Lp. |
Autor / Tytuł |
Strony |
Pobierz Full text |
1. |
Balińska A. Sieciowe produkty turystyczne jako przykład przedsiębiorczości
na obszarach wiejskich
Autor | Agata Balińska, |
Tytuł | Sieciowe produkty turystyczne jako przykład przedsiębiorczości
na obszarach wiejskich |
Title | Networked tourism products as an example of entrepreneurship in rural areas |
Słowa kluczowe | sieciowe produkty turystyczne, przedsiębiorczość, turystyka wiejska |
Key words | network tourism products, entrepreneurship, rural tourism |
Abstrakt | W artykule zaprezentowano koncepcję sieciowego produktu turystycznego jako
formy przedsiębiorczości na obszarach wiejskich. Wskazano pozytywne wymiary tego typu
produktów oraz bariery, które ograniczają ich rozwój. |
Abstract | The article presents the concept of a tourist product network as a form of entrepreneurship
in rural areas. Positive dimensions of such products and barriers that limit their development are
The article presents the concept of a tourist product network as a form of entrepreneurship
in rural areas. Positive dimensions of such products and barriers that limit their development are
indicated. |
Cytowanie | Balińska A. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n8_s5.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.8.13 |
|
5-14 |  |
2. |
Bilushchak Т., Yaschyshyn I. Recording and verification of educational documents in schools
of Lviv City with the help of designing
of information and reference system
Autor | Тetiana Bilushchak, Iryna Yaschyshyn, |
Tytuł | Recording and verification of educational documents in schools
of Lviv City with the help of designing
of information and reference system |
Title | |
Słowa kluczowe | information reference system, automation, recording, verification, document template,
queries |
Key words | |
Abstrakt | The article deals with the problem of introduction students’ recording and verification
of personal data for the issuance of a duplicate in the case of loss of educational documents.
The authors propose to change the manual search technology to the electronic by designing
the information system on the basis of the Access DB program. The proposed database
contains a convenient system interface, reports, macros, the ability of creating queries and
issuance references based on the found information. |
Abstract | |
Cytowanie | Bilushchak Т., Yaschyshyn I. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n8_s15.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.8.14 |
|
15-23 |  |
3. |
Bogusz M., Galiszewska S. Determinanty rozwoju agroturystyki w powiecie gorlickim
Autor | Małgorzata Bogusz, Sylwia Galiszewska, |
Tytuł | Determinanty rozwoju agroturystyki w powiecie gorlickim |
Title | Determinants of the development of agritourism in Gorlice county |
Słowa kluczowe | agroturystyka, powiat gorlicki, determinanty rozwoju agroturystyki |
Key words | agritourism, Gorlice county, determinants of agritourism development |
Abstrakt | Celem opracowania było rozpoznanie i ocena determinantów wpływających na
rozwój agroturystyki w powiecie gorlickim. Materiał badawczy obejmował wyniki wywiadów
przeprowadzonych z kwaterodawcami oraz zebranych opinii od agroturystów. Oceniono najważniejsze
determinanty mające wpływ na rozwój agroturystyki na badanym obszarze. Dokonana
analiza potwierdziła, że najważniejszym czynnikiem rozwoju agroturystyki w powiecie
gorlickim są uwarunkowania przyrodnicze regionu. Dowiodła również, że szansą na lepsze
funkcjonowanie gospodarstw agroturystycznych byłaby wzajemna współpraca kwaterodawców
w ramach różnych organizacji. |
Abstract | The aim was to identify and evaluate the determinants influencing the development of agritourism
in the Gorlice county. The research material consisted of interviews with owners of agritourism
farms and opinions collected from agritourists. The most important determinants affecting the
development of agritourism in the studied area were assessed. The analysis confirmed that the most
important factor in the development of agritourism in the Gorlice county are the natural conditions
of the region. It also proved that the chance for better functioning of agritourism farms would be the
mutual co-operation of quarters within various organizations. |
Cytowanie | Bogusz M., Galiszewska S. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n8_s25.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.8.15 |
|
25-34 |  |
4. |
Dmitruk J. Koncepcja pomiaru poziomu relacji inwestorskich
na przykładzie spółek sektora spożywczego notowanych
na GPW w Warszawie
Autor | Joanna Dmitruk, |
Tytuł | Koncepcja pomiaru poziomu relacji inwestorskich
na przykładzie spółek sektora spożywczego notowanych
na GPW w Warszawie |
Title | The concept of measuring the level of investor relations on the example of food
companies listed on the Warsaw Stock Exchange |
Słowa kluczowe | relacje inwestorskie, sektor spożywczy, spółki giełdowe, Giełda Papierów
Wartościowych w Warszawie |
Key words | investor relations, food sector, stock companies, Warsaw Stock Exchange |
Abstrakt | W artykule zaprezentowano autorską koncepcję pomiaru poziomu relacji inwestorskich
spółek sektora spożywczego notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych
w Warszawie. Badane przedsiębiorstwa oceniono w każdym z czterech obszarów jakości relacji
inwestorskich: zawartość merytoryczna stron internetowych, kontakt bezpośredni, informacje
finansowe i informacje pozafinansowe. Uzyskane wyniki uporządkowano według modeli prowadzenia
relacji inwestorskich. |
Abstract | This paper presents the original concept of measuring the level of investor relations of food
industry companies listed on the Warsaw Stock Exchange. The surveyed enterprises were assessed in
each of the four areas of investor relations quality: substantive content of websites, direct contact,
financial information and non-financial information. The obtained results were arranged according to
the models of conducting investor relations. |
Cytowanie | Dmitruk J. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n8_s35.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.8.16 |
|
35-45 |  |
5. |
Dziemdziela P. Działalność informacyjno-promocyjna Grupowej Oczyszczalni
Ścieków Łódzkiej Aglomeracji Miejskiej w kształtowaniu
świadomości ekologicznej
Autor | Paweł Dziemdziela, |
Tytuł | Działalność informacyjno-promocyjna Grupowej Oczyszczalni
Ścieków Łódzkiej Aglomeracji Miejskiej w kształtowaniu
świadomości ekologicznej |
Title | Information and promotion activities of the Group Sewage Treatment Plant
of the Łódź City Agglomeration in shaping ecological awareness |
Słowa kluczowe | działalność ekologiczna, edukacja ekologiczna, ochrona środowiska |
Key words | ecological activity, ecological education, environmental protection |
Abstrakt | W artykule przedstawiono rolę edukacji ekologicznej jako formy działalności informacyjno-
promocyjnej na przykładzie Grupowej Oczyszczalni Ścieków Łódzkiej Aglomeracji
Miejskiej w Łodzi Sp. z o.o. Zaprezentowano w nich wyniki badań dotyczących oddziaływania
edukacji ekologicznej na mieszkańców i wartość uzyskanego ekwiwalentu reklamowego (AVE)
w zależności od rodzaju medium. |
Abstract | The article presents the role of ecological education as a form of information and promotion
activities based on the example of Group Sewage Treatment Plant of Łódź City Agglomeration in
Łódź. It presents the results of research on the impact of ecological education on residents and the
value of the advertising equivalent (AVE) obtained depending on the type of medium. |
Cytowanie | Dziemdziela P. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n8_s47.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.8.17 |
|
47-54 |  |
6. |
Fedushko S., Serov Y., Yanovska M. The specifics of using wiki-technology for popularization
of state administrative organizations on the example
of university
Autor | Solomia Fedushko, Yuriy Serov, Mariya Yanovska, |
Tytuł | The specifics of using wiki-technology for popularization
of state administrative organizations on the example
of university |
Title | |
Słowa kluczowe | wiki-technology, promotion, web-site, administrative organization |
Key words | |
Abstrakt | The article considers important problem of state administrative organizations
popularization using wiki-technologies. This technology allows creating powerful information
resources for the different purposes: educational, promotional, knowledge-sharing, etc.
As example, development of Electronic Encyclopedia of Lviv Polytechnic National University
based on wiki-technologies was described and main steps of its development analyzed. |
Abstract | |
Cytowanie | Fedushko S., Serov Y., Yanovska M. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n8_s55.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.8.18 |
|
55-63 |  |
7. |
Naherniuk D., Rybchak V. Tourism industry as an instrument of economic development
of Ukraine
Autor | Diana Naherniuk, Vitalii Rybchak, |
Tytuł | Tourism industry as an instrument of economic development
of Ukraine |
Title | |
Słowa kluczowe | tourism, tourism industry, competitiveness, development, potential |
Key words | |
Abstrakt | The article is dedicated to the main problems of development of tourism industry
as an instrument of economic development of Ukraine in the conditions of globalization
of economic processes. The current state of tourism development in Ukraine was determined
and practical propositions on ensuring of economic development of the country owing
to tourism were offered. The competitive advantages and weaknesses of tourism industry in
Ukraine were studied. Top priority measures to provide incentives for the successful development
of inbound and domestic tourism in Ukraine were proposed. It was ascertained that the
priority task was creation a competitive national tourism product on the basis of systematic
marketing activity aimed at the exact positioning of different types of tourism products adapted
to consumers’ requirements and expectations. |
Abstract | |
Cytowanie | Naherniuk D., Rybchak V. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n8_s65.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.8.19 |
|
65-72 |  |
8. |
Niedziółka A. Zarządzanie strategiczne i marketingowe w turystyce
kulturowej na obszarach wiejskich powiatu nowotarskiego
Autor | Arkadiusz Niedziółka, |
Tytuł | Zarządzanie strategiczne i marketingowe w turystyce
kulturowej na obszarach wiejskich powiatu nowotarskiego |
Title | The strategic and marketing management of cultural tourism in rural areas
of the Nowy Targ County |
Słowa kluczowe | wiejska turystyka kulturowa, agroturystyka, folklor, zarządzanie, dziedzictwo
kulturowo-historyczne |
Key words | rural cultural tourism, agritourism, folklore, management, cultural and historical heritage |
Abstrakt | Praca przedstawia koncepcje zarządzania marketingowego oraz strategicznego
w wiejskiej turystyce kulturowej stosowane w powiecie nowotarskim przez władze lokalne
oraz stowarzyszenia agroturystyczne. W części teoretycznej artykułu opisano na podstawie
literatury przedmiotu metody marketingowo-zarządcze realizowane w rozwoju tej turystyki.
Zaprezentowano najważniejsze walory turystyczne regionu badań. Popularna tutaj jest turystyka
kulturowa polegająca na poznawaniu przez turystów lokalnego folkloru, dziedzictwa
kulturowo-historycznego, uczestniczenia w różnych imprezach kulturowych oraz zwiedzania
zabytków architektury (np. zamków, dworów), muzeów i skansenów. W części empirycznej
przedstawiono wyniki badań ankietowych przeprowadzonych we wszystkich gminach wiejskich
i miejsko-wiejskich powiatu nowotarskiego. Ukazano ponadto wyniki badań przeprowadzonych
z prezesami dwóch stowarzyszeń agroturystycznych. Wszystkie badania miały na celu
przedstawienie koncepcji zarządzania strategicznego i marketingowego w rozwoju wiejskiej
turystyki kulturowej. |
Abstract | The work presents conceptions of the marketing management and strategic management
of rural cultural tourism used by local authorities and agritourism associations in Nowy Targ County.
In the theoretical part of the article, the marketing and management methods, which are realized in
this form of tourism were described on the ground of the source literature. The most important tourist
values of the study region were presented. Cultural tourism, which involves learning by tourists local
folklore, cultural and historical heritage, participation in various cultural events and visiting architectural
monuments, castles, mansions, museums and open-air museums, is popular here. In the empirical
part of the article, the results of surveys conducted in all rural and urban and rural communes in
Nowy Targ County were presented. Moreover the results of surveys conducted with the chairmen of
two agritourism associations were presented, too. All surveys aimed at specifying the conception of
strategic management and marketing management in the development of rural cultural tourism. |
Cytowanie | Niedziółka A. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n8_s73.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.8.20 |
|
73-82 |  |
9. |
Ratajczak M. Wybrane działania na rzecz społeczności lokalnej
w aspekcie koncepcji CSR (w świetle badań własnych)
Autor | Marcin Ratajczak, |
Tytuł | Wybrane działania na rzecz społeczności lokalnej
w aspekcie koncepcji CSR (w świetle badań własnych) |
Title | Selected activities for the local community in the aspect of the CSR concept (in
the light of own research) |
Słowa kluczowe | społeczna odpowiedzialność biznesu, agrobiznes, społeczność lokalna,
obszary wiejskie |
Key words | corporate social responsibility, agribusiness, local community, rural areas |
Abstrakt | CSR jest to koncepcja, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii
dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska naturalnego, a także
relacje ze swoimi interesariuszami. Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie wybranych
działań na rzecz społeczności lokalnej podejmowanych przez badanych przedsiębiorców
z branży agrobiznesu w aspekcie koncepcji CSR. Badania dotyczące opinii przedsiębiorców na
temat powyższej koncepcji zostały przeprowadzone na przełomie lat 2016/2017 i obejmowały
212 mikro- (0–9 pracowników), małych (10–49 pracowników) i średnich (50–249 pracowników)
przedsiębiorstw agrobiznesu prowadzących działalność gospodarczą na obszarach wiejskich
województwa wielkopolskiego. Wyniki badań pokazały, że przedsiębiorcy z obszarów wiejskich
są bardzo często lokalnymi liderami, dlatego działania charytatywne czy sponsoringowe wpływają
na podnoszenie ich prestiżu, a także uznania wśród społeczności lokalnej. |
Abstract | CSR is a concept according to which enterprises at the stage of strategy building voluntarily
take into account social interests and environmental protection as well as relations with their stakeholders.
The aim of this study is to present selected activities for the local community undertaken by
the surveyed entrepreneurs from the agribusiness sector in the aspect of the CSR concept. Research
on entrepreneurs’ opinions on the above concept was carried out at the turn of 2016 and 2017 and
comprised 212 micro (0–9 employees), small (10–49 employees) and medium (50–249 employees)
agribusiness companies doing business in rural areas of Wielkopolska province. The results of the
research have shown that entrepreneurs from rural areas are very often local leaders, therefore charity
or sponsorship activities affect the improvement of their prestige and recognition among the local
community. |
Cytowanie | Ratajczak M. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n8_s83.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.8.21 |
|
83-91 |  |
10. |
Stawicka E. CSR w kontekście zrównoważonego rozwoju sektora
rolno-spożywczego
Autor | Ewa Stawicka, |
Tytuł | CSR w kontekście zrównoważonego rozwoju sektora
rolno-spożywczego |
Title | CSR in the context of sustainable development of the agri-food sector |
Słowa kluczowe | społeczna odpowiedzialność, rolnictwo, agrobiznes, zrównoważony rozwój |
Key words | social responsibility, agriculture, agribusiness, sustainable development |
Abstrakt | W artykule przedstawiono charakterystykę polskiego sektora rolno-spożywczego
w kontekście zrównoważonego rozwoju. Celem artykułu było podkreślenie mocnych i słabych
stron w sektorze rolno-spożywczym w aspekcie dążenia do założeń zrównoważonego rozwoju.
Społeczna odpowiedzialność w obszarach: rynek, środowisko, społeczeństwo i pracownicy to
elementy sprzyjające realizacji 17 zrównoważonych celów. W sektorze rolno-spożywczym działania
w kierunku społecznej odpowiedzialności są w fazie rozwoju, pojawia się jednak coraz
więcej dobrych praktyk. |
Abstract | The article presents the characteristics of the Polish agri-food sector in the context of social
responsibility in agribusiness. The aim of the article was to highlight the strengths and weaknesses
in the agri-food sector in terms of striving for the assumptions of sustainable development. Social
responsibility in the areas of: market, environment, society and employees are elements conducive to
the implementation of 17 sustainable goals. In the agri-food sector, activities towards social responsibility
are under development, but there are more and more good practices. |
Cytowanie | Stawicka E. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n8_s93.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.8.22 |
|
93-104 |  |
11. |
Szczuciński P. Analiza skupień w badaniu struktury funkcjonalnej gmin
na przykładzie województwa lubuskiego
Autor | Przemysław Szczuciński, |
Tytuł | Analiza skupień w badaniu struktury funkcjonalnej gmin
na przykładzie województwa lubuskiego |
Title | Cluster analysis in study of the functional structure of communes
at the example of Lubuskie Voivodeship |
Słowa kluczowe | struktura funkcjonalna gmin, województwo lubuskie, rozwój lokalny, analiza
skupień |
Key words | structure of communes, Lubuskie Voivodeship, local development, cluster
analysis |
Abstrakt | W teorii oraz praktyce badań nad rozwojem regionalnym i lokalnym duże znaczenie
przypisuje się oddolnym, lokalnym czynnikom rozwoju. W tym względzie jako przedmiot
badań szczególną rolę pełnią gminy. W artykule przedstawiono przegląd wybranych koncepcji
w klasyfikacji gmin oraz wyniki przeprowadzonych w tym zakresie badań. Na przykładzie województwa
lubuskiego określono strukturę funkcjonalną gmin, tj. według pełnionych przez nie
funkcji gospodarczych. Do tego celu zastosowano jedną z metod analizy skupień – metodę
Warda. Sporządzony podział na wybraną liczbę klas poddano weryfikacji merytorycznej i statystycznej.
Otrzymane wyniki stanowić mogą wskazówkę w zarządzaniu rozwojem przestrzennym
regionu. |
Abstract | In theoretical and practical study of regional and local development considerable emphasis
is placed on grass-root, local development factors. A particular role in this regard play communes, as
subject of the study. This article presents review of selected concepts in commune classification and
results of surveys carried out within this scope. The functional structure of communes was specified
at the example of Lubuskie Voivodeship, i.e. according to economic role played by them. For that purpose
one of cluster analysis method was applied – Ward’s method. The division for selected number
of classes was subject to factual and statistical verification. The obtained results may serve as guidance
in management of spatial development of the region. |
Cytowanie | Szczuciński P. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n8_s105.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.8.23 |
|
105-114 |  |
12. |
Krzyżanowska K., Trajer M. Rolnictwo ekologiczne w Polsce i perspektywy jego rozwoju
w kontekście PROW 2014–2020
Autor | Krystyna Krzyżanowska, Marzena Trajer, |
Tytuł | Rolnictwo ekologiczne w Polsce i perspektywy jego rozwoju
w kontekście PROW 2014–2020 |
Title | Organic farming in Poland and its development potential under
the Rural Development Programme for 2014–2020 |
Słowa kluczowe | rolnictwo ekologiczne, Unia Europejska, PROW 2014–2020 |
Key words | organic farming, European Union, Rural Development Programme for 2014–2020 |
Abstrakt | Celem opracowania było określenie pozycji polskiego rolnictwa ekologicznego na
tle rolnictwa ekologicznego w Unii Europejskiej (UE), regionalnego rozmieszczenia producentów
ekologicznych w Polsce, a także rozpoznanie zakresu wsparcia finansowego w ramach Programu
Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2014–2020. W artykule wykorzystano dane wtórne i zastosowano
metodę analizy porównawczej. Pod względem liczby gospodarstw ekologicznych Polska
w 2015 r. zajęła szóstą pozycję w UE. Z analizy wynika, że najwięcej wniosków o dofinansowanie
produkcji ekologicznej w ramach działania „Rolnictwo ekologiczne” zostało zrealizowanych
w województwach z największą liczbą gospodarstw ekologicznych w Polsce, a więc zachodniopomorskim,
warmińsko-mazurskim i podlaskim. |
Abstract | The aim of the study was determination of the position of Polish organic farming comparing
to organic farming in European Union, defining the regional locations of organic farming producers
in Poland and identification of the financial support under the Rural Development Programme for
2014–2020. In the article the secondary data and the method of comparative analysis were used.
Concerning the number of ecological farms, Poland had the sixth position in the European Union in
2015. The analysis shows that the largest number of applications for co-financing of organic production
within framework for action „Organic farming” were implemented in the voivodeships with the
largest number of organic farms in Poland: Zachodniopomorskie voivodeship, Warmińsko-mazurskie
voivodeship and Podlaskie voivodeship. |
Cytowanie | Krzyżanowska K., Trajer M. |
Pełny tekst | TIRR_2017_n8_s115.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2017.8.24 |
|
115-126 |  |