Lp. |
Autor / Tytuł |
Strony |
Pobierz Full text |
1. |
Beba P., Poczta W. Rozwój i rola polskiego przemysłu spożywczego w warunkach akcesji do Unii Europejskiej
Autor | Patrycja Beba, Walenty Poczta, |
Tytuł | Rozwój i rola polskiego przemysłu spożywczego w warunkach akcesji do Unii Europejskiej |
Title | DEVELOPMENT AND THE ROLE OF THE POLISH FOOD INDUSTRY IN TERMS OF ACCESSION TO THE EUROPEAN UNION |
Słowa kluczowe | przemysł spożywczy, rozwój przemysłu spożywczego, miejsce w gospodarce narodowej, pozycja w UE |
Key words | food industry, food industry production |
Abstrakt | Celem artykułu jest przedstawienie zmian zachodzących w polskim przemyśle spożywczym po akcesji Polski do Unii Europejskiej oraz ukazanie jego pozycji na tle innych krajów UE. Od momentu wejścia Polski w struktury UE polski przemysł spożywczy zaczął funkcjonować na jednolitym rynku europejskim, co w istotny sposób wpłynęło na jego rozwój. Ponadto w artykule określono wysokość poziomu wsparcia dla tego działu gospodarki ze środków Wspólnej Polityki Rolnej. W celu ustalenia znaczenia przemysłu spożywczego dokonano analizy struktury podmiotowej, wolumenu produkcji, zatrudnienia oraz przedstawiono udział w całej gospodarce narodowej. Następnie odniesiono go do przemysłu spożywczego Unii Europejskiej i na podstawie otrzymanych wyników określono miejsce polskiego przemysłu spożywczego w unijnym przemyśle spożywczym. Analizy przeprowadzono w oparciu o dane Eurostatu oraz dane pochodzące z Roczników Statystycznych Przemysłu i Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. |
Abstract | The aim of this article is to present the changes in the Polish food industry after the Polish accession to the European Union and show position of Polish food to other EU countries. Also specified the height of the level of support for this sector of the economy from the Common Agricultural Policy. Since its entry into the EU structures Polish food industry began to operate in the Single European Market, which significantly contributed to its development. In order to determine the role of this department economy analyzed its structure, the volume of production and employment. It also presents the share of the food industry in the national economy. Then, reference Polish food industry to the European Union and on the basis of the results specified place of the food industry in the EU food industry. Analyses were carried out on the basis of Eurostat data and data from Statistical Yearbooks of Industry and the Agency for Restructuring and Modernisation of Agriculture (ARMA). |
Cytowanie | Beba P., Poczta W. (2014) Rozwój i rola polskiego przemysłu spożywczego w warunkach akcesji do Unii Europejskiej.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 7-18 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s7.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.1 |
|
7-18 |
|
2. |
Będzieszak M. Konsolidacja szkół podstawowych i gimnazjów a ekonomika skali i wydatki budżetowe w miastach na prawach powiatu
Autor | Marcin Będzieszak, |
Tytuł | Konsolidacja szkół podstawowych i gimnazjów a ekonomika skali i wydatki budżetowe w miastach na prawach powiatu |
Title | PRIMARY AND SECONDARY SCHOOLS CONSOLIDATION AND ECONOMY OF SCALE IN CITIES’ BUDGET EXPENDITURE |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Celem artykułu jest wskazanie, czy w miastach na prawach powiatu realizowana jest zasada racjonalnego gospodarowania oraz czy występuje zjawisko ekonomii skali w zakresie utrzymania szkół podstawowych oraz gimnazjów. W pierwszej części artykułu dokonano przeglądu literatury. Następnie przedstawiono metodologię oraz wyniki badania. Artykuł zakończono wnioskami. Ekonomika skali w przypadku placówek oświatowych jest uzasadnieniem konsolidacji tych podmiotów ze względów finansowych. Biorąc pod uwagę zmniejszającą się liczbę uczniów w szkołach podstawowych i gimnazjach konsolidacja tych jednostek jest uzasadniona w przypadku miasta na prawach powiatu, ze względu na zwykle dużą liczbę jednostek realizujących zadania oświatowe. W artykule wykazano, że w badaniach ekonomia skali w jednostkach oświatowych znajduje uzasadnienie. W niektórych przypadkach pozwala nawet na określenie optymalnej z punktu widzenia finansowego liczby uczniów. W literaturze przedmiotu właśnie ucznia (studenta) przyjmuje się za podstawowy nośnik kosztów. Przeprowadzone badania na większości miasta na prawach powiatu w Polsce w okresie 2003- 2010, gdy następowała konsolidacja, wskazują, że występuje dysekonomia skali. Zarówno w przypadku wydatków na utrzymanie szkół podstawowych i gimnazjów, jak i oddziałów, widoczne jest zjawisko wzrostu przeciętnych wydatków, pomimo zmniejszającej się liczby placówek oświatowych i oddziałów szkolnych. Konsolidacja nie powodowała zatem pożądanych zmian w finansowaniu placówek oświatowych. |
Abstract | The aim of article is to indicate whether the cities implemented the principle of economic rationality and are there economies of scale in the maintenance of primary and secondary schools. In the first part of the article review the literature has been done. It then provides the methodology and the results of the test. Article is finalized proposals. The economics of scale for educational institutions justifies the consolidation of these entities for financial reasons. Given the decreasing number of students in primary and secondary schools to consolidation of these entities is justified, due to the usually large number of units carrying out educational tasks. The article shows that economies of scale in educational units is justified. In some cases, even allows you to determine the optimal number of students. In the literature a student is considered the primary carrier of costs. The research done in cities in Poland in the period 2003-2010, when the consolidation took place, indicates that there is diseconomy of scale. Both in the case of expenditure on the maintenance of primary and secondary schools, as well as the branches, it is apparent phenomenon of growth in average spending, despite the declining number of educational and school departments. Consolidation does not cause therefore the desired changes in the financing of educational institutions. |
Cytowanie | Będzieszak M. (2014) Konsolidacja szkół podstawowych i gimnazjów a ekonomika skali i wydatki budżetowe w miastach na prawach powiatu.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 19-33 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s19.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.2 |
|
19-33 |
|
3. |
Czyżewski A., Stępień S. Fundusze unijne dla Polski i polskiego sektora rolnego w perspektywie 2014–2020
Autor | Andrzej Czyżewski, Sebastian Stępień, |
Tytuł | Fundusze unijne dla Polski i polskiego sektora rolnego w perspektywie 2014–2020 |
Title | EU FUNDS FOR POLISH AND POLISH AGRICULTURAL SECTOR PERSPECTIVE 2014–2020 |
Słowa kluczowe | budżet UE, wspólna polityka rolna, reforma, Polska |
Key words | EU budget, Common Agricultural Policy, reform, Poland |
Abstrakt | Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników negocjacji w zakresie budżetu UE na lata 2014-2020. Wskazane zostaną ostateczne ustalenia co do obecnej perspektywy finansowej na tle projektu Komisji Europejskiej z 2011 roku, a także w odniesieniu do poprzedniego okresu 2007- 2013. Takie podejście pozwoli ocenić zakres zmian w wydatkach Unii Europejskiej. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na finansowanie zadań w ramach wspólnej polityki rolnej, jako jednej z kluczowych polityk wspólnotowych oraz kwestię redystrybucji środków WPR na I filar (płatności obszarowe) i II filar (rozwój obszarów wiejskich). Ocena dotyczyć będzie przede wszystkim funduszy przeznaczonych dla Polski i polskiego sektora rolnego. |
Abstract | The purpose of this article is to present the results of the negotiations on the EU budget for 2014-2020. The final decisions related to the present financial perspective will be indicated on the background of the European Commission project from 2011, and also in relation to the previous period 2007-2013. Such an approach helps to assess the extent of the changes in the expenditure of the European Union. Particular attention will be paid to the financing of the tasks within the framework of the common agricultural policy as one of the key Community policies, as well as the issue of redistribution of money between the first pillar of the CAP (area payment) and the second pillar (rural development). The evaluation will primarily concern the funds for Poland and Polish agricultural sector. |
Cytowanie | Czyżewski A., Stępień S. (2014) Fundusze unijne dla Polski i polskiego sektora rolnego w perspektywie 2014–2020.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 34-45 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s34.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.3 |
|
34-45 |
|
4. |
Domańska T., Felczak T. Czynniki różnicujące wydatki inwestycyjne w gospodarstwach rolniczych
Autor | Teresa Domańska, Tomasz Felczak, |
Tytuł | Czynniki różnicujące wydatki inwestycyjne w gospodarstwach rolniczych |
Title | FACTORS DIFFERENTIATING INVESTMENT EXPENDITURE ON AGRICULTURAL FARM |
Słowa kluczowe | inwestycje, wielkość ekonomiczna, typ rolniczy gospodarstw |
Key words | investment expenditure, economic size unit, type of farming |
Abstrakt | W opracowaniu określono czynniki wpływające na wartość oraz zróżnicowanie wydatków inwestycyjnych w gospodarstwach rolniczych. Wykorzystany materiał liczbowy pochodził z bazy FADN-PL. Okres badawczy obejmował 2011 rok, a badane gospodarstwa rolnicze położone były w regionie Mazowsze i Podlasie. Wartość nakładów inwestycyjnych jest istotnie zróżnicowana w zależności od poziomu standardowej nadwyżki bezpośredniej oraz charakteru prowadzonej produkcji rolniczej. W gospodarstwach rolniczych o wielkości ekonomicznej powyżej 16 ESU przepływy z działalności operacyjnej przyczyniają się do podejmowania inwestycji w tych gospodarstwach. |
Abstract | The following study presents the factors which affect the value and diversity of investment expenditure on agricultural farms. The researched farms were included in the Polish Farm Accountancy Data Network and are located in the region of Mazowsze and Podlasie. The research covered the period of 2011. Depending on the level of standard gross margin and type of farming, the value of investments is statistically and significantly differentiated. Higher cash flows from operating activities on the farms with an economic size over 16 ESU have contributed to higher capital expenditure on these farm. |
Cytowanie | Domańska T., Felczak T. (2014) Czynniki różnicujące wydatki inwestycyjne w gospodarstwach rolniczych.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 46-55 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s46.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.4 |
|
46-55 |
|
5. |
Gonet D., Kalinowski J. Informacje i innowacje w zarządzaniu gospodarstwami rolnymi w województwie dolnośląskim
Autor | Danuta Gonet, Julian Kalinowski, |
Tytuł | Informacje i innowacje w zarządzaniu gospodarstwami rolnymi w województwie dolnośląskim |
Title | THE INFORMATION AND INNOVATIONS IN THE MANAGEMENT OF THE FARMS IN THE DOLNOŚLĄSKIE VOIVODESHIP |
Słowa kluczowe | źródła informacji, innowacje, województwo dolnośląskie, rolnicy, zarządzanie gospodarstwem |
Key words | sources of information, innovations, dolnośląskie voivodeship, farmers, farm management |
Abstrakt | W pracy, na podstawie danych pochodzących z 200 gospodarstw indywidualnych zlokalizowanych na terenie województwa dolnośląskiego, przedstawiono wpływ informacji i źródeł ich pochodzenia na innowacyjność rolników w procesie zarządzania gospodarstwem rolnym. Źródłem danych był kwestionariusz wywiadu, przeprowadzony z rolnikami w 2009 roku. W badaniach wykorzystano metodę opisową i porównawczą. Stwierdzono, że rolnicy ciągle jeszcze nie w pełni zdają sobie sprawę ze znaczenia nowoczesnych technologii informatycznych - Internetu w pozyskiwaniu informacji, wykorzystując tradycyjne źródła tj. służby doradcze i media. Wykazano, że najważniejszymi nośnikami innowacji dla rolników są informacje rynkowe, technologiczne, meteorologiczne i ekonomiczne. Na ich podstawie w zarządzaniu gospodarstwem rolnicy implementują w swoich gospodarstwach przede wszystkim innowacje technologiczne, których udział w strukturze przyjętych innowacji wynosił ponad 60%. |
Abstract | The work, based on data from 200 farms located in the province of Lower Silesia, shows the influence of information’s and their sources on adaptation of innovation by farmers in the farm management. The source of data was an interview questionnaire conducted with farmers in 2009. The study used a descriptive and comparative method. It was found, that farmers are still not fully aware of the importance of modern information technology-Internet in obtaining information, using traditional sources such as advisory services and the media. It has been shown that the most important carriers of innovation for farmers are market information, technological information’s, meteorological information’s and economic information’s. On this basis, the farmers - in farms management - implemented in their farms, primarily innovations in the sphere of production processes and technological innovations, which share in the structure of the all adopted innovations was over 60%. |
Cytowanie | Gonet D., Kalinowski J. (2014) Informacje i innowacje w zarządzaniu gospodarstwami rolnymi w województwie dolnośląskim.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 56-64 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s56.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.5 |
|
56-64 |
|
6. |
Kapusta F. Produkcja i zużycie jaj w Polsce – ocena samowystarczalności
Autor | Franciszek Kapusta, |
Tytuł | Produkcja i zużycie jaj w Polsce – ocena samowystarczalności |
Title | PRODUCTION AND CONSUMPTION OF EGGS IN POLAND - EVALUATION OF SELF-SUFFICIENCY |
Słowa kluczowe | |
Key words | egg production, production, consumption, usage, balance, self-sufficiency |
Abstrakt | Produkcja jaj odbywa się w segmencie drobiarstwa – jajczarstwie, które jest ważnym składnikiem gospodarki żywnościowej Polski. Systematycznie rozwija się i unowocześnia. Efektem tych działań jest systematyczny wzrost produkcji jaj i ich spożycia, wzrost eksportu jaj i ich przetworów oraz poprawa samowystarczalności technicznej i ekonomicznej Polski w tej dziedzinie gospodarowania. Jak każda działalność musi się modernizować aby sprostać wymaganiom konsumentów i wygrywać na konkurencyjnym rynku. Ponieważ jest to działalność nie związana bezpośrednio z ziemią, powinna być czynnikiem aktywizującym i wiążącym zasoby pracy na obszarach dużych nadwyżek pracy w rolnictwie. |
Abstract | Egg production segment is an important component of poultry and Polish food economy. It develops systematically and modernizes. The result is a systematic increase of egg production and consumption, growth in exports of eggs and their products and improvement of the technical and economic self-sufficiency in the field of Polish farming. Like every business needs to modernize to meet the demands of consumers and win in a competitive market. Since the activity is not directly linked to the soil, should be a factor in activating and binding labor resources in the areas of large surplus labor in agriculture. |
Cytowanie | Kapusta F. (2014) Produkcja i zużycie jaj w Polsce – ocena samowystarczalności.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 65-77 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s65.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.6 |
|
65-77 |
|
7. |
Kłobukowska J. Społecznie odpowiedzialne inwestowanie na rynku europejskim
Autor | Justyna Kłobukowska, |
Tytuł | Społecznie odpowiedzialne inwestowanie na rynku europejskim |
Title | SOCIALLY RESPONSIBLE INVESTING ON EUROPEAN MARKET |
Słowa kluczowe | SRI, społecznie odpowiedzialne inwestowanie, Europa |
Key words | SRI, socially responsible investment, Europe |
Abstrakt | Celem niniejszego artykułu jest scharakteryzowanie społecznie odpowiedzialnego inwestowania na rynku europejskim. Zastosowano następujące metody badawcze: studia literatury polskiej i światowej oraz analizę danych statystycznych, których źródłem były publikacje Eurosif oraz Novetic. W pierwszej części artykułu omówiono definicje oraz główne strategie inwestycyjne SRI. Z analizy wynika, że literatura dostarcza wielu wyjaśnień terminu „SRI”. Inwestowanie społecznie odpowiedzialne to przede wszystkim takie, w którym podczas podejmowania decyzji inwestycyjnych uwzględnia się kryteria środowiskowe, społeczne oraz związane z ładem korporacyjnym. W części drugiej zaprezentowano otoczenie instytucjonalne rynku SRI w Europie. Unia Europejska oraz Eurosif odgrywają znaczącą rolę w promowaniu idei społecznie odpowiedzialnego inwestowania w Europie oraz wspieraniu rozwoju tego segmentu rynku finansowego. Nieodłączną częścią opracowania są dane statystyczne dotyczące rynku SRI. Na podstawie przeprowadzonej analizy można stwierdzić, że europejski rynek SRI w Europie ma potencjał wzrostu, a Europa może stać się światowym liderem społecznie odpowiedzialnego inwestowania w długim okresie. |
Abstract | The main goal of the article is to present the general characteristic of socially responsible investment on European market. The paper is based on the polish and international literature and statistical data from publications Eurosif and Novetic. First part of the article discusses the definitions and main investment strategies of that form of investment. The analysis is based on different definitions of the term ”SRI” offered by literature. Most of all, SRI include environment, social and governance criteria in the investment decision-making process. In the second part special attention was devoted to institutional background SRI market in Europe. The European Union and the Eurosif play significant role in promoting the idea of socially responsible investment and supporting development of this financial market segment. Integral part of the paper are statistic data from SRI market. Research results allow to claim that the European SRI market have a growth potential in the future and Europe can become world leader socially responsible investment in long-term perspective. |
Cytowanie | Kłobukowska J. (2014) Społecznie odpowiedzialne inwestowanie na rynku europejskim.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 78-89 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s78.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.7 |
|
78-89 |
|
8. |
Koperska N. Rynek i marketing ekologicznych produktów mlecznych w Polsce a stopień zaspokojenia oczekiwań konsumenta
Autor | Natalia Koperska, |
Tytuł | Rynek i marketing ekologicznych produktów mlecznych w Polsce a stopień zaspokojenia oczekiwań konsumenta |
Title | MARKET AND MARKETING OF ORGANIC MILK PRODUCTS IN POLAND AND LEVEL OF MEET CONSUMER’S EXPECTATIONS |
Słowa kluczowe | rynek żywności, marketing, produkty mleczne, żywność ekologiczna |
Key words | market of foods, marketing, dairy products, organic foods |
Abstrakt | Celem niniejszego opracowania jest ukazanie obecnej sytuacji na rynku ekologicznych produktów mlecznych w kontekście poziomu zaspokojenia oczekiwań konsumenta. Artykuł przedstawia ponadto stosowane działania marketingowe a także możliwości ich poszerzenia, w celu osiągnięcia lepszego zadowolenia w relacji producent-konsument. Rynek ekologicznych produktów mlecznych w Polsce znajduje się we wczesnej fazie rozwoju. Pomimo rosnącego zainteresowania, sprzedaż ekologicznych produktów utrzymuje się wciąż na stosunkowo niskim poziomie. Istnieje kilka poważnych barier w rozwoju żywności ekologicznej. Jedną z najważniejszych jest ich ograniczona dostępność oraz brak informacji o miejscach sprzedaży. Gospodarstwa posiadające certyfikat na ekologiczną produkcję mleka często nie mają odpowiedniego odbiorcy i w rezultacie są zmuszeni sprzedawać mleko ekologiczne po cenie mleka zwykłego. Zjawisko to możemy zaobserwować na przykładzie gospodarstw ekologicznych z województwa lubelskiego. Wsparcie państwowe i unijne jest wciąż nieodzowne, aby móc dostosować rynek ekologicznych produktów mlecznych do potrzeb konsumenta. |
Abstract | Aim of this study is show a current situation on market of organic dairy products in context of level of meet consumer’s expectations. This article also presents applied marketing activities and a possibility of their extension in order to achieve a better satisfaction in a producer-consumer relationship. Market of organic dairy products in Poland is in early stages of development. Despite a growing interest, sale of organic products still remains at a relatively low level. There are several significant barriers to the development of organic food. The one of most important barrier is a limited availability and lack of information about points of sale. Farms having certificates of organic milk production often do not have an appropriate recipient, and are forced to sell organic milk in a price of normal milk, which can be seen an example of Lubelskie Voivodeship. National and EU support is still indispensable to be able to adapt market of organic dairy products to consumer needs. |
Cytowanie | Koperska N. (2014) Rynek i marketing ekologicznych produktów mlecznych w Polsce a stopień zaspokojenia oczekiwań konsumenta.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 90-103 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s90.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.8 |
|
90-103 |
|
9. |
Kowalski D. Zasadność interwencji państwa w zakresie wsparcia sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, ze środków publicznych w Polsce
Autor | Dariusz Kowalski, |
Tytuł | Zasadność interwencji państwa w zakresie wsparcia sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, ze środków publicznych w Polsce |
Title | THE LEGITIMACY OF STATE INTERVENTION IN SUPPORT OF MICRO, SMALL AND MEDIUM-SIZED ENTERPRISES, PUBLIC FUNDS IN POLAND |
Słowa kluczowe | Wsparcie przedsiębiorstw; pomoc państwa; mikro, małe średnie przedsiębiorstwa |
Key words | |
Abstrakt | Obecnie na przełomie perspektyw finansowych Unii Europejskiej na lata 2007 – 2013 i 2014 – 2020, zasadnym jest weryfikacja dotychczas prowadzonej polityki rozwoju sektora MŚP. Celem opracowania jest ocena czy państwo w obecnych uwarunkowaniach gospodarczo-prawnych powinno aktywnie prowadzić politykę wsparcia MŚP? Analiza tego problemu wymaga oszacowania wpływu tego sektora na gospodarkę oraz uwzględnienia przepisów normatywnoprawnych regulujących politykę gospodarczą państwa. Podstawą prowadzonych rozważań są oficjalne dane statystyczne, literatura przedmiotu oraz branżowe raporty i analizy, na podstawie których dokonano porównania zalet i wad przedsiębiorstw tego sektora, i określono zasadność takiej interwencji państwa. |
Abstract | Currently, at the turn of the EU's financial perspectives for the years 2007 - 2013 and 2014 - 2020, it is appropriate to verify propriety of the policy development of the SME sector. The aim of the study is to assess whether the State in the current economic and legal conditions should actively pursue policies to support SMEs? Analysis of this problem requires an estimate of the impact of this sector on the economy and take account of normative-legal framework governing economic policy of the state. The basis for discussion are the official statistical data, literature and industry reports and analysis based on a comparison of the advantages and disadvantages of companies in this sector, and set out the legitimacy of the intervention of the state. |
Cytowanie | Kowalski D. (2014) Zasadność interwencji państwa w zakresie wsparcia sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, ze środków publicznych w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 104-114 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s104.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.9 |
|
104-114 |
|
10. |
Lizińska W., Marks-Bielska R., Serocka I. Uwarunkowania polityki władz lokalnych w obszarze pozyskiwania inwestorów zagranicznych
Autor | Wiesława Lizińska, Renata Marks-Bielska, Izabela Serocka, |
Tytuł | Uwarunkowania polityki władz lokalnych w obszarze pozyskiwania inwestorów zagranicznych |
Title | CONDITIONS OF LOCAL AUTHORITIES' POLICY IN ACQUISITIONACQUIRING FOREIGN INVESTORS |
Słowa kluczowe | rozwój lokalny, polityka lokalna, bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) |
Key words | local development, local politics, foreign direct investment (FDI) |
Abstrakt | Głównym celem przeprowadzonych badań była próba oceny działań podejmowanych przez władze lokalne zmierzających do pozyskiwania inwestorów zagranicznych. Wykorzystując metodę ankietową przeprowadzono badania wśród przedstawicieli władz lokalnych w 76 gminach województw: wielkopolskiego, pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Wyniki przeprowadzonych badań wykazały, że połowa badanych władz samorządów lokalnych podejmowała zróżnicowane działania mające na celu pozyskanie inwestycji zagranicznych m.in. przez zmianę planu zagospodarowania (24%), czy uzbrojenie terenu (17%). Władze samorządów lokalnych prezentowały w tym celu także swoje oferty inwestycyjne wykorzystując strony internetowe (32%), uczestnicząc z ofertą na imprezach promocyjnych, prezentacjach i targach (27%). Aktywna polityka władz lokalnych w zakresie pozyskiwania inwestorów przyczynia się do lokowania przedsięwzięć gospodarczych na terenie określonych gmin, które są w stanie zapewnić funkcjonującym i potencjalnym przedsiębiorcom konkurencyjne warunki gospodarowania. |
Abstract | The main objective of the study was to evaluate the measures taken by local authorities aiming to attract foreign investors. Using the method of questionnaire survey was conducted among representatives of local authorities in 76 municipalities in provinces of Wielkopolska, Pomerania and Warmia-Mazury. Results of this study showed that half of those surveyed local government has taken various measures to attract foreign investment, among others by changing the plan (24%) and utilities (17%). Local authorities presented for this purpose as their investment offers using the Internet (32%), participating in the offer of promotion events, presentations and exhibitions (27%). Active policy of local authorities in seeking investors contribute to the placement of business ventures in certain communities that are able to provide functioning and potential entrepreneurs competitive economic conditions. |
Cytowanie | Lizińska W., Marks-Bielska R., Serocka I. (2014) Uwarunkowania polityki władz lokalnych w obszarze pozyskiwania inwestorów zagranicznych.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 115-126 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s115.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.10 |
|
115-126 |
|
11. |
Marszalewski W., Piasecki A. Analiza rozwoju infrastruktury ściekowej w Polsce w aspekcie ekologicznym i ekonomicznym
Autor | Włodzimierz Marszalewski, Adam Piasecki, |
Tytuł | Analiza rozwoju infrastruktury ściekowej w Polsce w aspekcie ekologicznym i ekonomicznym |
Title | ANALYSIS OF THE DEVELOPMENT OF WASTEWATER INFRASTRUCTURE IN POLAND IN ECOLOGICAL AND ECONOMICAL ASPECTS |
Słowa kluczowe | infrastruktura ściekowa, ochrona wód, oczyszczalnie ścieków, fundusze UE |
Key words | wastewater infrastructure, water protection, wastewater treatment plants, EU funds |
Abstrakt | W artykule przedstawiono zmiany jakie nastąpiły w gospodarce ściekowej Polski po 1990 roku, uwzględniając koszty zrealizowanych inwestycji i ich najważniejsze skutki ekologiczne. Zwrócono uwagę na zmniejszenie ilości ścieków przemysłowych i komunalnych wymagających oczyszczania z 4.11 km3 do 2.50 km3 w ciągu roku. Przeprowadzono analizę zmian struktury ścieków pod względem stopnia i sposobów oczyszczania. Podkreślono wyraźny spadek ilości ścieków w ogóle nie oczyszczanych (z 33% do 6.6%). Było to możliwe m.in. dzięki budowie nowych oczyszczalni ścieków, w tym szczególnie komunalnych, których ogólna liczba wzrosła z 588 do 3191. Do nowych trendów w gospodarce ściekowej zaliczono budowę przydomowych oczyszczalni ścieków (ponad 57 tys. sztuk w latach 1994-2012). Przedstawiono także wielkość i strukturę nakładów finansowych na gospodarkę ściekową oraz rolę środków z zagranicy, których udział w kosztach całkowitych w latach 2000-2012 wzrósł z kilku do ponad 30%. W końcowej części pracy podkreślono, że pomimo dużych nakładów finansowych i polepszenia jakości wód powierzchniowych nadal utrzymuje się stosunkowo duży dopływ zanieczyszczeń rzekami do Morza Bałtyckiego, a ładunek azotu (od 100 do ponad 200 tys. ton rocznie) w zasadzie pozostaje na tym samym poziomie jak 20 lat temu. Świadczy to o ciągle nie rozwiązanym problemie zanieczyszczania wód substancjami biogenicznymi na obszarach rolniczych, które obecnie stanowią główne „źródło” dopływu biogenów do wód rzecznych i jeziornych, a następnie do Morza Bałtyckiego. |
Abstract | The article presents the changes which have taken place in sewage management in Poland since 1990. The amount of industrial and municipal sewage which needed treatment was observed to have declined from 4.11 km3 down to 2.50 km3 in a year. The changes in wastewater structure were analysed with respect to the degree and methods of treatment. The amount of untreated wastewater was reported to have decreased considerably from 33% to 6.6%. That resulted from the construction of new sewage treatment plants, particularly municipal ones whose number rose from 588 up to 3191. Individual household sewage treatment plants became a new trend in wastewater management (over 57 thousand plants were constructed in the years 1994-2012). Financial outlays directed to sewage management and their structure were presented. The rising role of foreign subsidies whose share in total costs increased from some to over 30% in the years 2000-2012. The final part of the article indicates that despite considerable financial outlays and improvements in surface water quality there is still a relatively big inflow of polluted rivers into the Baltic Sea. In general, the load of nitrogen (from 100 to 200 thousand tons a year) remains at the same level as 20 years ago. This proves that the problem of water pollution with biogenic substances in rural areas is still unsolved. These substances are currently the main “sources” of the inflow of biogenes into river and lake waters, and consequently to the Baltic Sea. |
Cytowanie | Marszalewski W., Piasecki A. (2014) Analiza rozwoju infrastruktury ściekowej w Polsce w aspekcie ekologicznym i ekonomicznym.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 127-137 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s127.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.11 |
|
127-137 |
|
12. |
Mikołajczak P. Finansowe zasilanie bieżącej działalności rolnictwa kredytem bankowym na tle zmian wybranych parametrów ekonomicznych w Polsce
Autor | Paweł Mikołajczak, |
Tytuł | Finansowe zasilanie bieżącej działalności rolnictwa kredytem bankowym na tle zmian wybranych parametrów ekonomicznych w Polsce |
Title | THE FINANCING OF CURRENT ACTIVITY OF AGRICULTURE BUSINESS WITH A BANK LOAN REFERRING TO CHANGES OF SELECTED ECONOMIC PARAMETERS IN POLAND |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Ze względu na szczególne właściwości działalności rolniczej wymaga ona finansowego zasilania dopasowanego do jej bieżących potrzeb. Są one uwarunkowane nie tylko decyzjami instytucji finansowych, ale również kształtowane są zmianami czynników makroekonomicznych. W oparciu o dane Narodowego Banku Polskiego oraz Głównego Urzędu Statystycznego w ujęciu rocznym przeprowadzono analizę, której głównym celem była ocena zależności między dynamiką zmian kredytów krótkoterminowych dla rolników oraz wybranymi parametrami ekonomicznymi w Polsce. Podjęto również próbę określenia dostępności finansowania krótkoterminowego dla rolnictwa na tle podmiotów nierolniczych. W tym celu autor wyznaczył indeksy łańcuchowe oraz indeksy o podstawie stałej. Wyniki wskazują na względną stabilność w popycie na krótkoterminowe finansowanie badanego sektora przy jednoczesnym, stosunkowo niskim jego wolumenie w analizowanym horyzoncie czasowym w porównaniu z podmiotami nierolniczymi. Istotne wydają się wskazania, z których wynika, iż zapotrzebowanie na finansowanie bieżących potrzeb rolników w większym stopniu zależy od sytuacji gospodarczej, niż poziomu jego oprocentowania. |
Abstract | Due to the specific characteristics of agricultural activity it requires the financing matched to its current needs. It is not only conditioned by the decisions of financial institutions, but also shaped by the changes in macroeconomic factors. Based on the annual data of the National Bank and the Polish Central Statistical Office there was made analysis, whose main aim was to assess the relationship between the dynamics of changes in short-term bank credits for farmers and selected economic parameters in Poland. An attempt was made to determine the availability of short-term financing for agriculture on the background of non-agricultural entities. For this purpose, the author have also calculated chain indexes and indexes with constant basis. The results indicate the relative stability of the demand for short-term financing of agriculture sector and the relatively low volume of this financing in the analyzed time horizon in the comparison to non-agricultural entities. Very significant seem to be indications, from which it follows that the demand for financing current needs of farmers is more dependent on the situation of economy than the level of its interest. |
Cytowanie | Mikołajczak P. (2014) Finansowe zasilanie bieżącej działalności rolnictwa kredytem bankowym na tle zmian wybranych parametrów ekonomicznych w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 138-146 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s138.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.12 |
|
138-146 |
|
13. |
Maciuszko M., Milewska A. Korzyści i koszty wdrażania „e-administracji” w regionie podlaskim
Autor | Milena Maciuszko, Anna Milewska, |
Tytuł | Korzyści i koszty wdrażania „e-administracji” w regionie podlaskim |
Title | BENEFITS AND COSTS OF THE IMPLEMENTATION OF THE "E-GOVERNMENT" IN PODLASKIE VOIVODESHIP |
Słowa kluczowe | e-usługi, elektroniczna administracja, fundusze unijne |
Key words | e-services, e-government, European Union funds |
Abstrakt | Elektroniczna usługa publiczna to usługa świadczona przez państwo na rzecz obywateli, firm i instytucji za pośrednictwem Internetu. Jest on definiowany m.in. jako ogólnoświatowa sieć komputerowa, będąca zbiorem milionów sieci lokalnych i pojedynczych komputerów z całego świata, oparta na protokole komunikacyjnym TCP/IP. W ramach sieci Internet dostępne są usługi, takie jak: WWW, poczta elektroniczna, FTP [ang. File Transfer Protocol]. Celem artykułu było ukazanie możliwości finansowania a także skali kosztów i korzyści z wdrażania „e-administracji” w województwie podlaskim. Realizacja celu możliwa była poprzez wykorzystanie materiałów i danych udostępnionych przez Urząd Marszałkowski na podstawie wniosku o ponowne wykorzystanie informacji publicznej z dnia 09 sierpnia 2012 a także wyników badań Głównego Urzędu Statystycznego. |
Abstract | Electronic public service is a service provided by the State for the benefit of citizens, businesses and institutions via the Internet. It is defined as a worldwide computer network is a collection of millions of local networks and individual computers from around the world, based on the communication protocol TCP / IP. Within the network of Internet services are available, such as web, email, FTP [called File Transfer Protocol]. The purpose of the article was to show the possibilities of financing as well as the scale of the costs and benefits of the implementation of "e-government" in Podlaskie Voivodeship. The implementation was made possible through the use of materials and data made available by the Marshal’s Office in Bialystok of the request for re-use of public information dated August 9, 2012 and the results of the Central Statistical Office of Poland. |
Cytowanie | Maciuszko M., Milewska A. (2014) Korzyści i koszty wdrażania „e-administracji” w regionie podlaskim.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 147-162 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s147.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.13 |
|
147-162 |
|
14. |
Niski M., Nowacki S., Wódkowski A. Czy polskich rolników trzeba traktować jak Kargula z Pawlakiem? Zmiany wśród polskich rolników w latach 2003–2013 na podstawie analiz socjologii wizualnej
Autor | Magdalena Niski, Sebastian Nowacki, Arkadiusz Wódkowski, |
Tytuł | Czy polskich rolników trzeba traktować jak Kargula z Pawlakiem? Zmiany wśród polskich rolników w latach 2003–2013 na podstawie analiz socjologii wizualnej |
Title | DO POLISH FARMERS MUST BE TREATED AS KARGUL OF PAWLAK? CHANGES AMONG POLISH FARMERS IN THE YEARS 2003–2013 BASED ON THE ANALYSIS OF VISUAL SOCIOLOGY (FARMERS OWN PHOTO) |
Słowa kluczowe | socjologia wizualna, stereotyp |
Key words | |
Abstrakt | Celem opracowania jest przedstawienie zmian, które zaszły w przeciągu ostatnich 10 lat na polskiej wsi, ze szczególnym uwzględnieniem właścicieli wielkotowarowych gospodarstwach rolnych. Dotyczą one nie tylko sposobu organizacji i zarządzania gospodarstwem ale całej sfery kulturowej: hierarchii wartości, stylu życia, organizacji przestrzeni, sposobu spędzania wolnego czasu, myślenia o sobie etc. Praca pokazuje, że funkcjonujący bardzo długo w polskich miastach stereotyp rolnika, którego wcieleniem są Kargul i Pawlak, przestaje być aktualny. Producenci kierujący swoją komunikację marketingową do rolników powinni jak najszybciej zweryfikować ją pod tym kątem. Artykuł prezentuje wyniki badania polskiej wsi, metodę badania (socjologia wizualna, która przynosi nie tylko ilustracje do deklaracji, ale często – pozwala wyjść poza nie), a także ciekawe przykłady wykorzystania wyników tych badań w biznesie. W ramach projektu uzyskano 2,5 tysiąca zdjęć od rolników terenu całej Polski+ wykonano 20 wywiadów pogłębionych. |
Abstract | |
Cytowanie | Niski M., Nowacki S., Wódkowski A. (2014) Czy polskich rolników trzeba traktować jak Kargula z Pawlakiem? Zmiany wśród polskich rolników w latach 2003–2013 na podstawie analiz socjologii wizualnej.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 163-169 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s163.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.14 |
|
163-169 |
|
15. |
Panchenko M., Parlińska M. PORTFOLIO RISK MANAGEMENT IN INVESTMENT ACTIVITY OF BANKING SECTOR
Autor | Maryna Panchenko, Maria Parlińska, |
Tytuł | PORTFOLIO RISK MANAGEMENT IN INVESTMENT ACTIVITY OF BANKING SECTOR |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | risk, portfolio risk, uncertainty, Capital Asset Pricing Model, variance |
Abstrakt | |
Abstract | The purpose is to investigate the role of portfolio risk management in investment activities in banks as well as to examine the proper method of recognizing risk. It aims to assist the managers to integrate the risks calculating methods in more effective way into overall banking system, which could be included into general scheme of systemized analysis of banking activities. One of the main problems concerning the evaluation and optimization of risk exposure is the choice of “good” risk measures. The study shows the example of combination Capital Asset Pricing Model with the elements of fundamental analysis. A set of the main rules of making investment portfolio was also added to this combination. The shown elements of different methods help business entities to avoid systematic risks and to receive adequate returns. The example of Deutsche Bank creates an assumption of having reliable methods of protection in its activity from the risks. That is why, authors concluded that chosen bank has mostly relations with “good risks” and on that score they can be predictable or determined. Such hypothesis was accepted with the provided methods. Nevertheless, due to some theories, other risk measures have been proposed. |
Cytowanie | Panchenko M., Parlińska M. (2014) PORTFOLIO RISK MANAGEMENT IN INVESTMENT ACTIVITY OF BANKING SECTOR.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 170-184 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s170.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.15 |
|
170-184 |
|
16. |
Płonka A., Satoła Ł., Wojewodzic T. Zmiany przychylności podatkowej gmin w okresie dekoniunktury gospodarczej
Autor | Aleksandra Płonka, Łukasz Satoła, Tomasz Wojewodzic, |
Tytuł | Zmiany przychylności podatkowej gmin w okresie dekoniunktury gospodarczej |
Title | CHANGES OF TAX FAVOURISM OF THE COMMUNES DURING RECESSION |
Słowa kluczowe | polityka podatkowa, podatek od nieruchomości, dochody gmin |
Key words | |
Abstrakt | Głównym narzędziem kreowania polityki podatkowej stosowanym przez gminy w Polsce jest uchwalanie w prawnie określonych granicach wysokości stawek podatków lokalnych. Celem opracowania jest prezentacja i ocena zmian w wysokości stawek podatku od nieruchomości uchwalanych przez samorządy szczebla gminnego w latach 2007 i 2010. Ocenie została poddana przychylność podatkowa gmin wobec podatników. Przeprowadzone obliczenia wyraźnie wskazują na zmniejszenie się w badanej populacji udziału jednostek terytorialnych stosujących relatywnie niskie stawki podatku od nieruchomości. W niewielkim stopniu wzrósł natomiast udział gmin stosujących relatywnie wysokie stawki podatku, co poskutkowało zakwalifikowaniem ich do grupy gmin o niskiej przychylności podatkowej. |
Abstract | A major tool for developing a tax policy applied by communes in Poland is adopting, within lawful limits, amounts of rates of local taxes. This paper aims at presenting and evaluating changes in the amounts of real estate tax rates adopted by communes self-governments in 2007 and 2010. The assessment also included a favorable tax regime of communes in regard of entrepreneurs and inhabitants. Calculations which have been made clearly show that, in regard of the surveyed population, the share of territorial units applying relatively low real estate tax rates decreased whereas the share of communes applying relatively high tax rates rose to an insignificant extent. The above resulted in classifying them among the group of communes with an unfavorable tax regime. |
Cytowanie | Płonka A., Satoła Ł., Wojewodzic T. (2014) Zmiany przychylności podatkowej gmin w okresie dekoniunktury gospodarczej.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 185-194 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s185.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.16 |
|
185-194 |
|
17. |
Łaguna M., Rozmus W. Heineken czy Żubr? Znaczenie pozaproduktowych właściwości marek produktów spożywczych
Autor | Mariola Łaguna, Wiktor Rozmus, |
Tytuł | Heineken czy Żubr? Znaczenie pozaproduktowych właściwości marek produktów spożywczych |
Title | HEINEKEN OR ŻUBR? THE ROLE OF BEYOND PRODUCT CHARACTERISTICS IN FOOD PRODUCTS |
Słowa kluczowe | produkty spożywcze, marka produktu, korzyści, intencja zakupu |
Key words | food products, brand of product, benefits, purchase intention |
Abstrakt | Kupując produkty spożywcze konsumenci kierują się różnymi kryteriami, w tym także marką produktu. Rola, jaką odgrywają marki, nie jest jeszcze w pełni poznana. Dlatego badanie miało na celu sprawdzenie czy korzyści wynikające z marek produktów spożywczych różnicują ocenę reputacji marek tychże produktów oraz czy na ich podstawie można przewidywać intencję zakupu. Badanie przeprowadzono na próbie 130 konsumentów i oparto na próbie pięciu produktów spożywczych. Wybrano produkty, przy zakupie których konsumenci zwracają uwagę na markę. Każda kategoria produktów była reprezentowana przez cztery marki zróżnicowane ze względu na poziom reputacji, czyli ogólnej opinii o marce (wysoka vs. niska reputacja). Wyniki badania pokazują, że takie korzyści dostarczane przez markę, jak emocjonalne doświadczenia, które ona oferuje oraz poziom zaspokojenia potrzeby bezpieczeństwa różnicują ocenę reputacji produktów spożywczych oraz pozwalają przewidywać intencję ich kupna. |
Abstract | When buying food products consumers use different criteria, including a brand of the product. The role of brands is not fully recognized yet. The study, therefore, focuses on benefits connected with brands of food products, and aims to examine whether they are related to the appraisal of brand reputation of food products and to purchase intention. Data from the sample of 130 consumers were collected in relation to the sample of four brands of each of five food products being apprised (with high vs. low reputation). The products with high level of brand relevance in category were selected for the study. Research findings show that emotional benefits and benefits related to security differentiate the appraisal of brand reputation of food products and are significant predictors of intention to purchase these products. |
Cytowanie | Łaguna M., Rozmus W. (2014) Heineken czy Żubr? Znaczenie pozaproduktowych właściwości marek produktów spożywczych.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 195-203 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s195.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.17 |
|
195-203 |
|
18. |
Ryś-Jurek R. Opodatkowanie gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej w latach 2004–2011
Autor | Roma Ryś-Jurek, |
Tytuł | Opodatkowanie gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej w latach 2004–2011 |
Title | THE TAXATION OF THE AGRICULTURAL FARMS IN THE EUROPEAN UNION IN YEARS 2004–2011 |
Słowa kluczowe | gospodarstwo rolne, opodatkowanie, podatek rolny |
Key words | agricultural farm, taxation, agricultural tax |
Abstrakt | Celem badania było przedstawienie opodatkowania sektora gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej w latach 2004-2011. Do opisania tego problemu wykorzystano dwa wskaźniki: udział podatków w dochodzie z rodzinnego gospodarstwa rolnego oraz wartość podatków na 1 hektar użytków rolnych w gospodarstwie rolnym. Dane pochodziły z bazy FADN. Obliczenia wykonano dla wszystkich krajów Unii Europejskiej w latach 2004-2011. Wykonano również szczegółowe badania dla Polski na tle średnich wyników unijnych według: wielkości ekonomicznej, typu rolniczego, warunków produkcji i jej regionów. |
Abstract | The aim of this research was a presentation of the taxation in the sector of farms in the European Union in years 2004-2011. This problem was described by two indicators: participation of taxes in farm net income and value of taxes on 1 hectare of utilized agricultural area in an agricultural farm. The data comes from the FADN database. The calculations were made for all of the European Union’ countries. Also, the research for Poland on the background of the average European results was executed according to the: economic size, type of farms, conditions of agricultural production and regions. |
Cytowanie | Ryś-Jurek R. (2014) Opodatkowanie gospodarstw rolnych w Unii Europejskiej w latach 2004–2011.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 204-216 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s204.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.18 |
|
204-216 |
|
19. |
Strzębicki D. Funkcje międzynarodowych horyzontalnych rynków elektronicznych
Autor | Dariusz Strzębicki, |
Tytuł | Funkcje międzynarodowych horyzontalnych rynków elektronicznych |
Title | THE FUNCTIONS OF INTERNATIONAL HORIZONTAL ELECTRONIC MARKETPLACES |
Słowa kluczowe | rynek elektroniczny, transakcje B2B, handel elektroniczny, handel międzynarodowy |
Key words | electronic marketplace, B2B transactions, electronic commerce, international trade |
Abstrakt | W artykule przedstawiono problematykę funkcjonowania horyzontalnych publicznych rynków elektronicznych działających w skali międzynarodowej. Celem poniższego opracowania było określenie funkcji i usług oferowanych przez te rynki przedsiębiorstwom. W opracowaniu przeprowadzono studium przypadku największego tego rodzaju rynku na świecie o nazwie Alibaba.com. Jako technika zbierania danych posłużyła obserwacja strony internetowej rynku. Badany rynek zaopatruje uczestników w informacje w fazie przed-transakcyjnej, umożliwia komunikację pomiędzy stronami transakcji oraz przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa transakcji. Oferowane usługi charakteryzują się wysokim stopniem kastomizacji. Rynek ten przedstawia największą wartość dla przedsiębiorstw szukających nowych rynków i źródeł dostaw. |
Abstract | The article discusses the issue of horizontal public electronic marketplaces that operate on the international scale. The main objective of the research was to identify the functions and services provided to enterprises by an electronic market. The research method used was a case study of the largest electronic horizontal public e-marketplace named Alibaba.com. The technique used in the purpose of collecting data was the observation of the e-market’s Website. The analysis showed, that functions and services offered by the e-marketplace support every stage of a transaction. The researched e-marketplace provides its users with information in the pre-transactional stage, enables communication between sellers and buyers and increases transaction safety. The services offered are highly customized. The electronic marketplace provides the greatest value for enterprises looking for new markets and new sources of supply. |
Cytowanie | Strzębicki D. (2014) Funkcje międzynarodowych horyzontalnych rynków elektronicznych.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 217-230 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s217.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.19 |
|
217-230 |
|
20. |
Szymańska E. Kanały dystrybucji żywca wieprzowego i sposoby rozliczeń producentów z zakładami mięsnymi
Autor | Elżbieta Szymańska, |
Tytuł | Kanały dystrybucji żywca wieprzowego i sposoby rozliczeń producentów z zakładami mięsnymi |
Title | DISTRIBUTION CHANNELS OF LIVE PIGS AND WAYS OF SETTLEMENT OF MEAT PROCESSING COMPANIES |
Słowa kluczowe | kanały dystrybucji, żywiec wieprzowy, gospodarstwa trzodowe, zakłady mięsne |
Key words | distribution channels, live pigs, pig farms, meat processing companies |
Abstrakt | Celem badań było rozpoznanie kanałów dystrybucji tuczników z gospodarstw wyspecjalizowanych w produkcji żywca wieprzowego oraz systemów rozliczeń między producentami i zakładami mięsnymi. W analizie wykorzystano informacje z literatury przedmiotu i badań własnych, które zrealizowano w 100 gospodarstw trzodowych o dużej skali produkcji. Z badań wynika, że system dystrybucji żywca wieprzowego w Polsce jest bardzo uproszczony. Producenci tuczników najczęściej sprzedają surowiec bezpośrednio do zakładów mięsnych albo pośrednikom. Ze względu na zmienną koniunkturę większość transakcji na krajowym rynku odbywa się bez umów kontraktacyjnych. Ponadto, procesy koncentracji produkcji trzody chlewnej i wymagania konsumentów w zakresie jakości żywca wieprzowego wymuszają stosowanie rozliczeń uwzględniających klasyfikację tusz. |
Abstract | The aim of the study was to determine the distribution channels of porkers from farms specializing in live pig production and the settlement systems between producers and meat processing companies. The analysis used information from the literature and own researchers, which were carried out in 100 pig farms with large-scale production. The analysis shows that the distribution system of pigs in Poland is greatly simplified. Producers porkers middlemen often sell pigs for slaughter directly to the meat industry. Due to fluctuating economic situation, most transactions in the domestic market is based on the supply without contracts. In addition, the processes of concentration of pig production and consumer demand for quality pig enforce the use of settlement which takes into account the classification of carcasses. |
Cytowanie | Szymańska E. (2014) Kanały dystrybucji żywca wieprzowego i sposoby rozliczeń producentów z zakładami mięsnymi.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 231-240 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s231.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.20 |
|
231-240 |
|
21. |
Zabłocki A. Preferencje podatkowe w rolnictwie.
Autor | Adrian Zabłocki, |
Tytuł | Preferencje podatkowe w rolnictwie. |
Title | TAX PREFERENCES IN AGRICULTURE |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Ulgi i zwolnienia w podatkach pośrednich i bezpośrednich dla rolnictwa stanowią pomoc państwa dla jego obywateli. Pomoc ta ma na celu przyczynienie się m.in. do rozwoju, ożywienia oraz utrzymania niskich cen żywności. Każde przyznane zwolnienie oraz udzielona ulga powoduje zmniejszenie dochodów budżetu państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego. Tego rodzaju straty budżetowe stanowią pomoc publiczną dla obywateli, którzy w wyniku jej otrzymania mogą zapewnić sobie dalsze swobodne finansowanie, rozwój przedsiębiorstwa, a także tańszy dostęp do wybranych dóbr i usług dla konsumentów. |
Abstract | Reliefs and exemptions from direct and indirect taxes for agriculture constitute state aid for its citizens. This assistance aims to contribute to the development, recovery and maintenance of low food prices. Any exemption granted, and granted relief reduces the income of the state budget and local government units. Such losses are budgetary aid to citizens who as a result of its receipt may provide a further free financing and development of the company as well as provide cheaper access to certain goods and services to consumers. |
Cytowanie | Zabłocki A. (2014) Preferencje podatkowe w rolnictwie..Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 241-250 |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s241.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2014.11.60.21 |
|
241-250 |
|