Edukacyjne i rekreacyjne funkcje leśnych ogrodów botanicznych

Joanna Pietrzak-Zawadka1, Jan Zawadka2
1 Instytut Nauk Leśnych, Politechnika Białostocka, 2 Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Pietrzak-Zawadka, Joanna; ORCID: 0000-0002-2952-4102 (Instytut Nauk Leśnych, Politechnika Białostocka)
Zawadka, Jan; ORCID: 0000-0003-1979-0607 (Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie)
Edukacyjne i rekreacyjne funkcje leśnych ogrodów botanicznych
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2020, vol., nr 13, s. 127-137

Słowa kluczowe

leśny ogród botaniczny ochrona różnorodności biologicznej Lasy Państwowe rekreacja

Streszczenie

Na przestrzeni wieków ogrody botaniczne pełniły wiele różnorodnych funkcji, z których najważniejszą było gromadzenie i udostępnianie zainteresowanym rozmaitych kolekcji roślin. Początkowo kolekcje takie obejmowały głównie rośliny lecznicze służące edukacji przyszłych lekarzy czy farmaceutów. Z czasem jednostki te realizowały funkcje edukacyjne, rekreacyjne, a nierzadko kulturalne. Nadzór nad obiektami pełnią różne jednostki państwowe czy prywatne. W artykule przybliżono funkcje ogrodów botanicznych administrowanych przez Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (PGL LP) ze szczególnym uwzględnieniem ich roli edukacyjnej i rekreacyjnej.

Cytowania

  1. Avery Jr G.S.: Botanic gardens – what role today? An „operation bootstraps” opportunity for botanists, American Journal of Botany 1957, nr 44(3), s. 268–71.
  2. Borsch T., Lohne C.: Botanic gardens for the future: integrating research, conservation, environmental education and public recreation, Ethiopian Journal of Biological Science 2014, nr 13, s. 115–133.
  3. Czerepaniak-Walczak M.: Pedagogika czasu wolnego: Schole w szkole i poza szkołą, [w:] Rekreacja i czas wolny, R. Winiarski (red.),Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011.
  4. Flanagan C.: The history and significance of public gardens, [w:] Public Garden Management: A Complete Guide to the Planning and Administration of Botanical Gardens and Arboreta, D.A. Rakow, S.A. Lee (red.), John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey 2011, s. 15–29.
  5. Grzonkowska J.: Ogrody botaniczne jako naukowo opracowane kolekcje muzealne, Muzealnictwo 2014, nr 55, s. 180–189.
  6. Mynarski W.: Czynniki i prognozowane kierunki rozwoju rekreacji fizycznej, [w:] Teoretyczne i empiryczne zagadnienia rekreacji i turystyki, W. Mynarski (red.), AWF w Katowicach, Katowice 2008, s. 11–31.
  7. Powledge F.: The evolving role of botanical gardens, BioScience 2011, nr 61(10), s. 743.
  8. Teoria i metodyka rekreacji – zagadnienia podstawowe, Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego, Poznań 2001.
  9. Truszkowska-Wojtkowiak M.: Fenomen czasu wolnego, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.
  10. Tumiłowicz J.: Uwagi o zakładaniu i prowadzeniu arboretów w Polsce, Rocznik Polskiego Towarzystwa Dendrologicznego 2010, nr 58, s. 55–60.
  11. Ustawa o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. (Dz.U. 2004 nr 92 poz. 880).
  12. Wolańska T.: Leksykon. Sport dla wszystkich – rekreacja ruchowa, AWF w Warszawie, Warszawa 1997, s. 59.
  13. www.bgci.org/ (dostęp: 28.04.2020).
  14. www.kudypy.olsztyn.lasy.gov.pl/ (dostęp: 17.04.2020).
  15. www.lasy.gov.pl (dostęp: 17.04.2020).
  16. www.lbg.lasy.gov.pl/ (dostęp: 17.04.2020).
  17. www.robia.pl (dostęp: 17.04.2020).