10.22630/TIRR.1711693870
1711693870
sggw
wwwwne@mail.sggw.pl
Tomasz Ruchniewicz
Turystyka i Rozwój Regionalny
TiRR
2353-9178
2543-8859
10.22630/TIRR
http://tir.wne.sggw.pl/
06
10
2019
06
05
2019
11
10.22630/TIRR.2019.11
https://sj.wne.sggw.pl/tirr/2019/vol/issue11
Zarządzanie produktami turystycznymi na przykładzie lokalnych grup działania
Małgorzata
Bogusz
Uniwersytet Rolniczy im. H. Kołłątaja w Krakowie
https://orcid.org/0000-0002-0852-1148
A tourist product is all goods and services purchased by tourists, as well as tourist values that they use and which are of particular interest to them. The purpose of the study was to characterize and evaluate tourism products created and managed in cooperation with Local Action Groups. Secondary sources were used in the study. In the empirical part, the websites of local action groups were analyzed, based on which three examples of tourist products created with the support of Local Action Groups were selected.Obtained research results clearly indicate the involvement of Local Action Groups in the development of tourism in their areas of activity, and the described products can be an example of creating a brand of a given region, while using natural, landscape and cultural resources, and the involvement of the local community.
06
05
2019
5
12
10.22630/TIRR.2019.11.1
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s5
-
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s5
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s5.pdf
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s5.pdf
Balińska A., Sieczko A., Zawadka J.: Turystyka. Wybrane zagadnienia, Difin, Warszawa 2014.
Balińska A.: Konkurencyjność produktu turystyki wiejskiej w opinii turystów, Acta Scientiarum Polonorum, Oeconomia 2010, nr 9(4), s. 5–14.
Bogusz M., Tomaszewski M.: Sieciowe produkty turystyki wiejskiej jako przykład innowacji na obszarach wiejskich, [w:] Sieci współpracy w turystyce wiejskiej: stan obecny i nowe wyzwania, J. Wojciechowska (red.), Uniwersytet Łódzki, Centrum Doradztwa Rolniczego, Kraków 2017.
Brelik A., Bogusz M.: Wpływ otoczenia instytucjonalnego na rozwój gospodarstw agroturystycznych w Karpatach polskich, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu 2011, nr 13(8), s. 19–23.
Jęczmyk A., Maćkowiak M.: Lokalne grupy działania jako przykład współpracy sieciowej sprzyjającej tworzeniu produktu turystycznego, [w:] Gospodarka turystyczna w regionie, A. Rapacz (red.), Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu 2013, nr 304, s. 114–123.
Kurek W.: Turystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Leśniak L.: 2012, Rola lokalnych grup działania w tworzeniu wiejskiego produktu turystycznego, [w:] Wiejski produkt turystyczny. Doświadczenia i wyzwania, J. Majewski (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa, Kielce 2012.
LGD „Kraina wokół Lublina”: Turystyka, Pakiety turystyczne, http://www.krainawokollublina.pl/index.php/turystyka/pakiety-turystyczne (dostęp: 27.10.2019).
Niezgoda A., Zmyślony P.: Popyt turystyczny, [w:] Uwarunkowania i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 2003.
Oficjalna strona informacji turystycznej Gminy Ciężkowice, Pleśna, Wojnicz, Zakliczyn, http://it.dunajecbiala.pl/pl/00208,pakiety_turystyczne (dostęp: 27.10.2019).
Panasiuk A.: Produkt turystyczny. Pojęcie, struktura, uwarunkowania kreowania, [w:] Produkt turystyczny. Innowacje – marketing – zarządzanie, M. Dębski, U. Żuławska (red), Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk, Łódź 2019.
Poradnik dla lokalnych grup działania w zakresie opracowania lokalnych strategii rozwoju na lata 2014–2020, Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na podstawie wyników prac Zespołu Roboczego ds. Opracowania Zakresu Lokalnych Strategii Rozwoju przy Grupie tematycznej ds. Podejścia Leader, Warszawa 2015.
Prus P., Roman M., Ramczykowska A.: Czynniki przyrodniczo-rolnicze i ekonomiczne determinujące rozwój agroturystyki w Powiecie Kościerskim, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce 2017, nr 3(26), s. 96–107.
Puchała J.: Pierwsze doświadczenia Lokalnych Grup Działania w zarządzaniu rozwojem lokalnym z wykorzystaniem metodologii budowania sieciowego produktu markowego w turystyce wiejskiej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa, Kielce 2011.
Roman M., Niedziółka A.: Agroturystyka jako forma przedsiębiorczości na obszarach wiejskich, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2017.
Roman M., Prus P., Ramczykowska A.: .: Agritourism as a form of income diversification on farms in Kościerski District, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu 2017, nr (19)1, s. 151–157.
Sieczko A., Parzonko A.J.: Wsparcie instytucjonalne promocji turystyki wiejskiej, Wydawnictwo Turystyka i Rozwój Regionalny 2018, nr 10, s. 85–95.
Stowarzyszenie LGD „Stobrawski Zielony Szlak”: Pakiety turystyczne, http://stobrawskiszlak.pl/679/pakiety-turystyczne.html?Page=1 (dostęp: 27.10.2019).
Strzembicki L.: Budowanie marki turystyki wiejskiej – podstawowe determinanty i kierunki działań, [w:] Marka wiejskiego produktu turystycznego inicjatywy i inspiracje, E. Kmita-Dziasek (red.), Wydawnictwo Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Krakowie, Kraków 2009.
Wojcieszak M.: Produkty turystyczne na obszarach metropolitalnych, [w:] Wyzwania w rozwoju turystyki, A. Balińska (red.), Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2016.
Zakres procesów internacjonalizacji na rynku serów
Joanna
Domagała
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
https://orcid.org/0000-0001-9801-4344
The aim of the paper was to define geographic scope of internationalization the cheese market based on Elzinga–Hogarty method. Using secondary data (Food and Agriculture Organization, Institute of Agricultural and Food Economics) were find that the cheese market is international in the scope, and this scope is evolving from country to semi-global. Cheese market consists Poland, USA and 9th EU countries in 2014. Such market has production of 13 643 thousand tones, consumption of 12 970 thousand tones and export and import at the level of 1361 thousand tones, 688 thousand tones, respectively.
06
05
2019
13
22
10.22630/TIRR.2019.11.2
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s13
-
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s13
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s13.pdf
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s13.pdf
Anioł W.: Geneza i rozwój procesu globalizacji, Centralny Ośrodek Metodyczny Studiów Nauk Politycznych, Warszawa 1989.
Chechelski P.: Wpływ procesów globalizacji na polski przemysł spożywczy, Studia i Monografie, IERiGŻ-PIB 2008, nr 145, s.
Chechelski P.: Zmiany zachodzące w przemyśle spożywczym w Polsce pod wpływem korporacji transnarodowych w XXI wieku, Zagadnienia Ekonomiki Rolnej, IERiGŻ-PIB 2017, nr 4(353).
Dicken P.: Global Shifts. The Internalization of Economic Activity, Guilford Press, New York 1992.
Elzinga K.G.: Defining Geografic Market Boundaries, Antitrust Bulletin 1981, nr 23.
Elzinga K.G., Hogarty T.F.: The Problem of Geografic Market Delineation in Antimerger Suits, Antitrust Bulletin 1973, nr 18, s. 45–81.
Elzinga K.G., Hogarty T.F.: The Problem of Geographic Market Delineation Revisited: The Case of Coal, Antitrust Bulletin 1978, nr 23, s. 1–18.
Gorynia M.: Delimitacja systemów gospodarczych w naukach ekonomicznych, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 1993, nr 2, s. 65–72.
McGrew A.: Conceptualizing Global Politics [w:] Global Poltics, A. McGrew (red.), Polity Press, Cambridge 1992.
Pietrzak M.: Problem geograficznego zakresu rynków/sektorów w dobie globalizacji i regionalizacji, Zagadnienia Ekonomiki Rolnej 2014, nr 1, s. 3–21.
Pietrzak M., Roman M., Mucha M.: Określenie zasięgu geograficznego rynku cukru z wykorzystaniem metody Elzinga-Hogarty, Zagadnienia Ekonomiki Rolnej 2016, nr 1, s. 22–41.
Pietrzak M., Roman M., Mucha M.: Zmiany we wspólnej organizacji rynku cukru a jego zasięg geograficzny, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Problemy Rolnictwa Światowego 2016, nr 16(2), s. 9–18.
Roman M.: Zastosowanie metody E-H do określenia zasięgu geograficznego rynku masła, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu 2016, nr 8(3), s. 298–302.
Witek-Hajduk M. K.: Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa 2010.
Zorska A.: Ku globalizacji. Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Geneza i pojęcie żywności lokalnej w powiązaniu z ideą zrównoważonejkonsumpcji
Elżbieta
Goryńska-Goldmann
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
This paper reviews the conceptual apparatus and the genesis of local food, on the basis of definitions and with respect to legal conditions, as well as the popular ways of interpretation of local food and scientific research performed by different centers and institutions – both domestic and foreign. On the basis of that, the paper presents the author’s own proposition concerning the abovementioned issue. The aim of the paper is to present the genesis and the definition of local food in the perspective of sustainable consumption. While conducting the research, the scientific literature concerning the subject was reviewed, and the findings were documented with available statistical and market information. The research showed that public institutions see the potential of local food and hope that it can drive the development of rural areas in the European Union. Local food is an alternative approach to the way in which food consumption can be turned into a sustainable one. Informed and responsible consumers, who are aware of their own limitations and value tradition, provide some new quality to the society (as they constitute a specific form of social capital), what translates into bigger local food production possibilities and is the basis for the further development of sustainable consumption.
06
05
2019
23
35
10.22630/TIRR.2019.11.3
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s23
-
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s23
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s23.pdf
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s23.pdf
Atkins P.J., Bowler, I.R.: Food in Society: Economy, Culture, Geography, Arnold, Londyn 2001.
10.3390/nu11092229
10.18564/jasss.3901
Czapiński J., Panek T.: Objective and subjective quality of life in Poland, Social Diagnosis 2015, nr 9(4), s. 272.
Darby K., Batte, M. T., Ernst S., Roe, B.: Decomposing Local: A ConjointAnalysis of Locally Produced Foods, American Journal of Agricultural Economics 2008, nr 90(2), s. 476–486.
Goryńska-Goldmann E., Gazdecki M.: Consumers’ awareness of the term sustainable consumption. International Scientific Days 2018, Towards Productive, Sustainable and Resilient Global Agriculture and Food Systems, Conference Proceedings, Volter Kulwer, Nitra 2018, https://spu.fem.uniag.sk/mvd2018/isd2018_proceedings/isd_conference_proceedings.pdf (dostęp: 20.10.2019)
Goryńska-Goldmann E.: Consumer information need in the food market, [w:] Relationships on food markets. Consumers’ perspectives, M. Gazdecki, E. Goryńska-Goldmann (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań 2018.
Gradziuk B.: Postawy i zachowania producentów oraz nabywców względem żywności lokalnej, Annals Annals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists 2015, nr 7(3), s. 96–102.
Hartman Group: Consumer understanding of buying local, Hartbeat, 2008, 27, http://www.hartmangroup.com/hartbeat (dostęp: 23.09.2019).
Hamulczuk M.: Struktury rynku i kierunki ich zmian w łańcuchu marketingowych żywności w Polsce i na świecie, Wydawnictwo IERiGŻ-PIB, Warszawa 2015.
Harland J.I., Buttriss J., Gibson S.: Achieving eatwell plate recommendations: is this a route to improving both sustainability and healthy eating?, British Nutrition Foundation Nutrition Bulletin 2012, nr 37, s. 324–343.
10.17306/JARD.2015.47
Kamiński A.: Uwarunkowania osiągnięcia sukcesu w rozwoju turystyki specjalistycznej i kwalifikowanej na terenach wiejskich, [w:] Turystyka rekreacyjna oraz turystyka specjalistyczna: praca zbiorowa, A. Burzyński, M. Łabaj (red.), Biuro Ekspertyz Finansowych, Marketingu i Consultingu Uniconsult, Warszawa 2003.
McEachern M.G., Warnaby G., Carrigan M., Szmigin I.: Thinking locally, acting locally? Conscious consumers and farmers’ markets, Journal of Marketing Management 2010, nr 26(5), s. 395–412.
Macdiarmid J., Kyle J., Horgan G., Loe J., Fyfe A., John-stone A., McNeill G.: Livewell: a balance of healthy and sustainable food choices. Livewell Report, Rowett Institute of Nutrition and Health University of Aberdeen 2011.
Martinez S., Hand M., Pra M. D., Pollack S., Ralston K., Smith T., Vogel S., Clark S., Lohr L., Low S., Newman C.: Local Food Systems: Concepts, Impacts, and Issues, Department of Agriculture, Economic Research Service 2010, nr 97, s. 27–32.
Matysiak-Pejas R., Cieślik J., Borecka A., Sowula-Skrzyńska E.: Lokalne systemy żywnościowe i ich znaczenie dla obszarów wiejskich, Annals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists 2017, nr 19(5), s. 143–148.
Michalczyk J.: Znaczenie lokalnej żywności oraz krótkich łańcuchów dostaw w kształtowaniu zrównoważonego rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich w Unii Europejskiej, Ekonomia Międzynarodowa 2017, nr 17, s. 5–20
10.1504/IJSSOC.2009.028906
Raport Beeline Research – „Jedz lokalnie, czyli Polacy o lokalnej żywności”, 2017, http://beelineresearch. pl/aktualnosci/jedz_lokalnie/ (dostęp: 23.09.2019).
Realizacja Celów Zrównoważonego Rozwoju w Polsce. Raport 2018, http://unic.un.org.pl/files/259/Polska_VNR_20180615.pdf (dostęp: 17.09.2019).
10.17306/JARD.2015.53
Rogala A.: Czynniki wpływające na zakupy żywności lokalnej, Marketing i Rynek 2014, nr 6, s. 633–646.
Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 marca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków uznania działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej (Dz.U. 2016 poz. 451).
Ruth-McSwain A.: Eating Green: Coverage of the Locavore Movement, Journal of Extension 2012, nr 50(5), 5FEA7.
Rybicki P.: Struktura społecznego świata. Studia z teorii społecznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1979.
Seyfang G.: From Frankenstein foods to Veggie box schemes: Sustainable consumption in cultural perspective, The Centre for Social and Economic Research on the Global Environment (CSERGE) EDM 2003, nr 3-13, s. 23–24.
Tidball K.G., Tidball M., Larson L.R., Curtis P., Poindexter L., Stedman R.C.: Locavore preferences for wild fish and game: Implications for wildlife recreation in New York State. Human Dimensions Research Unit Series Publication 14-06, Department of Natural Resources, Cornell University, Ithaca, NY 2014, http://www2.dnr.cornell.edu/hdru/pubs/wildpubs.html#attitudes (dostęp: 23.09.2019).
Tóth E.: Introducing the Fair trade movement in Poland: a case study, [w:] Relationships on food markets – consumers’ perspective, M. Gazdecki, E. Goryńska-Goldmann (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań 2018.
10.1093/acprof:oso/9780199679355.003.0014
Poziom rozwoju społeczno-gospodarczego w powiatach województwawielkopolskiego
Karolina
Józefowicz
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
https://orcid.org/0000-0003-0613-8572
Kinga
Smolińska
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
https://orcid.org/0000-0002-0570-6729
The purpose of this article is to assess the level of socio-economic development of the poviats of the Wielkopolskie voivodship. The time range covered two periods: 2005–2007 and 2015–2017, within which values of the adopted features were averaged. The research carried out with the help of a synthetic Hellwig development measure allowed for a comparative analysis of poviats and observation of changes that occurred in the examined periods. The extended scope of observations indicated their importance in terms of separate socio-economic aspects. In addition, the relationship between demographic, economic, infrastructural and environmental potential was observed. An example is the poviats of the eastern part of Wielkopolska. Adverse changes in the sphere of demographic potential have moved to the economic aspect and have determined the level of socio-economic development.
06
05
2019
37
49
10.22630/TIRR.2019.11.4
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s37
-
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s37
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s37.pdf
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s37.pdf
Bartkowiak-Bakun N.: Zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów wiejskich województwa wielkopolskiego, Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich 2015, nr 102(2), s. 7–13.
Dziekański P.: Sytuacja finansowa a rozwój zrównoważony powiatów Polski Wschodniej, Optimum. Economic Studie 2018, nr 2, s. 25–37.
Endovitskaya E.V., Risin I.E., Treshchevsky Y.I.: Strategic Goals of Socio-Economic Development of Regions in the Conditions of Economic and Financial Limitations, Future of the Global Financial System: Downfall Or Harmony 2019, nr 57, s. 229–235.
GUS.: Rozwój zrównoważony. Analiza przestrzennego zróżnicowania rozwoju społecznego i gospodarczego, tendencji jego zmian oraz wpływu na środowisko naturalne w województwie mazowieckim, Mazowiecki Ośrodek Badań Regionalnych, Warszawa 2017.
Kloska R.: Wyniki badań pomiaru rozwoju społeczno-gospodarczego powiatów województwa zachodniopomorskiego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług 2007, nr 11, s. 165–172.
Konecka-Szydłowska B.: Zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego nowych miast. Przykład Polski i Węgier. Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach 2017, nr 327, s. 145–163.
Kopiński A., Porębski D.: Zastosowanie metod Hellwiga do konstrukcji modelu ekonometrycznego dla stóp zwrotu funduszy inwestycyjnych, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia 2014, nr 3, s.147–156.
Kubiczek A.: Jak mierzyć dziś rozwój społeczno-gospodarczy krajów?, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy 2014, nr 38, s. 40–56.
Malina A.: Analiza przestrzennego zróżnicowania poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego powiatów województwa małopolskiego w latach 2000–2004, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 2008, nr 797, s. 5–22.
Męczyński M., Konecka-Szydłowska B., Gadziński J.: Poziom rozwoju społeczno-gospodarczego i klasyfikacja małych miast w Wielkopolsce, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2010.
Miłek D.: Zróżnicowanie rozwoju społeczno-gospodarczego powiatów województwa świętokrzyskiego, Wiadomości statystyczne 2018, nr 6, s. 39–56.
Musiał-Malagó M.: Poziom rozwoju miast na prawach powiatu w Polsce, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie 2010, nr 821, s. 33–45.
Pietrzak M.B.: Taksonomiczny miernik rozwoju (TMR) z uwzględnieniem zależności przestrzennych, Przegląd Statystyczny 2014, nr 61, s. 181–201.
Piszczek S.: Zróżnicowanie przestrzenne poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego obszarów wiejskich województwa kujawsko-pomorskiego, Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy 2013, nr 31, s. 334–346.
Radzimski A.: Rozwój społeczno-gospodarczy ośrodków powiatowych oraz analiza spójności na poziomie powiatów, Wielkopolski Urząd Marszałkowski, Poznań 2011.
Roeske-Słomka I.: Zróżnicowanie poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego na obszarze województwa wielkopolskiego, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2003, nr 4, s. 79–88.
Salomon J. Badania wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich województwa świętokrzyskiego, Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich 2005, nr 4, s. 145–155.
Siudek T., Drabarczyk K., Jakubiec A.: Rozwój gospodarczy powiatów i podregionów województwa mazowieckiego, Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej 2017, nr 117, s. 33–46.
Stec M.: Analiza porównawcza rozwoju społeczno-gospodarczego powiatów województwa podkarpackiego, Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy 2012, nr 25, s. 180–190.
Wysocki F., Lira J.: Statystyka opisowa, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań 2007.
Ziemiańczyk U.: Ocena poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego gmin wiejskich i miejsko-wiejskich w województwie małopolskim, Infrastruktura i ekologia terenów wiejskich 2010, s. 31–40.
www.bdl.stat.gov.pl/BDL/start (dostęp:18.09.2019).
Domy pomocy społecznej jako czynnik aktywizacji rozwoju obszarów wiejskichoraz ich przestrzenne rozmieszczenie w Polsce
Bogdan
Klepacki
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
https://orcid.org/0000-0003-3483-7530
Agnieszka
Rasilewicz
Wenko Sp. z o.o.
In the study, the authors tackled the problem of diversifying the sources of income of the rural population, and thus the opportunities for their creation from sources other than agriculture. It was found that in the future rural areas niche activities will play a greater role, and one of the new directions of activity may be the creation of retirement homes in the countryside. The saturation of the country in such units varies. Most of them are in the largest, most populous and most urbanized voivodships. In terms of availability, however, the most favorable situation is in the Opolskie, Świętokrzyskie and Warmian-Masurian voivodships. In rural areas, there was the most social welfare for homes in the Mazowieckie, Małopolskie, Wielkopolskie and Śląskie voivodships. However, taking into account the population of voivodships, the most favorable situation was in the Pomeranian, Opolskie and Śląskie voivodships. The highest availability of seats occurred in Pomeranian, Opole, Masovian and Silesian.
06
05
2019
51
62
10.22630/TIRR.2019.11.5
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s51
-
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s51
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s51.pdf
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s51.pdf
Balińska A., Zawadka J.: Znaczenie agroturystyki w rozwoju obszarów wiejskich, Zeszyty Naukowe SGGW, Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej 2013, nr 102, s. 127–144.
Biuletyn Informacji Publicznej, https://www.bip.gov.pl/ (dostęp: 01.07.2019).
Grzejszczak J.: Organizacja i wyniki produkcyjno-ekonomiczne gospodarstw położonych we wsiach o zróżnicowanym udziale działalności pozarolniczej [rozprawa doktorska], SGGW, Warszawa 1998.
Klepacki B., Klepacka A.: Sytuacja społeczno-ekonomiczna gminy w rejonie zagrożonym depopulacją (na przykładzie miasta i gminy Drohiczyn), Zeszyty Naukowe SGGW, Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej 2012, nr 99, s. 243–250.
Klepacki B.: Domy opieki społecznej na obszarach wiejskich – skala i potencjał rozwojowy, Zeszyty Naukowe SGGW. Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej 2018, nr 122, s. 67–80.
Kłodziński M.: Wielofunkcyjność warunkiem aktywizacji gospodarczo-społecznej obszarów wiejskich, [w:] Wieś i rolnictwo w badaniach społeczno-ekonomicznych, Księga Jubileuszowa, IRWiR PAN, Warszawa 1996.
Kłodziński M.: Kondycja ekonomiczna sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2008–2009, a problemy rozwoju przedsiębiorczości wiejskiej, Wieś i Rolnictwo 2011, nr 2(151), s. 9–29
Kłodziński M.: Bariery wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich, Wieś i Rolnictwo 2012, nr 2(155), s. 40–56.
Nursing homes for seniors – opinions and attitudes of Poles, PMR Market Experts 2017, https://www.pmrmarketexperts.com/en/nursing-homes-for-seniors-in-poland/ (dostęp: 01.12.2019).
Nursing Homes. HealthinAging.org. The American Geriatrics Society, https://www.healthinaging.org/age-friendly-healthcare-you/care-settings/nursing-homes (dostęp: 01.12.2019).
Siudek T., Drabarczyk K., Jakubiec A.: Rozwój gospodarczy powiatów i podregionów województwa mazowieckiego, Zeszyty Naukowe SGGW Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej 2017, nr 117, s. 33–46.
GUS: Obszary wiejskie w Polsce w 2014 roku, Dział Wydawnictw Statystycznych, Warszawa 2016.
Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz.U. 2005 nr 217, poz. 1837).
Wilkin J.: Wielofunkcyjność rolnictwa – nowe ujęcie roli rolnictwa w gospodarce i społeczeństwie [w:] Wielofunkcyjność rolnictwa. Kierunki badań, podstawy metodologiczne i implikacje praktyczne, IRWiR PAN, Warszawa 2010.
Ekonomiczno-społeczne uwarunkowania rozwoju usług turystycznychna obszarach wiejskich w wybranych gminach powiatu krakowskiego
Arkadiusz
Niedziółka
Uniwersytet Rolniczy w Krakowie
In the article the most important economic and social determinants of tourism and recreational services in rural areas in Krakow District were presented according to representatives of selected municipal self-governments. The research material included the results of survey carried out in six from seventeen communes of the county, possessing the best developed tourist infrastructure as well as the most attractive natural and cultural values. The survey questionnaire was used for the research. It contained questions about the factors for the development of tourist and recreational services in a given commune and questions connected with the role of local authorities in this process. The survey was completed by specialists from local governments who dealt with the promotion of the commune and tourism.
06
05
2019
63
72
10.22630/TIRR.2019.11.6
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s63
-
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s63
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s63.pdf
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s63.pdf
Bogusz M., Kiełbasa B.: Źródła finansowania i kierunki inwestycji w wybranych gospodarstwach agroturystycznych położonych n obszarze polskich Karpat, Problemy Drobnych Gospodarstw Rolnych 2014, nr 1, s. 5–21.
Gaworecki W.W.: Turystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003.
Mazur E.: Leksykon turystyki i krajoznawstwa, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2000.
Jalinik M.: Doradztwo w działalności turystycznej, Agencja Wydawnicza EkoPress, Białystok 2016.
Knecht D.: Agroturystyka w agrobiznesie, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2009.
Lubowiecki-Vikuk A.P., Paczyńska-Jędryck M.: Współczesne tendencje w rozwoju form rekreacyjnych i turystycznych, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2010.
Oleksiak A.: Marketing usług turystycznych, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2007.
Roman M., Prus P., Ramczykowska A.: Agritourism as a form of income diversification on farms in Koscierski district, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu Agritourism as a form of income diversification on farms in Koscierski district, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu 2017, t. 19, nr 1, s. 151–157.
Roman M.: Innowacyjność agroturystyki jako czynnik poprawy konkurencyjności turystycznej makroregionu Polski Wschodniej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2018.
Różycki P.: Zarys wiedzy o turystyce, Proksenia, Kraków 2006.
Sznajder M., Przezbórska L.: Agroturystyka, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006.
Wojciechowska J.: Procesy i uwarunkowania rozwoju agroturystyki w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009.
Zawadka J.: Możliwość finansowania przedsięwzięć z zakresu turystyki wiejskiej w perspektywie 2014––2020, [w:] Innowacyjność w turystyce wiejskiej a nowe możliwości zatrudnienia na obszarach wiejskich, W. Kamińska (red.), Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa 2015.
Food aid for the poor – key working tool for protection of food interestsof ukraine’s population
Iryna
Nizhnik
Uman National University of Horticulture
Ruslan
Mudrak
Uman National University of Horticulture
The need to protect the food interests of Ukrainian citizens is conditioned by a number of pressing challenges – insufficient level of income, high growth rates of consumer food prices, excessive level of market concentration, excessive volumes of food exports, which cause a deficit in the domestic market, etc. For a full-scale deployment of the Ukrainian food aid program, it is necessary to preliminarily conduct an experiment. As part of the experiment, we propose to involve low-income citizens in the program, who has a total income not exceeding 130% of the poverty line (subsistence level). According to the statistics of 2017, the protection of food interests needs those households whose average income is less than UAH 2,085 per month – these are household’s first decile group. The average benefit is UAH 284 per person per month. A tentative budget for food aid for all households and the decile group should be UAH 1204.6 million. An increase in food expenditure by 1% will lead to an increase in real GDP of Ukraine by 0.97%. Food expenditures of the population of Ukraine in 2017 amounted to UAH 673539.0 million. Their increase by UAH 1204.6 million, or 0.18%, will cause real GDP growth of 0.17% or UAH 4266.9 million.
06
05
2019
73
83
10.22630/TIRR.2019.11.7
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s73
-
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s73
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s73.pdf
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s73.pdf
Cabinet of Ministers of Ukraine: Decree “About making changes to the application to the decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated December 25 1996, No. 1548 and recognition of invalidations of some decrees of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated June 7 2017, No. 394”, Official Bulletin of Ukraine, 2017, No. 48 (access: 05.08.2019)
Commission of the European Communities: White paper on food safety, Brussels, 12 January 2000, COM (1999) 719 final.
Economic Discussion Club: USA Food Support Programs, or about how the state power respects its people, http://edclub.com.ua/analityka/programy-prodovolchoyi-pidtrymky-naselennya-ussha-abo-pro-te-yak-vlada-povazhaye-sviy (access: 23.07.2019).
FINANCE.UA: The following year, Lithuanians will be issued food stamps, https://news.finance.ua/ua/news/-/443922/nastupnogo-roku-lytovtsyam-vydavatymut-talony-na-yizhu (access: 22.07.2019).
Keynes J.M.: The General Theory of Employment, Interest, and Money, Macmillan Publishing Company, London 1936.
Luhby T.: The real story of food stamps, CNN Business, 2018, https://money.cnn.com/2018/02/13/news/economy/food-stamps-what-to-know/index.html?sr=fbmoney021318food-stamps-what-to-know1144PMVODtopLink&linkId=48080593 (access: 29.07.2019)
Minfin: Living wage in Ukraine, https://index.minfin.com.ua/ua/labour/wagemin/ (access: 05.08.2019)
Mudrak R., Lagodienko V.: The consumer price index of food products and agroinflation: comparative analysis Ukraine-European Union, Economy of Ukraine 2018, No. 1, p. 29–39.
Verkhovna Rada of Ukraine: Low of Ukraine “About state support of agriculture of Ukraine” from 24 June 2004, No. 1877-IV, Bulletin of Verkhovna Rada of Ukraine, 2004, No. 49.
Dziedzictwo kulinarne i przyrodnicze w zarządzaniu rozwojem turystykiwiejskiej na przykładzie Norwegii
Czesław
Nowak
Uniwersytet Rolniczy w Krakowie
Of the OECD countries Norway has the world’s largest Producer and Support Estimate (PSE). Despite this, employment in agriculture has been decreasing for years and the rural population is dwindling. The development of rural tourism contributes to the slowing down of this process by increasing the income of rural households, as well as preserving the traditional landscape, ecological values and cultural heritage, especially culinary heritage. The Ministry of Climate and Environment (Department of Cultural heritage and cultural environment) and the Ministry of Agriculture and Food are mainly responsible for managing the development of tourism at the national level. At the local level – thanks to an innovative approach to management – tourism enterprises, wanting to limit the negative impact of high seasonality in this sector of the economy, are engaged in the preparation of not only typical winter sport offers, such as skiing, but also of summer sports. This facilitates the better use of resources such as hotels and restaurants, and also helps to maintain employment levels.
06
05
2019
85
95
10.22630/TIRR.2019.11.8
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s85
-
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s85
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s85.pdf
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s85.pdf
Bjorkhaug H.: Agricultural Restructuring and Family Farming in Norway. Strategies for sustainable practices, Report 5/08/2008.
Blekesune A., Brandth B., Haugen M.: Visiting a farm based tourist enterprise – who are the visitors and what is the future potential? the 17th Nordic Symposium in Tourism and Hospitality Research, Bugdeforskning 2008.
Blomberg-Nygård A.: 10 foods to try in Norway, BBC Goodfood 2019.
Bloom Consulting, Key figures for Norwegian Tourism 2017.
COPA-COGECA Secretariat: COPA’s Member organisations , COGECA’s Member organisations, Partner organisations: Norway, Bruksela 2019.
COPA-COGECA: The European Model of Agriculture, The Way Ahead. Pr(99)88F1, Bruksela 1999.
Daugstada K., Rønningena K., Skarb B.: Agriculture as an upholder of cultural heritage? Conceptualizations and value judgements, A Norwegian perspective in international context, Journal of Rural Studies 2006, nr 22, s. 67–81.
Eurostat Statistics: Comparative price levels for food, beverages and tobacco, Price level index for food and non-alcoholic beverages 2018.
Eurostat: Key variables by legal status of holding. Agricultural census in Norway, Farm structure key indicators by NUTS 2 regions NO 2000 and 2010, www.ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Table_2_Farm_structure_key_indicators_by_NUTS_2_regions_NO_2000_and_2010.PNG (dostęp: 15.08.2019).
Eurostat: Statistics on sport participation; Practising sport, fitness or recreational (leisure) physical activities at least once a week, 2014.
Fjord Tours: White water rafting in Norway, Rafting – An adventure not to be missed. HANEN 2019: Genuine, authentic and tasteful. Enjoy Norway. 2019.
Innovation Norway: Key Figures for Norwegian Tourism Report, The importance of tourism for Norway. 2017.
Komisja Europejska: Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, 2014 C 361/10 i 2017, C 177/15.
Kowalska M., Knapik W., Bogusz M.: Farm Education as a Component of Sustainable Development in Selected Countries of the European Union – problems of sustainable development 2006, nr 11(2), s. 81–88.
Løkås K., Henning Kleiven H.: Alpinco eier og driver Hafjell Alpinsenter og Kvitfjell, Hafjell og Kvitfjell 2016.
Michelin Guide 2019: Norway, Maaemo. MICHELIN Guide’s Point Of ViewNorthern Explorer 2019, Kayak adventure.
Norway, Government.no 2019: The Ministry of Climate and Environment, The Ministry of Agriculture and Food. Norwegian Fjord Horse Centre, 2019.
OECD: Agricultural Policy Monitoring and Evaluation 2019, OECD Publishing, Paryż 2019.
Sandsta B.L.: Statististisk sentralbyra. Statistics Norway. Norwegian food prices to European comparison. World Bank 2019: Rural population, Oslo 2019.
Sieczko A.: Dziedzictwo kulinarne w ofercie gospodarstw agroturystycznych, [w:] Społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju agroturystyki, K. Gutkowska (red.), Wydawnictwo Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego, Warszawa 2008.
Ski resorts Norway: skiresort.info 2019.
Statistics Norway: Farmers’ income and debt, 2015.
Statistics Norway: Intermediaries of cabins. Guest nights, by nationality of the guests, 2019.
Statistics Norway: Holdings: Holdings, agricultural area and livestock. Agricultural area per holding, 2019.
Statistics Norway: Sample survey of agriculture and forestry. USDA FAS, 2018, GAIN Report 2019.
Visit Northwest 2017: Norway Powered by Nature, The cheesy world champ from Tingvoll.
Wojcieszak M., Gazdecki M.: Culinary Trails as an Example of Innovative Tourist Products, European Journal of Service Management, 2018, nr 27(3), s. 357–364.
World Travel Tourism Council: Travel and Tourism Economic Impact 2018 Norway, Annual Research Key Facts 2018.
www.data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.PCAP.PP.CD?locations=NO-EU (dostęp: 17.018.2019).
www.ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tec00114/default/table?lang=en (dostęp: 17.018.2019).
Using of modern information and communication technologiesin the tourism
Оlena
Sakovska
Uman National University of Horticulture
Raisa
Kozhukhіvska
Uman National University of Horticulture
Vitalii
Rybchak
Uman National University of Horticulture
https://orcid.org/0000-0002-9362-9486
The importance of modern information and communication technologies in the economic and social life has steadily increased. The Internet creates new opportunities to provide services and meet needs. Tourism enterprises are interested in making a big profit from their sales and want the customers to give their preferences to them. The article deals with the peculiarities of Internet use by the tourism services consumers. Determined that the compared to traditional advertising technologies, Internet makes it possible to provide a dialogue with the consumer, to establish feedback and, in terms of investment, it is much cheape. The data representing the social characteristics of the sphere of Ukrainian Internet consumers are generalized. The main reasons and motives for making online purchases by tourism services consumers are indicated. The barriers that hinder the further development of Internet commerce and the promotion of online tourism services have been identified. Quantitative and qualitative research on the use of tourism Internet services in Ukraine has been carried out.
06
05
2019
97
106
10.22630/TIRR.2019.11.9
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s97
-
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s97
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s97.pdf
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s97.pdf
Analytics and statistics in tourist 2019, The Ministry of Economy, Trade and Agriculture of Ukraine, http://www.me.gov.ua/Documents/List?lang=uk-UA&id=be44a1a7-69b3-4a77-a86a-447499abcdd6&tag=Analitika&isSpecial=true (access: 30.09. 2019).
Baller S., Dutta S., Lanvin B.: The Global Information Technology Report 2016, Innovating in the Digital Economy. World Economic Forum, Geneva 2016.
Baller S., Dutta S., Lanvin B.: The Global Information Technology Report 2016, Innovating in the Digital Economy 2016, http://www3.weforum.org/docs/GITR2016/WEF_GITR_Full_Report.pdf (access: 29.09. 2019).
Bilgihan A., Nejad M.. Innovation in hospitality and tourism industries, Journal of Hospitality and Tourism Technology 2015, vol. 6, no. 3, pр. 167–171.
Carlborg P., Kindström D., Kowalkowski C.: The evolution of service innovation research: a critical review and synthesis, The Service Industries Journal 2014, vol. 34, no. 5, pp. 373–398.
Castells M.: The Internet Galaxy: Reflections on the Internet, Business, and Society, Oxford University Press, New York, 2001
Gremyr I., Witell L., Löfberg N., Edvardsson B., Fundin A.: Understanding new service development and service innovation through innovation modes, Journal of Business & Industrial Marketing 2014, vol. 29, no. 2, pp. 123–131.
Huang Z., Benyoucef M.: From e-commerce to social commerce: a close look at design features, Electronic Commerce Research and Applications 2013, vol. 12, no. 4, pp. 246–259.
Internet audience research 2019. Internet Association of Ukraine, https://inau.ua/proekty/doslidzhennya-internet-audytoriyi (access: 29.09. 2019).
Nikulin D.Yu., Krasnov S.V.: Intelligent technology in tourism, Bulletin of the Volga University named after V.N. Tatishchev 2017, vol. 4, no. 22, р. 45–50.
Sustainable Development of Tourism Conceptual Definition UNWTO 2019, http://unwto.org (access: 29.09. 2019).
Wang Q., Voss C., Zhao X., Wang Z.: Modes of service innovation: a typology, Industrial Management & Data Systems 2015, vol. 115, no. 7, pp. 1358–1382.
Zhuraeva K.A.: Innovative technologies in tourism, Geography and Tourism 2011, vol. 14, pр. 224–230.
Popyt na włoskie dania regionalne wśród polskich turystów i mieszkańców Włoch
Anna
Sieczko
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
https://orcid.org/0000-0001-9065-0362
Italian cuisine is based on products that are fresh and accessible in the vicinity, with the large amount of fresh vegetables and spices. It is also characterized by simplicity in making, but the process can be time consuming. Dishes are prepared according to old, traditional recipes, which affects the variety of meals and the Italian flavor of food. The aim of the study was to show which regional dishes are in demand among Polish tourists and which are preferred by Italian residents living in the Marche region. The research was based on a survey using a questionnaire form and included a sample of 225 Poles (in year 2018) and 125 Italians (in year 2017). The favourite dish of the Polish respondents was pizza while the Italian ones were vincisgrassi, brodetto and passatelli. Among the wines responders chose Verdicchio di Jesi, Rosso Conero and Rosso Piceno.
06
05
2019
107
116
10.22630/TIRR.2019.11.10
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s107
-
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s107
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s107.pdf
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s107.pdf
Conero-Guida del Territorio della Riviera del Conero: Regione Marche, Ankona 2016, s. 47.
GUS: Turystyka w Unii Europejskiej, dane za 2017r., Warszawa 2018.
Komisja Europejska: Perspektywy unijnego rolnictwa 2017–2030 – rynek wina, oliwek, owoców i warzyw, Farmer https://www.farmer.pl/agroskop/analizy-i-komentarze/ke-perspektywy-unijnegorolnictwa-2017-2030-rynek-wina-oliwek-owocow-i-warzyw,75855.html (dostęp: 17.06.2019).
Mafodda A.: Na polskim rynku jest potencjał dla włoskich produktów spożywczych (wywiad z dyrektor ICE-Agencji Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich, Sekcji Promocji Handlu Ambasady Włoskiej), http://www.portalspozywczy.pl/technologie/wiadomosci/na-polskim-rynkujest-potencjal-dla-wloskich-produktow-spozywczych-wywiad,141607.html (dostęp: 17.06.2019).
Osiecki A.: Eksport polskich dóbr na Półwysep Apeniński rośnie, ale Polska wciąż notuje z Włochami deficyt handlowy, który ma charakter strukturalny, Rzeczpospolita 14.05.2019 r.
Slow Food Editore: Cucina Regionale, Altamura 2010.
10.18111/9789284419876
Zaremba M.: Ocena stanu bazy gastronomicznej w środkowych Włoszech, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2017.
Włoska pizza jest już na liście Unesco, RadioZet, 11.12.2017, www.radiozet.pl/Podroze-Radia-ZET/Wloska-pizza-jest-juz-na-liscie-UNESCO z dnia 11.12.2017 (dostęp: 12.09.2019).
www.smakitalii.pl/poznaj/regiony/marche.htm (dostęp: 18.10.2019).
www.winicjatywa.pl/marche-offida-piceno-open-2014 (dostęp: 18.10.2019).
www.wlochy.praktycznyprzewodnik.eu/turystyka/kuchnia-regionu-marche/,18.10.2019.
www.tasteandtravel.pl/2017/06/06/5046/ (dostęp: 20.10.2019).
Południowo-zachodni obszar funkcjonalny województwa wielkopolskiegojako obszar intensywnego rozwoju rolnictwa
Norbert
Szalaty
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
https://orcid.org/0000-0002-3113-8323
The aim of the study is to familiarize agriculture in the Southwestern Functional Area of the Wielkopolskie Voivodship as a region recognized as the best developed for agriculture. Primary and secondary were used in the work. Secondary sources were scientific literature in the field of local development and agricultural development. Primary sources are the results of research conducted in the period from December 2018 to July 2019 regarding, among others investments carried out and planned, sources of financing, development factors or direction of farmers’ production. Based on the results of the research, it can be concluded that farmers in the area under investigation have effectively used the opportunities arising from CAP mechanisms. Poland’s accession to the European Union had a very positive impact on the development of the region, as evidenced by the investment results achieved in the surveyed entities and positive assessments of European integration formulated by farmers.
06
05
2019
117
125
10.22630/TIRR.2019.11.11
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s117
-
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s117
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s117.pdf
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s117.pdf
Bański J.: Geografia rolnictwa Polski, PWE. Warszawa, 2007.
Bański J.: Historia rozwoju gospodarki rolnej na ziemiach polskich, Człowiek i rolnictwo, Warszawa 2009.
Firlej K.: Przedsiębiorczość wiejska w krajach Unii Europejskiej, Biuro Informacji i Dokumentacji Kancelarii Senatu. Dział Informacji i Ekspertyz, Opracowania Tematyczne, OT-380, Warszawa 2003.
Klepacki B.: Przesłanki zmiany roli rolnictwa w gospodarce narodowej, Katedra Ekonomiki i Organizacji Przedsiębiorstw, Wydział Nauk Ekonomicznych SGGW w Warszawie, V Rolniczy Festiwal Nauki, Warszawa-Brwinów 10–11.09.2008,
Majchrzak A., Wysocki F.: Ocena potencjału produkcyjnego rolnictwa w województwie wielkopolskim, Roczniki Naukowe SERiA 2007, nr 9(2), s. 217–221.
Nowak A., Kijek T., Krukowski A.: Polskie rolnictwo wobec wyzwań współczesności, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin 2019.
Plan Zagospodarowania Przestrzennego województwa wielkopolskiego, Poznań 2019.
Poczta W., Bartkowiak N.: Regional differentiation of agriculture in Poland, J. Agribus. Rural Dev. 2012, nr 1(23), s. 95–109.
Poczta W., Pepliński B., Sadowski A., Czubak W.: Wpływ planowanej kopalni Oczkowice na ekonomiczny, produkcyjny i społeczny potencjał rolnictwa i jego otoczenia na Południowo-Zachodni Obszar Funkcjonalny województwa wielkopolskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań 2017.
Roszkowski A.: Energia a rolnictwo, Materiały IX Konferencji Naukowej Teoretyczne i Aplikacyjne, Problemy Inżynierii Rolniczej, Wrocław–Polanica 2007.
Roszkowski A.: Odchodzenie wsi od rolnictwa a inżynieria rolnicza, Problemy Inżynierii Rolniczej 2009, nr 17(1), s. 23–34.
Sikorska, A. Wrzochalska A., Chmieliński P.: Wspólna Polityka Rolna a zróżnicowanie regionalne polskiego rolnictwa, [w:] Przemiany strukturalne wsi i rolnictwa w wybranych krajach europejskich, Program wieloletni 2005–2009, nr 128, IERGŻ-PIB, Warszawa 2009.
Szalaty N., Czubak W.: Agriculture in the Southwest Functional Area of wielkopolskie voivodship, Inthercathedra, Poznań 2018.
Tomaszewski M.: Wpływ odległości od uczestników sieci na kooperację innowacyjną przedsiębiorstw przemysłu spożywczego, J. Agribus. Rural Dev. 2015, nr 2(36), s. 343–351.
Wąs A., Małażewska S.: Przemiany strukturalne w rolnictwie w wybranych krajach europejskich, Roczniki Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, Warszawa 2012.
Wigier M.: Model rozwoju rolnictwa polskiego w świetle efektów realizacji WPR, Zagadnienia Ekonomiki Rolnej, Warszawa 2013.
Wojcieszak M.: Zróżnicowanie aktywności rolników w pozyskiwaniu środków unijnych w ramach działania „Różnicowanie w kierunki działalności nierolniczej” w województwie wielkopolskim, Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, Warszawa 2014.
Wojcieszak M.: Uwarunkowania rozwoju turystyki przyrodniczej na obszarach metropolitarnych i jego ekonomiczne efekty, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań 2017.
Woś A., Zegar J.: Rolnictwo społecznie zrównoważone, IERiGŻ, Warszawa 2002.
Działania przedsiębiorcze kobiet na wsi na przykładzie KGW w powieciegnieźnieńskim
Monika
Wojcieszak-Zbierska
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
https://orcid.org/0000-0002-9962-2648
Jan
Zawadka
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
https://orcid.org/0000-0003-1979-0607
The aim of the study was to present the genesis, essence and objectives of the functioning of farmers’ wives’ association (FWA), to present their activity in the area of obtaining funds from EU funds, as well as to identify and show the objectives of investments carried out by them. The study was enriched by a case study of the Farmers’ Wives’ Association in Modliszewko. Primary and secondary sources of research material were used in the work. Secondary sources are scientific literature in the field of local development, entrepreneurship, including initiatives undertaken by women in rural areas, regulations and data of the Agency for Restructuring and Modernization of Agriculture regarding co-financing of FWA with funds from Rural Development Program (RDP) 2014–2020. Primary sources are the results of research carried out in April 2019 regarding the use of funds obtained by FWA. Based on the results of the conducted research, it can be stated that the funds obtained by FWA enabled the implementation of many activities that contributed to the development of rural areas. Members of the surveyed organizations showed entrepreneurship and built a good image of their region. The funds received were mainly dedicated to the modernization of equipment, as well as the promotion of the organization, region and local cuisine.
06
05
2019
127
138
10.22630/TIRR.2019.11.12
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s127
-
https://sj.wne.sggw.pl/article-TIRR_2019_n11_s127
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s127.pdf
-
https://sj.wne.sggw.pl/pdf/TIRR_2019_n11_s127.pdf
Banasiak K.: 150 lat kół gospodyń wiejskich na ziemiach polskich, Portal Izby Rolniczej Województwa Łódzkiego, www.izbarolnicza.lodz.pl (dostęp: 11.07.2019).
Biejat M., Wójcikowska K.: O roli tradycji we współczesnej działalności kół gospodyń wiejskich, Wieś i Rolnictwo 2015, nr 1.2.
Borkowski J., Gurnicz A.: Kółka rolnicze w II Rzeczypospolitej, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1978.
Bukraba-Rylska I.: Socjologia wsi polskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Bzowski W.: Praca społeczno-gospodarcza wsi wielkopolskiej, Drukarnia Rola, Warszawa 1921.
Działalność kół gospodyń wiejskich, www.sodr.pl (dostęp: 12.07.2019).
Goszczyński W., Kamiński R., Knieć W.: Dylemat linoskoczka, czyli o profesjonalizacji autentyczności i perspektywach rozwoju organizacji pozarządowych na wsi i w małych miastach, Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich, Toruń 2013.
Grzebisz-Nowicka Z.: Działalność organizacji Kół Gospodyń Wiejskich na rzecz kobiet i ich rodzin, [w:] Kobieta wiejska w Polsce: rodzina, praca, gospodarstwo, J. Sawicka (red.) Wydawnictwo Jadran, Warszawa 1995.
Herbst J.: Inny trzeci sektor. Organizacje pozarządowe na terenach wiejskich, [w:] Wiejskie organizacje pozarządowe, M. Halamska (red.), IRWiR PAN, Warszawa 2008.
Horbaczewski R.: Pomoc dla kół gospodyń wiejskich kosztowała 16 mln zł, www.prawo.pl (dostęp: 12.07.2019).
Jędrzejczyk A.: Aktywność społeczna kobiet z obszarów wiejskich na rzecz rozwoju lokalnego – studia przypadków z województwa opolskiego, [w:] Nieco inny trzeci sektor – studia przypadków, E. Bogacz-Wojtanowska, S. Wrona (red.), Towarzystwo Naukowe Współczesnego Zarządzania, Kraków 2017.
Krzyżanowska K.: Przedsiębiorczość na obszarach wiejskich – stan i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2010.
Marczakiewicz A., Markowicz Z., Stępiński J.: 130-lecie Kółek Rolniczych. Krótki zarys historii Kółek Rolniczych (1862–1992), KZRKiOR, Warszawa 1992.
Mencwel J., Milczewska K., Wiśniewski J.: Koła gospodyń wiejskich nie tylko od kuchni. Raport z badania, Pracownia badań i innowacji społecznych „Stocznia”, Warszawa 2014.
Psyk-Piotrowska E., Sudra E.: Przedsiębiorczość osób młodych na wsi – stymulatory i bariery, Journal of Agribusiness and Rural Development 2014, nr 92(32).
Radziewicz J.: Kobiety Polskiej wsi – portrety. Koła Gospodyń Wiejskich – tradycja i nowoczesność, Rolniczy Magazyn Elektroniczny 2015, nr 65.
Rogaczewska M.: Struktury kościelne na terenach wiejskich, [w:] Wiejskie organizacje pozarządowe, M. Halamska (red.), IRWiR PAN, Warszawa 2008.
Sawicka J.: Koło gospodyń wiejskich jako społeczno-zawodowa organizacja kobiet, Wieś i Rolnictwo 1996, nr 2.
Szczepańska B., Szczepański J.: Współczesne role kół gospodyń wiejskich w społecznościach lokalnych (na przykładzie województwa dolnośląskiego), Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica 2019, nr 68.
Szewioła P.: Koła gospodyń wiejskich zainteresowane dotacjami, www.serwisy.gazetaprawna.pl (dostęp: 12.07.2019).
Środa M.: Kobiety i władza, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2009.
Ustawa z dnia 7 kwietnia1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. 1989 nr 20 poz. 104).
Ustawa z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz.U. 1982 nr 32 poz. 217).
Ustawa z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz.U. z 2018 r. poz. 2212, z 2019 r. poz. 693.).
10.22616/ESRD.2019.031
Zawadka J.: Motywy, inspiracje i źródła finansowania działalności agroturystycznej na Lubelszczyźnie, [w:] Turystyczne funkcje obszarów wiejskich, I. Sikorska-Wolak (red.), Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2009.