Lp. |
Autor / Tytuł |
Strony |
Pobierz Full text |
1. |
Gołasa P. Wydatki budżetu państwo na sektor rolny i KRUS w latach 2004-2008
Autor | Piotr Gołasa, |
Tytuł | Wydatki budżetu państwo na sektor rolny i KRUS w latach 2004-2008 |
Title | Expenditure in polish national budget on agriculture sector and KRUS (2004-2008) |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | W artykule przedstawiono wydatki budżetu państwa na zadania związane z rolnictwem i ubezpieczeniami społecznymi rolników w latach 2004-2008. Zwrócono uwagę na potrzebę rozróżnienia tych dwóch rodzajów wydatków z racji ich zupełnie różnego charakteru. Stwierdzono, iż wydatki na rolnictwo w badanym okresie wzrastały z ok. 11 mld zł. w 2004 roku do 38 mld zł. w 2008 roku. Natomiast wydatki związane z KRUS pozostawały na praktycznie niezmiennym poziomie ok. 15 mld zł., co było spowodowane znaczącym spadkiem świadczeniobiorców. W podsumowaniu zwrócono uwagę na potrzebą zmian w obu sektorach. W przypadku wydatków na rolnictwo miałyby one polegać na planowaniu wydatków w układzie zadaniowym, natomiast jeżeli chodzi o KRUS wymaga to znacznie głębszej reformy. |
Abstract | The article presents the state budget expenditure on tasks related to agriculture and social security of farmers in 2004-2008. Attention is paid to need to distinguish these two types of expenditure due to their completely different nature. It was found that agricultural expenditure over the period increased from approximately 11 billion zł. in 2004 to 38 billion zł. in 2008. However KRUS expenses remained practically unchanged at around 15 billion zł., which was caused by the significant decrease of beneficiaries. The summary drew attention to need for change in both sectors. In the case of agricultural expenditure, they would have to rely on the planning of expenditure in the performance budget, but KRUS requires a much deeper reform. |
Cytowanie | Gołasa P. (2011) Wydatki budżetu państwo na sektor rolny i KRUS w latach 2004-2008.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 6(55): 5-13 |
Pełny tekst | PEFIM_2011_n55_s5.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2011.6.55.19 |
|
5-13 |
|
2. |
Kiełsznia M., Łagodzki P. Budżet zadaniowy na przykładzie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Szczecinie
Autor | Michał Kiełsznia, Przemysław Łagodzki, |
Tytuł | Budżet zadaniowy na przykładzie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Szczecinie |
Title | Performance budgeting on example of Regional Board of Management of Environmental Protection in Stettin |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Wdrożenie budżetu zadaniowego ma przełomowe znaczenie dla sektora finansów publicznych. Stanowi on efektywne narzędzie zarządzania ukierunkowane na osiąganie zaplanowanych celów. Idea wprowadzenia i realizowania zasadniczych celów w układzie budżetu zadaniowego pozwala w sposób kompleksowy dokonywać. monitoringu prowadzonych działań. Tak pod względem ich celowości, przejrzystości, gospodarności, jak i efektywności. Ponadto umożliwia ona dokonywanie porównań oraz analiz odchyleń stanów oczekiwanych, w zakresie realizowanych zadań, od przyjętych założeń. Wszystkie realizowane w ramach budżetu zadaniowego zadania i programy mogą. być także poddawane permanentnej ocenie – tak w trakcie ich trwania, jak i po ich zakończeniu. |
Abstract | Implementation of performance budgeting has critical meaning for the public finance sector. It presents effective instrument of management on achievement of planned purpose direct. Idea of performance budgeting allows to complex manner monitoring of led operation so in respect their clarity, economy, as well as efficiency. Besides, it enables executing of comparison and presents analyses of deviations desired, in range of realized task, from accepted foundation. Within the confines of budget all realize task and programs can be subjected in the course of their enduring permanent estimate also, as well as for their completion. |
Cytowanie | Kiełsznia M., Łagodzki P. (2011) Budżet zadaniowy na przykładzie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Szczecinie.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 6(55): 14-22 |
Pełny tekst | PEFIM_2011_n55_s14.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2011.6.55.20 |
|
14-22 |
|
3. |
Dopka D., Korsak-Adamowicz M., Płotczyk B. Pozyskiwanie przez rolników środków finansowych z dodatkowych źródeł na przykładzie programu rolno środowiskowego
Autor | Dorota Dopka, Małgorzata Korsak-Adamowicz, Barbara Płotczyk, |
Tytuł | Pozyskiwanie przez rolników środków finansowych z dodatkowych źródeł na przykładzie programu rolno środowiskowego |
Title | Farmers obtain funding from additional sources as exemplified by the agri-environmental programme |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Celem pracy jest przedstawienie wyników wdrażania programu rolnośrodowiskowego w południowej części województwa mazowieckiego oraz ukazanie ich ekonomicznej i ekologicznej roli. Równorzędnym zadaniem jest ukazanie pakietów, na które jest największy oraz najmniejszy popyt, jak również próba oceny zaistniałej sytuacji. Podstawą opracowania są. dane dotyczące realizacji programu rolnośrodowiskowego uzyskane z Systemu Informacji Zarządczej ARiMR w Warszawie, a sporządzone 20.04.2011 roku w Departamencie Działań Społecznych i środowiskowych. Na analizowanym terenie w latach 2008-2010 do programu rolnośrodowiskowego przystąpiło 640 rolników. Zobowiązali się. oni do realizacji łącznie 1339 wariantów rolnośrodowiskowych obejmujących powierzchnię 6243,79 ha i pozyskali w ten sposób ponad 3,5 mln zł. Spośród wszystkich pakietów największym zainteresowaniem cieszył się pakiet rolnictwo ekologiczne i z tego też tytułu beneficjenci otrzymali najwyższe płatności, stanowiące 46% całości pozyskanych .środków. W następnej kolejności rolnicy wybrali pakiet ochrona gleb i wód oraz ekstensywne trwałe użytki zielone, gdzie kwota premii środowiskowej kształtować się odpowiednio na poziomie 24% i 9% w stosunku do całkowitej kwoty płatności. Rolnictwo zrównoważone wybrało 6,5% rolników i obserwowany jest wyraźny wzrost zainteresowania tym sposobem gospodarowania. Wpływ na to ma zapewne większa wiedza i świadomość rolników odnośnie tego sposobu gospodarowania oraz wzrost płatność o 200 zł. porównując z edycję 2004- 2006. Wysokość rekompensaty jaką otrzymali rolnicy prowadzący gospodarstwa systemem zrównoważonym a 15% całkowitej kwoty pozyskanej na realizację rolnośrodowiskową w tym rejonie. Na pozostałe pakiety popyt był niewielki, co związane jest głównie z koniecznością wykonania dokumentacji przyrodniczej, pozyskaniem właściwych ras zwierząt i odmian roślin uprawnych czy niższymi płatnościami |
Abstract | The purpose of this work is to present results of implementation of the agri-environmental programme in the south of the Mazovian Province, and presentation of its economic an ecological role. Additionally, the work aims to present the packages which are most and least popular, and to assess this situation. The work is based on data on the implementation of agri-environment programme, obtained from the System of Management Information (Agency for Restructuring and Modernization of Agriculture), and compiled on 20th April 2011 by the Department of Social and Environmental Activities. In the study area, 640 farmers participated in the programme in the years 2008-2010. Altogether, they chose 1339 agri-environmental variants covering an area of 6243.70 ha and received in excess of 3.5 mln PLN. Of all the packages, the most popular was the package “organic agriculture” which offered the beneficiaries the highest payments constituting 46% of all the payments. The next most popular packages were “soil and water protection” and “extensiv grassland” with the respective payments accounting for 24 and 9% of all the payments. “Sustainable agriculture” was selected by 6.4% farmers and this method of farming is becoming more and more popular. It is probably due to better education and greater awareness of farmers in this field and b 200 PLN increased payments compared with the programming period 2004-2006. Payments given to farmers adopting sustainable farming methods accounted for 15% of the agri-environment funding in this region. The remaining packages were not very popular due to their requirements which include: preparation of natural documentation, obtaining appropriate animal breeds and plant varieties and lower payments. |
Cytowanie | Dopka D., Korsak-Adamowicz M., Płotczyk B. (2011) Pozyskiwanie przez rolników środków finansowych z dodatkowych źródeł na przykładzie programu rolno środowiskowego.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 6(55): 23-33 |
Pełny tekst | PEFIM_2011_n55_s23.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2011.6.55.21 |
|
23-33 |
|
4. |
Kowalska I. Rola uczelni wyższych w przygotowaniu kadr do wdrażaniaia budżetu zadaniowego
Autor | Iwona Kowalska, |
Tytuł | Rola uczelni wyższych w przygotowaniu kadr do wdrażaniaia budżetu zadaniowego |
Title | The role of universities in educating staff qualified in task budget implementation |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Uczelnie powinny wzmocnić swą pozycję na rynku instytucji oferujących usługi z zakresu przygotowania kadr dla potrzeb rynku pracy (w tym wdrażania budżetu zadaniowego). Celem artykułu jest próba zaprezentowania potencjału uczelni w kształceniu kadr z zakresu budżetu zadaniowego oraz wskazanie barier w realizacji tego przedsięwzięcia |
Abstract | Universities should strenghten their position on the market of institutions offering services in the field of educating staff that would fit the needs of the labour market (including staff qualified in task budget implementation). The aim of the article is to make an attempt to present the potential universities have in the field of educating staff qualified in task budget, as well as to indicate barriers that impede the realization of this potential. |
Cytowanie | Kowalska I. (2011) Rola uczelni wyższych w przygotowaniu kadr do wdrażaniaia budżetu zadaniowego.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 6(55): 34-43 |
Pełny tekst | PEFIM_2011_n55_s34.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2011.6.55.22 |
|
34-43 |
|
5. |
Kozak S. Zadłużenie gospodarstw domowych w UE-15 i nowych państwach członkowskich UE w latach 2001-2010
Autor | Sylwester Kozak, |
Tytuł | Zadłużenie gospodarstw domowych w UE-15 i nowych państwach członkowskich UE w latach 2001-2010 |
Title | Household Debt In The Eu-15 And New Member States In The Period 2001 2010 |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Okres pierwszej dekady lat 2000. w krajach Unii Europejskiej charakteryzował się silnym wzrostem zadłużenia gospodarstw domowych. Na koniec dekady zadłużenie gospodarstw domowych w krajach UE-15 osiągnąło poziom 60% PKB. W nowych państwach członkowskich UE (NMS) poziom ten był początkowo znacznie niższy, ale w przyspieszonym tempie zbliżał się do średniej w UE. Celem artykułu jest analiza zmian wielkości i struktury zadłużenia gospodarstw domowych w krajach UE-15 i NMS w latach 2001-2010. W badaniach wykorzystano dane z Eurostatu, EBC i OECD. Wyniki analizy wskazują, że w pierwszych latach dekady najsilniej zadłużone były gospodarstwa domowe w krajach UE-15, jednak po rozszerzeniu UE w krajach NMS zanotowano większe roczne tempo wzrostu zadłużenia. światowy kryzys finansowy przyczynią się do okresowego ograniczenia tempa wzrostu zadłużania się gospodarstw domowych w obu obszarach UE, ale zmiana ta była tylko okresowa. W 2010 r. proces zadłużania się gospodarstw domowych powrócić do trendu wzrostowego w całej UE. W kilku krajów UE-15 zadłużenie gospodarstw domowych znacznie przekroczyło wartość ich dochodów do dyspozycji. Kredyty mieszkaniowe dominowały w strukturze zadłużenia gospodarstw domowych w całej UE |
Abstract | The period of 2001-2009 in the EU countries characterized with the growing trend of the household debt. In EU-15 countries the level of household debt reached 60% of GDP. In new member states (NMS) the level of debt was lower, however it was growing with a high annual rate and approaching the average level of the EU. The goal of the article is the analysis of changes in the value and the structure of household debt in EU-15 and NMS during the period of 2001-2010. The research is based on the data from Eurostat, European Central Bank and OECD. The results indicate that during the first years of the decade the highest level of the household debt was recorded in the EU-15, however after the EU extension in NMS the debt was growing with a much higher annual rate. The global financial crisis temporary reduced the pace of household indebtedness. In 2010 values of changes in the household debt returned to the rising trend in the entire EU changes returned to the mortgage loans consisted of 57% of the total debt, what was much less than in all EU countries. In some countries the value of the household debt exceeded the value of their disposable income. The structure of the debt was concentrated in mortgage lending in all EU countries. |
Cytowanie | Kozak S. (2011) Zadłużenie gospodarstw domowych w UE-15 i nowych państwach członkowskich UE w latach 2001-2010.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 6(55): 44-56 |
Pełny tekst | PEFIM_2011_n55_s44.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2011.6.55.23 |
|
44-56 |
|
6. |
Milewska A. Zarządzanie strategiczne w lokalnej wspólnocie samorządowej jako narzędzie racjonalizacji wydatków publicznych – przegląd podstawowych obszarów
Autor | Anna Milewska, |
Tytuł | Zarządzanie strategiczne w lokalnej wspólnocie samorządowej jako narzędzie racjonalizacji wydatków publicznych – przegląd podstawowych obszarów |
Title | Strategic management in local government as a tool for rationalizing public expenditure - a review of basic areas |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | W artykule tym autorka przedstawiała wybrane elementy koncepcji nowego publicznego zarzadzania wraz możliwościami zastosowania postulatów z niej wynikających w zarządzaniu podstawową jednostkę samorządu terytorialnego. Gmina jako podstawowa jednostka samorządu terytorialnego jest specyficzną organizacją wyodrębnioną z otocznia i jednocześnie powiązana z nim poprzez sferę gospodarczą, spoleczną, przestrzenną, ekologiczną oraz kulturową. Wyposażona została w konstytucyjnie chronioną samodzielność działania będąc jednocześnie elementarną częścią powiatu, województwa i państwa, w związku z tym w swoim przedsiewzięiach zobowiazana jest uwzględniać obok interesu społecznosci lokalnej także interes całego kraju i ogółu społeczełstwa. Celem istnienia lokalnej wspólnoty samorządowej jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców i przez to tworzenie odpowiedniego środowiska życia dla lokalnej ludności. Poprawa warunków życia mieszkańców gminy następuje w wyniku stwarzania najlepszych możliwosci dla rozwoju przedsiębiorczości oraz dostarczaniu o odpowiedniej jakości puli usług publicznych. Problem tej jest szczególnie istotny przy ograniczonych mozliwościach nakładania nowych danin publicznych i jednoczesnym wzroście wydatków budżetowych |
Abstract | The subject of this article was to identify the elements of the new public management used in managing the basic unit of local government. The Author presents the concept of new public management together with the possibilities of applying the demands arising therefore in the management of the basic unit of local government. This article was prepared on the basis of relevant literature, legal acts, newspaper articles and information heard at conferences devoted to the subject of local government |
Cytowanie | Milewska A. (2011) Zarządzanie strategiczne w lokalnej wspólnocie samorządowej jako narzędzie racjonalizacji wydatków publicznych – przegląd podstawowych obszarów.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 6(55): 57-66 |
Pełny tekst | PEFIM_2011_n55_s57.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2011.6.55.24 |
|
57-66 |
|
7. |
Parlińska A., Tetwejer U. Zmiany celów i mierników rezultatów w poszczególnych zadań z zakresu środowiska
Autor | Agnieszka Parlińska, Urszula Tetwejer, |
Tytuł | Zmiany celów i mierników rezultatów w poszczególnych zadań z zakresu środowiska |
Title | The changes of purposes and results’ measures in individual tasks within environment function |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | W artykule autorki podjęły próbę prezentacji i oceny zmian celów oraz mierników rezultatów w poszczególnych zadaniach z zakresu funkcji 12. środowisko. Analizę przeprowadzono na podstawie danych zawartych w Ustawach budżetowych – wydatki państwa w układzie zadaniowym za lata 2009-2012. W pierwszej części artykułu przedstawiono znaczenie i miejsce funkcji środowisko w budżecie zadaniowym. Następnie przeprowadzono szczegółową analizę dotyczącą zamian zadań, celów i mierników funkcji środowisko na przestrzeni 4 kolejnych lat. Zaprezentowano również zmian dotyczące jednostek odpowiedzialnych za realizacje poszczególnych zadań a co za tym idzie dysponentów środków przypisanych im w budżecie zadaniowym. |
Abstract | In the article the authors have attempted to change the presentation and evaluation of objectives and measures results in the individual tasks of the 12th functionality The environment. The analysis was conducted based on data contained in the budget acts - state spending breakdown for targets for 2009-2012. The first section presents the importance and place of the function of the environment in the activity-based budget. Then performed a detailed analysis of return objectives, targets and measures of environmental features over 4 consecutive years. Presented also change the units responsible for the realization of individual tasks and thus the trustee funds allocated to them in the budget targets. |
Cytowanie | Parlińska A., Tetwejer U. (2011) Zmiany celów i mierników rezultatów w poszczególnych zadań z zakresu środowiska.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 6(55): 67-79 |
Pełny tekst | PEFIM_2011_n55_s67.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2011.6.55.25 |
|
67-79 |
|
8. |
Panchenko M., Parlińska M. Sektor ochrony środowiska w celowym programie państwa na Ukrainie
Autor | Maryna Panchenko, Maria Parlińska, |
Tytuł | Sektor ochrony środowiska w celowym programie państwa na Ukrainie |
Title | The environment protection sector in state targeted program in Ukraine |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Celem prezentowanego artykułu jest zbadanie średnio-terminowego procesu planowania budżetu na Ukrainie oraz jego znaczenie dla sektora ochrony środowiska. Rząd Ukrainy wspomaga zintegrowanie programów ochrony środowiska bardziej efektywnie w całość, planowanie finansowe oraz praktyki budżetowania, które mogą przynieść w rezultacie bardziej adekwatne zastosowania dla tego sektora. Opracowanie zwraca uwagę na implikację progresywnego przesunięcia w pomocy strukturalnej celem wsparcia budżetu ogólnego i sektorowego |
Abstract | The purpose is to examine the medium-term budget planning process in Ukraine and the extent to which this approach is used within the environmental sector. It aims to assist the Ukrainian government to integrate environmental programmes more effectively into overall programming, financial planning and budgeting practices which could result into more adequate and predictable allocations to the environment sector. The study also seeks to analyse the implications of the progressive shift in aid modalities towards sectoral and general budget support. |
Cytowanie | Panchenko M., Parlińska M. (2011) Sektor ochrony środowiska w celowym programie państwa na Ukrainie.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 6(55): 80-87 |
Pełny tekst | PEFIM_2011_n55_s80.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2011.6.55.26 |
|
80-87 |
|
9. |
Podstawka M. Nowoczesne zarządzanie wydatkami publicznymi
Autor | Marian Podstawka, |
Tytuł | Nowoczesne zarządzanie wydatkami publicznymi |
Title | The new public expenditure management |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | W artykule tym Autor poruszył problematyke związaną w racjonalizacją wydatków publicznych poprzez zarzadzanie. Jednym z instrumentów skutecznego zarządzania w sektorze finansów publicznych jest instytucja budżetu zadaniowego. Prace nad budżetem zadaniowym w Polsce rozpoczeto w 2007 r. i polegały one na opracowaniu jego struktury. W roku 2008 rozpoczęto szkolenie administracji rządowej, następnie dokonano inwentaryzacji zadań publicznych realizowanych przez państwo. Zadania te zostały podzielono na 22 Funkcje a w każdej z nich wyróżniono Zadania i Podzadania oraz Działania. Określono ich cele oraz mierniki realizacji tych celów. Z dotychczasowych polskich doświadczeń wynika, że wprowadzanie budżetu zadaniowego wiąże się z cyklicznym doskonaleniem metod i procedur pomiaru wykonania poszczególnych elementów jego struktury. Opracowanie skutecznych zasad metodologicznych oraz ich systematyczne doskonalenie jest procesem długotrwałym, a uwaga ta szczególnie odnosi się do mierników realizacji celów. Istotne znaczenie dla racjonalizacji wydatków publicznych ma także układ sektora finansów publicznych. Zdaniem Autora, niektóre podmioty (np. Lasy Państwowe) powinny zostać włączone do jego struktur i prowadzić gospodarkę finansową zgodnie z ideą budżetu zdaniowego obejmujacego dochody i wydatki |
Abstract | In this article, Author presented the issues related to the rationalization of public spending through management. One of the instruments in the effective management of public finances is an activity-based budget. Implementation of this kind of the budget in Poland started in 2007 and they rely on the development of its structure. In 2008 the government began training, then made an inventory of public tasks performed by the state. These tasks are divided into 22 functions in each of them distinguished Tasks and Subtasks and Measure. Set out their objectives and measures of these goals. The Polish experience shows that the introduction of activity-based budget is associated with cyclical improvement of methods and procedures for measuring performance of individual elements of its structure. The development of effective methodological principles and their systematic improvement is a long process, and this remark especially applies to measures of the objectives. It is important to the rationalization of public expenditures is also the shape of system of public finance sector. According to the author, some entities (such as State Forests) should be incorporated into its structure and lead manage its finances in accordance with the idea of propositional budget includes revenues and expenditures. |
Cytowanie | Podstawka M. (2011) Nowoczesne zarządzanie wydatkami publicznymi.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 6(55): 88-96 |
Pełny tekst | PEFIM_2011_n55_s88.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2011.6.55.27 |
|
88-96 |
|
10. |
Postuła M. Agencja Nieruchomości Rolnych planowanie finansowe dziś i wyzwania na przyszłość
Autor | Marta Postuła, |
Tytuł | Agencja Nieruchomości Rolnych planowanie finansowe dziś i wyzwania na przyszłość |
Title | Agricultural Property Agency today financial planning and challenges for the future |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Rolnictwo od początku okresu osadnictwa odgrywało ważną rolę w życiu ludzi. Państwo finansuje związane z prowadzona polityka rolną z środków budżetu państwa i źródeł zasilających bezpośrednio realizujące je inne jednostki sektora finansów publicznych. Redystrybucja bowiem odbywa się w znacznej mierze za pośrednictwem utworzonych specjalnie w tym celu jednostek sektora finansów publicznych takich jak: Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencja Rynku Rolnego, Agencja Nieruchomości Rolnych. W związku z powyższym polityka rolna oraz rybacka jest również jedna ze zdefiniowanych 22 odrębnych funkcji państwa wydzielonych w ramach metodyki budżetu zadaniowego i planowania wieloletniego. nad bezpieczeństwem rynku zywnościowego. Referat poświecony jest omówieniu zagadnień zwiazanym z Agencja Nieruchomości Rolnych pod kontem zalet jakie dla jej gospodarki finansowej mogą wypływać z wprowadzenia przygotowania i realizacji jej planu finansowego w układzie zadaniowym oraz dotychczasowych doświadczeń w tym zakresie. W przedkładany referacie zaprezentowane zostały dotychczasowe doswiadczenia Agencji Nieruchomości Rolnych w planowaniu zadaniowym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na sformułowane cele oraz mierniki wskazujące na stopień ich realizacji |
Abstract | Since the beginning of the colonization period agriculture played an important role in people’s lives. State finances units directly linked to the agricultural policy pursued by the state budget and sources of supply other public sector entities from this area. Redistribution in fact takes place largely through a specially created for public sector entities such as: the Agency for Restructuring and Modernisation of Agriculture, the Agricultural Market Agency, the Agricultural Property Agency. Consequently, agricultural and fisheries policy is also one of the defined 22 functions of the state, separated in the methodology of performance budgeting and long-term planning. This paper is devoted to discussing issues related to the Agricultural Property Agency in the context of the advantages that could be benefits for the financial economy through the introduction, preparation and implementation of its financial plan in performance budget system, and past experiences in this field. |
Cytowanie | Postuła M. (2011) Agencja Nieruchomości Rolnych planowanie finansowe dziś i wyzwania na przyszłość.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 6(55): 98-108 |
Pełny tekst | PEFIM_2011_n55_s98.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2011.6.55.28 |
|
98-108 |
|
11. |
Rudzka B. Środowisko w budżecie zadaniowym – 2011 rok
Autor | Beata Rudzka, |
Tytuł | Środowisko w budżecie zadaniowym – 2011 rok |
Title | Environment in performance budget – 2011 |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | W tekście omówiono ujęcie wydatków na ochronę środowiska w polskim budżecie zadaniowym, zaprezentowane zostały planowane przez dysponentów części budżetowych i Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wydatki/koszty, mierniki i cele na rok 2011 |
Abstract | The text introduce depiction of environmental protection in polish performance budgeting. Presents planned expenditures/costs budget holders and National Fund for Environmental Protection and Water Management, targets and indicators for 2011 |
Cytowanie | Rudzka B. (2011) Środowisko w budżecie zadaniowym – 2011 rok.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 6(55): 109-121 |
Pełny tekst | PEFIM_2011_n55_s109.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2011.6.55.29 |
|
109-121 |
|
12. |
Girzycka W., Sadowski A. Rolnicze inwestycje modernizacyjne i dostosowujące do standardów UE, finansowane ze środków unijnych
Autor | Wioletta Girzycka, Arkadiusz Sadowski, |
Tytuł | Rolnicze inwestycje modernizacyjne i dostosowujące do standardów UE, finansowane ze środków unijnych |
Title | Agricultural investments of modernization and meeting EU standards, financed by European Union founds |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Artykuł zawiera wyniki badań ankietowych przeprowadzonych na grupie rolników, z których część wykonała inwestycje modernizacyjne lub dostosowujące gospodarstwa do standardów UE. Wykazay one duże zróżnicowanie pomiędzy dwiema analizowanymi typami przedsięwzięć, zarówno pod względem rzeczowym i finansowym, jak i dotyczącym motywacji wykonania. Inwestycje modernizacyjne charakteryzowały się większą kosztochłonnością, lecz ich realizacja wynikała z wewnętrznych potrzeb podmiotów. Wykonywane były przez gospodarstwa większe powierzchniowo. Przedsięwzięcia dostosowawcze z kolei realizowane były głównie ze względu na chęć późniejszego skorzystania z innych form pomocy UE, a ich wartość była ponad 10-ktornie niższa w stosunku do inwestycji modernizacyjnych |
Abstract | The paper contains the results of surveys conducted on a group of farmers, some of which has done investments of modernization or adapting to EU standards. The investigation showed large differences between the two analyzed groups of projects, both in terms of substantive and financial, as well as the motivation for implementation. Modernization investments were characterized by higher costs, and their implementation was done due to the internal needs of the entities. Those investments were performed by holdings of a larger surface. Projects concerning EU standards meeting were mainly done due to the desire of use other forms of EU assistance, and their value was more than 10-time lower in relation to modernization investments |
Cytowanie | Girzycka W., Sadowski A. (2011) Rolnicze inwestycje modernizacyjne i dostosowujące do standardów UE, finansowane ze środków unijnych.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 6(55): 122-128 |
Pełny tekst | PEFIM_2011_n55_s122.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2011.6.55.30 |
|
122-128 |
|
13. |
Walenia A. Uwarunkowania prawne i organizacyjne dotyczące wdrażania budżetu zadaniowego w sektorze finansów publicznych
Autor | Alina Walenia, |
Tytuł | Uwarunkowania prawne i organizacyjne dotyczące wdrażania budżetu zadaniowego w sektorze finansów publicznych |
Title | Function of managerial control while executing the budget in the task-based arrangement within the public finance sector |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Stosownie do przepisów ustawy o finansach publicznych kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych w jednostce dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Standardy kontroli zarzadczej dla sektora finansów publicznych, zgodne z międzynarodowymi standardami (INTOSAI) określone zostały w formie komunikatu i ogłoszone w Dzienniku Urzędowym przez Ministra Finansów. Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków ministra w kierowanych przez niego działach administracji rządowej, wójta (burmistrza, prezydenta miasta, przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego) oraz kierownika jednostki sektora finansów publicznych. Niewypełnienie lub niewłaściwa realizacja obowiązków w zakresie kontroli zarządczej objęta jest odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych na podstawie znowelizowanej ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. |
Abstract | Pursuant to the provisions of the Act on Public Finances, managerial control in the units of public finance sector comprises overall activities taken within the unit in order to ensure the achievement of aims and tasks in a legal, effective, cost-efficient and timely manner. Standards of managerial control for the public finance sector, pursuant to international standards (INTOSAI) have been defined in the form of an announcement and published in the Official Journal of the Minister of Finance. Ensuring the functioning of adequate, effective and efficient managerial control lies within the scope of minister’s duties, via subordinate government administration departments, commune head (mayor, head of the territorial unit government) and the head of the public finance sector unit. Failure to fulfil or incorrect fulfilment of the duties in the area of managerial control is subject to liability for breaching the public finance discipline pursuant to the act dated 17 December 2004 on liability for breaching the public finance discipline |
Cytowanie | Walenia A. (2011) Uwarunkowania prawne i organizacyjne dotyczące wdrażania budżetu zadaniowego w sektorze finansów publicznych.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 6(55): 129-144 |
Pełny tekst | PEFIM_2011_n55_s129.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/PEFIM.2011.6.55.31 |
|
129-144 |
|