1. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Pisarska A. SOURCES OF FINANCING TASKS FOR PUBLIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: FINDINGS IN LIGHT OF THEIR REPORTING
Autor | Aleksandra Pisarska |
Tytuł | SOURCES OF FINANCING TASKS FOR PUBLIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: FINDINGS IN LIGHT OF THEIR REPORTING |
Title | Źródła finansowania zadań publicznych szkół wyższych: ustalenia w świetle ich sprawozdawczości |
Słowa kluczowe | sources of financing, university tasks, report, public higher education institutions. |
Key words | źródła finansowania, zadania uczelni, sprawozdania finansowe, uczelnie publiczne |
Abstrakt | The purpose of this study is to recognize the share of self-generated sources of financing for activities of public higher education institutions as part of their general stream of financing. Therefore, the key question that will be answered in this study is: how is the structure of financing sources of a studied institution of higher education formed? In the theoretical section, findings were based on the results of literature research. In turn, in the empirical part, findings were based on the results of a case study supported by observation in a multi-field participating university. The entity's financial statements were also used. On the basis of the research results, the structure of financing sources for the studied public institution of higher education was determined, indicating the possibility of using the entity's financial reporting for this purpose. It was noticed, based on the classification of the sources of financial supply indicated in the literature, that they are heterogeneous – drawn from both the public and private sectors. An increase in the share of funds supplied from the private sector was also revealed. In turn, private sources mainly came from fees related to the teaching process. Private sources also included those from commercialization of research results. The research presented in the study has provided new knowledge about the structure of the financing sources of a public education of higher institution in the context of current conditions for its functioning. In particular, the research helps supplement the existing scarcity of knowledge about the share of self-generated financing for a public higher education institution in the general financing stream of its activities. |
Abstract | Celem opracowania jest rozpoznanie udziału źródeł własnych finansowania działalności publicznej uczelni wyższej w ogólnym strumieniu finansowania jej działalności. W związku z tym kluczowe pytanie, na jakie zostanie udzielona odpowiedź w tym opracowaniu dotyczy tego, jak ukształtowana jest struktura źródeł finansowania badanej uczelni? W części teoretycznej ustalenia oparto na wynikach badań literatury. Z kolei w części empirycznej ustalenia te oparto na wynikach studium przypadku wspartych obserwacją uczestniczącą w uniwersytecie wielodziedzinowym. Wykorzystano także sprawozdania finansowe tego podmiotu. Na podstawie wyników przeglądu literatury oraz badań empirycznych ustalono ukształtowanie struktury źródeł finansowania poddanej badaniu uczelni publicznej, wskazując na możliwość wykorzystania w tym celu sprawozdawczości finansowej podmiotu. Zauważono, kierując się klasyfikacją źródeł zasilania finansowego wskazywaną w literaturze, że są one heterogeniczne. W części są one ulokowane w sektorze publicznym, a w części w sektorze prywatnym. Odsłonięto także wzrost udziału zasilania badanej uczelni środkami z sektora prywatnego. Z kolei źródła prywatne pochodzą głównie z opłat związanych z procesem dydaktycznym. Źródłami prywatnymi są także te z komercjalizacji wyników badań naukowych. Przedstawione w opracowaniu badania dostarczyły nowej wiedzy o strukturze źródeł finansowania uczelni publicznej w kontekście aktualnych uwarunkować jej funkcjonowania. W szczególności przyczyniły się do uzupełnienia istniejącego niedostatku wiedzy o udziale źródeł własnych finansowania działalności publicznej uczelni wyższej w ogólnym strumieniu finansowania jej działalności. |
Cytowanie | Pisarska A. (2020) SOURCES OF FINANCING TASKS FOR PUBLIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS: FINDINGS IN LIGHT OF THEIR REPORTING.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 24(73): 155-176 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n73_s155.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2019 |
|
Bakos I., Khademi-Vidra A. Alternative Local Food Shopping Communities in Hungary
Autor | Izabella Bakos, Anikó Khademi-Vidra |
Tytuł | Alternative Local Food Shopping Communities in Hungary |
Title | Alternative Local Food Shopping Communities in Hungary |
Słowa kluczowe | local food, consumer communities, food consumer behaviour, questionnaire study, cluster analysis |
Key words | local food, consumer communities, food consumer behaviour, questionnaire study, cluster analysis |
Abstrakt | As a result of concerns about the long-term sustainability of globalized retail trade and the stronger presence of health conscious consumer behaviour, governments and groups of conscious consumers worldwide are increasingly focusing on the promotion and development of local food systems and small-scale retail chains and the production of quality local food products to promote the market. In our paper, we would like to give an overview of community-led alternative types of local food systems, with particular attention to shopping community-type consumer and consumer communities. We also describe the main results of our primary research in the population and the shopping community. During the questionnaire we revealed general consumer behaviour and the demand and attitude of local food, the popularity of the customer communities in the settlement of the respondents. In the survey conducted among members of the consumer community, we looked at the analytical areas designated as a target in the population questionnaire for the purpose of comparability and our aim was to explore the sociometrics and lifestyles of communities as well as their community experiences and possible developments. Our hypothesis is that there is a close correlation between the respondents with higher education and income and the preferences of local food. Furthermore, it is assumed that there is a significant difference between the food consumption behaviors of the two samples examined. |
Abstract | As a result of concerns about the long-term sustainability of globalized retail trade and the stronger presence of health conscious consumer behaviour, governments and groups of conscious consumers worldwide are increasingly focusing on the promotion and development of local food systems and small-scale retail chains and the production of quality local food products to promote the market. In our paper, we would like to give an overview of community-led alternative types of local food systems, with particular attention to shopping community-type consumer and consumer communities. We also describe the main results of our primary research in the population and the shopping community. During the questionnaire we revealed general consumer behaviour and the demand and attitude of local food, the popularity of the customer communities in the settlement of the respondents. In the survey conducted among members of the consumer community, we looked at the analytical areas designated as a target in the population questionnaire for the purpose of comparability and our aim was to explore the sociometrics and lifestyles of communities as well as their community experiences and possible developments. Our hypothesis is that there is a close correlation between the respondents with higher education and income and the preferences of local food. Furthermore, it is assumed that there is a significant difference between the food consumption behaviors of the two samples examined. |
Cytowanie | Bakos I., Khademi-Vidra A. (2019) Alternative Local Food Shopping Communities in Hungary.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 19(34), z. 2: 7-21 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2019_T19(34)_n2_s7.pdf |
|
|
3. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2018 |
|
Gołaś M., Pietrzak P. Efektywność i skuteczność kształcenia akademickiego na przykładzie Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Autor | Marlena Gołaś, Piotr Pietrzak |
Tytuł | Efektywność i skuteczność kształcenia akademickiego na przykładzie Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie |
Title | Efficiency and effectiveness of academic teaching based on the example of Warsaw University of Life Sciences – SGGW |
Słowa kluczowe | efektywność, skuteczność, szkolnictwo wyższe, kształcenie |
Key words | efficiency, effectiveness, higher education, teaching |
Abstrakt | W artykule podjęto dyskusję na temat efektywności i skuteczności kształcenia akademickiego. Dokonano przeglądu literatury krajowej i zagranicznej w tym zakresie. W artykule zaprezentowano także wyniki wstępnych badań dla dwunastu wydziałów Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Analiza efektywności i skuteczności działalności dydaktycznej dotyczyła lat akademickich 2014/2015–2015/2016. Żaden z uwzględnionych w badaniu wydziałów nie odznaczał się pełną efektywnością i skutecznością. Istnieje potrzeba kontynuacji badań na większej, ale wewnętrznie jednorodnej próbie badawczej. |
Abstract | The paper discusses the efficiency and effectiveness of academic teaching. A review of the relevant domestic and international literature is included. The article presents also the results of research for twelve faculties of the Warsaw University of Life Sciences – SGGW. The analysis covers the period from 2014/2015 to 2015/2016. None of the faculties included in the study was characterized by full efficiency and effectiveness. There is a need to continue research on a larger, but internally homogeneous research sample. |
Cytowanie | Gołaś M., Pietrzak P. (2018) Efektywność i skuteczność kształcenia akademickiego na przykładzie Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 122: 17-28 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2018_n122_s17.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2017 |
|
Kijek T., Nowak A. Wpływ wykształcenia kierownika na konkurencyjność gospodarstw rolnych
Autor | Tomasz Kijek, Anna Nowak |
Tytuł | Wpływ wykształcenia kierownika na konkurencyjność gospodarstw rolnych |
Title | Effect of the Education of the Manager on the Competitiveness of Farms |
Słowa kluczowe | konkurencyjność, gospodarstwa rolne, kapitał ludzki, poziom wykształcenia |
Key words | competitiveness, farms, human capital, level of education |
Abstrakt | Niniejsze opracowanie jest próbą wypełnienia luki poznawczej w zakresie wpływu kapitału ludzkiego na konkurencyjność gospodarstw rolnych. Najbardziej mierzalną cechą kapitału ludzkiego jest wykształcenie, stąd też za cel niniejszego opracowania przyjęto ocenę wpływ poziomu wykształcenia kierownika na konkurencyjność towarowych gospodarstw rolnych. Badania zrealizowano na podstawie danych rachunkowych z towarowych gospodarstw rolnych uczestniczących w Polskim FADN z lat 2010-2012. Wyniki badań wskazują na istnienie przewagi konkurencyjnej gospodarstw rolnych zarządzanych przez kierowników dysponujących wykształceniem wyższym względem podmiotów kierowanych przez rolników bez wykształcenia wyższego. Badania wykazały również przewagi konkurencyjne w zakresie produktywności ziemi, technicznego uzbrojenia ziemi i pracy w gospodarstwach rolnych z kierownikiem posiadającym wykształcenie rolnicze w porównaniu do tych, gdzie kierownik takiego wykształcenia nie posiadał. |
Abstract | This paper is an attempt at filling the cognitive gap in the effect that human capital has on farms competitiveness. Education is the most measurable characteristic of human capital so the purpose of this paper is evaluating the effect of the manager’s level of education on the competiveness of the commercial farms. The surveys were carried out based on accounting data provided by commodity farms participating in the Polish FADN in 2010-2012. The outcomes indicate a competitive advantage of farms run by managers who completed higher education over entities run by farmers without higher education. Surveys also demonstrated a competitive advantage to the extent of land productivity, equipment of land with technical facilities and labour on farms run by managers with higher education in comparison to farms whose managers had no such education. |
Cytowanie | Kijek T., Nowak A. (2017) Wpływ wykształcenia kierownika na konkurencyjność gospodarstw rolnych.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 17(32), z. 1: 116-124 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2017_T17(32)_n1_s116.pdf |
|
|
5. |
Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, 2017 |
|
Pietrzak P. Wielkość dotacji na działalność statutową a efektywność naukowa wydziałówSzkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Autor | Piotr Pietrzak |
Tytuł | Wielkość dotacji na działalność statutową a efektywność naukowa wydziałówSzkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie |
Title | The amount of statutory grant and scientific efficiency of Warsaw Universityof Life Sciences’ faculties |
Słowa kluczowe | finanse publiczne, dotacja statutowa, efektywność naukowa,wskaźniki złożone |
Key words | public finance, statutory grant, scientific efficiency, composite indicators |
Abstrakt | Zarówno w Polsce, jak i w pozostałych krajach Unii Europejskiej szkoły wyższe finansowane są przede wszystkim z funduszy publicznych. Wielkość środków przeznaczonych na ten cel wynika z wartości i ze znaczenia, jakie społeczeństwa wiążą z upowszechnianiem kształcenia na poziomie wyższym. Coraz większe znaczenie w określaniu poziomu dotacji odgrywają jednak wskaźniki efektywności. Tym samym punktem wyjścia przy projektowaniu procedur alokacji środków publicznych jest postulat, aby do jednostek bardziej efektywnych trafiało więcej środków niż do jednostek mniej efektywnych. Hipoteza badawcza opracowania zakłada, że istnieje silna, pozytywna korelacja między wielkością dotacji na działalność statutową a efektywnością naukową wydziałów Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. |
Abstract | Both in Poland and in other European Union countries, universities are primarily financed from public funds. This is due to the role that societies assign the spread of higher education. However, increasingly important in determining the level of public funds play performance indicators. Thus, the starting point in designing procedures for allocation is the postulate that more efficient units (faculties) should get much more funds than to less efficient. The hypothesis of the research assumes that there is a high positive correlation between the amount of the statutory grant and scientific efficiency of Warsaw University of Life Sciences’ faculties. |
Cytowanie | Pietrzak P. (2017) Wielkość dotacji na działalność statutową a efektywność naukowa wydziałówSzkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, nr 2: 65-75 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ZFIR_2017_n2_s65.pdf |
|
|
6. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2015 |
|
Pietrzak P. Efektywność publicznych szkół wyższych na przykładzie wybranych uczelni przyrodniczych
Autor | Piotr Pietrzak |
Tytuł | Efektywność publicznych szkół wyższych na przykładzie wybranych uczelni przyrodniczych |
Title | EFFICIENCY IN HIGHER EDUCATION IN THE EXAMPLE OF UNIVERSITIES OF LIFE SCIENCES |
Słowa kluczowe | sektor publiczny, szkolnictwo wyższe, pomiar efektywności |
Key words | public sector, higher education, efficiency measurement |
Abstrakt | W artykule podjęto dyskusję na temat pomiaru efektywności publicznego szkolnictwa wyższego. Dokonano przeglądu literatury krajowej i zagranicznej w tym zakresie. Zaprezentowano również wyniki wstępnych badań w zakresie zagregowanego wskaźnika efektywności dla trzynastu wydziałów Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie oraz pięciu wydziałów Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. Do konstrukcji wskaźnika wykorzystano trzy zmienne diagnostyczne reprezentujące główne obszary funkcjonowania uczelni (kształcenie, badania naukowe, działalność upowszechnieniową). Za najbardziej efektywny uznano Wydział Nauk Ekonomicznych. Przeprowadzono także analizę skupień przy użyciu metody Warda i odległości euklidesowej. Pozwoliła ona na wyodrębnienie trzech grup wydziałów, tj. ekonomicznej, przyrodniczej i technicznej. Istnieje potrzeba kontynuowania badań na większej, ale i bardziej jednorodnej próbie badawcze obejmującej poszczególne profile kształcenia. |
Abstract | The article discusses the problem of measuring the effectiveness of public higher education. Provides an overview of domestic and foreign literature of this field. In addition, presents preliminary results of studies which were conducted in thirteen departments of Warsaw University of Life Sciences and the five departments of Wroclaw University of Environmental and Life Sciences. In the construction of the aggregate performance indicator used three diagnostic variables, which represent the main areas of university. It also presents the results of the grouping of departments using Ward’s method and Euclidean distance. There is a need to continue researches on the larger, but also more homogeneous sample of research involving individual learning profiles (economic, environmental and life sciences, technological). |
Cytowanie | Pietrzak P. (2015) Efektywność publicznych szkół wyższych na przykładzie wybranych uczelni przyrodniczych.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 102, z. 2: 78-87 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2015_n2_s78.pdf |
|
|
7. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2015 |
|
Dziedzic-Jagodzka I., Piątek E. Koncepcja modelu „rachunek kosztów działań w uczelni wyższej”
Autor | Ilona Dziedzic-Jagodzka, Edyta Piątek |
Tytuł | Koncepcja modelu „rachunek kosztów działań w uczelni wyższej” |
Title | Concept of a model „activity based costing in higher education institutions” |
Słowa kluczowe | rachunek kosztów działań, kalkulacja kosztów, sektor publiczny |
Key words | activity based, costing, calculation of cost, public sector |
Abstrakt | W związku z pojawieniem się kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych zastosowanie elementów rachunkowości zarządczej staje się rzeczą konieczną. Szczególnie wykorzystanie rachunku kosztów działań umożliwia realizację celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Uczelnie wyższe jako jednostki sektora finansów publicznych zmuszone zostały do wprowadzenia założeń rachunku kosztów działań i w konsekwencji zidentyfikowania: zadań i działań statutowych i cząstkowych, nośników działań i nośników zasobów. Mimo przygotowania teoretycznego, wdrożenie rachunku rodzi problemy techniczne i organizacyjne w uczelniach, a dane uzyskane w poszczególnych uczelniach nie przystają do siebie (są nieporównywalne). |
Abstract | As a result of introducing internal control of the public finances, it is necessary to introduce the elements of management accounting in public entities. In particular, the use of activity based costing enables the realization of goals and objectives in a manner consistent with the law, effective, efficient and on time. Higher education institutions as public sector entities were obliged to introduce activity based costing assumptions and in consequences to identify statutory and partial tasks and activities, media activities and media resources. Despite theoretical preparation, implementation of management accounting raises technical and organizational problems in the universities. Moreover, the data obtained in individual institutions are not comparable. |
Cytowanie | Dziedzic-Jagodzka I., Piątek E. (2015) Koncepcja modelu „rachunek kosztów działań w uczelni wyższej”.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 110: 97-119 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2015_n110_s97.pdf |
|
|
8. |
Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, 2015 |
|
Jaworek M. Rachunek efektywności ekonomicznej w procesie decyzyjnym dotyczącym podejmowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych
Autor | Małgorzata Jaworek |
Tytuł | Rachunek efektywności ekonomicznej w procesie decyzyjnym dotyczącym podejmowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych |
Title | Evaluation of effectiveness in foreign direct investment decision-making process in practice of Polish companies |
Słowa kluczowe | bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ); proces podejmowania decyzji menedżerskich; ocena ekonomicznej efektywności |
Key words | foreign direct investments (FDI); managerial decision-making process; evaluating economic effectiveness |
Abstrakt | Artykuł przedstawia wybrane zagadnienia związane z procesem decyzyjnym dotyczącym podejmowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ). Tekst podzielono na dwie zasadnicze części. W pierwszej zaprezentowano rozważania teoretyczne na temat procesu decyzyjnego dotyczącego BIZ, ze szczególnym uwzględnieniem ostatniego etapu, tj. oceny efektywności. W części drugiej przedstawiono wyniki badania ankietowego zrealizowanego w ramach projektu N N112 322338, zatytułowanego „Aktywność inwestycyjna polskich przedsię- biorstw za granicą – czynniki i skutki”, sfinansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie decyzji 3223/B/H03/2010/38. Zagadnienia zaprezentowane w części drugiej dotyczą oceny |
Abstract | The article presents some of the issues related to foreign direct investment (FDI) decision making process. The problems discussed in this article are presented in two main parts. The first part focuses on the theoretical considerations on the FDI decision-making process, with particular emphasis on the last stage of the process, i.e. the evaluation of the economic effectiveness. The second part presents the results of a survey conducted under research project N N112 322338 entitled “Investment activity of Polish enterprises abroad – factors and effects”, financed by the Ministry of Science and Higher Education, decision 3223/B/H03/2010/38. It presents some of the issues related to evaluating economic effectiveness of Polish foreign direct investment projects. |
Cytowanie | Jaworek M. (2015) Rachunek efektywności ekonomicznej w procesie decyzyjnym dotyczącym podejmowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych.Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, nr 4: 47-58 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ZFIR_2015_n4_s47.pdf |
|
|
9. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2015 |
|
Rembielak G. Insights into the choice and decision making to study at a selected British university in the example of Polish students at the university global fair in Poland
Autor | Grażyna Rembielak |
Tytuł | Insights into the choice and decision making to study at a selected British university in the example of Polish students at the university global fair in Poland |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | Polish students, UK Higher Education, study motivation, push factors, pull factors |
Abstrakt | |
Abstract | The paper investigates what motivates Polish students to study in the UK. The research is based on Polish students who attended the University Global Fair in Warsaw, Poland in 2015, and were inclined to study at one British university in north-west England. The paper examines these students’ motivation for their choice and investigates their decision-making process in this case. According to the literature, two main types of factors influence students’ decision-making process: push and pull factors. Push factors are created by the students’ country of origin, and are the ones that persuade them to move abroad. Pull factors, in turn, are those which operate within the host country and encourage students to consider it as their new residence Though the UK is one of the main destinations to study for Polish students, little research has been done on this particular group. That gap created the opportunity for the present investigation, for which I interviewed a group of students. Their answers indicate that, contrary to what a number of other studies have suggested, pull factors could be more important in influencing Polish students to study at British universities. |
Cytowanie | Rembielak G. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2015_n2_s69.pdf |
|
|
10. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2014 |
|
Pisarska A. Uwarunkowania wprowadzania programów naprawczych w publicznych szkołach wyższych
Autor | Aleksandra Pisarska |
Tytuł | Uwarunkowania wprowadzania programów naprawczych w publicznych szkołach wyższych |
Title | Determinants of implementing reorganization programmes in public universities |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Universities and colleges prepare financial plans that are their budgets, and are obliged to control the costs, revenues and financial results. This study presents the determinants of preparing reorganization programmes leading to financial balance in public higher education institutions. The authors examined public universities, divided into 10 groups according to the method used by Central Statistical Office in Poland. The paper presents analysis of costs, revenues and financial results of the universities for the years 2007–2011. The analysis of basic dimensions of the universities’ activeness, with special emphasis on the educational and scientific dimension as well as associated with the development of the economic/local community, revealed the problem of too high costs or achieving too low earnings. On one hand, this is probably due to too small expenditures on higher education, on the other hand, because of ineffective use of the university resources. If there is no strict supervision over the level of costs of basic tasks carried out by universities, introducing a recovery programme may, in the future, concern most public universities. It will happen if their core activity (mainly educational) is not brought to balance between revenue and costs. |
Abstract | |
Cytowanie | Pisarska A. (2014) Uwarunkowania wprowadzania programów naprawczych w publicznych szkołach wyższych.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 105: 83-93 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2014_n105_s83.pdf |
|
|
11. |
Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, 2013 |
|
Pisarska A. Specyfika inwestowania (kształtowania nakładów na rzeczowe aktywa trwałe) w szkołach wyższych
Autor | Aleksandra Pisarska |
Tytuł | Specyfika inwestowania (kształtowania nakładów na rzeczowe aktywa trwałe) w szkołach wyższych |
Title | Specific of investing (formings of the expenditure on material fixed assets) at higher education institutions |
Słowa kluczowe | inwestycje w szkołach wyższych; rzeczowe aktywa trwałe; źró- dła finansowania |
Key words | higher education institution investments; material fixed assets; sources of financing |
Abstrakt | Celem opracowania jest określenie specyficznych aspektów prawnych wpływających na kształtowanie wartości rzeczowych aktywów trwałych, uwzględniających cele realizowane przez szkoły wyższe. Źródłem finansowania przedsięwzięć inwestycyjnych (ponoszenia nakładów na rzeczowe aktywa trwałe) są m.in. środki finansowe pochodzące z budżetu państwa lub budżetu UE. Badane podmioty to szkoły wyższe, które podzielono na trzynaście grup według klasyfikacji GUS. Szczegółowa analiza została przeprowadzona na podstawie obowiązujących przepisów prawnych, które regulują możliwość finansowania z zasobów uczelni publicznych i niepublicznych zakupu lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych. Badania dotyczące kształtowania wartości rzeczowych aktywów trwałych i aspektów prawnych na nią wpływających w szkołach wyższych przeprowadzono za lata 2005–2011. W opracowaniu dokonano analizy obowiązujących uczelnie przepisów prawnych, które regulują ich działalność w aspekcie gospodarowania zasobami rzeczowymi. Ustalono również wartości nakładów na rzeczowe aktywa trwałe w uczelniach publicznych i niepublicznych. Głównym zadaniem szkół wyższych jest przygotowanie społeczeństwa do tego, aby odgrywało aktywną rolę w rozwoju gospodarczym, społecznym i kulturowym kraju oraz w skali międzynarodowej. Zdolności przystosowawcze i elastyczność, które są konieczne, aby uczelnie mogły szybko reagować na zmiany zachodzące w społeczeństwie i gospodarce oraz realizować stawiane im zadania na najwyż- szym poziomie, zależą w głównej mierze od zwiększenia ich autonomii, zapewnienia odpowiedniego poziomu finansowania. Poprzez autonomię rozumiana jest także możliwość decydowania o głównych aktywach uczelni. Trwałe mienie rzeczowe stanowi zwykle dużą część majątku szkół wyższych. Poziom wyposażenia ma zapewne wpływ na realizację postawionych im zadań. Optymalna ich struktura, dopasowana do potrzeb uczelni oznacza gotowość do rozliczenia się z efektywnie realizowanych zadań uczelni zarówno przed społecznością akademicką, jak i przed społeczeństwem jako całością. |
Abstract | The aim of this work is to determine specific legal aspects that influence the forming of the value of material fixed assets, considering accomplished purposes realised by higher education institutions. The source of financing of investment undertakings (of incurring the expenditure on material fixed assets) are among others financial means coming from the state budget or the EU budget. Studied subjects are higher education institutions, which were divided in thirteen groups according to classification of Statistical Central Office (GUS). A detailed analysis was conducted based on provisions of law being in force, which are regulating possibilities of financing from public and non-public higher education institutions resources the purchase or production of fixed assets on their own. Examinations concerning the forming of the value of material fixed assets and the legal aspects influencing it at higher education institutions were conducted in 2005–2011. In the study, there are analysed provisions of law applying to colleges which are regulating their activity in the aspect of the management of material stores. There are also set the values of the expenditure on material fixed assets at public and non-public higher education institutions. Preparing the society for playing an active role in the economic, social and cultural development of the country as well as in the international scale is main purpose of higher education institutions. The adaptability and the flexibility which are necessary for higher education institutions so that they can quickly react to changes in the society and economy and carry out tasks put for them at the highest level, depend mostly on increasing their autonomy, of ensuring the adequate level of funding. Through the autonomy also a possibility of deciding on main assets of the college is understood. Long-lasting material possessions usually constitute the large portion of the assets of higher education institutions. The level of the equipment is probably affecting the accomplishment of tasks put for them. Optimum structure, fitted to needs of higher education institutions, means the readiness for accounting from effectively performed tasks of the college both before the academic community and before the society as the whole. |
Cytowanie | Pisarska A. (2013) Specyfika inwestowania (kształtowania nakładów na rzeczowe aktywa trwałe) w szkołach wyższych.Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, nr 2: 15-28 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ZFIR_2013_n2_s15.pdf |
|
|
12. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2011 |
|
Wasilewski M. Finansowanie rzeczowych aktywów trwałych z budżetu państwa (na przykładzie uczelni publicznych)
Autor | Mirosław Wasilewski |
Tytuł | Finansowanie rzeczowych aktywów trwałych z budżetu państwa (na przykładzie uczelni publicznych) |
Title | Financing of fi xed assets from the state treasury (exemplifi ed by public institutions of higher education) |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | The aim of this paper is to find out determinants and options for purchasing fixed assets in state-operated institutions of higher education financed by the State Treasury. Based on applicable law that regulates the possibility of State Treasury’s financing of purchase or unaided production of fixed assets in public institutions of higher education, a detailed analysis was performed. An examination of the currently valid method and a procedure of fixed assets financing revealed difficulties encountered by institutions of higher education in the course of investments financed with State Treasury funds. Applicable statutory regulations concernig the limitation of financing of fixed assets with a subsidy specifically designated for the purchase or production of fixed assets contain significant complications, thus restricting operations and development of institutions of higher education. Values provided in taxation law, allowing for one-off depreciation or introducing limits for one-off depreciation are applicable to certain values, different groups of fixed assets and different businesses (that pay income tax). An institution of higher education is not a payer of income tax and as such it makes use of balance sheet regulations only (based on accounting policy), and it does not make use of tax policy. Tax reliefs do not impact on effectiveness of management of resources of an institution of higher education, and recording of one-off depreciation of fixed assets with a final value below an amount allowed for such depreciation results in the deformaion of financial result and economic/financial image of such an institution. |
Cytowanie | Wasilewski M. (2011) Finansowanie rzeczowych aktywów trwałych z budżetu państwa (na przykładzie uczelni publicznych).Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 89: 5-16 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2011_n89_s5.pdf |
|
|
13. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2011 |
|
Pisarska A. Przychody i koszty działalności dydaktycznej szkół wyższych w Polsce
Autor | Aleksandra Pisarska |
Tytuł | Przychody i koszty działalności dydaktycznej szkół wyższych w Polsce |
Title | Income and expenses of educational activities of higher education institutions in Poland |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | The aim of this work is to set the value of income (which is gained by higher education institutions) from educational activities and the costs which those units incur while fulfi lling the tasks connected with educational activities held on the basis of Law of Higher Education. Those values were assigned to the number of people studying and working in certain groups of higher education institutions. Entities analysed are the higher education institutions which were divided into thirteen groups by Central Statistics Offi ce. Study period covers the years 2005–2009. In public higher education institutions the decline in number of students in general was stated in the time period given (it was a uniform trend). In private higher education institutions stated increase in this area and it was also a uniform trend, except year 2009. In public higher education institutions higher values of costs incurred on educating students were stated than in private institutions of this type. This probably means higher level of education in those units in the time period analysed. The values of income per one student set for years 2005–2009 in higher education institutions, both public and private appeared on similar level. In public higher education institutions the values of income were insuffi cient to cover costs incurred by them (in this area). In private higher education institutions situation in this area was different. |
Cytowanie | Pisarska A. (2011) Przychody i koszty działalności dydaktycznej szkół wyższych w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 91: 185-200 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2011_n91_s185.pdf |
|
|
14. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2011 |
|
Pisarska A. Zakres stosowania przepisów podatkowych w szkołach wyższych w Polsce
Autor | Aleksandra Pisarska |
Tytuł | Zakres stosowania przepisów podatkowych w szkołach wyższych w Polsce |
Title | THE SCOPE OF TAX LEGISLATION IN HIGHER EDUCATION POLAND |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | The aim of this study is to establishment the obligation to apply (or exemption therefrom) legislation pertaining to taxation that is the category of economic income and economic events taking place at universities in Poland. In carrying out the tasks of public institutions of higher education depending on which sector operate and what is the source of funds managed by what the different ways of applying the principles of management. The entities are schools which, according to GUS were divided into thirteen groups. The study period covers the years 2005–2009. University’s core business is exempt from income tax, tax on goods and services, real estate tax, agricultural tax, forest tax, and tax on civil law as laid down in separate laws. The university is an autonomous entity in all areas of its activity, therefore, may also carry out economic activities organizationally and financially separate from the basic tasks listed. University autonomy is manifested in its actions in regard to freedom of teaching, research and freedom of artistic expression. Liberty University refers to a large extent accountable to the public on highly skilled workers, and to discover and promote the truth about the phenomena occurring in all areas of social and economic life. The tax exemption (in terms of income taxes) of all higher education institutions include basic tasks. Higher education institutions are also subject to the provisions of the Act on tax on goods and services (although the core of their business is exempt from the tax payers are his). |
Cytowanie | Pisarska A. (2011) Zakres stosowania przepisów podatkowych w szkołach wyższych w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 94: 117-131 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2011_n94_s117.pdf |
|
|
15. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2011 |
|
Marcysiak A. Wpływ cech jakościowych kapitału ludzkiego na wyniki ekonomiczne gospodarstw rolniczych
Autor | Adam Marcysiak |
Tytuł | Wpływ cech jakościowych kapitału ludzkiego na wyniki ekonomiczne gospodarstw rolniczych |
Title | Influence of the quality characteristics of human capital on the economic performance of farms |
Słowa kluczowe | kapitał ludzki, wiek, płeć, poziom wykształcenia, wyniki ekonomiczne |
Key words | human capital, age, sex, education level, economic performance |
Abstrakt | Kapitał ludzki jest istotnym elementem kształtującym konkurencyjność podmiotów gospodarczych. Celem niniejszego opracowania jest próba przedstawienia zakresu oddziaływania cech jakościowych kapitału ludzkiego na wyniki ekonomiczne gospodarstw rolniczych. W analizie zostały uwzględnione wiek, płeć i poziom wykształcenia osoby kierującej gospodarstwem. Wśród kierowników badanych gospodarstw ponad połowa (55,4%) to osoby ze średnim lub wyższym wykształceniem. Dochody rolnicze tej grupy gospodarstw wynosiły średnio 53758 zł. Najniższą efektywność ekonomiczną osiągnęły gospodarstwa, których właściciele legitymowali się wykształceniem podstawowym i zawodowym. Stanowili oni odpowiednio 30,8% i 13,8% badanej populacji. |
Abstract | Human capital is an important element in shaping the competitiveness of business firms. The purpose of this study is an attempt to present the scope of impact of the quality characteristics of human capital on the economic performance of farms. The analysis covered the age, sex and education of the farm manager. Among the managers of surveyed farms, more than a half (55.4%) were people with secondary or higher education. Agricultural income of farms in this group averaged 53 758 PLN/year. The lowest economic efficiency was observed in farms whose owners had either basic schooling or vocational education. They accounted for respectively 30.8% and 13.8% of the population studied |
Cytowanie | Marcysiak A. (2011) Wpływ cech jakościowych kapitału ludzkiego na wyniki ekonomiczne gospodarstw rolniczych.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 11(26), z. 4: 129-137 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2011_T11(26)_n4_s129.pdf |
|
|
16. |
Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, 2011 |
|
Bielik P., Hupková D. Sytuacja badań ekonomicznych na Słowacji
Autor | Peter Bielik, Daniela Hupková |
Tytuł | Sytuacja badań ekonomicznych na Słowacji |
Title | Situation of Economic Research in Slovakia |
Słowa kluczowe | badania, rozwój, edukacja, finansowanie |
Key words | research, development, education, funding |
Abstrakt | Celem opracowania było określenie sytuacji w szkolnictwie wyższym i badaniach naukowych na Słowacji oraz jej porównanie z pozostałymi państwami członkowskimi UE i krajami OECD. Szczególną uwagę poświęcono znaczeniu badań ekonomicznych jako instrumentu wzrostu gospodarczego i konkurencyjno .ci. W wyniku analiz nie odnotowano istotnych różnic między Słowacją, krajami UE-27 i OECD w zakresie ogólnych wskaźników badań. Głównym problemem jest niedostateczne finansowanie badań i rozwoju w ostatnich latach na Słowacji. Jednak mimo problemów finansowych, nastąpiła poprawa wskaźników dotyczących nauki oraz badań. |
Abstract | The aim of the paper is to determine the situation in higher education and research area in Slovakia and to compare this development with the EU 27 and OECD countries. The interest is oriented on the economic research as an instrument between Slovakia, EU 27 and World in overall research indicators. The principal problem is insufficient funding of Research and development. Despite this fact an improvement occurred in the Science and Research category of indicators during recent years in Slovakia. |
Cytowanie | Bielik P., Hupková D. (2011) Sytuacja badań ekonomicznych na Słowacji .Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, t. 98, z. 2: 37-42 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2011_n2_s37.pdf |
|
|
17. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2010 |
|
Pisarska A., Wasilewski M. Dotacja budżetowa jako podstawowe źródło finansowania działalności uczelni publicznych w Polsce
Autor | Aleksandra Pisarska, Mirosław Wasilewski |
Tytuł | Dotacja budżetowa jako podstawowe źródło finansowania działalności uczelni publicznych w Polsce |
Title | State budget subsidy as the primary source of financing operations of state-owned institutions of higher education in Poland |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | This study aims at the determination of sources of financing of operations of state-owned institutions of higher education in Poland. The source of empirical data was an announcement of the Minister for Science and Higher Education for years 2005 – concerning a list of institutions of higher education that received subsidies to the extent provided by relevant statutory regulations. The study offers a detailed analysis of legal regulations applicable to institutions of higher educations that govern their operations in all areas and provide a systematic review of sources of financing operations of institutions of higher education in Poland. A dominant source of financing operations of institutions of higher education is the state budget subsidy. That is why authorities of institutions of higher education make efforts in order to meet criteria that will result in the achievement of parameters that contribute to an increase in subsidy amounts in specific years. For all groups of institutions of higher education, an increase in subsidy amounts in the period under analysis (2005–2008) was determined. Institutions of higher education in the first group (universities) and fifth group (polytechnics) were in receipt of the largest subsidies. It reflects preferences in the relevant area in respect of entities that are most effective in terms of education and scientific research. |
Cytowanie | Pisarska A., Wasilewski M. (2010) Dotacja budżetowa jako podstawowe źródło finansowania działalności uczelni publicznych w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 81: 201-214 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2010_n81_s201.pdf |
|
|
18. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2010 |
|
Biernat-Jarka A., Byczek A. Znaczenie płatności bezpośrednich w funkcjonowaniu wybranych gospodarstw województwa mazowieckiego
Autor | Agnieszka Biernat-Jarka, Anna Byczek |
Tytuł | Znaczenie płatności bezpośrednich w funkcjonowaniu wybranych gospodarstw województwa mazowieckiego |
Title | Meaning of direct payments in functioning of agricultural farms in Mazovia region |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | The paper aims to present the meaning of direct payments in agricultural farms in Mazovia region. Empirical studies have been carried out in the group of 65 farmers. Most respondents (37%) shown vocational education, mostly agricultural. About 87% of respondents with vocational education led to the farms of 20 ha. In turn, higher education predominated among those with higher household spectrum. Producers of the area of 5 hectares, said that their financial situation after the EU integration has not changed. A different situation has been observed among larger farms, with an area exceeding 20 hectares. The way of use of direct payments was dependent on the surface of the farm. Owners of small farms spent more of payments on current consumption, while the larger the households’ size (> 10 ha) the more often they have used it for the current assets or fund investments. |
Cytowanie | Biernat-Jarka A., Byczek A. (2010) Znaczenie płatności bezpośrednich w funkcjonowaniu wybranych gospodarstw województwa mazowieckiego.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 86: 69-80 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2010_n86_s69.pdf |
|
|
19. |
Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, 2010 |
|
Mongiało Z., Świtłyk M. Z badań nad efektywnością szkolnictwa wyższego - efektywność funkcjonowania publicznych uczelni rolniczych w latach 2006-2008
Autor | Zbigniew Mongiało, Michał Świtłyk |
Tytuł | Z badań nad efektywnością szkolnictwa wyższego - efektywność funkcjonowania publicznych uczelni rolniczych w latach 2006-2008 |
Title | The research on the effectiveness of higher education - effectiveness of the public universities of agriculture in 2006-2008 |
Słowa kluczowe | efektywność, szkoły wyższe, DEA |
Key words | efficiency, universities, DEA |
Abstrakt | Celem opracowania jest ustalenie efektywności szkół wyższych w Polsce w latach 2006-2008. Analizie poddano 59 uczelni podlegających nadzorowi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ze szczególnym uwzględnieniem uczelni rolniczych. W badaniach zastosowano metodę DEA zorientowaną na VRS. W badaniach zastosowano model uczelni składający się z dwóch wyjść (liczba studentów ogółem, wartość środków uzyskanych na badania) oraz z dwóch nakładów (wartość płac brutto, wartość pozostałych kosztów rodzajowych). Przeciętny współczynnik efektywności VRS w latach 2006-2008 wynosił od 84,0 do 88,6%. Najwyższymi współczynnikami efektywności VRS charakteryzowały się uczelnie techniczne, zaś najniższe współczynniki efektywności odnotowano w uczelniach ekonomicznych i rolniczych. Z analizy luk produkcyjnych wynika, że przyczyną nieefektywności uczelni może być nieprawidłowo realizowana kierownicza funkcja organizowania. |
Abstract | The aim of the study was to determine the effectiveness of higher education in Poland in 2006-2008. For the analysis adopted by 59 universities under the supervision of the Ministry of Science and Higher Education, with particular emphasis on agricultural education. The method of oriented VRS DEA. The average coefficients of performance of universities in the years 2006-2008. The university research model was used consisting of 2 outputs (number of students in total, the value of funds raised for research) and two inputs (the value of gross wages, the value of the remaining cost generic). The average VRS efficiency ratio in 2006-2008 ranged from 84% to 88.6%. The highest efficiency ratios were characterized by VRS technical schools and the lowest rates were recorded in the effectiveness of the economic and agricultural universities. An analysis of output gaps that cause inefficiency university can be incorrectly implemented managerial function of organizing. |
Cytowanie | Mongiało Z., Świtłyk M. (2010) Z badań nad efektywnością szkolnictwa wyższego - efektywność funkcjonowania publicznych uczelni rolniczych w latach 2006-2008.Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, t. 97, z. 3: 269-278 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2010_n3_s269.pdf |
|
|
20. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2009 |
|
Jałowiecki P., Orłowski A., Woźniakowski T., Zmarzłowski K. Porównanie ocen zróżnicowania szkolnictwa wyższego w latach 1999 – 2006 w Polsce na podstawie różnych metod normalizacji danych
Autor | Piotr Jałowiecki, Arkadiusz Orłowski, Tomasz Woźniakowski, Krzysztof Zmarzłowski |
Tytuł | Porównanie ocen zróżnicowania szkolnictwa wyższego w latach 1999 – 2006 w Polsce na podstawie różnych metod normalizacji danych |
Title | Comparison of rating higher education diversity in Poland in 1999-2006 on the basis of normalize data methods |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Badanie konkurencyjności szkolnictwa wyższego jest zagadnieniem interesujacym i ważnym przede wszystkim z uwagi na dynamiczny rozwój szkolnictwa wyższego, zwłaszcza w ostatnich 15 latach. W pracy została podjęta próba oceny stanu szkolnictwa wyższego w Polsce przy pomocy syntetycznego miernika skonstruowanego z zastosowaniem metod normalizacji danych. Przygotowano również rankingi i klasyfikacje przedziałowe województw ze względu na stan szkolnictwa wyższego w latach 1999-2006. Ponadto wartości miernika, rankingi i klasyfikacje przygotowano z zastosowaniem czterech różnych metod normalizacji zmiennych diagnostycznych: standaryzacji, unitaryzacji zerowanej, przekształcenia ilorazowego na podstawie średniej oraz przekształcenia ilorazowego na podstawie minimum i maksimum. Porównano uzyskane wyniki i nie stwierdzono istotnych różnic między nimi. |
Abstract | Research of higher education competitiveness is very important and absorbing issue. Main cause of this subject is dynamical development of higher education, especially in last 15 years. In this paper we made to attempt the rating polish position higher education with using the synthetic measure. To obtain synthetic measure we used several methods of normalize the diagnostics variables: standardization, zero unitarisation method, quotient transformation with mean, maximum and minimum. After that we made a classification and rating polish provinces in 1999- 2006. We compared obtain results and we stated none statistical differences between used methods |
Cytowanie | Jałowiecki P., Orłowski A., Woźniakowski T., Zmarzłowski K. (2009) Porównanie ocen zróżnicowania szkolnictwa wyższego w latach 1999 – 2006 w Polsce na podstawie różnych metod normalizacji danych.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 2(51): 123-136 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2009_n51_s123.pdf |
|
|