Produkty regionalne i tradycyjne w promocji rozwojuekonomicznego i zachowaniu dziedzictwa kulturowego wsi

Czesław Nowak
Uniwersytet Rolniczy im. H. Kołłątaja w Krakowie
Nowak, Czesław (Uniwersytet Rolniczy im. H. Kołłątaja w Krakowie)
Produkty regionalne i tradycyjne w promocji rozwojuekonomicznego i zachowaniu dziedzictwa kulturowego wsi
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2020, vol., nr 13, s. 103-115

Słowa kluczowe

produkty regionalne produkty tradycyjne turystyka wiejska

Streszczenie

Produkty regionalne i tradycyjne w Unii Europejskiej rejestrowane są w wykazieochrony produktów regionalnych i tradycyjnych DOOR (Database of Origin and Registration),co zapewnia im ochronę prawną. Produkty pochodzące z ekoregionów 160 państw,a zagrożone wyginięciem znajdują się w katalogu „Arka Smaku Slow Food”. Polskie produktyrejestrowane są przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi i publikowane na liście produktówtradycyjnych. Na stronach internetowych DOOR Unii Europejskiej produkty podzielone sąna trzy grupy i trzy etapy rejestracji, co może komplikować czytelność wykazu. Celem pracyjest ukazanie różnych aspektów kształtujących współczesny rynek produktów regionalnychi tradycyjnych, w tym działań podejmowanych w różnych państwach, w celu obniżenia konkurencyjnościtowarów importowanych. W pracy przedstawiono wyniki badań, gdzie narzędziembadawczym był kwestionariusz ankiety przeprowadzonej wśród specjalistów pracującychw sektorze rolnictwa województw świętokrzyskiego i małopolskiego, na temat znaczenia produktówregionalnych i tradycyjnych w rozwoju turystyki wiejskiej i inicjatyw wspierających ichudział w rynku rolno-spożywczym.

Cytowania

  1. Bélanger J., Pilling D. (red.): The State of The World’s Biodiversity for Food and Agriculture, FAO Commission on Genetic Resources for Food and Agriculture Assessments, Rzym 2019.
  2. Bolla S.: Food and Agricultural Import Regulations and Standards, USDA, Foreign Agricultural Service 2020: Global Agricultural Information Network, CIA, The World Factbook 2000, 2020.
  3. Central Intelligence Agency: The World Factbook, USA, 2020, 2012, https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/gm.html (dostęp: 25.05.2020).
  4. Eckman S.J.: House and Senate Restaurants: Current Operations and Issues for Congress, Congressional Research Service, USA 2019.
  5. European Commission: DOOR, https://ec.europa.eu/agriculture/quality/door/list.html?locale=pl (dostęp: 30.05.2020).
  6. Food, Conservation, and Energy Act of 2008, Public Law 110–234, 110th Congress, US Congress 2008.
  7. Hlavackova M.: Exporter Guide 2019, USDA Foreign Agricultural Service GAIN, Slovakia 2020.
  8. Khan H., Jessica L.,2019: Trade Show Overview Germany, USDA, Foreign Agricultural Service GAIN, Berlin. 2019.
  9. Low A.S., Vogel S.: Direct and Intermediated Marketing of Local Foods in the United States, USDA, Economic Research Service Report 2011, nr 128.
  10. Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego: Baza targowisk, eTargowisko, https://www.modr.pl/etargowisko (dostęp: 30.05.2020).
  11. Matysik-Pejas R., Cieślik J., Borecka A., Sowula-Skrzyńska E.: Lokalne systemy żywnościowe i ich znaczenie dla obszarów wiejskich, Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu 2017, nr 19(5), s. 143–148.
  12. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi: Zestawienie produktów wpisanych na Listę Produktów Tradycyjnych, 18.05.2020.
  13. Modrzyńska J.: System ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych w Unii Europejskiej, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria: Organizacja i zarządzanie 2018, z. 129, s. 281–295.
  14. Muzeum Wsi Kieleckiej: Etnokuchnia 2020, Park Etnograficzny w Tokarni, https://www.youtube.com/channel/UCt0ozjwVQzd2d4L4gfqNBuQ (dostęp: 30.05.2020).
  15. Petrini C. 2016: Slow Food: Good, Clean and Fair Food for Everyone, Cittaslow International, Orvieto 2014, www.cittaslow.org/news/slow-food-good-clean-and-fair-food-everyone (dostęp: 27.05.2020).
  16. Rolnictwo w województwie małopolskim w 2016 r. Informacje i opracowania statystyczne, Urząd Statystyczny w Krakowie, Kraków 2017.
  17. Sieczko A.: Turystyka kulinarna a smak regionu, [w:] Turystyka szansą wypoczynku i rozwoju regionów, J. Witek, E. Marszałek (red.), Handel Wewnętrzny - numer specjalny 2009, s. 325–332.
  18. Slow Food Foundation for Biodiversity 2020, https://www.fondazioneslowfood.com/en/what-we-do/the-ark-of-taste/faqs/ (dostęp: 21.05.2020).
  19. Slow Food Foundation for Biodiversity, Ark of Taste, 2020: Arca products from around the world, (dostęp 27.05.2020).
  20. Slow Food USA 2020: Where Heritage Meets Biodiversity, Ark of Taste in the USA, Brooklyn, NY 11201 https://slowfoodusa.org/ark-of-taste/ (dostęp: 29.05.2020)
  21. Stowarzyszenie Miłośników Wiśni Nadwiślanka: Wiśnia Nadwiślanka 2020, http://www.nad wislanka. com.pl/stowarzyszenie-producentow.php (27.05.2020).
  22. Świętokrzyski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach: Świętokrzyska Kuźnia Smaków laureatem konkursu „Na wsi najlepiej – 12 dobrych praktyk w turystyce wiejskiej”!, 2018, https://www.sodr.pl/main/aktualnosci/Swietokrzyska-Kuznia-Smakow-laureatem-konkursu-Na-wsinajlepiej-12-dobrych-praktyk-w-turystyce-wiejskiej/idn:578 (dostęp: 30.05.2020).
  23. Targ Pietruszkowy, https://targpietruszkowy.pl/ (dostęp: 06.05.2020)
  24. Urząd Statystyczny w Krakowie: Rocznik Statystyczny Województwa Świętokrzyskiego, Kielce 2019.
  25. Wojcieszak M., Bogusz M.: Direct sales as an example of a distribution channel within the małopolskie region, Annals of the Polish Association of Agricultural and Agribusiness Economists 2020, t. 22, nr 1, s. 351–359.
  26. Zahová A.: PRAGUE – Czech food in Czech markets, Euractiv, https://www.euractiv.com/section/all/short_news/prague-czech-food-in-czech-markets/ (dostęp: 25.05.2020).