1. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2019 |
|
Wojcieszak-Zbierska M., Zawadka J. Działania przedsiębiorcze kobiet na wsi na przykładzie KGW w powieciegnieźnieńskim
Autor | Monika Wojcieszak-Zbierska, Jan Zawadka |
Tytuł | Działania przedsiębiorcze kobiet na wsi na przykładzie KGW w powieciegnieźnieńskim |
Title | Entrepreneurial activities of women in the countryside on the example of the FWA in the Gniezno poviat |
Słowa kluczowe | koła gospodyń wiejskich, kobiety na wsi, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014–2020, przedsiębiorczość, obszary wiejskie |
Key words | farmers’ wives’ association, women in the countryside, Rural Development Program 2014–2020, entrepreneurship, rural areas |
Abstrakt | Celem opracowania jest przybliżenie genezy, istoty oraz celów funkcjonowania kół gospodyń wiejskich, zaprezentowanie ich aktywności w zakresie pozyskiwania środków z funduszy UE, a także rozpoznanie i ukazanie celów inwestycji przez nie prowadzonych. Opracowanie wzbogacono studium przypadku Koła Gospodyń Wiejskich (KGW) w Modliszewku. W pracy wykorzystano pierwotne oraz wtórne źródła materiału badawczego. Źródła wtórne to literatura naukowa z zakresu rozwoju lokalnego, przedsiębiorczości, w tym inicjatyw podejmowanych przez kobiety na obszarach wiejskich, rozporządzenia oraz dane Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotyczące dofinansowania KGW środkami z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) 2014–2020. Źródła pierwotne natomiast to wyniki badań przeprowadzonych w kwietniu 2019 roku dotyczących wykorzystywania pozyskanych przez KGW środków finansowych. Na podstawie wyników przeprowadzonych badań można stwierdzić, że pozyskane przez KGW fundusze pozwoliły na realizacje wielu działań, które przyczyniły się do rozwoju obszarów wiejskich. Członkinie badanych kół wykazywały się przedsiębiorczością i budowały dobry wizerunek swojego regionu. Otrzymane fundusze w głównej mierze przeznaczały na unowocześnienie posiadanego wyposażenia, a także promocję koła, regionu oraz lokalnej kuchni. |
Abstract | The aim of the study was to present the genesis, essence and objectives of the functioning of farmers’ wives’ association (FWA), to present their activity in the area of obtaining funds from EU funds, as well as to identify and show the objectives of investments carried out by them. The study was enriched by a case study of the Farmers’ Wives’ Association in Modliszewko. Primary and secondary sources of research material were used in the work. Secondary sources are scientific literature in the field of local development, entrepreneurship, including initiatives undertaken by women in rural areas, regulations and data of the Agency for Restructuring and Modernization of Agriculture regarding co-financing of FWA with funds from Rural Development Program (RDP) 2014–2020. Primary sources are the results of research carried out in April 2019 regarding the use of funds obtained by FWA. Based on the results of the conducted research, it can be stated that the funds obtained by FWA enabled the implementation of many activities that contributed to the development of rural areas. Members of the surveyed organizations showed entrepreneurship and built a good image of their region. The funds received were mainly dedicated to the modernization of equipment, as well as the promotion of the organization, region and local cuisine. |
Cytowanie | Wojcieszak-Zbierska M., Zawadka J. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2019_n11_s127.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2018 |
|
Borowska A. Zmiany na rynku śliwek w Polsce w latach 2010–2016 ze szczególnym uwzględnieniem śliwek regionalnych z oznaczeniami geograficznymi ChOG
Autor | Agnieszka Borowska |
Tytuł | Zmiany na rynku śliwek w Polsce w latach 2010–2016 ze szczególnym uwzględnieniem śliwek regionalnych z oznaczeniami geograficznymi ChOG |
Title | Changes in the Polish plums market, with particular reference to regional plums with protected geographical indications in the period 2010–2016 |
Słowa kluczowe | śliwki, produkcja, plony, śliwka regionalna, chronione oznaczenie geograficzne (ChOG), ceny |
Key words | plums, production, yield, regional plums, protected geographical indication (PGI), price |
Abstrakt | Celem opracowania jest przedstawienie sytuacji na rynku śliwek w Polsce na tle zmian światowych po stronie podażowej w latach 2010–2016, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji na rynku śliwek regionalnych mających oznaczenia geograficzne. Określono kierunki zmian w powierzchni upraw, produkcji owoców i plonu w Polsce na tle tendencji w sytuacji światowej i UE-28. Przedstawiono specyfikę, skalę i uwarunkowania produkcji oraz kształtowanie się cen śliwek regionalnych mających chronione oznaczenie geograficzne (ChOG). Główne tendencje na rynku światowym określono na podstawie wielkości z lat 2010–2016 zawartych w publikacjach FAO, dane krajowe natomiast pochodziły z GUS, ARIMR, GIJHARS, badań własnych w latach 2010–2017 oraz ze Stowarzyszenia Producentów Owoców i Warzyw w Ujanowicach. |
Abstract | The aim of the study is to present the market situation of plums in Poland against the background of global changes on the supply side in 2010–2016, with particular emphasis on the situation on the market of regional plums with protected geographical indications (PGI). The directions of changes in the area of cultivation, fruit production and yield in Poland were determined against the background of world and EU-28 tendencies. The specifics scale and conditions of production as well as prices of plums with PGI are presented. The main trends on the world market were determined on the basis of volumes from 2010-2016 included in FAO publications, while national data came from the Central Statistical Office (GUS), Agency for Restructuring and Modernization of Agriculture (ARIMR), GIJHARS, own research in the period 2010–2017 and Association of Fruit and Vegetable Producers in Ujanowice. |
Cytowanie | Borowska A. (2018) Zmiany na rynku śliwek w Polsce w latach 2010–2016 ze szczególnym uwzględnieniem śliwek regionalnych z oznaczeniami geograficznymi ChOG.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 124: 61-78 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2018_n124_s61.pdf |
|
|
3. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Boratyńska K. CHANGES OF BANKRUPTCY PROCEEDINGS: IMPLICATIONS FOR AGRIBUSINESS SECTOR
Autor | Katarzyna Boratyńska |
Tytuł | CHANGES OF BANKRUPTCY PROCEEDINGS: IMPLICATIONS FOR AGRIBUSINESS SECTOR |
Title | |
Słowa kluczowe | bankruptcy, restructuring proceedings, agribusiness sector |
Key words | |
Abstrakt | Corporate bankruptcy generates the externalities that affect also agribusiness and local communities. Economies around the world have undertaken reforms aimed at improving their insolvency systems. The majority of the countries including Poland focused on introducing or strengthening reorganization mechanisms. The aim of this study was to present the changes of bankruptcy proceedings that support agribusiness entities survival from economic perspective. This study indicates also the role and support of the State in the restructuring proceedings creation. This is a conceptual article. The methods include comparative and descriptive analysis. As a result, restructuring proceedings provide an opportunity for a debtor to avoid declaration of bankruptcy through enabling him return to going concern status. |
Abstract | |
Cytowanie | Boratyńska K. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n1_s188.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2018 |
|
Szalaty N., Wojcieszak M., Wyduba W. Wsparcie rolnictwa zrównoważonego w Polsce w ramach PROW 2014-2020 na przykładzie działania rolno-środowiskowo-klimatycznego
Autor | Norbert Szalaty, Monika Wojcieszak, Weronika Wyduba |
Tytuł | Wsparcie rolnictwa zrównoważonego w Polsce w ramach PROW 2014-2020 na przykładzie działania rolno-środowiskowo-klimatycznego |
Title | Support for Sustainable Agriculture in Poland under RDP 2014-2020 on the Example of Agri-Environmental-Climate Action |
Słowa kluczowe | rolnictwo zrównoważone, PROW 2014-2020, ARiMR, producenci |
Key words | sustainable agriculture, RDP 2014-2020, ARMA (Agency for Restructuring and Modernisation of Agriculture), producers |
Abstrakt | Producenci rolni chcąc sprostać oczekiwaniom rynku coraz chętniej korzystają z pomocy jaką oferuje Unia Europejka. W artykule podjęto próbę charakterystyki działania rolno-środowiskowo-klimatycznego oraz przedstawiono stan wykorzystania środków unijnych w zakresie działania rolno-środowiskowo-klimatycznego. Jak wynika z przeprowadzonych analiz zauważono, iż analizowane działanie jest ważnym projektem służącym ochronie i zachowaniu naturalnych ekosystemów. Rolnicy chętnie uczestniczą w tym projekcie, gdyż otrzymują płatności w zakresie dwunastu pakietów, które służą ochronie wód, gleb, cennych siedlisk przyrodniczych, klimatu, zagrożonych gatunków ptaków, zwierząt gospodarskich, jak również ochronie różnorodności krajobrazu. |
Abstract | Agricultural producers, wishing to meet the expectations of the market, are increasingly eager to take advantage of the assistance offered by the European Union. The article attempts to characterize the agro-environmental and climatic activity and presents the state of use of the EU funds in the scope of the agro-environmental and climatic activity. As the analyses show, the measure under analysis is an important project aimed at protection and preservation of natural ecosystems. Farmers are keen to participate in this project as they receive payments for twelve packages that protect water, soil, valuable natural habitats, climate, endangered bird species, farm animals and landscape diversity. |
Cytowanie | Szalaty N., Wojcieszak M., Wyduba W. (2018) Wsparcie rolnictwa zrównoważonego w Polsce w ramach PROW 2014-2020 na przykładzie działania rolno-środowiskowo-klimatycznego.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 18(33), z. 3: 332-341 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2018_T18(33)_n3_s332.pdf |
|
|
5. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Baranowska A., Kondracki S., Rogoznicki D. COMMON AGRICULTURAL POLICY AS A DETERMINANT OF TRANSFORMATION IN POLISH AGRICULTURE
Autor | Alicja Baranowska, Stanisław Kondracki, Daniel Rogoznicki |
Tytuł | COMMON AGRICULTURAL POLICY AS A DETERMINANT OF TRANSFORMATION IN POLISH AGRICULTURE |
Title | |
Słowa kluczowe | rural areas, Common Agricultural Policy, direct payments |
Key words | |
Abstrakt | The impact assessment of the Common Agricultural Policy on transformation process of Polish agriculture following Poland’s accession to European Union has been carried out. The analysis took into account the changes of the Common Agricultural Policy in terms of goals and the directions of its evolution. In the paper the alterations in land, labour and capital resources of Polish agriculture were also analysed. It has been established that funds coming from the Community budget allowed Polish agriculture to adjust to the requirement of new environment. Integration into the European Union has created good conditions to dynamic development of the agri-food sector as a whole. Acceleration of the modernization and restructuring processes of Polish farms has taken place. These developments have resulted in a reduction in the total number of farms (by 52%) at the simultaneous rise in their average area (by 78%). Union financial measures have also influenced on generational renewal amongst farms managers. The funds considerably enhanced farmers’ incomes, which increased by 156%, thus promoting expenditure on investments. As a result the improvement of technical utilities of farms has been achieved. Consequently, labour productivity growth in Polish agriculture has also been recorded. A wide range of measures within the framework of the Common Agricultural Policy enables to overcome many obstacles of the rural areas in Poland. It also creates possibilities to take advantage of naturally occurring assets in order to effectively compete on the external market. |
Abstract | |
Cytowanie | Baranowska A., Kondracki S., Rogoznicki D. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n1_s168.pdf |
|
|
6. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Adamowicz M. EUROPEAN FUNDS FOR RURAL AREAS VERSUS REGIONAL CONVERGENCE OF AGRICULTURE IN POLAND
Autor | Mieczyslaw Adamowicz |
Tytuł | EUROPEAN FUNDS FOR RURAL AREAS VERSUS REGIONAL CONVERGENCE OF AGRICULTURE IN POLAND |
Title | |
Słowa kluczowe | convergence, rural areas, European Funds |
Key words | |
Abstrakt | The objective of the work is the assessment of the phenomenon of convergence of agriculture in the provinces/ voivodeship (NUTS 2) in Poland in the years 2003–2014 in relation to the use of European funds designated for development of agriculture and rural areas. The study specified dimensions of support under the European Funds granted for agriculture and rural areas in individual regions, which were compared to the size of gross added value of agriculture, forestry, hunting and fishery. Within the analysis, data of the Agency for the Restructuring and Modernisation of Agriculture as well as The Local Data Bank of Central Statistical Office were used. Data regarding productivity of agriculture and other rural sectors in the regions as well as data on the used resources from the European funds were availed of in the assessment of the correlation between these expectations and the phenomena of sigma-convergence and beta-convergence in the regional system. The conducted analysis confirmed the occurrence of a phenomenon of convergence in the tested scope. |
Abstract | |
Cytowanie | Adamowicz M. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n1_s212.pdf |
|
|
7. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2018 |
|
Çelik S., Öztemiz H., Uçak H. MONITORING THE FRESH FRUITS AND VEGETABLES SUPPLY CHAIN IN TURKEY
Autor | Saliha Çelik, Hatice Öztemiz, Harun Uçak |
Tytuł | MONITORING THE FRESH FRUITS AND VEGETABLES SUPPLY CHAIN IN TURKEY |
Title | |
Słowa kluczowe | agricultural supply chain, fresh fruits and vegetables, Turkey, restructuring of agricultural supply chains, food safety and food losses. |
Key words | |
Abstrakt | Turkey’s bio-diversity, geographical structure and climatic conditions, makes it possible to produce a wide variety of fruits and vegetables. Although, the high production capacity, half of the vegetables and fruits are lost during the supply chain processes from farmer to the end consumer because of the long and complex structure of the supply chain. At the same time the current supply chain structure leads to huge gaps between producer and consumer prices. The aim of this study is to determine the structure of the fresh fruit and vegetable supply chain in Turkey and develop alternative supply chain forms to prevent the “price differences” and “product losses” from farmer to the final consumer. The study included descriptive analyses with secondary data as well as literature review. In addition, this study emphasizes the asymmetric power relationship in the agricultural supply chain. The asymmetric power relationship is explained by the price differences between the farmer and the final consumer. The research findings suggest that the transition from the existing multi-intermediated supply chain to the non-intermediated model must be done in a gradual way and through strengthening of the farmers. |
Abstract | |
Cytowanie | Çelik S., Öztemiz H., Uçak H. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2018_n1_s149.pdf |
|
|
8. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2017 |
|
Czyżewski A., Staniszewski J. Wydajność pracy jako przesłanka restrukturyzacji zatrudnienia w rolnictwie
Autor | Andrzej Czyżewski, Jakub Staniszewski |
Tytuł | Wydajność pracy jako przesłanka restrukturyzacji zatrudnienia w rolnictwie |
Title | Labor Productivity as a Premise to Restructure Employment in Agriculture |
Słowa kluczowe | zmiana strukturalna, rolnictwo, shift-share, restrukturyzacja, Unia Europejska |
Key words | structural change, agriculture, shift-share, restructuring, European Union |
Abstrakt | Poprawę wydajności pracy w rolnictwie można osiągnąć m.in. poprzez zmianę struktury (restrukturyzację) zatrudnienia, polegającą na zwiększaniu udziału typów produkcyjnych, gdzie czynnik jest wydajniej wykorzystywany. Dla poparcia tej tezy dokonano dekompozycji wzrostu wydajności pracy w rolnictwie krajów UE, w latach 2005-2013, z zastosowaniem metody shift-share. Wyniki badań wskazują, że większą dynamiką struktury zatrudnienia cechowały się nowe kraje członkowskie. Zmiany polegały głównie na spadku znaczenia produkcji mieszanej na rzecz upraw polowych. W krajach takich jak Litwa, Bułgaria, Cypr i Łotwa na znaczeniu zyskiwały typy produkcji o ponadprzeciętnej wydajności pracy. Ponadto na Łotwie i w Danii większe znaczenie w wykorzystaniu czynnika pracy zyskiwały typy gospodarstw cechujące się ponadprzeciętnym przyrostem wydajności pracy. Częstsze były jednak zmiany zachodzące w kierunku odwrotnym. |
Abstract | Improvement in agricultural labour productivity can be achieved, among others, by the change in the employment structure, based on increase in the share of types of farming, where labour productivity is higher. To support this thesis, decomposition of labour productivity growth in the agriculture sector of EU countries, in years 2005-2013 has been carried out, using the shift-share method. Research results shows that the new Member States are more dynamic in this respect. The changes mainly meant a switch from a mixed production to a field cropping. In countries such as Lithuania, Bulgaria, Cyprus and Latvia, the production in the farming types of above-average productivity was increasing. In Latvia and Denmark, the share of employment in sectors with higher productivity growth was increasing. However, changes in the opposite direction were more common. |
Cytowanie | Czyżewski A., Staniszewski J. (2017) Wydajność pracy jako przesłanka restrukturyzacji zatrudnienia w rolnictwie.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 17(32), z. 1: 31-42 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2017_T17(32)_n1_s31.pdf |
|
|
9. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2017 |
|
Biczkowski M., Rudnicki R., Wiśniewski Ł. Działanie PROW 2007-2013 „Różnicowanie działalności gospodarstw rolnych” jako czynnik wielofunkcyjnego rozwoju wsi i rolnictwa
Autor | Mirosław Biczkowski, Roman Rudnicki, Łukasz Wiśniewski |
Tytuł | Działanie PROW 2007-2013 „Różnicowanie działalności gospodarstw rolnych” jako czynnik wielofunkcyjnego rozwoju wsi i rolnictwa |
Title | RDP 2007-2013 Action „Diversification of Farm Activities” as an Instrument for Multifunctional Rural and Agricultural Development |
Słowa kluczowe | różnicowanie działalności gospodarstw rolnych, przedsiębiorczość na wsi, wielofunkcyjność wsi, wielofunkcyjność rolnictwa, fundusze UE, PROW |
Key words | differentiation of farm activity, rural entrepreneurship, multifunctionality of rural areas, multifunctionality of agriculture, EU funds, RDP |
Abstrakt | Zasadniczym celem artykułu jest ocena wdrażanego w ramach PROW 2007-2013 działania „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” jako instrumencie wpływającym na dywersyfikację działalności gospodarczej na wsi, a tym samym na wzmacnianie wielofunkcyjności gospodarstw rolnych oraz obszarów wiejskich. Podjęcie powyższego tematu motywowane było zakończeniem wdrażania PROW 2007-2013 (formalnie zamknięty i rozliczony w 2016 r.) i potrzebą podsumowania efektów w/w działania oraz oceny jego oddziaływania na zmiany zachodzące na wsi, przede wszystkim z punktu widzenia przedsięwzięć zmierzających do nadania wsi i rolnictwu bardziej wielofunkcyjnego wymiaru. Badaniami objęto kraj, przy czym podstawową jednostką przestrzenną były powiaty, zaś uzupełniająco regiony. Dane wykorzystane w pracy pochodzą z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz BDL GUS. Analizy dokonano w oparciu o liczbę wniosków zrealizowanych w ramach wspomnianego działania oraz wielkości pozyskanych środków. |
Abstract | The main objective of the article is to evaluate the "Diversification into non-agricultural activities" implemented under the RDP 2007-2013 as an instrument influencing the diversification of economic activity in the countryside, and thus strengthening the multifunctionality of farms and rural areas. This theme was motivated by the completion of the RDP 2007-2013 (formally closed and settled in 2016) and the need to summarize the effects of the aforementioned action and rate of its impact on the changes taking place in rural areas, primarily from the point of view of rural and agriculture multifunctional dimension. The study covered the whole country, while the basic spatial unit was the poviats, while the complementary regions. Data used in the work come from the Agency for Restructuring and Modernization of Agriculture and the Local Data Bank of the Central Statistical Office. The analysis was based on the number of requests made under this measure and the amount of funds raised. |
Cytowanie | Biczkowski M., Rudnicki R., Wiśniewski Ł. (2017) Działanie PROW 2007-2013 „Różnicowanie działalności gospodarstw rolnych” jako czynnik wielofunkcyjnego rozwoju wsi i rolnictwa.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 17(32), z. 3: 249-267 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2017_T17(32)_n3_s249.pdf |
|
|
10. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2015 |
|
Wicki L. Regionalne zróżnicowanie realizacji działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” w ramach PROW 2007-2013
Autor | Ludwik Wicki |
Tytuł | Regionalne zróżnicowanie realizacji działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” w ramach PROW 2007-2013 |
Title | REGIONAL DIFFERENTIATION OF REALIZATION OF THE MEASURE “MODERNIZATION OF AGRICULTURAL HOLDINGS” WITHIN RDP 2007-2013 |
Słowa kluczowe | Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, modernizacja gospodarstw rolnych, inwestycje, zróżnicowanie regionalne, Wspólna Polityka Rolna |
Key words | Rural Development Programme, modernization of agricultural holdings, investments, regional diversity, the Common Agricultural Policy |
Abstrakt | Celem opracowania jest ocena regionalnego zróżnicowania wykorzystania środków w ramach działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. Wykorzystano dane Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz statystyki Głównego Urzędu Statystycznego. Analizą objęto okres realizacji działania, czyli lata 2007-2015. Na działanie „Modernizacja gospodarstw rolnych” wydatkowano 9,6 mld złotych, czyli około 14% budżetu PROW 2007-2013. Ze wsparcia skorzystało ponad 73 tysiące gospodarstw, czyli 5,4% ogółu gospodarstw rolnych w Polsce i 15% gospodarstw powyżej 4 ESU. Średnia kwota dofinansowania na 1 projekt wynosiła 130 tys. złotych, co przy założeniu 50% udziału własnego daje wartość 260 tys. zł na jeden projekt. Zaobserwowano znaczne zróżnicowanie regionalne w realizacji działania. W województwach o rozdrobnionej strukturze agrarnej intensywność realizacji była niższa ze względu na małą siłę ekonomiczną gospodarstw. W regionach z dominacją dużych gospodarstw wykorzystanie środków z programu było wyższe i przyczyniało się głównie do zwiększenia technicznego uzbrojenia pracy. Stwierdzono także istotną dodatnią zależność między średnią wielkością gospodarstw i między poziomem produkcji towarowej na 1 ha, a intensywnością korzystania z tego działania. Działanie „Modernizacja gospodarstw rolnych” prowadziło przede wszystkim do rozwoju gospodarstw nastawionych prorynkowo o większej niż przeciętna sile ekonomicznej. |
Abstract | The aim of the study is to assess regional differentiation of the use of funds under the measure "Modernisation of agricultural holdings". Data from the reports of the Agency for Restructuring and Modernisation of Agriculture and the Central Statistical Office were used in the analysis. The analysis covered the years 2007-2015, it is the whole period of the RDP realization. On the implementation of the measure "Modernisation of agricultural holdings" 9.6 billion PLN has been spent (14% of the budget of the RDP 2007-2013). About 73 thousand farms received support, that is 5.4% of all farms in Poland and 15% of farms with size above 4 ESU. The average grant for one project was 130 thousand PLN, which with a 50% the participation of the farmer funds gives a value of 260 thousand PLN per project. There were a significant regional differences in the implementation of the measure. In the provinces with fragmented agrarian structure intensity of its implementation was lower due to the low economic strength of the farms. In the regions, with the dominance of large farms use of funds from this measure was higher and contributes mainly to increase the capital/labor ratio. It was also found that there is a significant positive correlation between the intensity of the use of this measure and 1) the average size of farms, 2) the level of production sold per 1 ha in the province level. The measure "Modernisation of agricultural holdings" led primarily to the development of commercial farms with higher-than-average economic strength. |
Cytowanie | Wicki L. (2015) Regionalne zróżnicowanie realizacji działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” w ramach PROW 2007-2013.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 14(63): 147-160 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2015_n63_s147.pdf |
|
|
11. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2015 |
|
Nowaczyk P. Analiza wpływu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej na krajowe rybołówstwo morskie
Autor | Piotr Nowaczyk |
Tytuł | Analiza wpływu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej na krajowe rybołówstwo morskie |
Title | The effects of the Polish EU membership on the national sea fishing |
Słowa kluczowe | integracja europejska, rybołówstwo morskie, restrukturyzacja sektora rybackiego |
Key words | European integration, sea fishing, restructuring of the fishery sector |
Abstrakt | Polska po przystąpieniu do Unii Europejskiej została objęta regulacjami Wspólnej Polityki Rybackiej, czego następstwem była restrukturyzacja polskiego rybołówstwa morskiego na niespotykaną dotychczas skalę. Zmiany objęły flotę połowową oraz porty rybackie. Od 2004 roku rozpoczął się intensywny proces redukcji polskiej floty rybackiej, której potencjał był zbyt duży do stale zmniejszających się zasobów ryb bałtyckich. Wycofanie z eksploatacji znacznej części floty rybackiej zmniejszyło presje na połów zagrożonych przełowieniem gatunków ryb oraz zwiększyło kwoty połowowe dla pojedynczych jednostek rybackich. Negatywną konsekwencją zmian było zmniejszenie zatrudnienia w sektorze połowów, jednak tylko nieliczni z rybaków na stałe stracili pracę. Zaniedbywane inwestycyjnie przez lata porty i przystanie rybackie dzięki środkom unijnym zostały unowocześnione. Dokonano modernizacji zdekapitalizowanej infrastruktury. Poprawiły się warunki postoju jednostek rybackich w portach. Struktury rybackie wyposażono w niezbędne urządzenia i obiekty. Przyczyniły się one do poprawy warunków przeładunku, magazynowania oraz dystrybucji połowów morskich. Bilans dotychczasowego dziesięcioletniego członkostwa Polski w Unii Europejskiej dla polskiego rybołówstwa morskiego należy ocenić pozytywnie. Krajowe rybołówstwo morskie wymagało wielu zmian. Integracja europejska tylko przyśpieszyła proces restrukturyzacji, jednocześnie łagodząc jego negatywne skutki. Należy w przyszłości oczekiwać kontynuacji pozytywnego trendu zmian w polskim rybołówstwie morskim. |
Abstract | After its accession to the EU, Poland became subject to the regulations of the Common Fishery Policy and as a result Polish sea fishing underwent restructuring on an unprecedented scale. The changes included the fishing fleet and the fishing seaports. An intensive process of reducing Polish fishing fleet, whose potential was too large in relation to the continually decreasing fish resources in the Baltic Sea, began in 2004. As a significant number of fishing vessels were removed from service, the pressure on fishing for species endangered with overfishing diminished, while the fishing quotas for individual fishing vessels increased. A negative consequence of these changes were reductions in employment in the fishing sector, however, only a few fishermen lost their jobs permanently. Ports and harbors, which had been neglected in terms of the investments made, were modernized owing to EU funding. The decapitalized infrastructure was modernized, and the mooring conditions for vessels stopping at seaports improved. Necessary equipment and objects were provided for fishing structures, which contributed to the improvement in the conditions of transshipment, storage, and distribution of sea fishing. The assessment of Poland’s hitherto ten-year membership in the EU and its effects on Polish sea fishing should be positive. Polish sea fishing sector required changes. European integration only accelerated the restructuring process while simultaneously mitigating its negative effects. The continuation of the positive trend of changes in the national sea fishing is to be expected. |
Cytowanie | Nowaczyk P. (2015) Analiza wpływu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej na krajowe rybołówstwo morskie.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 110: 81-95 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2015_n110_s81.pdf |
|
|
12. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2014 |
|
Bieńkowska W., Gołasa P., Podstawka M. Potencjał produkcji biogazu rolniczego w województwie pomorskim i jego wykorzystanie
Autor | Wioletta Bieńkowska, Piotr Gołasa, Marian Podstawka |
Tytuł | Potencjał produkcji biogazu rolniczego w województwie pomorskim i jego wykorzystanie |
Title | The use of agricultural biogas and potential for its production in Pomorskie region |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | The purpose of this paper was to determine the production capacity of agricultural biogas in districts of Pomorskie NUTS 2 region. The data comes from the Agency for Restructuring and Modernization of Agriculture. It refers to the number of farms in various municipalities that in 2011 met certain criteria. It was revealed that the most favourable conditions for the construction of agricultural biogas have been observed in the north-western and south-eastern parts of the region. |
Abstract | |
Cytowanie | Bieńkowska W., Gołasa P., Podstawka M. (2014) Potencjał produkcji biogazu rolniczego w województwie pomorskim i jego wykorzystanie.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 107: 155-162 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2014_n107_s155.pdf |
|
|
13. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2014 |
|
Beba P., Poczta W. Rozwój i rola polskiego przemysłu spożywczego w warunkach akcesji do Unii Europejskiej
Autor | Patrycja Beba, Walenty Poczta |
Tytuł | Rozwój i rola polskiego przemysłu spożywczego w warunkach akcesji do Unii Europejskiej |
Title | DEVELOPMENT AND THE ROLE OF THE POLISH FOOD INDUSTRY IN TERMS OF ACCESSION TO THE EUROPEAN UNION |
Słowa kluczowe | przemysł spożywczy, rozwój przemysłu spożywczego, miejsce w gospodarce narodowej, pozycja w UE |
Key words | food industry, food industry production |
Abstrakt | Celem artykułu jest przedstawienie zmian zachodzących w polskim przemyśle spożywczym po akcesji Polski do Unii Europejskiej oraz ukazanie jego pozycji na tle innych krajów UE. Od momentu wejścia Polski w struktury UE polski przemysł spożywczy zaczął funkcjonować na jednolitym rynku europejskim, co w istotny sposób wpłynęło na jego rozwój. Ponadto w artykule określono wysokość poziomu wsparcia dla tego działu gospodarki ze środków Wspólnej Polityki Rolnej. W celu ustalenia znaczenia przemysłu spożywczego dokonano analizy struktury podmiotowej, wolumenu produkcji, zatrudnienia oraz przedstawiono udział w całej gospodarce narodowej. Następnie odniesiono go do przemysłu spożywczego Unii Europejskiej i na podstawie otrzymanych wyników określono miejsce polskiego przemysłu spożywczego w unijnym przemyśle spożywczym. Analizy przeprowadzono w oparciu o dane Eurostatu oraz dane pochodzące z Roczników Statystycznych Przemysłu i Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. |
Abstract | The aim of this article is to present the changes in the Polish food industry after the Polish accession to the European Union and show position of Polish food to other EU countries. Also specified the height of the level of support for this sector of the economy from the Common Agricultural Policy. Since its entry into the EU structures Polish food industry began to operate in the Single European Market, which significantly contributed to its development. In order to determine the role of this department economy analyzed its structure, the volume of production and employment. It also presents the share of the food industry in the national economy. Then, reference Polish food industry to the European Union and on the basis of the results specified place of the food industry in the EU food industry. Analyses were carried out on the basis of Eurostat data and data from Statistical Yearbooks of Industry and the Agency for Restructuring and Modernisation of Agriculture (ARMA). |
Cytowanie | Beba P., Poczta W. (2014) Rozwój i rola polskiego przemysłu spożywczego w warunkach akcesji do Unii Europejskiej.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 11(60): 7-18 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n60_s7.pdf |
|
|
14. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2014 |
|
Mucha M., Pietrzak M. Wpływ regulacji rynku na funkcjonowanie sektora cukrowniczego w Polsce
Autor | Marcin Mucha, Michał Pietrzak |
Tytuł | Wpływ regulacji rynku na funkcjonowanie sektora cukrowniczego w Polsce |
Title | The influence of market regulations on the functioning of sugar industry in Poland |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | In the period 1990–2013 sugar industry in Poland faced numerous legal transformations, shifting from nearly free-market conditions into a strongly regulated sector. Changes of the sugar industry regulations had a significant impact on the structure of the sugar market, companies’ actions and, as a result, on their performance. Accession to the European Union and the reform of the sugar regime conducted from 2006 to 2010 on the initiative of the European Commission involved deep restructuring and modernization of the factories, which caused growth of their productivity. However, prices of sugar in the EU and in Poland are much higher than prices on the world market. |
Abstract | |
Cytowanie | Mucha M., Pietrzak M. (2014) Wpływ regulacji rynku na funkcjonowanie sektora cukrowniczego w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 107: 127-141 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2014_n107_s127.pdf |
|
|
15. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2014 |
|
Siedlecka A. Ocena wsparcia rolnictwa ekologicznego przez instytucje z otoczenia rolnictwa
Autor | Agnieszka Siedlecka |
Tytuł | Ocena wsparcia rolnictwa ekologicznego przez instytucje z otoczenia rolnictwa |
Title | Evaluation of organic farming support provided by the institutions of agricultural environment |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | The purpose of this article is to assess the scale and nature of institutional support in the opinion of farmers engaged in organic farms in the Lublin region (NUTS 2). The following development was established on the basis of surveys conducted on a group of 30 producers of organic food from the Lublin region between the 4th and the 22nd of February 2013. The respondents were asked to assess the level of institutional support offered by the institutions to organic farmers. The highest in the rank were Agricultural Advisory Centres, certification bodies and the Agency for Restructuring and Modernisation of Agriculture (ARMA). On the other hand, Local Action Groups, District Offices, Chambers of Agriculture, ecological associations and clusters were ranked as the least helpful to the organic farmers. The farmers expected to receive both financial and non-financial support (marketing, sales promotion). |
Abstract | |
Cytowanie | Siedlecka A. (2014) Ocena wsparcia rolnictwa ekologicznego przez instytucje z otoczenia rolnictwa.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 107: 81-92 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2014_n107_s81.pdf |
|
|
16. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2013 |
|
Budzyńska A. Procesy restrukturyzacyjne charakteryzujące rynek cukru w Unii Europejskiej
Autor | Anna Budzyńska |
Tytuł | Procesy restrukturyzacyjne charakteryzujące rynek cukru w Unii Europejskiej |
Title | The Restructuring Processes of Sugar Market in the European Union |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | |
Cytowanie | Budzyńska A. (2013) Procesy restrukturyzacyjne charakteryzujące rynek cukru w Unii Europejskiej.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 13(28), z. 2: 9-18 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2013_T13(28)_n2_s9.pdf |
|
|
17. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2013 |
|
Nowaczyk P. Próba ukazania wpływu integracji europejskiej na restrukturyzację polskiej floty rybackiej
Autor | Piotr Nowaczyk |
Tytuł | Próba ukazania wpływu integracji europejskiej na restrukturyzację polskiej floty rybackiej |
Title | An attempt to determine the Impact of European integration on the restructuring of the Polish fishing fleet |
Słowa kluczowe | restrukturyzacja floty rybackiej, integracja europejska, programy unijne |
Key words | restructuring of the fishing fleet, European integration, EU programs |
Abstrakt | Integracja z Unią Europejską, umożliwiła restrukturyzację polskiego sektora rybackiego na niespotykaną do tej pory skalę. Dzięki środkom unijnym przeprowadzono redukcję floty rybackiej oraz dokonano jej częściowej modernizacji. Natomiast nie wprowadzono do eksploatacji żadnego nowego statku rybackiego, a restrukturyzacja floty rybackiej dokonała się prawie wyłącznie dzięki środkom unijnym. Zmiany w polskiej flocie rybackiej zwiększyły rentowność połowów oraz poprawiły konkurencyjność sektora. Nastąpiło to w wyniku zwiększenia indywidualnych kwot połowowych oraz unowocześnienia jednostek rybackich. Proces restrukturyzacji polskiej floty rybackiej nie został zakończony. Konieczne jest jej unowocześnienie. Przyszły Fundusz Morsko-Rybacki na lata 2014-2020, stwarza warunki do kontynuowania rozpoczętych zmian. Ma to nastąpić w wyniku ograniczenia hojnego subsydiowania rybołówstwa na rzecz większego wpływu rynku. |
Abstract | Integration with the European Union allowed the restructuring of the Polish fishing sector on an unprecedented scale. Thanks to EU funding, the fishing fleet was reduced and partly modernized. No new fishing vessel was entered into operation. The restructuring of the fishing fleet was carried out almost exclusively owing to EU funding. Changes in the Polish fishing fleet improved the profitability of fishing and improved the sector’s competitiveness. This was a direct result of increased individual fishing quotas and modernized fishing vessels. The process of restructuring the Polish fishing fleet has not been concluded. Rejuvenation and modernization of the fleet are indispensable. The future Sea-Fishing Fund for 2014-2020 creates conditions for continuation of the changes already initiated. This will be possible thanks to limiting the generous subsidization of fishing in favor of the market’s greater influence. |
Cytowanie | Nowaczyk P. (2013) Próba ukazania wpływu integracji europejskiej na restrukturyzację polskiej floty rybackiej.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 13(28), z. 3: 172-182 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2013_T13(28)_n3_s172.pdf |
|
|
18. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2012 |
|
Podstawka U., Podstawka M. Fundusz Składkowy KRUS – stan i perspektywy
Autor | Urszula Podstawka, Marian Podstawka |
Tytuł | Fundusz Składkowy KRUS – stan i perspektywy |
Title | The Contribution Fund of the Farmers Social Insurance – Current Situation and Prospects for Change |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | The Contribution Fund of the Farmers Social Insurance (part of The Agricultural Social Insurance Fund – KRUS) is created form contributions into accident, health and maternity insurance and other sources specified in the statutes assuring full coverage of the contribution fund expenditure. For this type of insurance are not involved funds from the state budget. In recent years the fund has a quota of about 0.5 billion zł, equating income to expenditure. However, projections indicate that in the coming years, the Fund will not be able to meet its revenue expenditure. There are some opportunities to improve its financial situation. This would require the conversion of the Fund's insurance company. It seems that the path of restructuring in this case is straightforward because the Contribution Fund shall have legal personality, the Supervisory Board and Executive Board. If the Contribution Fund has become an insurance company, then it could result in crop insurance, buildings and livestock with subsidies from the state budget. This fund as an insurance company could realize the catastrophic insurance and insurance of forests or other agricultural assets, which currently does not insure commercial insurance companies. |
Cytowanie | Podstawka U., Podstawka M. (2012) Fundusz Składkowy KRUS – stan i perspektywy.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 7(56): 73-80 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2012_n56_s73.pdf |
|
|
19. |
Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, 2012 |
|
Dąbrowski J., Guba W. Deregulacja rynku mleka w Unii Europejskiej - Skutki i zalecenia dla Polski
Autor | Jerzy Dąbrowski, Waldemar Guba |
Tytuł | Deregulacja rynku mleka w Unii Europejskiej - Skutki i zalecenia dla Polski |
Title | DEREGULATION OF THE EU MILK MARKET - IMPLICATIONS AND RECOMMENDATIONS FOR POLAND |
Słowa kluczowe | deregulacja rynku mleka, sektor mleczarski, kwoty mleczne, nowa WPR po 2013 r. |
Key words | the deregulation milk market, dairy sector, milk quota, the new CAP after 2013 |
Abstrakt | W pracy zaprezentowano motywy i kolejne etapy deregulacji wspólnotowej organizacji rynku mleka począwszy od reformy WPR z 2003 r. Przedstawiono dane dotyczące restrukturyzacji i pozycji na rynku UE polskiego sektora mleczarskiego w ostatnich latach. W celu oceny skutków dalszej deregulacji, polegającej przede wszystkim na wycofaniu systemu limitów produkcji (kwot), przywołano wyniki badań z użyciem modeli ekonometrycznych przeprowadzonych na zlecenie KE i MRiRW, a także najnowsze długookresowe prognozy sytuacji na tym rynku. Można oczekiwać, iż z uwagi na dotychczasowe postępy w restrukturyzacji i modernizacji oraz możliwości dalszej poprawy efektywności polski sektor mleczarski poradzi sobie z ewentualnymi kolejnymi etapami deregulacji. Niezbędne dostosowania strukturalne generowałyby jednak koszty społeczne i środowiskowe. Istotnym czynnikiem w procesie adaptacji do nowych warunków będzie wysokość i ukierunkowanie wsparcia tego sektora w ramach nowej WPR po 2013 r. |
Abstract | The article presents the rationale and consecutive steps of deregulation of the common market organization in the dairy sector, which has started with the 2003 CAP reform. The authors also present statistics on restructuring and performance of the Polish dairy sector in a single market over recent years. To asses potential implications of possible further deregulation, which would result in milk quota abolition, results of econometric analyses (commissioned by the EC and MARD) as well as recent long-term market projections have been quoted. Taking into account undergone restructuring and modernization as well as the still existing potential for further efficiency improvement one can expect that the Polish dairy sector can cope well with the further deregulation of the CAP market regime in this sector. The level and priorities of the support under the new CAP after 2013 will be of great significance for the adaptation process to the new policy conditions in this sector. |
Cytowanie | Dąbrowski J., Guba W. (2012) Deregulacja rynku mleka w Unii Europejskiej - Skutki i zalecenia dla Polski.Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, t. 99, z. 1: 32-42 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2012_n1_s32.pdf |
|
|
20. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2011 |
|
Rosa A. Kredyty preferencyjne jako forma finansowania działalności rolniczej w Polsce
Autor | Anna Rosa |
Tytuł | Kredyty preferencyjne jako forma finansowania działalności rolniczej w Polsce |
Title | Preferential credits as a form of financing agricultural activities in Poland |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | Agricultural activity requires involvement on the part of the government and also financial support from public institutions because it is burdened with a high level of risk and is subject to the influences of many unfavourable phenomena (e.g. natural, social or economic phenomena). The support of those activities which contribute to the development of agriculture and rural areas in Poland from the national funds is offered by the Agency for Restructuring and Modernization of Agriculture (ARMA). The national programmes of the financial support of agriculture consist among others in subsidies offered by the Agency to the interest on bank. Preferential loans are the most frequently used by farmers a form of financing because their cost of servicing due to payment of ARMA is lower than operating commercial loans. This article aims to assess a preferential credits as a form of financing agricultural activities. Assessment was based on the volume of preferential agricultural credits given by banks with the subsidy of the Agency for Restructuring and Modernization of Agriculture to the interest. In addition, the subject of analysis is the share of preferential loans in loans to agriculture and the structure of preferential loans by type of credit line. In the article, statistical data from the reports of the Agency for Restructuring and Modernization of Agriculture was used, and the time scope of the analysis included the years of 2003–2010. |
Cytowanie | Rosa A. (2011) Kredyty preferencyjne jako forma finansowania działalności rolniczej w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 91: 97-106 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2011_n91_s97.pdf |
|
|