1. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Maj-Waśniowska K., Stabryła-Chudzio K. Wpływ wydatków budżetowych na zmniejszanie ubóstwa w Polsce
Autor | Katarzyna Maj-Waśniowska, Katarzyna Stabryła-Chudzio |
Tytuł | Wpływ wydatków budżetowych na zmniejszanie ubóstwa w Polsce |
Title | IMPACT OF PUBLIC EXPENDITURE ON REDUCING POVERTY IN POLAND |
Słowa kluczowe | polityka finansowa państwa, ubóstwo, wykluczenie społeczne, pomoc społeczna. |
Key words | state financial policy, poverty, social exclusion, social assistance. |
Abstrakt | Problem ubóstwa i wykluczenia społecznego stał się niezwykle ważny w następstwie kryzysu finansowego i gospodarczego z 2008 roku. Opracowanie koncentruje się na ocenie wdrażanych instytucjonalno-prawnych form pomocy w Polsce. Głównym celem opracowania jest identyfikacja rodzajów wydatków budżetowych związanych z analizowanym zagadnieniem i zbadanie zależności pomiędzy wydatkami z budżetu państwa na realizację zadań związanych z pomocą społeczną a zasięgiem ubóstwa w Polsce. W rezultacie przeprowadzonych badań z wykorzystaniem analizy statystycznej stwierdzono, że wzrost wydatków publicznych wpływa na poziom ubóstwa w Polsce zmniejszając jego zasięg. W ramach wniosków płynących z badań odnotowano, że liniowe zależności między wydatkami z budżetu państwa w działach dotyczących pomocy społecznej i rodziny a dwoma zmiennymi zależnymi będącymi wskaźnikami ubóstwa (skrajnego i relatywnego) są statystycznie istotne i są to zależności silne bądź umiarkowane. |
Abstract | The problem of poverty and social exclusion has become extremely important in the wake of the financial and economic crisis of 2008. The study assesses the institutional and legal forms of social assistance that were implemented in Poland. The main objective of the study is to examine the dependence between state budget expenditures for the implementation of social assistance and the extent of poverty in Poland. As a result of the conducted research using statistical analysis, it was found that an increase in public expenditure influences the level of poverty in Poland, reducing its range. As part of the conclusions drawn from the research, it was noted that linear dependencies between expenditures from the state budget in the spheres of social and family policy, and two dependent variables that are indicators of poverty (extreme and relative), are statistically significant and have strong or moderate dependence. |
Cytowanie | Maj-Waśniowska K., Stabryła-Chudzio K. (2020) Wpływ wydatków budżetowych na zmniejszanie ubóstwa w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 23(72): 95-112 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n72_s95.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Koleśnik J. Strategiczne wyzwania w zakresie pomiaru i zarządzania ryzykiem utraty reputacji w bankach
Autor | Jan Koleśnik |
Tytuł | Strategiczne wyzwania w zakresie pomiaru i zarządzania ryzykiem utraty reputacji w bankach |
Title | STRATEGIC CHALLENGES IN MEASURING AND MANAGING REPUTATIONAL RISK IN BANKS |
Słowa kluczowe | banki, ryzyko utraty reputacji, ryzyko operacyjne |
Key words | banks, reputational risk, operational risk. |
Abstrakt | Celem artykułu jest przegląd i analiza regulacji nadzorczych oraz dotychczasowych badań w zakresie zarządzania ryzykiem utraty reputacji we współczesnym systemie bankowym ze szczególnym uwzględnieniem metod identyfikacji i pomiaru tego rodzaju ryzyka oraz instrumentów stosowanych w celu jego ograniczania. Zdaniem autora ryzyko utraty reputacji należy definiować jako oddzielny rodzaj ryzyka, jednak ze względu na jego specyficzną naturę nie powinien być on zarządzany odrębnie, ale w sposób zintegrowany z podstawowymi rodzajami ryzyka. Strategicznym postulatem dotyczącym mechanizmów redukcji ryzyka utraty reputacji w systemie bankowym jest zaś ograniczenie ryzyka upadłości dużych, wzajemnie powiązanych ze sobą instytucji poprzez zmniejszenie ich rozmiarów oraz ograniczenie wzajemnych połączeń, a także usprawnienie zarządzania procesem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków. |
Abstract | The purpose of the article is to review and analyse supervisory regulations and existing research in the area of reputational risk management in the modern banking system, with particular emphasis on methods for identifying and measuring this type of risk and instruments used to mitigate it. According to the author, reputational risk should be defined as a separate type of risk. However, due to its specific nature, it should not be managed separately, but together with the basic types of risk. The strategic postulate regarding mechanisms to mitigate reputational risk in the banking system is to limit the risk of bankruptcy of large, interrelated institutions by reducing their size and limiting interconnections, as well as improving the management of the efficient resolution of banks. |
Cytowanie | Koleśnik J. (2020) Strategiczne wyzwania w zakresie pomiaru i zarządzania ryzykiem utraty reputacji w bankach.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 23(72): 45-56 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n72_s45.pdf |
|
|
3. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Kujawski L., Liszewska M., Penczar M. THE IMPACT OF FUNDING STRUCTURE ON EU BANKING SECTOR STABILITY
Autor | Lech Kujawski, Monika Liszewska, Marta Penczar |
Tytuł | THE IMPACT OF FUNDING STRUCTURE ON EU BANKING SECTOR STABILITY |
Title | The impact of funding structure on EU banking sector stability |
Słowa kluczowe | banking sector stability, banking funding model, funding structure |
Key words | banking sector stability, banking funding model, funding structure |
Abstrakt | In our paper, we analyse the impact of funding structure on banking sector stability in EU countries. Our findings show that after the global financial crisis (GFC) there are four main funding models in the EU banking sectors. We document that funding structure is an important factor influencing the banking sector stability. We report that there are also some other banking business model characteristics as well as macroeconomic indicators which have impact on banking sector risk. |
Abstract | In our article, we analyze the impact of the funding structure on the banking sector stability in EU countries. Our findings show that after the GFC, there are four main funding models in EU banking sectors. We document that the funding structure is an important factor determining the stability of the banking sector. We point out that there are other features of the banking business model as well as macroeconomic indicators that influence the banking sectors risk. |
Cytowanie | Kujawski L., Liszewska M., Penczar M. (2020) THE IMPACT OF FUNDING STRUCTURE ON EU BANKING SECTOR STABILITY.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 24(73): 143-154 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n73_s143.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Nocoń A., Pyka I. Polityka makroostrożnościowa w Unii Europejskiej wobec instytucji ważnych systemowo
Autor | Aleksandra Nocoń, Irena Pyka |
Tytuł | Polityka makroostrożnościowa w Unii Europejskiej wobec instytucji ważnych systemowo |
Title | MACROPRUDENTIAL POLICY IN THE EUROPEAN UNION AGAINST SYSTEMICALLY IMPORTANT FINANCIAL INSTITUTIONS |
Słowa kluczowe | polityka makroostrożnościowa, instytucje ważne systemowo, bufory kapitałowe, MREL, TLAC |
Key words | macroprudential policy, systemically important financial institutions, capital buffers, MREL, TLAC |
Abstrakt | Polityka makroostrożnościowa wprowadzona regulacjami bazylejskimi po globalnym kryzysie finansowym ma charakter prewencyjny, chociaż obejmuje swym zakresem szereg rozwiązań instytucjonalnych i instrumentalnych, służących zapobieganiu materializacji ryzyka systemowego. Analiza tych rozwiązań została powiązana w opracowaniu z ich ukierunkowaniem na finansowe instytucje ważne systemowo (SIFIs), działające w Unii Europejskiej. Wskazuje się w nim, że wprowadzone do polityki makroostrożnościowej rozwiązania instytucjonalne i instrumentalne zwiększają znacznie dyscyplinę regulacyjną w systemie finansowym współczesnej gospodarki, nie zawsze natomiast są przejrzyste, a ich skuteczność ograniczona, z uwagi na właściwości ryzyka systemowego. Rozproszenie regulacyjne obserwuje sie również w Unii Europejskiej w odniesieniu do finansowych instytucji ważnych systemowo. Wzmacnia ono argumenty na rzecz tezy o niskiej skuteczności polityki makroostrożnościowej w dyscyplinowaniu stabilizującej roli SIFIs w systemie finansowym gospodarki globalnej. |
Abstract | The macroprudential policy implemented due to the Basel regulations after the global financial crisis has a preventive nature, although it covers a number of institutional and instrumental solutions aimed at preventing the materialisation of systemic risk. The analysis of these solutions has been linked in the article with their orientation on financial systemically important institutions (SIFIs), operating in the European Union. It is indicated that institutional and instrumental solutions, implemented through the macroprudential policy, significantly increase regulatory discipline in the financial system of the modern economy; however they are not always transparent and their effectiveness is limited, due to the nature of systemic risk. Regulatory dispersion in the European Union is also observed in relation to systemically important financial institutions. It strengthens the arguments in favor of the idea that macroprudential policy has low effectiveness in disciplining the stabilizing role of SIFIs in the financial system of the global economy. |
Cytowanie | Nocoń A., Pyka I. (2020) Polityka makroostrożnościowa w Unii Europejskiej wobec instytucji ważnych systemowo.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 24(73): 189-204 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n73_s189.pdf |
|
|
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Ancyparowicz G. Programy Interwencyjne w Polityce Pieniężnej Eurosystemu
Autor | Grażyna Ancyparowicz |
Tytuł | Programy Interwencyjne w Polityce Pieniężnej Eurosystemu |
Title | INTERVENTION PROGRAMS IN THE MONETARY POLICY OF THE EUROSYSTEM |
Słowa kluczowe | bank centralny, luzowanie ilościowe, duży program skupu aktywów. |
Key words | central bank, quantitative easing, large scale asset purchase programs. |
Abstrakt | Niniejszy artykuł przedstawia uwarunkowania prawne i przesłanki tzw. luzowania ilościowego (quantitative easing, QE) w polityce pieniężnej Eurosystemu. Omówiono główne programy interwencyjnych zakupów dłużnych papierów wartościowych, wzmiankując związane z tymi programami ryzyka dla stabilności systemu finansowego, które mogą zmaterializować się w dalszej perspektywie. Podkreślono potrzebę stałego monitorowania niestandardowych instrumentów finansowych stosowanych w krajach Eurolandu, tak aby polskie centralne instytucje finansowe rozporządzały pełnym instrumentarium przeciwdziałania niekorzystnym zjawiskom w sferze krajowych finansów i gospodarki, które mogłyby zaistnieć i u nas w sytuacji kryzysowej o globalnym zasięgu. W badaniu zastosowano metodę analizy dokumentów Europejskiego Banku Centralnego (EBC) oraz wewnętrznych materiałów NBP dotyczących niestandardowych instrumentów polityki pieniężnej. |
Abstract | This article presents the underlying legal and economic bases of so-called quantitative easing (QE) in the monetary policy of the Eurosystem. Large asset purchase programs and other intervention purchases of securities are discussed, and the risks of such policies for the long-term stability of the financial system are also addressed. It is noted that the non-standard financial instruments which are used in the Eurozone require close monitoring by Polish government financial institutions. This would help Poland access the full range of financial instruments that could be used to neutralize any unfavorable developments in the national financial sector and in the Polish economy which might occur in a global economic crisis. The research is based on analysis of European Central Bank documents and analytical studies of the Polish National Bank concerning non-standard instruments of financial policy. |
Cytowanie | Ancyparowicz G. (2019) Programy Interwencyjne w Polityce Pieniężnej Eurosystemu .Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 22(71): 7-17 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n71_s7.pdf |
|
|
6. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2019 |
|
Zielińska K. Unknown Future of the Banking Union’s Third Pillar
Autor | Klaudia Zielińska |
Tytuł | Unknown Future of the Banking Union’s Third Pillar |
Title | Unknown Future of the Banking Union’s Third Pillar |
Słowa kluczowe | banking union, deposit guarantee schemes, European Deposit Insurance Scheme |
Key words | banking union, deposit guarantee schemes, European Deposit Insurance Scheme |
Abstrakt | The aim of the article is to evaluate the process of building the third pillar of the banking union. The analysis of the problem required both subject literature studies and descriptive statistics. Time scope of the analysis covers the years 2012 until 2017. The relevant data used came from the European Central Bank and the European Banking Authority. The results of the study suggest that the creation of a European Deposit Guarantee Scheme is inevitable for further financial integration in the Eurozone but more detailed conditions need to be added to its implementation plan in order to have the scheme established. This stems from both the bad financial standing of some of the euro area banks and their dependency on the sovereign debt of their home and host countries. Studies also indicate low operational readiness of the national schemes, so a transition from re-insurance onto co-insurance phase will require increased efforts of both the Member States and the banks themselves. |
Abstract | The aim of the article is to evaluate the process of building the third pillar of the banking union. The analysis of the problem required both subject literature studies and descriptive statistics. Time scope of the analysis covers the years 2012 until 2017. The relevant data used came from the European Central Bank and the European Banking Authority. The results of the study suggest that the creation of a European Deposit Guarantee Scheme is inevitable for further financial integration in the Eurozone but more detailed conditions need to be added to its implementation plan in order to have the scheme established. This stems from both the bad financial standing of some of the euro area banks and their dependency on the sovereign debt of their home and host countries. Studies also indicate low operational readiness of the national schemes, so a transition from re-insurance onto co-insurance phase will require increased efforts of both the Member States and the banks themselves. |
Cytowanie | Zielińska K. (2019) Unknown Future of the Banking Union’s Third Pillar .Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 19(34), z. 1: 172-179 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2019_T19(34)_n1_s172.pdf |
|
|