1. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2021 |
|
Belinska S., Beňuš O., Bielik P., Buliková M. EVALUATING THE IMPACT OF TAX POLICY ON THE ASSETS OF AGRICULTURAL ENTERPRISE
Autor | Stefaniia Belinska, Ondrej Beňuš, Peter Bielik, Miriam Buliková |
Tytuł | EVALUATING THE IMPACT OF TAX POLICY ON THE ASSETS OF AGRICULTURAL ENTERPRISE |
Title | |
Słowa kluczowe | agricultural enterprise, tax, tax burden, tax implications, tax policy |
Key words | |
Abstrakt | Every taxpayer is obliged to pay tax on their profits, but if taxpayers feel that the government is opaque and ineffective with their taxes, their willingness to pay taxes is reduced. At the same time, the higher the tax rate for tax subjects, the lower their interest in paying taxes. The optimal tax burden should be a burden that encourages people to work and stimulate businesses to create value. Each state seeks to maximize tax revenues as part of its tax policy, while at the same time ensuring that the tax system does not interfere with the economy or negatively affect the business environment. The state strives to maintain the most optimal state tax system and to support the market economy and competitiveness. Therefore, the state must have a tax administration that can collect taxes efficiently, and consequently, the tax system in the state should be such that the redistribution of collected taxes will be as efficient and fair as possible. The main goal of the article is to examine the dependence of tax policy on the agricultural business economy and find an effective variant of enterprise income taxation, which should have a positive impact on the business activity and competitiveness of companies in the selected sector of the economy and such taxation still would be beneficial for the state. The article will also set out some hypotheses based on the gained theoretical knowledge, as well as on the set research question. |
Abstract | |
Cytowanie | Belinska S., Beňuš O., Bielik P., Buliková M. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2021_n5_s22.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2017 |
|
Deresz A., Podstawka M. Zróżnicowanie obciążeń fiskalnych dochodów osób fizycznych w Polsce
Autor | Agnieszka Deresz, Marian Podstawka |
Tytuł | Zróżnicowanie obciążeń fiskalnych dochodów osób fizycznych w Polsce |
Title | DIFFERENTIATION OF TAX BURDEN ON INDIVIDUAL TAXPAYERS IN POLEN |
Słowa kluczowe | pozarolnicza działalność gospodarcza, wynagrodzenia z innych źródeł przychodów, składki na ubezpieczenia społeczne, składka na ubezpieczenie zdrowotne, podatek należny |
Key words | non-agricultural activities, income from other sources, social security contribution, health insurance contribution, tax due |
Abstrakt | Opodatkowanie to złożone zjawisko społeczne, gospodarcze, a także politycznoustrojowe i prawne. Podatki były i są przede wszystkim narzędziem służącym do gromadzenia przez państwo środków niezbędnych do realizacji jego zadań. Ponadto podatki są związane z regulowaniem procesów gospodarczych i społecznych, co oznacza, że podatki pełnią funkcje: redystrybucyjną, stymulacyjną i alokacyjną. Znaczenie gospodarczo społeczne podatków polega na tym, że skutkiem ich nakładania jest zmiana sytuacji dochodowej i majątkowej podatników, co wpływa na podejmowane ich decyzje: gospodarcze, konsumpcyjne, o oszczędzaniu, itp. Zmiany systemu podatkowego w latach 2008-2015, miały wpływ na kształtowanie się nominalnych i efektywnych stawek podatkowych. Wysokości obciążeń podatkowych i innych obciążeń fiskalnych nakładanych na poszczególne grupy podatników spowodowały zmiany w obciążeniu ich dochodów. Celem artykułu jest ocena rozkładu obciążeń fiskalnych w Polsce w latach 2008-2015. W opracowaniu, na podstawie przedmiotowej oceny, podjęto próbę weryfikacji hipotezy, że obciążenia fiskalne nakładane na osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą są niższe w porównaniu z opodatkowaniem wynagrodzeń z innych źródeł przychodów. |
Abstract | Taxation has been a complex social, economic, political and legal issue. Taxes have always been and will primarily remain as a tool for the state to gather essential means to perform its functions. Furthermore, taxes have been linked with regulation of economic and social processes, which means, that taxes fulfill following functions: redistributive, stimulus and allocative. Socioeconomic meaning of taxes is reflected in the fact that as a result of imposing taxes the financial and profitable situation of taxpayers changes which influences their decisions: economic, consumption, or about saving etc. Changes in the tax system in 2008-2015 have affected the shape of nominative and effective tax rates. The amount of tax burdens and other fiscal impositions on certain groups of taxpayers caused changes in charging their income. The aim of this article is to evaluate tax burdens in Poland in 2008-2015. Based on this evaluation, an attempt of verifying hypotheses has been made on assumption that tax burdens imposed on individuals involved in nonagricultural activities are lower in comparison with taxation of income from other sources. |
Cytowanie | Deresz A., Podstawka M. (2017) Zróżnicowanie obciążeń fiskalnych dochodów osób fizycznych w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 18(67): 30-41 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2017_n67_s30.pdf |
|
|
3. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2017 |
|
Kozub-Skalska S. Mechanizm przestępstw karuzelowych i metody ich ograniczenia
Autor | Sonia Kozub-Skalska |
Tytuł | Mechanizm przestępstw karuzelowych i metody ich ograniczenia |
Title | THE MECHANISM OF CAROUSEL OFFENSES AND METHODS OF RESTRICTING THEM |
Słowa kluczowe | uchylanie się od podatków, kontrole podatkowe, zapobieganie uchylaniu się od podatków, karuzele vat, opinie biegłych sądowych. |
Key words | tax evasion, tax audits, preventing tax evasion, vat carousel, expert witnesses’ opinions |
Abstrakt | Jednym z mechanizmów, który znacząco przyczynia się do istnienia luki w VAT są oszustwa podatkowe realizowane w ramach tzw. karuzeli podatkowej. Idea karuzeli podatkowej bazuje na cesze charakterystycznej obecnego systemu VAT, a mianowicie na tym, że należny VAT jest odprowadzany na konta urzędów skarbowych, co do zasady przez sprzedawcę towaru. Jednocześnie jednak nabywca, będący tzw. czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do skorzystania z prawa do odliczenia tzw. naliczonego VAT. W przypadku, gdy suma podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług przewyższa sumę podatku należnego od sprzedaży dokonanej przez podatnika w danym okresie rozliczeniowym, podatnik jest uprawniony do uzyskania bezpośredniego zwrotu VAT. To właśnie wspomniany zwrot VAT jest przesłanką, dla której przestępcy podatkowi otwierają szereg podmiotów i tworzą mechanizm karuzeli podatkowych w celu uzyskania korzyści majątkowych z nienależnie otrzymanego zwrotu VAT. Niestety skala tego zjawiska pokazuje, iż zarówno organy skarbowe jak i organy ściganie nie radzą sobie z ograniczaniem tej skali. Celem artykułu jest wskazanie nowych metod ograniczania przestępstw karuzelowych, które przy współpracy organów skarbowych, organów ścigania i biegłych sądowych w znaczący sposób pozwolą ograniczyć skale tego zjawiska. Wartością dodaną opracowania jest to, iż nowe metody nie wymagają zmian legislacyjnych, a więc mogą zostać natychmiast zastosowane w praktyce. W celu przedstawienia zamierzonych celów zastosowano metody badań literaturowych oparte na analizie krajowych i zagranicznych publikacji zwartych i artykułowych oraz danych publicznych udostępnianych przez Ministerstwo Finansów oraz obowiązujących aktów prawnych. Zawarte w artykule rozważania mają charakter zarówno teoretyczny jak i praktyczny. |
Abstract | One of the mechanisms that significantly contributes to the existence of VAT gaps, is a tax fraud within the so-called tax carousel. The idea of the carousel is based on the characteristic of the current VAT system, namely, on the principle that the VAT due is paid into accounts of the tax office by the seller of the goods. At the same time, however, the purchaser, being an active VAT taxpayer has the right to exercise of the right to deduct the so-called input VAT. If the sum of input VAT from goods and services exceeds the amount of output VAT on sales made by the taxpayer in the relevant accounting period, a taxpayer is entitled to receive direct VAT refund. It is the VAT refund which is a prerogative for tax criminals to open up a number of business entities and create a mechanism of tax carousels to obtain financial benefits from unduly received VAT refunds. Unfortunately, the scale of this phenomenon shows that both the tax authorities as well as law enforcement agencies do not cope with limiting this scale. The aim of the article is to identify new ways of reducing carousel offenses, which in cooperation with tax authorities, law enforcement agencies and expert witnesses will significantly reduce the scale of this phenomenon. The added value of the study is that new methods do not require legislative changes, thus they can be immediately applied in practice. In order to present the aims, methods of research were used based on the analysis of domestic and foreign publications as well as public data provided by the Ministry of Finance and the legal acts in force. The considerations discussed in the article are both theoretical and practical. |
Cytowanie | Kozub-Skalska S. (2017) Mechanizm przestępstw karuzelowych i metody ich ograniczenia.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 17(66): 145-160 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2017_n66_s145.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2016 |
|
Deresz A., Podstawka M. Ocena skutków zmian dotyczących stosowania kosztów uzyskania przychodów przez twórców, artystów, pracowników naukowych i dziennikarzy
Autor | Agnieszka Deresz, Marian Podstawka |
Tytuł | Ocena skutków zmian dotyczących stosowania kosztów uzyskania przychodów przez twórców, artystów, pracowników naukowych i dziennikarzy |
Title | The evaluation of the results of changes in applying tax deductible expenses by artists, academic workers and journalists |
Słowa kluczowe | podatek dochodowy od osób fizycznych, 50% koszty uzyskania przychodów, prawa autorskie i prawa pokrewne |
Key words | personal income tax, 50% income costs, copyrights and related rights |
Abstrakt | W opracowaniu przedstawiono ocenę skutków zmian stosowania kosztów uzyskania przychodów przez twórców, artystów, pracowników naukowych i dziennikarzy z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych, które polegały na wprowadzeniu od 1 stycznia 2013 roku limitu kwotowego 42 764 zł. Realizacji celu opracowania posłużono się: (1) analizą danych pochodzących z opracowań Ministerstwa Finansów dotyczących rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za lata 2012–2013, jak również analizą danych z systemu POLTAX Urzędu Skarbowego w Siedlcach dotyczących rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za lata 2012–2015 oraz (2) komentarzem do wprowadzonych zmian stosowania kosztów uzyskania przychodów przez twórców, artystów, pracowników naukowych i dziennikarzy. Po przeprowadzonej analizie oraz rozważaniach stwierdzono, że przedmiotowe zmiany dotyczące stosowania kosztów uzyskania przychodów przez omawianą grupę podatników ograniczają ich dochody i działają antymotywacyjnie na ich aktywność zawodową. |
Abstract | The paper contains of evaluation of the results of changes in applying tax deductible expenses by artists, academic workers and journalists as copyrights and related rights-holders resulting from the limit of 42,764 PLN introduced on 1 January 2013. The research was based on: (i) the analysis of data from the Ministry of Finance regarding personal income tax settlement in 2012–2013, as well as the analysis of the data from POLTAX system from Urząd Skarbowy w Siedlcach (eng. Tax Office in Siedlce) regarding personal income tax settlement in 2012–2015 and (ii) the commentary of artists, academic workers and journalists regarding the abovementioned changes. The analysis indicated that changes in applying tax deductible revenues by the group of taxpayers in question hinders their revenues and has an anti-motivational influence on their professional activity. |
Cytowanie | Deresz A., Podstawka M. (2016) Ocena skutków zmian dotyczących stosowania kosztów uzyskania przychodów przez twórców, artystów, pracowników naukowych i dziennikarzy.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 115: 5-21 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2016_n115_s5.pdf |
|
|
5. |
Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, 2016 |
|
Wyrzykowski W. Ulga podatkowa jako instrument realizacji pozafiskalnych funkcji podatków
Autor | Wojciech Wyrzykowski |
Tytuł | Ulga podatkowa jako instrument realizacji pozafiskalnych funkcji podatków |
Title | Tax relief, as an instrument of non-fiscal tax function |
Słowa kluczowe | ulga podatkowa; preferencje podatkowe; funkcja podatku |
Key words | tax incentives; tax preferences; tax function |
Abstrakt | Artykuł ten opisuje teoretyczne aspekty ulgi podatkowej jako mechanizmu stymulującego określone zachowania gospodarcze. Autorzy dokonali przeglądu najważniejszych aspektów związanych ze stosowaniem ulg podatkowych, zarówno w ujęciu historycznym jak i przedstawiając obecnie stosowane ulgi podatkowe w Polsce jak i wybranych krajach Unii Europejskiej. Dodatkowo, tezy zawarte w artykule są próbą oceny efektywności i skuteczności stosowanych ulg zarówno z punktu widzenia budżetu państwa jak i uzyskanych korzyści przez podatników. |
Abstract | This article describes the theoretical aspects of the tax incentives and reliefs as a mechanism to promote specific economic behavior. The authors reviewed the most important aspects related to the use of different tax incentives, both in terms of historical and current aspects present in Poland and in other selected countries of the European Union. In addition, theses contained in this article are the attempt to assess the efficiency and effectiveness of tax relief both from state budget point of view of and the benefits received by taxpayers. |
Cytowanie | Wyrzykowski W. (2016) Ulga podatkowa jako instrument realizacji pozafiskalnych funkcji podatków.Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, nr 1: 17-31 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ZFIR_2016_n1_s17.pdf |
|
|
6. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2015 |
|
Bischoff A. Sytuacja społeczno-ekonomiczna podatnika a udział podatku PIT w płacy brutto w krajach OECD
Autor | Anna Bischoff |
Tytuł | Sytuacja społeczno-ekonomiczna podatnika a udział podatku PIT w płacy brutto w krajach OECD |
Title | Socio-economic situation of taxpayers in relation to the share of PIT in gross wages in OECD countries |
Słowa kluczowe | podatnik, PIT, stawki podatkowe, płaca brutto |
Key words | taxpayer, PIT, tax rates, gross wage |
Abstrakt | W opracowaniu przedstawiono analizę obciążenia podatkiem PIT podatników z krajów OECD, w zależności od ich sytuacji społeczno-ekonomicznej. Podatnicy zostali podzieleni na 7 grup społeczno-ekonomicznych. Każda z grup reprezentowała określony poziom dochodów, dodatkowym kryterium było posiadanie pod opieką dzieci lub ich brak. Badanie zostało przeprowadzone na podstawie danych udostępnionych przez OECD dla lat 2000–2013. Z przeprowadzonych badań wynika, iż ogólny poziom obciążenia podatkiem PIT spadał w latach 2000–2010, natomiast od roku 2011 do 2013 widoczny był wzrost zarówno poziomu opodatkowania, jak i liczby stawek podatkowych dla wszystkich badanych grup. Wzrost ten dotyczył przede wszystkim osób pracujących i jednocześnie wychowujących dzieci. |
Abstract | The paper presents an analysis of personal income tax burden for taxpayers from OECD countries, depending on their socio-economic situation. Taxpayers were divided into 7 socio-economic groups. Each group represented a certain level of income, an additional criterion was whether the taxpayer was materially responsible for children or not. The study was conducted based on the data provided by OECD for the years 2000–2013. The study shows that the overall PIT burden fell in years 2000–2010, however since 2011 to 2013 there was an increase in both the level of taxation and the number of tax rates for all analyzed groups. This increase related mainly to people working and raising children. |
Cytowanie | Bischoff A. (2015) Sytuacja społeczno-ekonomiczna podatnika a udział podatku PIT w płacy brutto w krajach OECD.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 111: 5-17 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2015_n111_s5.pdf |
|
|
7. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2012 |
|
Oliynyk O. Wsparcie państwowe a produktywność pracy w rolnictwie
Autor | Olena Oliynyk |
Tytuł | Wsparcie państwowe a produktywność pracy w rolnictwie |
Title | An international comparison of the effect of government support on agricultural productivity |
Słowa kluczowe | wsparcie rządowe, wydajność pracy, polityka rolna |
Key words | government support, labor productivity, agricultural policy |
Abstrakt | Artykuł przedstawia ekonometryczną ocenę wpływu wsparcia państwowego dla rolnictwa ze szczególnym uwzględnieniem wskaźnika produktywności pracy w rolnictwie w 16 krajach o różnym poziomie wsparcia. Model ekonometryczny wykorzystuje dwie wartości obliczone przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD ): Producer Support Estimates jako procent przychodów brutto gospodarstw rolnych i Consumer Nominal Protection Coefficient. Te dwie zmienne stanowią transfery od podatników i konsumentów do producentów rolnych w ramach programów państwowych i transferów od konsumentów do państwa lub odwrotnie. Za pomocą modelu regresji zostały przedstawione wnioski dla grup krajów wydzielonych, w zależności od poziomu rządowego wsparcia w tych krajach. |
Abstract | This paper provides an econometric evaluation the effect of government support to agriculture on a measure of the agricultural labor productivity in 16 countries with different level of support. The econometric model we construct specifically utilizes two values calculated by the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD ): Producer Support Estimates as a percentage of gross farm receipts and the Consumer Nominal Protection Coefficient. These two variables represent transfers from taxpayers and consumers to agricultural producers through government programs and transfers from consumers to government or vice versa, respectively. By using regression model, we draw conclusions for groups of countries on the basis of their relevant levels of government support. |
Cytowanie | Oliynyk O. (2012) Wsparcie państwowe a produktywność pracy w rolnictwie .Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 99, z. 3: 70-76 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2012_n3_s70.pdf |
|
|
8. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2012 |
|
Czarnecka A. Miernik incydencji podatkowej
Autor | Anna Czarnecka |
Tytuł | Miernik incydencji podatkowej |
Title | Tax Incidence Index |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | Tax incidence is a rational reaction of taxpayers to taxation. The taxpayer will attempt to shift the tax burden to other market entities. In order to analyze the degree of such shift, it is necessary to be able to measure it. This publication presents the tax incidence measure as the sum of two components: the percentage of taxation shift from the taxpayer to the recipient and the percentage of taxation shift from the taxpayer to the supplier. This index appears to be a good tool. Its advantages include an ability to measure tax incidence impacts in varying directions, the possibility to combine forward and backward incidence to show incidence against base price levels – that is the differentiation between partial, full and over incidence. The index which specifies the degree of tax incidence means it becomes an operational value, that is, it becomes measurable. We will be able to predict the effects of taxation more easily, measuring the degree of taxpayers’ reaction to taxation. |
Cytowanie | Czarnecka A. (2012) Miernik incydencji podatkowej.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 97: 277-286 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2012_n97_s277.pdf |
|
|
9. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2011 |
|
Milewska A. Podatek dochodowy z działów specjalnych w świetle obowiązujących przepisów prawnych
Autor | Anna Milewska |
Tytuł | Podatek dochodowy z działów specjalnych w świetle obowiązujących przepisów prawnych |
Title | INCOME TAX FROM SPECIAL BRANCHES IN THE EXISTING ACTS OF LAW |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | This article is devoted to the issue concerning the theoretical and practical aspects of the taxation of income from special branches of agricultural production. The article presents the basic definitions in this field as well as possibilities of income calculation and appropriate for their conduct of the taxpayer. The Author presented an analysis of the fiscal situation (the obligation to controlling the advance payment of income tax) using standard estimates of income and effects of changes in activity during the fiscal year. The results of the analysis are shown in numerical examples. |
Cytowanie | Milewska A. (2011) Podatek dochodowy z działów specjalnych w świetle obowiązujących przepisów prawnych.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 94: 109-116 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2011_n94_s109.pdf |
|
|
10. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2011 |
|
Zabielska D. Uwarunkowania zasad funkcjonowania podatku VAT w gospodarstwach rolnych
Autor | Daniela Zabielska |
Tytuł | Uwarunkowania zasad funkcjonowania podatku VAT w gospodarstwach rolnych |
Title | Conditioning of the operation of the VAT rules in agricultural |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | In the paper methods of accounting for VAT were presented and compared between flatclears farmers and farmers – payers of VAT in general principles. For example, the selected farms was showed measurable financial benefits when the farmer has been giving up the flat-rate VAT system. It was presented the views of 50 farmers from the Podlaskie voivodship about experiences with the transition to pay VAT in general principles. The results of research which shows that the main cause of change in accounting, particularly for farmers investing in fixed assets (machinery and buildings), there are high returns on the excess input tax due, taxpayers may have to spend on further development of his farm. It also showed that farmers’ knowledge on the economic benefits of altering the status of flat clearers farmer to farmer who pay VAT in general principles is more available and farmers are increasingly inclined to opt for such a solution. Farmers keeping VAT accounts and records often rely entities possessing the necessary expertise in tax matters. |
Cytowanie | Zabielska D. (2011) Uwarunkowania zasad funkcjonowania podatku VAT w gospodarstwach rolnych.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 89: 61-74 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2011_n89_s61.pdf |
|
|
11. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2011 |
|
Zabielska D. Wybór formy opodatkowania dochodów rolników rozpoczynających pozarolniczą działalność gospodarczą
Autor | Daniela Zabielska |
Tytuł | Wybór formy opodatkowania dochodów rolników rozpoczynających pozarolniczą działalność gospodarczą |
Title | The choice of tax system income of farmers starting a non-agricultural business |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | The aim of the paper is to present and compare different variants to choose the form of taxation of income earned by farmers in non-agricultural economic activity. Thanks of study case of selected farmer, it was shown measurable financial benefits that the farmer can obtain as taxpayer. It depends on the choice of the proper method of taxation of income. It is shown that the choice of optimal form of taxation is individual for every entrepreneur. It depends on the factors affecting the manner of calculating the tax. The study presents the opinions of 50 farmers from the Podlaskie voivoidship on experience related to conducting nonagricultural economic activities. The results of research, which show that respondents usually choice general principles of the tax scale. Respondents – mostly agricultural producers – decide on the selection of accounting for income taxes after receiving information from accounting office. Later this accounting office keep accounts for this farmers. |
Cytowanie | Zabielska D. (2011) Wybór formy opodatkowania dochodów rolników rozpoczynających pozarolniczą działalność gospodarczą.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 92: 129-141 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2011_n92_s129.pdf |
|
|
12. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2006 |
|
Czyżewski A., Kułyk P. System wsparcia rolnictwa w Unii Europejskiej i krajach o zróżnicowanym poziomie rozwoju gospodarczego
Autor | Andrzej Czyżewski, Piotr Kułyk |
Tytuł | System wsparcia rolnictwa w Unii Europejskiej i krajach o zróżnicowanym poziomie rozwoju gospodarczego |
Title | Support systems for agiculture in EU and other countries with differentiated levels of economic development |
Słowa kluczowe | rolnictwo, interwencjonizm rolny |
Key words | agriculture, state interventionism |
Abstrakt | Analiza zmian w polityce rolnej wysoko- i średniorozwiniętych krajów wskazuje na wzrost sumy retransferów od podatników do producentów rolnych i spadek retransferów od konsumentów. Modele polityki różnią się między krajami. |
Abstract | Transition of agricultural policy in the high and medium developed countries is presented. In the first part, the flows of transfers and their importance for the support regime as well as indicators presenting the structure of transfers are described. In the second part, attention is paid to the situation in agricultural markets and agricultural policy in selected high and medium developed countries. An increase of the role of transfers from taxpayers to producers and a decline of transfers form consumers to producers is observed. Differences among countries are noted. The development of agriculture is determined by the internal market and especially by economic growth. We can distinguish some regional models of agricultural policy. |
Cytowanie | Czyżewski A., Kułyk P. (2006) System wsparcia rolnictwa w Unii Europejskiej i krajach o zróżnicowanym poziomie rozwoju gospodarczego.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 15, z. : 133-142 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2006_T15_n_s133.pdf |
|
|