1. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2020 |
|
Pietrzak-Zawadka J., Zawadka J. Edukacyjne i rekreacyjne funkcje leśnych ogrodówbotanicznych
Autor | Joanna Pietrzak-Zawadka, Jan Zawadka |
Tytuł | Edukacyjne i rekreacyjne funkcje leśnych ogrodówbotanicznych |
Title | |
Słowa kluczowe | leśny ogród botaniczny, ochrona różnorodności biologicznej, Lasy Państwowe,rekreacja |
Key words | |
Abstrakt | Na przestrzeni wieków ogrody botaniczne pełniły wiele różnorodnych funkcji,z których najważniejszą było gromadzenie i udostępnianie zainteresowanym rozmaitych kolekcjiroślin. Początkowo kolekcje takie obejmowały głównie rośliny lecznicze służące edukacjiprzyszłych lekarzy czy farmaceutów. Z czasem jednostki te realizowały funkcje edukacyjne, rekreacyjne,a nierzadko kulturalne. Nadzór nad obiektami pełnią różne jednostki państwoweczy prywatne. W artykule przybliżono funkcje ogrodów botanicznych administrowanych przezPaństwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe (PGL LP) ze szczególnym uwzględnieniemich roli edukacyjnej i rekreacyjnej. |
Abstract | |
Cytowanie | Pietrzak-Zawadka J., Zawadka J. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2020_n13_s127.pdf |
|
|
2. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2020 |
|
Bieńkowska-Gołasa W., Nasiadka D. Kultura ludowa jako element promocji regionu kurpiowskiego
Autor | Wioletta Bieńkowska-Gołasa, Dominika Nasiadka |
Tytuł | Kultura ludowa jako element promocji regionu kurpiowskiego |
Title | |
Słowa kluczowe | kultura ludowa, region kurpiowski, promocja, konkurencyjność |
Key words | |
Abstrakt | Celem artykułu była odpowiedź na pytanie, czy kultura ludowa może mieć wpływna promocję regionu na przykładzie kurpiowszczyzny? Interpretacja wyników badań wskazuje,iż region kurpiowski jest otwarty i przyjazny dla turystów. Wyroby regionalne, folklor natomiaststały się jednym z głównych czynników promujących Kurpie. |
Abstract | |
Cytowanie | Bieńkowska-Gołasa W., Nasiadka D. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2020_n13_s7.pdf |
|
|
3. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2019 |
|
Wojcieszak-Zbierska M. Koszty działań marketingowych gospodarstw agroturystycznych i możliwości ich finansowania
Autor | Monika Wojcieszak-Zbierska |
Tytuł | Koszty działań marketingowych gospodarstw agroturystycznych i możliwości ich finansowania |
Title | The costs of marketing activities of agritourism farms and the possibilities of financing them |
Słowa kluczowe | marketing, agroturystyka, Wielkopolska, promocja, przedsiębiorczość |
Key words | agritourism, marketing, Wielkopolska region, costs, financing possibilities |
Abstrakt | Jednym z cenionych i znanych agroturystycznych regionów Polski jest województwo wielkopolskie. Warunki przyrodnicze, bogata tradycja i kultura oraz obyczaje ludowe funkcjonujące na tym terenie powodują, że świadczenie usług agroturystycznych jest popularne wśród właścicieli gospodarstw. Chcąc być konkurencyjnym na rynku, usługodawcy korzystają z nowoczesnych technologii w zakresie promowania swojej oferty. Stosowanie działań marketingowych przy prowadzeniu gospodarstw agroturystycznych to bardzo ważny temat, gdyż świadczy on po pierwsze o przedsiębiorczości właścicieli, a po drugie stanowi doskonałą promocję gospodarstwa czy regionu. Celem artykułu jest przedstawienie możliwości finansowania działań marketingowych oraz kosztów poniesionych przez właścicieli gospodarstw agroturystycznych z tytułu wykorzystywanych narzędzi marketingowych. Na podstawie przeprowadzonego badania można stwierdzić, że gospodarstwa korzystają z narzędzi marketingowych, jednakże właściciele deklarują, że przeznaczają niewielką kwotę na tego typu działanie. |
Abstract | Agritourism is one of the most popular forms of rural tourism. The Wielkopolskie region is a valued and well known agritourism region of Poland. Natural conditions, rich tradition and culture as well as folk customs functioning in this area make the provision of agritourism services popular among farm owners. In order to be competitive on the market, hosts use modern technologies to promote their products and services. The application of marketing activities while running agritourism farms is a very important subject, as it proves, first of all, the entrepreneurship of the owners and, secondly, it is an excellent promotion of the farm or the region. The aim of this article is to indicate the possibility of financing marketing activities and costs incurred by the owners of agritourism farms due to the marketing tools used. The article attempts to present the financing of marketing activities in agritourism and the costs incurred by the owner of the used marketing tools in Poland. The research was carried out among agritourism farms located in the Wielkopolskie region. On the basis of the conducted research it can be stated that the farms use marketing tools, however, the owners declare that they allocate a small amount of money to this type of activity. |
Cytowanie | Wojcieszak-Zbierska M. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2019_n12_s129.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2018 |
|
Klepacki B. Domy opieki społecznej na obszarach wiejskich – skala i potencjał rozwojowy
Autor | Bogdan Klepacki |
Tytuł | Domy opieki społecznej na obszarach wiejskich – skala i potencjał rozwojowy |
Title | The role of social welfare houses in rural areas activities – scale and development potential |
Słowa kluczowe | domy opieki społecznej, wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich |
Key words | : social welfare houses, multifunctional rural development |
Abstrakt | W opracowaniu autor podjął problematykę możliwości pozyskiwania dochodów na wsi z innych źródeł niż rolnictwo. Wskazał możliwe formy aktywności niszowej, ze szczególnym uwzględnieniem związanych z tworzeniem ośrodków pomocy społecznej. W związku z wydłużaniem życia ludzi oraz zmianą modelu życia rodzin (odejście od rodzin wielopokoleniowych) zainteresowanie miejscami w takich domach zwiększa się, a ich liczba rośnie. Około 40% takich obiektów istnieje na terenach wiejskich, stając się czynnikiem oddziałującym na sytuację społeczno-ekonomiczną gmin. Funkcjonowanie obiektów takich jak domy pomocy społecznej może przysporzyć terenom wiejskim wielu korzyści związanych ze sferą dochodową, poziomem zatrudnienia, wzrostem popytu na lokalne produkty i usługi czy też rozwojem infrastruktury oraz życia kulturalnego. Choć można spodziewać się pewnych negatywnych opinii związanych z przyjazdem „obcych”, to suma korzyści znacznie przeważa potencjalne zagrożenia. |
Abstract | In the study the author took issues of the possibility of acquiring incomes in the country from alternative sources than the farming. He showed the niche activity possible forms, of social welfare centers with particular reference to connected with creating. In relation to extending the life of people and the change of the model of the life of families (peeling off from an extended families) an interest in places in such houses is increasing, and their number is increasing. About the 40% of such objects exists on the countryside, becoming a factor having an influence on a socioeconomic situation of communes. Functioning of such objects like care centers can cause the countryside many benefits associated with the income sphere, employments, with increase in demand for local products and services, or with development of infrastructure and of cultural life. It is possible to expect also certain negative opinions associated with the arrival of “strangers”. However the sum of the benefit much is outweighing potential hazards. |
Cytowanie | Klepacki B. (2018) Domy opieki społecznej na obszarach wiejskich – skala i potencjał rozwojowy.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 122: 67-80 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2018_n122_s67.pdf |
|
|
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2018 |
|
Anders-Morawska J., Augustyn A., Hereźniak M. Inteligentne zarządzanie dziedzictwem kulturowym w procesie budowania marek miast
Autor | Justyna Anders-Morawska, Anna Augustyn, Marta Hereźniak |
Tytuł | Inteligentne zarządzanie dziedzictwem kulturowym w procesie budowania marek miast |
Title | SMART APPROACH TO CULTURAL HERITAGE MANAGEMENT IN THE PROCES OF CITY BRANDING |
Słowa kluczowe | zarządzanie dziedzictwem kulturowym, smart city, marka miasta |
Key words | cultural heritage planning, smart city, city brand |
Abstrakt | Cel: Celem artykułu jest analiza zmian w podejściu do zarządzania dziedzictwem kulturowym w procesie budowania marek miast przy zastosowaniu elementów koncepcji miasta inteligentnego. Ewolucja paradygmatu zarządzania dziedzictwem od ochrony, poprzez konserwację po planowanie wymaga od decydentów przyjęcia proaktywnej postawy wobec użytkowników miasta w procesach współdecydowania o definiowaniu i wykorzystywaniu lokalnego dziedzictwa. Wykorzystanie inteligentnych narzędzi w komunikowaniu się z użytkownikami, tworzeniu zasobów, czy dystrybucji dóbr kultury służy usprawnieniu procesów tworzenia marek miast opartych o kulturę. Metody: Wchodząc od paradygmatu planowania dziedzictwa, jako modelowego ujęcia nowoczesnej polityki kulturalnej, przeanalizowano dane wtórne dotyczące praktyk wybranych miast z zakresu zarządzania kulturą, które wpisują się w koncepcję smart city. Dokonano przeglądu dobrych praktyk w zakresie inteligentnego zarządzania dziedzictwem kulturowym pochodzących z miast zrzeszonych w sieci miast kreatywnych UNESCO, które z dziedzictwa kulturowego uczyniły idee przewodnią swoich marek. Na tym tle zaprezentowano dyskusję na temat aktualnych uwarunkowań budowania marki miasta, traktując dziedzictwo kulturowe jako jeden z jej najważniejszych komponentów. Wyniki: W opracowaniu zidentyfikowano metody i narzędzia bazujące na nowych technologiach, które są najbardziej użyteczne w obszarze zarządzania dziedzictwem kulturowym jako komponentem marki miasta. Wskazano na kluczowe znaczenie nowych technologii w brandingu miast w obszarze kultury, jako narzędzi, które pozwalają na najpełniejszą realizację idei partycypacji obywatelskiej i koprodukcji (integracja wymiarów smart living i smart people w polityce kulturalnej miast inteligentnych). |
Abstract | Objective: The purpose of this article is to analyse the changes in the approach to cultural heritage management in the context of city brand building by application of smart city concepts. The evolution of the heritage management paradigms from protection, through conservation to planning, requires the city decision-makers to adopt a proactive approach toward city users in the process of local heritage planning. Application of smart tools to communicate with users, to define cultural assets, or to distribute cultural goods facilitates the process of culture-based city branding.Methods: Treating the paradigm of heritage planning as a normative model of modern cultural policy, the authors analyse secondary data regarding the cultural management activities of selected cities, focusing on the practices that stem from the smart city concept. Selected cites from the UNESCO creative cities network were taken into consideration as those whose brands are based on their cultural heritage. The policies and activities were set in the context of culture-based city branding with smart technologies seen as the vehicles for democratization and participatory character of both: city branding and heritage management. Findings: The paper identifies ‘smart’ methods and instruments, applicable and beneficial for the culture-driven city brand building. The new technologies were recognized as a key instrument of city branding in the area of cultural heritage as those that enable to the greatest extent the realization of the paradigms of citizen participation and coproduction and allow for the integration of smart living and smart people dimensions in the smart city’s cultural policy |
Cytowanie | Anders-Morawska J., Augustyn A., Hereźniak M. (2018) Inteligentne zarządzanie dziedzictwem kulturowym w procesie budowania marek miast.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 20(69): 20-36 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2018_n69_s20.pdf |
|
|
6. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2017 |
|
Mazurkiewicz-Pizło A., Pizło W. Styl życia– jako egzemplifikacja zmian zachowań konsumpcyjnych Polaków
Autor | Anna Mazurkiewicz-Pizło, Wojciech Pizło |
Tytuł | Styl życia– jako egzemplifikacja zmian zachowań konsumpcyjnych Polaków |
Title | LIFESTYLE - AS AN EXAMPLE OF BEHAVIORAL CHANGE IN CONSUMPTION |
Słowa kluczowe | zachowania ekonomiczne, bezpieczeństwo, szczęście, społeczeństwo polskie, styl życia |
Key words | economic behavior, security, happiness, Polish society, lifestyle |
Abstrakt | Celem artykułu jest diagnoza i ocena stylu życia polskiego społeczeństwa. W artykule wykorzystano wyniki badań CBOS z lat 1987 - 2015. Przyjęto, za badaniami CBOS, że głównym cechami stylu życia Polaków są następujące postawy: szczęście, poczucie bezpieczeństwa osobistego, partycypacja w kulturze, spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi, dobroczynność oraz sposoby gospodarowania (pozyskania) pieniędzy. Przedstawiono istotę „stylu życia” jako kategorii pojęciowej wykorzystywanej zarówno w naukach ekonomicznych, jak i społecznych. W wyniku obserwacji stwierdzono, że Obserwacja wyników badań skłaniać może do sformułowania następujących wniosków dotyczących stylu życia: liczba Polaków, których spotkało szczęście, którzy czują się bezpieczni wzrasta (przynajmniej od 2004 roku). Polacy są zamożniejsi dlatego wzrasta odsetek osób spędzających czas z rodziną w restauracji - do wejścia Unii Europejskiej było to 60% Polaków oraz wzrasta aktywności kulturalnej (w projekcjach filmowych, koncertach i wystawach). Rośnie korzystanie z Internetu „w celach poza zawodowych” oraz odsetek osób „czytających książki dla przyjemności” Poza tymi zmianami w stylu życia Polaków dominującym sposobem wsparcia na cele dobroczynne było „przekazanie pieniędzy” (I miejsce) a następnie „przekazanie rzeczy, np. ubrań, książek” (II miejsce), a także zmniejszenie się odsetka osób zaciągających zobowiązania finansowe w „instytucjach finansowych”. |
Abstract | The aim of the article is to diagnose and evaluate the lifestyle of Polish society. CBOS research results from 1987 to 2015 have been used in the article. According to CBOS research, the main characteristics of Poles' lifestyles are: happiness, personal security, cultural participation, spending time with family and friends, charity and ways of managing Raise money). The essence of "lifestyle" is presented as a conceptual category used in both economic and social sciences. As a result of the observation, it was stated that Observation of research results may lead to formulation of the following lifestyle conclusions: the number of Poles who have been lucky to feel safe increases (at least since 2004). Poles are richer, therefore the percentage of people spending time with family in restaurants increases - 60% of Poles are entering the European Union and cultural activity is increasing (in film screenings, concerts and exhibitions). The use of the Internet for "off-professional purposes" and the percentage of people reading books for pleasure are growing. Apart from these changes in the way of life of Poles, the dominant way to support charity was to "donate money" (1st place) and then "donate things like clothes, books (2nd place), as well as a decrease in the proportion of people taking financial commitments in "financial institutions". |
Cytowanie | Mazurkiewicz-Pizło A., Pizło W. (2017) Styl życia– jako egzemplifikacja zmian zachowań konsumpcyjnych Polaków.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 17(66): 104-117 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2017_n66_s104.pdf |
|
|
7. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2015 |
|
Knop-Iwińska K., Szymańska K. Wartość dla klienta jako podstawa budowania pozycji konkurencyjnej kin studyjnych
Autor | Krystyna Knop-Iwińska, Kamila Szymańska |
Tytuł | Wartość dla klienta jako podstawa budowania pozycji konkurencyjnej kin studyjnych |
Title | CUSTOMER VALUE AS A FUNDAMENT OF BUILDING COMPETITIVE POSITION OF ARTS CINEMAS |
Słowa kluczowe | wartość dla klienta, korzyść dla klienta, kultura, kino studyjne, zarządzanie wartością, komunikowanie wartości |
Key words | customer value, benefit for the customer, culture, arts cinema, value management, value communication |
Abstrakt | Celem artykułu jest zaprezentowanie znaczenia właściwie skonstruowanej wiązki wartości dla klienta jako fundamentu budowania pozycji konkurencyjnej kin niszowych na konkurencyjnym rynku zdominowanym przez kulturę popularną. Biorąc pod uwagę, że „głównym produktem” kin każdego typu są pojedyncze projekcje lub maratony filmowe, kina niszowe muszą przede wszystkim koncentrować się na eksponowaniu swojej unikalności, która w umyśle klienta jawi się jako atrakcyjna. Niszowe instytucje filmowe nie mogą jednak popadać w żadną ze skrajności – ani koncentrować się wyłącznie na oczekiwaniach widzów, ani na „ochronie” studyjności ponad wszystko. Analizie poddano korzyści, jakie kina studyjne chcą dostarczać swoim klientom, ich wpływ na konstruowanie oferty, sposoby komunikowania wartości, a także stopień zaawansowania współpracy z klientem i podmiotami zewnętrznymi w procesie współtworzenia wartości. Podstawę empiryczną opracowania stanowią badania empiryczne przeprowadzone w 2014 r. wśród pracowników i właścicieli polskich kin studyjnych. |
Abstract | The purpose of the article is a presentation of a properly defined set of values for the customer - as a fundament of building competitive advantage for niche cinemas in the market, which is extensively dominated by the popular culture. Considering, that the “main product” of cinemas are singular shows or film marathons, niche cinemas need to concentrate on exposing their uniqueness, which appears attractive in customers’ minds. Niche cinemas cannot go to extremes though- concentrate only on viewers’ expectations or protecting their arts character at any price. The analysis of benefits, which can be expected by the clients, their influence on the what’s on offer, ways of communicating the value and the degree of involving customer and external parties in creating the value. Empirical basis are empirical studies conducted in 2014 among employees and owners of Polish arts cinemas. |
Cytowanie | Knop-Iwińska K., Szymańska K. (2015) Wartość dla klienta jako podstawa budowania pozycji konkurencyjnej kin studyjnych.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 13(62): 73-85 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2015_n62_s73.pdf |
|
|
8. |
Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, 2014 |
|
Kusto B. Miejsce inwestycji w rozwoju kapitału ludzkiego w budżecie województwa świętokrzyskiego
Autor | Barbara Kusto |
Tytuł | Miejsce inwestycji w rozwoju kapitału ludzkiego w budżecie województwa świętokrzyskiego |
Title | The role of investment in human capital development of the Świętkorzyskie Voivodeship budget |
Słowa kluczowe | kapitał ludzki; rozwój; inwestycje w kapitał ludzki |
Key words | human capital; development; investments in human capital |
Abstrakt | Współcześnie kapitał ludzki staje się jednym z kluczowych czynników rozwoju społeczno-gospodarczego. Państwo poprzez podejmowane dzia- łania i inwestycje w różnych dziedzinach gospodarki ma decydujący wpływ na poziom, rozwój i kształtowanie kapitału ludzkiego. Zasób i jakość tego kapitału można zwiększać głównie poprzez wzrost nakładów na dziedziny, które mają na niego wpływ. Celem opracowania jest ukazanie wydatków na inwestycje ukierunkowane na rozwój i kształtowanie kapitału ludzkiego pochodzących z budżetu województwa świętokrzyskiego w latach 2009–2011. W opracowaniu dokonano analizy wydatków w takich obszarach, jak: oświata i wychowanie, kultura fizyczna i sport oraz ochrona zdrowia. Stwierdzono, że udział wydatków związanych z kształtowaniem kapitału ludzkiego w budżecie województwa świętokrzyskiego jest niski i w analizowanym okresie systematycznie malał, co nie sprzyja rozwojowi kapitału ludzkiemu w tym regionie. |
Abstract | These days, human capital is becoming one of the key factors of socioeconomic development. The state, through actions and investments in a variety of areas of the economy, has a decisive impact on the level, development and shaping of human capital. The size and quality of the capital can principally be increased by the increase in outlays in the areas that influence it. The aim of the study is to show how the level of investments affects the development and shaping of human capital in the budget of the Świętokrzyskie voivodeship in 2009– –2011. In the study, expenditures for such areas as education and upbringing, physical culture and sports and health protection in the Świętokrzyskie voivodeship have been analysed. It was found that the share of expenditures connected with the shaping of human capital in the budget of the Świętokrzyskie voivodeship is low, and the level of these expenditures became consistently lower and lower in the period under analysis. The low level of the analysed expenditures and unfavourable downward trend do not positively contribute to the development of human capital. |
Cytowanie | Kusto B. (2014) Miejsce inwestycji w rozwoju kapitału ludzkiego w budżecie województwa świętokrzyskiego.Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, nr 3: 19-29 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ZFIR_2014_n3_s19.pdf |
|
|
9. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2013 |
|
Glińska E. HOW TO SEARCH THE PLACE BRAND IDENTITY DISTINGUISHED FEATURES? THE LOCAL STAKEHOLDERS' PERSPECTIVE
Autor | Ewa Glińska |
Tytuł | HOW TO SEARCH THE PLACE BRAND IDENTITY DISTINGUISHED FEATURES? THE LOCAL STAKEHOLDERS' PERSPECTIVE |
Title | |
Słowa kluczowe | marka miejsca, tożsamość miejsca, uczestnictwo interesariuszy w procesie kształtowania marki miejsca |
Key words | place brand, place identity, stakeholders participation |
Abstrakt | Kształtowanie rozpoznawalnego wizerunku miasta jest jednym ze sposobów osiągania przewagi konkurencyjnej na współczesnym rynku terytoriów. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie kategorii wyróżników tożsamości marki miasta zidentyfikowanych poprzez lokalnych interesariuszy. Wyniki badań zaprezentowane w opracowaniu zawierają sugestie dotyczące sposobu selekcji atrybutów tożsamości miejskiej, w relacji do zarządzania wizerunkiem zwłaszcza małych miast. Metodą badawczą wykorzystaną w artykule stanowią zogniskowane wywiady grupowe przeprowadzone w okresie czerwiec 2011 – czerwiec 2012 w dziewięciu miastach w woj. podlaskim. Uczestnicy wywiadów byli moderowani w kierunku zbudowania listy wyróżników tożsamości swoich miast, które wydawały się im najbardziej atrakcyjne z marketingowego punktu widzenia i które można byłoby wykorzystać w procesie budowy marki lokalnej. Wypowiedzi uczestników wywiadów pozwoliły zidentyfikować dwie grupy cech wyróżniających specyfikę analizowanych miast: atrybuty emocjonalne i atrybuty funkcjonalne. W pierwszej z nich pojawiały się takie kategorie cech wyróżniających miasto jak: atmosfera, historia i kultura lokalna, a także potencjał ludzki. W drugiej natomiast znalazły się: udogodnienia techniczne, społeczne, inwestycyjne, a także strategiczne położenie i produkty lokalnych firm. |
Abstract | Shaping a recognizable image/brand of a particular town/city has become one of the possibilities to achieve the competitive advantage on the contemporary territory market. The main purpose of the paper is to present the categories of place brand identity distinguishing features identified by local stakeholders. The results of the research includes suggestions how to select attributes of urban identity in relation to image management especially in small towns. The research method used in developing this paper was focus group interviews (FGIs) carried out in the period July 2011 - June 2012 in nine towns in Podlaskie region in Poland. The FGIs’ participants were moderated towards identifying their towns’ identity distinguishing features which seem most attractive from the marketing point of view and could potentially be used by local authorities in the process of place branding. Statements of the participants interviewed have identified two groups of the distinguishing characteristics of the specific nature of the analyzed towns: the emotional attributes and functional attributes. In the first category such as distinguishing characteristics of the town are located like: the atmosphere, the history and local culture, and human potential. The other category consists of: technical facilities, social investment, as well as the strategic location and the products of local companies. |
Cytowanie | Glińska E. (2013) HOW TO SEARCH THE PLACE BRAND IDENTITY DISTINGUISHED FEATURES? THE LOCAL STAKEHOLDERS' PERSPECTIVE.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 10(59): 214-224 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2013_n59_s214.pdf |
|
|
10. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2012 |
|
Habán M., Macák M., Otepka P. Turystyka wiejska i agroturystyka na Słowacji
Autor | Miroslav Habán, Milan Macák, Pavol Otepka |
Tytuł | Turystyka wiejska i agroturystyka na Słowacji |
Title | Rural tourism and agro-tourism in Slovakia |
Słowa kluczowe | turystyka wiejska, agroturystyka, rozwój obszarów wiejskich, analiza SWOT, wieś |
Key words | rural tourism, agro-tourism, countryside, rural development, SWOT analysis, village |
Abstrakt | Głównym celem opracowania jest przedstawienie przyrodniczych i kulturalnych zasobów Słowacji w kontekście możliwości rozwoju sektora agroturystycznego. Ponadto, opisano zadania i działania podejmowane przez instytucje odpowiedzialne za agroturystykę i turystykę wiejską (EURO GITES w Europie, SARTA na Słowacji). Branża turystyczna, w tym turystyka wiejska i agroturystyka, rozwija się dynamicznie na całym świecie. Słowacja ze względu na położenie geograficzne w centrum Europy ma bardzo korzystne warunki do rozwoju turystyki wiejskiej i agroturystyki. Oprócz naturalnych bogactw, takich jak góry, jaskinie, akweny wodne, wody mineralne, źródła lecznicze i termalne, bogata fauna i flora, turystyka może rozwijać się dzięki zabytkowym budowlom, które są zachowane w relatywnie dobrym stanie. Atutem jest też wytwarzanie wielu tradycyjnych produktów i kultywowanie rzemiosł. |
Abstract | The main objective of this work is to briefly present the natural beauties and cultural attractions in Slovakia, its favourable conditions and development possibilities for the agro-tourism sector. Furthermore, there are described the tasks and activities of organizations responsible for agro-tourism and rural tourism (EURO GITES in Europe, SARTA in Slovakia). The whole tourism industry, including rural tourism and agro-tourism, is growing rapidly worldwide. Slovakia, regarding its geographic location in the centre of Europe, has extremely favourable conditions for rural tourism, especially for agro-tourism. Beside the natural richness, such as mountains, caves, water areas, mineral waters, springs with healing effects, rich fauna and flora, also historical buildings, held in relatively good state, and many live traditional crafts can attract the modern tourists. Regarding all this, Slovakia is able to satisfy the needs of the most demanding our or foreign tourists. |
Cytowanie | Habán M., Macák M., Otepka P. (2012) Turystyka wiejska i agroturystyka na Słowacji.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 99, z. 3: 34-40 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2012_n3_s34.pdf |
|
|
11. |
Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, 2010 |
|
Bagieński S. Zasób organizacyjny rolniczej spółdzielni produkcyjnej - studium przypadku
Autor | Stanisław Bagieński |
Tytuł | Zasób organizacyjny rolniczej spółdzielni produkcyjnej - studium przypadku |
Title | Organizational resource of farmers’ co-operatives – case study |
Słowa kluczowe | zasób organizacyjny, kultura organizacyjna, spójność organizacyjna |
Key words | organizational resources, oorganizational culture, oorganizational coherence |
Abstrakt | W opracowaniu przedstawiono diagnozę zasobu organizacyjnego w rolniczej spółdzielni produkcyjnej. Stwierdzono brak pełnego wzajemnego dopasowania dominujących typów kultury organizacyjnej do pozostałych elementów zasobu organizacyjnego. Dotyczyło to przede wszystkim ogólnej strategii funkcjonowania spółdzielni i kierunku orientacji kulturowej jej członków. Wskazano również no to, że nie było różnic kulturowych odnoszących się do przedmiotu identyfikacji pomiędzy ogółem respondentów a członkami rady nadzorczej. |
Abstract | The paper presents diagnosis of organizational resources of farmers’ co-operative. The results show deficit in mutual fitting of dominant types of organizational culture with other elements of organizational resources. It relates mostly to general strategy and cultural orientation of co-operative. Additionaly, the paper indicates absence of cultural differences relating to the subject of identification between common members and supervisory board. |
Cytowanie | Bagieński S. (2010) Zasób organizacyjny rolniczej spółdzielni produkcyjnej - studium przypadku.Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, t. 97, z. 3: 20-29 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2010_n3_s20.pdf |
|
|
12. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2009 |
|
Gierczycka J. Rola polityki regionalnej Unii Europejskiej w rozwoju Górnego Śląska
Autor | Jadwiga Gierczycka |
Tytuł | Rola polityki regionalnej Unii Europejskiej w rozwoju Górnego Śląska |
Title | The role of the European Union regional policy in the development of Upper Silesia |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Jednym z głównych celów Unii Europejskiej jest zmniejszenie różnic w rozwoju społeczno- gospodarczym między regionami i dążenie do likwidacji opóźnień w rozwoju regionów słabiej rozwiniętych. Realizacji tego celu służą polityki wspólnotowe, które mają doprowadzić do osiągnięcie spójności ekonomicznej i społecznej. Jedną z najważniejszych polityk związanych z potrzebami regionalnymi jest polityka strukturalna, dlatego pojęcie polityki regionalnej i strukturalnej stosuje się jako tożsame. Podstawowym instrumentem tej polityki jest Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. Swym zasięgiem obejmuje wiele obszarów życia społeczno-gospodarczego. Są to między innymi: inwestycje służące powstawaniu nowych miejsc pracy, inwestycje w infrastrukturę, działania ukierunkowane na wspieranie małej i średniej przedsiębiorczości. W latach 2007-2013 w ramach Narodowej Strategii Spójności realizowane będą Regionalne Programy Operacyjne (RPO) zarządzane przez Samorządy poszczególnych województw. Na realizację 16 RPO przeznaczone zostanie prawie 16 miliardów euro. Podstawowym celem RPO jest podnoszenie konkurencyjności regionów, promowanie zrównoważonego rozwoju, poprzez tworzenie warunków dla wzrostu inwestycji na poziomie lokalnym i regionalnym. Działania określone w RPO są koordynowane z podejmowanymi w ramach pozostałych Programów Operacyjnych. Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 jest głównym instrumentem polityki regionalnej naszego województwa. Koordynuje liczne działania samorządów lokalnych oraz innych jednostek (publicznych, prywatnych) w ramach funduszy strukturalnych. „Realizuje on zapisy zawarte w Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego na lata 2000-2020, przyjętej przez Sejmik Województw Śląskiego dnia 4 lipca 2005 roku.”1 Śląsk jest najbardziej zurbanizowanym regionem Polski, obejmuje 71 miasta, z czego a?? 19 to powiaty grodzkie. Miasta Górnego Śląska w sposób szczególny zmagają się ze skutkami procesu przemian społecznych i transformacji gospodarczej. Sektory przemysłu schyłkowego, górniczy i hutniczy, z których słynął kiedyś Śląsk tracą na znaczeniu. Zaobserwowano rozwój gospodarki opartej na nowoczesnym przemyśle i usługach. Nastąpiła degradacja zurbanizowanych obszarów o typowo przemysłowym charakterze. Pojawił się problem przekształcenia terenów poprzemysłowych oraz rewitalizacji. Niezadowalający stan infrastruktury, przedsiębiorstw, zaplecza edukacyjnego, instytucji kulturalnych, społecznych oraz bazy rekreacyjnej mobilizuje do starania się o dotacje unijne. Ponad 1,7 mld euro może otrzymać województwo śląskie w latach 2007- 2013 co z pewnością wpłynie korzystnie na rozwój Górnego Śląska. Polityka regionalna UE wykorzystując odpowiednie instrumenty przyczynia się do rozwoju Górnego Śląska. |
Abstract | One of the major goals of the European Union is the reduction of differences in the socioeconomic development among the regions, as well as aiming at the liquidation of delays in the development of the less developed regions. European community Policies, which are supposed to lead to reaching economic and social cohesion, serve this goal. One of the most important policies connected with regional needs is structural policy, and that is why the notions of regional and structural policies are used interchangeably as meaning the same. And a basic tool of this policy is European Regional Development Fund. ERDF covers many areas of socio-economic life, such as for example: investments focused on creating new jobs, infrastructural investments, activities supporting small and medium size enterprises sector. In the years 2007-2013, within the National Cohesion Strategy the Regional Operational Programmes will be carried out, and they will be managed by self-governments of particular voivodships (regions). 16 milliard Euros will be assigned for the implementation of 16 such programmes. The main aim of ROPs is increasing the competitiveness of regions, promoting sustainable development by the creation of conditions for investments growth on a local and regional level. Activities that are specified in a ROP are coordinated with activities undertaken within other Operational Programmes. Regional Operational Programme for ??l??skie Voivodship (Silesia) for the years 2007-2013 is the key instrument of regional policy in our voivodship. It coordinates numerous activities of territorial self-government units and other entities (public and private ones) under the Structural Funds. “It is an implementation of the Development Strategy for ??l??skie Voivodship for the years 2000-2020 adopted by the Local Assembly (Sejmik) of ??l??skie Voivodship on 4 July 2005.”26 Silesia is the most urbanized region in Poland, it covers 71 cities, including 19 poviats with independent municipal rights. It is particularly difficult for the cities of Upper Silesia to cope with the outcomes of social changes and economic transformation. The industry sectors on decline: mining and metallurgy, which Silesia region used to be famous for, are loosing their significance. The development of high-tech industry and services has been observed. The areas of a typical industrial character were degraded .There occurred a problem of transforming post-industrial regions and their revitalization. Unsatisfactory condition of infrastructure, enterprises, educational sector, cultural and social institutions, as well as recreational centres – all this motivates to apply for the EU subsidies. It is estimates that Silesian voivodship may receive over 1,7 milliard Euros for the years 2007- 2013, which will certainly exert a positive impact on the development of Upper Silesia. Thanks to the application of adequate tools, the EU Regional Policy contributes to the development of Upper Silesia. |
Cytowanie | Gierczycka J. (2009) Rola polityki regionalnej Unii Europejskiej w rozwoju Górnego Śląska.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 1(50): 173-185 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2009_n50_s173.pdf |
|
|