1. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2022 |
|
Cyburt A. Samodzielność finansowa małych gmin województwa lubelskiego i jej znaczenie dla ich stabilności finansowej
Autor | Agnieszka Cyburt |
Tytuł | Samodzielność finansowa małych gmin województwa lubelskiego i jej znaczenie dla ich stabilności finansowej |
Title | FINANCIAL INDEPENDENCE OF SMALL COMMUNES IN POLAND’S LUBELSKIE VOIVODESHIP: IMPORTANCE FOR FINANCIAL STABILITY |
Słowa kluczowe | samodzielność finansowa, stabilność finansowa, analiza wskaźnikowa, jednostka samorządu terytorialnego |
Key words | financial independence, financial stability, ratio analysis, local government unit |
Abstrakt | Celem opracowania było ustalenie poziomu samodzielności finansowej 81 małych gmin województwa lubelskiego (do 5 tys. mieszkańców) oraz ocena jej znaczenia dla stabilności finansowej tych jednostek. Zastosowano następujące metody: analizę piśmiennictwa, analizę wskaźnikową oraz sondaż diagnostyczny. Do analizy przyjęto dane finansowe z lat 2017-2021. W badaniu ankietowym przeprowadzonym wśród zarządzających małymi gminami wzięło udział 69 wójtów. Ustalono, że w opinii włodarzy potencjał dochodowy i samodzielność finansowa stanowią ważny czynnik wpływający na stabilność finansową małych gmin, a ich niski poziom stanowi zagrożenie dla wspomnianej stabilności. Wykorzystano trzy wskaźniki służące ocenie samodzielności finansowej. Z przeprowadzonych analiz wynika, że małe gminy charakteryzował niski poziom samodzielności dochodowej i duże uzależnienie od dochodów transferowych przekazywanych z budżetu państwa, co widoczne jest w osiągniętej wartości wskaźnika samodzielności wydatkowej. |
Abstract | The aim of the study was to determine the level of financial independence of 81 small communes of Poland’s Lubelskie Voivodship (up to 5,000 inhabitants per commune) and to assess its significance for their financial stability. The following methods were used: literature analysis, ratio analysis and diagnostic survey. Financial data from 2017-2021 was adopted for the analysis. 69 heads of communes participated in the conducted survey. It was established that in the opinionof these leaders, income potential and financial independence are important factors affecting the financial stability of small communes, and their low level poses a threat to this stability. Three ratios were used to assess financial independence. The analyses showed that small communes were characterized by a low level of income independence and a high dependence on revenues transferred from the state budget, which is evident in the value of the expenditure independenceratio achieved. |
Cytowanie | Cyburt A. (2022) Samodzielność finansowa małych gmin województwa lubelskiego i jej znaczenie dla ich stabilności finansowej.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 5-17 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s5.pdf |
|
|
2. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2021 |
|
Smolińska K. The functioning of the local group of actions “Brama Lubuska”in thre opinion of residents of member communes
Autor | Kinga Smolińska |
Tytuł | The functioning of the local group of actions “Brama Lubuska”in thre opinion of residents of member communes |
Title | |
Słowa kluczowe | Local Action Group, local development, Leader, rural areas, counties |
Key words | |
Abstrakt | The aim of the article is to present the level of knowledge about the Leaderprogramme and the Local Action Group among the inhabitants of the LAG “Brama Lubuska” areaconsisting of 14 member communes. The study was carried out by means of a questionnairesurvey on a sample of 200 inhabitants of communes comprising the LAG “Brama Lubuska” in2015 and 2020. Most of the inhabitants have heard about the Leader programme and the LocalAction Group. In addition, respondents are positive about the group’s initiative and activities.It is possible to notice an increase in satisfaction with the quality of advice provided at theLAG headquarters. The inhabitants are beginning to notice the undertakings carried out underthe Leader initiative in the area of member communes. As the main source of information onthe LAG and Leader, the respondents indicate the media, leaflets and information received incommune offices. |
Abstract | |
Cytowanie | Smolińska K. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2021_n15_s105.pdf |
|
|
3. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Milewska A. ENTITIES PERFORMING SELF-GOVERNMENT PUBLIC TASKS - SPECIFICITY OF ACTING AND FUNDING
Autor | Anna Milewska |
Tytuł | ENTITIES PERFORMING SELF-GOVERNMENT PUBLIC TASKS - SPECIFICITY OF ACTING AND FUNDING |
Title | Podmioty wykonujące samorządowe zadania publiczne – specyfika działania i finansowania |
Słowa kluczowe | local government, public tasks, municipal companies, finance. |
Key words | samorząd, zadania publiczne, spółki komunalne, finanse. |
Abstrakt | The goal of this article was to identify and characterize entities that participate in the process of performing public tasks. It contains their types and method of financial and/or organizational relationship with the budget of the municipal self-government. The article uses the methods of analysis and literature review as well as inductive and deductive reasoning. Institutional documents of a normative nature regarding the principles of self-government functions and literature on public (local) finances were used for the conducted research. The results show that functionally, the relationships between municipal companies and a commune budget can lead to disruptions in the assessment of the state of indebtedness of a local government entity. Following the experience of Great Britain, it can be concluded that one of the rational possibilities for carrying out projects is through a Public-Private Partnership. However, this solution can also bring financial dangers. Incorrectly dividing risks may lead to postponements of project performance or an excessive financial burden on the local government. It should also be noted that the private capital involvement formula (PPP contracts) can be used when there are economic benefits in the implementation of a specific public project, the scale of which may be of interest to the owners of capital. A significant number of public projects that are carried out by municipalities, especially in smaller (rural) entities, are in short supply and, in principle, do not give such an opportunity. |
Abstract | Celem artykułu było wskazanie i scharakteryzowanie podmiotów, które uczestniczą w procesie wykonywania zadań publicznych. Zamieszczono w nim ich typy i sposób finansowego lub/i organizacyjnego powiazania z budżetem samorządu gminnego. W artykule wykorzystano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa oraz wnioskowania indukcyjnego i dedukcyjnego. Do prowadzonych badań wykorzystano dokumenty instytucjonalne o charakterze normatywnym dotyczące zasad funkcjonowania samorządu oraz literaturę przedmiotu z zakresu finansów publicznych (lokalnych). Po dokonaniu badań dowiedziono, że funkcjonalnie spółek komunalnych i ich rozliczenia z budżetem gminy może prowadzić do zakłóceń w dokonaniu oceny stanu zadłużenia podmiotu samorządowego. Podążając za doświadczeniem Wielkiej Brytanii uznać można, że jedną z racjonalnych możliwości realizacji zadań jest zawieranie umów w ramach Parnterstwa Publiczno-Prywatnego. Jednakże i to rozwiązanie może nieść ze sobą niebezpieczeństwa finansowe. Nieprawidłowy podział ryzyk, może doprowadzić do przesunięcia wykonania zadania w czasie lub zbyt dużego obciążenia finansowego samorządu. Ponadto formuła angażowania kapitału prywatnego w ramach PPP może być zastosowana w sytuacji, gdy przy realizacji określonego zadania publicznego pojawiają się korzyści ekonomiczne, których skala może zainteresować właścicieli kapitału. Znaczna część zadań publicznych realizowana przez gminy, szczególnie w mniejszych ośrodkach (wiejskich) jest deficytowa i co do zasady, nie daje takiej szansy |
Cytowanie | Milewska A. (2020) ENTITIES PERFORMING SELF-GOVERNMENT PUBLIC TASKS - SPECIFICITY OF ACTING AND FUNDING.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 23(72): 146-155 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n72_s146.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Błażejowska M. Social entrepreneurship in rural areas as illustrated by social cooperatives in Poland’s Masovian Voivodeship
Autor | Małgorzata Błażejowska |
Tytuł | Social entrepreneurship in rural areas as illustrated by social cooperatives in Poland’s Masovian Voivodeship |
Title | Funkcjonowanie przedsiębiorczości społecznej na obszarach wiejskich na przykładzie spółdzielni socjalnych województwa mazowieckiego |
Słowa kluczowe | social cooperatives, rural areas, Masovian Voivodeship |
Key words | spółdzielnie socjalne, obszary wiejskie, woj. Mazowieckie |
Abstrakt | This paper aims to present the social cooperative movement in Poland’s rural areas as illustrated by social cooperatives operating in rural communes of the Masovian Voivodeship. Of the 32 units operating at least since 2014, only 10 have remained on the market. Based on the National Court Register data, the study examined activity profiles, employment levels, activity periods, founding entities and financial situations by using the method of indicators of dynamics and return on sales (ROS). Cooperatives were selected with regard to the legal nature of their founders in order to indicate any differences. The cooperatives established by legal persons had a stable financial situation in the case of 80% of the analysed entities. All of them recorded an increase in revenues in comparison to the year before and 80% of them reported a profit and a positive ROS. 80% of the entities established by natural persons generated a loss from conducted activities and a negative ROS in the last three years of conducted activities. The research results showed that the greatest chances for development were found in cooperatives that were established by legal persons and which rendered services of general interest. |
Abstract | Celem artykułu jest przedstawienie przedsiębiorczości społecznej na obszarach wiejskich na przykładzie spółdzielni socjalnych mających siedzibę w gminach wiejskich woj. mazowieckiego. Ustalono, że spośród 32 jednostek funkcjonujących co najmniej od 2014 roku, na rynku utrzymało się tylko 10. Na podstawie danych z KRS zbadano profil działalności, poziom zatrudnienia, okres prowadzenia działalności, podmioty założycielskie oraz sytuację finansową przy wykorzystaniu metody indeksów dynamiki oraz wskaźnika rentowności sprzedaży (ROS). Wyodrębniono spółdzielnie pod względem podmiotowości prawnej założycieli, celem wskazania różnic. Wśród podmiotów założonych przez osoby prawne występuje stabilna sytuacja finansowa dla 80% analizowanych jednostek. We wszystkich z nich nastąpił wzrost przychodów w porównaniu do roku ubiegłego a 80% z nich odnotowała zysk oraz dodatni ROS. Spośród spółdzielni założonych przez osoby fizyczne 80% wykazało stratę z prowadzonej działalności oraz ujemny ROS w trzech ostatnich latach prowadzonej działalności. Wyniki badań wykazały, że największe szanse na rozwój mają spółdzielnie socjalne założone przez osoby prawne i świadczące usługi użyteczności publicznej. |
Cytowanie | Błażejowska M. (2020) Social entrepreneurship in rural areas as illustrated by social cooperatives in Poland’s Masovian Voivodeship .Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 24(73): 20-30 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n73_s20.pdf |
|
|
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Cyburt A., Gałecka A. Rola nadwyżki operacyjnej w budowaniu stabilności finansowej i potencjału inwestycyjnego jednostek samorządu terytorialnego
Autor | Agnieszka Cyburt, Agnieszka Gałecka |
Tytuł | Rola nadwyżki operacyjnej w budowaniu stabilności finansowej i potencjału inwestycyjnego jednostek samorządu terytorialnego |
Title | THE ROLE OF THE OPERATING SURPLUS IN BUILDING THE FINANCIAL STABILITY AND INVESTMENT POTENTIAL OF LOCAL GOVERNMENT UNITS |
Słowa kluczowe | stabilność finansowa, potencjał finansowy, potencjał inwestycyjny, nadwyżka operacyjna |
Key words | financial stability, financial potential, investment potential, operating surplus. |
Abstrakt | Niniejsze opracowanie ma na celu ocenę poziomu nadwyżki operacyjnej jako wskaźnika determinującego stabilność finansową samorządów lokalnych oraz poznanie kwoty wydatków inwestycyjnych świadczących o potencjale inwestycyjnym jednostki. Zastosowano następujące metody: analizę piśmiennictwa, analizę wskaźników budżetowych (dochody i wydatki bieżące, wydatki majątkowe, wynik operacyjny) oraz metody statystyki opisowej. Do analizy przyjęto dane finansowe wszystkich typów jednostek samorządu terytorialnego w Polsce, a więc 16 województw, 314 powiatów i 2478 gmin za lata 2015-2017. Przeprowadzona analiza pozwoliła na częściowo pozytywne zweryfikowanie hipotezy zgodnie, z którą wynik operacyjny determinuje zarówno stabilność finansową jak i wyznacza poziom potencjału inwestycyjnego JST. |
Abstract | This article aims to assess the level of operating surplus as an indicator determining the financial stability of local governments, and to show the amount of financial expenses that prove the investment potential of the government entity. The following methods were used: literature analysis, analysis of budget indicators (income and current expenses, financial expenditure, operating result) and methods of descriptive statistics. The analysis adopted financial data of all types of local government units in Poland: 16 voivodships, 314 poviats and 2478 communes for the years 2014-2017. The conducted analysis allowed for a positive verification of the hypothesis, according to which the operating surplus determines both the level of financial stability and the level of local government units’ investment potential. |
Cytowanie | Cyburt A., Gałecka A. (2020) Rola nadwyżki operacyjnej w budowaniu stabilności finansowej i potencjału inwestycyjnego jednostek samorządu terytorialnego .Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 23(72): 17-32 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n72_s17.pdf |
|
|
6. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Szydłowski C. AUDIT OF INCOME FROM LOCAL FEES IN SELECTED COMMUNES OF THE POMERANIAN PROVINCE IN POLAND
Autor | Cezary Szydłowski |
Tytuł | AUDIT OF INCOME FROM LOCAL FEES IN SELECTED COMMUNES OF THE POMERANIAN PROVINCE IN POLAND |
Title | Audyt dochodów z tytułu opłaty miejscowej w wybranych gminach województwa pomorskiego w Polsce |
Słowa kluczowe | audit, budget revenues, local tax, climate fee, public sector, local government. |
Key words | audyt, dochody budżetowe, opłata miejscowa, opłata klimatyczna, sektor publiczny, samorząd terytorialny. |
Abstrakt | The article presents the importance of auditing the assessment of a commune's budget revenues for tourist fees (local fee or spa fee) as a tool enabling its increase by the commune authorized to impose it. The purpose of this article is to present on the basis of selected coastal municipalities of the Pomeranian Voivodeship in Poland, the role and significance of the audit of the assessment of income to the municipal budget in terms of local and spa fees. The article uses case study, analytical method, inference method and document examination method as the research methodology. The source materials for the analysis were documents made available on the pages of the Public Information Bulletin by the assessed local government units from the Pomeranian Voivodeship (reports on the implementation of the budget and Rb-27s reports containing information on revenue for the year). The local and spa fees constitute a small share in the total income of the budgets of the surveyed municipalities. The key factor improving the revenues of municipalities from local and spa fees is the improvement of their collection system. The risk of inefficient collection of fees by those who collect them from tourists is a threat to effective collection of the fees. Therefore, individual communes should improve the supervision system and control of toll collection by hotel service providers. |
Abstract | Artykuł przedstawia znaczenie audytu oceny dochodów do budżetu gminy z tytułu opłat turystycznych (opłaty miejscowej lub opłaty uzdrowiskowej) jako narzędzia umożliwiającego zwiększanie jego poboru przez gminę uprawnioną do jej nakładania. Głównym celem artykułu było ustalenie jaki poziom dochodów budżetowych nadmorskich gmin województwa pomorskiego w Polsce stanowią wpływy z opłaty miejscowej i uzdrowiskowej. W artykule jako metodę badawczą wykorzystano studium przypadku, metodę analityczną, metodę wnioskowania oraz metodę badania dokumentów. Ocenie poddano wybrane nadmorskie samorządy miejskie oraz wiejskie województwa pomorskiego w Polsce. Materiał źródłowy do analizy stanowiły sprawozdania z realizacji budżetu oraz sprawozdania Rb-27s zawierające informacje o dochodach za dany rok. Przeprowadzone badania uwidoczniły, że dochody z opłaty miejscowej i uzdrowiskowej stanowią niewielki udział w budżecie poszczególnych gmin. Kluczowym czynnikiem wpływającym na poprawę dochodów gmin z tytułu opłat miejscowych i uzdrowiskowych jest usprawnienie systemu ich poboru. |
Cytowanie | Szydłowski C. (2020) AUDIT OF INCOME FROM LOCAL FEES IN SELECTED COMMUNES OF THE POMERANIAN PROVINCE IN POLAND.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 23(72): 208-221 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n72_s208.pdf |
|
|
7. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Cyburt A., Gałecka A. Metoda wskaźnikowa w ocenie płynności finansowej jednostek samorządu terytorialnego na przykładzie gmin województwa lubelskiego
Autor | Agnieszka Cyburt, Agnieszka Gałecka |
Tytuł | Metoda wskaźnikowa w ocenie płynności finansowej jednostek samorządu terytorialnego na przykładzie gmin województwa lubelskiego |
Title | INDEX METHOD IN ESTIMATION OF LOCAL GOVERNMENT UNITS’ FINANCIAL LIQUIDITY ON THE EXAMPLE OF COMMUNES IN LUBELSKIE PROVINCE |
Słowa kluczowe | gmina, analiza wskaźnikowa, płynność finansowa |
Key words | commune, ratio analysis, financial liquidity |
Abstrakt | Celem opracowania było zwrócenie uwagi na zastosowanie metody wskaźnikowej w ocenie płynności finansowej jednostek samorządu terytorialnego na przykładzie gmin województwa lubelskiego. W artykule podkreślono potrzebę i metody dokonywania analizy płynności finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego. Do oceny poziomu płynności finansowej JST wykorzystano wskaźniki płynności podstawowej (CR), szybkiej (QR), w ujęciu kasowym i w ujęciu memoriałowym. Badaniami objęto gminy województwa lubelskiego. Okres badań obejmował lata 2012-2016. Na podstawie przeprowadzonych analiz stwierdzono, iż gminy województwa lubelskiego w badanym okresie posiadały wystarczające środki na pokrycie niezbędnych wydatków i rozchodów zarówno na koniec, jak i trakcie roku budżetowego. |
Abstract | The aim of the study was to draw attention to the use of the index method in estimation of the local government units’ financial liquidity on the example of communes in lubelskie Province. The article underlines the need and methods for analyzing financial liquidity in local government units. To assess the level of financial liquidity of local government units, basic (CR), quick liquidity (QR) ratios were used, on a cash basis and on an accruals basis. The research covered the communes of the lubelskie province. The research period covered the years 2012-2016. Based on the analyzes carried out, it was found that the community of the lubelskie Province in the audited period had sufficient funds to cover the necessary expenditure and outlays at the end as well as during the budget year. |
Cytowanie | Cyburt A., Gałecka A. (2019) Metoda wskaźnikowa w ocenie płynności finansowej jednostek samorządu terytorialnego na przykładzie gmin województwa lubelskiego.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 21(70): 33-41 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n70_s33.pdf |
|
|
8. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2019 |
|
Niedziółka A. Ekonomiczno-społeczne uwarunkowania rozwoju usług turystycznychna obszarach wiejskich w wybranych gminach powiatu krakowskiego
Autor | Arkadiusz Niedziółka |
Tytuł | Ekonomiczno-społeczne uwarunkowania rozwoju usług turystycznychna obszarach wiejskich w wybranych gminach powiatu krakowskiego |
Title | Economic and social determinants for the development of tourist services in rural areas in selected communes of the Krakow District |
Słowa kluczowe | usługi turystyczne, obszary wiejskie, turystyka, agroturystyka |
Key words | tourism services, rural areas, tourism, agritourist |
Abstrakt | W opracowaniu przedstawiono najważniejsze ekonomiczno-społeczne uwarunkowania rozwoju usług turystyczno-rekreacyjnych na obszarach wiejskich powiatu krakowskiego według przedstawicieli wybranych samorządów gminnych. Materiał badawczy obejmował wyniki badań przeprowadzonych w sześciu z 17 gmin powiatu, posiadających najlepiej rozwiniętą infrastrukturę turystyczną oraz najatrakcyjniejsze walory przyrodnicze i kulturowe. Do badań wykorzystano kwestionariusz ankiety. Zawierał on pytania dotyczące czynników rozwoju usług turystyczno-rekreacyjnych w danej gminie oraz pytania związane z rolą władz lokalnych w tym procesie. Ankietę wypełnili specjaliści z samorządów, którzy zajmowali się promocją gminy oraz turystyką. |
Abstract | In the article the most important economic and social determinants of tourism and recreational services in rural areas in Krakow District were presented according to representatives of selected municipal self-governments. The research material included the results of survey carried out in six from seventeen communes of the county, possessing the best developed tourist infrastructure as well as the most attractive natural and cultural values. The survey questionnaire was used for the research. It contained questions about the factors for the development of tourist and recreational services in a given commune and questions connected with the role of local authorities in this process. The survey was completed by specialists from local governments who dealt with the promotion of the commune and tourism. |
Cytowanie | Niedziółka A. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2019_n11_s63.pdf |
|
|
9. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2019 |
|
Bronisz U., Jakubowski A. Rural Demographic Problem Areas in Poland
Autor | Urszula Bronisz, Andrzej Jakubowski |
Tytuł | Rural Demographic Problem Areas in Poland |
Title | Rural Demographic Problem Areas in Poland |
Słowa kluczowe | rural areas, demographic problems, Poland |
Key words | rural areas, demographic problems, Poland |
Abstrakt | Demographic problem areas are perceived as one of the most important types of problem areas and require special research interest. Problem areas conditioned by population factor most often refer to rural areas. Presented article aims to identify and delimit rural demographic problem areas in Poland. The study covered rural areas distinguished on the basis of the classification of the European Commission DEGURBA The analysis enabled to identify depopulation areas, areas with disrupted population reproduction (ie areas of permanent natural decline), areas of permanent outflow of population, areas with impaired population structure by age and areas with disrupted population structure by sex in the group of people of marriage age (20-34 years). To indicate clusters of communes characterised by the presence of the unfavourable demographic phenomena and processes (rural demographic problem areas) the measure of local spatial autocorrelation (Anselin Local Moran's I) was applied. The application value resulting from the research may be the improvement of the effectiveness of public intervention carried out as part of the development policy. |
Abstract | Demographic problem areas are perceived as one of the most important types of problem areas and require special research interest. Problem areas conditioned by population factor most often refer to rural areas. Presented article aims to identify and delimit rural demographic problem areas in Poland. The study covered rural areas distinguished on the basis of the classification of the European Commission DEGURBA The analysis enabled to identify depopulation areas, areas with disrupted population reproduction (ie areas of permanent natural decline), areas of permanent outflow of population, areas with impaired population structure by age and areas with disrupted population structure by sex in the group of people of marriage age (20-34 years). To indicate clusters of communes characterised by the presence of the unfavourable demographic phenomena and processes (rural demographic problem areas) the measure of local spatial autocorrelation (Anselin Local Moran's I) was applied. The application value resulting from the research may be the improvement of the effectiveness of public intervention carried out as part of the development policy. |
Cytowanie | Bronisz U., Jakubowski A. (2019) Rural Demographic Problem Areas in Poland.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 19(34), z. 2: 41-53 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2019_T19(34)_n2_s41.pdf |
|
|
10. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2019 |
|
Dąbrowski D., Radwańska K., Sokół J. Kierunki rozwoju agroturystyki na obszarze nadbużańskim
Autor | Dominik Dąbrowski, Katarzyna Radwańska, Janusz Sokół |
Tytuł | Kierunki rozwoju agroturystyki na obszarze nadbużańskim |
Title | DIRECTIONS OF GROWTH OF AGRO TOURISM IN THE NADBUŻAŃSKI REGION |
Słowa kluczowe | turystyka, gospodarstwa agroturystyczne, dolina Bugu |
Key words | tourism, agritourist farms, valley of Bug |
Abstrakt | Dolina rzeki Bug to wyjątkowy obszar na terenie Polski, charakteryzujący się bogatymi walorami zarówno przyrodniczymi, jak i kulturowymi. To również tereny w dużym stopniu rolnicze i nieprzekształcone, a jednocześnie objęte ochroną prawną. W wyniku przeprowadzonych badań wśród właścicieli gospodarstw agroturystycznych 34 gmin usytuowanych na obszarze trzech województw (podlaskiego, lubelskiego i mazowieckiego) w dolinie rzeki Bug stwierdzono, iż atutami wpływającymi w znacznym stopniu na rozwój turystyki na badanym terenie są walory przyrodnicze terenu nadbużańskiego oraz wyjątkowa cisza i spokój, a także dostęp do istniejącej infrastruktury turystycznej. Wskazano również na dużą rolę informacji turystycznej, potrzebę jej popularyzacji (przez wydawanie albumów, katalogów i innych opracowań reklamowych) oraz utrzymania wysokiego standardu prowadzonych usług. Za główną barierę rozwoju agroturystyki uznano brak nawyku w społeczeństwie do wypoczynku weekendowego i sezonowość istniejących ofert. |
Abstract | Valley of the Bug River is a unique area within the territory of Poland, characterized by rich natural and cultural values. These areas are of agricultural and undeveloped nature to a large degree, while at the same time being covered by legal protection. As a result of the conducted studies among agricultural land owners from 34 communes located in the territory of three provinces (podlaskie, lubelskie and mazowieckie) within the valley of Bug, it was noted that the advantages which largely impact the development of tourism in the area are the natural values of the area and a unique silence and peace, as well as access to the existing touristic infrastructure. Significant role of tourist information as well as the necessity to popularize it were also indicated - through issuing albums, catalogues and other commercial materials and maintainable of high standard of carried out services. The main growth obstacle for agro-tourism is the lack of habit in the society for weekend rest and seasonality of the existing offers. |
Cytowanie | Dąbrowski D., Radwańska K., Sokół J. (2019) Kierunki rozwoju agroturystyki na obszarze nadbużańskim.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 106, z. 1: 110-120 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2019_n1_s110.pdf |
|
|
11. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2018 |
|
Barczyk-Ciuła J., Nogieć M., Sroka W., Wojewodzic T. Pozarolnicza działalność gospodarcza w gminach położonych w zasięgu oddziaływania Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego
Autor | Justyna Barczyk-Ciuła, Marcin Nogieć, Wojciech Sroka, Tomasz Wojewodzic |
Tytuł | Pozarolnicza działalność gospodarcza w gminach położonych w zasięgu oddziaływania Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego |
Title | NON-AGRICULTURAL BUSINESS ACTIVITIES IN GMINAS LOCATED WITHIN RANGE OF IMPACT OF KRAKÓW METROPOLITAN AREA |
Słowa kluczowe | Krakowski Obszar Metropolitalny, przedsiębiorczość, teoria lokalizacji |
Key words | Kraków Metropolitan Area, entrepreneurship, location theory |
Abstrakt | Identyfikacja czynników sprzyjających rozwojowi gospodarczemu należy do najważniejszych zadań ekonomii. Głównym celem opracowania było określenie zależności pomiędzy wybranymi cechami lokalizacji i polityki podatkowej prowadzonej przez organy samorządu terytorialnego a natężeniem przedsiębiorczości w gminach pozostających w strefie oddziaływania Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego (KOM). Przeprowadzone analizy wykazały, że w okresie 1995-2016 szybciej zwiększała się liczba podmiotów gospodarczych w gminach bezpośrednio graniczących z Krakowem niż w jednostkach od niego oddalonych. Jednocześnie gminy zlokalizowane korzystniej względem regionalnego centrum gospodarczego prowadziły bardziej restrykcyjną politykę podatkową, dążąc do przejęcia w formie podatków lokalnych części renty lokalizacyjnej realizowanej przez przedsiębiorców. |
Abstract | One of economics’ major tasks is the identification of factors that facilitate economic growth. The main purpose of the study was to determine interrelations between selected features of a location, a tax policy implemented by territorial self-government authorities and the intensity of entrepreneurship in gminas [communes] within the range of impact of the Kraków Metropolitan Area (KMA). Based on the analyses which were conducted, in 1995-2016 the number of business entities in gminas bordering directly on Kraków increased faster compared to those located farther away. Reasons for such status quo include the increasing absorptive power of local markets within areas where population density has been increasing as well as migration of entrepreneurs from the core of the KMA to suburban gminas which have improved connections with Kraków. Concurrently, the gminas with more advantageous locations relative to the regional economic center implemented a more restrictive tax policy and aimed to take over, in the form of local taxes, a part of entrepreneurs’ location rent. |
Cytowanie | Barczyk-Ciuła J., Nogieć M., Sroka W., Wojewodzic T. (2018) Pozarolnicza działalność gospodarcza w gminach położonych w zasięgu oddziaływania Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 105, z. 1: 47-57 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2018_n1_s47.pdf |
|
|
12. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2018 |
|
Klepacki B. Domy opieki społecznej na obszarach wiejskich – skala i potencjał rozwojowy
Autor | Bogdan Klepacki |
Tytuł | Domy opieki społecznej na obszarach wiejskich – skala i potencjał rozwojowy |
Title | The role of social welfare houses in rural areas activities – scale and development potential |
Słowa kluczowe | domy opieki społecznej, wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich |
Key words | : social welfare houses, multifunctional rural development |
Abstrakt | W opracowaniu autor podjął problematykę możliwości pozyskiwania dochodów na wsi z innych źródeł niż rolnictwo. Wskazał możliwe formy aktywności niszowej, ze szczególnym uwzględnieniem związanych z tworzeniem ośrodków pomocy społecznej. W związku z wydłużaniem życia ludzi oraz zmianą modelu życia rodzin (odejście od rodzin wielopokoleniowych) zainteresowanie miejscami w takich domach zwiększa się, a ich liczba rośnie. Około 40% takich obiektów istnieje na terenach wiejskich, stając się czynnikiem oddziałującym na sytuację społeczno-ekonomiczną gmin. Funkcjonowanie obiektów takich jak domy pomocy społecznej może przysporzyć terenom wiejskim wielu korzyści związanych ze sferą dochodową, poziomem zatrudnienia, wzrostem popytu na lokalne produkty i usługi czy też rozwojem infrastruktury oraz życia kulturalnego. Choć można spodziewać się pewnych negatywnych opinii związanych z przyjazdem „obcych”, to suma korzyści znacznie przeważa potencjalne zagrożenia. |
Abstract | In the study the author took issues of the possibility of acquiring incomes in the country from alternative sources than the farming. He showed the niche activity possible forms, of social welfare centers with particular reference to connected with creating. In relation to extending the life of people and the change of the model of the life of families (peeling off from an extended families) an interest in places in such houses is increasing, and their number is increasing. About the 40% of such objects exists on the countryside, becoming a factor having an influence on a socioeconomic situation of communes. Functioning of such objects like care centers can cause the countryside many benefits associated with the income sphere, employments, with increase in demand for local products and services, or with development of infrastructure and of cultural life. It is possible to expect also certain negative opinions associated with the arrival of “strangers”. However the sum of the benefit much is outweighing potential hazards. |
Cytowanie | Klepacki B. (2018) Domy opieki społecznej na obszarach wiejskich – skala i potencjał rozwojowy.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 122: 67-80 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2018_n122_s67.pdf |
|
|
13. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2018 |
|
Standar A. Realizacja wydatków inwestycyjnych a kondycja finansowa JST. Przykład gmin wiejskich województwa wielkopolskiego
Autor | Aldona Standar |
Tytuł | Realizacja wydatków inwestycyjnych a kondycja finansowa JST. Przykład gmin wiejskich województwa wielkopolskiego |
Title | IMPLEMENTATION OF INVESTMENT EXPENDITURES VERSUS FINANCIAL CONDITION OF LOCAL GOVERNMENTS. AN EXAMPLE OF RURAL COMMUNES IN THE WIELKOPOLSKA PROVINCE |
Słowa kluczowe | analiza wariancji, JST, kondycja finansowa, metoda TOPSIS, wydatki inwestycyjne. |
Key words | variance analysis, local governments, TOPSIS method, investment expenditures. |
Abstrakt | Celem badania było sprawdzenie zależności pomiędzy kondycją finansową a realizacją wydatków inwestycyjnych na przykładzie gmin wiejskich województwa wielkopolskiego. W pierwszej części przedstawiono kształtowanie się badanego wskaźnika wydatków inwestycyjnych na mieszkańca uwzględniając miary statystyki opisowej. Następnie pogrupowano gminy według badanej miary i porównano z syntetycznym miernikiem kondycji finansowej. Kolejno zbadano zależność pomiędzy tymi miarami, a wynik świadczący o jej wystąpieniu stał się podstawą dalszej analizy. Ustalono, że to gminy o najkorzystniejszej sytuacji finansowej zrealizowały największe inwestycje, których wynik był statystycznie istotnie wyższy niż pozostałych grup JST. W ostatniej części udowodniono, że wspomniana zależność występuje również pomiędzy analizowanym wskaźnikiem wydatków inwestycyjnych a zmiennymi finansowymi świadczącymi o kondycji finansowej gmin. |
Abstract | The aim of the study was to examine the relationship between financial condition and the implementation of investment expenditures on the example of rural communes of the Wielkopolska province. The first part presents the development of the investment expenditure per capita by means of the descriptive statistics. Subsequently, the communes was grouped according to the surveyed measure and compared with the synthetic financial condition measure. The correlation between these measures was examined successively and the result of its occurrence became the basis for deepening the analysis. It was found that the communes with the most favorable financial situation achieved the largest investments, the result of which was statistically significantly higher than the other groups of local government units. In the last part it was proved that the mentioned dependency also occurs between the analyzed investment expenditure index and the financial variables giving the financial condition of communes. |
Cytowanie | Standar A. (2018) Realizacja wydatków inwestycyjnych a kondycja finansowa JST. Przykład gmin wiejskich województwa wielkopolskiego.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 19(68): 248-261 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2018_n68_s248.pdf |
|
|
14. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2018 |
|
Kozera A. Własny potencjał dochodowy gmin wiejskich w Polsce
Autor | Agnieszka Kozera |
Tytuł | Własny potencjał dochodowy gmin wiejskich w Polsce |
Title | OWN INCOME POTENTIAL OF RURAL COMMUNES IN POLAND |
Słowa kluczowe | własny potencjał dochodowy, dochody własne, gminy, gminy wiejskie, typy funkcjonalne |
Key words | own income potential, own income, communes, rural communes, functional types |
Abstrakt | Własny potencjał dochodowy samorządów gminnych stanowi jeden z czynników pozwalających kreować stabilny rozwój lokalny. Jego poziom, jak i struktura są jednak silnie zróżnicowane nie tylko pomiędzy gminami różnych typów administracyjnych, ale także wewnątrz tych grup, a szczególnie wśród gmin wiejskich. Celem głównym artykułu jest analiza kształtowania się własnego potencjału dochodowego wśród gmin wiejskich w Polsce. Analizie poddano kształtowanie się własnego potencjału dochodowego gmin wiejskich na tle pozostałych typów administracyjnych gmin w latach 2007-2016, a także wewnętrzne zróżnicowanie gmin wiejskich w tym zakresie w zależności od reprezentowanego typu funkcjonalnego. Badania przeprowadzono w oparciu o dane statystyczne pochodzące z Banku Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego, które przetworzono z wykorzystaniem podstawowych metod statystyki opisowej i metod taksonomicznych. |
Abstract | Own income potential of local government units is one of the factors that contribute to stable local development. Its level and structure, however, are strongly differentiated not only between the communes of different types of administration, but also within these groups, and especially among rural communes. The main aim of the article is to analyze the development of own income potential among rural communes in Poland. The analysis of the income potential of rural communes was carried out on the background of other administrative types of communes in the years 2007-2016, as well as was conducted the research of internal diversity of rural communes in this area, depending on the type of the functional type. The research was conducted on the basis of data from the Local Data Bank of the Central Statistical Office, which were processed using basic methods of descriptive statistics and taxonomic methods. |
Cytowanie | Kozera A. (2018) Własny potencjał dochodowy gmin wiejskich w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 19(68): 95-106 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2018_n68_s95.pdf |
|
|
15. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Głowicka-Wołoszyn R., Kozera A. IDENTIFICATION OF FUNCTIONAL TYPES OF RURAL COMMUNES IN POLAND
Autor | Romana Głowicka-Wołoszyn, Agnieszka Kozera |
Tytuł | IDENTIFICATION OF FUNCTIONAL TYPES OF RURAL COMMUNES IN POLAND |
Title | |
Słowa kluczowe | rural communes, functional types of rural communes, Ward’s method, k-means method |
Key words | |
Abstrakt | The aim of the research was to identify the functional structure of rural communes in Poland. The functional types were further characterized and spatially delimited. The research drew on 2015 data from the Central Statistical Office database, Local Data Bank and statistical yearbooks: ‘Voivodship, subregions, poviats and communes’. Identification of functional types of rural communes in Poland employed a structural approach that classifies an administrative unit according to its prevalent social and economic functions. The optimal number of typological classes was first determined from the dendrogram produced by the Ward’s method. Then, the k-means method was employed to perform the actual classification. |
Abstract | |
Cytowanie | Głowicka-Wołoszyn R., Kozera A. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n1_s109.pdf |
|
|
16. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2018 |
|
Grzybek M., Szopiński W. Znaczenie reklamy w postrzeganiu i kształtowaniu decyzji zakupowych konsumentów z gmin wiejskich województwa podkarpackiego
Autor | Maria Grzybek, Wiesław Szopiński |
Tytuł | Znaczenie reklamy w postrzeganiu i kształtowaniu decyzji zakupowych konsumentów z gmin wiejskich województwa podkarpackiego |
Title | The Importance of Advertising in the Perception and Shaping of Purchasing Decisions of Consumers from Rural Communes of the Podkarpackie Province |
Słowa kluczowe | konsumenci, reklama, gminy wiejskie |
Key words | consumers, advertising, rural communities, purchasing decisions |
Abstrakt | W artykule scharakteryzowano upodobania konsumentów z gmin wiejskich woj. podkarpackiego, dotyczące rodzaju i odbioru reklam, a także ich wpływ na realizację zakupu towarów. W interpretacji empirycznych wyników badania, przeprowadzonego wśród 500 konsumentów, wykazano zainteresowanie rodzajami form i elementów reklam, najskuteczniejsze przekazy reklamowe decydujące o zakupie towarów, rodzaj dóbr i usług nabywanych pod wpływem reklam, jak również stosunek do reklamowanych nowych produktów wchodzących na rynek. W kontekście przeprowadzonej analizy należy stwierdzić, że najważniejsze znaczenie dla mieszkańców obszarów wiejskich woj. podkarpackiego miały reklamy telewizyjne i internetowe, reklamy cechujące się oryginalnością oraz walorami estetycznymi, w tym zwłaszcza muzyką. W podejmowaniu decyzji zakupu towarów reklamy miały wpływ w przypadku 46% badanych. Bardziej pozytywne nastawienie do reklam i podatne na nie były kobiety. |
Abstract | The article describes the preferences of consumers from rural communities of the Podkarpackie Province, regarding the type and reception of advertisements, as well as their impact on the purchase of goods. In the empirical interpretation of research results, conducted among 500 consumers, interest in various types and elements of advertising was pointed out, along with the most effective advertising messages determining the purchase of goods, type of goods and services purchased under the influence of advertising, as well as the approach to advertised new products being launched in the market. In the context of the analysis, it should be stated that the most important for the inhabitants of rural areas of the Podkarpackie Province were TV and internet advertisements, and advertisements characterized by originality and aesthetic values, especially music. The decisions to buy goods were influenced by advertisements according to 46% of respondents. Women were more positively-oriented towards advertisements and more susceptible to ads. |
Cytowanie | Grzybek M., Szopiński W. (2018) Znaczenie reklamy w postrzeganiu i kształtowaniu decyzji zakupowych konsumentów z gmin wiejskich województwa podkarpackiego.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 18(33), z. 3: 134-143 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2018_T18(33)_n3_s134.pdf |
|
|
17. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Będzik B., Gołąb S. INFLUENCE OF EDUCATION ON THE INVOLVEMENT OF INHABITANTS IN THE COMMUNITY AFFAIRS – IMPLICATION FOR THE SOCIAL CAPITAL
Autor | Beata Będzik, Sylwia Gołąb |
Tytuł | INFLUENCE OF EDUCATION ON THE INVOLVEMENT OF INHABITANTS IN THE COMMUNITY AFFAIRS – IMPLICATION FOR THE SOCIAL CAPITAL |
Title | |
Słowa kluczowe | education, involvement, social capital |
Key words | |
Abstrakt | The aim of paper is to present the level of respondents involvement in the commune affairs. The results of the analyses presented in this paper come from surveys conducted using a questionnaire survey among residents of rural communes in the West Pomeranian Voivodeship. After rejecting incomplete and/or illogical questionnaires, 2,409 respondents were qualified for the analysis. The results confirmed the relationship between social capital and involvement of inhabitants in the community affairs. Verification of the existence of a relationship between the involvement in the commune affairs (social capital component) and the education of the respondents was verified. The research results indicate the diversity of involvement in level of education groups. The respondents with a minimum level of secondary education noted a positive average level of involvement, which means that they showed more interest in commune matters and willingness to get involved in them. The highest level of involvement was noted in the group of people with post-secondary education. Respondents with basic vocational and elementary and gymnasial education more often showed lack of involvement in the commune’s affairs, and thus they recorded negative average results of engagement. |
Abstract | |
Cytowanie | Będzik B., Gołąb S. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n2_s280.pdf |
|
|
18. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Mazurkiewicz A., Szara K. THE ROLE OF HUMAN, SOCIAL AND CREATIVE CAPITALS IN SOCIO-ECONOMIC DEVELOPMENT
Autor | Anna Mazurkiewicz, Katarzyna Szara |
Tytuł | THE ROLE OF HUMAN, SOCIAL AND CREATIVE CAPITALS IN SOCIO-ECONOMIC DEVELOPMENT |
Title | |
Słowa kluczowe | human capital, social capital, creative capital, development |
Key words | |
Abstrakt | Socio-economic development is a process of quantitative and qualitative changes that increase phenomena in the economic, social and cultural areas. Various types of capital, including human and social capitals, support this development. These capitals are often described in literature. Less information on the subject of creative capital derived from the Florida’s theory is available in the subject matter literature. The aim of the paper is to identify the role of human, social and creative capitals in socio-economic development. Against the background of the capitals characteristics, their similarities and differences were pointed out. Human capital is substitutive against social and creative ones. However, these two capitals have a complementary character in relation to human nature. The identified roles of the three capitals described in the comparative dimension in the aspect of a commune, a region and a country development are an original contribution to the paper. |
Abstract | |
Cytowanie | Mazurkiewicz A., Szara K. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n2_s273.pdf |
|
|
19. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Mazurkiewicz A., Szara K. CREATIVITY AS A STIMULANT OF SOCIO-ECONOMIC DEVELOPMENT OF THE PODKARPACKIE VOIVODESHIP
Autor | Anna Mazurkiewicz, Katarzyna Szara |
Tytuł | CREATIVITY AS A STIMULANT OF SOCIO-ECONOMIC DEVELOPMENT OF THE PODKARPACKIE VOIVODESHIP |
Title | |
Słowa kluczowe | creativity, region, development |
Key words | |
Abstrakt | In social and economic development, significance is primarily attributed to endogenous resources. The local conditions should play a key role in it. One of the characteristic features of the region and at the same time a key one is human capital which conditions the occurrence of creative capital. In the paper, creativity – as a resource appropriate to people, a feature of the individual – its potential for creative achievements currently or in the future will be analysed through the prism of creative capital. The aim of the article is to evaluate the conditions for the development of creative capital of the Podkarpackie municipalities in the context of their social and economic development. The evaluation will be made in regard to human resources. In order to achieve the goal of the study, the literature of the subject was analysed, numerical data published by the Central Statistical Office was used, and empirical studies were carried out in the offices of the Podkarpackie municipalities. The results of the conducted research showed that there are conditions favourable to the development of creative capital in the region. The majority of the inhabitants of the Podkarpackie Voivodeship municipalities saw the importance of creativity for the development of the commune. |
Abstract | |
Cytowanie | Mazurkiewicz A., Szara K. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n2_s287.pdf |
|
|
20. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Komor A. PRIORITY DIRECTIONS OF EXPENDITURE IN THE OPINION OF RESIDENTS OF SELECTED RURAL COMMUNES OF THE LUBELSKIE VOIVODESHIP
Autor | Agnieszka Komor |
Tytuł | PRIORITY DIRECTIONS OF EXPENDITURE IN THE OPINION OF RESIDENTS OF SELECTED RURAL COMMUNES OF THE LUBELSKIE VOIVODESHIP |
Title | |
Słowa kluczowe | local development, rural areas, local development policy, resident needs, investment needs |
Key words | |
Abstrakt | One of the main objectives of both local and regional development is to increase the level of satisfaction of the needs and preferences of residents, which implies an increase in the quality of life in a particular area. Therefore, it is important to define strategic directions and priorities of activities which are of key importance from the point of view of satisfying the needs of the communes’ residents. Therefore, the aim of this study was to identify and analyse priority directions of expenditure in selected rural communes of the Lubelskie voivodeship in the opinion of their residents, as compared with urban and urban-rural communes. In order to achieve the research objective, a survey was conducted among the residents of selected communes of the Lubelskie voivodeship. The survey showed that according to respondents from rural communes, the priority directions of expenditure included roads and pavements with street lighting, healthcare, tourism, recreational and sports infrastructure, as well as support for the development of investment areas. Investment needs related to social infrastructure, social welfare and pro-environmental activities were also of relative importance. Respondents from rural communes more often indicated the majority of the above investment needs than respondents from urban-rural and urban communes (except for recreational infrastructure and pro-environmental measures, tourist trails in urban-rural communes and sports and healthcare infrastructure in urban communes). |
Abstract | |
Cytowanie | Komor A. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n1_s383.pdf |
|
|