Lp. |
Autor / Tytuł |
Strony |
Pobierz Full text |
1. |
Cyburt A. Samodzielność finansowa małych gmin województwa lubelskiego i jej znaczenie dla ich stabilności finansowej
Autor | Agnieszka Cyburt, |
Tytuł | Samodzielność finansowa małych gmin województwa lubelskiego i jej znaczenie dla ich stabilności finansowej |
Title | FINANCIAL INDEPENDENCE OF SMALL COMMUNES IN POLAND’S LUBELSKIE VOIVODESHIP: IMPORTANCE FOR FINANCIAL STABILITY |
Słowa kluczowe | samodzielność finansowa, stabilność finansowa, analiza wskaźnikowa, jednostka samorządu terytorialnego |
Key words | financial independence, financial stability, ratio analysis, local government unit |
Abstrakt | Celem opracowania było ustalenie poziomu samodzielności finansowej 81 małych gmin województwa lubelskiego (do 5 tys. mieszkańców) oraz ocena jej znaczenia dla stabilności finansowej tych jednostek. Zastosowano następujące metody: analizę piśmiennictwa, analizę wskaźnikową oraz sondaż diagnostyczny. Do analizy przyjęto dane finansowe z lat 2017-2021. W badaniu ankietowym przeprowadzonym wśród zarządzających małymi gminami wzięło udział 69 wójtów. Ustalono, że w opinii włodarzy potencjał dochodowy i samodzielność finansowa stanowią ważny czynnik wpływający na stabilność finansową małych gmin, a ich niski poziom stanowi zagrożenie dla wspomnianej stabilności. Wykorzystano trzy wskaźniki służące ocenie samodzielności finansowej. Z przeprowadzonych analiz wynika, że małe gminy charakteryzował niski poziom samodzielności dochodowej i duże uzależnienie od dochodów transferowych przekazywanych z budżetu państwa, co widoczne jest w osiągniętej wartości wskaźnika samodzielności wydatkowej. |
Abstract | The aim of the study was to determine the level of financial independence of 81 small communes of Poland’s Lubelskie Voivodship (up to 5,000 inhabitants per commune) and to assess its significance for their financial stability. The following methods were used: literature analysis, ratio analysis and diagnostic survey. Financial data from 2017-2021 was adopted for the analysis. 69 heads of communes participated in the conducted survey. It was established that in the opinionof these leaders, income potential and financial independence are important factors affecting the financial stability of small communes, and their low level poses a threat to this stability. Three ratios were used to assess financial independence. The analyses showed that small communes were characterized by a low level of income independence and a high dependence on revenues transferred from the state budget, which is evident in the value of the expenditure independenceratio achieved. |
Cytowanie | Cyburt A. (2022) Samodzielność finansowa małych gmin województwa lubelskiego i jej znaczenie dla ich stabilności finansowej.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 5-17 |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s5.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2022.27.76.1 |
|
5-17 |
|
2. |
Gałecka A., Ganc M. Stabilność finansowa gmin wiejskich województwa lubelskiego w latach 2016-2020
Autor | Agnieszka Gałecka, Marzena Ganc, |
Tytuł | Stabilność finansowa gmin wiejskich województwa lubelskiego w latach 2016-2020 |
Title | FINANCIAL STABILITY OF RURAL MUNICIPALITIES IN POLAND’S LUBLIN VOIVODESHIP IN 2016-2020 |
Słowa kluczowe | stabilność finansowa, gminy wiejskie, analiza wskaźnikowa, płynność finansowa |
Key words | financial stability, rural municipalities, ratio analysis, financial liquidity |
Abstrakt | Stabilność usług publicznych oraz sytuacja finansowa samorządów lokalnych ma istotny wpływ na rozwój gospodarczy kraju, jak również trwający od lat proces reform politycznych zmierzających do promowania wydajności jednostek sektora publicznego, ich zrównoważonych budżetów oraz stabilności finansowej. Jest to pojęcie różnie definiowane, co wynika m.in. z jego wieloaspektowości oraz braku precyzyjnie określonych miar do oceny tego zjawiska.Celem głównym pracy była ocena stabilności finansowej gmin wiejskich województwa lubelskiego w latach 2016-2020. W ramach celu głównego przeprowadzono analizę wskaźnikową oraz badania ankietowe. Artykuł powstał w oparciu o studia literatury przedmiotu, sprawozdania z wykonania budżetów badanych gmin publikowane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Lublinie oraz kwestionariusz ankiety.Na podstawie przeprowadzonych analiz stwierdzono że badane gminy w latach 2016-2020 odnotowały trwałość w zakresie polityki fiskalnej, stabilny poziom płynności finansowej i zadłużenia, aczkolwiek stosunkowo niski poziom samodzielności dochodowej. Kryzys w 2020 roku wywołany pandemią Covid-19 spowodował znaczny wzrost wydatków bieżących jednostek samorządu terytorialnego w porównaniu do dochodów, które były mniejsze niż planowano, aczkolwiek nie wpłynął na znaczne pogorszenie wyników finansowych badanych gmin. W opinii ankietowanych (wójtów) zdecydowana większość gmin wiejskich województwa lubelskiego była stabilna finansowo a pandemia Covid-19 na ogół nie miała istotnego wpływu na jej poziom. |
Abstract | The stability of public services and the financial situation of local governments has a significant impact on a nation’s economic development. It also affects the long-standing process of political reforms aimed at promoting the efficiency of public sector units, their balanced budgets and financial stability. It is a concept defined in different ways, which is due, among other things, to its multifaceted nature and the lack of precisely defined measures to assess this phenomenon.The main objective of the paper was to assess the financial stability of rural municipalities in Poland’s Lublin voivodeship in 2016-2020. Within the framework of the main objective, ratio analysis and survey research was conducted. The paper was based on the study of literature on the subject, reports on the implementation of budgets in the studied municipalities published by the Regional Chamber of Accounts in Lublin, and a survey questionnaire.Based on the analyses, it was found that the studied municipalities in 2016-2020 recorded sustainability in terms of fiscal policy, and a stable level of financial liquidity and debt, albeit with a relatively low level of revenue independence. The crisis in 2020 caused by the Covid-19 pandemic caused a significant increase in the current expenditures of local government units compared to revenues, which were less than planned, although it did not significantly worsen thefinancial performance of the surveyed municipalities. In the opinion of the respondents (heads of rural municipalities), the vast majority of rural municipalities in the Lublin voivodeship were financially stable and the Covid-19 pandemic generally did not have a significant impact on theirlevels of stability. |
Cytowanie | Gałecka A., Ganc M. (2022) Stabilność finansowa gmin wiejskich województwa lubelskiego w latach 2016-2020.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 18-29 |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s18.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2022.27.76.2 |
|
18-29 |
|
3. |
Garstka M. Dostęp do informacji finansowej w następstwie zmian wielkości przedsiębiorstw spowodowanych kryzysem COVID-19
Autor | Małgorzata Garstka, |
Tytuł | Dostęp do informacji finansowej w następstwie zmian wielkości przedsiębiorstw spowodowanych kryzysem COVID-19 |
Title | ACCESSIBILITY OF FINANCIAL INFORMATION IN RELATION TO CHANGES IN SIZE OF ENTITIES CAUSED BY THE COVID‐19 CRISIS |
Słowa kluczowe | MSP, informacja finansowa, jakość informacji, sprawozdanie finansowe |
Key words | SMEs, financial information, quality of information, financial statement |
Abstrakt | Konsekwencje pandemii wirusa Covid-19 dla jakości i zakresu informacji finansowej generowanej przez rachunkowość są złożone. Zakres sprawozdania finansowego oraz obowiązek badania zależą od klasyfikacji jednostek dokonywanej ze względu na ich wielkość. Zakres ten jest węższy dla jednostek małych i mikro. Kryzys może wpłynąć na wielkość podmiotów, a tym samym na ich miejsce w tej klasyfikacji i zakres ujawnianych przez nie informacji. Celem jest wstępna weryfikacja tego czy - jeśli po pandemii nadal będzie takie zapotrzebowanie na informacje jak dawniej, zostanie ono zaspokojone. Dostęp do informacji wiąże się z poziomem bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej. Rozwiązaniem problemu braku wystarczającej informacji może być wprowadzenie zmian w kryteriach zaliczania podmiotów do MSP oraz w obowiązku badania sprawozdań finansowych. Zastosowana metodologia to analiza regulacji i wnioskowanie. Pozwoliła ona stwierdzić, że skutki pandemii w postaci rosnącej liczby jednostek mikro i małych mogą ograniczyć dostęp do informacji. Wartością dodaną artykułu jest wskazanie i uzasadnienie potrzeby weryfikacji kryteriów klasyfikacji jednostek. |
Abstract | The consequences of the Covid-19 pandemic on the quality and scope of financialinformation prepared by accounting are complex. The scope of the financial statement and theobligation to audit depend on the classification of units based on their size. The required scope isnarrower for micro and small entities than it is for larger organizations. The crisis may haveinfluenced the size of entities and by that their classification and the scope of information that theyneed to disclose. The goal of this article is to verify whether post-pandemic demands forinformation, assuming it will be the same as pre-pandemic, can be fulfilled. The accessibility ofinformation is connected with the level of security of engaging in business activities. Makingchanges in the criteria of an entity’s inclusion as an SME and in its obligation to audit can be onesolution for the problem of insufficient information. The methodology used in this study is analysisof regulations and deductive reasoning. It showed that the effects of the pandemic, particularly theincrease in the number of micro and small entities, can limit the accessibility of information. Thisarticle contributes to the scientific literature by displaying and justifying the need to verify theclassification criteria of businesses and other entities. |
Cytowanie | Garstka M. (2022) Dostęp do informacji finansowej w następstwie zmian wielkości przedsiębiorstw spowodowanych kryzysem COVID-19.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 30-42 |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s30.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2022.27.76.3 |
|
30-42 |
|
4. |
Konarzewska U., Michalczuk G. Inwestowanie społecznie odpowiedzialne jako kierunek rozwoju rynku kapitałowego
Autor | Urszula Konarzewska, Grażyna Michalczuk, |
Tytuł | Inwestowanie społecznie odpowiedzialne jako kierunek rozwoju rynku kapitałowego |
Title | SOCIALLY RESPONSIBLE INVESTING AS THE DI-RECTION OF CAPITAL MARKET DEVELOPMENT |
Słowa kluczowe | inwestowanie społecznie odpowiedzialne, strategie inwestowania społecznie odpowiedzialnego, rynek kapitałowy |
Key words | socially responsible investing, socially responsible investing strategies, capital market |
Abstrakt | Inwestowanie społecznie odpowiedzialne (SRI) staje się coraz szybciej rozwijającym się segmentem rynku kapitałowego. Dotyczy ono transakcji, w których cel inwestycyjny jest determinowany nie tylko kryteriami finansowymi (oczekiwaną stopą zwrotu i ryzykiem), ale również aspektami pozafinansowymi dotyczącymi kwestii środowiskowych, społecznych i związanych z ładem korporacyjnym (ESG).Celem artykułu jest diagnoza inwestowania społecznie odpowiedzialnego na rynkach kapitałowych w ujęciu przestrzennym. Dodatkowym celem jest identyfikacja strategii implementowanych przez inwestorów na poszczególnych rynkach.W artykule zastosowano klasyczne metody badawcze, takie jak: studium literatury odnoszącej się do problematyki inwestowania społecznie odpowiedzialnego, a także metoda analizy desk research oparta na dokumentach ukazujących tendencje w zakresie społecznie odpowiedzialnego inwestowania na świecie w ujęciu wartościowym oraz w przekroju strategii inwestycyjnych stosowanych przez inwestorów.Odnosząc się do statystyk, można zauważyć, że inwestowanie społecznie odpowiedzialne staje się znaczącą formą lokowania środków finansowych na globalnym rynku kapitałowym. W roku 2020 globalna wartość rynku SRI wyniosła ponad 35 bln dolarów. Nie jest to jednak rynek jednolity, o czym świadczy zróżnicowane tempo rozwoju inwestowania społecznie odpowiedzialnego w poszczególnych regionach świata. Jest to też rynek, który ewoluuje pod względem stosowanych strategii inwestycyjnych. Znajduje to odzwierciedlenie w odchodzeniu od podejmowania decyzji inwestycyjnych głównie z wykorzystaniem selekcji negatywnej na rzecz inwestycji dokonanych w oparciu o strategię związaną z integracją czynników ESG z tradycyjną analizą finansową. |
Abstract | Socially responsible investing (SRI) is becoming an increasingly fast-growing segment of the capital market. It refers to transactions in which the investment objective is determined not only by financial criteria (expected rate of return and risk) but also by non-financial aspects related to environmental, social and corporate governance (ESG) issues.The aim of the article is to diagnose socially responsible investing in the capital markets in spatial terms. An additional aim is to identify the strategies implemented by investors in individual markets.The classical methods of research were used in this article, such as the study of the literature concerning socially responsible investing and the method of desk research based on documents showing global trends in socially responsible investing in terms of value and investment strategies used by investors.Referring to statistics, it can be seen that socially responsible investing becomes a significant form of locating funds in a global capital market. In 2020, the global value of the SRI market amounted to over USD 35 trillion. However, it is not a homogeneous market, as evidenced by thevarying rates of development of socially responsible investing in different regions of the world. It is also a market that evolves in terms of the investment strategies used. This is reflected in moving away from making investment decisions mainly with the use of negative/exclusionary screening toinvestments made on the basis of ESG integration. |
Cytowanie | Konarzewska U., Michalczuk G. (2022) Inwestowanie społecznie odpowiedzialne jako kierunek rozwoju rynku kapitałowego.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 43-57 |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s43.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2022.27.76.4 |
|
43-57 |
|
5. |
Błażejczyk D., Milewska A. Program „Rodzina 500+” szansą na rozwiązanie problemów polityki rodzinnej i demograficznej
Autor | Daniel Błażejczyk, Anna Milewska, |
Tytuł | Program „Rodzina 500+” szansą na rozwiązanie problemów polityki rodzinnej i demograficznej |
Title | POLAND’S “FAMILY 500+” PROGRAM AS AN OPPORTUNITY TO SOLVE THE PROBLEMS OF FAMILY AND DEMOGRAPHIC POLICY |
Słowa kluczowe | „Program 500+”, finanse, efektywność, dzietność |
Key words | “Family 500+” programme, finance, effectiveness, fertility |
Abstrakt | Głównym celem artykułu było zbadanie efektów wprowadzenia programu „Rodzina 500+” w kontekście społeczno-ekonomicznym. Autorzy preferowali podejście interdyscyplinarne w badaniu konsekwencji programu. W tym celu szczególną uwagę poświęcono na weryfikację i analizę założeń, jakie stawiał sobie pomysłodawca programu. Głównym zakresem badań była dzietność, której poprawa jest kluczowym celem programu. Zestawienie tych założeń z danymi statystycznymi dało odpowiedź na pytanie, czy program jest skuteczny i spełnia swoją rolę. Do zbadania efektów programu wykorzystano dane z lat 2015-2019.Ważnym aspektem była także weryfikacja efektywności w aspekcie ekonomicznym i społecznym. Istotnym zamiarem było także przybliżenie historii programu „Rodzina 500+”, jego założeń, finansowania i zakładanej zmiany w podejściu do polityki prodemograficznej w Polsce. |
Abstract | The goal of this article was to identify and characterize the socio-economic effects of theintroduction of the “Family 500+” program in Poland. The research part focused on checking theimplementation of the assumptions, which were placed on the introduction of the "Family 500+"program. The main focus of the study was fertility, the improvement of which is a key goal of theprogram.The research methods used in the article were: data analysis method - data on the number ofbirths of children in Poland, the fertility rate as well as the method of synthesis, inference andinterpretation were analyzed. On the basis of the data analysis, conclusions were drawn and theirnature explained. This was done in order to reflect on the effectiveness of public spending on the"Family 500+" program.To achieve the intended objective, research and analysis were carried out using selectedindicators and statistical data. Their results allowed to verify the effectiveness of public fundsspent on the indicated program. |
Cytowanie | Błażejczyk D., Milewska A. (2022) Program „Rodzina 500+” szansą na rozwiązanie problemów polityki rodzinnej i demograficznej.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 58-67 |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s58.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2022.27.76.5 |
|
58-67 |
|
6. |
Łupiński M., Misztal P. Czy polskie banki są stabilne? Analiza ryzyka systemowego
Autor | Marcin Łupiński, Piotr Misztal, |
Tytuł | Czy polskie banki są stabilne? Analiza ryzyka systemowego |
Title | ARE POLISH BANKS STABLE? A SYSTEMIC RISK ANALYSIS |
Słowa kluczowe | stabilność finansowa, ryzyko systemowe, model sieci |
Key words | financial stability, systemic risk, network model, banking system |
Abstrakt | Kryzys finansowy 2007+ ujawnił braki w reakcji decydentów politycznych na ryzyko systemowe. Okazało się, że nie tylko upadki poszczególnych banków, ale także negatywne efekty zewnętrzne wśród podmiotów mogą spowodować poważne zagrożenie dla sektora finansowego. W ciągu ostatnich 10 lat podjęto wiele międzynarodowych i krajowych inicjatyw mających na celu wzmocnienie stabilności systemu finansowego, wprowadzając perspektywę makroostrożnościową do nadzoru finansowego. Jednak ostatnie pandemie COVID19 okazały się poważnym negatywnym szokiem dla wielu gospodarek i ich sektorów finansowych. W niniejszym artykule, wykorzystując model sieciowy, staramy się przeanalizować, w jaki sposób te nieoczekiwane wydarzenia wpłynęły na polski sektor bankowy z ryzykiem systemowym. W celu analizy stabilności polskich banków opracowaliśmy formalne ramy testów warunków skrajnych oparte na modelu sieciowym, które umożliwiły identyfikację, modelowanie i pomiar ryzyka systemowego. Staraliśmy się zintegrować analizę czasu i przekrojowego charakteru ryzyka systemowego. |
Abstract | The financial crisis that began in 2007 pointed out deficiencies in policy-makers’ responsesto systemic risk. It turned out that not only individual bank insolvencies but also spillovers fromnegative externalities among entities can cause serious threats to the financial sector. During thelast 10 years, many international and national initiatives were taken to strengthen the soundnessof the financial system, introducing a macroprudential perspective to financial supervision.However, the recent COVID19 pandemic resulted in a serious negative shock for many economiesand their financial sectors. In this paper, using the network model we try to analyse how theserecent unexpected developments affected the Polish banking sector with systemic risk. To analysePolish bank stability we developed a formal stress-testing framework based on the network modelthat allowed systemic risk identification, modelling and measurement. We tried to integrateanalysis of time and the cross-sectional nature of systemic risk. |
Cytowanie | Łupiński M., Misztal P. (2022) Czy polskie banki są stabilne? Analiza ryzyka systemowego.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 68-79 |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s68.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2022.27.76.6 |
|
68-79 |
|
7. |
Parlińska A. Wyzwania e-learningu w czasie pandemii w Polsce
Autor | Agieszka Parlińska, |
Tytuł | Wyzwania e-learningu w czasie pandemii w Polsce |
Title | E-LEARNING CHALLENGES IN POLAND DURING THE COVID-19 PANDEMIC |
Słowa kluczowe | COVID-19, e-learning, nauczanie na odległość, edukacja zdalna |
Key words | COVID-19, e-learning, distance learning, remote education |
Abstrakt | Głównym celem pracy było ukazanie konieczności podjęcia nowych wyzwań w edukacji z wykorzystaniem metod e-learningowych w Polsce w latach 2019-2021. Nowym podejściem oraz celem i wartością dodaną opracowania było wzbogacenie wiedzy na temat wykorzystania nowych metod dydaktycznych i badawczych w sytuacji pandemii, ale także po niej.Do realizacji celu wykorzystano metodę analizy i krytyki literatury, a także analizę wskaźnikową opartą na danych historycznych z GUS, EUROSTATU i obserwacji własnej.Przeprowadzone badania pozwoliły na sformułowanie kilku wniosków związanych z czynnikami wpływającymi na e-learning, takimi jak dostęp do Internetu, stosowane narzędzia oraz kompetencje cyfrowe nauczycieli i uczniów. Przedstawiono również krótką analizę SWOT, co jest kluczowe dla przyszłości e-learningu. |
Abstract | The main objective of the paper is to show the new challenges for education that arose inPoland from 2019-2021, and the use of e-learning methods. This new approach, and the purposeand added value of this study, is to enrich the knowledge of the use of new teaching and researchmethods gained during the Covid-19 pandemic and applicability to pandemics generally, as wellas continued use of these methods afterwards..To achieve the objective, the method of literature analysis and critique was used, as well as aratio analysis based on historical data from Statistics Poland (GUS), EUROSTAT and the author’sown first-hand observations as a university educator.The research results helped to formulate several conclusions regarding the factors whichinfluence effective e-learning, such as: internet access and quality; the availability of adequatesoftware, hardware and other tools; and the digital competence of teachers and students. A shortSWOT analyse is also presented to highlight key considerations that are crucial for the future of elearning. |
Cytowanie | Parlińska A. (2022) Wyzwania e-learningu w czasie pandemii w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 80-88 |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s80.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2022.27.76.7 |
|
80-88 |
|
8. |
Podstawka M. Inflacja a koszty produkcji wybranych produktów rolniczych w 2022 roku
Autor | Marian Podstawka, |
Tytuł | Inflacja a koszty produkcji wybranych produktów rolniczych w 2022 roku |
Title | INFLATION AND PRODUCTION COSTS OF SELECTED AGRICULTURAL PRODUCTS IN POLAND IN 2022 |
Słowa kluczowe | produkcja rolna, inflacja, cena, prognoza |
Key words | agricultural production, inflation, price, forecast |
Abstrakt | Celem opracowania było przedstawienie działań podejmowanych, w ostatnich latach, przez państwowe władze publiczne wpływających na inflację w Polsce. Na tym tle dokonano oceny wzrostu cen na rolnicze kupowane środki produkcji, które skorelowano ze strukturą kosztów i na tej podstawie oszacowany został wzrost kosztów produkcji podstawowych produktów rolniczych w 2022 roku. Następnie ten prognozowany wzrost kosztów produkcji odniesiono do szacowanych przychodów. Pozwoliło to ustalić ich wzrost, który umożliwiałby utrzymanie dotychczasowego poziomu dochodów rolniczych. Działania ratunkowe rządu wywołane przez COVID-19 miały trzy główne źródła finansowania:• wydatki budżetu państwa i budżetu środków europejskich – 23,2 mld zł,• Fundusz Przeciwdziałania COVID-19 – 92,7 mld zł,• tarcze finansowe Polskiego Funduszu Rozwoju – 63,5 mld zł,O ile działania interwencyjne rządu, w warunkach kryzysu, należy ocenić pozytywnie, to ich sposoby realizacji krytycznie. Wsparcie finansowe w ramach tarcz otrzymały firmy, które wykazywały spadek obrotów spowodowany pandemią koronawirusa. W efekcie wspierano te firmy, które być może celowo tworzyły warunki do otrzymania wsparcia. Firmy dobrze prosperujące w warunkach COVID-19 takiego wsparcia były natomiast pozbawione.We wszystkich analizowanych rodzajach działalności produkcji rolniczej roślinnej w 2022 roku nastąpi wzrost kosztów ich wytwarzania o około 50-60% Wyjątkiem będzie produkcja żyta, gdzie wzrost kosztów będzie jeszcze wyższy. |
Abstract | The aim of the paper is to present measures taken in recent years by state public authoritiesthat affect inflation in Poland. An assessment was made of the growth in prices for purchasedagricultural inputs, which was correlated with cost structures, and on this basis an increase in theproduction costs of basic agricultural products in 2022 was estimated. This projected increase inproduction costs was then related to estimated income. This made it possible to determine theirgrowth, which would allow the current level of agricultural income to be maintained. Thegovernment rescue measures triggered by COVID-19 had three main sources of funding:expenditure of the state budget and the budget of European funds - PLN 23.2 billion, COVID-19Counteracting Fund - PLN 92.7 billion, and financial shields of the Polish Development Fund -PLN 63.5 billion,While the government's intervention activities, under the conditions of the crisis, should beassessed positively, their methods of implementation should be assessed critically. Financialsupport under the shields was given to companies that showed a decline in turnover caused by thecoronavirus pandemic. As a result, those companies that may have deliberately created theconditions to receive support were supported. In all analyzed types of agricultural crop productionactivities in 2022, there will be an increase in the cost of their production by about 50-60%. Theexception will be the production of rye, where the cost increase will be even higher. |
Cytowanie | Podstawka M. (2022) Inflacja a koszty produkcji wybranych produktów rolniczych w 2022 roku.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 89-98 |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s89.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2022.27.76.8 |
|
89-98 |
|
9. |
Kłosowska A., Śliwa M. Zmiana poziomu kredytowania przedsiębiorstw w Polsce w okresie pandemii COVID-19
Autor | Aleksandra Kłosowska, Mateusz Śliwa, |
Tytuł | Zmiana poziomu kredytowania przedsiębiorstw w Polsce w okresie pandemii COVID-19 |
Title | CHANGE IN THE LEVEL OF CORPORATE LENDING IN POLAND DURING THE COVID-19 PANDEMIC |
Słowa kluczowe | przedsiębiorstwo, kredytowanie, interwencjonizm państwowy, COVID-19, kryzys, finanse przedsiębiorstw. |
Key words | enterprise, lending, COVID-19, state interventionism, corporate finances, crisis |
Abstrakt | Tematem przewodnim niniejszego opracowania jest ocena wpływu pandemii COVID-19 na kredytowanie przedsiębiorstw. Głównym celem artykułu jest analiza zmian jakościowych i ilościowych poziomu kredytowania przedsiębiorstw w Polsce. Autorzy skupiają się z jednej strony na możliwościach zaciągnięcia zobowiązań przez firmy, z drugiej zaś na zmiany zasad udzielania pożyczek przez banki na przestrzeni zmieniającej się rzeczywistości gospodarczej, obarczonej kryzysem spowodowanym przez pandemię. W poszczególnych analizach ukazano również szerszy kontekst porównawczy odwołując się do danych statystycznych przed wystąpieniem kryzysu spowodowanego wirusem. W analizowanym przypadku niepewność co do kondycji sektora MSP w okresie kryzysu zaważyła na zaostrzeniu polityki kredytowej. wzrost zapotrzebowania na finansowanie bankowe w okresie pandemii zgłaszały zarówno duże firmy, jak i mikroprzedsiębiorstwa, jednak tylko w przypadku tych pierwszych dostępność kredytów wzrosła. W związku z tym różnica między dostępnością kredytów bankowych dla sektora dużych firm i sektora MSP powiększyła się. |
Abstract | The main theme undertaken in this paper is the assessment of the impact of the COVID-19pandemic on corporate lending. The main objective of the article is to analyze the qualitative andquantitative changes in the level of corporate lending in Poland. The author focuses, on the onehand, on the ability of firms to incur liabilities and, on the other hand, on the changes in banklending rules over the course of a changing economic reality burdened by the crisis caused by thepandemic. The individual analyses also show a broader comparative context by referring tostatistical data before the onset of the virus crisis. In the case under review, uncertainty about thehealth of the MSP sector during the crisis weighed on the tightening of credit policy. An increasein demand for bank financing in the pandemic period was reported by both large companies andmicro enterprises. However, only in the case of the former did the availability of loans increase.As a result, the gap between the availability of bank loans to large firms and the MSP sectorwidened. |
Cytowanie | Kłosowska A., Śliwa M. (2022) Zmiana poziomu kredytowania przedsiębiorstw w Polsce w okresie pandemii COVID-19.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 99-110 |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s99.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2022.27.76.9 |
|
99-110 |
|
10. |
Wiśniewska M. Wpływ pandemii koronawirusa (Covid-19) na zachowania inwestorów w świetle finansów behawioralnych
Autor | Marta Wiśniewska, |
Tytuł | Wpływ pandemii koronawirusa (Covid-19) na zachowania inwestorów w świetle finansów behawioralnych |
Title | THE IMPACT OF THE CORONAVIRUS (COVID-19) PANDEMIC ON INVESTORS’ BEHAVIOUR IN THE LIGHT OF BEHAVIOURAL FINANCE |
Słowa kluczowe | pandemia koronawirusa, finanse behawioralne, decyzje inwestycyjne |
Key words | coronavirus pandemic, behavioural finance, investment decisions |
Abstrakt | Celem badań było poznanie opinii maklerów papierów wartościowych pracujących na GPW Warszawie, dotyczących zachowań polskich inwestorów w obliczu pandemii koronawirusa COVID-19. Badaniami objęto grupę 51 maklerów giełdowych, reprezentujących domy maklerskie o długiej historii działania. Stwierdzono, że uwarunkowania psychologiczne ludzi i nastroje panujące na giełdzie odgrywają istotną rolę w procesie decyzyjnym, a nieracjonalne zachowania inwestorów, w tym w dużej mierze efekty stadne, są podczas pandemii szczególnie widoczne. Z badań wynika, że pojawienie się koronawirusa nie wpłynęło na obniżenie aktywności polskich inwestorów. Odnotowano tym samym wyraźny wzrost zainteresowania akcjami spółek notowanych na GPW S.A. Zachowania i stosunek uczestników rynku do ryzyka był zmienny wobliczu rozwijającej się pandemii, co przejawiało się m.in. szybkim kupowaniem przecenionych walorów czy gwałtowaną wyprzedażą aktywów. Za najważniejszy czynnik wpływający na kształtowanie notowań w trakcie pandemii COVID-19 uznano ogólne zmiany na rynku krajowym i na rynkach globalnych. |
Abstract | The aim of the research was to find out the opinions of stockbrokers working at the WarsawStock Exchange regarding the behaviour of Polish investors in the face of the coronavirus(COVID-19) pandemic. The research was carried out among 51 stockbrokers representingbrokerage houses with a long history of operations. It has been found that psychologicalconditions of people and stock market sentiments play an important role in the decision-makingprocess, and irrational investor behaviours, including largely herd effects, are particularly evidentduring the pandemic. The research shows that the occurrence of the coronavirus has not reducedthe activity of Polish investors. Thus, significantly growing interest in shares of companies listedon the Warsaw Stock Exchange has been noted. The behaviour and attitude of market participantstowards risk were volatile during the developing pandemic, which manifested itself in rapid buyingof overvalued assets or rapid selling of assets. |
Cytowanie | Wiśniewska M. (2022) Wpływ pandemii koronawirusa (Covid-19) na zachowania inwestorów w świetle finansów behawioralnych.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 111-122 |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s111.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2022.27.76.10 |
|
111-122 |
|