1. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2022 |
|
Konarzewska U., Michalczuk G. Inwestowanie społecznie odpowiedzialne jako kierunek rozwoju rynku kapitałowego
Autor | Urszula Konarzewska, Grażyna Michalczuk |
Tytuł | Inwestowanie społecznie odpowiedzialne jako kierunek rozwoju rynku kapitałowego |
Title | SOCIALLY RESPONSIBLE INVESTING AS THE DI-RECTION OF CAPITAL MARKET DEVELOPMENT |
Słowa kluczowe | inwestowanie społecznie odpowiedzialne, strategie inwestowania społecznie odpowiedzialnego, rynek kapitałowy |
Key words | socially responsible investing, socially responsible investing strategies, capital market |
Abstrakt | Inwestowanie społecznie odpowiedzialne (SRI) staje się coraz szybciej rozwijającym się segmentem rynku kapitałowego. Dotyczy ono transakcji, w których cel inwestycyjny jest determinowany nie tylko kryteriami finansowymi (oczekiwaną stopą zwrotu i ryzykiem), ale również aspektami pozafinansowymi dotyczącymi kwestii środowiskowych, społecznych i związanych z ładem korporacyjnym (ESG).Celem artykułu jest diagnoza inwestowania społecznie odpowiedzialnego na rynkach kapitałowych w ujęciu przestrzennym. Dodatkowym celem jest identyfikacja strategii implementowanych przez inwestorów na poszczególnych rynkach.W artykule zastosowano klasyczne metody badawcze, takie jak: studium literatury odnoszącej się do problematyki inwestowania społecznie odpowiedzialnego, a także metoda analizy desk research oparta na dokumentach ukazujących tendencje w zakresie społecznie odpowiedzialnego inwestowania na świecie w ujęciu wartościowym oraz w przekroju strategii inwestycyjnych stosowanych przez inwestorów.Odnosząc się do statystyk, można zauważyć, że inwestowanie społecznie odpowiedzialne staje się znaczącą formą lokowania środków finansowych na globalnym rynku kapitałowym. W roku 2020 globalna wartość rynku SRI wyniosła ponad 35 bln dolarów. Nie jest to jednak rynek jednolity, o czym świadczy zróżnicowane tempo rozwoju inwestowania społecznie odpowiedzialnego w poszczególnych regionach świata. Jest to też rynek, który ewoluuje pod względem stosowanych strategii inwestycyjnych. Znajduje to odzwierciedlenie w odchodzeniu od podejmowania decyzji inwestycyjnych głównie z wykorzystaniem selekcji negatywnej na rzecz inwestycji dokonanych w oparciu o strategię związaną z integracją czynników ESG z tradycyjną analizą finansową. |
Abstract | Socially responsible investing (SRI) is becoming an increasingly fast-growing segment of the capital market. It refers to transactions in which the investment objective is determined not only by financial criteria (expected rate of return and risk) but also by non-financial aspects related to environmental, social and corporate governance (ESG) issues.The aim of the article is to diagnose socially responsible investing in the capital markets in spatial terms. An additional aim is to identify the strategies implemented by investors in individual markets.The classical methods of research were used in this article, such as the study of the literature concerning socially responsible investing and the method of desk research based on documents showing global trends in socially responsible investing in terms of value and investment strategies used by investors.Referring to statistics, it can be seen that socially responsible investing becomes a significant form of locating funds in a global capital market. In 2020, the global value of the SRI market amounted to over USD 35 trillion. However, it is not a homogeneous market, as evidenced by thevarying rates of development of socially responsible investing in different regions of the world. It is also a market that evolves in terms of the investment strategies used. This is reflected in moving away from making investment decisions mainly with the use of negative/exclusionary screening toinvestments made on the basis of ESG integration. |
Cytowanie | Konarzewska U., Michalczuk G. (2022) Inwestowanie społecznie odpowiedzialne jako kierunek rozwoju rynku kapitałowego.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 43-57 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s43.pdf |
|
 |
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2022 |
|
Błażejczyk D., Milewska A. Program „Rodzina 500+” szansą na rozwiązanie problemów polityki rodzinnej i demograficznej
Autor | Daniel Błażejczyk, Anna Milewska |
Tytuł | Program „Rodzina 500+” szansą na rozwiązanie problemów polityki rodzinnej i demograficznej |
Title | POLAND’S “FAMILY 500+” PROGRAM AS AN OPPORTUNITY TO SOLVE THE PROBLEMS OF FAMILY AND DEMOGRAPHIC POLICY |
Słowa kluczowe | „Program 500+”, finanse, efektywność, dzietność |
Key words | “Family 500+” programme, finance, effectiveness, fertility |
Abstrakt | Głównym celem artykułu było zbadanie efektów wprowadzenia programu „Rodzina 500+” w kontekście społeczno-ekonomicznym. Autorzy preferowali podejście interdyscyplinarne w badaniu konsekwencji programu. W tym celu szczególną uwagę poświęcono na weryfikację i analizę założeń, jakie stawiał sobie pomysłodawca programu. Głównym zakresem badań była dzietność, której poprawa jest kluczowym celem programu. Zestawienie tych założeń z danymi statystycznymi dało odpowiedź na pytanie, czy program jest skuteczny i spełnia swoją rolę. Do zbadania efektów programu wykorzystano dane z lat 2015-2019.Ważnym aspektem była także weryfikacja efektywności w aspekcie ekonomicznym i społecznym. Istotnym zamiarem było także przybliżenie historii programu „Rodzina 500+”, jego założeń, finansowania i zakładanej zmiany w podejściu do polityki prodemograficznej w Polsce. |
Abstract | The goal of this article was to identify and characterize the socio-economic effects of theintroduction of the “Family 500+” program in Poland. The research part focused on checking theimplementation of the assumptions, which were placed on the introduction of the "Family 500+"program. The main focus of the study was fertility, the improvement of which is a key goal of theprogram.The research methods used in the article were: data analysis method - data on the number ofbirths of children in Poland, the fertility rate as well as the method of synthesis, inference andinterpretation were analyzed. On the basis of the data analysis, conclusions were drawn and theirnature explained. This was done in order to reflect on the effectiveness of public spending on the"Family 500+" program.To achieve the intended objective, research and analysis were carried out using selectedindicators and statistical data. Their results allowed to verify the effectiveness of public fundsspent on the indicated program. |
Cytowanie | Błażejczyk D., Milewska A. (2022) Program „Rodzina 500+” szansą na rozwiązanie problemów polityki rodzinnej i demograficznej.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 58-67 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s58.pdf |
|
 |
3. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2022 |
|
Podstawka M. Inflacja a koszty produkcji wybranych produktów rolniczych w 2022 roku
Autor | Marian Podstawka |
Tytuł | Inflacja a koszty produkcji wybranych produktów rolniczych w 2022 roku |
Title | INFLATION AND PRODUCTION COSTS OF SELECTED AGRICULTURAL PRODUCTS IN POLAND IN 2022 |
Słowa kluczowe | produkcja rolna, inflacja, cena, prognoza |
Key words | agricultural production, inflation, price, forecast |
Abstrakt | Celem opracowania było przedstawienie działań podejmowanych, w ostatnich latach, przez państwowe władze publiczne wpływających na inflację w Polsce. Na tym tle dokonano oceny wzrostu cen na rolnicze kupowane środki produkcji, które skorelowano ze strukturą kosztów i na tej podstawie oszacowany został wzrost kosztów produkcji podstawowych produktów rolniczych w 2022 roku. Następnie ten prognozowany wzrost kosztów produkcji odniesiono do szacowanych przychodów. Pozwoliło to ustalić ich wzrost, który umożliwiałby utrzymanie dotychczasowego poziomu dochodów rolniczych. Działania ratunkowe rządu wywołane przez COVID-19 miały trzy główne źródła finansowania:• wydatki budżetu państwa i budżetu środków europejskich – 23,2 mld zł,• Fundusz Przeciwdziałania COVID-19 – 92,7 mld zł,• tarcze finansowe Polskiego Funduszu Rozwoju – 63,5 mld zł,O ile działania interwencyjne rządu, w warunkach kryzysu, należy ocenić pozytywnie, to ich sposoby realizacji krytycznie. Wsparcie finansowe w ramach tarcz otrzymały firmy, które wykazywały spadek obrotów spowodowany pandemią koronawirusa. W efekcie wspierano te firmy, które być może celowo tworzyły warunki do otrzymania wsparcia. Firmy dobrze prosperujące w warunkach COVID-19 takiego wsparcia były natomiast pozbawione.We wszystkich analizowanych rodzajach działalności produkcji rolniczej roślinnej w 2022 roku nastąpi wzrost kosztów ich wytwarzania o około 50-60% Wyjątkiem będzie produkcja żyta, gdzie wzrost kosztów będzie jeszcze wyższy. |
Abstract | The aim of the paper is to present measures taken in recent years by state public authoritiesthat affect inflation in Poland. An assessment was made of the growth in prices for purchasedagricultural inputs, which was correlated with cost structures, and on this basis an increase in theproduction costs of basic agricultural products in 2022 was estimated. This projected increase inproduction costs was then related to estimated income. This made it possible to determine theirgrowth, which would allow the current level of agricultural income to be maintained. Thegovernment rescue measures triggered by COVID-19 had three main sources of funding:expenditure of the state budget and the budget of European funds - PLN 23.2 billion, COVID-19Counteracting Fund - PLN 92.7 billion, and financial shields of the Polish Development Fund -PLN 63.5 billion,While the government's intervention activities, under the conditions of the crisis, should beassessed positively, their methods of implementation should be assessed critically. Financialsupport under the shields was given to companies that showed a decline in turnover caused by thecoronavirus pandemic. As a result, those companies that may have deliberately created theconditions to receive support were supported. In all analyzed types of agricultural crop productionactivities in 2022, there will be an increase in the cost of their production by about 50-60%. Theexception will be the production of rye, where the cost increase will be even higher. |
Cytowanie | Podstawka M. (2022) Inflacja a koszty produkcji wybranych produktów rolniczych w 2022 roku.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 89-98 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s89.pdf |
|
 |
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2020 |
|
Papkovskaya P., Pylypenko K., Shсharbatsiuk S. The Counterparty Assessment Mechanism in the Receivables Management System of Agricultural Organizations in the Republic of Belarus and the Ukraine
Autor | Pelageya Papkovskaya, Kateryna Pylypenko, Sviatlana Shсharbatsiuk |
Tytuł | The Counterparty Assessment Mechanism in the Receivables Management System of Agricultural Organizations in the Republic of Belarus and the Ukraine |
Title | The Counterparty Assessment Mechanism in the Receivables Management System of Agricultural Organizations in the Republic of Belarus and the Ukraine |
Słowa kluczowe | counterparties, receivables, monitoring, solvency |
Key words | counterparties, receivables, monitoring, solvency |
Abstrakt | The article investigates issues regarding settlements between business counterparts in the Republic of Belarus, including those between Ukrainian and Belarusian enterprises. The presence of bad debts is identified as a key issue, leading to overdue and unrealistic debt collection accounting that burdens a company's balance sheet, resulting in a loss of financial stability of the creditor enterprise. Monitoring of business counterparts helps minimize this risk. Therefore, a mechanism has been developed to collect information about a counterparty and create a credit dossier. There is a proposal to monitor a counterparty's solvency based on criteria that has been specifically established for an industry. The proposed mechanism will help control unjustified growth in the receivables of agricultural organizations in The Republic of Belarus and the Ukraine in hopes of keeping funds in circulation, and reducing the risk of companies losing their own financial stability due to overly loyal credit policies. |
Abstract | The article investigates issues regarding settlements between business counterparts in the Republic of Belarus, including those between Ukrainian and Belarusian enterprises. The presence of bad debts is identified as a key issue, leading to overdue and unrealistic debt collection accounting that burdens a company's balance sheet, resulting in a loss of financial stability of the creditor enterprise. Monitoring of business counterparts helps minimize this risk. Therefore, a mechanism has been developed to collect information about a counterparty and create a credit dossier. There is a proposal to monitor a counterparty's solvency based on criteria that has been specifically established for an industry. The proposed mechanism will help control unjustified growth in the receivables of agricultural organizations in The Republic of Belarus and the Ukraine in hopes of keeping funds in circulation, and reducing the risk of companies losing their own financial stability due to overly loyal credit policies. |
Cytowanie | Papkovskaya P., Pylypenko K., Shсharbatsiuk S. (2020) The Counterparty Assessment Mechanism in the Receivables Management System of Agricultural Organizations in the Republic of Belarus and the Ukraine.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 20(35), z. 2: 37-50 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2020_T20(35)_n2_s37.pdf |
|
 |
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Pisarska A. SOURCES OF FINANCING TASKS FOR PUBLIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: FINDINGS IN LIGHT OF THEIR REPORTING
Autor | Aleksandra Pisarska |
Tytuł | SOURCES OF FINANCING TASKS FOR PUBLIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: FINDINGS IN LIGHT OF THEIR REPORTING |
Title | Źródła finansowania zadań publicznych szkół wyższych: ustalenia w świetle ich sprawozdawczości |
Słowa kluczowe | sources of financing, university tasks, report, public higher education institutions. |
Key words | źródła finansowania, zadania uczelni, sprawozdania finansowe, uczelnie publiczne |
Abstrakt | The purpose of this study is to recognize the share of self-generated sources of financing for activities of public higher education institutions as part of their general stream of financing. Therefore, the key question that will be answered in this study is: how is the structure of financing sources of a studied institution of higher education formed? In the theoretical section, findings were based on the results of literature research. In turn, in the empirical part, findings were based on the results of a case study supported by observation in a multi-field participating university. The entity's financial statements were also used. On the basis of the research results, the structure of financing sources for the studied public institution of higher education was determined, indicating the possibility of using the entity's financial reporting for this purpose. It was noticed, based on the classification of the sources of financial supply indicated in the literature, that they are heterogeneous – drawn from both the public and private sectors. An increase in the share of funds supplied from the private sector was also revealed. In turn, private sources mainly came from fees related to the teaching process. Private sources also included those from commercialization of research results. The research presented in the study has provided new knowledge about the structure of the financing sources of a public education of higher institution in the context of current conditions for its functioning. In particular, the research helps supplement the existing scarcity of knowledge about the share of self-generated financing for a public higher education institution in the general financing stream of its activities. |
Abstract | Celem opracowania jest rozpoznanie udziału źródeł własnych finansowania działalności publicznej uczelni wyższej w ogólnym strumieniu finansowania jej działalności. W związku z tym kluczowe pytanie, na jakie zostanie udzielona odpowiedź w tym opracowaniu dotyczy tego, jak ukształtowana jest struktura źródeł finansowania badanej uczelni? W części teoretycznej ustalenia oparto na wynikach badań literatury. Z kolei w części empirycznej ustalenia te oparto na wynikach studium przypadku wspartych obserwacją uczestniczącą w uniwersytecie wielodziedzinowym. Wykorzystano także sprawozdania finansowe tego podmiotu. Na podstawie wyników przeglądu literatury oraz badań empirycznych ustalono ukształtowanie struktury źródeł finansowania poddanej badaniu uczelni publicznej, wskazując na możliwość wykorzystania w tym celu sprawozdawczości finansowej podmiotu. Zauważono, kierując się klasyfikacją źródeł zasilania finansowego wskazywaną w literaturze, że są one heterogeniczne. W części są one ulokowane w sektorze publicznym, a w części w sektorze prywatnym. Odsłonięto także wzrost udziału zasilania badanej uczelni środkami z sektora prywatnego. Z kolei źródła prywatne pochodzą głównie z opłat związanych z procesem dydaktycznym. Źródłami prywatnymi są także te z komercjalizacji wyników badań naukowych. Przedstawione w opracowaniu badania dostarczyły nowej wiedzy o strukturze źródeł finansowania uczelni publicznej w kontekście aktualnych uwarunkować jej funkcjonowania. W szczególności przyczyniły się do uzupełnienia istniejącego niedostatku wiedzy o udziale źródeł własnych finansowania działalności publicznej uczelni wyższej w ogólnym strumieniu finansowania jej działalności. |
Cytowanie | Pisarska A. (2020) SOURCES OF FINANCING TASKS FOR PUBLIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: FINDINGS IN LIGHT OF THEIR REPORTING.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 24(73): 155-176 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n73_s155.pdf |
|
 |
6. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Bereziński S., Rokicki T. FINANCING OF LINEAR ROAD INFRASTRUCTURE IN POLAND
Autor | Stanisław Bereziński, Tomasz Rokicki |
Tytuł | FINANCING OF LINEAR ROAD INFRASTRUCTURE IN POLAND |
Title | Finansowanie liniowej infrastruktury drogowej w Polsce |
Słowa kluczowe | infrastructure, road transport, road expenditure, European funds |
Key words | infrastruktura, transport drogowy, wydatki na drogi, fundusze europejskie |
Abstrakt | The main purpose of the paper was to identify and present the situation and changes in the level of expenditure on public roads in Poland, taking into account the division of the country into voivodships. The data concerned the period from 2005 to 2017. Sources of materials were the analysis of available literature in the field of road transport, legal acts, data from the CSO database. The comparative method was used in the paper, dynamics indicators were evaluated, the Gini concentration coefficient was calculated and the degree of concentration was presented using the Lorenz curve. Pearson's linear correlation coefficients were also used. A descriptive, tabular and graphic method were used to present the results. Investment outlays on roads apply to both the construction of new roads and the repair of existing ones. Between 2005-2017, the length of public roads in Poland increased by 11% to 422,000 km. Changes in individual voivodships and in subsequent years varied. The largest increase in road length occurred in Podlaskie and Lublin, while the smallest was in Opole. The largest expenditure on public roads was incurred in 2009-2011, which was related to the preparation for the Euro 2012 football tournament, which took place in Poland and Ukraine. Investment outlays were related to the level of economic development of voivodships and the resources of public roads. The only exception to this rule occurred in 2009-2011, when many road investments were centrally financed by the government. |
Abstract | Celem głównym pracy było rozpoznanie i przedstawienie sytuacji oraz zmian w poziomie wydatków na drogi publiczne. Badania dotyczyły Polski, z uwzględnieniem podziału na województwa. Dane dotyczyły lat 2005-2017. Źródła materiałów stanowiła analiza dostępnej literatury z zakresu transportu drogowego, akty prawne, dane z bazy danych GUS. W pracy wykorzystano metodę porównawczą, posługiwano się wskaźnikami dynamiki, obliczono współczynnik koncentracji Giniego oraz przedstawiono stopień koncentracji za pomocą krzywej Lorenza. Zastosowano również współczynniki korelacji liniowej Pearsona. Do prezentacji wyników badań zastosowano metodę opisową, tabelaryczna i graficzną. Nakłady inwestycyjne na drogi dotyczą zarówno budowy nowych dróg, jak również naprawy już istniejących. W latach 2005-2017 długość dróg publicznych w Polsce wzrosła o 11% do 422 tys. km. Zmiany w poszczególnych województwach i latach były zróżnicowane. Największy przyrost dróg nastąpił w województwach podlaskim i lubelskim, a najmniejszy w opolskim. Największe nakłady inwestycyjne na drogi publiczne poniesiono w latach 2009-2011, co było związane z przygotowaniem do turnieju piłkarskiego Euro 2012, który odbył się w Polsce i na Ukrainie. Nakłady inwestycyjne były związane z poziomem rozwoju gospodarczego województw oraz z zasobem dróg publicznych. Jedyny wyjątek od tej reguły wystąpił w latach 2009-2011, gdy centralnie finansowano wiele inwestycji drogowych. |
Cytowanie | Bereziński S., Rokicki T. (2020) FINANCING OF LINEAR ROAD INFRASTRUCTURE IN POLAND.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 24(73): 205-213 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n73_s205.pdf |
|
 |
7. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2020 |
|
Dziwulski M., Szymańska E. CHANGES IN THE ECONOMIC SIZE AND PRODUCTION DIRECTION IN FARMS AS A RESULT OF INVESTMENTS IN FIXED ASSETS
Autor | Mariusz Dziwulski, Elżbieta Szymańska |
Tytuł | CHANGES IN THE ECONOMIC SIZE AND PRODUCTION DIRECTION IN FARMS AS A RESULT OF INVESTMENTS IN FIXED ASSETS |
Title | |
Słowa kluczowe | investments, farms, economic size, type of farming, farm migrations |
Key words | |
Abstrakt | The research aimed to identify the impact of the implemented projects on the change in the economic size and direction of farms. The research used studies of the literature on the subject and data from 4 803 farms that kept continuous accounting under the FADN system in 2005-2013. The analysed economy was grouped according to the value of investment outlays in funds, economic size, and production type. Research shows that the increase in the level of investment is conducive to increasing the economic strength of farms. However, these investments must be high enough to ensure the appropriate level of difficulty. For the lower average level of questions, smaller languages are less and very small. Moreover, investments favour and accelerate the processing of farms, which may also improve their economic effects. In the analysed group of mixed-type farms, they changed the destination for the cultivation of cereals and the place of milk. |
Abstract | |
Cytowanie | Dziwulski M., Szymańska E. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2020_n4_s92.pdf |
|
 |
8. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Cyburt A., Gałecka A. Metoda wskaźnikowa w ocenie płynności finansowej jednostek samorządu terytorialnego na przykładzie gmin województwa lubelskiego
Autor | Agnieszka Cyburt, Agnieszka Gałecka |
Tytuł | Metoda wskaźnikowa w ocenie płynności finansowej jednostek samorządu terytorialnego na przykładzie gmin województwa lubelskiego |
Title | INDEX METHOD IN ESTIMATION OF LOCAL GOVERNMENT UNITS’ FINANCIAL LIQUIDITY ON THE EXAMPLE OF COMMUNES IN LUBELSKIE PROVINCE |
Słowa kluczowe | gmina, analiza wskaźnikowa, płynność finansowa |
Key words | commune, ratio analysis, financial liquidity |
Abstrakt | Celem opracowania było zwrócenie uwagi na zastosowanie metody wskaźnikowej w ocenie płynności finansowej jednostek samorządu terytorialnego na przykładzie gmin województwa lubelskiego. W artykule podkreślono potrzebę i metody dokonywania analizy płynności finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego. Do oceny poziomu płynności finansowej JST wykorzystano wskaźniki płynności podstawowej (CR), szybkiej (QR), w ujęciu kasowym i w ujęciu memoriałowym. Badaniami objęto gminy województwa lubelskiego. Okres badań obejmował lata 2012-2016. Na podstawie przeprowadzonych analiz stwierdzono, iż gminy województwa lubelskiego w badanym okresie posiadały wystarczające środki na pokrycie niezbędnych wydatków i rozchodów zarówno na koniec, jak i trakcie roku budżetowego. |
Abstract | The aim of the study was to draw attention to the use of the index method in estimation of the local government units’ financial liquidity on the example of communes in lubelskie Province. The article underlines the need and methods for analyzing financial liquidity in local government units. To assess the level of financial liquidity of local government units, basic (CR), quick liquidity (QR) ratios were used, on a cash basis and on an accruals basis. The research covered the communes of the lubelskie province. The research period covered the years 2012-2016. Based on the analyzes carried out, it was found that the community of the lubelskie Province in the audited period had sufficient funds to cover the necessary expenditure and outlays at the end as well as during the budget year. |
Cytowanie | Cyburt A., Gałecka A. (2019) Metoda wskaźnikowa w ocenie płynności finansowej jednostek samorządu terytorialnego na przykładzie gmin województwa lubelskiego.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 21(70): 33-41 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n70_s33.pdf |
|
 |
9. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Dylewski M., Filipiak B. Wpływ środków UE dedykowanych małym i średnim przedsiębiorstwom na wielkość akcji kredytowej w sektorze bankowym
Autor | Marek Dylewski, Beata Filipiak |
Tytuł | Wpływ środków UE dedykowanych małym i średnim przedsiębiorstwom na wielkość akcji kredytowej w sektorze bankowym |
Title | IMPACT OF EU FUNDS DEDICATED TO SMALL AND MEDIUM-SIZED ENTERPRISES ON THE SIZE OF LENDING IN THE BANKING SECTOR |
Słowa kluczowe | polityka publiczna, środki UE, akcja kredytowa, małe i średnie przedsiębiorstwa |
Key words | public policy, EU funds, lending, small and medium enterprises |
Abstrakt | Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), tak jak pozostałe podmioty sfery realnej, aby funkcjonować i rozwijać się, muszą podejmować decyzje związane z wyborem odpowiedniego źródła finansowania, uwzględniając jego dostępność oraz warunki pozyskania. W artykule wskazano na kierunkowe badania dotyczące wpływu środków UE na gospodarkę. W badaniach posłużono się następującymi metodami: podstawowe metody analizy szeregów czasowych oraz metody indeksowe służące do analizy szeregów, służące do określania przyrostu obserwowanego zjawiska w badanym okresie w porównaniu z okresem bazowych (dynamika zmienności). Dokonano analizy alokacji środków UE celem ustalenia, czy mają one istotny wpływ na zmiany wartości akcji kredytowej banków w odniesieniu do sektora MŚP? oraz ustalono, czy wystąpiły zmiany w jakości portfela kredytowego podmiotów z sektora MŚP? Przeprowadzone analizy miały za cel przybliżenie odpowiedzi na pytanie, czy środki UE mają wpływ na wielkość akcji kredytowej banków dedykowanej MŚP. |
Abstract | Small and medium-sized enterprises (SMEs), just like other entities in the real sphere, in order to function and develop, must make decisions related to the selection of an appropriate source of financing, taking into account its accessibility and acquisition conditions. The article pointed to the directional research on the impact of EU funds on the economy. The following methods were used in the research: basic methods of time series analysis and index methods for analyzing series, used to determine the increase in the observed phenomenon in the analyzed period compared to the base period (dynamics of variation). An analysis of the allocation of EU funds was made to determine whether they have a significant impact on changes in the value of bank lending in relation to the SME sector? and was it determined whether there were any changes in the quality of the loan portfolio of entities from the SME sector? The analyzes were aimed at bringing the answer to the question of whether EU funds affect the size of lending activities of banks dedicated to SMEs |
Cytowanie | Dylewski M., Filipiak B. (2019) Wpływ środków UE dedykowanych małym i średnim przedsiębiorstwom na wielkość akcji kredytowej w sektorze bankowym.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 21(70): 42-55 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n70_s42.pdf |
|
 |
10. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Staniec I. Ryzyko Emerytalne, a Polski Dobrowolny System Emerytalny
Autor | Iwona Staniec |
Tytuł | Ryzyko Emerytalne, a Polski Dobrowolny System Emerytalny |
Title | PENSION RISK AND VOLUNTARY PENSION FUNDS |
Słowa kluczowe | ryzyko emerytalne, ryzyko starości, dobrowolne fundusze emerytalne, IKE, IKZE. |
Key words | pension risk, old-age risk, voluntary pension funds, IKE, IKZE |
Abstrakt | Wobec ograniczania relatywnej wysokości świadczeń z publicznych systemów emerytalnych coraz większego znaczenia nabierają dodatkowe zabezpieczenia emerytalne. W ujęciu polskim tworzone są one z indywidualnej inicjatywy lub inicjatywy pracodawcy. Podstawową rolą tego zabezpieczenia jest zapewnienie utrzymanie standardu życia po przejściu na emeryturę, a wynika ono ze świadomości przyszłego emeryta. Celem niniejszego opracowania jest dokonanie charakterystyki ryzyka w dodatkowych zabezpieczeniach emerytalnych ze wskazaniem na ich powszechność. W pracy wykorzystano przegląd literatury oraz analizy statystyczne. Przeprowadzone rozważania wskazują na niejednoznaczność definicji ryzyka emerytalnego oraz niska popularność IKE i IKZE wśród polskiego społeczeństwa. |
Abstract | In view of limiting the relative amount of benefits from public pension systems, voluntary pension security becomes increasingly important. In Polish terms, they are created from an individual initiative or initiative of the employer. The primary role of this security is to ensure that the standard of living is maintained after retirement, and it results from the awareness of the future pensioner. The purpose of this study is to characterize the risk in voluntary pension, indicating its universality. The work uses a literature review and statistical analysis. The considerations made indicate the ambiguity of the definition of voluntary risk and the low popularity of IKE and IKZE among Polish society. |
Cytowanie | Staniec I. (2019) Ryzyko Emerytalne, a Polski Dobrowolny System Emerytalny.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 21(70): 220-233 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n70_s220.pdf |
|
 |
11. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Owczarczyk A. IMPACT OF PENSION SYSTEM REFORMS ON PUBLIC FINANCE EXPENDITURES IN POLAND
Autor | Anna Owczarczyk |
Tytuł | IMPACT OF PENSION SYSTEM REFORMS ON PUBLIC FINANCE EXPENDITURES IN POLAND |
Title | |
Słowa kluczowe | social security system, reform, public finance, Poland |
Key words | System zabezpieczenia społecznego, Reforma, Finanse publiczne |
Abstrakt | The social security system in each country, if it exists, plays a crucial role in supporting citizens and specific expenditures of the public finance system. Its importance in public spending depends on many factors; in particular, on its source and on its form of financing benefits or pensions. The social security system in Poland is composed of a social insurance and welfare system, a health insurance system, unemployment and family benefits, from which are enumerated an old-age pension, invalidity pension, sickness and maternity insurance, insurance against accidents at work and occupational diseases, and health insurance. The Polish social security system often changes due to implementation of improvements or limits on public spending. The most famous reform took place in 1999 and introduced the largest number of changes in the sphere of pension security. Because the scale of public funds that are passed on to the social security system is very large, pension reforms should are crucial for improving the state of public finances. The aim of the paper is to present changes that took place in the Polish pension system between 1999 and 2017 and how those changes influenced the amount of public expenditures. The study reviews the research hypothesis: frequent changes in the pension system have a negative impact on the state of Polish public finance. The study covers the years 1999-2017, as well as the previous four years before the implementation of the pension reform. Basic research materials used to conduct the research analysis were reports on implementation of the state budget, data prepared by the Social Insurance Institution and the Agricultural Social Insurance Fund as well as statistical data obtained from the Central Statistical Office. |
Abstract | System zabezpieczenia społecznego w każdym kraju, jeśli istnieje, odgrywa kluczową rolę we wspieraniu obywateli, jednocześnie stanowi duże obciążenie finansowe dla wydatków budżetowych państwa. W Polsce składa się on z systemu ubezpieczeń społecznych i opieki społecznej, systemu ubezpieczeń zdrowotnych, zasiłków dla bezrobotnych i świadczeń rodzinnych, z których wyliczono emeryturę, rentę inwalidzką, ubezpieczenie chorobowe i macierzyńskie, ubezpieczenie od wypadków przy pracy i choroby zawodowe i ubezpieczenie zdrowotne. Celem artykułu jest przedstawienie zmian, jakie zaszły w polskim systemie emerytalnym w latach 1999–2017 oraz wpływu tych zmian na wysokość wydatków publicznych. W badaniu dokonano weryfikacji hipotezy badawczej: często występujące zmiany w systemie emerytalnym mają negatywny wpływ na stan polskich finansów publicznych. Badaniem objęto lata 1999–2017. Podstawowymi materiałami badawczymi wykorzystanymi do przeprowadzenia analizy badań były sprawozdania z realizacji budżetu państwa, dane przygotowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz dane statystyczne uzyskane z Głównego Urzędu Statystycznego. |
Cytowanie | Owczarczyk A. (2019) IMPACT OF PENSION SYSTEM REFORMS ON PUBLIC FINANCE EXPENDITURES IN POLAND.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 22(71): 145-155 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n71_s145.pdf |
|
 |
12. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Pomianek I. Classification of border subregions of Eastern Poland according to theIR level of socio-economic development
Autor | Iwona Pomianek |
Tytuł | Classification of border subregions of Eastern Poland according to theIR level of socio-economic development |
Title | Klasyfikacja podregionów przygranicznych Polski Wschodniej według poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego |
Słowa kluczowe | socio-economic development, demographic factors, infrastructure, spatial peripherality, economic peripherality, NUTS 3, Hellwig's measure of development |
Key words | peryferyjność przestrzenna, peryferyjność gospodarcza, NUTS 3, miara rozwoju Hellwiga |
Abstrakt | The paper presents the classification of subregions (NUTS 3) with permanent border crossings, in terms of the level of socio-economic development in 2008-2018. The study covered 9 subregions located in the following provinces: Warminsko-Mazurskie, Podlaskie, Lubelskie and Podkarpackie. Application of Hellwig's measure of development made it possible to group subregions according to three categories of the level of development: high, medium and low. The relatively high level of development characterized two metropolitan subregions: Olsztyński and Białostocki. Łomżyński subregion proved to be the weakest, but it was not completely devoid of any development potential. In comparison with the average values in the designated higher development classes, Łomżyński subregion was characterized by: positive natural increase, low values of indices describing ageing of local society and proportion of investment expenditure of local self-government units at a level similar to the leaders of the ranking. However, there is a concern that the relatively low level of spending of the EU funds and the persistent trend of population migration outflow, due to global trends of population ageing and depopulation of rural areas, may negatively affect the socio-economic situation of the subregion in the future. |
Abstract | W artykule przeprowadzono klasyfikację podregionów (NUTS 3), na obszarze których znajdowały się stałe przejścia graniczne, pod względem poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego. Badaniem objęto 9 podregionów usytuowanych w województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim oraz podkarpackim. Zastosowanie taksonomicznej miary rozwoju Hellwiga umożliwiło pogrupowanie podregionów wg trzech kategorii poziomu rozwoju: wysokiego, średniego oraz niskiego. Relatywnie wysoki poziom rozwoju charakteryzował dwa podregiony metropolitarne: białostocki i olsztyński. Najsłabszym okazał się podregion przemyski, jednak nie był on obszarem pozbawionym zupełnie potencjału rozwojowego. W porównaniu z przeciętnymi wartościami w wyznaczonych wyższych klasach rozwoju, podregion przemyski charakteryzowały: najniższy udział dróg gminnych i powiatowych o nawierzchni gruntowej i największa liczba stałych przejść granicznych. Mimo, że w badanym okresie w podregionie ubywało ludności, przyrost naturalny był dodatni. Ponadto, na terenie podregionu przemyskiego zarejestrowanych było najwięcej (w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców) fundacji, stowarzyszeń i organizacji społecznych, co świadczy o aktywności społecznej. Natomiast znacząca aktywność samorządów lokalnych przejawiała się w relatywnie wysokim przeciętnym wydatkowaniu środków z funduszy unijnych, co w przyszłości może skutkować poprawą sytuacji społeczno-gospodarczej, m.in. w zakresie infrastruktury, rynku pracy i demografii. |
Cytowanie | Pomianek I. (2019) Classification of border subregions of Eastern Poland according to theIR level of socio-economic development.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 22(71): 156-169 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n71_s156.pdf |
|
 |
13. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Szydłowski C. Rola audytu wewnętrznego w ocenie wydatków samorządów miejskich
Autor | Cezary Szydłowski |
Tytuł | Rola audytu wewnętrznego w ocenie wydatków samorządów miejskich |
Title | THE ROLE OF INTERNAL AUDIT IN THE EVALUATION OF URBAN LOCAL GOVERNMENT EXPENDITURES |
Słowa kluczowe | finanse publiczne, audyt wewnętrzny, samorząd terytorialny |
Key words | internal audit, expenses, public sector, local government units, Poland |
Abstrakt | Artykuł przedstawia rolę oraz zadania audytu wewnętrznego w ocenie wydatków publicznych w wybranym obszarze na przykładzie samorządów miejskich w Łodzi, Piotrkowie Trybunalskim oraz Skierniewicach. W toku badań ustalono m.in., że audyt wewnętrzny poprzez swoje zadania przyczynia się do racjonalniejszego wydatkowania środków finansowych z budżetu miasta na działania administracji publicznej. Ponadto wykazano również, że audyt wewnętrzny jest pomocnym narzędziem w dbaniu o ponoszenie uzasadnionych wydatków przez jednostki sektora finansów publicznych. Ocena oraz monitorowanie wydatków jest powinnością władzy publicznej w celu zapewnienia racjonalnej gospodarki finansowej danej jednostki samorządu terytorialnego. Celem artykułu jest przedstawienie audytu wewnętrznego jako istotnego narzędzia wsparcia organów miasta w ocenie wydatków gmin miejskich w wybranym obszarze. Na potrzeby niniejszej publikacji jako przykład do analizy wybrano jednostki samorządu terytorialnego z województwa łódzkiego tj. miasta na prawach powiatu. W niniejszym artykule jako metody badawcze wykorzystano studium przypadku, metodę analityczną, metodę wnioskowania oraz metodę badania dokumentów. Do przeprowadzenia niezbędnych analiz wykorzystano materiały udostępniane przez badane podmioty oraz dane dostępne w rejestrach publicznych, gromadzonych przez uprawnione do tego instytucje. |
Abstract | The article presents the role and tasks of internal audit in the assessment of public expenditures in a selected area for municipal governments in Łódź, Piotrków Trybunalski and Skierniewice in Poland. The research found, among other things, that internal audits contribute to a more rational spending of funds from the city budget on public administration activities. In addition, it has also been shown that internal audit is a helpful tool in ensuring reasonable expenses for public finance sector entities. The assessment and monitoring of expenses is the responsibility of public authorities, to ensure rational financial management of a given local government unit. The aim of the article is to present internal audit as an important tool to support city authorities in assessing the expenditure of municipalities in a selected area. For the purposes of this publication, local government units from the Łódź Voivodeship, i.e. a city with district status, were selected as an example for analysis. In this article, case study, analytical method, inference method and document examination method were used as research methods. To make the necessary analyses, materials made available by the surveyed entities and data available in public registers collected by authorized institutions were used. |
Cytowanie | Szydłowski C. (2019) Rola audytu wewnętrznego w ocenie wydatków samorządów miejskich.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 22(71): 210-222 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n71_s210.pdf |
|
 |
14. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2019 |
|
Czubak W., Pawłowski K. THE ROLE OF PRO-INVESTMENT MECHANISMS OF THE COMMON AGRICULTURAL POLICY IN ASSET REPRODUCTION OF FARMS IN CENTRAL AND EASTERN EUROPE
Autor | Wawrzyniec Czubak, Krzysztof Pawłowski |
Tytuł | THE ROLE OF PRO-INVESTMENT MECHANISMS OF THE COMMON AGRICULTURAL POLICY IN ASSET REPRODUCTION OF FARMS IN CENTRAL AND EASTERN EUROPE |
Title | |
Słowa kluczowe | common agricultural policy, central and eastern europe, pro-investment mechanisms |
Key words | |
Abstrakt | The aim of this paper is to identify the role and importance of pro-investment mechanisms within the CommonAgricultural Policy in the reproduction of farm assets in countries of Central and Eastern Europe. Theexperimental material comprised unpublished microdata of farms originating from the FADN database of theEuropean Commission (data source: EU-FADN – DG AGRI). The time frame covered the years 2004–2015.Among all the farms selected for analyses only those ensuring data continuity throughout the entire investigatedperiod were used in the study. In each of the studied countries farms were divided into two groups: thegroup of beneficiaries of CAP pro-investment funds and the control group. For each farm the value of fixedassets was determined (excluding the value of land) and next the mean value for each group was calculatedin an individual country. The study showed that in most investigated countries both farms being and thosenot being beneficiaries of CAP pro-investment mechanisms are capable of reproducing their fixed assets;nevertheless, it is the farms receiving financial support for their investments that show a capacity to increasethe value of their fixed assets. |
Abstract | |
Cytowanie | Czubak W., Pawłowski K. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2019_n3_s103.pdf |
|
 |
15. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2019 |
|
Wojcieszak-Zbierska M., Zawadka J. Działania przedsiębiorcze kobiet na wsi na przykładzie KGW w powieciegnieźnieńskim
Autor | Monika Wojcieszak-Zbierska, Jan Zawadka |
Tytuł | Działania przedsiębiorcze kobiet na wsi na przykładzie KGW w powieciegnieźnieńskim |
Title | Entrepreneurial activities of women in the countryside on the example of the FWA in the Gniezno poviat |
Słowa kluczowe | koła gospodyń wiejskich, kobiety na wsi, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014–2020, przedsiębiorczość, obszary wiejskie |
Key words | farmers’ wives’ association, women in the countryside, Rural Development Program 2014–2020, entrepreneurship, rural areas |
Abstrakt | Celem opracowania jest przybliżenie genezy, istoty oraz celów funkcjonowania kół gospodyń wiejskich, zaprezentowanie ich aktywności w zakresie pozyskiwania środków z funduszy UE, a także rozpoznanie i ukazanie celów inwestycji przez nie prowadzonych. Opracowanie wzbogacono studium przypadku Koła Gospodyń Wiejskich (KGW) w Modliszewku. W pracy wykorzystano pierwotne oraz wtórne źródła materiału badawczego. Źródła wtórne to literatura naukowa z zakresu rozwoju lokalnego, przedsiębiorczości, w tym inicjatyw podejmowanych przez kobiety na obszarach wiejskich, rozporządzenia oraz dane Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotyczące dofinansowania KGW środkami z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) 2014–2020. Źródła pierwotne natomiast to wyniki badań przeprowadzonych w kwietniu 2019 roku dotyczących wykorzystywania pozyskanych przez KGW środków finansowych. Na podstawie wyników przeprowadzonych badań można stwierdzić, że pozyskane przez KGW fundusze pozwoliły na realizacje wielu działań, które przyczyniły się do rozwoju obszarów wiejskich. Członkinie badanych kół wykazywały się przedsiębiorczością i budowały dobry wizerunek swojego regionu. Otrzymane fundusze w głównej mierze przeznaczały na unowocześnienie posiadanego wyposażenia, a także promocję koła, regionu oraz lokalnej kuchni. |
Abstract | The aim of the study was to present the genesis, essence and objectives of the functioning of farmers’ wives’ association (FWA), to present their activity in the area of obtaining funds from EU funds, as well as to identify and show the objectives of investments carried out by them. The study was enriched by a case study of the Farmers’ Wives’ Association in Modliszewko. Primary and secondary sources of research material were used in the work. Secondary sources are scientific literature in the field of local development, entrepreneurship, including initiatives undertaken by women in rural areas, regulations and data of the Agency for Restructuring and Modernization of Agriculture regarding co-financing of FWA with funds from Rural Development Program (RDP) 2014–2020. Primary sources are the results of research carried out in April 2019 regarding the use of funds obtained by FWA. Based on the results of the conducted research, it can be stated that the funds obtained by FWA enabled the implementation of many activities that contributed to the development of rural areas. Members of the surveyed organizations showed entrepreneurship and built a good image of their region. The funds received were mainly dedicated to the modernization of equipment, as well as the promotion of the organization, region and local cuisine. |
Cytowanie | Wojcieszak-Zbierska M., Zawadka J. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2019_n11_s127.pdf |
|
 |
16. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2018 |
|
Błach J., Łukasik G. POLITYKA DYWIDENDY SPÓŁEK KAPITAŁOWYCH W WARUNKACH KONFLIKTOWYCH OCZEKIWAŃ INTERESARIUSZY
Autor | Joanna Błach, Gabriela Łukasik |
Tytuł | POLITYKA DYWIDENDY SPÓŁEK KAPITAŁOWYCH W WARUNKACH KONFLIKTOWYCH OCZEKIWAŃ INTERESARIUSZY |
Title | DIVIDEND POLICY AND STAKEHOLDERS’ CONFLICTING EXPECTATIONS |
Słowa kluczowe | podział zysku, polityka dywidendy, konflikty interesów, interesariusze przedsiębiorstwa. |
Key words | profit distribution, dividend policy, conflicts of interest, stakeholders. |
Abstrakt | Polityka dywidendy związana jest ze sposobem podziału wygospodarowanego zysku netto i ustaleniem wzajemnych proporcji środków przeznaczonych dla właścicieli i reinwestowanych w przedsiębiorstwie. Problem ten szeroko podejmowany w literaturze tematu dotyczy głównie modeli realizacji polityki dywidendy i ich związku z wartością przedsiębiorstwa. W artykule przedstawiono elementy polityki dywidendy w warunkach konfliktów interesów, z uwzględnieniem założeń teorii i doświadczeń praktyki gospodarczej. Jego celem jest określenie w jakim stopniu i zakresie konflikty pomiędzy różnymi grupami interesów decydują o realizacji polityki dywidendy. Studia teoretyczne umożliwiły wskazanie obszarów występowania konfliktów interesów w przedsiębiorstwie związanych z realizacją polityki dywidendy. Badania empiryczne przeprowadzone na wybranych spółkach indeksu WIG30 pozwoliły na identyfikację czynników, które mogą być istotne dla ograniczania konfliktów interesów w przedsiębiorstwie, w tym tych związanych z realizowaną polityką dywidendy. |
Abstract | The dividend policy is related to the problem of net profit distribution and determining the relative proportions of funds transferred to shareholders and reinvested in the company. This problem is widely discussed in the literature focusing on the models of dividend policy and their importance for the company valuation. The article presents the elements of the dividend policy under the condition of conflicts of interest among different stakeholders with regard to the assumptions of the theory and business practice. Its main objective is to assess the extent and scope of conflicts of interest affecting the dividend policy in the company. Theoretical studies have revealed the potential areas of conflicts of interest in the company related to the dividend policy. Empirical research based on the selected listed companies aimed at identification of factors that may be relevant to the reduction of the conflicts of interest within the dividend policy of a company. |
Cytowanie | Błach J., Łukasik G. (2018) POLITYKA DYWIDENDY SPÓŁEK KAPITAŁOWYCH W WARUNKACH KONFLIKTOWYCH OCZEKIWAŃ INTERESARIUSZY.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 19(68): 107-121 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2018_n68_s107.pdf |
|
 |
17. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Baranowska A., Kondracki S., Rogoznicki D. COMMON AGRICULTURAL POLICY AS A DETERMINANT OF TRANSFORMATION IN POLISH AGRICULTURE
Autor | Alicja Baranowska, Stanisław Kondracki, Daniel Rogoznicki |
Tytuł | COMMON AGRICULTURAL POLICY AS A DETERMINANT OF TRANSFORMATION IN POLISH AGRICULTURE |
Title | |
Słowa kluczowe | rural areas, Common Agricultural Policy, direct payments |
Key words | |
Abstrakt | The impact assessment of the Common Agricultural Policy on transformation process of Polish agriculture following Poland’s accession to European Union has been carried out. The analysis took into account the changes of the Common Agricultural Policy in terms of goals and the directions of its evolution. In the paper the alterations in land, labour and capital resources of Polish agriculture were also analysed. It has been established that funds coming from the Community budget allowed Polish agriculture to adjust to the requirement of new environment. Integration into the European Union has created good conditions to dynamic development of the agri-food sector as a whole. Acceleration of the modernization and restructuring processes of Polish farms has taken place. These developments have resulted in a reduction in the total number of farms (by 52%) at the simultaneous rise in their average area (by 78%). Union financial measures have also influenced on generational renewal amongst farms managers. The funds considerably enhanced farmers’ incomes, which increased by 156%, thus promoting expenditure on investments. As a result the improvement of technical utilities of farms has been achieved. Consequently, labour productivity growth in Polish agriculture has also been recorded. A wide range of measures within the framework of the Common Agricultural Policy enables to overcome many obstacles of the rural areas in Poland. It also creates possibilities to take advantage of naturally occurring assets in order to effectively compete on the external market. |
Abstract | |
Cytowanie | Baranowska A., Kondracki S., Rogoznicki D. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n1_s168.pdf |
|
 |
18. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Pomianek I. CONDITIONS OF RURAL DEVELOPMENT IN THE WARMIA AND MAZURY VOIVODESHIP (POLAND) IN THE OPINION OF LOCAL AUTHORITIES
Autor | Iwona Pomianek |
Tytuł | CONDITIONS OF RURAL DEVELOPMENT IN THE WARMIA AND MAZURY VOIVODESHIP (POLAND) IN THE OPINION OF LOCAL AUTHORITIES |
Title | |
Słowa kluczowe | rural areas, local development, development factors |
Key words | |
Abstrakt | The aim of the paper was to identify positive as well as negative local development factors in the opinion of the authorities (mayors) of rural and semi-urban (urban-rural) municipalities in the Warmia and Mazury Voivodeship, Poland. The research was based on a survey within local authorities of the Warmia and Mazury region and was carried out in 2017. The results show that the local authorities have been aware of numerous opportunities and barriers of local economic development. Sometimes, if there is one barrier, it causes the formation of new ones, for example the shortage of own financial resources or municipal debt make it impossible to finance investments from the local budget or to apply for EU funds, which require co-financing from the beneficiary’s own resources. Most of mayors make efforts to mitigate exogenous conditions by local activeness, such as co-operation with neighbouring or foreign municipalities or offering preferential tax rates to investors. Municipal authorities perceive the opportunity in applying for EU funds for projects aimed at improving the quality of life of local communities, including the development of technical and social infrastructure. |
Abstract | |
Cytowanie | Pomianek I. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n1_s207.pdf |
|
 |
19. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Adamowicz M. EUROPEAN FUNDS FOR RURAL AREAS VERSUS REGIONAL CONVERGENCE OF AGRICULTURE IN POLAND
Autor | Mieczyslaw Adamowicz |
Tytuł | EUROPEAN FUNDS FOR RURAL AREAS VERSUS REGIONAL CONVERGENCE OF AGRICULTURE IN POLAND |
Title | |
Słowa kluczowe | convergence, rural areas, European Funds |
Key words | |
Abstrakt | The objective of the work is the assessment of the phenomenon of convergence of agriculture in the provinces/ voivodeship (NUTS 2) in Poland in the years 2003–2014 in relation to the use of European funds designated for development of agriculture and rural areas. The study specified dimensions of support under the European Funds granted for agriculture and rural areas in individual regions, which were compared to the size of gross added value of agriculture, forestry, hunting and fishery. Within the analysis, data of the Agency for the Restructuring and Modernisation of Agriculture as well as The Local Data Bank of Central Statistical Office were used. Data regarding productivity of agriculture and other rural sectors in the regions as well as data on the used resources from the European funds were availed of in the assessment of the correlation between these expectations and the phenomena of sigma-convergence and beta-convergence in the regional system. The conducted analysis confirmed the occurrence of a phenomenon of convergence in the tested scope. |
Abstract | |
Cytowanie | Adamowicz M. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n1_s212.pdf |
|
 |
20. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Stec S., Szeląg M. INNOVATION AND RESEARCH AND DEVELOPMENT ACTIVITIES IN PODKARPACKIE VOIVODESHIP IN THE YEARS 2005–2016
Autor | Sławomir Stec, Monika Szeląg |
Tytuł | INNOVATION AND RESEARCH AND DEVELOPMENT ACTIVITIES IN PODKARPACKIE VOIVODESHIP IN THE YEARS 2005–2016 |
Title | |
Słowa kluczowe | entrepreneurship, innovation, innovative company, innovation management, innovation processes, service innovation, technological innovation |
Key words | |
Abstrakt | The article describes the activities related to running innovative activities and presents the dynamics of changes in expenditure on research and development as well as innovation in Podkarpackie Voivodeship in the years 2005–2016. Following article consist short characteristic of activities connected with innovation issue. It was found that the number of entities conducting R&D activities increased four times, and thus the employment of people dealing with research and development would grow as well. Similarly, the expenditure of these entities on the implementation of innovations increased, which, however, depended to some extent on the availability of EU funds. Thereby, in the period of reduced access to EU programs supporting the conduct of R&D activity, the expenditure of entities on these activities also slightly decreased. |
Abstract | |
Cytowanie | Stec S., Szeląg M. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n1_s243.pdf |
|
 |