1. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Gostomski E., Lepczyński B. Metodyczne i rynkowe aspekty ratingu listów zastawnych – doświadczenia z rynku niemieckiego
Autor | Eugeniusz Gostomski, Błażej Lepczyński |
Tytuł | Metodyczne i rynkowe aspekty ratingu listów zastawnych – doświadczenia z rynku niemieckiego |
Title | METHODOLOGICAL AND MARKET ASPECTS OF COVERED BOND RATING – EXPERIENCE FROM THE GERMAN MARKET |
Słowa kluczowe | listy zastawne, rating, analiza rynku. |
Key words | covered bond, rating, market analysis. |
Abstrakt | Rating międzynarodowych agencji ratingowych odgrywa szczególną rolę na rynku listów zastawnych. Z uwagi bowiem na duży stopień skomplikowania emisji listów zastawnych w zdecydowanej większości przypadków emisje listów zastawnych mają rating przyznany przez przynajmniej jedną międzynarodową agencję ratingową. Oznacza to, że rating stanowi ważną determinantę rozwoju rynku listów zastawnych. Nasze badania w odniesieniu do rynku niemieckiego potwierdzają tezę o dużym znaczeniu ratingu w rozwoju rynku listów zastawnych. W aspekcie metodycznym rating listów zastawnych jest kombinacją elementów ilościowych, jakościowych, a na końcowy wynik procedury ratingowej wpływ ma wynik oceny standingu finansowego emitenta listów zastawnych oraz jakości puli aktywów zabezpieczających. Z przeprowadzonych badań wynika, że poziom ocen ratingowych niemieckich listów zastawnych jest wysoki i co równie ważne stabilny w czasie. Jednak pomimo wysokiego bezpieczeństwa listów zastawnych rating poszczególnym emisjom jest często nadawany przez dwie lub trzy agencje, co przesądza o dużym znaczeniu ratingu jako czynnika rozwojowego, przede wszystkim wspierającego wiarygodność i przejrzystość rynku. |
Abstract | The ratings of global credit rating agencies play a special role in the covered bond market. Due to the high degree of complexity in the issuance of covered bonds in the vast majority of cases, an issue of covered bonds has a rating assigned by at least one credit rating agency. This means that the rating is an important determinant of the covered bond market. The main aim of the article was to examine the theoretical and practical elements related to the impact of ratings on the development of German covered bonds (Pfandbriefe). Our research confirms the thesis regarding the importance of the rating in the development of the German covered bond market. In the methodological aspect, credit rating is a combination of quantitative, qualitative and country risk elements. The research shows that the rating level of German mortgage bonds is high and, equally important, stable over time. Despite the high security of covered bonds, the rating of individual issues is awarded by two or three separate agencies, which determine the importance of the rating as a factor in the development of the market. |
Cytowanie | Gostomski E., Lepczyński B. (2020) Metodyczne i rynkowe aspekty ratingu listów zastawnych – doświadczenia z rynku niemieckiego.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 23(72): 68-81 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n72_s68.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2017 |
|
Kohtamäki N. Rola ekspertów w procesie legitymizacji działań Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności
Autor | Natalia Kohtamäki |
Tytuł | Rola ekspertów w procesie legitymizacji działań Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności |
Title | The Role of Experts in the Legitimizing the Activity of the European Food Safety Authority |
Słowa kluczowe | agencje regulacyjne, bezpieczeństwo żywnościowe, legitymizacja demokratyczna, zarządzanie antykryzysowe |
Key words | regulatory agencies, ford safety, democratic legitimacy, crisis management |
Abstrakt | Celem artykułu jest wykazanie uwarunkowań legitymizacji technokratycznej (wynikowej) w przypadku Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności. Na tle innych agencji regulacyjnych instytucja ta cieszy się dużym zaufaniem i uważana jest za modelowy przykład doradczego gremium Komisji Europejskiej, dostarczającego wysokiej jakości opinii naukowych. Otwartym pozostaje jednak pytanie, czy takie technokratyczne uprawomocnienie działań urzędu jest wystarczające. Nie ma on wprawdzie ani uprawnień regulacyjnych, ani decyzyjnych, ale za pośrednictwem projektów legislacyjnych Komisji Europejskiej, które niejednokrotnie w pełni odzwierciedlają stanowisko urzędu, uczestniczy w kształtowaniu europejskiego prawa żywnościowego. |
Abstract | The aim of the paper is to demonstrate the technocratic legitimacy (so called input legitimacy) in the case of the European Food Safety Authority (EFSA). Compared to other regulatory agencies this institution enjoys high credibility and is considered as a model example of an advisory body to the European Commission providing high-quality scientific opinions. However the question, whether such technocratic validation of EFSA’s activities is sufficient, remains open. It has indeed no regulatory or decision-making powers, but through the legislative activity of the European Commission, which often fully reflects the EFSA’s position, the agency itself participates in the shaping of the European food law. |
Cytowanie | Kohtamäki N. (2017) Rola ekspertów w procesie legitymizacji działań Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 17(32), z. 1: 84-94 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2017_T17(32)_n1_s84.pdf |
|
|
3. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2013 |
|
Zrałek J. Motywy zachowań proekologicznych w kontekście zmieniającego się poziomu świadomości ekologicznej Polaków
Autor | Jolanta Zrałek |
Tytuł | Motywy zachowań proekologicznych w kontekście zmieniającego się poziomu świadomości ekologicznej Polaków |
Title | Motives of pro-environmental behavior in the context of changing level of Poles ecological awareness |
Słowa kluczowe | motywy, proekologiczne zachowania konsumentów, świadomość ekologiczna |
Key words | motives, pro-ecological consumer behavior, ecological awareness |
Abstrakt | Celem niniejszego opracowania było wskazanie i scharakteryzowanie motywów wybranych proekologicznych zachowań konsumentów na tle zmian poziomu świadomości ekologicznej Polaków. Podstawowe dla realizacji tego celu informacje pochodziły z przeprowadzonych przez autorkę badań pierwotnych – dwóch badań ankietowych zrealizowanych w 2012 roku na niereprezentatywnych próbach studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Zmiany w poziomie świadomości ekologicznej Polaków analizowano na podstawie informacji pochodzących ze źródeł wtórnych – raportów z ogólnopolskich badań przeprowadzonych przez wyspecjalizowane agencje badawcze. Podstawowym wnioskiem opracowania jest stwierdzenie, że proekologiczne zachowania konsumentów mają charakter polimotywacyjny. Pomimo rosnącego poziomu świadomości ekologicznej Polaków przesłanki ekologiczne nie są też podstawową przyczyną ich proekologicznych zachowań. |
Abstract | The purpose of the present study was to identify and characterize the motives of selected pro-environmental consumer behaviors on the background of changes in the level of ecological awareness of Poles. Taking into account this goal the basic information derived from the field research conducted by the author – two surveys carried out in 2012 on unrepresentative samples of students of University of Economic in Katowice. Changes in the level of Poles environmental consciousness were based on information that originate from secondary sources – reports from nationwide researches conducted by specialized research agencies. This article concluded that environmentally friendly consumer behaviors are driven simultaneously by more than one motive. Even though the level of Poles environmental awareness is growing the ecological premises are not the main driving force of their pro-ecological behaviors. |
Cytowanie | Zrałek J. (2013) Motywy zachowań proekologicznych w kontekście zmieniającego się poziomu świadomości ekologicznej Polaków.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 9(58): 656-668 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2013_n58_s656.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2012 |
|
Strzębicki D. Metody zbierania danych o użytkownikach w procesie budowy komercyjnych stron WWW
Autor | Dariusz Strzębicki |
Tytuł | Metody zbierania danych o użytkownikach w procesie budowy komercyjnych stron WWW |
Title | Methods of Collecting User Data in the Process of Building Commercial Website |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | W opracowaniu dokonano identyfikacji i porównania najbardziej popularnych metod stosowanych przez agencje badań specjalizujące się w badaniach potencjalnych użytkowników komercyjnych stron internetowych. Autor zidentyfikował popularne metody zbierania danych o potencjalnych użytkownikach komercyjnych stron WWWW przy użyciu metody analizy treści dziesięciu losowo wybranych z Internetu ofert firm badawczych z całego świata. Badanie pokazało, że najczęstszymi technikami badawczymi były: sortowanie kart, ankieta online, test użyteczności, obserwacja, wywiad zogniskowany oraz wywiad pogłębiony. Według subiektywnej oceny autora wymienione metody różnią się między sobą pod względem takich cech jak: rodzaj badania, etap budowy firmowej strony WWW, cel metody, korzyści osiągane dzięki zastosowaniu metody |
Abstract | The paper discusses different research methods that can be used in order to collect data on potential users when planning and building a company Website. According to the research firms offers analyzed by the author, the methods that are popular in the data collecting are such techniques as: card sorting, online survey, observation, usability testing, focus group interview and individual interview. The presented methods are different as regards such criteria as: research type, stage of Website building, method goal, and advantages of the method. |
Cytowanie | Strzębicki D. (2012) Metody zbierania danych o użytkownikach w procesie budowy komercyjnych stron WWW.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 7(56): 133-138 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2012_n56_s133.pdf |
|
|
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2010 |
|
Kreft J. Siła mediów jako piąty element marketingu – mix na rynku mediów
Autor | Jan Kreft |
Tytuł | Siła mediów jako piąty element marketingu – mix na rynku mediów |
Title | Media power as the fifth element of marketing - mix on the media market |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Działające jednocześnie na rynku reklamy i rynku odbiorców medium o znaczących postrzeganych możliwościach oddziaływania na opinię publiczną może liczyć na sukces ekonomiczny w postaci przychodów reklamowych o wielkości większej niż wskazywałby na to, w przypadku prasy, poziom ich czytelnictwa i wielkość sprzedaży egzemplarzowej, czyli parametry brane przede wszystkim pod uwagę przy doborze mediów do kampanii promocyjnych przez agencje i domy mediowe. Tę uświadamianą i postrzeganą oraz braną pod uwagę przez czytelników i reklamodawców możliwość wywierania przez media określonego skutku społecznego, gospodarczego i politycznego można określić jako „siłę” (Power) mediów i wprowadzić do katalogu składników promocji. |
Abstract | A medium that is at the same time present on the advertising market and media receivers market and has significant abilities to influence public opinion may count on economical success in the form of advertising income. This income may be higher than, in case of press, the level of readership and the level of individual copy sales would indicate. These two parameters are specifically taken into consideration by media agencies and media houses when choosing media for advertising campaigns. This realised and perceived opportunity for media to exert a specific social, economical and political influence may be described as media power. This definition may be successfully introduced into the promotion indegredients catalogue. |
Cytowanie | Kreft J. (2010) Siła mediów jako piąty element marketingu – mix na rynku mediów.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 3(52): 288-298 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2010_n52_s288.pdf |
|
|
6. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2007 |
|
Zawojska A. Ocena przez rolników instytucji realizujących wspólną politykę rolną oraz politykę rozwoju obszarów wiejskich w Polsce
Autor | Aldona Zawojska |
Tytuł | Ocena przez rolników instytucji realizujących wspólną politykę rolną oraz politykę rozwoju obszarów wiejskich w Polsce |
Title | Farmers evaluation of institutions implementing common agricultural policy and rural development policy in Poland |
Słowa kluczowe | agencje, państwo, polityka rolna, polityka rozwoju wsi, opinie, Polska |
Key words | government, agencies, agricultural policy, rural development policy, opinions, Poland |
Abstrakt | Celem badań była ocena przez rolników jakości funkcjonowania wybranych instytucjirządowych w Polsce obsługujących rolnictwo (MRiRW, ARiMR oraz ARR), wskazanieewentualnych zmian i możliwości ich udoskonalenia. Badanie ankietowe przeprowadzono w 2006 r.na ogólnopolskiej próbie 200 kierowników indywidualnych gospodarstw rolnych korzystających zusług obu agencji. W opinii rolników na ogół instytucje te nie różnią się od innych urzędówpaństwowych pod względem jakości świadczonych usług, mają wpływ na sytuację ekonomicznofinansowąich gospodarstw, niedostatecznie gospodarują środkami publicznymi. W zasadzie nienastąpiła poprawa w administrowaniu przez agencje programami na rzecz rolnictwa, ale sąpostrzegane przez rolników jako reprezentujące głównie ich interesy |
Abstract | This article offers an overview of farmers’ evaluation of governmental institutions inPoland serving agriculture (Ministry of Agriculture and Rural Development, Agency for Restructuringand Modernisation of Agriculture and Agricultural Market Agency) as well as points out to possiblechanges and improvements in their activities. A cross-country survey of 200 individual farm managerstaking advantage of services provided by both agencies was conducted in 2006. In farmers’ opinionthose institutions generally do not differ in quality of provided services from other governmentalbodies, both have an impact on the economic and financial situation of their farms and both areinadequately managing public money. The agencies did not make improvements in administration offarm programs but they are perceived by respondents as representing mainly Polish farmers’ interests. |
Cytowanie | Zawojska A. (2007) Ocena przez rolników instytucji realizujących wspólną politykę rolną oraz politykę rozwoju obszarów wiejskich w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 2(17), z. 2: 155-166 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2007_T2(17)_n2_s155.pdf |
|
|