1. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2021 |
|
Zawojska A. Zwycięzcy i przegrani pandemii Covid-19: perspektywa globalna z uwzględnieniem gospodarki rolno-żywnościowej
Autor | Aldona Zawojska |
Tytuł | Zwycięzcy i przegrani pandemii Covid-19: perspektywa globalna z uwzględnieniem gospodarki rolno-żywnościowej |
Title | Winners and Losers from Covid-19 Pandemic: A Global Perspective Considering the Agri-Food Economy |
Słowa kluczowe | kryzys Covid-19, biznes międzynarodowy, sektory gospodarki, epidemie chorób, globalizacja, gospodarka żywnościowa, siła robocza w sektorze rolno-spożywczym, dystrybucja kosztów i korzyści |
Key words | Covid-19 crisis, international business, economic sectors, disease epidemics, globalization, food economy, agri-food labour force, cost-benefit distribution |
Abstrakt | Światowa literatura na temat społeczno-ekonomicznych konsekwencji Covid-19 jest bogata i odnosi się do poszczególnych przedsiębiorstw i rynków, sektorów lub gałęzi gospodarki oraz gospodarek narodowych i globalnej. Niniejsze studium jest unikatowe, gdyż zawiera wszechstronne zestawienie informacji dotyczących podmiotów i sektorów gospodarki o znaczeniu globalnym lub międzynarodowym oraz grup społecznych z punktu widzenia tego, co nazywam „grą pandemiczną”, z jej określonymi implikacjami dla sektora rolno-żywnościowego. Ma ono na celu identyfikację rzeczywistych bądź potencjalnych zwycięzców i przegranych pandemii. Kategoria zwycięzców obejmuje aktorów, m.in. sektory gospodarki, w tym rolno-żywnościowy lub grupy ludzi, którzy wyjątkowo skorzystali bądź skorzystają na pandemii, wyraźnie poprawiając wyniki finansowe lub inne. Przegranymi są podmioty lub osoby, które poniosły nadzwyczajne koszty lub straty, pogorszyły wyniki lub prawdopodobnie w przyszłości staną przed takimi skutkami pandemii. Uwzględnione są również niektóre idee ekonomiczne. Artykuł powstał na podstawie przeglądu literatury naukowej i popularnej, raportów, doniesień prasowych oraz publicznie dostępnych danych, wspierających badania. Wykorzystano dedukcyjne metody wyjaśniania. Wyniki wskazują, że branża biofarmaceutyczna, wiodące korporacje technologiczne, udziałowcy międzynarodowych sieci detalicznych, globalne holdingi finansowe, podmioty dostarczające żywność i najbogatsi na świecie należą do wyjątkowo dobrze prosperujących w nowych warunkach życia i prowadzenia działalności, a tym samym można uznać ich za zwycięzców obecnego kryzysu. W odróżnieniu, ofiary zdrowotne Covid-19, sektor energetyki i transportu lotniczego oraz zatrudnieni w przetwórstwie spożywczym, fatalnie dotknięci pandemią, są egzemplifikacją przegranych. Przedstawieni zwycięzcy i pokrzywdzeni przez Covid-19 reprezentują różne sfery życia gospodarczego, jednak w mniejszym lub większym stopniu są powiązani z rolnictwem i przetwórstwem spożywczym. Badanie potwierdza, że funkcjonowanie i kondycja tych ostatnich zależą od sytuacji innych sektorów i różnych rynków oraz od zakłóceń międzynarodowych rozprzestrzenianych w warunkach otwartej gospodarki. Artykuł może zainteresować tak społeczność naukową, jak i decydentów w różnych obszarach polityki gospodarczej i społecznej. |
Abstract | The worldwide literature on the socio-economic impacts of the Covid-19 is extensive, covering individual enterprises and markets, economic sectors or branches, or the national and global economy. The current study is unique as it is a comprehensive compilation of the relevant evidence regarding economic entities and sectors of global or international significance and the societal groups from an angle of so-called "pandemic game" with some implications for the agri-food economy. Its main aim is to identify the actual and potential winners and losers of the pandemic. The winners’ notion covers actors, e.g. economic sectors or people groups those extraordinarily benefited or will benefit from a pandemic, extremely upgrading their financial or other performance. In turn, the losers include individuals or entities that incurred unusual costs or losses, worsened their results, or probably will face such pandemic consequences in the future. Some economic ideas also are considered. The article is based on the scientific, popular and grey literature as well as publicly available data to support research. The research uses deductive explanation methods. Results show that the biopharmaceutical industry, leading digital companies, shareholders in international retail chains, global financial holdings, food delivery companies, and the World’s richest people are among those who thrived exceptionally well in the new living and doing business conditions and can therefore be admitted as the current crisis’ winners. Adversely, the coronavirus victims, energy and air transport sectors, and food processing labour, all of them being harmfully affected by the pandemic, are examples of losers. Albeit the presented winners and losers represent various spheres of economic life, they are more or less related to the agriculture and food processing industry. The study confirms that the functioning and condition of the latter depend on the situation of other economic sectors, agents, and markets, and international disturbances spreading within an open economy. The paper can be of interest both to the research community, and decision-makers in different economic and social policy areas. |
Cytowanie | Zawojska A. (2021) Zwycięzcy i przegrani pandemii Covid-19: perspektywa globalna z uwzględnieniem gospodarki rolno-żywnościowej.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 21(36), z. 4: 54-75 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2021_T21(36)_n4_s54.pdf |
|
|
2. |
Ekonomika i Organizacja Logistyki, 2020 |
|
Köktaş A., Selçuk I. Transport sector energy use and carbon emissions: a study on sectoral fiscal policies
Autor | Altuğ Köktaş, Işıl Selçuk |
Tytuł | Transport sector energy use and carbon emissions: a study on sectoral fiscal policies |
Title | Zużycie energii i emisja dwutlenku węgla w sektorze transportu: badanie sektorowych polityki fiskalnej |
Słowa kluczowe | transportation, fiscal policy, carbon tax |
Key words | transport, polityka podatkowa, podatek węglowy |
Abstrakt | As the energy sector worldwide is largely based on fossil fuel consumption, the amount of global-scale carbon emissions continues to increase over the years. One of the most important reasons for the increase in emissions, the transportation sector, continues to develop with globalization. The development of land, sea, and air transport together with international trade brings environmental problems in parallel with the increase in energy consumption. Accordingly, it is estimated that one fourth of total carbon emissions today originate from the transportation sector. In this context, in order to combat environmental problems such as global warming and climate change on an international scale, initiatives such as the Paris Climate Agreement are being implemented and environmental policies to reduce the amount of emissions are being recommended. The aim of this study is to examine environmental policies, which have been discussed extensively in the literature, in terms of fiscal policy. In this context, fiscal policy tools such as taxes, subsidies, incentives, and regulations specific to the transport sector were discussed. This study, in which the descriptive method is used, argues that fiscal policy practices can be an effective method in reducing the amount of carbon emissions. |
Abstract | Sektor energetyczny na całym świecie w dużej mierze opiera się na paliwach kopalnych, co skutkuje ciągłym wzrostem emisji dwutlenku węgla na skalę światową. Jedną z najważniejszych przyczyn wzrostu emisji jest sektor transportu, którego rozwój jest powiązany z procesami globalizacji. Rozwój transportu lądowego, morskiego i lotniczego wraz z handlem międzynarodowym i zwiększonym zużyciem energii powoduje problemy środowiskowe. W związku z tym szacuje się, że jedna czwarta całkowitej emisji dwutlenku węgla pochodzi obecnie z sektora transportu. W tym kontekście, w celu zwalczania problemów środowiskowych, takich jak globalne ocieplenie i zmiany klimatyczne w skali międzynarodowej, wdrażane są takie inicjatywy, jak porozumienie klimatyczne z Paryża, a także zalecana jest polityka środowiskowa mająca na celu zmniejszenie ilości emisji. Celem niniejszego opracowania jest analiza polityki środowiskowej, która była szeroko omawiana w literaturze, pod kątem polityki fiskalnej. W tym kontekście omówiono narzędzia polityki fiskalnej, takie jak podatki, dotacje, zachęty i przepisy specyficzne dla sektora transportu. Niniejsze badanie, w którym zastosowano metodę opisową, dowodzi, że praktyki polityki fiskalnej mogą być skuteczną metodą zmniejszania ilości emisji dwutlenku węgla. |
Cytowanie | Köktaş A., Selçuk I. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOL_2020_T5_n3_s17.pdf |
|
|
3. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2016 |
|
Drzazga M., Karpa A., Łaguna T., Pawelec M., Piórkowski M. Customer transport preferences in services offered by the regional Olsztyn-Mazury airport in Szymany
Autor | Mateusz Drzazga, Anna Karpa, Teresa Łaguna, Michał Pawelec, Mariusz Piórkowski |
Tytuł | Customer transport preferences in services offered by the regional Olsztyn-Mazury airport in Szymany |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | air transport, regional airport, air transport offer, additional services, studying preferences |
Abstrakt | |
Abstract | The aim of the study was to research, analyse and evaluate preferences concerning the services offered by the Regional Olsztyn-Mazury Airport in Szymany. A questionnaire was used as the research tool. The researched groups were students and employees of the Faculty of Economics of Warminsko-Mazurski University in Olsztyn. Number of 1,136 people, accounting for 38.77% of the student body and employees, responded. Thus they were statistically representative. The theoretical part of the paper discusses air transport in Poland. Definitions and features of the air transport market are presented, as are the relationship between supply and demand for passenger transport services. Information about Polish airports is presented along with development trends of the airports and the role of the regional airports. The empirical section presents the characteristics of Regional Olsztyn-Mazury Airport in Szymany. Questionnaire respondents were described by gender, age, occupation and income. The preferences of the interviewees concerning transport services offered by the airport are presented. The research shows that a significant numer of respondents would be unwilling to use the services, though there are factors that could encourage them (lower prices and more services). The article also examines demand for a list of frequently visited destinations, the reasons for travelling, and the need to adjust transport services to demand. |
Cytowanie | Drzazga M., Karpa A., Łaguna T., Pawelec M., Piórkowski M. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2016_n1_s53.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2008 |
|
Nowaczyk J. Rozwój tanich przewozów lotniczych w Polsce
Autor | Justyna Nowaczyk |
Tytuł | Rozwój tanich przewozów lotniczych w Polsce |
Title | The Development of the Low Cost Carriers in Poland |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | Low cost carriers began their activity in Poland in the year 2003, before Poland’s accession to the European Union. Since 2004, this kind of transportation has become very popular and has been developing rapidly. The aim of the study is to present and analyze low cost carriers section of air transport in Poland |
Cytowanie | Nowaczyk J. (2008) Rozwój tanich przewozów lotniczych w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 69: 143-150 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2008_n69_s143.pdf |
|
|