Lp. |
Autor / Tytuł |
Strony |
Pobierz Full text |
1. |
Ivolga А., Kulchitskaya А. Analisys of attractiveness of the caucasian mineral water
resorts, prospects of increase in tourist flow to the region
Autor | Аnna Ivolga, Аnastasiya Kulchitskaya, |
Tytuł | Analisys of attractiveness of the caucasian mineral water
resorts, prospects of increase in tourist flow to the region |
Title | |
Słowa kluczowe | Caucasian Mineral Water, tourist flow, balneotherapeutic health resort, primary
wellness tourism, health resort complex |
Key words | |
Abstrakt | The aim of the current research was to describe and analyze use of medical and
health resources of the Caucasian Mineral Water region based on statistic data. Among the
research results is identification of the main problems of primary wellness tourism in the Caucasian
Mineral Water region as well as suggestions on increase of tourist flow to the region. |
Abstract | |
Cytowanie | Ivolga А., Kulchitskaya А. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n7_s5.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.7.1 |
|
5-12 |  |
2. |
Jalinik M. Promocja w rozwoju sylwanoturystyki
Autor | Mikołaj Jalinik, |
Tytuł | Promocja w rozwoju sylwanoturystyki |
Title | Promotion in the development of sylvanoturystyka |
Słowa kluczowe | promocja, środki promocji, rozwój sylwanoturystyki, obszary leśne |
Key words | promotion, promotion measures, development sylvanoturistics, forest areas |
Abstrakt | Sylwanoturystyka wiąże się z rozwojem ruchu turystycznego na obszarach leśnych1.
Intensyfikacja tej formy wypoczynku stwarza szanse aktywizacji wielu jednostkom
gospodarczym i obszarom o szczególnie wysokim stopniu zalesienia. Obszary leśne cechują
niepowtarzalne i jedyne w swoim rodzaju walory turystyczne, które powinny być skutecznie
promowane. Opracowanie przedstawia zalety sylwanoturystyki jako formy wypoczynku, motywy
jej uprawiania oraz środki promocji wpływające na jej dynamiczny rozwój. |
Abstract | Sylvanoturism is associated with the development of tourism in the forest areas, which decisively
affect the physical and mental performance of each person. The development of this form of
leisure creates opportunities for activation of many economic entities as well as areas with particularly
high afforestation. Forest areas have unique and unique tourist values that should be promoted effectively.
The study presents the advantage of sylvanoturism, as a form of rest, its motifs and promotion
measures, which should be used effectively to develop dynamically. |
Cytowanie | Jalinik M. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n7_s13.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.7.2 |
|
13-23 |  |
3. |
Katsoni V. An investigation into the sharing economy phenomenon
in the Greek tourism industry in the accommodation sector
Autor | Vicky Katsoni, |
Tytuł | An investigation into the sharing economy phenomenon
in the Greek tourism industry in the accommodation sector |
Title | |
Słowa kluczowe | sharing economy, Internet, Airbnb |
Key words | |
Abstrakt | A phenomenon that has spread as rapidly as the sharing economy, bypassing traditional
distribution channels and disrupting established business models, has naturally provoked
considerable controversy. Users, providers, sharing economy sites, established businesses
offering similar services to those being shared (or traded, exchanged, rented, swapped
or otherwise) and governments at all levels (municipality, province, nation state, regional, and
even international), have found themselves on different sides of a furious debate about the
present and future shape of the sharing economy. This article explores the drivers and impacts
of sharing economy in the Greek hospitality industry, presents the legal framework and discusses
the challenging and at times controversial nature of it. |
Abstract | |
Cytowanie | Katsoni V. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n7_s25.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.7.3 |
|
25-35 |  |
4. |
Król K. Trendy projektowe w prezentacji gospodarstw
agroturystycznych w Internecie
Autor | Karol Król, |
Tytuł | Trendy projektowe w prezentacji gospodarstw
agroturystycznych w Internecie |
Title | Design trends in presentation of agrotouristic farms in the Internet |
Słowa kluczowe | promocja agroturystyki, projekt graficzny, trendy projektowe, witryny responsywne,
hero image |
Key words | promotion of agrotourism, graphic design, design trends, responsive websites, hero
image |
Abstrakt | Celem pracy było rozpoznanie formy graficznej (projektowej), jaką najczęściej
przyjmują witryny internetowe gospodarstw agroturystycznych. W pracy postawiono pytanie
badawcze, czy najnowsze trendy projektowe znajdują zastosowanie w projektach takich witryn.
Badaniom inspekcyjnym poddano 282 witryny obiektów, które zadeklarowały, że prowadzą
działalność agroturystyczną. W trakcie badań inspekcyjnych weryfikowano występowanie
koncepcji projektowych, m.in.: responsive web design, one-page, long-page, flat design, material
design, a także hero image.
W zbiorze badanych witryn nie odnotowano ani jednej utworzonej w koncepcji flat design lub
material design. Najpopularniejszym rozwiązaniem projektowym była tzw. karuzela obrazów.
Tylko jedną witrynę oceniono jako zgodną z trendem one-page design. Nieco większą popularnością
cieszyły się koncepcje responsywności oraz hero image. Witryny z badanego zbioru były
w większości wykonane w klasyczny, zachowawczy sposób, według standardów projektowych
z lat 2008–2012. |
Abstract | The aim of the paper was to recognize the graphic (design) form taken most frequently by
the websites of agrotouristic farms and whether the newest design trends are applied in designs of
such websites. 282 websites were subject to the inspective surveys, which declared that they are conducting
agritourism activities. Occuring design concepts such as: responsive web design, one-page,
long-page, flat design, material design and hero image were verified during the tests.
Not one flat design or material design created in the concept were noted in the set of the surveyed
websites. The most popular design solution was so called a carousel of images. Only one website was
estimated as compatible with the trend called one-page design. Concepts of responsiveness as well
as hero image were slightly more popular. The websites from the tested set were mostly performed in
a classic, conservative way according to the design standards from the years 2008–2012. |
Cytowanie | Król K. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n7_s37.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.7.4 |
|
37-47 |  |
5. |
Kozak A., Mączka D. Questing jako innowacyjny produkt turystyczny
Autor | Agnieszka Kozak, Dorota Mączka, |
Tytuł | Questing jako innowacyjny produkt turystyczny |
Title | Questing as aninnovative tourist product |
Słowa kluczowe | innowacje, questing, szlak questingowy |
Key words | innovation, questing, quest trawel |
Abstrakt | Questing jako forma zwiedzania oraz metoda w edukacji regionalnej został zastosowany
po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej w połowie lat 90. XX w.
W Polsce questing i szlaki questingowe są rozwiązaniem stosunkowo nowym. Jest to zabawa,
aktywność, atrakcja, która zjednuje sobie coraz więcej zwolenników. Dostępna jest dla wszystkich,
gdyż nie wymaga sprzętu ani nakładów finansowych. W zamian dostarcza wiedzy, emocji
i rozrywki. Questing sprawdza się w środowisku kulturowym i przyrodniczym, w mieście i na
wsi, wszędzie tam, gdzie znajduje się coś ciekawego, nieznanego, a jednocześnie dostępnego
dla poszukujących. Celem artykułu jest przedstawienie questingu jako innowacyjnego produktu
turystycznego tworzonego głównie na podstawie dziedzictwa kulturowego zarówno w miastach,
jak i na obszarach wiejskich. |
Abstract | Questing as a form of sightseeing and method in regional education was first used in the
United States in the mid 90 s. The questing in Poland and questing trailsare relatively new option. This
is a fun activity, an attraction that at tractsmore and more followers. It is available to every onebecauseitdoes
not requireany equipment or financial resources. In return, it provides knowledge, excitement
and entertainment. Questing works in a cultural and natural environment, in the city and in the
countryside, where there is something interesting, unknown and yetaccessible to the seekers. The aim
of the article is to present questing as aninnovative tourist product, mainlybased on cultural heritage,
both in cities and in ruralareas. |
Cytowanie | Kozak A., Mączka D. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n7_s49.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.7.5 |
|
49-59 |  |
6. |
Parzonko A., Szuba M. Uczestnictwo w imprezach biegowych
jako forma rekreacji ruchowej
Autor | Anna Parzonko, Martyna Szuba, |
Tytuł | Uczestnictwo w imprezach biegowych
jako forma rekreacji ruchowej |
Title | Participation in sport tourism running events as a form of physical recreation |
Słowa kluczowe | turystyka biegowa, biegacz amator, imprezy biegowe |
Key words | sport tourism, running tourism, amateur runner, running events |
Abstrakt | Celem opracowania była próba zdefiniowania pojęcia turystyki biegowej oraz
poznanie motywów, jakimi kierują się amatorzy biegania w swoich decyzjach o uczestnictwie
w imprezach biegowych oraz kryteriów decydujących o wyborze konkretnego biegu. Wyjaśniono
pojęcie turystyki biegowej oraz zaprezentowano związki istniejące między bieganiem
amatorskim a turystyką. Na podstawie analizy pozyskanego za pomocą ankiety materiału empirycznego
stwierdzono, że wielu biegaczy amatorów bierze udział w imprezach biegowych nie
po to, by walczyć o wynik czy poznawać nowe miejsca, lecz dla dobrej zabawy, atmosfery oraz
możliwości ciekawego spędzenia wolnego czasu wśród ludzi o podobnych zainteresowaniach.
Czynnikiem wpływającym w największym stopniu na atrakcyjność imprezy biegowej jest cena
wpisowego, dostępność komunikacyjna i rodzaj biegu. |
Abstract | This study attempts to define the concept of running tourism and investigate the motives of
running enthusiasts behind their decisions to participate in running events and the criteria for choosing
a particular event. The paper discusses the concept of running tourism and relationships between
amateur running and tourism. The analysis of empirical material obtained in a survey showed that
many amateur runners take part in running events not to fight for the best result or travel to new
places but for fun, atmosphere and recreation with people sharing similar interests. The factors that
have the greatest impact on the perceived attractiveness of a running event include: entry fee, accessibility
of the place and type of running. |
Cytowanie | Parzonko A., Szuba M. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n7_s61.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.7.6 |
|
61-70 |  |
7. |
Przezbórska-Skobiej L. Tourism in the bio-economy of Poland (regional perspective)
Autor | Lucyna Przezbórska-Skobiej, |
Tytuł | Tourism in the bio-economy of Poland (regional perspective) |
Title | |
Słowa kluczowe | tourism, rural areas, development, smart specialization, bio-economy, regions |
Key words | |
Abstrakt | The main purpose of the paper was to determine a place of tourism in the bio-
-economy of the Polish regions as well as spatial analysis of smart specializations of the regions
regarding tourism and recreation activities. The paper is based on the review of strategic
documents, expertise and scientific papers. The analysis shows that bio-economy in has been
directly indicated as smart specialization only two provinces of Poland and tourism development
is usually associated with the development of medicine and health services. |
Abstract | |
Cytowanie | Przezbórska-Skobiej L. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n7_s71.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.7.7 |
|
71-80 |  |
8. |
Sammel A. Zagrody edukacyjne jako miejsce kształcenia osób dorosłych
Autor | Anna Sammel, |
Tytuł | Zagrody edukacyjne jako miejsce kształcenia osób dorosłych |
Title | The educational farms as place of education of adults |
Słowa kluczowe | zagroda edukacyjna, turystyka edukacyjna, edukacja dorosłych |
Key words | educational farm, educational tourism, adult education |
Abstrakt | Zwiększająca się w wyniku przemian cywilizacyjnych ilość czasu wolnego stawia
przed współczesnym człowiekiem zadanie jego odpowiedniego wykorzystania. Czas ten
spełnia jednocześnie wiele funkcji i formy jego spędzania są zróżnicowane. Podróże i czasowy
pobyt poza miejscem stałego zamieszkania mogą być dla wielu osób wartościową formą jego
wykorzystania i zaspokajania różnorodnych potrzeb – w tym również tych związanych z edukacją.
Turystyka edukacyjna oferowana przez właścicieli zagród edukacyjnych to ważne ogniwo
systemu dydaktyczno-wychowawczego i element kształcenia ustawicznego. Z tego też względu
celem publikacji była próba weryfikacji ofert zagród edukacyjnych w aspekcie roli, jaką mogą
spełniać w procesie kształcenia osób dorosłych. Podstawę opracowania stanowiła analiza treści
zawartych w materiałach źródłowych dostępnych na stronie www.zagroda-edukacyjna.pl.
Stwierdzono, że oferta gospodarstw realizuje postulat kształcenia ustawicznego osób dorosłych,
które chcą poszerzyć, zaktualizować lub uzupełnić swoją wiedzę oraz umiejętności. |
Abstract | The growing of free time in result of alternatively civilization amount places before contemporary
human task his suitable the utilization. This time satisfy many functions simultaneously and
diverse spending of his forms. The trips and temporary accommodation outside place of permanent
residence to be perhaps valuable form of his utilization for many persons – including these connected
with education. The educational tourism offered by owners of educational farms this important link of
didactics-educational system. With this reason the aim of this paper was the analysis offers of educational
farms in aspect of role what can fulfil in educations process of adults. The basis of study was the
analysis of source materials accessible on side www.zagroda-edukacyjna.pl. Affirmed, that the offer of
farms realizes the postulate of constant education of adults, which want to broaden, to update or to
replenish knowledge as well as know-how. |
Cytowanie | Sammel A. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n7_s81.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.7.8 |
|
81-90 |  |
9. |
Sieczko A. Wpływ terroryzmu na wybór destynacji turystycznych
Autor | Anna Sieczko, |
Tytuł | Wpływ terroryzmu na wybór destynacji turystycznych |
Title | Influence of terrorism on choosing tourist destinations |
Słowa kluczowe | turystyka, terroryzm, bezpieczeństwo |
Key words | tourism, terrorism, safety |
Abstrakt | Celem pracy było ukazanie wpływu ataków terrorystycznych na decyzje respondentów
dotyczące wyboru kierunków wyjazdów zagranicznych. Badania empiryczne przeprowadzono
w 2017 roku i objęto nimi 118 osób wyjeżdżających w celach turystycznych. Dodatkowo
zaprezentowano sposoby, które podejmowali badani w celu uniknięcia zagrożenia w czasie
podróży turystycznej. Ankietowani ocenili, że krajami najbardziej zagrożonymi atakami terrorystycznymi
była Francja, Turcja i Egipt. |
Abstract | The aim of this paper was to investigate influence of terrorist attacks on tourists’ decisions
about directions of theirs tours. Research was conducted in 2017 and covered 118 tourists. Additionally,
approaches used by subjects to avoid the threat were presented. Interviewees evaluated that
France, Turkey and Egypt are the most threatened countries by terrorist attacks. |
Cytowanie | Sieczko A. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n7_s91.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.7.9 |
|
91-98 |  |
10. |
Guziuk M., Siedlecka A. Park Krajobrazowy Podlaski Przełom Bugu jako destynacja
gospodarstw domowych
Autor | Marta Guziuk, Agnieszka Siedlecka, |
Tytuł | Park Krajobrazowy Podlaski Przełom Bugu jako destynacja
gospodarstw domowych |
Title | The Landscape Park the Bug River Gorge of Podlasie as a destination
for households |
Słowa kluczowe | gospodarstwo domowe, czas wolny, turystyka, krajobraz |
Key words | household, free time, tourism, landscape |
Abstrakt | Wśród wielu funkcji jakie pełnią gospodarstwa domowe, można wymienić między
innymi funkcję mającą na celu zagospodarowanie czasu wolnego poszczególnych jego
członków. Metoda i narzędzia pozwalające na realizację tej funkcji oraz sam fakt ilości czasu
wolnego wpływają na jakość życia. W dużej mierze możliwości zagospodarowania czasu
wolnego zależą od poziomu osiąganych dochodów w gospodarstwie, jego sytuacji ekonomicznej.
Obszar Parku Krajobrazowego Podlaski Przełom Bugu to jeden z celów podróży
na tereny wschodniej Polski. Celem artykułu jest określenie głównych czynników determinujących
podejmowanie aktywności turystycznej oraz ocena czynników wpływających, zdaniem
respondentów, na atrakcyjność turystyczną tego parku. Postawiono hipotezę, iż w opinii
usługobiorców najważniejszym czynnikiem jest położenie w pobliżu stadniny koni w Janowie
Podlaskim. Dla realizacji celu i weryfikacji postawionej hipotezy przeprowadzone zostały badania
ankietowe na grupie 103 kierowników gospodarstw domowych korzystających z usług
turystycznych na tym terenie w okresie kwiecień–czerwiec 2017 roku. |
Abstract | Among many functions of households there can be indicated the function aimed at management
of free time of their members. The method and the tools that allow for this function and the
fact that they have a certain amount of free time affect the quality of life. The options of spending
free time are highly dependent on the level of household’s income, its economic situation. One of the
destinations of trips to the Eastern Poland is the virgin area of the Landscape Park the Bug River Gorge
of Podlasie. The aim of the paper is to identify the main determinants of tourist activity and the factors
influencing the tourist attractiveness of the Landscape Park the Bug River Gorge of Podlasie on
the basis of respondents’ opinions. There was made a hypothesis that in the opinion of customers the
most important factor is the location in the vicinity of the Horse Stud in Janów Podlaski. To accomplish
such a goal and verify the hypothesis, the survey was conducted on a group of 103 household managers
using tourist services in this area in the period from April to June 2017. |
Cytowanie | Guziuk M., Siedlecka A. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n7_s99.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.7.10 |
|
99-108 |  |
11. |
Wojcieszak M. Analiza ofert wybranych gospodarstw agroturystycznych
powiatu gnieźnieńskiego oraz ich wpływ
na zainteresowanie konsumentów
produktami turystycznymi
Autor | Monika Wojcieszak, |
Tytuł | Analiza ofert wybranych gospodarstw agroturystycznych
powiatu gnieźnieńskiego oraz ich wpływ
na zainteresowanie konsumentów
produktami turystycznymi |
Title | The analysis of offers of agritourist farms in Gniezno County and their impact on
consumer interest in tourist products |
Słowa kluczowe | agroturystyka, oferta gospodarstw agroturystycznych, województwo wielkopolskie,
gospodarstwa agroturystyczne |
Key words | agritourism, offer of agritourist farms, Greater Poland Voivodeship, agritourist farms |
Abstrakt | Celem opracowania było przedstawienie opinii respondentów (gości) na temat
oferty gospodarstw agroturystycznych zlokalizowanych w powiecie gnieźnieńskim i należących
do Wielkopolskiego Towarzystwa Agroturystyki i Turystyki Wiejskiej. W opracowaniu
określono także powody wyboru wsi na miejsce wypoczynku oraz zaprezentowano preferowane
przez gości sposoby spędzania czasu. Badania empiryczne zostały przeprowadzone
wśród gości (turystów), którzy wypoczywali w tych gospodarstwach. Metodą badań był sondaż
diagnostyczny z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. Badane gospodarstwa oferowały
turystom atrakcyjne produkty agroturystyczne. Przeprowadzone badania wykazały, iż
respondenci wypoczywający w gospodarstwach agroturystycznych wskazali, że powodem
tego wyboru jest możliwość aktywnego wypoczynku, bliskość natury, świeże powietrze oraz
spożywanie posiłków przygotowanych przez właścicieli. Ważnym aspektem dla turystów
była także dobra infrastruktura okołoturystyczna, która sprzyja uprawianiu różnych aktywności.
Badani podkreślili także, iż niski koszt wypoczynku powoduje, że preferują wyjazdy
weekendowe kilka razy w ciągu roku. |
Abstract | The aim of the article was to presentation of respondents (guests) opinions on the offer of
agritourism farms located in the Gniezno poviat belonging to the Wielkopolska Agritourism and Rural
Tourism Association and are located in Gniezno County. An empirical study was conducted on visitors
(agritourists) staying on these farms. The research was conducted by means of a diagnostic survey using
a questionnaire. The farms offered their guests a wide range of agritourist products and services.
The research showed that the respondents staying on agritourist farms had chosen to spend their
holiday there due to active leisure, contact with nature, fresh air and the consumption of home-made
meals prepared by farm owners. The respondents found good tourist infrastructure, which enabled
different activities, to be an important aspect of their leisure. Due to the low cost of the agritourist
offer the respondents preferred to make weekend trips a few times a year. |
Cytowanie | Wojcieszak M. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n7_s109.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.7.11 |
|
109-119 |  |
12. |
Ivolga A., Zawadka J. Tourist popularity of Poland among the inhabitants
of Stavropol Krai
Autor | Anna Ivolga, Jan Zawadka, |
Tytuł | Tourist popularity of Poland among the inhabitants
of Stavropol Krai |
Title | |
Słowa kluczowe | tourism, tourist attractiveness, Poland, Stavropol Krai, Russia |
Key words | |
Abstrakt | The article presents the tourist popularity of Poland among the inhabitants of Stavropol
Krai (a region located in the south of the European part of the Russian Federation). The
research attempted to identify the reasons for discouraging the inhabitants of this region to
take a tourist trip to Poland. Also presented the reasons, ways of organization and opinions
on the tourist attractiveness of Poland against the background of selected countries among
the people who visited Poland. The survey, in the form of an internet survey, was conducted
among 141 inhabitants of Stavropol Krai. Based on the results of the research it can be stated
that for the inhabitants of this region Poland is an attractive tourist country. However, it must
be emphasized that much is still to be done to promote Poland as an attractive tourist destination.
A large part of the respondents were not aware of its tourist attractiveness, which was
the main reason for the lack of interest in this country. |
Abstract | |
Cytowanie | Ivolga A., Zawadka J. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n7_s121.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.7.12 |
|
121-128 |  |