarka, Polska |
Abstrakt | The aim of the article is to determine the essence of micro- and macrologistics and to present the elements of the macro-logistics system as factors in the development of the Polish economy. Secondary data was used to present the current state and perspectives for the development of four elements of the macrologistics sub-system in Poland, i.e.: transport networks, systems of product distribution, infrastructure connected with the flow of information and systems for the management and treatment of waste. Also, the growing role of Polish logistics in Europe was noted. |
Abstract | Celem artykułu jest określenie istoty mikro- i makrologistyki oraz przedstawienie elementów systemu makrologistyki jako czynników rozwoju polskiej gospodarki. Wykorzystując dane wtórne, zaprezentowano stan i perspektywy rozwoju czterech elementów podsystemu makrologistycznego w Polsce tj.: sieci transportowych, systemów dystrybucji produktów, infrastruktury związanej z przepływem informacji oraz systemów zagospodarowywania i utylizacji odpadów. Wskazano również rosnącą rolę polskiej logistyki w Europie. |
Cytowanie | Domagała J. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOL_2020_T5_n3_s31.pdf |
|
|
8. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Kondak A., Konior A., Tarczydło B. SELECTED UNDERTAKINGS OF SHARING TRANSPORT SERVICES BY CONTEMPORARY CONSUMERS: RESEARCH RESULTS
Autor | Anna Kondak, Adrian Konior, Beata Tarczydło |
Tytuł | SELECTED UNDERTAKINGS OF SHARING TRANSPORT SERVICES BY CONTEMPORARY CONSUMERS: RESEARCH RESULTS |
Title | Wybrane przedsięwzięcia współdzielonych przez współczesnych konsumentów usług transportowych. Wyniki badań |
Słowa kluczowe | consumers behaviour, sharing services and/or products, sharing economy, sharing transport services in the Polish market, case studies, research results and recommendations. |
Key words | zachowania konsumentów, współdzielenie usług i/lub produktów, ekonomia współdzielenia, przedsięwzięcia współdzielenia usług transportowych z rynku polskiego, studia przypadków, rezultaty badań i rekomendacje. |
Abstrakt | The primary objective of the paper is to discuss examples of sharing transport services in the Polish market as manifestations of the application of the idea of the sharing economy by contemporary consumers. Based on the essence of the considered concept and/or economy model, a review of previous studies was made and subjects for the authors’ own research were selected. The case study and online survey methods were used. In particular, services offered under the Traficar, Uber, and Wavelo brands were analysed. The research that was conducted made it possible to identify the determinants, as well as the advantages and disadvantages, of this type of market practice. It also allowed to develop certain recommendations for marketers interested in the methodical application of sharing services and/or products. |
Abstract | Celem głównym opracowania było omówienie przykładów współdzielenia przez współczesnych konsumentów usług transportowych z rynku polskiego jako przejawu zastosowania idei ekonomii współdzielenia. Wychodząc od istoty uwzględnianej koncepcji i/lub modelu gospodarki, dokonano przeglądu dotychczasowych badań i wybrano obiekty do badań własnych autorów opracowania. Zastosowano metody studiów przypadków i ankietę internetową. W szczególności objęto analizą przedsięwzięcia oferowane pod markami Traficar, Uber i Wavelo. Przeprowadzone badania umożliwiły zidentyfikowanie uwarunkowań oraz zalet i wad tego typu praktyk rynkowych. Pozwoliły także na wypracowanie pewnych rekomendacji dla marketerów zainteresowanych metodycznym wdrażaniem współdzielenia usług i/lub produktów. |
Cytowanie | Kondak A., Konior A., Tarczydło B. (2020) SELECTED UNDERTAKINGS OF SHARING TRANSPORT SERVICES BY CONTEMPORARY CONSUMERS: RESEARCH RESULTS.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 23(72): 222-236 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n72_s222.pdf |
|
|
9. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2020 |
|
Bitkowska A., Łabędzki K. Uwarunkowania dostosowania usług transportu publicznegodo potrzeb osób z niepełnosprawnościami
Autor | Agnieszka Bitkowska, Krzysztof Łabędzki |
Tytuł | Uwarunkowania dostosowania usług transportu publicznegodo potrzeb osób z niepełnosprawnościami |
Title | |
Słowa kluczowe | osoby z niepełnosprawnościami, usługi transportowe, transport publiczny |
Key words | |
Abstrakt | Współczesne przedsiębiorstwa świadczące usługi transportu publicznego na rzeczmiasta, podejmują działania mające na celu dostosowanie się do potrzeb i oczekiwań pasażerów.Organizacje reagują na przeobrażenia poprzez wiele działań służących przede wszystkim zapewnieniujak najwyższej jakości usług przewozowych w odniesieniu do osób z niepełnosprawnościami.Celem artykułu jest zaprezentowanie dostosowania infrastruktury w transporcie publicznymdo potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz zaprezentowanie wyników przeprowadzonychbadań ankietowych dotyczących i ich korzystania w transporcie publicznym. |
Abstract | |
Cytowanie | Bitkowska A., Łabędzki K. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2020_n13_s29.pdf |
|
|
10. |
Ekonomika i Organizacja Logistyki, 2020 |
|
Köktaş A., Selçuk I. Transport sector energy use and carbon emissions: a study on sectoral fiscal policies
Autor | Altuğ Köktaş, Işıl Selçuk |
Tytuł | Transport sector energy use and carbon emissions: a study on sectoral fiscal policies |
Title | Zużycie energii i emisja dwutlenku węgla w sektorze transportu: badanie sektorowych polityki fiskalnej |
Słowa kluczowe | transportation, fiscal policy, carbon tax |
Key words | transport, polityka podatkowa, podatek węglowy |
Abstrakt | As the energy sector worldwide is largely based on fossil fuel consumption, the amount of global-scale carbon emissions continues to increase over the years. One of the most important reasons for the increase in emissions, the transportation sector, continues to develop with globalization. The development of land, sea, and air transport together with international trade brings environmental problems in parallel with the increase in energy consumption. Accordingly, it is estimated that one fourth of total carbon emissions today originate from the transportation sector. In this context, in order to combat environmental problems such as global warming and climate change on an international scale, initiatives such as the Paris Climate Agreement are being implemented and environmental policies to reduce the amount of emissions are being recommended. The aim of this study is to examine environmental policies, which have been discussed extensively in the literature, in terms of fiscal policy. In this context, fiscal policy tools such as taxes, subsidies, incentives, and regulations specific to the transport sector were discussed. This study, in which the descriptive method is used, argues that fiscal policy practices can be an effective method in reducing the amount of carbon emissions. |
Abstract | Sektor energetyczny na całym świecie w dużej mierze opiera się na paliwach kopalnych, co skutkuje ciągłym wzrostem emisji dwutlenku węgla na skalę światową. Jedną z najważniejszych przyczyn wzrostu emisji jest sektor transportu, którego rozwój jest powiązany z procesami globalizacji. Rozwój transportu lądowego, morskiego i lotniczego wraz z handlem międzynarodowym i zwiększonym zużyciem energii powoduje problemy środowiskowe. W związku z tym szacuje się, że jedna czwarta całkowitej emisji dwutlenku węgla pochodzi obecnie z sektora transportu. W tym kontekście, w celu zwalczania problemów środowiskowych, takich jak globalne ocieplenie i zmiany klimatyczne w skali międzynarodowej, wdrażane są takie inicjatywy, jak porozumienie klimatyczne z Paryża, a także zalecana jest polityka środowiskowa mająca na celu zmniejszenie ilości emisji. Celem niniejszego opracowania jest analiza polityki środowiskowej, która była szeroko omawiana w literaturze, pod kątem polityki fiskalnej. W tym kontekście omówiono narzędzia polityki fiskalnej, takie jak podatki, dotacje, zachęty i przepisy specyficzne dla sektora transportu. Niniejsze badanie, w którym zastosowano metodę opisową, dowodzi, że praktyki polityki fiskalnej mogą być skuteczną metodą zmniejszania ilości emisji dwutlenku węgla. |
Cytowanie | Köktaş A., Selçuk I. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOL_2020_T5_n3_s17.pdf |
|
|
11. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2019 |
|
Klepacki B., Perkowska A. Rola logistyki w pogłębianiu procesów globalizacji
Autor | Bogdan Klepacki, Aleksandra Perkowska |
Tytuł | Rola logistyki w pogłębianiu procesów globalizacji |
Title | The Role of Logistics in Deepening Globalization Processes |
Słowa kluczowe | globalizacja, transport morski, przepływy towarów, ładunki drobnicowe, transport kontenerowy |
Key words | globalization, maritime transport, flow of goods, general cargo, container transport |
Abstrakt | W opracowaniu przedstawiono znaczenie logistyki w pogłębianiu globalizacji, zwłaszcza w zakresie wykorzystania transportu morskiego. Ten dział transportu jest bowiem najszerzej wykorzystywany w międzynarodowych przepływach towarów. Stwierdzono, że przewozy w skali świata od połowy lat 90. wzrosły prawie o połowę, do czego przyczyniło się najbardziej zwiększone przemieszczanie ładunków drobnicowych (2,6-krotnie) i kontenerowych (2 razy). Jeśli zostaną utrzymane dotychczasowe trendy o tempie procesów globalizacji w przyszłości będą decydować szybko rozwijające się państwa azjatyckie, zaś zmaleje rola rozwiniętych państw europejskich i Stanów Zjednoczonych. |
Abstract | The study presents the importance of logistics in deepening globalization, especially in the use of maritime transport. This transport industry is the most widely used in the international flow of goods. It was found that world-wide transport from the mid-1990s increased almost by half, which was due to the most increased shipment of general cargo (2.6 times) and container loads (2 times). If the current trends in the pace of globalization processes are maintained in the future, rapidly developing Asian countries will be the deciding factor, while the role of developed European countries and the United States will decline. |
Cytowanie | Klepacki B., Perkowska A. (2019) Rola logistyki w pogłębianiu procesów globalizacji .Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 19(34), z. 1: 59-67 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2019_T19(34)_n1_s59.pdf |
|
|
12. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2019 |
|
Dibrova A., Dibrova L., Dibrova M., Krylov Y. PERSPECTIVE DEVELOPMENT OF THE GRAIN MARKET AND ITS REGULATION MECHANISM IN UKRAINE
Autor | Anatolii Dibrova, Larysa Dibrova, Maksym Dibrova, Yaroslav Krylov |
Tytuł | PERSPECTIVE DEVELOPMENT OF THE GRAIN MARKET AND ITS REGULATION MECHANISM IN UKRAINE |
Title | |
Słowa kluczowe | grain market, grain production, mechanism, state regulation, logistics, export potential |
Key words | |
Abstrakt | The article gives an economic assessment of the current state of the grain industry development, determinesthe main factors influencing the formation of demand and supply on the grain market. The lack of efficiencyof the mechanism of regulation of the grain market in Ukraine is substantiated on the basis of the obtainedvalues of “market price support” indicators per 1 t of grain and “nominal coefficient of protection of producers”used in the countries of the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). Theforecasts of gross collections of cereals and legumes, as well as their volumes of domestic consumption inUkraine for the period up to 2025 are estimated. The state of transport and logistics infrastructure of the grainmarket of Ukraine is estimated. Based on the analysis carried out, strategic guidelines for the development ofthe grain market and its regulation mechanism are proposed. |
Abstract | |
Cytowanie | Dibrova A., Dibrova L., Dibrova M., Krylov Y. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2019_n3_s67.pdf |
|
|
13. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Niedzielski P., Zioło M. Finansowanie publicznej komunikacji zbiorowej w aglomeracjach miejskich w Polsce
Autor | Piotr Niedzielski, Magdalena Zioło |
Tytuł | Finansowanie publicznej komunikacji zbiorowej w aglomeracjach miejskich w Polsce |
Title | FINANCING OF PUBLIC TRANSPORT OF URBAN AGGLOMERATIONS IN POLAND |
Słowa kluczowe | finansowanie komunikacji publicznej, transport publiczny |
Key words | financing of public transport, public transport |
Abstrakt | Celem artykułu jest przedstawienie sposobów finansowania publicznej komunikacji zbiorowej w aglomeracjach miejskich ze szczególnym ukazaniem roli jednostek samorządu terytorialnego. Cel szczegółowy obejmuje dokonanie oceny wielkości wydatków ponoszonych przez gminy na finansowanie lokalnego transportu zbiorowego oraz określenie wielkości dopłat, jakie gminy te ponoszą w związku z realizacją zadań z zakresu lokalnego transportu zbiorowego. Analizą objęto jedenaście miast polskich: Szczecin, Poznań, Wrocław, Warszawa, Kraków, Toruń, Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynia, Sopot oraz Łódź, ze szczególnym wyróżnieniem Szczecina. W badaniach wykorzystano krytyczną analizę literatury metody indukcji i dedukcji oraz analizę wskaźnikową. W efekcie przeprowadzonych badań stwierdzono, że wydatki na publiczną komunikację zbiorową stanowią znaczące obciążenie dla budżetów badanych miast, a wpływy z biletów komunikacji miejskiej nie zapewniają ich pełnego finansowania (średnio pokrywają 40% zapotrzebowania na finansowanie). Oryginalnym rozwiązaniem dla podjętego problemu badawczego jest zaproponowanie koncepcji zarządzania przychodami do maksymalizacji przychodów ze sprzedaży biletów w miastach. |
Abstract | The aim of the article is to present ways of financing public transport in urban agglomerations, with particular emphasis on the role of local government units. The specific objective includes assessing the amount of expenditure spending by municipalities to finance local public transport and determining the amount of subsidies that these municipalities incur in connection with the implementation of tasks related to local public transport. The analysis covered eleven Polish cities: Szczecin, Poznań, Wrocław, Warsaw, Kraków, Toruń, Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynia, Sopot and Łódź, with particular distinction from Szczecin. Critical literature analysis of induction and deduction methods and index analysis were used in the research. As a result of the conducted research, it was found that expenditure on public communication constitutes a significant burden for the budgets of the examined cities, and the inflows from public transport tickets do not ensure their full financing (on average they cover 40% of financing needs). The original solution for the research problem is to propose a revenue management concept to maximize revenue from the sale of tickets in cities. |
Cytowanie | Niedzielski P., Zioło M. (2019) Finansowanie publicznej komunikacji zbiorowej w aglomeracjach miejskich w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 21(70): 246-260 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n70_s246.pdf |
|
|
14. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2019 |
|
Goryńska-Goldmann E. Ewolucja rozwoju żywności lokalnej w kontekście ideizrównoważonej konsumpcji
Autor | Elżbieta Goryńska-Goldmann |
Tytuł | Ewolucja rozwoju żywności lokalnej w kontekście ideizrównoważonej konsumpcji |
Title | Evolution of local food development in the context of the idea of sustainable consumption |
Słowa kluczowe | rynek rolny, rynek lokalny, żywność lokalna, zrównoważona konsumpcja |
Key words | agricultural market, local market, local food, sustainable consumption |
Abstrakt | Celem artykułu była charakterystyka pojęcia i genezy żywności lokalnej oraz dyskusja nad jej znaczeniem w kontekście zrównoważonej konsumpcji. Wskazano, iż rozwinięcie rynku żywności lokalnej oparte jest na tradycji wytwarzania i spożywania produktów pochodzących z własnego gospodarstwa, stanowi efekt rozwoju metod produkcji, przechowalnictwa, transportu, dystrybucji i współpracy środowisk lokalnych. Zaprezentowano dane dotyczące rynku żywności lokalnej oraz przeprowadzono dyskusję na temat definicji żywności lokalnej. Przedstawiono producentów żywności lokalnej, jako autentycznych „strażników” systemów jej produkcji, mogących wnieść istotny wkład w popularyzację modelu zrównoważonej konsumpcji. Potwierdzono tezę o istotnym znaczeniu produktów lokalnych w realizacji idei zrównoważonej konsumpcji. Stwierdzono, że rynek żywności lokalnej stanowi szerokie pole działań i wymaga dalszych prac, następnie zasygnalizowane przyszłe kierunki badań. Artykuł ma charakter przeglądowy, a prowadząc analizę, dokonano analizy danych wtórnych, w tym także własnych badań naukowych w tym zakresie. |
Abstract | The aim of the paper was to characterize the concept and origin of local food and to discuss its meaning in the context of the sustainable consumption idea. The paper points that the development of the local food market is based on the tradition of production and consumption of food products that come from private farms and is the result of the development of production methods, as well as methods of storage, transport, distribution and cooperation between local market subjects. The paper presents data concerning the local food market and discusses the definition of local food. It shows local food producers as authentic “guardians” of local food production systems who can significantly contribute to the popularization of the sustainable consumption model. Moreover, it confirms the thesis about the importance of local products in the implementation of the idea of sustainable consumption. The local food market turns out to be a wide field of activity and requires further scientific work. The paper proposes some future research directions. It is a review that includes analysis on the basis of some secondary data, including also the author’s own scientific research in this field. |
Cytowanie | Goryńska-Goldmann E. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2019_n12_s43.pdf |
|
|
15. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Rokicki T. THE ORGANISATION OF TRANSPORT IN THE AGRIBUSINESS SECTOR IN THE RESEARCH OF THE FACULTY OF ECONOMIC SCIENCES OF WULS-SGGW IN THE 21ST CENTURY
Autor | Tomasz Rokicki |
Tytuł | THE ORGANISATION OF TRANSPORT IN THE AGRIBUSINESS SECTOR IN THE RESEARCH OF THE FACULTY OF ECONOMIC SCIENCES OF WULS-SGGW IN THE 21ST CENTURY |
Title | |
Słowa kluczowe | transport cost, agribusiness, food processing, own and external transport |
Key words | |
Abstrakt | Transport is a very important branch of the economy. It was quite well recognized in the case of industry services, however, there have been few studies on transport services provided in the agribusiness sector. This gap was filled by employees of the Faculty of Economic Sciences at WULS-SGGW. The subjects of interest were entities dealing in food processing. The study reviewed research and publications of the Faculty’s employees that were created in the 21st century. The majority of enterprises did not have a separate department dealing with transport. Apart from own transportation, small and micro enterprises also combined their own and external transport means. Forwarding services were used to a small extent in the shipping process organisation. The results of the research at WULS-SGGW and other studies were quite similar. |
Abstract | |
Cytowanie | Rokicki T. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n2_s347.pdf |
|
|
16. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2018 |
|
Balińska A., Olejniczak W. Pasażerski transport kolejowy w ocenie jego użytkowników
Autor | Agata Balińska, Wioletta Olejniczak |
Tytuł | Pasażerski transport kolejowy w ocenie jego użytkowników |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | |
Cytowanie | Balińska A., Olejniczak W. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2018_n10_s5.pdf |
|
|
17. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Klepacki B. THE ROLE OF LOGISTIC FOR POLISH ECONOMY DEVELOPMENT
Autor | Bogdan Klepacki |
Tytuł | THE ROLE OF LOGISTIC FOR POLISH ECONOMY DEVELOPMENT |
Title | |
Słowa kluczowe | logistics, transport infrastructure, storage, Logistic Performance Index (LPI) |
Key words | |
Abstrakt | One of the most important sectors currently determining the economic situation of countries, regions, including rural areas and enterprises is logistics. The study presents the directions of the impact of logistics on the economy and changes in equipping Poland with more important elements of the logistics infrastructure, namely transport and storage infrastructure. The place of the logistics sector in the national economy was presented, measured by the share of transport, storage, information and communication, against the background of industry, trade and construction, in the creation of the Net Domestic Product. The logistic competitive position of Poland against the background of neighbouring countries was also determined. It was found that it is high, and logistics can be an important factor in the development of the country. The development of logistics at the Faculty of Economic Sciences at SGGW was also presented. |
Abstract | |
Cytowanie | Klepacki B. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n2_s353.pdf |
|
|
18. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Majewski J., Sobolewska A. COMPARATIVE LIFECYCLE ASSESSMENT OF APPLE PACKAGING
Autor | Janusz Majewski, Agnieszka Sobolewska |
Tytuł | COMPARATIVE LIFECYCLE ASSESSMENT OF APPLE PACKAGING |
Title | |
Słowa kluczowe | environment, packaging, life cycle assessment (LCA) |
Key words | |
Abstrakt | In the paper was presented a comparative analysis of the impact on the environment of the life cycle assessment of boxes made of polypropylene, re-HDPE and cardboard, which are used to transport of dessert apples. For this purpose, the SimaPro 7.1 computer program and attached databases were used. The calculations were made for 48 trading circulations. The obtained results indicate that the biggest negative impact on the environment among the analysed packaging was caused by cardboard boxes. Also packaging from recycled material (re-HDPE) is less friendly to environment than boxes made from new polypropylene. The estimated environmental impact of polypropylene boxes was 4.42 Pt (eco-indicator point), for re- HDPE and cardboard packaging it was 7.5 and 19.7% higher, respectively. The most important factor for the differences between the boxes was the durability of the packaging and the eventual need for multiple repeats of production phase, which include the acquisition of raw materials and processes related to the manufacturing of products. |
Abstract | |
Cytowanie | Majewski J., Sobolewska A. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n2_s340.pdf |
|
|
19. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Comanescu I., Foris D., Foris T. TRENDS IN ROMANIAN AGRITOURISM IN THE CONTEXT OF SUSTAINABLE TOURISM DEVELOPMENT
Autor | Ioana Comanescu, Diana Foris, Tiberiu Foris |
Tytuł | TRENDS IN ROMANIAN AGRITOURISM IN THE CONTEXT OF SUSTAINABLE TOURISM DEVELOPMENT |
Title | |
Słowa kluczowe | agritourism, agritourism infrastructure and accommodation capacity, tourist arrivals, sustainable development |
Key words | |
Abstrakt | Agritourism plays an important role for sustainable development, acting as integrator for other economic sectors, like agriculture, transport, services, preserving the traditions and historical heritage. This study presents the analysis of the evolution of the agritourism infrastructure and of the main tourism indicators for Romania as agritourism travel destination, emphasizing the importance of this sector in the development of the tourism industry. Quantitative and comparative analyses were carried out regarding the total number and the existing accommodation capacity for tourist boarding houses and agritourist boarding houses and the numerical evolution for domestic arrivals and international arrivals throughout the period between 2006 and 2016. In conclusion, Romania is an important agritourism destination, well known at national and international level for its natural and anthropic resources in rural areas. |
Abstract | |
Cytowanie | Comanescu I., Foris D., Foris T. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n1_s81.pdf |
|
|
20. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2018 |
|
Szubska-Włodarczyk N. Strona podażowa rynku biomasy rolnej w województwie łódzkim w opinii rolników
Autor | Natalia Szubska-Włodarczyk |
Tytuł | Strona podażowa rynku biomasy rolnej w województwie łódzkim w opinii rolników |
Title | THE SUPPLY SIDE OF AGRICULTURAL BIOMASS MARKET IN LODZ PROVINCE |
Słowa kluczowe | polityka klimatyczno-energetyczna UE, odnawialne źródła energii, rynek biomasy rolnej |
Key words | EU climate and energy policy, renewable energy resources, agricultural biomass market |
Abstrakt | Aktualność problematyki podjętej w opracowaniu wynika zarówno z konieczności zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski, jak i jednoczesnej realizacji zobowiązań w ramach prowadzonej przez Unię Europejską polityki klimatyczno-energetycznej. Jednym z jej filarów jest wzrost znaczenia odnawialnych źródeł energii. Celem badań było określenie barier wynikających ze strony podażowej rynku biomasy rolnej w województwie łódzkim. Przeprowadzony wywiad kwestionariuszowy pozwolił na identyfikację kilku czynników niekorzystnie wpływających na rozwój rynku biomasy rolnej w województwie łódzkim, takich jak organizacja strony logistycznej odbioru surowca, opłacalność sprzedaży czy też brak dostępu do innowacyjnych rozwiązań. |
Abstract | International cooperation on climate protection has very strong impact, which translates into increased interest in renewable energy, including biomass. Assuming the regional use of biomass, it may be an important source for energy, taking into account the need to reduce greenhouse gas emissions. The aim of paper was to identify the supply barriers for the agricultural biomass market development in Lodz province. In this case, information obtained from structured interview was used. The main barriers on the supply side include i.e. lack of organized transport, unprofitability of the sales/production, lack of knowledge and access to information about innovative possibilities of energy use of biomass. |
Cytowanie | Szubska-Włodarczyk N. (2018) Strona podażowa rynku biomasy rolnej w województwie łódzkim w opinii rolników .Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 105, z. 1: 111-120 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2018_n1_s111.pdf |
|
|