1. |
Ekonomika i Organizacja Logistyki, 2020 |
|
Wicki L. The impact of WMS implementation on work productivity. The case of three distribution warehouses
Autor | Ludwik Wicki |
Tytuł | The impact of WMS implementation on work productivity. The case of three distribution warehouses |
Title | Wpływ wdrożenia systemu WMS na produktywność pracy. Przypadek trzech magazynów dystrybucyjnych |
Słowa kluczowe | WMS, warehouse, labour productivity |
Key words | WMS, magazyn, produktywność pracy |
Abstrakt | Solutions of Industry 4.0 cover more and more areas of the economy. In logistics, digitization applies to each of the functional areas. Introducing IT solutions in logistics leads to an increase in the reliability of communication, faster stock rotation, and a higher level of service. It enables higher work efficiency and overall productivity. Changes in work productivity in three warehouses as a result of the implementation of a WMS class system and accompanying necessary changes in the equipment and organization of warehouse space was analysed in this work. The source of data for the analysis was the measurement of labour productivity for 12 months: three months before the implementation of the WMS and nine after its implementation. Work productivity after the implementation of the WMS increased by 40% compared to the level before it. The period of introducing WMS and obtaining an increase in personnel productivity was at least six months. Labour productivity in the analysed period increased in each month of the analysis. Only one of the three warehouses showed stabilization of workforce productivity at a level 50% higher than before the implementation. The research results confirm that the presence of WMS in the warehouse makes it possible to reach a significant increase in work productivity in warehouses. |
Abstract | Cyfryzacja obejmuje coraz więcej obszarów gospodarki i życia społecznego. W logistyce obejmuje każdy z obszarów funkcjonalnych. Podstawowe cele, jakie są realizowane poprzez wdrożenia systemów informatycznych to wzrost szybkości i niezawodności obsługi, obniżenie strat, wzrost wydajności pracy, obniżka kosztów. W pracy analizowano zmiany produktywności pracy w trzech magazynach w wyniku wdrożenia systemu klasy WMS i koniecznych zmian w zakresie wyposażenia oraz organizacji przestrzeni magazynu. Podstawą analizy były wyniki pomiarów produktywności pracy w okresie 12 miesięcy: trzech przed wdrożeniem systemu i dziewięciu po wdrożeniu systemu. Stwierdzono, że produktywność pracy po pół roku od wdrożenia wzrosła o 40% w stosunku do poziomu przed wdrożeniem systemu WMS. Okres produkcyjnego uczenia się po zmianach wynosił co najmniej sześć miesięcy. Tylko w jednym z trzech magazynów zaobserwowano stabilizację produktywności pracy na poziomie o 50% wyższym niż przed wdrożeniem. Wdrożenie systemu WMS w istotnym stopniu przyczynia się do wzrostu produktywności pracy. |
Cytowanie | Wicki L. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOL_2020_T5_n3_s77.pdf |
|
|
2. |
Ekonomika i Organizacja Logistyki, 2020 |
|
Domagała J. Macro-logistics as tools for shaping today’s economy
Autor | Joanna Domagała |
Tytuł | Macro-logistics as tools for shaping today’s economy |
Title | Makrologistyka narzędziem kształtowania współczesnej gospodarki |
Słowa kluczowe | micro-logistic, macro-logistic, economy, Poland |
Key words | mikrologistyka, makrologistyka, gospodarka, Polska |
Abstrakt | The aim of the article is to determine the essence of micro- and macrologistics and to present the elements of the macro-logistics system as factors in the development of the Polish economy. Secondary data was used to present the current state and perspectives for the development of four elements of the macrologistics sub-system in Poland, i.e.: transport networks, systems of product distribution, infrastructure connected with the flow of information and systems for the management and treatment of waste. Also, the growing role of Polish logistics in Europe was noted. |
Abstract | Celem artykułu jest określenie istoty mikro- i makrologistyki oraz przedstawienie elementów systemu makrologistyki jako czynników rozwoju polskiej gospodarki. Wykorzystując dane wtórne, zaprezentowano stan i perspektywy rozwoju czterech elementów podsystemu makrologistycznego w Polsce tj.: sieci transportowych, systemów dystrybucji produktów, infrastruktury związanej z przepływem informacji oraz systemów zagospodarowywania i utylizacji odpadów. Wskazano również rosnącą rolę polskiej logistyki w Europie. |
Cytowanie | Domagała J. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOL_2020_T5_n3_s31.pdf |
|
|
3. |
Ekonomika i Organizacja Logistyki, 2020 |
|
Pavlić Skender H., Štefanić A., Zaninović P. The logistics performance analysis in European Union – EU-15 vs. EU-13
Autor | Helga Pavlić Skender, Antonela Štefanić, Petra Zaninović |
Tytuł | The logistics performance analysis in European Union – EU-15 vs. EU-13 |
Title | Analiza wydajności logistycznej w Unii Europejskiej – UE-15 vs. UE-13 |
Słowa kluczowe | logistics, logistics performance index – LPI, European Union, EU-15, EU-13 |
Key words | logistyka, wskaźnik wydajności logistyki – LPI, Unia Europejska, EU-15, EU-13 |
Abstrakt | Logistics accounts for 14% of total GDP in the European Union countries, which shows the importance of the logistics service and performance of the European Union countries. Logistics market of EU-15 countries is well developed while most of EU-13 countries need to address poor railway infrastructure and other political issues related to corruption and lack of competitiveness. However, EU-13 economies are growing fast and can benefit even more from the improvements in logistics market. Therefor this paper aims to analyze logistics performance in the European Union, distinguishing between EU-15 and EU-13 countries. For our analysis we use Worlds Bank Logistics Performance Index (LPI) which is a tool that measures the quality, velocity, accuracy and simplicity of the logistics processes. The analysis covers the period from 2010 to 2018. The results of our analysis show that some EU-13 countries are lagging behind EU-15 countries in terms of logistics performance, while countries like Poland, Czech Republic and Hungary are the best logistics performers among all EU-13 countries. Results also shows us correlation between logistics performance and economic growth which imply that EU-13 countries must take step forward in their logistics performance in order to integrate in regional and global supply chain and thus enhance their economic position and competitiveness. |
Abstract | Logistyka stanowi 14% całkowitego PKB krajów Unii Europejskiej, co wskazuje na duże znaczenie tego sektora dla wyników ekonomicznych krajów członkowskich Unii Europejskiej. Rynek logistyczny krajów UE-15 jest dobrze rozwinięty, podczas gdy większość krajów UE-13 powinno podjąć działania dla rozwoju słabej infrastruktury kolejowej oraz pochylić się nad kwestiami politycznymi związanymi z korupcją, czy brakiem konkurencyjności. Szybko rozwijające się gospodarki UE-13 mogą jednak skorzystać na poprawie rynku usług sektora logistycznego. Celem artykułu było określenie wydajności sektora logistyki w Unii Europejskiej z podziałem na kraje UE-15 i UE-13. W pracy wykorzystano wskaźnik wydajności logistyki według Banku Światowego (Logistics Performance Index – LPI), który jest narzędziem określającym jakość, szybkość, dokładność i prostotę procesów logistycznych. Analiza objęła okres od 2010 do 2018 roku. Wyniki wskazują, że niektóre kraje UE-13 pozostają w tyle za członkami UE-15 pod względem wyników logistycznych, podczas gdy kraje takie jak Polska, Czechy i Węgry osiągają najlepsze wyniki logistyczne wśród krajów UE-13. Wyniki wskazują również na korelację między wynikami logistyki a wzrostem gospodarczym. To oznacza, że kraje UE-13 muszą zrobić krok naprzód w swoich wynikach logistycznych, aby zintegrować się z regionalnym i globalnym łańcuchem dostaw, a tym samym poprawić swoją pozycję gospodarczą i konkurencyjność. |
Cytowanie | Pavlić Skender H., Štefanić A., Zaninović P. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOL_2020_T5_n3_s5.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2019 |
|
Klepacki B., Perkowska A. Rola logistyki w pogłębianiu procesów globalizacji
Autor | Bogdan Klepacki, Aleksandra Perkowska |
Tytuł | Rola logistyki w pogłębianiu procesów globalizacji |
Title | The Role of Logistics in Deepening Globalization Processes |
Słowa kluczowe | globalizacja, transport morski, przepływy towarów, ładunki drobnicowe, transport kontenerowy |
Key words | globalization, maritime transport, flow of goods, general cargo, container transport |
Abstrakt | W opracowaniu przedstawiono znaczenie logistyki w pogłębianiu globalizacji, zwłaszcza w zakresie wykorzystania transportu morskiego. Ten dział transportu jest bowiem najszerzej wykorzystywany w międzynarodowych przepływach towarów. Stwierdzono, że przewozy w skali świata od połowy lat 90. wzrosły prawie o połowę, do czego przyczyniło się najbardziej zwiększone przemieszczanie ładunków drobnicowych (2,6-krotnie) i kontenerowych (2 razy). Jeśli zostaną utrzymane dotychczasowe trendy o tempie procesów globalizacji w przyszłości będą decydować szybko rozwijające się państwa azjatyckie, zaś zmaleje rola rozwiniętych państw europejskich i Stanów Zjednoczonych. |
Abstract | The study presents the importance of logistics in deepening globalization, especially in the use of maritime transport. This transport industry is the most widely used in the international flow of goods. It was found that world-wide transport from the mid-1990s increased almost by half, which was due to the most increased shipment of general cargo (2.6 times) and container loads (2 times). If the current trends in the pace of globalization processes are maintained in the future, rapidly developing Asian countries will be the deciding factor, while the role of developed European countries and the United States will decline. |
Cytowanie | Klepacki B., Perkowska A. (2019) Rola logistyki w pogłębianiu procesów globalizacji .Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 19(34), z. 1: 59-67 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2019_T19(34)_n1_s59.pdf |
|
|
5. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2019 |
|
Dibrova A., Dibrova L., Dibrova M., Krylov Y. PERSPECTIVE DEVELOPMENT OF THE GRAIN MARKET AND ITS REGULATION MECHANISM IN UKRAINE
Autor | Anatolii Dibrova, Larysa Dibrova, Maksym Dibrova, Yaroslav Krylov |
Tytuł | PERSPECTIVE DEVELOPMENT OF THE GRAIN MARKET AND ITS REGULATION MECHANISM IN UKRAINE |
Title | |
Słowa kluczowe | grain market, grain production, mechanism, state regulation, logistics, export potential |
Key words | |
Abstrakt | The article gives an economic assessment of the current state of the grain industry development, determinesthe main factors influencing the formation of demand and supply on the grain market. The lack of efficiencyof the mechanism of regulation of the grain market in Ukraine is substantiated on the basis of the obtainedvalues of “market price support” indicators per 1 t of grain and “nominal coefficient of protection of producers”used in the countries of the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). Theforecasts of gross collections of cereals and legumes, as well as their volumes of domestic consumption inUkraine for the period up to 2025 are estimated. The state of transport and logistics infrastructure of the grainmarket of Ukraine is estimated. Based on the analysis carried out, strategic guidelines for the development ofthe grain market and its regulation mechanism are proposed. |
Abstract | |
Cytowanie | Dibrova A., Dibrova L., Dibrova M., Krylov Y. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2019_n3_s67.pdf |
|
|
6. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Michalski K. Megatrendy rozwojowe współczesnej branży pocztowej
Autor | Konrad Michalski |
Tytuł | Megatrendy rozwojowe współczesnej branży pocztowej |
Title | DEVELOPMENT MEGATRENDS OF THE CONTEMPORARY POSTAL INDUSTRY |
Słowa kluczowe | megatrendy rozwojowe, KEP, logistyka 4.0, komodyzacja, operator pocztowy |
Key words | development megatrends, CEP branch, logistics 4.0, commodization, postal operator. |
Abstrakt | Branża pocztowa, której tradycyjnym produktem są list i paczka, traktowana jest obecnie jako część szerszego rynku KEP (kurier, ekspres, paczka). Dla rynku KEP można zidentyfikować zjawiska rozwojowe (megatrendy) mające wpływ na jego funkcjonowanie w dłuższej perspektywie. Wiedza o tych zjawiskach powinna być podstawą każdej decyzji o strategicznym charakterze.Celem opracowania jest usystematyzowanie istoty zmian w otoczeniu branży pocztowej. Niektóre zjawiska w otoczeniu tego rynku już przyczyniły się do komodyzacji (utraty wartości i konieczności redefinicji podstawowych założeń) niektórych rodzajów usług, a w odniesieniu do innych, do ich całkowitego zniknięcia z rynku. Megatrendy w otoczeniu branży pocztowej decydują o tym, że publiczni operatorzy stoją dzisiaj przed koniecznością zmiany modeli funkcjonowania. Być może, w niedalekiej przyszłości, konieczność zmian będzie dotyczyć także paradygmatów zarządzania. Artykuł podejmuje tematykę branży pocztowej z perspektywy wyzwań w zakresie zarządzania, gdzie zauważyć można istotną lukę w polskim piśmiennictwie. Opracowanie ma charakter teoretyczny z aspektami praktycznymi i jest oparty na przeglądzie literatury naukowej oraz popularno-naukowej. W artykule dokonano aktualizacji literatury z punktu widzenia obecnego stanu rzeczy branży pocztowej. Wykorzystano wtórne źródła danych. |
Abstract | The postal industry, whose historical product are letter and parcel, is now treated as a part of the wider CEP market (courier, express, parcel). It is possible to identify, for the CEP market, development phenomena (megatrends) affecting its long-term functioning. The knowledge of these phenomena should be the basis for any strategic decision. The aim of the study is to systematize the essence of changes taking place in the environment of the postal industry. Some phenomena, surrounding this market, have already contributed to the commodization (the loss of value and the need to redefine the basic assumptions) of the certain types of services, and in relation to others, to their complete disappearance from the market. Megatrends in the environment of the postal industry decide that public operators face nowadays the necessity to change their operating models. Perhaps, in the near future, the need for a change will also apply to management paradigms. The article addresses the subject of the postal industry from the perspective of management challenges, where one can notice a significant gap in Polish literature. The study has a theoretical character with practical aspects and is based on a review of scientific and popular science literature. The article updates the literature taking into account the current state of the postal industry`s affairs. Secondary data sources were used. |
Cytowanie | Michalski K. (2019) Megatrendy rozwojowe współczesnej branży pocztowej.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 21(70): 172-185 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n70_s172.pdf |
|
|
7. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2019 |
|
Bednarz P., Michalski K., Popiel J. Carsharing jako forma logistyki współdzielenia w mieście
Autor | Paulina Bednarz, Konrad Michalski, Joanna Popiel |
Tytuł | Carsharing jako forma logistyki współdzielenia w mieście |
Title | Carsharing as a form of sharing logistic in city |
Słowa kluczowe | miasto, gospodarka współdzielenia, logistyka społeczna, logistyka miasta, carsharing |
Key words | city, sharing economy, social logistics, city logistics, carsharing |
Abstrakt | Głównym celem artykułu było przedstawienie carsharingu jako jednej z najbardziej popularnych form współdzielenia zasobów, w szerszym kontekście zmian zachodzących w otoczeniu współczesnego człowieka. Zmiany potrzeb dzisiejszego konsumenta i preferencji ich realizacji są obecne w dyskursie naukowym dotyczącym gospodarki współdzielenia (sharing economy), a także nowego nurtu badań: logistyki społecznej, w tym logistyki miasta. Artykuł ma charakter przeglądowy i opisowy. Posłużono się analizą literatury naukowej, publicystycznej i raportów. Wspomagające, dla przedstawionych spostrzeżeń, badanie ankietowe zostało przeprowadzone wśród użytkowników systemu carsharing w Warszawie, a jego wyniki zaprezentowano w formie opisowej i tabelarycznej. |
Abstract | The main goal of this article was to present carsharing as one of the most popular forms of sharing resources in the broader context of changes taking place in the environment of contemporary humans. Changes in the needs of today`s consumers and preferences of their implementation are present in the scientific discourse on the sharing economy, as well as a new trend of research: social logistics, including city logistics. The article is of a review and descriptive nature. The synthesis of scientific and journalistic literature and reports was adopted. Supporting the presented observations, the survey was conducted among the users of the carsharing system in Warsaw, and its results were presented in a descriptive and tabular form. |
Cytowanie | Bednarz P., Michalski K., Popiel J. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2019_n12_s65.pdf |
|
|
8. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Klepacki B. THE ROLE OF LOGISTIC FOR POLISH ECONOMY DEVELOPMENT
Autor | Bogdan Klepacki |
Tytuł | THE ROLE OF LOGISTIC FOR POLISH ECONOMY DEVELOPMENT |
Title | |
Słowa kluczowe | logistics, transport infrastructure, storage, Logistic Performance Index (LPI) |
Key words | |
Abstrakt | One of the most important sectors currently determining the economic situation of countries, regions, including rural areas and enterprises is logistics. The study presents the directions of the impact of logistics on the economy and changes in equipping Poland with more important elements of the logistics infrastructure, namely transport and storage infrastructure. The place of the logistics sector in the national economy was presented, measured by the share of transport, storage, information and communication, against the background of industry, trade and construction, in the creation of the Net Domestic Product. The logistic competitive position of Poland against the background of neighbouring countries was also determined. It was found that it is high, and logistics can be an important factor in the development of the country. The development of logistics at the Faculty of Economic Sciences at SGGW was also presented. |
Abstract | |
Cytowanie | Klepacki B. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n2_s353.pdf |
|
|
9. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2018 |
|
Kuziemska B., Pakuła K., Pieniak-Lendzion K., Trębicka J. Produkcja jabłek w Polsce – aspekty środowiskowe, ekonomiczne i logistyczne
Autor | Beata Kuziemska, Krzysztof Pakuła, Krystyna Pieniak-Lendzion, Joanna Trębicka |
Tytuł | Produkcja jabłek w Polsce – aspekty środowiskowe, ekonomiczne i logistyczne |
Title | The production of apple in Poland – environmental, economics and logistics aspects |
Słowa kluczowe | jabłka, rynek, produkcja, opłacalność, perspektywy rozwoju |
Key words | apples, market, production, profitability, development perspectives |
Abstrakt | Celem pracy była ocena warunków środowiskowo-ekonomicznych uprawy jabłek w Polsce, w tym warunków glebowo-klimatycznych, poziomu produkcji i jej opłacalności oraz struktury zagospodarowania na podstawie materiałów źródłowych za pomocą metody opisowej i porównawczej. Polska ze względu na swoje dobre warunki glebowo-klimatyczne jest największym producentem jabłek w Unii Europejskiej i jednym z większych w skali świata. W strukturze zagospodarowania tych owoców dominuje przetwórstwo (produkcja soku zagęszczonego), następnie export i bezpośrednie spożycie. Zwiększenie wartości współczynnika opłacalności produkcji jabłek wymaga stałej optymalizacji warunków uprawy, wprowadzenia koncepcji logistyki do sprawnego zarządzania zaopatrzeniem, produkcją i dystrybucją oraz poszukiwania nowych rynków zbytu i efektywnych sposobów zagospodarowania nadpodaży owoców. |
Abstract | The aim of this paper was to assess the environmental and economic conditions of apple cultivation in Poland, including soil and climate conditions, production level and its profitability, the structure of management based on source materials using a descriptive and comparative method. Due to good soil and climatic conditions, Poland is the largest producer of apples in the EU and one of the largest in the world. In the utilization structure of these fruits is dominated by food processing (especially production of concentrated juice), followed by export and direct consumption. Increasing the values of profitability production index, requires optimization of cultivation conditions, introduction of the logistics concept for efficient management of supply, production and distribution as well as searching for new markets and effective ways of managing the oversupply of fruit. |
Cytowanie | Kuziemska B., Pakuła K., Pieniak-Lendzion K., Trębicka J. (2018) Produkcja jabłek w Polsce – aspekty środowiskowe, ekonomiczne i logistyczne.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 122: 81-93 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2018_n122_s81.pdf |
|
|
10. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2016 |
|
Jałowiecka E., Jałowiecki P., Samiec P. Wpływ zaawansowania rozwiązań logistycznych i informatycznych na rentowność polskich przedsiębiorstw przemysłu spożywczego
Autor | Ewa Jałowiecka, Piotr Jałowiecki, Paulina Samiec |
Tytuł | Wpływ zaawansowania rozwiązań logistycznych i informatycznych na rentowność polskich przedsiębiorstw przemysłu spożywczego |
Title | THE IMPACT OF LOGISTICS AND ICT SOLUTIONS ADVANCEMENT ON THE PROFITABILITY OF POLISH FOOD ENTERPRISES |
Słowa kluczowe | zaawansowanie rozwiązań logistycznych, rentowność przedsiębiorstw, paradoks produktywności |
Key words | logistics solutions advancement, profitability of enterprises, productivity paradox |
Abstrakt | W pracy przedstawiono ocenę sprawności działania polskich przedsiębiorstw przemysłu spożywczego oraz ich rentowności z uwzględnieniem ich podziału branżowego oraz podziału według wielkości zatrudnienia. Przedstawiono również ocenę siły zależności pomiędzy poziomem zaawansowania wykorzystywanych rozwiązań z zakresu logistyki i zarządzania informacją a badanymi wskaźnikami efektywności i rentowności. Uzyskane wyniki potwierdzają występowanie w sektorze spożywczym paradoksu produktywności Solowa, co wskazuje na poszerzenie jego zakresu również o systemy logistyczne. Niemniej w niektórych branżach, np. mięsnej czy paszowej, wydaje się on nie występować. |
Abstract | The paper presents the evaluation of the efficiency of the Polish agri-food industry and its profitability taking into account its division of industry and employment size. It also evaluates the strength of the relationship between the level of advancement of the logistics and information management solutions used and the indicators of efficiency and profitability. The results confirm the presence of the Solow productivity paradox in the food sector, which shows that its scope is broadened by including logistics systems. However, it appears that in some industries, e.g. meat or feed industry, the Solow productivity paradox does not exist. |
Cytowanie | Jałowiecka E., Jałowiecki P., Samiec P. (2016) Wpływ zaawansowania rozwiązań logistycznych i informatycznych na rentowność polskich przedsiębiorstw przemysłu spożywczego.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 103, z. 2: 119-128 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2016_n2_s119.pdf |
|
|
11. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2016 |
|
Jałowiecki P. Zróżnicowanie polskich przedsiębiorstw spożywczych pod względem złożoności i poziomu zaawansowania systemów logistycznych
Autor | Piotr Jałowiecki |
Tytuł | Zróżnicowanie polskich przedsiębiorstw spożywczych pod względem złożoności i poziomu zaawansowania systemów logistycznych |
Title | RESEARCH AREAS OF LOGISTIC ACTIVITIES IN AGRI-FOOD COMPANIES IN POLAND |
Słowa kluczowe | struktura logistyki, efektywność przedsiębiorstw, przemysł rolno-spożywczy |
Key words | logistics structure, enterprises efficiency, agri-food industry |
Abstrakt | W pracy przedstawiono zróżnicowanie liczby dostawców surowców rolnych i odbiorców produktów żywnościowych, produktowego asortymentu, zasięgów głównych rynków zaopatrzenia i zbytu, posiadanych działów logistyki, poziomu złożoności struktury i poziomu zaawansowania stosowanych rozwiązań logistycznych, jak również kosztów logistyki, sytuacji finansowej i pozycji rynkowej polskich przedsiębiorstw rolno-spożywczych. Określono również najważniejsze zależności pomiędzy wymienionymi charakterystykami badanych przedsiębiorstw. Stwierdzono słabe zależności pomiędzy większą złożonością struktury logistyki i wyższym poziomem jej zaawansowania z jednej strony, a niższymi kosztami logistyki i lepszą pozycją rynkową z drugiej. W przypadku sytuacji finansowej stwierdzono zaś odwrotną zależność zarówno ze wskaźnikami WSL i WZL, jak i z pozycją na rynku. Wreszcie nie znaleziono istotnej statystycznie zależności pomiędzy niższymi kosztami działań logistycznych a sytuacją finansową i pozycją rynkową. |
Abstract | The paper presents diversification of suppliers of agricultural raw materials and recipients of food products, assortment of product, ranges main demand and supply markets, possession departments of logistics, the level of complexity of the structure and the level of advancement used logistic solutions as well as the cost of logistics, financial situation and the market position of Polish agri-food processing enterprises. It was also investigated the interactions between the main characteristics of the surveyed companies. We found a weak relationship between greater complexity of logistics structure and a higher level of its advancement on the one hand, and lower logistics costs and improved market position on the other. In the case of financial situation but found an inverse relationship with both indicators WSL and WZL as well as market position. Finally, no statistically significant correlation was found between lower costs of logistics operations and financial situation and market position. The obtained interesting results indicate the need for further research in this area in order to explain this peculiar paradox. |
Cytowanie | Jałowiecki P. (2016) Zróżnicowanie polskich przedsiębiorstw spożywczych pod względem złożoności i poziomu zaawansowania systemów logistycznych.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 103, z. 1: 62-73 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2016_n1_s62.pdf |
|
|
12. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2016 |
|
Gazdecki M. Hierarchizacja czynników kształtujących relacje przedsiębiorstw w kanałach dystrybucji środków ochrony roślin
Autor | Michał Gazdecki |
Tytuł | Hierarchizacja czynników kształtujących relacje przedsiębiorstw w kanałach dystrybucji środków ochrony roślin |
Title | Hierarchy of company relation factors in the distribution channels of crop protection products |
Słowa kluczowe | kanały dystrybucji, rynek instytucjonalny, relacje przedsiębiorstw, środki ochrony roślin. |
Key words | distribution channels, institutional market, companies relations, crop protection products. |
Abstrakt | W artykule przedstawiono specyfikę kanałów dystrybucji na rynku środków ochrony roślin oraz dokonano hierarchizacji czynników, które mogą determinować jakość relacji pomiędzy przedsiębiorstwami produkcyjnymi oraz przedsiębiorstwami handlowymi w kanałach dystrybucji na tym rynku. Wśród analizowanych czynników 6 można uznać za kluczowe. Należą one do dwóch obszarów, tj. „warunki współpracy i finanse” oraz „logistyka i dostawy”. Bez spełnienia oczekiwań firm dystrybucyjnych w tym zakresie nie będzie możliwe osiągnięcie satysfakcji ze współpracy, a podejmowanie innych działań będzie mało skuteczne. Można też postawić pytanie, czy bardzo zróżnicowane działania podejmowane przez producentów w celu tworzenia relacji nie świadczą o rozpraszaniu wysiłku inwestycyjnego? |
Abstract | This paper discusses specific features of distribution channels in the crop protection products market. A hierarchy of factors influencing the quality of relationship between producers and traders in the distribution channels within this market is created . Six of the factors can be considered as the key ones. They can be grouped into “terms of cooperation and finance” and “logistics and delivery”. Meeting expectations of distributors in this area is a vital factor for achieving satisfaction from the cooperation – without it, undertaking other actions would be ineffective. There is still a question if undertaking by a manufacturer multiple activities in order to create a good relationship with business partners do not make their investment effort ineffective? |
Cytowanie | Gazdecki M. (2016) Hierarchizacja czynników kształtujących relacje przedsiębiorstw w kanałach dystrybucji środków ochrony roślin.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 113: 131-144 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2016_n113_s131.pdf |
|
|
13. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2016 |
|
Boiko V., Hubeni Y., Olishchuk P. Tools and Mechanisms for Rural Area Development in the State Economic Security Policy System
Autor | Vitalii Boiko, Yurij Hubeni, Petro Olishchuk |
Tytuł | Tools and Mechanisms for Rural Area Development in the State Economic Security Policy System |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | rural areas, economic security, social and economic development, state economic security policy, economic mechanism, diversification |
Abstrakt | |
Abstract | The article studies the regional-sectoral dimension of the correlation between the development of rural areas and the economic security of the state. The structural approaches are determined by the positioning of the economic mechanism of rural area development in the system of state economic security. The paper identifies key risks and describes their destabilizing impact on rural area development in the context of the economic, social and environmental spheres. A set of tools and mechanisms are worked out to stimulate the development of rural areas within the framework of the state policy of economic security; these the key mechanisms are administrative and management, organizational and economic, socio-humanitarian, logistics and infrastructural, and environmental protection. |
Cytowanie | Boiko V., Hubeni Y., Olishchuk P. (2016) Tools and Mechanisms for Rural Area Development in the State Economic Security Policy System.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 16(31), z. 4: 131-139 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2016_T16(31)_n4_s131.pdf |
|
|
14. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2013 |
|
Rokicki T. Skala działania a organizacja transportu w przedsiębiorstwach agrobiznesu
Autor | Tomasz Rokicki |
Tytuł | Skala działania a organizacja transportu w przedsiębiorstwach agrobiznesu |
Title | The scale of operations and transport organization in agribusiness enterprises |
Słowa kluczowe | : logistyka, agrobiznes, transport, wielkość przedsiębiorstwa |
Key words | logistics, agribusiness, transport |
Abstrakt | W artykule przedstawiono organizację transportu w przedsiębiorstwach agrobiznesu. Badania przeprowadzono w 504 przedsiębiorstwach. W artykule przedstawiono relacje między skalą działalności a organizacją transportu w firmach. Przedsiębiorstwa wykorzystywały głównie transport własny lub kombinację własnego z obcym. Rzadko stosowano wyłącznie transport obcy. Jeżeli już korzystano z usług, to dotyczyły one głownie przewozów, a rzadziej spedycji. Przeprowadzone badania potwierdzają duży wpływ skali działania na organizację transportu. |
Abstract | The article presents the results of research on the organization of the transport in agribusiness companies. The research was conducted at 511 enterprises. This article presents the relationship between the scale of operations and transport organization in enterprises. The enterprises surveyed mainly used their own transport or a combination of own and third party transport. Use of third party transport services only was not a frequent choice. If such services were used at all, they related mainly to transportation and less frequently to forwarding. Research confirms the great influence of scale of operation on the organization of transport. |
Cytowanie | Rokicki T. (2013) Skala działania a organizacja transportu w przedsiębiorstwach agrobiznesu.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 9(58): 405-415 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2013_n58_s405.pdf |
|
|
15. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2009 |
|
Lubańska A. System scentralizowanych dostaw w sieciach hipermarketów – korzyści i zagrożenia dla dostawców owoców i warzyw
Autor | Aleksandra Lubańska |
Tytuł | System scentralizowanych dostaw w sieciach hipermarketów – korzyści i zagrożenia dla dostawców owoców i warzyw |
Title | System of Centralized Deliveries to the Supermarket Chains – Advantages and Threats for Fruit and Vegetable Producers |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | At the beginning of hyper- and supermarkets’ presence in Poland, distribution of goods was based on direct deliveries from producers or middlemen to the specific stores. For the last few years the majority of supermarket chains have switched to supplying goods from their own or outsourced distribution centres. Central fresh food stuffs’ warehouses are based on the cross-docking system. The centralization of deliveries is perceived by fruit and vegetable producers in various ways. Cross-docking enables the supermarket chains to have full control over logistics and its safety, high availability of supply, reduction of storage space in the stores and reduction of the loss level |
Cytowanie | Lubańska A. (2009) System scentralizowanych dostaw w sieciach hipermarketów – korzyści i zagrożenia dla dostawców owoców i warzyw.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 74: 81-90 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2009_n74_s81.pdf |
|
|
16. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2009 |
|
Motowidlak U. Aktywność gospodarstw rolnych w Polsce w budowaniu łańcuchów dostaw
Autor | Urszula Motowidlak |
Tytuł | Aktywność gospodarstw rolnych w Polsce w budowaniu łańcuchów dostaw |
Title | Activity of farms in Poland in building a delivery chain |
Słowa kluczowe | rolnictwo, logistyka, łańcuch logistyczny |
Key words | agriculture, logistics, logistic chain |
Abstrakt | Artykuł poświęcony jest prezentacji struktury agrarnej polskiego rolnictwa i jej wpływu na aktywność gospodarstw jako dostawców surowców dla przedsiębiorstw przemysłu spożywczego. W artykule wykazano, iż trwające od dwudziestu lat przemiany obszarowe gospodarstw indywidualnych w Polsce mają właściwy kierunek, jednak tempo tych zmian jest niezadowalające. W latach 1988- 2008 liczba gospodarstw indywidualnych o powierzchni powyżej 1 ha użytków rolnych zmniejszyło się o 16%. W strukturze agrarnej nadal dominują gospodarstwa małe. W 2007 udział gospodarstw indywidualnych z grupy obszarowej 1-5 ha wynosił 57,4% ogółu gospodarstw indywidualnych o areale powyżej 1 ha użytków rolnych. Natomiast gospodarstwa o powierzchni powyżej 15 ha stanowiły w 2007 roku tylko 11% analizowanej grupy gospodarstw. Zwrócono jednocześnie uwagę na duże zróżnicowanie aktywności ekonomicznej gospodarstw między poszczególnymi grupami obszarowymi. Wraz ze wzrostem areału zwiększała się skłonność gospodarstw do koncentracji pionowej i poziomej w łańcuchach dostaw. W 2005 roku 43,7% gospodarstw o areale powyżej 15 ha było członkami grup producenckich. Natomiast dla gospodarstw z grupy obszarowej 1-5 ha wielkość ta wynosiła 1,3%. Istniejąca struktura agrarna polskiego rolnictwa utrudnia więc poprawę poziomu organizacji w łańcuchu dostaw żywności. |
Abstract | The article presents the agrarian structure of Polish agriculture and the influence of this structure on the activity of farms as deliverers of raw materials for food industry. It has been shown that the area changes in private farms in Poland have admittedly the right direction but the dynamics of those changes is to slow. In 1998-2008 the number of private farms having agricultural land bigger than 1 hectare decreased by about 16 percent. The agrarian structure is dominated by small farms. In 2007 the part of private farms with area between 1 and 5 hectare amounted to 57.4 percent of all private farms with area of more than 1 hectare. However, farms with area of more than 15 hectare constituted in 2007 only 11 percent of the analyzed group of farms. An attention has also been paid to the great variety of economic activity of farms belonging to different area groups. Along with a growth of area a tendency increased in farms to the vertical and horizontal concentration in delivery chain. 43.7 percent of farms with area bigger than 15 hectare were members of producer’s groups in 2007. The same index for the area group between 1 and 5 hectare amounted to 1.3 percent. Therefore the existing agrarian structure of Polish agriculture hinders an improvement of organizational level in the food delivery chain |
Cytowanie | Motowidlak U. (2009) Aktywność gospodarstw rolnych w Polsce w budowaniu łańcuchów dostaw.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 8(23), z. : 131-141 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2009_T8(23)_n_s131.pdf |
|
|
17. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2008 |
|
Franc-Dąbrowska J., Zbrowska M. Prognozowanie finansowe dla spółki X – spółka logistyczna
Autor | Justyna Franc-Dąbrowska, Małgorzata Zbrowska |
Tytuł | Prognozowanie finansowe dla spółki X – spółka logistyczna |
Title | FINANCIAL FORECASTING FOR A COMPANY X – A LOGISTIC BUSINESS |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | This study presents forecasted financial statements for the logistics company. The forecast was verified against actual results. Identified deviations were caused by random incidents, which couldn’t have been anticipated when forecast was made. It was found that financial forecasting is useful both in financial analysis and identification of strengths and weaknesses in corporate financial management |
Cytowanie | Franc-Dąbrowska J., Zbrowska M. (2008) Prognozowanie finansowe dla spółki X – spółka logistyczna.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 64: 251-270 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2008_n64_s251.pdf |
|
|