1. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2022 |
|
Garstka M. Dostęp do informacji finansowej w następstwie zmian wielkości przedsiębiorstw spowodowanych kryzysem COVID-19
Autor | Małgorzata Garstka |
Tytuł | Dostęp do informacji finansowej w następstwie zmian wielkości przedsiębiorstw spowodowanych kryzysem COVID-19 |
Title | ACCESSIBILITY OF FINANCIAL INFORMATION IN RELATION TO CHANGES IN SIZE OF ENTITIES CAUSED BY THE COVID‐19 CRISIS |
Słowa kluczowe | MSP, informacja finansowa, jakość informacji, sprawozdanie finansowe |
Key words | SMEs, financial information, quality of information, financial statement |
Abstrakt | Konsekwencje pandemii wirusa Covid-19 dla jakości i zakresu informacji finansowej generowanej przez rachunkowość są złożone. Zakres sprawozdania finansowego oraz obowiązek badania zależą od klasyfikacji jednostek dokonywanej ze względu na ich wielkość. Zakres ten jest węższy dla jednostek małych i mikro. Kryzys może wpłynąć na wielkość podmiotów, a tym samym na ich miejsce w tej klasyfikacji i zakres ujawnianych przez nie informacji. Celem jest wstępna weryfikacja tego czy - jeśli po pandemii nadal będzie takie zapotrzebowanie na informacje jak dawniej, zostanie ono zaspokojone. Dostęp do informacji wiąże się z poziomem bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej. Rozwiązaniem problemu braku wystarczającej informacji może być wprowadzenie zmian w kryteriach zaliczania podmiotów do MSP oraz w obowiązku badania sprawozdań finansowych. Zastosowana metodologia to analiza regulacji i wnioskowanie. Pozwoliła ona stwierdzić, że skutki pandemii w postaci rosnącej liczby jednostek mikro i małych mogą ograniczyć dostęp do informacji. Wartością dodaną artykułu jest wskazanie i uzasadnienie potrzeby weryfikacji kryteriów klasyfikacji jednostek. |
Abstract | The consequences of the Covid-19 pandemic on the quality and scope of financialinformation prepared by accounting are complex. The scope of the financial statement and theobligation to audit depend on the classification of units based on their size. The required scope isnarrower for micro and small entities than it is for larger organizations. The crisis may haveinfluenced the size of entities and by that their classification and the scope of information that theyneed to disclose. The goal of this article is to verify whether post-pandemic demands forinformation, assuming it will be the same as pre-pandemic, can be fulfilled. The accessibility ofinformation is connected with the level of security of engaging in business activities. Makingchanges in the criteria of an entity’s inclusion as an SME and in its obligation to audit can be onesolution for the problem of insufficient information. The methodology used in this study is analysisof regulations and deductive reasoning. It showed that the effects of the pandemic, particularly theincrease in the number of micro and small entities, can limit the accessibility of information. Thisarticle contributes to the scientific literature by displaying and justifying the need to verify theclassification criteria of businesses and other entities. |
Cytowanie | Garstka M. (2022) Dostęp do informacji finansowej w następstwie zmian wielkości przedsiębiorstw spowodowanych kryzysem COVID-19.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 30-42 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s30.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2021 |
|
Malkanthi S., Rathnachandra S. Determinants of Women’s Empowerment and Household Poverty Reduction in Imbulpe DS Division, Sri Lanka
Autor | S.H. Pushpa Malkanthi, S.D. Dilini Rathnachandra |
Tytuł | Determinants of Women’s Empowerment and Household Poverty Reduction in Imbulpe DS Division, Sri Lanka |
Title | Determinants of Women’s Empowerment and Household Poverty Reduction in Imbulpe DS Division, Sri Lanka |
Słowa kluczowe | empowerment, poverty reduction, women farmers, Imbulpe, Sri Lanka |
Key words | empowerment, poverty reduction, women farmers, Imbulpe, Sri Lanka |
Abstrakt | Women empowerment and poverty reduction are interrelated key driving forces to achieve the sustainable development of a country. However, most of the women farmers in rural areas have lack of access to adequate assets and resources, credit facilities and freedom of decision making within the households. Therefore, women empowerment is a timely important requirement to reduce the household poverty among them. This study was conducted to identify the determinants of empowerment of women farmers and also roles of them in reduction of poverty in Imbulpe Divisional Secretariat (DS) Division in Sri Lanka. In this study, 238 women farmers were selected using simple random sampling method, from purposively identified seven Grama Niladhari (GN) divisions in this area. Primary data was gathered from a field survey using a pre-tested, self-administered questionnaire from May to July 2019. Descriptive statistics and chi-square analysis were used as the statistical methods in data analyzing process. The result revealed that, age, education, monthly income of the respondents, economic resource accessibility, participation in decision making and freedom of mobility act as the determinants of empowerment of women farmers. The moderately significant positive nature of relationship was showed between the age of the women farmers and their role in poverty reduction. And also, the level of education, monthly income, economic resources accessibility of the respondents and participation of decision making within the household of the women farmers were showed moderately significant positive relationship with their role in poverty reduction. Therefore, encourage women farmers as rural entrepreneurs while performing their farming practices to earn additional income, enhance economic resource accessibility and motivate women farmers to express their ideas for enhance the active participation in the household decision making process are timely important requirements to empower women farmers and enhance their role in poverty reduction. |
Abstract | Women empowerment and poverty reduction are interrelated key driving forces to achieve the sustainable development of a country. However, most of the women farmers in rural areas have lack of access to adequate assets and resources, credit facilities and freedom of decision making within the households. Therefore, women empowerment is a timely important requirement to reduce the household poverty among them. This study was conducted to identify the determinants of empowerment of women farmers and also roles of them in reduction of poverty in Imbulpe Divisional Secretariat (DS) Division in Sri Lanka. In this study, 238 women farmers were selected using simple random sampling method, from purposively identified seven Grama Niladhari (GN) divisions in this area. Primary data was gathered from a field survey using a pre-tested, self-administered questionnaire from May to July 2019. Descriptive statistics and chi-square analysis were used as the statistical methods in data analyzing process. The result revealed that, age, education, monthly income of the respondents, economic resource accessibility, participation in decision making and freedom of mobility act as the determinants of empowerment of women farmers. The moderately significant positive nature of relationship was showed between the age of the women farmers and their role in poverty reduction. And also, the level of education, monthly income, economic resources accessibility of the respondents and participation of decision making within the household of the women farmers were showed moderately significant positive relationship with their role in poverty reduction. Therefore, encourage women farmers as rural entrepreneurs while performing their farming practices to earn additional income, enhance economic resource accessibility and motivate women farmers to express their ideas for enhance the active participation in the household decision making process are timely important requirements to empower women farmers and enhance their role in poverty reduction. |
Cytowanie | Malkanthi S., Rathnachandra S. (2021) Determinants of Women’s Empowerment and Household Poverty Reduction in Imbulpe DS Division, Sri Lanka.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 21(36), z. 4: 76-90 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2021_T21(36)_n4_s76.pdf |
|
|
3. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2020 |
|
Blenda N., Nesterchuk Y., Rybchak V. Indicators of the level of food security in Ukraine
Autor | Nataliia Blenda, Yuliia Nesterchuk, Vitalii Rybchak |
Tytuł | Indicators of the level of food security in Ukraine |
Title | |
Słowa kluczowe | food security, food security indicators, food consumption, accessibility, solvency |
Key words | |
Abstrakt | The article analyzes the domestic and world methods of assessing the level of foodsecurity. The national peculiarities of food security are considered, its level in Ukraine is analyzedaccording to the indicators of daily energy value of human diet, consumption of differenttypes of food per capita, food structure and food independence. The calculated indicators ofadequacy of consumption for certain foods are quite low, in particular: fish and fish products;fruits, berries and grapes; milk and dairy products; meat and meat products. These indicatorsare evidence of an imbalance in the diet of the population, which is trying to provide their ownenergy needs through more affordable products. The key problem of food security in Ukrainetoday is the affordability of products. It is the low purchasing power of the population that insome way hinders the development of production and the economy as a whole. |
Abstract | |
Cytowanie | Blenda N., Nesterchuk Y., Rybchak V. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2020_n14_s31.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Dylewski M., Filipiak B. Wpływ środków UE dedykowanych małym i średnim przedsiębiorstwom na wielkość akcji kredytowej w sektorze bankowym
Autor | Marek Dylewski, Beata Filipiak |
Tytuł | Wpływ środków UE dedykowanych małym i średnim przedsiębiorstwom na wielkość akcji kredytowej w sektorze bankowym |
Title | IMPACT OF EU FUNDS DEDICATED TO SMALL AND MEDIUM-SIZED ENTERPRISES ON THE SIZE OF LENDING IN THE BANKING SECTOR |
Słowa kluczowe | polityka publiczna, środki UE, akcja kredytowa, małe i średnie przedsiębiorstwa |
Key words | public policy, EU funds, lending, small and medium enterprises |
Abstrakt | Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), tak jak pozostałe podmioty sfery realnej, aby funkcjonować i rozwijać się, muszą podejmować decyzje związane z wyborem odpowiedniego źródła finansowania, uwzględniając jego dostępność oraz warunki pozyskania. W artykule wskazano na kierunkowe badania dotyczące wpływu środków UE na gospodarkę. W badaniach posłużono się następującymi metodami: podstawowe metody analizy szeregów czasowych oraz metody indeksowe służące do analizy szeregów, służące do określania przyrostu obserwowanego zjawiska w badanym okresie w porównaniu z okresem bazowych (dynamika zmienności). Dokonano analizy alokacji środków UE celem ustalenia, czy mają one istotny wpływ na zmiany wartości akcji kredytowej banków w odniesieniu do sektora MŚP? oraz ustalono, czy wystąpiły zmiany w jakości portfela kredytowego podmiotów z sektora MŚP? Przeprowadzone analizy miały za cel przybliżenie odpowiedzi na pytanie, czy środki UE mają wpływ na wielkość akcji kredytowej banków dedykowanej MŚP. |
Abstract | Small and medium-sized enterprises (SMEs), just like other entities in the real sphere, in order to function and develop, must make decisions related to the selection of an appropriate source of financing, taking into account its accessibility and acquisition conditions. The article pointed to the directional research on the impact of EU funds on the economy. The following methods were used in the research: basic methods of time series analysis and index methods for analyzing series, used to determine the increase in the observed phenomenon in the analyzed period compared to the base period (dynamics of variation). An analysis of the allocation of EU funds was made to determine whether they have a significant impact on changes in the value of bank lending in relation to the SME sector? and was it determined whether there were any changes in the quality of the loan portfolio of entities from the SME sector? The analyzes were aimed at bringing the answer to the question of whether EU funds affect the size of lending activities of banks dedicated to SMEs |
Cytowanie | Dylewski M., Filipiak B. (2019) Wpływ środków UE dedykowanych małym i średnim przedsiębiorstwom na wielkość akcji kredytowej w sektorze bankowym.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 21(70): 42-55 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n70_s42.pdf |
|
|
5. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2018 |
|
Król K. Przystępność percepcyjna internetowych ofert turystyki wiejskiej
Autor | Karol Król |
Tytuł | Przystępność percepcyjna internetowych ofert turystyki wiejskiej |
Title | PERCEPTUAL ACCESSIBILITY OF RURAL TOURISM OFFERS |
Słowa kluczowe | oferta agroturystyczna, przystępność tekstu, formuła czytelności, indeks mglistości Gunninga, Jasnopis |
Key words | agrotouristic offer, text accessibility, readability formula, Gunning fog index, Jasnopis |
Abstrakt | O efektywności witryny internetowej może decydować odpowiednio zredagowany i zaprezentowany opis oferty usługowej lub produktowej. Teksty trudne, pełne specjalistycznych zwrotów mogą okazać się dla wielu odbiorców nieprzystępne. Nie inaczej jest w przypadku opisu ofert turystyki wiejskiej. Celem opracowania jest ocena przystępności percepcyjnej ofert opublikowanych na stronach internetowych obiektów turystyki wiejskiej. Analizie poddano oferty zamieszczone na 515 stronach internetowych. Badania wykonano w ujęciu jakościowym. Z każdej strony internetowej pobrano reprezentatywną próbkę tekstu, która liczyła od 180 do 200 wyrazów tekstowych, a następnie dokonano jej analizy za pomocą aplikacji internetowych Jasnopis oraz Logios. Analiza ilościowa objęła pomiary stosunku treści do kodu witryny wykonane za pomocą trzech aplikacji internetowych. Wyniki poddano normalizacji z wykorzystaniem unitaryzacji zerowanej, a następnie określono zależność pomiędzy ilością opublikowanych tekstów a ich przystępnością percepcyjną. Wykazano, że oferty zamieszczone na stronach internetowych obiektów turystyki wiejskiej są napisane językiem trudniejszym, lecz przystępnym. Jednocześnie jednak znacząca liczba witryn prezentowała niewiele treści, co w dalszej perspektywie może wpłynąć negatywnie na ich efektywność. |
Abstract | Properly edited and presented description of service or product offer can decide about efficiency of a website. Difficult texts full of professional expressions and without subtitles can be unclear for many customers. The same applies to descriptions of rural tourism offers. The aim of the paper was to evaluate perceptual accessibility of the offers published on the websites of the objects of rural tourism. The offers placed on 515 websites were analysed. The surveys were conducted in qualitative terms. A representative sample of a 180-200-word text was collected from every website and then analysed by means of Jasnopis and Logios internet applications. The surveys were also carried out in quantitative terms. The quantitative analysis included measurements of content ratio to the website’s code performed by means of three internet applications. The results were standardized with use of zero unitarization and then the relation between the quantity of published texts and their perceptual accessibility was examined. In conclusion, it was revealed that the offers located on the websites of rural tourism objects are written in more difficult but accessible language. However, at the same time, the significant number of websites presented small amounts of content which in the longer term can affect negatively their efficiency |
Cytowanie | Król K. (2018) Przystępność percepcyjna internetowych ofert turystyki wiejskiej .Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 105, z. 1: 81-91 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2018_n1_s81.pdf |
|
|
6. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2017 |
|
Parzonko A., Szuba M. Uczestnictwo w imprezach biegowychjako forma rekreacji ruchowej
Autor | Anna Parzonko, Martyna Szuba |
Tytuł | Uczestnictwo w imprezach biegowychjako forma rekreacji ruchowej |
Title | Participation in sport tourism running events as a form of physical recreation |
Słowa kluczowe | turystyka biegowa, biegacz amator, imprezy biegowe |
Key words | sport tourism, running tourism, amateur runner, running events |
Abstrakt | Celem opracowania była próba zdefiniowania pojęcia turystyki biegowej orazpoznanie motywów, jakimi kierują się amatorzy biegania w swoich decyzjach o uczestnictwiew imprezach biegowych oraz kryteriów decydujących o wyborze konkretnego biegu. Wyjaśnionopojęcie turystyki biegowej oraz zaprezentowano związki istniejące między bieganiemamatorskim a turystyką. Na podstawie analizy pozyskanego za pomocą ankiety materiału empirycznegostwierdzono, że wielu biegaczy amatorów bierze udział w imprezach biegowych niepo to, by walczyć o wynik czy poznawać nowe miejsca, lecz dla dobrej zabawy, atmosfery orazmożliwości ciekawego spędzenia wolnego czasu wśród ludzi o podobnych zainteresowaniach.Czynnikiem wpływającym w największym stopniu na atrakcyjność imprezy biegowej jest cenawpisowego, dostępność komunikacyjna i rodzaj biegu. |
Abstract | This study attempts to define the concept of running tourism and investigate the motives ofrunning enthusiasts behind their decisions to participate in running events and the criteria for choosinga particular event. The paper discusses the concept of running tourism and relationships betweenamateur running and tourism. The analysis of empirical material obtained in a survey showed thatmany amateur runners take part in running events not to fight for the best result or travel to newplaces but for fun, atmosphere and recreation with people sharing similar interests. The factors thathave the greatest impact on the perceived attractiveness of a running event include: entry fee, accessibilityof the place and type of running. |
Cytowanie | Parzonko A., Szuba M. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2017_n7_s61.pdf |
|
|
7. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2016 |
|
Król K. Audyt dostępności witryn internetowych małopolskich gmin wiejskich
Autor | Karol Król |
Tytuł | Audyt dostępności witryn internetowych małopolskich gmin wiejskich |
Title | EVALUATING RURAL COMMUNITIES WEBSITES IN MAŁOPOLSKA FOR ACCESSIBILITY |
Słowa kluczowe | elektroniczna administracja, wytyczne dostępności, ułatwienia dostępu |
Key words | electronic administration, accessibility guidelines, facilitating access |
Abstrakt | Jednym z celów, który powinny realizować jednostki administracji samorządowej jest ułatwienie obywatelom i przedsiębiorcom dostępu do elektronicznych usług publicznych. W czerwcu 2015 roku zapewnienie dostępności systemów teleinformatycznych dla osób niepełnosprawnych stało się obowiązkiem podmiotów realizujących zadania publiczne. Celem pracy jest ocena dostępności witryn internetowych małopolskich gmin wiejskich w świetle obowiązujących przepisów prawa. Audyt przeprowadzono z wykorzystaniem testów automatycznych oraz analizy eksperckiej. Badania pokazują, że ocena ekspercka jest relatywnie trudna, a na witrynach internetowych gmin wiejskich często występują przerost formy nad treścią oraz szum informacyjny. Ponadto wciąż liczna jest grupa witryn znacznie odbiegających od bieżących standardów, które powinny zostać zarchiwizowane i zastąpione nowymi. W zakresie dostępności witryn internetowych gmin wiejskich pozostaje więc przed ich włodarzami jeszcze wiele do zrobienia. |
Abstract | One of the goals of administrative units is facilitating access to the electronic public services for citizens and entrepreneurs. In June 2015 providing an access to the electronic public services became mandatory according to current binding provisions of law. The aim of the paper is to assess the accessibility of rural communities’ websites in Malopolska under current binding legal provisions. The assessment was conducted with the use of automatic tests and expert analysis. The research shows that expert analysis is relatively difficult and in rural communities’ websites following problems frequently occur: form over substance, information noise, and content overload. Moreover, numerous websites still differ significantly from current standards and, according to the evaluation of technical parameters, they should be archived and replaced by new websites. The analysis shows that there is a room for improvement for the rural governments with regards to websites’ accessibility and web design techniques. |
Cytowanie | Król K. (2016) Audyt dostępności witryn internetowych małopolskich gmin wiejskich.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 103, z. 1: 74-85 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2016_n1_s74.pdf |
|
|
8. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2016 |
|
Zawadka J. Atrakcyjność turystyczna wybranych krajów basenu Morza Śródziemnego
Autor | Jan Zawadka |
Tytuł | Atrakcyjność turystyczna wybranych krajów basenu Morza Śródziemnego |
Title | Tourist attractiveness of selected countries of the Mediterranean Basin |
Słowa kluczowe | atrakcyjność turystyczna, kraje śródziemnomorskie, walory turystyczne, infrastruktura turystyczna, dostępność komunikacyjna |
Key words | attractive tourist destination, the Mediterranean countries, tourist attractions, tourism infrastructure, transport accessibility |
Abstrakt | Celem pracy jest ukazanie atrakcyjności turystycznej wybranych krajów basenu Morza Śródziemnego, którymi są Hiszpania, Francja, Włochy oraz Turcja, jako państw o największej liczbie turystów międzynarodowych w ostatnich latach. Oceny atrakcyjności turystycznej tych krajów dokonano na podstawie analizy takich elementów, jak: przyrodnicze oraz antropogeniczne walory turystyczne, infrastruktura turystyczna oraz dostępność komunikacyjna. Rozpoznano także opinie na temat możliwości wypoczynku i uprawiania turystyki kwalifikowanej w tych destynacjach. |
Abstract | The aim of this study is to show the tourist attractiveness of some Mediterranean countries, which are Spain, France, Italy and Turkey, as a country with the highest number of international tourist arrivals in recent years. Evaluation of tourist attractiveness of these countries is based on the evaluation of such elements as: natural and anthropogenic tourist attractions, tourist infrastructure and transport accessibility. Also recognized opinions about the opportunities for rest and qualified tourism in these destinations. |
Cytowanie | Zawadka J. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2016_n5_s149.pdf |
|
|
9. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2015 |
|
Pawłowski M., Powęska H. The determinants of tourism development in the Płock region
Autor | Mateusz Pawłowski, Halina Powęska |
Tytuł | The determinants of tourism development in the Płock region |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | Płock region, tourist attractions, tourist facilities |
Abstrakt | |
Abstract | In the region of Płock, which includes the city and the surrounding county, the right conditions for tourism to develop are in place. This is important for the city, as an ever more vibrant economic center, as well as for the outlying rural areas, for which, next to agriculture, tourism could play an important role in socio-economic development. Given that, the article presents an analysis of the potential of tourist assets, the level of development of the tourist infrastructure and the region’s transport accessibility. The analysis reveals disparities in terms of the saturation of tourist assets and tourist infrastructure facilities. The city of Płock is much more developed than the rural areas. However, for the Płock region as a whole, the rural and urban areas are complementary. A factor that negatively affects the development of tourism in the region is the poorly developed transport infrastructure, which somewhat limits accessibility. Improving it is utmost importance if the region is to develop its tourism potential and other socio-economic areas. |
Cytowanie | Pawłowski M., Powęska H. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2015_n2_s59.pdf |
|
|
10. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2012 |
|
Sobiecki G. Źródła wzrostu wartości technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT)
Autor | Grzegorz Sobiecki |
Tytuł | Źródła wzrostu wartości technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) |
Title | SOURCES OF THE VALUE INCREASE IN INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES (ICT) |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | The paper presents a preliminary method of ICT value analysis. The aim of this paper was to identify all ICT value sources, areas within which the economic role of ICT increases. The author finds that the main areas of independent, holistic ICT value growth are institutions, technologies, implementation, accessibility, affordability, know-how and actual use of ICT’s. They constitute a system, which is called ICT ecosystem or ICT value growth chain. The development of the ICT ecosystem is complete and sustainable (balanced), when it is carried out simultaneously within all of its areas. Each area produces some value, but it is not, technically speaking, the added value, represented collectively by the equivalent of “market price” good in the classic production chain, but the absolute value assessed from the perspective of its role in the economy. The presented structure provides the basis for presentation and analysis of multidimensional development of ICTs and its role in the economic growth. |
Cytowanie | Sobiecki G. (2012) Źródła wzrostu wartości technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT).Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 95: 79-89 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2012_n95_s79.pdf |
|
|
11. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2009 |
|
Jurkowski R. Polityka w dziedzinie edukacji i kształcenia zawodowego
Autor | Ryszard Jurkowski |
Tytuł | Polityka w dziedzinie edukacji i kształcenia zawodowego |
Title | Politics in the field of the education and professional educating |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Międzynarodowe akty prawne ustanawiają prawo do nauki, jako jedno z podstawowych praw podmiotowych człowieka i obywatela. Korzystanie z tego prawa powinno być zapewnione, wolne od dyskryminacji i powinno umożliwiać wszystkim efektywny udział w wolnym społeczeństwie. Istotnymi aspektami realizacji prawa do nauki powinny być: równa dostępność, jednakowy poziom i jakość nauczania. Prawo do nauki powinno służyć pełnemu rozwojowi osobowości ludzkiej, w tym w jak najpełniejszym zakresie rozwojowi talentów i zdolności umysłowych i fizycznych, w szczególności dla przygotowania jednostki i dla jej samoprzygotowania się do pełnienia roli zawodowej, zawodu, funkcji. Dla osiągania takiego celu konieczne jest takie ukształtowanie systemu edukacyjnego, jak również systemu rynku pracy, aby osiąganie zdolności do pełnienia roli zawodowej (zawodu, funkcji) mogło być realizowane w każdym okresie życia jednostki. Rozwój dostępności do oświaty oraz przyczynianie się do osiągnięcia wysokiej jakości edukacji i kształcenia zawodowego a także rozkwitu kultur państw członkowskich stały się zadaniami Unii Europejskiej. Edukacja, i jej jakość, została uznana za kluczową kwestią dla harmonijnego rozwoju społeczno-gospodarczego społeczeństw i państw, dla zapewnienia, aby gospodarka Unii Europejskiej stała się najbardziej konkurencyjną i dynamiczną gozpodarkę w świecie - gospodarkę opartą na wiedzy, a społeczeństwo stało się społeczeństwem wiedzy. Za zasadnicze cele rozwoju systemów edukacyjnych państw członkowskich uznano osiągnięcie najwyższego poziomu edukacji tak, aby mogła ona stanowić wzór dla całego świata pod względem jakości i użyteczności społecznej, zapewnienie kompatybilności systemów edukacyjnych, umożliwiającej obywatelom swobodny wybór miejsc kształcenia, a następnie pracy. Celom tym mają służyć: standaryzacja i unifikacja nauczania o wysokiej jakości, porównywalność kompetencji zawodowych, możliwość rozwijania kompetencji zawodowych przez całe życie. Cele te mogą być realizowane dzięki unijnym strategiom, programom i środkom, w szczególności dzięki środkom Europejskiego Funduszu Społecznego. Polski system edukacyjny gwarantuje realizowanie prawa do nauki według zasad określanych na podstawie przepisów prawa, co ma zapewniać jednakową dostępność, jednakowy poziom i jednakową jakość. Kształcenie może być realizowane w rozwiniętym systemie szkolnym, odpowiadającym standardom Unii Europejskiej oraz w jednostkach organizacyjnych, oferujących pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego. Jakość w edukacji polskiej powinna być zapewniana poprzez przejrzystość, porównywalność i kompatybilność procedur nauczania, programów nauczania, kwalifikacji osób nauczających oraz uznawalność kompetencji w kontekście ponadkrajowego obszaru wiedzy. Prowadzi to do wniosku, iż badanie, stwierdzanie i dokumentowanie jakości w dziedzinie edukacji powinno być realizowane w czterech obszarach działalności edukacyjnej: system zarządzania jednostką edukacyjną, programy nauczania, personel edukacyjny (nauczający), jakość uzyskiwanych w systemie kompetencji osobistych i zawodowych. System oceny jakość nauczania w Polsce został oparty na dwóch filarach. Pierwszym z nich jest standard jakości nauczania określony przepisami prawa, który ma zastosowanie przede wszystkim w systemie szkolnym. Drugim z nich jest standard jakości nauczania określany Polską Normą lub wzorcami środowiskowymi, a który ma zastosowanie przede wszystkim w systemie pozaszkolnym. W moim przekonaniu, wysoka jakość nauczania może zostać zapewniona przez komplementarne stosowanie obu filarów oceny jakości we wszystkich jednostkach systemu edukacji. |
Abstract | International legal documents are appointing the right to education, as one of essential legal rights of the man and the citizen. Using this law should be assured, free from the discrimination and it should enable the effective participation in the free society for everyone. Rights to education should be essential aspects of the realization: an availability, an identical level and a quality are leveling teachings. The right to education should serve the full development of the human personality, in the fullest scope for development of talents and intellectual and physical abilities, in particular for preparing the individual and for her self-preparing to perform the professional role, the job, the function. Such forming the educational system, as well as the system of the labour market is necessary for achieving such a purpose so that achieve the ability to perform the professional role (of the job, the function) could be realized in every lifespan of the individual. The development of the accessibility to the education and contributing to achieving the education by the high-grade and educating professional as well as of the bloom of cultures of member states became tasks of the European Union. The education, and its quality, was recognized as the crucial issue for the harmonious social-economic development of societies and states, for the assurance so that the economy of the European Union became most competitive and dynamic with economy in the world - with the economy based on the knowledge, and the society became the society of the knowledge. Achieving the high of educations was recognised as fundamental purposes of the development of the educational systems of member states this way, so that it can constitute the model for entire world in terms of qualities and the social usefulness, assuring of compatibility of the educational systems, enabling free choice of educating places for citizens, and then of work. They are supposed to offer purposes it: the standardization of teaching professional, the comparability competence for the high-grade, the possibility of developing professional competence by the entire life. These purposes can be realized thanks to union strategies, programs and means, in particular thanks to funds of the European Social Fund. Polish educational system is guaranteeing realizing the right to education according to principles determined on the basis of regulations of the law, what is supposed to provide with the identical availability, the identical level and the identical quality. Educating can be realized in the developed school system, agreed with the standards system of European Union and in organizational units, offering training forms of long life learning. The quality in the Polish education should be assured through the transparency, the comparability and the compatibility of teaching procedures, school curricula, classifications teaching persons and recognizing of competence in the context of the more than domestic area of knowledge. The conclusion is, that research, claiming and documenting qualities in the field of the education should be realized in four areas of the educational activity: the system of managing the educational unit, school curricula, the educational staff (teaching), quality of personal and professional competence get in the system. The system of the assessment was based by the quality of teaching in Poland on two pillars. From them a standard of teaching the quality is first, definite with regulations of the law which is applicable above all in the school system. Of them a standard of teaching the quality is second, determined with Polish Norm System or environmental models, and which is applicable above all in the training system. In my belief, the best quality of the teaching can be guaranteed by complementary applying both pillars of the assessment of the quality in all unit of an educational system. |
Cytowanie | Jurkowski R. (2009) Polityka w dziedzinie edukacji i kształcenia zawodowego.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 2(51): 57-81 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2009_n51_s57.pdf |
|
|
12. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2007 |
|
Domagalska-Grędys M. Sytuacja na rynku owoców dwa lata po przystąpieniu Polski do UE w kontekście planowanej reformy na lata 2008-2013
Autor | Marta Domagalska-Grędys |
Tytuł | Sytuacja na rynku owoców dwa lata po przystąpieniu Polski do UE w kontekście planowanej reformy na lata 2008-2013 |
Title | Situation in the fruit market two years after Poland’s accession to the EU in the context of the reform planned for 2008-2013 |
Słowa kluczowe | projekt reformy rynku owoców i warzyw na lata 2008-2013, trend zbiorów, cen i spożycia owoców w Polsce, stopień organizacji sadowników |
Key words | plan of the fruit and vegetable market reform for 2008-2013, crop trends, prices and consumption of fruit in Poland, the level of organization of fruit farmers |
Abstrakt | Sytuacja na rynku owoców w 2007 roku wydaje się szczególnie trudna, biorąc pod uwagędwa zdarzenia, które mają miejsce niemal równocześnie. Pierwsze dotyczy planowanej przez KomisjęEuropejską reformy rynku owoców na lata 2008-2013, drugie związane z szacunkiem strat ikonsekwencji wiosennych przymrozków, które spustoszyły polskie sady. W artykule przeprowadzonoanalizę wieloletnią głównych charakterystyk rynku owoców: zbiorów, cen i spożycia oraz kluczowezałożenia reformy rynku owoców z uwzględnieniem polskiego stanowiska i postulatów zmian. Mimopotencjału w produkcji owoców, tradycji upraw i szans z tego wypływających sytuacja na polskimrynku jest podwójnie złożona, biorąc pod uwagę siłę czynników zewnętrznych (straty wiosennychprzymrozków) i propozycję reformy, stawiającą Polskę w pozycji krajów drugiej kategorii wdostępności do środków Wspólnoty. Trudna sytuacja stanowi wyzwanie nie tylko dla polskichproducentów owoców. Dotkniętymi niskim stopniem organizacji rynku będą również inni nowiczłonkowie UE. Niezadowoleni z propozycji reformy są też przedstawiciele państw dawnej Unii iprzetwórcy. Reforma będzie więc wielkim wyzwaniem negocjacyjnym. |
Abstract | The situation on the fruit market seemed particularly difficult in 2007 considering twoevents which took place almost at the same time. First concerns the reform of the fruit market plannedby the European Commission for 2008-2013, second involves the estimation of losses andconsequence of spring ground frost which damaged Polish orchards. A multiannual analysis of maincharacteristics of the fruit market was presented in the article. It covered crops, prices and theconsumption and the crucial principles of the fruit market reform regarding the Polish attitude andpostulates of changes. The situation in the Polish market is difficult and greatly complicated in spite ofthe potential for fruit production, the tradition of cultivation and chances it provides. Losses due toexternal factors, such as spring ground frost (2007) and proposed fruit reform (2008-2013) puttingPoland in the second-class position of countries in the accessibility to the EU funds.The difficult situation poses a challenge not only for Polish fruit producers but also for the new EUmembers (with the low degree of the market organization). Also representatives of some ‘old’ EUmember states and food processors are dissatisfied with the proposal of the reform, therefore thereform will be a great negotiating challenge |
Cytowanie | Domagalska-Grędys M. (2007) Sytuacja na rynku owoców dwa lata po przystąpieniu Polski do UE w kontekście planowanej reformy na lata 2008-2013.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 2(17), z. 2: 173-183 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2007_T2(17)_n2_s173.pdf |
|
|