1. |
Ekonomika i Organizacja Logistyki, 2020 |
|
Klepacki B., Mindewicz P. The volatility of price offers of passenger airlines on the example of the Warsaw – Brussels route
Autor | Bogdan Klepacki, Paulina Mindewicz |
Tytuł | The volatility of price offers of passenger airlines on the example of the Warsaw – Brussels route |
Title | Zmienność ofert cenowych przewoźników pasażerskich na przykładzie trasy Warszawa – Bruksela |
Słowa kluczowe | air communication, ticket prices, pricing policy |
Key words | komunikacja lotnicza, ceny biletów, polityka cenowa |
Abstrakt | In the study, the authors dealt with the price offer of four air carriers on the Warsaw – Brussels route. There were two traditional carriers (LOT Polish Airlines and Lufthansa) and two low-cost carriers (Ryanair and Wizz Air). The analysis considered changes in the ticket prices for a flight on a specific day over six months. A diversified pricing policy was found. Low-cost carriers and Lufthansa changed prices frequently but to a small extent. On the other hand, the cost of a ticket on Polish airlines was gradually increasing, the fastest in the last month before the flight. To minimize the ticket price at PLL LOT, a reservation had to be made at least three months before the flight. The lowest price of a Lufthansa and Ryanair ticket occurred a month before departure. On the other hand, at Wizz Air, the final price was lower than that offered at the beginning of the study. |
Abstract | W opracowaniu autorzy podjęli problematykę oferty cenowej czterech przewoźników lotniczych na trasie Warszawa – Bruksela. Było to dwóch przewoźników tradycyjnych (PLL LOT i Lufthansa) oraz dwóch niskokosztowych (Ryanair i Wizz Air). W analizie uwzględniono zmiany cen biletu na lot konkretnego dnia w półrocznym okresie. Stwierdzono zróżnicowaną politykę cenową. Przewoźnicy niskokosztowi oraz Lufthansa zmieniali cenę często, ale w niewielkim zakresie. Z kolei koszt biletu w polskich liniach stopniowo rósł, najszybciej w ostatnim miesiącu przed lotem. W minimalizacji ceny biletu w PLL LOT należało dokonać rezerwacji minimum trzy miesiące przed lotem. Najniższa cena biletu Lufthansy oraz Ryanair wystąpiła na miesiąc przed wyjazdem. Z kolei w Wizz Air cena ostateczna była niższa od zaoferowanej na początku badania. |
Cytowanie | Klepacki B., Mindewicz P. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOL_2020_T5_n3_s93.pdf |
|
|
2. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2016 |
|
Drzazga M., Karpa A., Łaguna T., Pawelec M., Piórkowski M. Customer transport preferences in services offered by the regional Olsztyn-Mazury airport in Szymany
Autor | Mateusz Drzazga, Anna Karpa, Teresa Łaguna, Michał Pawelec, Mariusz Piórkowski |
Tytuł | Customer transport preferences in services offered by the regional Olsztyn-Mazury airport in Szymany |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | air transport, regional airport, air transport offer, additional services, studying preferences |
Abstrakt | |
Abstract | The aim of the study was to research, analyse and evaluate preferences concerning the services offered by the Regional Olsztyn-Mazury Airport in Szymany. A questionnaire was used as the research tool. The researched groups were students and employees of the Faculty of Economics of Warminsko-Mazurski University in Olsztyn. Number of 1,136 people, accounting for 38.77% of the student body and employees, responded. Thus they were statistically representative. The theoretical part of the paper discusses air transport in Poland. Definitions and features of the air transport market are presented, as are the relationship between supply and demand for passenger transport services. Information about Polish airports is presented along with development trends of the airports and the role of the regional airports. The empirical section presents the characteristics of Regional Olsztyn-Mazury Airport in Szymany. Questionnaire respondents were described by gender, age, occupation and income. The preferences of the interviewees concerning transport services offered by the airport are presented. The research shows that a significant numer of respondents would be unwilling to use the services, though there are factors that could encourage them (lower prices and more services). The article also examines demand for a list of frequently visited destinations, the reasons for travelling, and the need to adjust transport services to demand. |
Cytowanie | Drzazga M., Karpa A., Łaguna T., Pawelec M., Piórkowski M. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2016_n1_s53.pdf |
|
|
3. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2014 |
|
Krawczyk P., Ozimek I. Prawa pasażerów w ocenie respondentów
Autor | Przemysław Krawczyk, Irena Ozimek |
Tytuł | Prawa pasażerów w ocenie respondentów |
Title | Rights of passengers in the opinion of respondents |
Słowa kluczowe | pasażer, transport, prawo, turystyka, przewoźnik, ochrona praw pasażera |
Key words | passenger, transport, law, tourism, carrier, passenger security |
Abstrakt | Głównym celem badań była ocena poziomu przestrzegania praw pasażerów w Polsce w świetle badania ankietowego dotyczącego zdiagnozowania świadomości osób korzystających z transportu w zakresie praw i obowiązków przysługujących pasażerom podczas przewozu, a także istniejących regulacji prawnych. Prowadzenie działalności w zakresie transportu pasażerskiego regulowane jest prawnie. Każda gałąź transportu ma swoją specyfikę, która wyklucza stworzenie jednego uniwersalnego aktu prawnego regulującego przewóz osób. W przypadku złamania prawa lub zaniedbania praw przez przewoźnika, najbardziej przydatna byłaby pasażerowi wiedza na temat możliwych sposobów dochodzenia roszczeń. Niestety deklarowany przez respondentów poziom wiedzy nie jest wykorzystywany przez nich w praktyce, ponieważ liczba skarg i wysuwanych roszczeń jest niewielka, w porównaniu do liczby osób uważających się za pokrzywdzonych. Dlatego tak ważne staje się prowadzenie działalności edukacyjnej i informacyjnej przez organizacje i instytucje działające na rzecz ochrony praw pasażerów. |
Abstract | The main purpose of this paper is the analysis of the abidance of rights of passengers using various forms of transport. Another purpose is the examination of what is the knowledge of passengers’ rights among the travellers. Using transport regardless of its mode is regulated by law. Each branch of transport is characterized differently, which excludes the creation of one unitary law concerning various branches of transport. To assure passengers better security, a few organizations and institutions were established. The most important knowledge for passengers, whose rights aren’t obeyed is the information required to process their claim. Unfortunately declared level of knowledge of passengers’ rights is not put into practice, because the amount of complaints isn’t large in comparison to the number of people regarded as disadvantaged. |
Cytowanie | Krawczyk P., Ozimek I. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2014_n1_s69.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2010 |
|
Jurkowski R. Interes konsumenta a interes banku w umowach o kredyt na zakup samochodu
Autor | Ryszard Jurkowski |
Tytuł | Interes konsumenta a interes banku w umowach o kredyt na zakup samochodu |
Title | Consumer interest of a bank interest in contracts for the purchase of credit car |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Artykuł przedstawia zasady kształtowania interesów stron w umowach kredytu na zakup samochodu osobowego, zawieranych pomiędzy bankami a konsumentami. Przedstawiono pojęcie umowy kredytu oraz umowy kredytu konsumenckiego. Przedstawiono formy, zakres i dokumentację umowy kredytowej. Wykazano, iż treść umowy kredytowej kształtowana jest przede wszystkim w regulaminach umów kredytowych. W artykule przedstawiono także pojecie konsumenta oraz wykazano jego pozycję prawną, jako strony konsumenckich umów kredytowych. Analizie porównawczej pierwotnej podano treści wzorców umów lub regulaminów umów kredytowych zawieranych z konsumentami na finansowanie zakupu samochodu osobowego, ze szczególnym uwzględnieniem klauzul dotyczących zabezpieczenia spłaty kredytu. Analizy porównawczej dokonano na podstawie dokumentów i odpowiedzi uzyskanych w wyniku bezpośrednich lub elektronicznych kontaktów z bankami, które oferowały konsumentom kredytu na zakup samochodu w okresie marzec – kwiecień 2010 r. Bankom przedstawiono zapytanie potencjalnego klienta o udzielenie kredytu na zakup samochodu, o charakterystyce przedstawionej w artykule. |
Abstract | The article presents the principle of making the parties interests in contracts a loan for the purchase of a car, entered into between banks and consumers. Presented is the concept of credit agreement and the agreement of consumer credit. Presents the form, scope and documentation of the credit agreement. It has been shown that the content of the credit agreement are shaped primarily in the rules of credit agreements. The article presents the concept of consumer and demonstrated its legal position, as part of consumer credit agreements. Comparative analysis of the original contract specified content standards or rules of credit contracts concluded with consumers to finance the purchase of passenger cars, with particular attention to the clauses relating to security for repayment of loan. Comparative analysis was made on the basis of documents and responses received through direct or electronic contacts with the banks that offered credit to consumers for the purchase of a car during the period March - April 2010, Banks presents a potential clients request for a loan to buy a car, with characteristics as presented in the article |
Cytowanie | Jurkowski R. (2010) Interes konsumenta a interes banku w umowach o kredyt na zakup samochodu.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 4(53): 227-237 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2010_n53_s227.pdf |
|
|