1. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2022 |
|
Podstawka M. Inflacja a koszty produkcji wybranych produktów rolniczych w 2022 roku
Autor | Marian Podstawka |
Tytuł | Inflacja a koszty produkcji wybranych produktów rolniczych w 2022 roku |
Title | INFLATION AND PRODUCTION COSTS OF SELECTED AGRICULTURAL PRODUCTS IN POLAND IN 2022 |
Słowa kluczowe | produkcja rolna, inflacja, cena, prognoza |
Key words | agricultural production, inflation, price, forecast |
Abstrakt | Celem opracowania było przedstawienie działań podejmowanych, w ostatnich latach, przez państwowe władze publiczne wpływających na inflację w Polsce. Na tym tle dokonano oceny wzrostu cen na rolnicze kupowane środki produkcji, które skorelowano ze strukturą kosztów i na tej podstawie oszacowany został wzrost kosztów produkcji podstawowych produktów rolniczych w 2022 roku. Następnie ten prognozowany wzrost kosztów produkcji odniesiono do szacowanych przychodów. Pozwoliło to ustalić ich wzrost, który umożliwiałby utrzymanie dotychczasowego poziomu dochodów rolniczych. Działania ratunkowe rządu wywołane przez COVID-19 miały trzy główne źródła finansowania:• wydatki budżetu państwa i budżetu środków europejskich – 23,2 mld zł,• Fundusz Przeciwdziałania COVID-19 – 92,7 mld zł,• tarcze finansowe Polskiego Funduszu Rozwoju – 63,5 mld zł,O ile działania interwencyjne rządu, w warunkach kryzysu, należy ocenić pozytywnie, to ich sposoby realizacji krytycznie. Wsparcie finansowe w ramach tarcz otrzymały firmy, które wykazywały spadek obrotów spowodowany pandemią koronawirusa. W efekcie wspierano te firmy, które być może celowo tworzyły warunki do otrzymania wsparcia. Firmy dobrze prosperujące w warunkach COVID-19 takiego wsparcia były natomiast pozbawione.We wszystkich analizowanych rodzajach działalności produkcji rolniczej roślinnej w 2022 roku nastąpi wzrost kosztów ich wytwarzania o około 50-60% Wyjątkiem będzie produkcja żyta, gdzie wzrost kosztów będzie jeszcze wyższy. |
Abstract | The aim of the paper is to present measures taken in recent years by state public authoritiesthat affect inflation in Poland. An assessment was made of the growth in prices for purchasedagricultural inputs, which was correlated with cost structures, and on this basis an increase in theproduction costs of basic agricultural products in 2022 was estimated. This projected increase inproduction costs was then related to estimated income. This made it possible to determine theirgrowth, which would allow the current level of agricultural income to be maintained. Thegovernment rescue measures triggered by COVID-19 had three main sources of funding:expenditure of the state budget and the budget of European funds - PLN 23.2 billion, COVID-19Counteracting Fund - PLN 92.7 billion, and financial shields of the Polish Development Fund -PLN 63.5 billion,While the government's intervention activities, under the conditions of the crisis, should beassessed positively, their methods of implementation should be assessed critically. Financialsupport under the shields was given to companies that showed a decline in turnover caused by thecoronavirus pandemic. As a result, those companies that may have deliberately created theconditions to receive support were supported. In all analyzed types of agricultural crop productionactivities in 2022, there will be an increase in the cost of their production by about 50-60%. Theexception will be the production of rye, where the cost increase will be even higher. |
Cytowanie | Podstawka M. (2022) Inflacja a koszty produkcji wybranych produktów rolniczych w 2022 roku.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 89-98 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s89.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Milewska A. ENTITIES PERFORMING SELF-GOVERNMENT PUBLIC TASKS - SPECIFICITY OF ACTING AND FUNDING
Autor | Anna Milewska |
Tytuł | ENTITIES PERFORMING SELF-GOVERNMENT PUBLIC TASKS - SPECIFICITY OF ACTING AND FUNDING |
Title | Podmioty wykonujące samorządowe zadania publiczne – specyfika działania i finansowania |
Słowa kluczowe | local government, public tasks, municipal companies, finance. |
Key words | samorząd, zadania publiczne, spółki komunalne, finanse. |
Abstrakt | The goal of this article was to identify and characterize entities that participate in the process of performing public tasks. It contains their types and method of financial and/or organizational relationship with the budget of the municipal self-government. The article uses the methods of analysis and literature review as well as inductive and deductive reasoning. Institutional documents of a normative nature regarding the principles of self-government functions and literature on public (local) finances were used for the conducted research. The results show that functionally, the relationships between municipal companies and a commune budget can lead to disruptions in the assessment of the state of indebtedness of a local government entity. Following the experience of Great Britain, it can be concluded that one of the rational possibilities for carrying out projects is through a Public-Private Partnership. However, this solution can also bring financial dangers. Incorrectly dividing risks may lead to postponements of project performance or an excessive financial burden on the local government. It should also be noted that the private capital involvement formula (PPP contracts) can be used when there are economic benefits in the implementation of a specific public project, the scale of which may be of interest to the owners of capital. A significant number of public projects that are carried out by municipalities, especially in smaller (rural) entities, are in short supply and, in principle, do not give such an opportunity. |
Abstract | Celem artykułu było wskazanie i scharakteryzowanie podmiotów, które uczestniczą w procesie wykonywania zadań publicznych. Zamieszczono w nim ich typy i sposób finansowego lub/i organizacyjnego powiazania z budżetem samorządu gminnego. W artykule wykorzystano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa oraz wnioskowania indukcyjnego i dedukcyjnego. Do prowadzonych badań wykorzystano dokumenty instytucjonalne o charakterze normatywnym dotyczące zasad funkcjonowania samorządu oraz literaturę przedmiotu z zakresu finansów publicznych (lokalnych). Po dokonaniu badań dowiedziono, że funkcjonalnie spółek komunalnych i ich rozliczenia z budżetem gminy może prowadzić do zakłóceń w dokonaniu oceny stanu zadłużenia podmiotu samorządowego. Podążając za doświadczeniem Wielkiej Brytanii uznać można, że jedną z racjonalnych możliwości realizacji zadań jest zawieranie umów w ramach Parnterstwa Publiczno-Prywatnego. Jednakże i to rozwiązanie może nieść ze sobą niebezpieczeństwa finansowe. Nieprawidłowy podział ryzyk, może doprowadzić do przesunięcia wykonania zadania w czasie lub zbyt dużego obciążenia finansowego samorządu. Ponadto formuła angażowania kapitału prywatnego w ramach PPP może być zastosowana w sytuacji, gdy przy realizacji określonego zadania publicznego pojawiają się korzyści ekonomiczne, których skala może zainteresować właścicieli kapitału. Znaczna część zadań publicznych realizowana przez gminy, szczególnie w mniejszych ośrodkach (wiejskich) jest deficytowa i co do zasady, nie daje takiej szansy |
Cytowanie | Milewska A. (2020) ENTITIES PERFORMING SELF-GOVERNMENT PUBLIC TASKS - SPECIFICITY OF ACTING AND FUNDING.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 23(72): 146-155 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n72_s146.pdf |
|
|
3. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Kujawski L., Liszewska M., Penczar M. THE IMPACT OF FUNDING STRUCTURE ON EU BANKING SECTOR STABILITY
Autor | Lech Kujawski, Monika Liszewska, Marta Penczar |
Tytuł | THE IMPACT OF FUNDING STRUCTURE ON EU BANKING SECTOR STABILITY |
Title | The impact of funding structure on EU banking sector stability |
Słowa kluczowe | banking sector stability, banking funding model, funding structure |
Key words | banking sector stability, banking funding model, funding structure |
Abstrakt | In our paper, we analyse the impact of funding structure on banking sector stability in EU countries. Our findings show that after the global financial crisis (GFC) there are four main funding models in the EU banking sectors. We document that funding structure is an important factor influencing the banking sector stability. We report that there are also some other banking business model characteristics as well as macroeconomic indicators which have impact on banking sector risk. |
Abstract | In our article, we analyze the impact of the funding structure on the banking sector stability in EU countries. Our findings show that after the GFC, there are four main funding models in EU banking sectors. We document that the funding structure is an important factor determining the stability of the banking sector. We point out that there are other features of the banking business model as well as macroeconomic indicators that influence the banking sectors risk. |
Cytowanie | Kujawski L., Liszewska M., Penczar M. (2020) THE IMPACT OF FUNDING STRUCTURE ON EU BANKING SECTOR STABILITY.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 24(73): 143-154 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n73_s143.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2019 |
|
Samborski A. Finansowanie przedsiębiorstw w krajach Grupy Wyszehradzkiej
Autor | Adam Samborski |
Tytuł | Finansowanie przedsiębiorstw w krajach Grupy Wyszehradzkiej |
Title | Financing Enterprises in the Visegrad Group Countries |
Słowa kluczowe | przedsiębiorstwo, finansowanie, analiza porównawcza, rachunki narodowe |
Key words | enterprise, financing, comparative analysis, national accounts |
Abstrakt | W artykule podjęto problematykę finansowania przedsiębiorstw w krajach Grupy Wyszehradzkiej, w latach 1995-2015. W analizach wykorzystano dane źródłowe pochodzące z rachunków narodowych. Na podstawie przeprowadzonych badań zaobserwowano wzrost poziomu samofinansowania w przedsiębiorstwach czeskich, węgierskich, polskich i słowackich. Zauważono także spadek wartości zaciągniętych netto zobowiązań. Wśród przyczyn wskazano na wysoki poziom w sektorze przedsiębiorstw oszczędności brutto oraz spadek wartości nakładów brutto na środki trwałe. Podstawowym źródłem finansowania zewnętrznego były trzy kategorie instrumentów finansowych, a mianowicie: kredyty i pożyczki, udziały kapitałowe, pozostałe kwoty do otrzymania / zapłacenia. We wnioskach podkreślono, iż pomimo spadku poziomu finansowania zewnętrznego nie nastąpiły znaczące zmiany w jego strukturze. |
Abstract | The article addresses the issue of financing enterprises in the Visegrad Group countries in the years 1995-2015. The analyzes used source data derived from national accounts. On the basis of the conducted research, an increase in the self-financing level was observed in Czech, Hungarian, Polish and Slovak enterprises. A decrease in the value of net liabilities incurred was also noted. Among the reasons, a high level of gross savings in the enterprise sector and a decline in the gross fixed capital formation was indicated. The main source of external funding were three categories of financial instruments, namely loans, equity, other accounts receivable / payable. The conclusions emphasized that despite the decrease in the level of external financing, there were no significant changes in its structure. |
Cytowanie | Samborski A. (2019) Finansowanie przedsiębiorstw w krajach Grupy Wyszehradzkiej.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 19(34), z. 1: 98-109 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2019_T19(34)_n1_s98.pdf |
|
|
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2018 |
|
Osborne P., Petrascu S., Popa D., Timofti E. The Investment Attractiveness of the Agricultural Sector in Republic of Moldova in Terms of European Integration
Autor | Paulina Osborne, Svetlana Petrascu, Daniela Popa, Elena Timofti |
Tytuł | The Investment Attractiveness of the Agricultural Sector in Republic of Moldova in Terms of European Integration |
Title | The Investment Attractiveness of the Agricultural Sector in Republic of Moldova in Terms of European Integration |
Słowa kluczowe | economic growth, investment attractiveness, investment environment, project financing, bank loans |
Key words | economic growth, investment attractiveness, investment environment, project financing, bank loans |
Abstrakt | The modernization of the Agro-food sector, and revitalization of its conditions and standards, needs to attract funding sources from international donors, which helps stimulate the development of high value agriculture. Consequently, attracting agricultural investment is a strategic priority for Moldovan farmers, as this represents tangible economic growth based on retooling and modernization of agriculture. The National Bureau of Statistics ranks Moldova second in relation to the interest rates charged for loans. The average annual interest rate for lending to agriculture is 14.13%. Georgia in first place with 29%. Despite all the successes of banking, agriculture (as a sector) still remains an unattractive investment for banks in Moldova. The banking sector has also expressed reluctance in supporting small-scale agribusiness. |
Abstract | The modernization of the Agro-food sector, and revitalization of its conditions and standards, needs to attract funding sources from international donors, which helps stimulate the development of high value agriculture. Consequently, attracting agricultural investment is a strategic priority for Moldovan farmers, as this represents tangible economic growth based on retooling and modernization of agriculture. The National Bureau of Statistics ranks Moldova second in relation to the interest rates charged for loans. The average annual interest rate for lending to agriculture is 14.13%. Georgia in first place with 29%. Despite all the successes of banking, agriculture (as a sector) still remains an unattractive investment for banks in Moldova. The banking sector has also expressed reluctance in supporting small-scale agribusiness. |
Cytowanie | Osborne P., Petrascu S., Popa D., Timofti E. (2018) The Investment Attractiveness of the Agricultural Sector in Republic of Moldova in Terms of European Integration.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 18(33), z. 3: 315-322 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2018_T18(33)_n3_s315.pdf |
|
|
6. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2018 |
|
Kacprzak M., Król A., Radziszewska M. European Integration Influence on the Development of Human Capital of Small and Medium Enterprises in Poland
Autor | Marzena Kacprzak, Agnieszka Król, Marta Radziszewska |
Tytuł | European Integration Influence on the Development of Human Capital of Small and Medium Enterprises in Poland |
Title | European Integration Influence on the Development of Human Capital of Small and Medium Enterprises in Poland |
Słowa kluczowe | human capital, small and medium enterprises, European integration, EU assistance programs, EU funds |
Key words | human capital, small and medium enterprises, European integration, EU assistance programs, EU funds |
Abstrakt | Enterprises from the SME sector significantly affect the quality of human capital in Poland and the standards of their management are rising every year. The aim of this article is to present the essence and specifics of human capital of SMEs, showing the impact of European integration on the devel-opment of human capital in this sector. In addition, the authors focus on finding the answer to the question whether employers willingly reach for EU funding (sources of knowledge, forms, types of funding, barriers to access to funds) to be able to support and develop human capital that they have in the long run. The study was carried out by a survey method. The analysis made allowed to formu-late the following conclusions. Entrepreneurs willingly undertake to raise funds from EU funds. Re-spondents were convinced that EU funds help in the development of their businesses, although ob-taining funding alone is not easy. The respondents pointed to barriers, which include complicated and lengthy procedures, as well as low availability of information. |
Abstract | Enterprises from the SME sector significantly affect the quality of human capital in Poland and the standards of their management are rising every year. The aim of this article is to present the essence and specifics of human capital of SMEs, showing the impact of European integration on the devel-opment of human capital in this sector. In addition, the authors focus on finding the answer to the question whether employers willingly reach for EU funding (sources of knowledge, forms, types of funding, barriers to access to funds) to be able to support and develop human capital that they have in the long run. The study was carried out by a survey method. The analysis made allowed to formu-late the following conclusions. Entrepreneurs willingly undertake to raise funds from EU funds. Re-spondents were convinced that EU funds help in the development of their businesses, although ob-taining funding alone is not easy. The respondents pointed to barriers, which include complicated and lengthy procedures, as well as low availability of information. |
Cytowanie | Kacprzak M., Król A., Radziszewska M. (2018) European Integration Influence on the Development of Human Capital of Small and Medium Enterprises in Poland.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 18(33), z. 4: 236-249 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2018_T18(33)_n4_s236.pdf |
|
|
7. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Powęska H. RURAL AREAS OF POLAND AS THE BENEFICIARY OF EUROPEAN UNION FUNDING 2007−2013(15) FOR CULTURAL PROJECTS
Autor | Halina Powęska |
Tytuł | RURAL AREAS OF POLAND AS THE BENEFICIARY OF EUROPEAN UNION FUNDING 2007−2013(15) FOR CULTURAL PROJECTS |
Title | |
Słowa kluczowe | rural areas of Poland, EU structural funds, cultural heritage |
Key words | |
Abstrakt | The paper presents the issues relating to the use of EU funds for cultural heritage projects in rural areas in Poland in the years 2007–2015. The study examines the structure of the funding of EU cultural heritage projects by the purpose of their implementation including revaluation of cultural heritage objects, creation and development of a new tourism product, renovation of sports and recreation infrastructure, promotion and other issues. The spatial analysis was carried out at the level of voivodships. The survey was conducted using the database of the National Information System of the Ministry of Infrastructure and Development of the Republic of Poland (NIS SIMIK 07-13) as at 31 December 2015. In the years 2007–2015, in both rural areas and rural districts, in the case of those projects which were aimed at developing infrastructure and restoring cultural heritage assets, while projects thematically related to the creation of a new tourism product and promotion were of lesser importance. However, the highest grants from EU sources were provided for projects thematically related to the reconstruction of cultural heritage and creation of tourism products, which shows that the activities aimed at preservation of cultural heritage and support for local entrepreneurship are of particular significance to European entities. |
Abstract | |
Cytowanie | Powęska H. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n1_s335.pdf |
|
|
8. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2018 |
|
Lyeonov S., Vasylieva T., Vorontsova A. MANAGEMENT OF EDUCATION IN THE CONTEXT OF ITS FINANCIAL SUPPORT AS A PUBLIC-PRIVATE GOOD
Autor | Serhiy Lyeonov, Tetiana Vasylieva, Anna Vorontsova |
Tytuł | MANAGEMENT OF EDUCATION IN THE CONTEXT OF ITS FINANCIAL SUPPORT AS A PUBLIC-PRIVATE GOOD |
Title | |
Słowa kluczowe | financial support, lifelong learning system, public goods, private goods. |
Key words | |
Abstrakt | In the article the essence and main characteristics of public and private goods are investigated, their main differences are revealed. Based on this, the main features of public goods were identified, including the nature of consumption, exclusivity of consumption, level of competition in providing services, exhaustiveness of services, level of social significance, etc. A comparative analysis of the peculiarities of funding for education at different levels (primary, secondary education, post-secondary/total tertiary education) and funding sources (public and private expenditures) has been conducted. It is substantiated that the basis for determining the optimal financial support structure for LLS development should be the level of compliance of educational services with the criteria for meeting public and private goods. On the basis of this, it was found that the ratio of budget and extrabudgetary funding for basic education services should be 90 to 10%; for vocational education services – 60–70% to 30–40%; and for services of additional education – 20–40% to 60–80%. |
Abstract | |
Cytowanie | Lyeonov S., Vasylieva T., Vorontsova A. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2018_n1_s163.pdf |
|
|
9. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2017 |
|
Milewska A., Regulska O. Crowdfunding jako alternatywne źródło pozyskania kapitału – analiza przypadku
Autor | Anna Milewska, Olga Regulska |
Tytuł | Crowdfunding jako alternatywne źródło pozyskania kapitału – analiza przypadku |
Title | CROWDFUNDING AS AN ALTERNATIVE SOURCE FUNDING OF ACTIVITIES – CASE STUDY |
Słowa kluczowe | crowdfunding, działalność gospodarcza, kapitał |
Key words | business activity, finance sources, crowdfunding |
Abstrakt | Celem artykułu było przedstawienie alternatywnego rozwiązania problemu pozyskania środków pieniężnych w początkowym etapie organizowania i prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej. Dokonano tego poprzez symulację finansowania crowdfundingiem, wybranego przedsięwzięcia dotyczącego rynku motoryzacyjnego Aby uwypuklić specyfikę finansowania społecznościowego (zarówno jego mocne jak i słabe strony), zaprezentowano konwencjonalne źródło pozyskania kapitału, do którego zaliczono kredyt bankowy. W artykule zamieszczono także uproszczone porównanie wymagań w odniesieniu do obydwu możliwości pozyskania kapitału na działalność gospodarczą. Opracowanie to ma formę analizy przypadku i uzyskanych w ten sposób wyników nie należy uogólniać na inne projekty czy profile związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. |
Abstract | The purpose of this article is to present the reader an alternative method of resolving the issue of acquiring funds in the preliminary stage of establishing and running a sole proprietorship. It has been achieved through the simulation of crowdfunding an exemplary automotive market venture. To underline the specifics of this particular type of funding, both favourable and adverse, the author presents it together with another source of finance – a bank loan. The article compares requirements of both methods of funding a business venture. This paper has been presented as a case study therefore any conclusions should not be generalised and used as a basis for any other project or profile of a business venture. |
Cytowanie | Milewska A., Regulska O. (2017) Crowdfunding jako alternatywne źródło pozyskania kapitału – analiza przypadku.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 18(67): 123-136 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2017_n67_s123.pdf |
|
|
10. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2017 |
|
Grochowska R. Niespójność działań interwencyjnych na unijnym rynku mleka
Autor | Renata Grochowska |
Tytuł | Niespójność działań interwencyjnych na unijnym rynku mleka |
Title | Incoherence of Intervention Measures on the EU Dairy Market |
Słowa kluczowe | unijny rynek mleka, polityka interwencyjna |
Key words | EU dairy market, policy intervention |
Abstrakt | Celem pracy była ocena działań interwencyjnych podejmowanych na unijnym rynku mleka w latach 2008-2016. Przyjęto hipotezę, że po 2008 r. można zaobserwować coraz większą niespójność polityki interwencyjnej w zakresie stosowanego instrumentarium, które wydaje się dość skuteczne w perspektywie krótkoterminowej, natomiast wywołuje znaczące perturbacje na rynku w dłuższej perspektywie. Z jednej strony wprowadzane są instrumenty zachęcające do ograniczenia produkcji mleka, z drugiej natomiast zwiększa się zakres płatności bezpośrednich związanych z produkcją, które przyczyniają się do wzrostu produkcji mleka. Stwierdzono, że zmiany zachodzące w stosowanym instrumentarium sprzyjają renacjonalizacji wspólnotowej polityki rolnej. Tak jak w poprzednich latach bazowano na instrumentach zwiększających dochody rolników w oparciu o środki unijne, obecnie widoczny jest trend wprowadzania instrumentów, które pozwalają na poluzowanie zasad pomocy państwa, umożliwiając wykorzystanie środków krajowych. |
Abstract | The aim of the paper was to estimate intervention activities undertaken by the European institutions on the dairy market between 2008 and 2016. It was hypothesised that after 2008 growing incoherence of the intervention policy can be observed. The measures applied on the dairy market seem to be successful in short term, but they trigger the market perturbations in long term. For example, measures for reduction of milk production are being promoted at the same time a wide range of subsidy payments are being given, which actually boosts milk production. It could be concluded that present trends are fostering re-nationalisation of the Common Agricultural Policy. In previous years agricultural incomes were supported by European Union funds. Nowadays, more relaxed conditions for state aid have given rise to an increase in the use of national funding. |
Cytowanie | Grochowska R. (2017) Niespójność działań interwencyjnych na unijnym rynku mleka.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 17(32), z. 3: 93-100 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2017_T17(32)_n3_s93.pdf |
|
|
11. |
Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, 2017 |
|
Kogut J. Finansowe oraz pozafinansowe formy wsparcia startupów w Polsce
Autor | Justyna Kogut |
Tytuł | Finansowe oraz pozafinansowe formy wsparcia startupów w Polsce |
Title | Startups funding in Poland |
Słowa kluczowe | startup, przedsiębiorstwa, finansowanie startupów, źródła finansowaniaprzedsiębiorstw |
Key words | startup, companies, startups financing, sources of enterprises financing |
Abstrakt | Startupy to nowo powstałe przedsiębiorstwa, które szukają szansy na dalszy rozwój. W Polsce kształtują się wciąż nowe i traktuje się je jako „zalążek” polskiej przedsiębiorczości, pracowitości czy też niezależności. Kluczem do innowacyjnej gospodarki są właśnie startupy. Nowe przedsiębiorstwo może powstać pod warunkiem posiadania odpowiedniej wielkości środków finansowych. Startupy mają wiele możliwości pozyskiwania kapitału i korzystania z wielu źródeł finansowania. Wybór właściwego zależy od wielu czynników, ale ostatecznie jest to indywidualna decyzja właścicieli przedsiębiorstwa. |
Abstract | Startups are newly created companies that are looking for further development opportunity. There are still new ones arising in Poland and they are considered as a “seed” of Polish entrepreneurship, diligence and independence. The key to innovative economy are exactly startups. To create a new company, adequate financial resources are necessary. Startups can acquire capital in many ways. Choosing appropriate depends on many factors, but it the end, the enterprise’s owners decide which one to choose. |
Cytowanie | Kogut J. (2017) Finansowe oraz pozafinansowe formy wsparcia startupów w Polsce.Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, nr 2: 29-38 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ZFIR_2017_n2_s29.pdf |
|
|
12. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2017 |
|
Jegorow D. Źródła finansowania projektów europejskich w wymiarze transferów finansowych Polska – Unia Europejska
Autor | Dorota Jegorow |
Tytuł | Źródła finansowania projektów europejskich w wymiarze transferów finansowych Polska – Unia Europejska |
Title | SOURCES OF FINANCING EUROPEAN PROJECTS IN RELATION TO FINANCIAL TRANSFERS POLAND - EUROPEAN UNION |
Słowa kluczowe | fundusze europejskie, polityka spójności, rozwój regionalny, Unia Europejska, zróżnicowanie regionalne |
Key words | EU funding, cohesion policy, regional development, the European Union, regional differentiation |
Abstrakt | Celem niniejszego opracowania jest prezentacja rzeczywistego udziału dofinansowania zagranicznego projektów realizowanych pod szyldem funduszy europejskich, a zatem ze środków pochodzących ze źródeł bezzwrotnych w okresie od maja 2004 r. do lutego 2017 r. Przeprowadzona analiza o charakterze ilościowo-jakościowym uwzględnia poziom dofinansowania tzw. projektów europejskich w wymiarze źródeł pochodzenia dotacji z uwzględnieniem transferów finansowych pomiędzy budżetami Polski i Unii Europejskiej. Ogół danych ilościowych poddanych relatywnej analizie statystycznej pochodzi ze zbiorów publicznych oraz dokumentów programowych związanych z polityką regionalną. Kontekst jakościowy analizy wpisany został w literaturowe studia porównawcze. |
Abstract | The aim of this study is to present the real financing of projects implemented under the aegis of European funds of funds coming from non-returnable foreign sources in Poland since May 2004 until February 2017. In fact, this level is insignificant. The analysis of quantitative and qualitative takes into account the level of co-financing of European projects in terms of sources of grants and financial transfers between Poland and the European Union. |
Cytowanie | Jegorow D. (2017) Źródła finansowania projektów europejskich w wymiarze transferów finansowych Polska – Unia Europejska.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 17(66): 63-72 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2017_n66_s63.pdf |
|
|
13. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2016 |
|
Horbowiec B., Kalisiak A., Zawojska A. Źródła finansowania produkcji i inwestycji w indywidualnych gospodarstwach rolnych w Polsce
Autor | Beata Horbowiec, Aneta Kalisiak, Aldona Zawojska |
Tytuł | Źródła finansowania produkcji i inwestycji w indywidualnych gospodarstwach rolnych w Polsce |
Title | Sources of financing of production and investments in individual farms in Poland |
Słowa kluczowe | |
Key words | agricultural holdings, funding sources, own capital, direct payments, bank credits |
Abstrakt | |
Abstract | This paper aims to present the sources of financing of farm production and investments as well as capital structure in individual farms in Poland over the 2004-2015 period. An overview of literature indicates a spectrum of financing sources for agricultural holdings. An analysis of existing empirical studies (conducted by other authors and the Central Statistical Office of Poland – GUS) shows that the main and universal source of financing of both production and investment by Polish farms were their own resources. The EU funds, including agricultural direct payments, as well as state-subsidized bank loans were perceived by farmers as the most favourable instruments of external financing. |
Cytowanie | Horbowiec B., Kalisiak A., Zawojska A. (2016) Źródła finansowania produkcji i inwestycji w indywidualnych gospodarstwach rolnych w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 116: 133-148 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2016_n116_s133.pdf |
|
|
14. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2016 |
|
Avetisyan L., Parlińska A. THE ROLE OF LEASING IN FINANCING OF INNOVATION IN EUROPE AND ARMENIA
Autor | Lilya Avetisyan, Agnieszka Parlińska |
Tytuł | THE ROLE OF LEASING IN FINANCING OF INNOVATION IN EUROPE AND ARMENIA |
Title | |
Słowa kluczowe | Leasing, innowacje, finansowanie, inwestycje, badania i rozwój |
Key words | leasing, innovation, financing, investment, research and development |
Abstrakt | W artykule przedstawiono możliwość wykorzystania leasingu jako instrumentu finansowania działalności innowacyjnej. W dzisiejszych czasach kwestia poszukiwania nowych sposobów finansowania działalności innowacyjnej, która jest głównym czynnikiem konkurencyjności przedsiębiorstw, ma szczególne znaczenie. Artykuł przedstawia zalety leasingu jako mechanizmu finansowania działalności innowacyjnej oraz rolę innowacyjnego leasingu w nowoczesnych warunkach. Autorki przeprowadziły również analizę porównawczą przepisów dotyczących leasingu w wielu krajach europejskich, a także analizę europejskiego rynku leasingu pod względem struktury i aktualnych trendów rozwoju. Wyszczególniono główne problemy zakłócające rozwój leasingu w Armenii. Dodatkowo na podstawie najlepszych praktyk europejskich przedstawiono zalecenia, które promują korzystanie z leasingu do stymulacji działalności innowacyjnej przedsiębiorstw w Armenii. |
Abstract | The paper presents possibilities of the use of leasing as an instrument of financing of innovation activities. At present times the issue of search of new ways of financial provision for innovation activity, which is the main factor of competitiveness of the enterprises, is of a particular importance. In the paper advantages of the leasing funding mechanism for innovation activities are presented, and the role of innovative leasing in modern conditions is revealed. The comparative analysis of regulation of leasing in a number of European countries is carried out, and also the analysis of the European leasing market is submitted. The structure and current trends of development of the domestic leasing market are considered. The main problems interfering development of leasing in Armenia are revealed. On the basis of the best European practices recommendations are provided, which will promote the use of leasing for stimulation of innovation activities of the enterprises in Armenia. |
Cytowanie | Avetisyan L., Parlińska A. (2016) THE ROLE OF LEASING IN FINANCING OF INNOVATION IN EUROPE AND ARMENIA.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 16(65): 56-69 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2016_n65_s56.pdf |
|
|
15. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2016 |
|
Guzal-Dec D. Europejska Polityka Sąsiedztwa – ewolucja i współczesne wyzwania wobec rozwoju euroregionów na zewnętrznych granicach UE (w Polsce)
Autor | Danuta Guzal-Dec |
Tytuł | Europejska Polityka Sąsiedztwa – ewolucja i współczesne wyzwania wobec rozwoju euroregionów na zewnętrznych granicach UE (w Polsce) |
Title | European Neighbourhood Policy – Evolution and Present Challenges Towards the Development of Euroregions on the EU's External Borders (in Poland) |
Słowa kluczowe | Europejska Polityka Sąsiedztwa, współpraca transgraniczna, euroregiony |
Key words | European Neighbourhood Policy, cross-border cooperation, euroregions |
Abstrakt | Celem artykułu było przedstawienie genezy i ewolucji Europejskiej Polityki Sąsiedztwa (EPS) oraz oceny jej wpływu na rozwój euroregionów położonych na zewnętrznych granicach UE w Polsce. Realizacji celu służyła analiza literatury przedmiotu, dokumentów strategicznych UE, desk research oraz sondaż diagnostyczny z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety skierowanej do dyrektorów sekretariatów euroregionów: Bug, Karpackiego, Puszcza Białowieska i Niemen. Wśród zakładanych przez UE efektów wdrażania EPS w odniesieniu do regionów transgranicznych można wymienić m.in.: wzmocnienie interakcji transgranicznych, poprawę jakości życia mieszkańców czy rozwój infrastruktury granicznej. W praktyce, zwłaszcza w przypadku euroregionów położonych na wschodniej granicy UE, przeważa orientacja społeczna projektów. Niskie nakłady na EPS uniemożliwiają redukcję asymetrii w dostępie do środków finansowania współpracy po zewnętrznej stronie granicy i utrudniają podejmowanie wspólnych projektów i uzyskiwanie znaczących efektów współpracy, co przyczynia się do braku akceptacji pojmowania granicy jako szansy rozwojowej. |
Abstract | The aim of the article was to present the genesis and the evolution of the European Neighbourhood Policy (EPS) and the assessment of its impact on the development of euroregions located on the external borders of the EU in Poland. The implementation of the aim was based on literature analysis, strategic documents of the EU, desk research and diagnostic survey using a questionnaire addressed to the directors of the secretariats of the euroregions: Bug, Karpacki, Puszcza Białowieska, Niemen. The anticipated effects of the implementation of the EPS with respect to cross-border regions are strengthening of cross-border interactions, improving the quality of life and the development of border infrastructure. In practice, especially in the case of euroregions situated on the eastern border of the EU, social orientation of projects is predominant. Low expenditure on EPS prevents the reduction of asymmetries in access to funding of cooperation on the external side of the border and makes it difficult to undertake joint projects and obtain significant results of cooperation, which contributes to the lack of acceptance of the perception of the border as a development opportunity. |
Cytowanie | Guzal-Dec D. (2016) Europejska Polityka Sąsiedztwa – ewolucja i współczesne wyzwania wobec rozwoju euroregionów na zewnętrznych granicach UE (w Polsce).Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 16(31), z. 3: 87-100 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2016_T16(31)_n3_s87.pdf |
|
|
16. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2016 |
|
Radziński W., Walaszczyk A. Zarządzanie ekologicznymi gospodarstwami rolnymi w Polsce – badania własne uzupełnione o przykłady międzynarodowe
Autor | Wiktor Radziński, Anna Walaszczyk |
Tytuł | Zarządzanie ekologicznymi gospodarstwami rolnymi w Polsce – badania własne uzupełnione o przykłady międzynarodowe |
Title | Management of Organic Farms – Research Supplemented by International Examples |
Słowa kluczowe | zarządzanie, rolnictwo ekologiczne, bariery konwersji gospodarstw, bariery zarządzania gospodarstwami ekologicznymi, uwarunkowania zarządzania gospodarstwami rolnymi |
Key words | management, organic farming, farm conversion barriers, barriers to managing organic farms, conditions of managing organic farms |
Abstrakt | W artykule zidentyfikowano uwarunkowania rozpoczęcia ekologicznej produkcji rolnej jak również bariery towarzyszące procesowi konwersji i prowadzeniu tego typu gospodarstw. Na potrzeby opracowania wykorzystane zostały raporty o stanie rolnictwa ekologicznego sporządzane przez GIJHARS, a także wyniki badania własnego, przeprowadzonego na grupie 55 ekologicznych gospodarstw rolnych. Przeprowadzone analizy dowodzą, iż najistotniejszym aspektem, warunkującym założenie gospodarstwa ekologicznego, jest wyższe dofinansowanie do gospodarstw ekologicznych względem konwencjonalnych. Największą barierą, towarzyszącą założeniu gospodarstwa ekologicznego, jest dostosowanie charakteru i sposobu zarządzania gospodarstwem, do zasad prowadzenia rolnictwa ekologicznego. Wśród barier towarzyszących prowadzeniu gospodarstwa ekologicznego, najbardziej uciążliwe jest uzyskanie adekwatnego wynagrodzenia za wyroby ekologiczne. W artykule przedstawiono także wyniki badań międzynarodowych, dotyczące rolnictwa ekologicznego w różnych krajach świata, celem pokazania, że problemy polskich gospodarstw ekologicznych, są podobne do problemów gospodarstw ekologicznych w innych krajach, we wczesnym etapie rozwoju. |
Abstract | In the article, the determinants of the start of organic agricultural production were identified, as well as those supporting the conversion process barriers for operating this type of farm. For the purposes of the study, organic status reports were used, drawn up by the GIJHARS, as well as the results of the study, which was carried out on a group of 55 organic farms. Conducted analysis show that the most important aspect of establishing an organic farm is the higher funding for organic farms relative to conventional. The biggest barrier to the organic farming is how to adapt nature and how to conduct farm management for organic farming. Among the barriers to organic farming, the most onerous is to obtain an adequate remuneration for organic products. This article presents the results of international research on organic farming in various countries of the world, in order to demonstrate that the problems of Polish organic farms are similar to organic farms in other countries in the early stages of development. |
Cytowanie | Radziński W., Walaszczyk A. (2016) Zarządzanie ekologicznymi gospodarstwami rolnymi w Polsce – badania własne uzupełnione o przykłady międzynarodowe.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 16(31), z. 3: 362-370 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2016_T16(31)_n3_s362.pdf |
|
|
17. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2016 |
|
Andrzejczak K., Przysiecka Ł. Genetic Technology Transfer to Kenyan Agriculture in the Context of Biotechnology Research
Autor | Katarzyna Andrzejczak, Łucja Przysiecka |
Tytuł | Genetic Technology Transfer to Kenyan Agriculture in the Context of Biotechnology Research |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | technology development, biotechnology, research and development, Sub-Saharan Africa, GMO, Cartagena Protocol, technology transfer |
Abstrakt | |
Abstract | Technology development is a crucial issue for economic development in Sub-Saharan African countries. In this paper current research on biotechnology and the potential of biotechnology absorption in Kenya is analyzed. The institutional character, areas of research and funding mechanisms of the research institutions contributing to agriculture sector technological advancements were examined in the context of local farmer’s needs. Also factors, such as legal framework and cultural and social values for the biotechnology research in the region were explored. Literature review and the qualitative analysis of data on research facilities and the papers from the region were applied in the research. OLS correlation method was applied in the analysis of the data. |
Cytowanie | Andrzejczak K., Przysiecka Ł. (2016) Genetic Technology Transfer to Kenyan Agriculture in the Context of Biotechnology Research.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 16(31), z. 4: 44-54 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2016_T16(31)_n4_s44.pdf |
|
|
18. |
Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, 2015 |
|
Wasilewski M., Zabadała P. Kształtowanie struktury majątkowo-kapitałowej w opiniach zarządzających przedsiębiorstwami rolniczymi
Autor | Mirosław Wasilewski, Piotr Zabadała |
Tytuł | Kształtowanie struktury majątkowo-kapitałowej w opiniach zarządzających przedsiębiorstwami rolniczymi |
Title | The assets and capital structure relations in opinion of management of agricultural companies |
Słowa kluczowe | relacje majątkowo-kapitałowe; relacje aktywów obrotowych do trwałych; relacje kapitału stałego do wybranych składników majątkowych |
Key words | the relationship of assets and equity; the relationship of current assets and fixed assets; relation of fixed capital to assets |
Abstrakt | W opracowaniu przedstawiono opinię zarządzających przedsiębiorstwami rolniczymi z zakresu analizy relacji aktywów obrotowych do aktywów trwałych. Określono także opinie na temat analizy składników majątkowych i źró- deł ich finansowania oraz preferencyjnego wykorzystania kredytów w finansowaniu majątku. Kształtowanie się relacji aktywów obrotowych do trwałych analizowało średnio 57,6% zarządzających, a głównym motywem ich przeprowadzania był wpływ na płynność finansową przedsiębiorstw. Zarządzający analizują relacje kapitału stałego do wybranych składników majątkowych ze względu na bezpieczeństwo w funkcjonowaniu w dłuższym czasie. Zarządzający zwracają szczególną uwagę na przeprowadzanie analiz między poszczególnymi składnikami majątku, a źródłami ich finansowania. W tym zakresie przedsiębiorcy opowiedzieli się za tym, aby majątek trwały był finansowany kapitałem własnym oraz zobowią- zaniami długoterminowymi. Przedsiębiorcy stwierdzili, iż preferencyjny kredyt długoterminowy zaciągają do finansowania majątku trwałego ze względu na to, iż jest najtańszym źródłem finansowania. Zarządzający kredyt krótkoterminowy przeznaczają głównie na zakup materiałów do produkcji, jednak zdecydowanie wolą finansować majątek obrotowy kapitałem własnym. |
Abstract | The paper presents the opinion of management of agricultural enterprises in the field of analysis of current assets to fixed assets relationship. Conducted research also analyzed the managers opinion concerning assets components and sources of their funding and preferential use of loans. The relationship of current assets to fixed were analyzed on average by 57.6% of managers, and the main motive for their perform was the impact on the financial liquidity of companies. Managers analyze the relationship of constant capital to certain components of assets on account of the long-term operating performance security. Managers pay special attention to analyzes relation between chosen assets and the sources of their funding. In this respect, entrepreneurs opted for financing fixed assets by equity and foreign long-term liabilities. Entrepreneurs have found that the preferential long-term credit cover the fixed assets financing due to the fact that it is the cheapest source of financing. Managers spend mainly the short-term credit to purchase materials for production, however they prefer to finance current assets by equity capital. |
Cytowanie | Wasilewski M., Zabadała P. (2015) Kształtowanie struktury majątkowo-kapitałowej w opiniach zarządzających przedsiębiorstwami rolniczymi.Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, nr 1: 103-118 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ZFIR_2015_n1_s103.pdf |
|
|
19. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2015 |
|
Kowalska I. Edukacja na rzecz rozwoju regionu – ocena założeń wieloletnich ram finansowych 2014–2020 w RPO województwa mazowieckiego
Autor | Iwona Kowalska |
Tytuł | Edukacja na rzecz rozwoju regionu – ocena założeń wieloletnich ram finansowych 2014–2020 w RPO województwa mazowieckiego |
Title | Education for Regional Development – assessment of multiannual financial framework in Regional Operational Programme for Mazowieckie Voivodeship 2014–2020 |
Słowa kluczowe | finanse, edukacja, region, UE, ramy finansowe 2014–2020 |
Key words | finance, education, region, EU, financial framework 2014–2020 |
Abstrakt | Głównym celem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014–2020 (RPO WM) jest inteligentny, zrównoważony rozwój zwiększający spójność społeczną i terytorialną przy wykorzystaniu potencjału mazowieckiego rynku pracy. Program stanowi narzędzie realizacji polityki rozwoju prowadzonej przez Samorząd Województwa Mazowieckiego. Polityka ta obejmuje również rozwój w obszarze edukacji. Warto zatem podjąć się wstępnej oceny założeń wieloletnich ram finansowych 2014–2020 w RPO WM w części dotyczącej edukacji. Celem artykułu jest próba dokonania tej oceny z uwzględnieniem trzech aspektów: – zakresu przedmiotowego w konfrontacji z zapisami RPO WM 2007–2013, obszarem inteligentnych specjalizacji dla Mazowsza 2014–2020 oraz z założeniami Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja Rozwój 2014–2020 (POWER); – procedury pozyskania wsparcia finansowego (konkurencyjność versus preferencje programowe); – nakłady i instrumenty finansowe (środki bezzwrotne versus środki zwrotne). W artykule poddano weryfikacji następującą hipotezę: zakres przedmiotowy finansowania Osi Priorytetowej X: Edukacja dla regionu w RPO WM 2014–2020 nie pokrywa się z zakresami innych programów operacyjnych w tej perspektywie, a kwestia konkurencyjności jest osłabiona szeroką skalą preferencyjności w wyborze projektów przy zastosowaniu bezzwrotnych instrumentów finansowych (dotacji). Przy opracowaniu artykułu korzystano z materiałów źródłowych Komisji Europejskiej, krajowych dokumentów dotyczących strategii rozwoju oraz literatury przedmiotu dotyczącej absorpcji środków unijnych na projekty społeczne. |
Abstract | The main objective of the Regional Operational Programme for Mazowieckie Voivodeship 2014–2020 (ROP MV) is a smart, sustainable development enhancing social and territorial cohesion and using the potential of Mazowieckie labour market. The programme is the tool for the implementation of development policies by the Mazowieckie Voivodeship Self-Government. This policy also covers developments in the field of education. Therefore, it seems valuable to review the assumptions of the financial perspective 2014–2020 in the ROP MV set out in the section on education. The aim of this paper is to carry out this assessment with regard to three aspects: − the substantive scope confronted with the provisions of Regional Operational Programme for Mazowieckie Voivodeship 2007–2013, Smart Specialization for Mazowieckie Region 2014–2020 and the assumptions of the Operational Programme Knowledge, Education Development 2014–2020 (POWER); − the procedures for obtaining financial support (competitiveness versus programme preferences); − the investments and financial instruments (non-repayable funds versus repayable funds). The article verifies the following hypothesis: the scope of the funding of Priority Axis X: Education for the Region in the ROP MV 2014–2020 does not overlap with the scopes of other operational programs in this perspective, the issue of competitiveness is weakened by a wide scale of preference in the selection of projects using non-repayable financial instruments (subsidies). The study used the source materials of the European Commission, the National Development Strategy and literature on the absorption of EU funds for social projects. |
Cytowanie | Kowalska I. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2015_n3_s53.pdf |
|
|
20. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2015 |
|
Mrówczyńska-Kamińska A., Standar A. Analiza sytuacji finansowej miasta Poznań na tle wybranych miast wojewódzkich w Polsce
Autor | Aldona Mrówczyńska-Kamińska, Aldona Standar |
Tytuł | Analiza sytuacji finansowej miasta Poznań na tle wybranych miast wojewódzkich w Polsce |
Title | Analysis of the financial position of chosen voivodeship cities in Poland |
Słowa kluczowe | analiza finansowa, miasta wojewódzkie Polski, Poznań, rozwój lokalny |
Key words | financial analysis, voivodeship cities of Poland, Poznań, local development |
Abstrakt | Celem głównym pracy było przedstawienie sytuacji finansowej miasta Poznań na tle wybranych miast wojewódzkich w Polsce. Podstawowa metoda wykorzystywana w pracy to elementy analizy finansowej jednostek samorządu terytorialnego (wskaźniki charakteryzujące potencjał dochodowy i samodzielność finansową, zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań, realizację inwestycji, ustawowe limity zobowiązań i zdolność do obsługi długu). Badany okres dotyczył lat 2006–2012. Przeprowadzone badania wykazały, że miasto Poznań na tle największych miast Polski zalicza się do gmin bogatych. Świadczy o tym wysoki poziom nieustannie wzrastających dochodów i wydatków, głównie majątkowych, w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Relacja wydatków majątkowych do dochodów ogółem potwierdza dużą innowacyjność miasta Poznań. Stolica Wielkopolski charakteryzuje się dużą gospodarnością i niezależnością od zewnętrznych źródeł finansowania. Występuje wprawdzie zadłużenie, jednak jego poziom świadczy o bezpiecznej i stabilnej wysokości zadłużenia. |
Abstract | The aim of the study was to present the financial situation of Poznań against chosen voivodeship cities in Poland. The basic method used in the paper were the elements of financial analysis of local government (indicators characterizing the potential income and financial independence, the ability of investment implementation and the repayment of liabilities, investments, statutory liability limits and ability of debt servicing). The research was concluded in the years 2006–2012. The study was shown that the city of Poznań is one of the richerst against other major Polish cities. The ratio of capital expenditures to the total revenue confirms the high innovativeness of the city of city of Poznań. The capital of Wielkopolska is characterized by a good money management and independence of external sources of funding. |
Cytowanie | Mrówczyńska-Kamińska A., Standar A. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2015_n3_s133.pdf |
|
|