1. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2022 |
|
Parlińska A. Wyzwania e-learningu w czasie pandemii w Polsce
Autor | Agieszka Parlińska |
Tytuł | Wyzwania e-learningu w czasie pandemii w Polsce |
Title | E-LEARNING CHALLENGES IN POLAND DURING THE COVID-19 PANDEMIC |
Słowa kluczowe | COVID-19, e-learning, nauczanie na odległość, edukacja zdalna |
Key words | COVID-19, e-learning, distance learning, remote education |
Abstrakt | Głównym celem pracy było ukazanie konieczności podjęcia nowych wyzwań w edukacji z wykorzystaniem metod e-learningowych w Polsce w latach 2019-2021. Nowym podejściem oraz celem i wartością dodaną opracowania było wzbogacenie wiedzy na temat wykorzystania nowych metod dydaktycznych i badawczych w sytuacji pandemii, ale także po niej.Do realizacji celu wykorzystano metodę analizy i krytyki literatury, a także analizę wskaźnikową opartą na danych historycznych z GUS, EUROSTATU i obserwacji własnej.Przeprowadzone badania pozwoliły na sformułowanie kilku wniosków związanych z czynnikami wpływającymi na e-learning, takimi jak dostęp do Internetu, stosowane narzędzia oraz kompetencje cyfrowe nauczycieli i uczniów. Przedstawiono również krótką analizę SWOT, co jest kluczowe dla przyszłości e-learningu. |
Abstract | The main objective of the paper is to show the new challenges for education that arose inPoland from 2019-2021, and the use of e-learning methods. This new approach, and the purposeand added value of this study, is to enrich the knowledge of the use of new teaching and researchmethods gained during the Covid-19 pandemic and applicability to pandemics generally, as wellas continued use of these methods afterwards..To achieve the objective, the method of literature analysis and critique was used, as well as aratio analysis based on historical data from Statistics Poland (GUS), EUROSTAT and the author’sown first-hand observations as a university educator.The research results helped to formulate several conclusions regarding the factors whichinfluence effective e-learning, such as: internet access and quality; the availability of adequatesoftware, hardware and other tools; and the digital competence of teachers and students. A shortSWOT analyse is also presented to highlight key considerations that are crucial for the future of elearning. |
Cytowanie | Parlińska A. (2022) Wyzwania e-learningu w czasie pandemii w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 80-88 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s80.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2019 |
|
Chądrzyński M., Gruziel K., Wyszomirska M. Polityka społeczna realizowana w gminie wiejskiej
Autor | Mariusz Chądrzyński, Kinga Gruziel, Monika Wyszomirska |
Tytuł | Polityka społeczna realizowana w gminie wiejskiej |
Title | Social policy implemented in rural municipality |
Słowa kluczowe | polityka społeczna, „Rodzina 500+”, bezrobocie, aktywność zawodowa, przyrost naturalny, dochody dyspozycyjne |
Key words | social policy, “Family 500+”, unemployment, activity in the labour market, birth rate, disposable income |
Abstrakt | Polityka społeczna ma na celu w głównej mierze minimalizowanie problemów społecznych, a zwłaszcza dysproporcji dochodowych zarówno między grupami zawodowymi, jak i w ujęciu regionalnym. Jednym z przyjętych zadań analizowanej polityki jest wsparcie finansowe udzielane gospodarstwom domowym między innymi przez zagwarantowanie im poczucia bezpieczeństwa, zwłaszcza w zakresie dochodów. Przedmiotem badań było oszacowanie skuteczności polityki społecznej realizowanej w Polsce na przykładzie gminy wiejskiej. W opracowaniu podjęto próbę wskazania wymiernych efektów wprowadzonego w Polsce instrumentu polityki społecznej, jakim jest program „Rodzina 500+”. Wspiera on finansowo rodziny, polepszając ich sytuację materialną. Ponadto w założeniu jego twórców ma na celu poprawę współczynnika przyrostu naturalnego w Polsce. Zauważalne są również niedoskonałości analizowanego instrumentu polityki społecznej, który negatywnie wpływa na sytuację zawodową ludności, w szczególności kobiet. Jednak w większości program „Rodzina 500+” jest oceniany pozytywnie przez jego beneficjentów. Na podstawie odpowiedzi ankietowanych nie można stwierdzić, że jego wprowadzenie przyczyni się do przyrostu urodzeń, a według respondentów koszty z tym związane mogą przyczyniać się do ograniczania współfinansowania obszarów życia równie pożądanych przez społeczeństwo (edukacja, ochrona zdrowia, infrastruktura publiczna). |
Abstract | Social policy primarily aims to minimise social problems, in particular the issues concerning income disparities amongst professional groups as well as regionally. One of the adopted objectives of the analysed policy is the financial support for households, including guaranteeing a sense of security, especially in terms of income. The subject of the study was to assess the effectiveness of social policy implemented in Poland on the example of a rural municipality. The study attempts to indicate the measurable effects of a social policy instrument implemented in Poland, specifically the “Family 500+” programme. The programme supports families by improving their financial situation. In addition, according to its creators, the objective of the programme is to increase the birth rate in Poland. The imperfections of the analysed social policy instrument are also noticeable. It negatively affects the employment situation in the country, particularly for women. However, in most cases, the “Family 500+” programme is positively rated by the beneficiaries. Based on the results of the conducted study, it cannot be concluded that the “Family 500+” programme contributes to the increase in the birth rate, while the costs of its implementation may contribute to limiting the cofinancing of other areas of life, ones that are desired by the society to the same degree (education, health care, public infrastructure). |
Cytowanie | Chądrzyński M., Gruziel K., Wyszomirska M. (2019) Polityka społeczna realizowana w gminie wiejskiej.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 126: 29-39 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2019_n126_s29.pdf |
|
|
3. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2019 |
|
Dziemdziela P. Edukacja ekologiczna prowadzona przez Grupową Oczyszczalnię Ścieków ŁódzkiejAglomeracji Miejskiej i jej znaczenie w równoważeniu rozwoju
Autor | Paweł Dziemdziela |
Tytuł | Edukacja ekologiczna prowadzona przez Grupową Oczyszczalnię Ścieków ŁódzkiejAglomeracji Miejskiej i jej znaczenie w równoważeniu rozwoju |
Title | Ecological education provided by the Group Sewage Treatment Plant of the Łódź Municipal Agglomeration and its importance in balancing development |
Słowa kluczowe | edukacja ekologiczna, zrównoważony rozwój, działalność ekologiczna, ochrona środowiska, oczyszczalnia ścieków |
Key words | ecological education, sustainable development, ecological activity, environmental protection, sewage treatment plant |
Abstrakt | W artykule przedstawiono rolę edukacji ekologicznej i jej wpływ na zrównoważony rozwój na przykładzie Grupowej Oczyszczalni Ścieków Łódzkiej Aglomeracji Miejskiej. Zaprezentowano wyniki badań dotyczących oddziaływania edukacji ekologicznej na mieszkańców. |
Abstract | The article presents the role of ecological education and its impact on sustainable development on the example of the Group Urban Wastewater Sewage Treatment Plant. The results of research on the impact of ecological education on residents were presented. |
Cytowanie | Dziemdziela P. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2019_n12_s23.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2018 |
|
Drabarczyk K., Siudek T., Zawojska A. Rozwój społeczny powiatów województwa mazowieckiego – kwantyfikacja i ocena
Autor | Katarzyna Drabarczyk, Tomasz Siudek, Aldona Zawojska |
Tytuł | Rozwój społeczny powiatów województwa mazowieckiego – kwantyfikacja i ocena |
Title | Social development across counties of Mazovia region: quantification and assessment |
Słowa kluczowe | rozwój społeczny, wskaźnik syntetyczny, jednostki terytorialne NUTS 4, województwo mazowieckie, Polska |
Key words | social development, composite index, NUTS 4 units, Mazovia region, Poland |
Abstrakt | Głównym celem badań zaprezentowanych w artykule była ocena spójności powiatów województwa mazowieckiego pod względem rozwoju społecznego – jednego z trzech podstawowych wymiarów zrównoważonego rozwoju. Poziom rozwoju społecznego powiatów (jednostek terytorialnych NUTS 4) zmierzono przy wykorzystaniu autorskiego wskaźnika syntetycznego obejmującego 12 zmiennych diagnostycznych, z których w wyniku analizy czynnikowej wyodrębniono cztery obszary (czynniki): demografia, edukacja, ochrona zdrowia oraz sytuacja na lokalnym rynku pracy. Przedstawiono zróżnicowanie poziomu rozwoju w czasie i między powiatami. Z przeprowadzonych badań wynika, że w latach 2006–2015 najbardziej rozwinięte pod względem społecznym były miasta na prawach powiatów (Siedlce, Ostrołęka, Płock, Warszawa i Radom), a najmniej powiaty ziemskie z południowej i wschodniej (peryferyjnej) części województwa mazowieckiego (siedlecki, lipski i przysuski). Średni poziom rozwoju powiatów Mazowsza, mierzony wskaźnikiem syntetycznym, wykazał tendencję wzrostową, a dysproporcje między najbardziej i najmniej rozwiniętymi powiatami w tym czasie uległy zmniejszeniu. |
Abstract | The main objective of the research presented in this paper was to determine the interregional coherence in social development – one of the three basic dimensions of sustainable development – taking the Poland’s Mazovia province (voivodship) as the object of analysis. The level of social development of NUTS 4 local territorial units (poviats) was measured by the original composite or synthetic index constructed with the use of factor analysis. This index comprises 12 diagnostic categories finally divided into four index components (factors): demography, education, health care and the local labour market performance. The developmental differences over time and across poviats were presented. According to the research results, in the years 2006–2015 the most developed in terms of social outcomes were towns with poviat rights (Siedlce, Ostrołęka, Płock, Warsaw and Radom) while the least developed were those located in the southern and eastern peripheral parts of the Mazovian region (siedlecki, lipski and przysuski). The poviats’ average level of development, as measured by the composite index, was marked by an increasing tendency. The development disparities between the most and least developed poviats have decreased over the period analyzed. |
Cytowanie | Drabarczyk K., Siudek T., Zawojska A. (2018) Rozwój społeczny powiatów województwa mazowieckiego – kwantyfikacja i ocena.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 123: 17-42 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2018_n123_s17.pdf |
|
|
5. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2017 |
|
Sammel A. Zagrody edukacyjne jako miejsce kształcenia osób dorosłych
Autor | Anna Sammel |
Tytuł | Zagrody edukacyjne jako miejsce kształcenia osób dorosłych |
Title | The educational farms as place of education of adults |
Słowa kluczowe | zagroda edukacyjna, turystyka edukacyjna, edukacja dorosłych |
Key words | educational farm, educational tourism, adult education |
Abstrakt | Zwiększająca się w wyniku przemian cywilizacyjnych ilość czasu wolnego stawiaprzed współczesnym człowiekiem zadanie jego odpowiedniego wykorzystania. Czas tenspełnia jednocześnie wiele funkcji i formy jego spędzania są zróżnicowane. Podróże i czasowypobyt poza miejscem stałego zamieszkania mogą być dla wielu osób wartościową formą jegowykorzystania i zaspokajania różnorodnych potrzeb – w tym również tych związanych z edukacją.Turystyka edukacyjna oferowana przez właścicieli zagród edukacyjnych to ważne ogniwosystemu dydaktyczno-wychowawczego i element kształcenia ustawicznego. Z tego też względucelem publikacji była próba weryfikacji ofert zagród edukacyjnych w aspekcie roli, jaką mogąspełniać w procesie kształcenia osób dorosłych. Podstawę opracowania stanowiła analiza treścizawartych w materiałach źródłowych dostępnych na stronie www.zagroda-edukacyjna.pl.Stwierdzono, że oferta gospodarstw realizuje postulat kształcenia ustawicznego osób dorosłych,które chcą poszerzyć, zaktualizować lub uzupełnić swoją wiedzę oraz umiejętności. |
Abstract | The growing of free time in result of alternatively civilization amount places before contemporaryhuman task his suitable the utilization. This time satisfy many functions simultaneously anddiverse spending of his forms. The trips and temporary accommodation outside place of permanentresidence to be perhaps valuable form of his utilization for many persons – including these connectedwith education. The educational tourism offered by owners of educational farms this important link ofdidactics-educational system. With this reason the aim of this paper was the analysis offers of educationalfarms in aspect of role what can fulfil in educations process of adults. The basis of study was theanalysis of source materials accessible on side www.zagroda-edukacyjna.pl. Affirmed, that the offer offarms realizes the postulate of constant education of adults, which want to broaden, to update or toreplenish knowledge as well as know-how. |
Cytowanie | Sammel A. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2017_n7_s81.pdf |
|
|
6. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2017 |
|
Dziemdziela P. Działalność informacyjno-promocyjna Grupowej OczyszczalniŚcieków Łódzkiej Aglomeracji Miejskiej w kształtowaniuświadomości ekologicznej
Autor | Paweł Dziemdziela |
Tytuł | Działalność informacyjno-promocyjna Grupowej OczyszczalniŚcieków Łódzkiej Aglomeracji Miejskiej w kształtowaniuświadomości ekologicznej |
Title | Information and promotion activities of the Group Sewage Treatment Plantof the Łódź City Agglomeration in shaping ecological awareness |
Słowa kluczowe | działalność ekologiczna, edukacja ekologiczna, ochrona środowiska |
Key words | ecological activity, ecological education, environmental protection |
Abstrakt | W artykule przedstawiono rolę edukacji ekologicznej jako formy działalności informacyjno-promocyjnej na przykładzie Grupowej Oczyszczalni Ścieków Łódzkiej AglomeracjiMiejskiej w Łodzi Sp. z o.o. Zaprezentowano w nich wyniki badań dotyczących oddziaływaniaedukacji ekologicznej na mieszkańców i wartość uzyskanego ekwiwalentu reklamowego (AVE)w zależności od rodzaju medium. |
Abstract | The article presents the role of ecological education as a form of information and promotionactivities based on the example of Group Sewage Treatment Plant of Łódź City Agglomeration inŁódź. It presents the results of research on the impact of ecological education on residents and thevalue of the advertising equivalent (AVE) obtained depending on the type of medium. |
Cytowanie | Dziemdziela P. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2017_n8_s47.pdf |
|
|
7. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2016 |
|
Borowska M., Głąbska D., Guzek D. Wybory produktów żywnościowych przez dzieci w wieku szkolnym w kontekście zmian regulacji prawnych związanych ze sprzedażą produktów spożywczych w szkołach
Autor | Monika Borowska, Dominika Głąbska, Dominika Guzek |
Tytuł | Wybory produktów żywnościowych przez dzieci w wieku szkolnym w kontekście zmian regulacji prawnych związanych ze sprzedażą produktów spożywczych w szkołach |
Title | Food products choices made by schoolchildren in the context of changes of the legal regulations associated with selling food products in schools |
Słowa kluczowe | wybory produktów żywnościowych, dzieci, masa ciała, słodycze, woda |
Key words | food products choices, school children, body mass, sweet products, water |
Abstrakt | Celem badania była analiza wyboru produktów żywnościowych, dokonywanych przez dzieci w wieku szkolnym w zależności od masy ciała. W badaniu udział wzięło 75 dziewcząt i 49 chłopców (10–13 lat), podzielonych na grupy zależne od położenia wskaźnika masy ciała (BMI) w siatkach centylowych. Dzieci zostały zapytane o samodzielnie kupowane produkty spożywcze. Do najczęściej kupowanych przez nie produktów spożywczych zaliczyć należy słodycze, ale kupowanie cukierków respondenci z prawidłową masą ciała deklarowali rzadziej niż ci z dużą lub małą wartością BMI. Dzieci z dużą masą ciała najrzadziej kupowały wody, ale równocześnie najczęściej chipsy, wędliny i dania garmażeryjne. Stwierdzono, że wybór produktów spożywczych jest związany z ich masą ciała. Wskazano, że konieczna jest nie tylko prawna regulacja asortymentu sklepików szkolnych, ale również edukacja. |
Abstract | The aim of the study was to analyze the food choices made by schoolchildren, depending on their body mass. In the study participated 75 girls and 49 boys aged 10–13, who were divided into groups characterized by various body mass index (BMI) in comparison with child growth standards. The children were asked about food products bought on their own. Among the most frequently bought foods were sweet products, but buying sweets was less commonly declared by those with proper body mass than by those with high and low BMI. High body mass children least commonly bought water, but simultaneously – most commonly chips, cold cuts and ready-to-cook meals. It was stated that food choices are associated with body mass. It was indicated that not only legal regulation of assortment of food products available in schools is needed, but education as well. |
Cytowanie | Borowska M., Głąbska D., Guzek D. (2016) Wybory produktów żywnościowych przez dzieci w wieku szkolnym w kontekście zmian regulacji prawnych związanych ze sprzedażą produktów spożywczych w szkołach.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 115: 151-161 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2016_n115_s151.pdf |
|
|
8. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2016 |
|
Garbarski L. Edukacja w zakresie marketingu a jego wizerunek w Polsce
Autor | Lechosław Garbarski |
Tytuł | Edukacja w zakresie marketingu a jego wizerunek w Polsce |
Title | MARKETING EDUCATION AND IMAGE OF MARKETING IN POLAND |
Słowa kluczowe | wizerunek marketingu, edukacja ekonomiczna w Polsce |
Key words | marketing image, economic education in Poland |
Abstrakt | Edukacja akademicka w zakresie marketingu oraz powszechna edukacja ekonomiczna społeczeństwa mają wpływ na kształtowanie wizerunku marketingu w Polsce. Artykuł przedstawia porównanie badań dotyczących opinii na temat marketingu przeprowadzonych w roku 2007 i 2014. Dodatkowo włączono analizę wykorzystującą tzw. Indeks Zaufania do Marketingu. Ukazano zakres i kierunki zmian „świadomości marketingowej”. Ogólnie rzecz biorąc, po okresie dużego krytycyzmu wobec marketingu, obecnie powoli następuje proces pozytywnej zmiany w opiniach. |
Abstract | Academic education in marketing and economic education of society have influence on image of marketing in Poland. The article presents an comparison of researches provided at 2007 and 2014 on opinion about marketing. Additionally, analysis of Index of Marketing Sentiment is included. The scope and directions of changes in “marketing awareness” trends is presented. Generally, after the period of significant criticism towards marketing concept, the process of positive change in opinion on marketing could be observed. |
Cytowanie | Garbarski L. (2016) Edukacja w zakresie marketingu a jego wizerunek w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 15(64): 18-28 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2016_n64_s18.pdf |
|
|
9. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2015 |
|
Kowalska I. Edukacja na rzecz rozwoju regionu – ocena założeń wieloletnich ram finansowych 2014–2020 w RPO województwa mazowieckiego
Autor | Iwona Kowalska |
Tytuł | Edukacja na rzecz rozwoju regionu – ocena założeń wieloletnich ram finansowych 2014–2020 w RPO województwa mazowieckiego |
Title | Education for Regional Development – assessment of multiannual financial framework in Regional Operational Programme for Mazowieckie Voivodeship 2014–2020 |
Słowa kluczowe | finanse, edukacja, region, UE, ramy finansowe 2014–2020 |
Key words | finance, education, region, EU, financial framework 2014–2020 |
Abstrakt | Głównym celem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014–2020 (RPO WM) jest inteligentny, zrównoważony rozwój zwiększający spójność społeczną i terytorialną przy wykorzystaniu potencjału mazowieckiego rynku pracy. Program stanowi narzędzie realizacji polityki rozwoju prowadzonej przez Samorząd Województwa Mazowieckiego. Polityka ta obejmuje również rozwój w obszarze edukacji. Warto zatem podjąć się wstępnej oceny założeń wieloletnich ram finansowych 2014–2020 w RPO WM w części dotyczącej edukacji. Celem artykułu jest próba dokonania tej oceny z uwzględnieniem trzech aspektów: – zakresu przedmiotowego w konfrontacji z zapisami RPO WM 2007–2013, obszarem inteligentnych specjalizacji dla Mazowsza 2014–2020 oraz z założeniami Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja Rozwój 2014–2020 (POWER); – procedury pozyskania wsparcia finansowego (konkurencyjność versus preferencje programowe); – nakłady i instrumenty finansowe (środki bezzwrotne versus środki zwrotne). W artykule poddano weryfikacji następującą hipotezę: zakres przedmiotowy finansowania Osi Priorytetowej X: Edukacja dla regionu w RPO WM 2014–2020 nie pokrywa się z zakresami innych programów operacyjnych w tej perspektywie, a kwestia konkurencyjności jest osłabiona szeroką skalą preferencyjności w wyborze projektów przy zastosowaniu bezzwrotnych instrumentów finansowych (dotacji). Przy opracowaniu artykułu korzystano z materiałów źródłowych Komisji Europejskiej, krajowych dokumentów dotyczących strategii rozwoju oraz literatury przedmiotu dotyczącej absorpcji środków unijnych na projekty społeczne. |
Abstract | The main objective of the Regional Operational Programme for Mazowieckie Voivodeship 2014–2020 (ROP MV) is a smart, sustainable development enhancing social and territorial cohesion and using the potential of Mazowieckie labour market. The programme is the tool for the implementation of development policies by the Mazowieckie Voivodeship Self-Government. This policy also covers developments in the field of education. Therefore, it seems valuable to review the assumptions of the financial perspective 2014–2020 in the ROP MV set out in the section on education. The aim of this paper is to carry out this assessment with regard to three aspects: − the substantive scope confronted with the provisions of Regional Operational Programme for Mazowieckie Voivodeship 2007–2013, Smart Specialization for Mazowieckie Region 2014–2020 and the assumptions of the Operational Programme Knowledge, Education Development 2014–2020 (POWER); − the procedures for obtaining financial support (competitiveness versus programme preferences); − the investments and financial instruments (non-repayable funds versus repayable funds). The article verifies the following hypothesis: the scope of the funding of Priority Axis X: Education for the Region in the ROP MV 2014–2020 does not overlap with the scopes of other operational programs in this perspective, the issue of competitiveness is weakened by a wide scale of preference in the selection of projects using non-repayable financial instruments (subsidies). The study used the source materials of the European Commission, the National Development Strategy and literature on the absorption of EU funds for social projects. |
Cytowanie | Kowalska I. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2015_n3_s53.pdf |
|
|
10. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2014 |
|
Parzonko A. Funkcje edukacyjno-informacyjne instytucji doradczych w kształtowaniu rozwoju regionalnego
Autor | Anna Parzonko |
Tytuł | Funkcje edukacyjno-informacyjne instytucji doradczych w kształtowaniu rozwoju regionalnego |
Title | Educational and informational functions of farm advisory institutions in enhancing regional development |
Słowa kluczowe | rozwój regionu, doradztwo, kapitał ludzki, edukacja, informacja |
Key words | regional development, farm advisory services, human capital, education, information |
Abstrakt | Wskutek rozwoju nowej ekonomii instytucjonalnej coraz większą uwagę zwraca się na rolę instytucji w rozwoju gospodarczym. Celem artykułu jest przedstawienie roli, jaką mogą odegrać instytucje doradztwa rolniczego w stymulowaniu procesów rozwojowych na obszarach wiejskich. Analizie poddano działalność wybranej instytucji doradczej, jaką jest Mazowiecki Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Warszawie. Na podstawie realizowanych przez MODR w Warszawie działań o charakterze edukacyjno-informacyjnym w latach 2005– –2013 starano się ukazać rolę instytucji doradczych w kształtowaniu kapitału ludzkiego – kluczowego czynnika kształtującego poziom konkurencyjności regionów. |
Abstract | As a result of the development of new institutional economics more and more attention is devoted to the role of institutions in economic development. Therefore, the aim of this article is to present the role which farm advisory institutions may play in stimulating development processes in rural areas. To meet this objective, the operations of one selected farm advisory body – Mazowiecki Agricultural Advisory Centre (MODR), based in Warsaw – have been analyzed. The educational and informational activities carried out by the Warsaw based MODR in the years 2005–2013 served as the basis to explore the role of advisory institutions in building human capital – the key factor determining the level of competitiveness of regions. |
Cytowanie | Parzonko A. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2014_n2_s55.pdf |
|
|
11. |
Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, 2011 |
|
Bielik P., Hupková D. Sytuacja badań ekonomicznych na Słowacji
Autor | Peter Bielik, Daniela Hupková |
Tytuł | Sytuacja badań ekonomicznych na Słowacji |
Title | Situation of Economic Research in Slovakia |
Słowa kluczowe | badania, rozwój, edukacja, finansowanie |
Key words | research, development, education, funding |
Abstrakt | Celem opracowania było określenie sytuacji w szkolnictwie wyższym i badaniach naukowych na Słowacji oraz jej porównanie z pozostałymi państwami członkowskimi UE i krajami OECD. Szczególną uwagę poświęcono znaczeniu badań ekonomicznych jako instrumentu wzrostu gospodarczego i konkurencyjno .ci. W wyniku analiz nie odnotowano istotnych różnic między Słowacją, krajami UE-27 i OECD w zakresie ogólnych wskaźników badań. Głównym problemem jest niedostateczne finansowanie badań i rozwoju w ostatnich latach na Słowacji. Jednak mimo problemów finansowych, nastąpiła poprawa wskaźników dotyczących nauki oraz badań. |
Abstract | The aim of the paper is to determine the situation in higher education and research area in Slovakia and to compare this development with the EU 27 and OECD countries. The interest is oriented on the economic research as an instrument between Slovakia, EU 27 and World in overall research indicators. The principal problem is insufficient funding of Research and development. Despite this fact an improvement occurred in the Science and Research category of indicators during recent years in Slovakia. |
Cytowanie | Bielik P., Hupková D. (2011) Sytuacja badań ekonomicznych na Słowacji .Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, t. 98, z. 2: 37-42 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2011_n2_s37.pdf |
|
|
12. |
Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, 2011 |
|
Będzikowska L. Preferencje edukacyjne młodzieży w aspekcie demografii i przedsiębiorczości jako czynników rozwoju lokalnego (na przykładzie gminy Staroźreby)
Autor | Ludmiła Będzikowska |
Tytuł | Preferencje edukacyjne młodzieży w aspekcie demografii i przedsiębiorczości jako czynników rozwoju lokalnego (na przykładzie gminy Staroźreby) |
Title | Educational Preferences Of Young People On The Example Of The Municipality Staroźreby |
Słowa kluczowe | ludność wiejska, edukacja, bariery, rozwój gospodarczy |
Key words | rural population, education, barriers, economic development |
Abstrakt | Przyczyną zróżnicowania obszarów wiejskich są różne bariery: demograficzne, osadnicze, stan infrastruktury technicznej. Najwięcej gmin problemowych występuje na wschodzie Polski, ale są również one obecne w jej centrum. Gmina Staroźreby jest gminą rolniczą, leżącą w pobliżu Płocka. Jej mieszkańcy są gorzej wykształceni niż średnia w kraju, postępuje proces wyludniania. Młodzież gimnazjalna wybiera najczęściej naukę w liceum (43%), jej większość zamierza studiować. W technikach i zasadniczych szkołach zawodowych chce się kształcić po 25% uczniów. Wybór szkoły podyktowany jest przede wszystkim chęcią szybkiego zdobycia zawodu. |
Abstract | Differences between the areas are caused by different barriers: demographic, settlement, the state of technical infrastructure. Most municipialities with problems can be found in east and central Poland. The Municipality of Staroźreby is an agricultural municipality near Plock. Its residents’ educational level is under average in comparison with the rest of the population of Poland and the process of depopulation is progressing. Most of the gymnasium students (43%) want to continue their studies in high schools and in the future at universities. The rest of students choose technical and vocational schools – this choice is motivated by getting a profession as soon as possible |
Cytowanie | Będzikowska L. (2011) Preferencje edukacyjne młodzieży w aspekcie demografii i przedsiębiorczości jako czynników rozwoju lokalnego (na przykładzie gminy Staroźreby) .Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, t. 98, z. 3: 205-2012 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2011_n3_s205.pdf |
|
|
13. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2010 |
|
Kowalska I. Rola prezydencji Polski w UE w zakresie edukacji
Autor | Iwona Kowalska |
Tytuł | Rola prezydencji Polski w UE w zakresie edukacji |
Title | Consequence of Poland Presidency in European Union in the field of education |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | W roku 2011 Polska obejmie prezydencję w Unii Europejskiej. Edukacja jest jednym z obszarów strategicznych współpracy państw UE. Celem artykułu jest przybliżenie roli prezydencji Polski w UE w zakresie edukacji |
Abstract | In 2011 Poland will take charge of presidency in European Union. Education is one of the strategic subject of European Union co – operation. The aim of the paper is to present consequence of Poland presidency in European Union in the field of education. |
Cytowanie | Kowalska I. (2010) Rola prezydencji Polski w UE w zakresie edukacji.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 4(53): 110-118 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2010_n53_s110.pdf |
|
|
14. |
Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, 2009 |
|
Kowalska I. Finansowanie edukacji w paradygmacie ekonomii politycznej
Autor | Iwona Kowalska |
Tytuł | Finansowanie edukacji w paradygmacie ekonomii politycznej |
Title | Financing education within the paradigm of political economy |
Słowa kluczowe | finanse, edukacja, ekonomia polityczna, alokacja, redystrybucja, stymulacja |
Key words | finances, education, political economy, allocation, redistribution, stimulation |
Abstrakt | Artykuł podejmuje problematykę umiejscowienia uwarunkowań systemu finansowania edukacji w świetle przedmiotu i metody ekonomii politycznej. Wpisuje się on w działania zmierzające do upowszechnienia interdyscyplinarnego podejścia badawczego szczególnie w odniesieniu do analiz sektora publicznego |
Abstract | The aims to analyze the problem of education’s financing system in the light of the field and methodology of political economy. From this point of view, the analyses of education system financing were presented at the examples of the allocative, redistributive and simulative functions of the state budget. The article makes a contribution to making the interdisciplinary approach to studying the public sector more widespread in the field of social sciences. |
Cytowanie | Kowalska I. (2009) Finansowanie edukacji w paradygmacie ekonomii politycznej.Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, t. 96, z. 4: 99-109 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2009_n4_s99.pdf |
|
|
15. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2009 |
|
Jurkowski R. Polityka w dziedzinie edukacji i kształcenia zawodowego
Autor | Ryszard Jurkowski |
Tytuł | Polityka w dziedzinie edukacji i kształcenia zawodowego |
Title | Politics in the field of the education and professional educating |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Międzynarodowe akty prawne ustanawiają prawo do nauki, jako jedno z podstawowych praw podmiotowych człowieka i obywatela. Korzystanie z tego prawa powinno być zapewnione, wolne od dyskryminacji i powinno umożliwiać wszystkim efektywny udział w wolnym społeczeństwie. Istotnymi aspektami realizacji prawa do nauki powinny być: równa dostępność, jednakowy poziom i jakość nauczania. Prawo do nauki powinno służyć pełnemu rozwojowi osobowości ludzkiej, w tym w jak najpełniejszym zakresie rozwojowi talentów i zdolności umysłowych i fizycznych, w szczególności dla przygotowania jednostki i dla jej samoprzygotowania się do pełnienia roli zawodowej, zawodu, funkcji. Dla osiągania takiego celu konieczne jest takie ukształtowanie systemu edukacyjnego, jak również systemu rynku pracy, aby osiąganie zdolności do pełnienia roli zawodowej (zawodu, funkcji) mogło być realizowane w każdym okresie życia jednostki. Rozwój dostępności do oświaty oraz przyczynianie się do osiągnięcia wysokiej jakości edukacji i kształcenia zawodowego a także rozkwitu kultur państw członkowskich stały się zadaniami Unii Europejskiej. Edukacja, i jej jakość, została uznana za kluczową kwestią dla harmonijnego rozwoju społeczno-gospodarczego społeczeństw i państw, dla zapewnienia, aby gospodarka Unii Europejskiej stała się najbardziej konkurencyjną i dynamiczną gozpodarkę w świecie - gospodarkę opartą na wiedzy, a społeczeństwo stało się społeczeństwem wiedzy. Za zasadnicze cele rozwoju systemów edukacyjnych państw członkowskich uznano osiągnięcie najwyższego poziomu edukacji tak, aby mogła ona stanowić wzór dla całego świata pod względem jakości i użyteczności społecznej, zapewnienie kompatybilności systemów edukacyjnych, umożliwiającej obywatelom swobodny wybór miejsc kształcenia, a następnie pracy. Celom tym mają służyć: standaryzacja i unifikacja nauczania o wysokiej jakości, porównywalność kompetencji zawodowych, możliwość rozwijania kompetencji zawodowych przez całe życie. Cele te mogą być realizowane dzięki unijnym strategiom, programom i środkom, w szczególności dzięki środkom Europejskiego Funduszu Społecznego. Polski system edukacyjny gwarantuje realizowanie prawa do nauki według zasad określanych na podstawie przepisów prawa, co ma zapewniać jednakową dostępność, jednakowy poziom i jednakową jakość. Kształcenie może być realizowane w rozwiniętym systemie szkolnym, odpowiadającym standardom Unii Europejskiej oraz w jednostkach organizacyjnych, oferujących pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego. Jakość w edukacji polskiej powinna być zapewniana poprzez przejrzystość, porównywalność i kompatybilność procedur nauczania, programów nauczania, kwalifikacji osób nauczających oraz uznawalność kompetencji w kontekście ponadkrajowego obszaru wiedzy. Prowadzi to do wniosku, iż badanie, stwierdzanie i dokumentowanie jakości w dziedzinie edukacji powinno być realizowane w czterech obszarach działalności edukacyjnej: system zarządzania jednostką edukacyjną, programy nauczania, personel edukacyjny (nauczający), jakość uzyskiwanych w systemie kompetencji osobistych i zawodowych. System oceny jakość nauczania w Polsce został oparty na dwóch filarach. Pierwszym z nich jest standard jakości nauczania określony przepisami prawa, który ma zastosowanie przede wszystkim w systemie szkolnym. Drugim z nich jest standard jakości nauczania określany Polską Normą lub wzorcami środowiskowymi, a który ma zastosowanie przede wszystkim w systemie pozaszkolnym. W moim przekonaniu, wysoka jakość nauczania może zostać zapewniona przez komplementarne stosowanie obu filarów oceny jakości we wszystkich jednostkach systemu edukacji. |
Abstract | International legal documents are appointing the right to education, as one of essential legal rights of the man and the citizen. Using this law should be assured, free from the discrimination and it should enable the effective participation in the free society for everyone. Rights to education should be essential aspects of the realization: an availability, an identical level and a quality are leveling teachings. The right to education should serve the full development of the human personality, in the fullest scope for development of talents and intellectual and physical abilities, in particular for preparing the individual and for her self-preparing to perform the professional role, the job, the function. Such forming the educational system, as well as the system of the labour market is necessary for achieving such a purpose so that achieve the ability to perform the professional role (of the job, the function) could be realized in every lifespan of the individual. The development of the accessibility to the education and contributing to achieving the education by the high-grade and educating professional as well as of the bloom of cultures of member states became tasks of the European Union. The education, and its quality, was recognized as the crucial issue for the harmonious social-economic development of societies and states, for the assurance so that the economy of the European Union became most competitive and dynamic with economy in the world - with the economy based on the knowledge, and the society became the society of the knowledge. Achieving the high of educations was recognised as fundamental purposes of the development of the educational systems of member states this way, so that it can constitute the model for entire world in terms of qualities and the social usefulness, assuring of compatibility of the educational systems, enabling free choice of educating places for citizens, and then of work. They are supposed to offer purposes it: the standardization of teaching professional, the comparability competence for the high-grade, the possibility of developing professional competence by the entire life. These purposes can be realized thanks to union strategies, programs and means, in particular thanks to funds of the European Social Fund. Polish educational system is guaranteeing realizing the right to education according to principles determined on the basis of regulations of the law, what is supposed to provide with the identical availability, the identical level and the identical quality. Educating can be realized in the developed school system, agreed with the standards system of European Union and in organizational units, offering training forms of long life learning. The quality in the Polish education should be assured through the transparency, the comparability and the compatibility of teaching procedures, school curricula, classifications teaching persons and recognizing of competence in the context of the more than domestic area of knowledge. The conclusion is, that research, claiming and documenting qualities in the field of the education should be realized in four areas of the educational activity: the system of managing the educational unit, school curricula, the educational staff (teaching), quality of personal and professional competence get in the system. The system of the assessment was based by the quality of teaching in Poland on two pillars. From them a standard of teaching the quality is first, definite with regulations of the law which is applicable above all in the school system. Of them a standard of teaching the quality is second, determined with Polish Norm System or environmental models, and which is applicable above all in the training system. In my belief, the best quality of the teaching can be guaranteed by complementary applying both pillars of the assessment of the quality in all unit of an educational system. |
Cytowanie | Jurkowski R. (2009) Polityka w dziedzinie edukacji i kształcenia zawodowego.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 2(51): 57-81 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2009_n51_s57.pdf |
|
|
16. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2007 |
|
Stawicka E. Uwarunkowania rozwoju kapitału ludzkiego na obszarach wiejskich
Autor | Ewa Stawicka |
Tytuł | Uwarunkowania rozwoju kapitału ludzkiego na obszarach wiejskich |
Title | Determinants of human capital development in rural areas |
Słowa kluczowe | edukacja, wiedza zawodowa, kształcenie ustawiczne, kapitał ludzki |
Key words | education, knowledge of agriculture, lifelong learning, human capital |
Abstrakt | Celem pracy jest ukazanie ważności wiedzy w rozwoju gospodarstw rolnych. Zobrazowano poziom wykształcenia polskich rolników oraz możliwości podejmowania przez nich edukacji, zdobywania nowej wiedzy i informacji. Zwrócono również uwagę na rosnące zainteresowanie rolników zdobywaniem nowej wiedzy |
Abstract | Meaning of knowledge and information as a factor of a rise of productivity and economic growth is discussed. The human capital level in rural areas and knowledge and information level are rather poor. The low level of general education and insufficient agricultural qualifications of those working in farms are a significant barrier hampering the introduction of modern means of production, and depressing economic growth. Increasing the education level of farm population might be instrumental in intensifying the process of structural changes. The most important role in changes belong to specialised institutions which can fund many useful programs |
Cytowanie | Stawicka E. (2007) Uwarunkowania rozwoju kapitału ludzkiego na obszarach wiejskich.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 2(17), z. 2: 444-453 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2007_T2(17)_n2_s444.pdf |
|
|