1. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2022 |
|
Błażejczyk D., Milewska A. Program „Rodzina 500+” szansą na rozwiązanie problemów polityki rodzinnej i demograficznej
Autor | Daniel Błażejczyk, Anna Milewska |
Tytuł | Program „Rodzina 500+” szansą na rozwiązanie problemów polityki rodzinnej i demograficznej |
Title | POLAND’S “FAMILY 500+” PROGRAM AS AN OPPORTUNITY TO SOLVE THE PROBLEMS OF FAMILY AND DEMOGRAPHIC POLICY |
Słowa kluczowe | „Program 500+”, finanse, efektywność, dzietność |
Key words | “Family 500+” programme, finance, effectiveness, fertility |
Abstrakt | Głównym celem artykułu było zbadanie efektów wprowadzenia programu „Rodzina 500+” w kontekście społeczno-ekonomicznym. Autorzy preferowali podejście interdyscyplinarne w badaniu konsekwencji programu. W tym celu szczególną uwagę poświęcono na weryfikację i analizę założeń, jakie stawiał sobie pomysłodawca programu. Głównym zakresem badań była dzietność, której poprawa jest kluczowym celem programu. Zestawienie tych założeń z danymi statystycznymi dało odpowiedź na pytanie, czy program jest skuteczny i spełnia swoją rolę. Do zbadania efektów programu wykorzystano dane z lat 2015-2019.Ważnym aspektem była także weryfikacja efektywności w aspekcie ekonomicznym i społecznym. Istotnym zamiarem było także przybliżenie historii programu „Rodzina 500+”, jego założeń, finansowania i zakładanej zmiany w podejściu do polityki prodemograficznej w Polsce. |
Abstract | The goal of this article was to identify and characterize the socio-economic effects of theintroduction of the “Family 500+” program in Poland. The research part focused on checking theimplementation of the assumptions, which were placed on the introduction of the "Family 500+"program. The main focus of the study was fertility, the improvement of which is a key goal of theprogram.The research methods used in the article were: data analysis method - data on the number ofbirths of children in Poland, the fertility rate as well as the method of synthesis, inference andinterpretation were analyzed. On the basis of the data analysis, conclusions were drawn and theirnature explained. This was done in order to reflect on the effectiveness of public spending on the"Family 500+" program.To achieve the intended objective, research and analysis were carried out using selectedindicators and statistical data. Their results allowed to verify the effectiveness of public fundsspent on the indicated program. |
Cytowanie | Błażejczyk D., Milewska A. (2022) Program „Rodzina 500+” szansą na rozwiązanie problemów polityki rodzinnej i demograficznej.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 58-67 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s58.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Misztal P. LIQUIDITY TRAP IN THE UNITED STATES, THE EURO AREA AND JAPAN
Autor | Piotr Misztal |
Tytuł | LIQUIDITY TRAP IN THE UNITED STATES, THE EURO AREA AND JAPAN |
Title | Pułapka płynności w USA, strefie euro i Japonii |
Słowa kluczowe | liquidity trap, financial crisis, monetary policy |
Key words | pułapka płynności, kryzys finansowy, polityka pieniężna |
Abstrakt | When a country falls into a liquidity trap it means that its central bank lacks an effective expansionary monetary policy aimed at increasing consumption and investment demand. Market participants (households and enterprises), instead of increasing demand, accumulate a growing money supply in the form of cash. Keynes argued that for an economy in a liquidity trap, the only way to increase demand in the country and to stimulate the economy is to conduct expansionary fiscal policy by increasing government spending or reducing taxes. The aim of the research is to verify the empirical hypothesis of the liquidity trap in three of the largest economies in the world, formerly known as the Global Triad (i.e. the USA, the euro zone and Japan), after the 2008 financial crisis. Research methods based on literature studies in macroeconomics and finance, as well as statistical methods, were used in the study. All statistical data came from the statistical office of the European Union – EUROSTAT, and from the statistical database of the United Nations Conference on Trade and Development - UNCTADstat. |
Abstract | Kiedy kraj wpada w pułapkę płynności, oznacza to, że jego bankowi centralnemu brakuje skutecznej, ekspansywnej polityki monetarnej mającej na celu zwiększenie popytu konsumpcyjnego i inwestycyjnego. Uczestnicy rynku (gospodarstwa domowe i przedsiębiorstwa) zamiast zwiększać popyt gromadzą rosnącą podaż pieniądza w postaci gotówki. Keynes argumentował, że dla gospodarki znajdującej się w pułapce płynności jedynym sposobem na zwiększenie popytu w kraju i pobudzenie gospodarki jest prowadzenie ekspansywnej polityki fiskalnej poprzez zwiększanie wydatków rządowych lub obniżanie podatków. Celem badań jest weryfikacja empirycznej hipotezy o pułapce płynności w trzech największych gospodarkach świata, znanych wcześniej jako Globalna Triada (tj. USA, strefa euro i Japonia), po kryzysie finansowym w 2008 roku. W pracy wykorzystano metody badawcze oparte na studiach literaturowych z zakresu makroekonomii i finansów oraz metody statystyczne. Wszystkie dane statystyczne pochodziły z urzędu statystycznego Unii Europejskiej - EUROSTAT oraz z bazy danych statystycznych Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju - UNCTADstat. |
Cytowanie | Misztal P. (2020) LIQUIDITY TRAP IN THE UNITED STATES, THE EURO AREA AND JAPAN.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 24(73): 114-127 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n73_s114.pdf |
|
|
3. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2020 |
|
Kotyza P., Smutka L. DRIVING FORCE OF ORGANIC FARMING IN THE CZECH REPUBLIC – MARKET DEMAND OR FINANCIAL SUPPORT?
Autor | Pavel Kotyza, Luboš Smutka |
Tytuł | DRIVING FORCE OF ORGANIC FARMING IN THE CZECH REPUBLIC – MARKET DEMAND OR FINANCIAL SUPPORT? |
Title | |
Słowa kluczowe | correlation, Czech Republic, organic agriculture, financial support, organic market |
Key words | |
Abstrakt | In the Czech Republic, and possibly in many other eastern European countries, organic production still has potential for further growth. Over the past three decades, organic farming has become an essential alternative to farming practices. An increase was observed among acreage, the number of farms, and also consumer spending on organic production. After the EU accession, organic farming became part of the agricultural policy related to other than production function and therefore supported by EU finance. The contribution aimed to derive which of the two factors was more important for organic farming expansion - the pull factor (market demand) or the push factor (financial support). Using Pearson's correlation coefficient stronger relationship was observed for financial aid, which was a driving force for the organic agriculture spread in the Czech Republic. |
Abstract | |
Cytowanie | Kotyza P., Smutka L. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2020_n4_s70.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Mikołajczyk K. Zmienność struktury wydatków publicznych: analiza porównawcza dla krajów Europy środkowo-wschodniej
Autor | Katarzyna Mikołajczyk |
Tytuł | Zmienność struktury wydatków publicznych: analiza porównawcza dla krajów Europy środkowo-wschodniej |
Title | Variability of public expenditure structures: comparative analysis for Central and East European countries |
Słowa kluczowe | wydatki publiczne, klasyfikacja COFOG, struktura wydatków publicznych, Europa Środkowo-Wschodnia. |
Key words | public spending, COFOG, public expenditure structure, Central and Eastern Europe |
Abstrakt | W artykule przedstawiono analizę porównawczą zmienności struktury wydatków publicznych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w okresie 1995-2017. W tym celu zbudowano dwa wskaźniki zmienności, jeden odzwierciedlający zmienność struktury wydatków, drugi zaś zmienność poszczególnych kategorii wydatków. Powyższe wskaźniki pozwoliły na weryfikację hipotezy badawczej, że najsilniejsze zmiany struktury wydatków następują w okresach osłabienia gospodarczego i dotyczą szczególnie kategorii wydatkowych mających bezpośredni wpływ na gospodarkę. W krajach Europy Środkowo-Wschodniej największą zmienność struktury wydatków wykazały kraje o najniższym poziomie wydatków publicznych w relacji do PKB, co potwierdza, że mały budżet wymusza jego racjonalizację. Z kolei największą stabilnością struktury wydatków w badanym okresie wyróżniła się Polska, co można wiązać z najbardziej wyrównanym wzrostem i uniknięciem recesji gospodarczej. Grupą wydatków, która była najbardziej aktywnie kształtowana, zarówno w starych jak i nowych krajach członkowskich UE, były wydatki na sprawy gospodarcze. |
Abstract | The article presents a comparative analysis of the variability of public expenditure structures in Central and East European countries in the period 1995-2017. To measure the volatility, two indicators were proposed: one reflecting the variability of the expenditure structures, and the other reflecting the variability of each expenditure category. The above indicators allowed verification of the research hypothesis that the strongest changes in the structure of public spending occur in periods of economic recession and concern, in particular, expenditure categories having a direct impact on the economy. In the countries of Central and Eastern Europe, the largest variability in expenditure structure was demonstrated by countries with the lowest level of public expenditure in relation to GDP, which confirms that a small budget enforces its rationalization. In turn, the highest stability of the expenditure structure in the analyzed period was found in Poland, which may be associated with its smooth growth and subsequent avoidance of the economic recession. The group of expenditures that was most actively changed, both in the old and new EU member states, were expenditures on economic affairs. |
Cytowanie | Mikołajczyk K. (2020) Zmienność struktury wydatków publicznych: analiza porównawcza dla krajów Europy środkowo-wschodniej.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 23(72): 134-145 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n72_s134.pdf |
|
|
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2019 |
|
Czyżewski A., Kata R., Matuszczak A. Stabilizacyjny wpływ krajowych i unijnych wydatków budżetowych na polskie rolnictwo – próba kwantyfi kacji
Autor | Andrzej Czyżewski, Ryszard Kata, Anna Matuszczak |
Tytuł | Stabilizacyjny wpływ krajowych i unijnych wydatków budżetowych na polskie rolnictwo – próba kwantyfi kacji |
Title | The stabilizing effect of domestic and EU budget spending on Polish agriculture – an attempt to quantify |
Słowa kluczowe | dochód rozporządzalny w gospodarstwie domowym, nominalne dochody do dyspozycji brutto w sektorze gospodarstw domowych, nakłady inwestycyjne, budżet rolny |
Key words | disposable income in household, gross nominal disposable income of households sector, investment outlays, agricultural budget |
Abstrakt | Celem artykułu jest identyfikacja stabilizacyjnych efektów wydatków budżetowych na rolnictwo i obszary wiejskie w Polsce. W tym kontekście oceniono wpływ znaczącego wzrostu wydatków budżetowych na rolnictwo po przystąpieniu Polski do UE na stabilność dochodów gospodarstw domowych rolników oraz stabilność inwestycji w rolnictwie. Punktem odniesienia były fluktuacje tych zmiennych w okresie niskich budżetów rolnych w latach 1995–2003. Efekty stabilizacyjne analizowano z perspektywy wewnątrzsektorowej i międzysektorowej. Ustalono, że wzrostowi wydatków budżetowych na rolnictwo towarzyszyła większa stabilność dochodów rolniczych oraz większa stabilność nakładów inwestycyjnych w rolnictwie. |
Abstract | The aim of the article is to identify stabilizing effects of budget expenditure on agriculture and rural areas in Poland. In this context, the influence of a significant increase in Poland’s post-accession agricultural budget expenditures on the stability of farmers’ household income and agricultural investment was assessed. Fluctuations of these variables in the period of low agricultural budgets in 1995–2003 served as the point of reference. Stabilization effects were analyzed from the intra-sector and cross-sector perspective. It was found that the increase in budget expenditure on agriculture was accompanied by greater stability of agricultural income and greater stability of investment outlays in agriculture. |
Cytowanie | Czyżewski A., Kata R., Matuszczak A. (2019) Stabilizacyjny wpływ krajowych i unijnych wydatków budżetowych na polskie rolnictwo – próba kwantyfi kacji.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 125: 17-32 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2019_n125_s17.pdf |
|
|
6. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Pomianek I. Classification of border subregions of Eastern Poland according to theIR level of socio-economic development
Autor | Iwona Pomianek |
Tytuł | Classification of border subregions of Eastern Poland according to theIR level of socio-economic development |
Title | Klasyfikacja podregionów przygranicznych Polski Wschodniej według poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego |
Słowa kluczowe | socio-economic development, demographic factors, infrastructure, spatial peripherality, economic peripherality, NUTS 3, Hellwig's measure of development |
Key words | peryferyjność przestrzenna, peryferyjność gospodarcza, NUTS 3, miara rozwoju Hellwiga |
Abstrakt | The paper presents the classification of subregions (NUTS 3) with permanent border crossings, in terms of the level of socio-economic development in 2008-2018. The study covered 9 subregions located in the following provinces: Warminsko-Mazurskie, Podlaskie, Lubelskie and Podkarpackie. Application of Hellwig's measure of development made it possible to group subregions according to three categories of the level of development: high, medium and low. The relatively high level of development characterized two metropolitan subregions: Olsztyński and Białostocki. Łomżyński subregion proved to be the weakest, but it was not completely devoid of any development potential. In comparison with the average values in the designated higher development classes, Łomżyński subregion was characterized by: positive natural increase, low values of indices describing ageing of local society and proportion of investment expenditure of local self-government units at a level similar to the leaders of the ranking. However, there is a concern that the relatively low level of spending of the EU funds and the persistent trend of population migration outflow, due to global trends of population ageing and depopulation of rural areas, may negatively affect the socio-economic situation of the subregion in the future. |
Abstract | W artykule przeprowadzono klasyfikację podregionów (NUTS 3), na obszarze których znajdowały się stałe przejścia graniczne, pod względem poziomu rozwoju społeczno-gospodarczego. Badaniem objęto 9 podregionów usytuowanych w województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim, lubelskim oraz podkarpackim. Zastosowanie taksonomicznej miary rozwoju Hellwiga umożliwiło pogrupowanie podregionów wg trzech kategorii poziomu rozwoju: wysokiego, średniego oraz niskiego. Relatywnie wysoki poziom rozwoju charakteryzował dwa podregiony metropolitarne: białostocki i olsztyński. Najsłabszym okazał się podregion przemyski, jednak nie był on obszarem pozbawionym zupełnie potencjału rozwojowego. W porównaniu z przeciętnymi wartościami w wyznaczonych wyższych klasach rozwoju, podregion przemyski charakteryzowały: najniższy udział dróg gminnych i powiatowych o nawierzchni gruntowej i największa liczba stałych przejść granicznych. Mimo, że w badanym okresie w podregionie ubywało ludności, przyrost naturalny był dodatni. Ponadto, na terenie podregionu przemyskiego zarejestrowanych było najwięcej (w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców) fundacji, stowarzyszeń i organizacji społecznych, co świadczy o aktywności społecznej. Natomiast znacząca aktywność samorządów lokalnych przejawiała się w relatywnie wysokim przeciętnym wydatkowaniu środków z funduszy unijnych, co w przyszłości może skutkować poprawą sytuacji społeczno-gospodarczej, m.in. w zakresie infrastruktury, rynku pracy i demografii. |
Cytowanie | Pomianek I. (2019) Classification of border subregions of Eastern Poland according to theIR level of socio-economic development.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 22(71): 156-169 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n71_s156.pdf |
|
|
7. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2019 |
|
Grzęda Ł., Wielechowski M. Government expenditure and agriculture: changes in agri-orientation of the European Union countries
Autor | Łukasz Grzęda, Michał Wielechowski |
Tytuł | Government expenditure and agriculture: changes in agri-orientation of the European Union countries |
Title | Wydatki rządowe a rolnictwo – zmiany zorientowania na rolnictwo państw Unii Europejskiej |
Słowa kluczowe | agriculture orientation index (AOI), central government expenditure on agriculture, agriculture share of GDP, European Union |
Key words | wskaźnik zorientowania na rolnictwo (AOI), wydatki budżetu krajowego na rolnictwo, udział rolnictwa w PKB, Unia Europejska |
Abstrakt | The aim of the paper is to evaluate the fluctuations of central government expenditure on agriculture, the agriculture share of GDP and the level of national economies orientation on agriculture in the European Union (EU) countries, divided into the elder EU democracies and the post-communist EU member states. In the study, the agricultural orientation index for central government expenditure (AOI) was calculated. The data came from the Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO) and the World Bank. The analysis covered the period 2001–2016, due to the data availability. The results were presented mainly using Japanese candlestick charting. In most EU countries shrinking national expenditure on agriculture in relation to other spending categories were observed. That decrease was twice bigger in the elder EU democracies than in the post-communist countries although the first group of countries was spending on agriculture four times less. In almost all EU member states a reduction of more than 20% in the share of the agriculture in GDP creation was observed. The post-communist EU countries were more agri-oriented than the elder EU democracies. Taking into account the AOI levels, agriculture did not belong to top priority spending categories for EU national governments. The visible differences between the two country groups have roots in the postwar diverse economic development caused by political heritage. The performed research is comparative and should be treated as a contribution to future studies. |
Abstract | Celem artykułu jest ocena wahań wydatków z krajowych budżetów centralnych na rolnictwo, udziału wartości dodanej rolnictwa w PKB oraz poziomu zorientowania gospodarek narodowych na rolnictwo w krajach Unii Europejskiej w podziale na dojrzałe demokracje oraz postkomunistyczne państwa członkowskie UE. W badaniu został obliczony wskaźnik orientacji rolniczej (AOI). Wykorzystano dane pochodzące z Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) oraz Banku Światowego. Badaniem został objęty okres 2001–2017 ze względu na dostępność danych. Wyniki zostały przedstawione głównie z wykorzystaniem metody świec japońskich. W większości krajów UE zaobserwowano zmniejszenie poziomu wydatków na rolnictwo w stosunku do innych kategorii krajowych wydatków publicznych. Spadek ten był dwukrotnie większy w dojrzałych demokracjach UE niż w krajach postkomunistycznych UE, chociaż pierwsza grupa krajów wydawała na rolnictwo cztery razy mniej. W prawie wszystkich państwach UE zaobserwowano zmniejszenie udziału rolnictwa w tworzeniu PKB, przeciętnie o ponad 20%. Postkomunistyczne kraje UE były bardziej zorientowane na rolnictwo niż dojrzałe demokracje UE. Biorąc pod uwagę poziomy AOI, rolnictwo nie należało do priorytetowej kategorii wydatków rządów krajowych UE. Widoczne różnice między dwiema analizowanymi grupami krajów mają swoje źródło w powojennym zróżnicowanym rozwoju gospodarczym będącym konsekwencją politycznej spuścizny. Przeprowadzone badanie ma charakter porównawczy i może stanowić przyczynek przyszłych badań |
Cytowanie | Grzęda Ł., Wielechowski M. (2019) Government expenditure and agriculture: changes in agri-orientation of the European Union countries.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 126: 69-80 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2019_n126_s69.pdf |
|
|
8. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Niedzielski P., Zioło M. Finansowanie publicznej komunikacji zbiorowej w aglomeracjach miejskich w Polsce
Autor | Piotr Niedzielski, Magdalena Zioło |
Tytuł | Finansowanie publicznej komunikacji zbiorowej w aglomeracjach miejskich w Polsce |
Title | FINANCING OF PUBLIC TRANSPORT OF URBAN AGGLOMERATIONS IN POLAND |
Słowa kluczowe | finansowanie komunikacji publicznej, transport publiczny |
Key words | financing of public transport, public transport |
Abstrakt | Celem artykułu jest przedstawienie sposobów finansowania publicznej komunikacji zbiorowej w aglomeracjach miejskich ze szczególnym ukazaniem roli jednostek samorządu terytorialnego. Cel szczegółowy obejmuje dokonanie oceny wielkości wydatków ponoszonych przez gminy na finansowanie lokalnego transportu zbiorowego oraz określenie wielkości dopłat, jakie gminy te ponoszą w związku z realizacją zadań z zakresu lokalnego transportu zbiorowego. Analizą objęto jedenaście miast polskich: Szczecin, Poznań, Wrocław, Warszawa, Kraków, Toruń, Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynia, Sopot oraz Łódź, ze szczególnym wyróżnieniem Szczecina. W badaniach wykorzystano krytyczną analizę literatury metody indukcji i dedukcji oraz analizę wskaźnikową. W efekcie przeprowadzonych badań stwierdzono, że wydatki na publiczną komunikację zbiorową stanowią znaczące obciążenie dla budżetów badanych miast, a wpływy z biletów komunikacji miejskiej nie zapewniają ich pełnego finansowania (średnio pokrywają 40% zapotrzebowania na finansowanie). Oryginalnym rozwiązaniem dla podjętego problemu badawczego jest zaproponowanie koncepcji zarządzania przychodami do maksymalizacji przychodów ze sprzedaży biletów w miastach. |
Abstract | The aim of the article is to present ways of financing public transport in urban agglomerations, with particular emphasis on the role of local government units. The specific objective includes assessing the amount of expenditure spending by municipalities to finance local public transport and determining the amount of subsidies that these municipalities incur in connection with the implementation of tasks related to local public transport. The analysis covered eleven Polish cities: Szczecin, Poznań, Wrocław, Warsaw, Kraków, Toruń, Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynia, Sopot and Łódź, with particular distinction from Szczecin. Critical literature analysis of induction and deduction methods and index analysis were used in the research. As a result of the conducted research, it was found that expenditure on public communication constitutes a significant burden for the budgets of the examined cities, and the inflows from public transport tickets do not ensure their full financing (on average they cover 40% of financing needs). The original solution for the research problem is to propose a revenue management concept to maximize revenue from the sale of tickets in cities. |
Cytowanie | Niedzielski P., Zioło M. (2019) Finansowanie publicznej komunikacji zbiorowej w aglomeracjach miejskich w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 21(70): 246-260 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n70_s246.pdf |
|
|
9. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Owczarczyk A. IMPACT OF PENSION SYSTEM REFORMS ON PUBLIC FINANCE EXPENDITURES IN POLAND
Autor | Anna Owczarczyk |
Tytuł | IMPACT OF PENSION SYSTEM REFORMS ON PUBLIC FINANCE EXPENDITURES IN POLAND |
Title | |
Słowa kluczowe | social security system, reform, public finance, Poland |
Key words | System zabezpieczenia społecznego, Reforma, Finanse publiczne |
Abstrakt | The social security system in each country, if it exists, plays a crucial role in supporting citizens and specific expenditures of the public finance system. Its importance in public spending depends on many factors; in particular, on its source and on its form of financing benefits or pensions. The social security system in Poland is composed of a social insurance and welfare system, a health insurance system, unemployment and family benefits, from which are enumerated an old-age pension, invalidity pension, sickness and maternity insurance, insurance against accidents at work and occupational diseases, and health insurance. The Polish social security system often changes due to implementation of improvements or limits on public spending. The most famous reform took place in 1999 and introduced the largest number of changes in the sphere of pension security. Because the scale of public funds that are passed on to the social security system is very large, pension reforms should are crucial for improving the state of public finances. The aim of the paper is to present changes that took place in the Polish pension system between 1999 and 2017 and how those changes influenced the amount of public expenditures. The study reviews the research hypothesis: frequent changes in the pension system have a negative impact on the state of Polish public finance. The study covers the years 1999-2017, as well as the previous four years before the implementation of the pension reform. Basic research materials used to conduct the research analysis were reports on implementation of the state budget, data prepared by the Social Insurance Institution and the Agricultural Social Insurance Fund as well as statistical data obtained from the Central Statistical Office. |
Abstract | System zabezpieczenia społecznego w każdym kraju, jeśli istnieje, odgrywa kluczową rolę we wspieraniu obywateli, jednocześnie stanowi duże obciążenie finansowe dla wydatków budżetowych państwa. W Polsce składa się on z systemu ubezpieczeń społecznych i opieki społecznej, systemu ubezpieczeń zdrowotnych, zasiłków dla bezrobotnych i świadczeń rodzinnych, z których wyliczono emeryturę, rentę inwalidzką, ubezpieczenie chorobowe i macierzyńskie, ubezpieczenie od wypadków przy pracy i choroby zawodowe i ubezpieczenie zdrowotne. Celem artykułu jest przedstawienie zmian, jakie zaszły w polskim systemie emerytalnym w latach 1999–2017 oraz wpływu tych zmian na wysokość wydatków publicznych. W badaniu dokonano weryfikacji hipotezy badawczej: często występujące zmiany w systemie emerytalnym mają negatywny wpływ na stan polskich finansów publicznych. Badaniem objęto lata 1999–2017. Podstawowymi materiałami badawczymi wykorzystanymi do przeprowadzenia analizy badań były sprawozdania z realizacji budżetu państwa, dane przygotowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz dane statystyczne uzyskane z Głównego Urzędu Statystycznego. |
Cytowanie | Owczarczyk A. (2019) IMPACT OF PENSION SYSTEM REFORMS ON PUBLIC FINANCE EXPENDITURES IN POLAND.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 22(71): 145-155 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n71_s145.pdf |
|
|
10. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Szydłowski C. Rola audytu wewnętrznego w ocenie wydatków samorządów miejskich
Autor | Cezary Szydłowski |
Tytuł | Rola audytu wewnętrznego w ocenie wydatków samorządów miejskich |
Title | THE ROLE OF INTERNAL AUDIT IN THE EVALUATION OF URBAN LOCAL GOVERNMENT EXPENDITURES |
Słowa kluczowe | finanse publiczne, audyt wewnętrzny, samorząd terytorialny |
Key words | internal audit, expenses, public sector, local government units, Poland |
Abstrakt | Artykuł przedstawia rolę oraz zadania audytu wewnętrznego w ocenie wydatków publicznych w wybranym obszarze na przykładzie samorządów miejskich w Łodzi, Piotrkowie Trybunalskim oraz Skierniewicach. W toku badań ustalono m.in., że audyt wewnętrzny poprzez swoje zadania przyczynia się do racjonalniejszego wydatkowania środków finansowych z budżetu miasta na działania administracji publicznej. Ponadto wykazano również, że audyt wewnętrzny jest pomocnym narzędziem w dbaniu o ponoszenie uzasadnionych wydatków przez jednostki sektora finansów publicznych. Ocena oraz monitorowanie wydatków jest powinnością władzy publicznej w celu zapewnienia racjonalnej gospodarki finansowej danej jednostki samorządu terytorialnego. Celem artykułu jest przedstawienie audytu wewnętrznego jako istotnego narzędzia wsparcia organów miasta w ocenie wydatków gmin miejskich w wybranym obszarze. Na potrzeby niniejszej publikacji jako przykład do analizy wybrano jednostki samorządu terytorialnego z województwa łódzkiego tj. miasta na prawach powiatu. W niniejszym artykule jako metody badawcze wykorzystano studium przypadku, metodę analityczną, metodę wnioskowania oraz metodę badania dokumentów. Do przeprowadzenia niezbędnych analiz wykorzystano materiały udostępniane przez badane podmioty oraz dane dostępne w rejestrach publicznych, gromadzonych przez uprawnione do tego instytucje. |
Abstract | The article presents the role and tasks of internal audit in the assessment of public expenditures in a selected area for municipal governments in Łódź, Piotrków Trybunalski and Skierniewice in Poland. The research found, among other things, that internal audits contribute to a more rational spending of funds from the city budget on public administration activities. In addition, it has also been shown that internal audit is a helpful tool in ensuring reasonable expenses for public finance sector entities. The assessment and monitoring of expenses is the responsibility of public authorities, to ensure rational financial management of a given local government unit. The aim of the article is to present internal audit as an important tool to support city authorities in assessing the expenditure of municipalities in a selected area. For the purposes of this publication, local government units from the Łódź Voivodeship, i.e. a city with district status, were selected as an example for analysis. In this article, case study, analytical method, inference method and document examination method were used as research methods. To make the necessary analyses, materials made available by the surveyed entities and data available in public registers collected by authorized institutions were used. |
Cytowanie | Szydłowski C. (2019) Rola audytu wewnętrznego w ocenie wydatków samorządów miejskich.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 22(71): 210-222 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n71_s210.pdf |
|
|
11. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Stawicka E., Unsal A. COMPARATIVE ANALYSES OF HEALTH ECONOMICS INDICATORS IN THE EUROPEAN UNION AND TURKEY
Autor | Ewa Stawicka, Ali Unsal |
Tytuł | COMPARATIVE ANALYSES OF HEALTH ECONOMICS INDICATORS IN THE EUROPEAN UNION AND TURKEY |
Title | |
Słowa kluczowe | core health indicators, European Union countries, health expenditures |
Key words | |
Abstrakt | In this paper, Turkey and the European Union countries are compared on health economics indicators such as health expenditure per capita, health expenditure as a percentage of GDP, life expectancy and infant mortality rate. The aim of this study is to determine the position of Turkey comparing to the European Union countries on the basis of health indicators. Result of this study shows that Eastern EU countries as well as, Turkey in particular should allocate more share for health from their health spendings to get better health outcomes. |
Abstract | |
Cytowanie | Stawicka E., Unsal A. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n2_s198.pdf |
|
|
12. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2018 |
|
Kulawik J., Soliwoda M., Wieliczko B. Inżynieria finansowa i instrumenty finansowe a problemy budżetowe UE
Autor | Jacek Kulawik, Michał Soliwoda, Barbara Wieliczko |
Tytuł | Inżynieria finansowa i instrumenty finansowe a problemy budżetowe UE |
Title | FINANCIAL ENGINEERING AND FINANCIAL INSTRUMENTS VS. EU BUDGET PROBLEMS |
Słowa kluczowe | instrumenty finansowe, polityka spójności, dotacje, budżet UE, sektor MŚP. |
Key words | financial instruments, cohesion policy, subsidies, EU budget, SME sector. |
Abstrakt | Obecnie intensywnie poszukiwane są możliwości efektywniejszego wykorzystania dysponowanych dochodów fiskalnych przez UE. Duże nadzieje w tym kontekście wiąże się z inżynierią finansową i instrumentami finansowymi. Podstawowym celem artykułu jest przybliżenie istoty, korzyści i zagrożeń oraz obszarów zastosowań inżynierii finansowej oraz instrumentów finansowych. Opracowanie ma charakter studium przeglądowego. Została wykorzystana metoda dokumentacyjna i studiów literaturowych. Rozległy interwencjonizm finansowy i kredytowy w dłuższym okresie może jednakże doprowadzić do osłabienia bodźców do wzrostu efektywności i produktywności. Szczególne niebezpieczeństwo pojawia się wtedy, gdy interwencja publiczna zdominowana jest przez dotacje i subwencje. W przypadku UE poleganie na wsparciu dotacyjnym dotyczy głównie WPR oraz polityki spójności, które obecnie stanowią 70% wydatków wspólnoty. W tym kontekście instrumenty finansowe, chociaż nie pozbawione wad, powinny w coraz większym stopniu stawać się substytutami subsydiów. Nie będzie to jednak łatwy i szybki proces, co znajdzie wyraz w ostrości negocjacji budżetu Wspólnoty na lata 2020+ oraz w jego finalnym kształcie. |
Abstract | Opportunities for more efficient use of available fiscal revenues are currently being sought in EU. High hopes in this context are related to financial engineering and financial instruments. The main objective of the article is to present the essentials, benefits and risks, and areas of financial engineering and financial instruments. This paper is a review study. Documentary and literature review methods are employed. Extensive financial and credit interventions in the long run may, however, lead to a reduction in incentives for increased efficiency and productivity. Particular danger occurs when public intervention is dominated by subsidies. In the case of the EU, the reliance on subsidy support mainly concerns the CAP and cohesion policy, which currently account for 70% of EU spending. In this context, financial instruments, although not without defects, should increasingly become substitutes for subsidies. However, this will not be an easy and quick process, as will be reflected in the focus of the Community budget negotiations for 2020+ and its final form. |
Cytowanie | Kulawik J., Soliwoda M., Wieliczko B. (2018) Inżynieria finansowa i instrumenty finansowe a problemy budżetowe UE.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 20(69): 245-258 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2018_n69_s245.pdf |
|
|
13. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2018 |
|
Borowy M., Dahl M., Gozdowski D., Weremczuk A. System monitoringu masowych szkód w uprawach rolnych wywołanych anomaliami pogodowymi w Polsce – propozycja udoskonalenia
Autor | Michał Borowy, Martin Dahl, Dariusz Gozdowski, Arkadiusz Weremczuk |
Tytuł | System monitoringu masowych szkód w uprawach rolnych wywołanych anomaliami pogodowymi w Polsce – propozycja udoskonalenia |
Title | Monitoring system of mass damage to agricultural crops due to weather anomalies in Poland – a proposal for improvement |
Słowa kluczowe | ryzyko ubezpieczeniowe, ubezpieczenie upraw, ubezpieczenia rolne, innowacje |
Key words | insurance risk, crop insurance, agricultural insurance, inn |
Abstrakt | Każdego roku w polskim rolnictwie występują straty wywołane niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi. Szacowanie wielkości szkód tradycyjnymi metodami jest zbyt czasochłonne, może trwać nawet kilka miesięcy, co utrudnia wypłatę odszkodowań i zmniejsza zaufanie do krajowego systemu ubezpieczeń. W artykule zaproponowano nowoczesną metodę monitoringu umożliwiającą skrócenie tego okresu do kilku dni, przy jednoczesnym zwiększeniu jakości oraz dokładności danych. Zaproponowane rozwiązanie jest w pełni wykonalne i ma uzasadnienie ekonomiczne. Pozwala bowiem o wiele szybciej i z większą precyzją planować wydatki ze środków publicznych w przypadku wystąpienia negatywnych skutków anomalii pogodowych. |
Abstract | Every year in Polish agriculture there are losses caused by adverse weather phenomena. Estimating the amount of damage by traditional methods is too time-consuming; it can take up to several months, which makes it difficult to pay compensation and reduces confidence in the national insurance system. The article proposes a modern monitoring method that allows shortening this period to several days, while increasing the quality and accuracy of the data. The proposed solution is fully feasible and has economic justification. It allows for much faster and more precise planning of public spending in case of negative effects of weather anomalies. |
Cytowanie | Borowy M., Dahl M., Gozdowski D., Weremczuk A. (2018) System monitoringu masowych szkód w uprawach rolnych wywołanych anomaliami pogodowymi w Polsce – propozycja udoskonalenia.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 124: 79-91 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2018_n124_s79.pdf |
|
|
14. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2017 |
|
Mazurkiewicz-Pizło A., Pizło W. Styl życia– jako egzemplifikacja zmian zachowań konsumpcyjnych Polaków
Autor | Anna Mazurkiewicz-Pizło, Wojciech Pizło |
Tytuł | Styl życia– jako egzemplifikacja zmian zachowań konsumpcyjnych Polaków |
Title | LIFESTYLE - AS AN EXAMPLE OF BEHAVIORAL CHANGE IN CONSUMPTION |
Słowa kluczowe | zachowania ekonomiczne, bezpieczeństwo, szczęście, społeczeństwo polskie, styl życia |
Key words | economic behavior, security, happiness, Polish society, lifestyle |
Abstrakt | Celem artykułu jest diagnoza i ocena stylu życia polskiego społeczeństwa. W artykule wykorzystano wyniki badań CBOS z lat 1987 - 2015. Przyjęto, za badaniami CBOS, że głównym cechami stylu życia Polaków są następujące postawy: szczęście, poczucie bezpieczeństwa osobistego, partycypacja w kulturze, spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi, dobroczynność oraz sposoby gospodarowania (pozyskania) pieniędzy. Przedstawiono istotę „stylu życia” jako kategorii pojęciowej wykorzystywanej zarówno w naukach ekonomicznych, jak i społecznych. W wyniku obserwacji stwierdzono, że Obserwacja wyników badań skłaniać może do sformułowania następujących wniosków dotyczących stylu życia: liczba Polaków, których spotkało szczęście, którzy czują się bezpieczni wzrasta (przynajmniej od 2004 roku). Polacy są zamożniejsi dlatego wzrasta odsetek osób spędzających czas z rodziną w restauracji - do wejścia Unii Europejskiej było to 60% Polaków oraz wzrasta aktywności kulturalnej (w projekcjach filmowych, koncertach i wystawach). Rośnie korzystanie z Internetu „w celach poza zawodowych” oraz odsetek osób „czytających książki dla przyjemności” Poza tymi zmianami w stylu życia Polaków dominującym sposobem wsparcia na cele dobroczynne było „przekazanie pieniędzy” (I miejsce) a następnie „przekazanie rzeczy, np. ubrań, książek” (II miejsce), a także zmniejszenie się odsetka osób zaciągających zobowiązania finansowe w „instytucjach finansowych”. |
Abstract | The aim of the article is to diagnose and evaluate the lifestyle of Polish society. CBOS research results from 1987 to 2015 have been used in the article. According to CBOS research, the main characteristics of Poles' lifestyles are: happiness, personal security, cultural participation, spending time with family and friends, charity and ways of managing Raise money). The essence of "lifestyle" is presented as a conceptual category used in both economic and social sciences. As a result of the observation, it was stated that Observation of research results may lead to formulation of the following lifestyle conclusions: the number of Poles who have been lucky to feel safe increases (at least since 2004). Poles are richer, therefore the percentage of people spending time with family in restaurants increases - 60% of Poles are entering the European Union and cultural activity is increasing (in film screenings, concerts and exhibitions). The use of the Internet for "off-professional purposes" and the percentage of people reading books for pleasure are growing. Apart from these changes in the way of life of Poles, the dominant way to support charity was to "donate money" (1st place) and then "donate things like clothes, books (2nd place), as well as a decrease in the proportion of people taking financial commitments in "financial institutions". |
Cytowanie | Mazurkiewicz-Pizło A., Pizło W. (2017) Styl życia– jako egzemplifikacja zmian zachowań konsumpcyjnych Polaków.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 17(66): 104-117 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2017_n66_s104.pdf |
|
|
15. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2017 |
|
Świetlik K. Ewolucja i uwarunkowania popytu na usługi gastronomiczne w Polsce w latach 2000–2015
Autor | Krystyna Świetlik |
Tytuł | Ewolucja i uwarunkowania popytu na usługi gastronomiczne w Polsce w latach 2000–2015 |
Title | THE EVOLUTION AND DETERMINANTS OF DEMAND FOR CATERING SERVICES IN POLAND 2000–2015 |
Słowa kluczowe | gastronomia, żywieniem poza domem, konsument, gospodarstwo domowe, placówki gastronomiczne, popyt na usługi gastronomiczne |
Key words | catering, eating out, consumer, household, establishments, demand |
Abstrakt | W artykule podjęto rozważania na temat zmian popytu na usługi gastronomiczne w Polsce w latach 2000–2015. Rozważania były prowadzone na podstawie analizy danych GUS oraz polskiej i zagranicznej literatury przedmiotu. W artykule omówiono najważniejsze czynniki decydujące o popycie na usługi żywieniowe, pokazano zmiany wielkości sprzedaży i przychodów w placówkach gastronomicznych oraz poziomu i struktury wydatków gospodarstw domowych na gastronomię. Na podstawie analizy materiału badawczego stwierdzono, że żywienie poza domem odgrywa coraz większą rolę w zaspokojeniu żywieniowych potrzeb Polaków. Świadczy o tym dynamiczny wzrost przychodów placówek gastronomicznych oraz rosnący udział wydatków na gastronomię w budżetach gospodarstw domowych. Zauważono znaczne, choć malejące, dysproporcje w wydatkach na usługi żywieniowe między poszczególnymi grupami gospodarstw domowych. Wskazano, że wpływ na to zjawisko mają głównie czynniki dochodowe oraz społeczno-kulturowe. Wyniki przeprowadzonych analiz sugerują, że zmieniające się realia rynkowe oraz style życia ludności będą kreowały dalszy wzrost popytu na usługi gastronomiczne w Polsce. |
Abstract | The paper discusses the changes in catering services in Poland over the period 2000–2015. The analysis is based on the Central Statistical Office data, and the relevant Polish and foreign literature. It includes the most important factors affecting the demand for nutritional services, the changes in sales and income of catering establishments, and the structure and level of household expenditures on eating out. Based on the research, it is concluded that eating out is playing an ever-increasing role in satisfying the nutritional needs of Poles. This is evidenced by the dynamic income growth of catering establishments and the rising share of household spending on eating out in the last years. Significant but decreasing disparities in expenditures on nutritional services have been observed between various household groups. It has been shown that the main factors influencing this phenomenon are those relating to income and socio-cultural aspects. The research results suggest that changes in the market situation and life-styles of the population will create further growth in the demand for catering services in Poland. |
Cytowanie | Świetlik K. (2017) Ewolucja i uwarunkowania popytu na usługi gastronomiczne w Polsce w latach 2000–2015.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 120: 133-146 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2017_n120_s133.pdf |
|
|
16. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2017 |
|
Andrzejuk A. Comparison of Agriculture Biotechnology and its Spatial Diversification among Different Countries of the World
Autor | Adam Andrzejuk |
Tytuł | Comparison of Agriculture Biotechnology and its Spatial Diversification among Different Countries of the World |
Title | |
Słowa kluczowe | agriculture biotechnology, biotech crops, biotechnology, research and development, genetically modified crops, R&D expenditures, countries |
Key words | |
Abstrakt | The importance of biotech crops have risen dramatically in the last two decades since their first commercialization. The area of those crops is increasing fast. Soybeans, maize, canola and cotton represent almost 100 percent of area cultivated with biotech crops globally. The number of countries growing biotech crops is also increasing, however currently the United States, Brazil and Argentina are responsible for the largest share of biotech crops among all countries. In 2016, those countries accounted for more than 81% of total world biotech crop area. Judging the potential to introduce new biotechnology, currently the country with the highest number of biotechnology companies is the US followed by Spain and France. In terms of spending on R&D the US is followed by France, Switzerland and South Korea. It must be noted that the highest number of biotech companies and the highest spending is concentrated in the US. Agricultural biotechnology constitute only a small percentage of all biotechnology R&D expenditures. |
Abstract | |
Cytowanie | Andrzejuk A. (2017) Comparison of Agriculture Biotechnology and its Spatial Diversification among Different Countries of the World.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 17(32), z. 4: 11-20 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2017_T17(32)_n4_s11.pdf |
|
|
17. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2017 |
|
Zielińska A. Analiza porównawcza poziomu i struktury wydatków na działalność prewencyjną w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy ponoszonych przez przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego w województwie łódzkim
Autor | Anetta Zielińska |
Tytuł | Analiza porównawcza poziomu i struktury wydatków na działalność prewencyjną w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy ponoszonych przez przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego w województwie łódzkim |
Title | The comparative analysis of the level and structure of expenditures on occupational safety and health in the food industry companies in the Łodz region |
Słowa kluczowe | sektor, przemysł spożywczy, wydatki, wypadki przy pracy, prewencja |
Key words | sector, food industry, expenses, work accidents, prevention |
Abstrakt | Artykuł przedstawia poziom i strukturę wydatków ponoszonych przez przedsiębiorstwa na profilaktykę związaną z BHP. Badaniem zostały objęte duże przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego na terenie województwa łódzkiego. Jak wynika z przeprowadzonych badań, w latach 2008–2012 liczba wypadków przy pracy wzrosła o 29%, podczas gdy koszty profilaktyki BHP zwiększyły się zaledwie o 2,5%. Należy ocenić to negatywnie, gdyż działalność w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy nie powinna sprowadzać się do zapewniania pracownikom wyłącznie podstawowych środków pozwalających na wykonywanie powierzonych im czynności. Wydatki na BHP były zbyt niskie i nie przyniosły oczekiwanych efektów. Ponadto, ich zwiększenia się nie miało charakteru wyprzedzającego względem zmian skali wypadków przy pracy. |
Abstract | The article describes the level and structure of company’s expenditures attributed to the prevention of the occupational safety and health risks. The survey was conducted on food companies in the Lodz region. The research reveals that over the period of 2008–2012 the number of work accidents increased by about 29% while the prevention-related spending increased by merely 2.5%. This situation must be negatively assessed because the company’s activity in the area of occupational safety and health at a workplace should not be reduced to providing workers with basic resources enabling them to conduct the entrusted activities. The expenditures on prevention programs were too low and ineffective. Moreover, the increase of the occupational safety and health spending did not have any impact on the changes in the number of accidents at a workplace. |
Cytowanie | Zielińska A. (2017) Analiza porównawcza poziomu i struktury wydatków na działalność prewencyjną w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy ponoszonych przez przedsiębiorstwa przemysłu spożywczego w województwie łódzkim.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 117: 151-163 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2017_n117_s151.pdf |
|
|
18. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2017 |
|
Guziuk M., Siedlecka A. Park Krajobrazowy Podlaski Przełom Bugu jako destynacjagospodarstw domowych
Autor | Marta Guziuk, Agnieszka Siedlecka |
Tytuł | Park Krajobrazowy Podlaski Przełom Bugu jako destynacjagospodarstw domowych |
Title | The Landscape Park the Bug River Gorge of Podlasie as a destinationfor households |
Słowa kluczowe | gospodarstwo domowe, czas wolny, turystyka, krajobraz |
Key words | household, free time, tourism, landscape |
Abstrakt | Wśród wielu funkcji jakie pełnią gospodarstwa domowe, można wymienić międzyinnymi funkcję mającą na celu zagospodarowanie czasu wolnego poszczególnych jegoczłonków. Metoda i narzędzia pozwalające na realizację tej funkcji oraz sam fakt ilości czasuwolnego wpływają na jakość życia. W dużej mierze możliwości zagospodarowania czasuwolnego zależą od poziomu osiąganych dochodów w gospodarstwie, jego sytuacji ekonomicznej.Obszar Parku Krajobrazowego Podlaski Przełom Bugu to jeden z celów podróżyna tereny wschodniej Polski. Celem artykułu jest określenie głównych czynników determinującychpodejmowanie aktywności turystycznej oraz ocena czynników wpływających, zdaniemrespondentów, na atrakcyjność turystyczną tego parku. Postawiono hipotezę, iż w opiniiusługobiorców najważniejszym czynnikiem jest położenie w pobliżu stadniny koni w JanowiePodlaskim. Dla realizacji celu i weryfikacji postawionej hipotezy przeprowadzone zostały badaniaankietowe na grupie 103 kierowników gospodarstw domowych korzystających z usługturystycznych na tym terenie w okresie kwiecień–czerwiec 2017 roku. |
Abstract | Among many functions of households there can be indicated the function aimed at managementof free time of their members. The method and the tools that allow for this function and thefact that they have a certain amount of free time affect the quality of life. The options of spendingfree time are highly dependent on the level of household’s income, its economic situation. One of thedestinations of trips to the Eastern Poland is the virgin area of the Landscape Park the Bug River Gorgeof Podlasie. The aim of the paper is to identify the main determinants of tourist activity and the factorsinfluencing the tourist attractiveness of the Landscape Park the Bug River Gorge of Podlasie onthe basis of respondents’ opinions. There was made a hypothesis that in the opinion of customers themost important factor is the location in the vicinity of the Horse Stud in Janów Podlaski. To accomplishsuch a goal and verify the hypothesis, the survey was conducted on a group of 103 household managersusing tourist services in this area in the period from April to June 2017. |
Cytowanie | Guziuk M., Siedlecka A. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2017_n7_s99.pdf |
|
|
19. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2017 |
|
Sammel A. Zagrody edukacyjne jako miejsce kształcenia osób dorosłych
Autor | Anna Sammel |
Tytuł | Zagrody edukacyjne jako miejsce kształcenia osób dorosłych |
Title | The educational farms as place of education of adults |
Słowa kluczowe | zagroda edukacyjna, turystyka edukacyjna, edukacja dorosłych |
Key words | educational farm, educational tourism, adult education |
Abstrakt | Zwiększająca się w wyniku przemian cywilizacyjnych ilość czasu wolnego stawiaprzed współczesnym człowiekiem zadanie jego odpowiedniego wykorzystania. Czas tenspełnia jednocześnie wiele funkcji i formy jego spędzania są zróżnicowane. Podróże i czasowypobyt poza miejscem stałego zamieszkania mogą być dla wielu osób wartościową formą jegowykorzystania i zaspokajania różnorodnych potrzeb – w tym również tych związanych z edukacją.Turystyka edukacyjna oferowana przez właścicieli zagród edukacyjnych to ważne ogniwosystemu dydaktyczno-wychowawczego i element kształcenia ustawicznego. Z tego też względucelem publikacji była próba weryfikacji ofert zagród edukacyjnych w aspekcie roli, jaką mogąspełniać w procesie kształcenia osób dorosłych. Podstawę opracowania stanowiła analiza treścizawartych w materiałach źródłowych dostępnych na stronie www.zagroda-edukacyjna.pl.Stwierdzono, że oferta gospodarstw realizuje postulat kształcenia ustawicznego osób dorosłych,które chcą poszerzyć, zaktualizować lub uzupełnić swoją wiedzę oraz umiejętności. |
Abstract | The growing of free time in result of alternatively civilization amount places before contemporaryhuman task his suitable the utilization. This time satisfy many functions simultaneously anddiverse spending of his forms. The trips and temporary accommodation outside place of permanentresidence to be perhaps valuable form of his utilization for many persons – including these connectedwith education. The educational tourism offered by owners of educational farms this important link ofdidactics-educational system. With this reason the aim of this paper was the analysis offers of educationalfarms in aspect of role what can fulfil in educations process of adults. The basis of study was theanalysis of source materials accessible on side www.zagroda-edukacyjna.pl. Affirmed, that the offer offarms realizes the postulate of constant education of adults, which want to broaden, to update or toreplenish knowledge as well as know-how. |
Cytowanie | Sammel A. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2017_n7_s81.pdf |
|
|
20. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2016 |
|
Jałowiecka E., Jałowiecki P., Wołąkiewicz M. Zmiany konsumpcji papierosów w ujęciu terytorialnym, w latach 1999-2012
Autor | Ewa Jałowiecka, Piotr Jałowiecki, Marta Wołąkiewicz |
Tytuł | Zmiany konsumpcji papierosów w ujęciu terytorialnym, w latach 1999-2012 |
Title | Changes in cigarette consumption in territorial approach, in the years 1999-2012 |
Słowa kluczowe | konsumpcja papierosów, zmiany konsumpcji, ujęcie terytorialne |
Key words | cigarettes consumption, consumption changes, territorial perspective |
Abstrakt | W pracy przedstawiono zmiany konsumpcji papierosów w Polsce w ujęciu terytorialnym opracowane w oparciu o wyniki badań Budżetów Gospodarstw Domowych (BGD) prowadzonych przez GUS oraz zmiany zachodzące w latach 1999-2012 w ujęciu terytorialnym. Dokonano również klasyfikacji województw pod względem tempa zmian konsumpcji papierosów w badanym okresie. Uzyskane wyniki porównano z danymi nt. udziału papierosów pochodzących z nielegalnych źródeł wskazując, że jego wyższy poziom najprawdopodobniej nie jest przyczyną zaniżania przez respondentów wydatków na papierosy w ankietach podczas badań BGD. Porównano również względny poziom konsumpcji papierosów z udziałem w rynku papierosów z "szarej strefy". |
Abstract | The paper presents the results of studies on cigarettes consumption in Poland, based on the results of the Household Budget Survey (BGD) conducted by GUS and the changes taking place in the period 1999-2012 in territorial perspective. There has also been done classification of provinces in terms of the pace of change in cigarettes consumption in the period considered. The results were compared with participation of cigarettes from illegal sources data, indicating that its higher level is probably not the cause of underreporting by respondents spending on cigarettes in polls during the survey BGD. We also compared the relative level of consumption of cigarettes with a market share of cigarettes from the "gray zone". |
Cytowanie | Jałowiecka E., Jałowiecki P., Wołąkiewicz M. (2016) Zmiany konsumpcji papierosów w ujęciu terytorialnym, w latach 1999-2012.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 16(31), z. 1: 107-117 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2016_T16(31)_n1_s107.pdf |
|
|