1. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Milewska A. ENTITIES PERFORMING SELF-GOVERNMENT PUBLIC TASKS - SPECIFICITY OF ACTING AND FUNDING
Autor | Anna Milewska |
Tytuł | ENTITIES PERFORMING SELF-GOVERNMENT PUBLIC TASKS - SPECIFICITY OF ACTING AND FUNDING |
Title | Podmioty wykonujące samorządowe zadania publiczne – specyfika działania i finansowania |
Słowa kluczowe | local government, public tasks, municipal companies, finance. |
Key words | samorząd, zadania publiczne, spółki komunalne, finanse. |
Abstrakt | The goal of this article was to identify and characterize entities that participate in the process of performing public tasks. It contains their types and method of financial and/or organizational relationship with the budget of the municipal self-government. The article uses the methods of analysis and literature review as well as inductive and deductive reasoning. Institutional documents of a normative nature regarding the principles of self-government functions and literature on public (local) finances were used for the conducted research. The results show that functionally, the relationships between municipal companies and a commune budget can lead to disruptions in the assessment of the state of indebtedness of a local government entity. Following the experience of Great Britain, it can be concluded that one of the rational possibilities for carrying out projects is through a Public-Private Partnership. However, this solution can also bring financial dangers. Incorrectly dividing risks may lead to postponements of project performance or an excessive financial burden on the local government. It should also be noted that the private capital involvement formula (PPP contracts) can be used when there are economic benefits in the implementation of a specific public project, the scale of which may be of interest to the owners of capital. A significant number of public projects that are carried out by municipalities, especially in smaller (rural) entities, are in short supply and, in principle, do not give such an opportunity. |
Abstract | Celem artykułu było wskazanie i scharakteryzowanie podmiotów, które uczestniczą w procesie wykonywania zadań publicznych. Zamieszczono w nim ich typy i sposób finansowego lub/i organizacyjnego powiazania z budżetem samorządu gminnego. W artykule wykorzystano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa oraz wnioskowania indukcyjnego i dedukcyjnego. Do prowadzonych badań wykorzystano dokumenty instytucjonalne o charakterze normatywnym dotyczące zasad funkcjonowania samorządu oraz literaturę przedmiotu z zakresu finansów publicznych (lokalnych). Po dokonaniu badań dowiedziono, że funkcjonalnie spółek komunalnych i ich rozliczenia z budżetem gminy może prowadzić do zakłóceń w dokonaniu oceny stanu zadłużenia podmiotu samorządowego. Podążając za doświadczeniem Wielkiej Brytanii uznać można, że jedną z racjonalnych możliwości realizacji zadań jest zawieranie umów w ramach Parnterstwa Publiczno-Prywatnego. Jednakże i to rozwiązanie może nieść ze sobą niebezpieczeństwa finansowe. Nieprawidłowy podział ryzyk, może doprowadzić do przesunięcia wykonania zadania w czasie lub zbyt dużego obciążenia finansowego samorządu. Ponadto formuła angażowania kapitału prywatnego w ramach PPP może być zastosowana w sytuacji, gdy przy realizacji określonego zadania publicznego pojawiają się korzyści ekonomiczne, których skala może zainteresować właścicieli kapitału. Znaczna część zadań publicznych realizowana przez gminy, szczególnie w mniejszych ośrodkach (wiejskich) jest deficytowa i co do zasady, nie daje takiej szansy |
Cytowanie | Milewska A. (2020) ENTITIES PERFORMING SELF-GOVERNMENT PUBLIC TASKS - SPECIFICITY OF ACTING AND FUNDING.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 23(72): 146-155 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n72_s146.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Szafrańska M. FACTORS DETERMINING THE LEVEL OF FINANCIAL LITERACY OF ACADEMIC YOUTH
Autor | Monika Szafrańska |
Tytuł | FACTORS DETERMINING THE LEVEL OF FINANCIAL LITERACY OF ACADEMIC YOUTH |
Title | Czynniki determinujące poziom świadomości finansowej młodzieży akademickiej |
Słowa kluczowe | financial attitudes, financial behaviours, financial knowledge, university students |
Key words | postawy finansowe, zachowania finansowe, wiedza finansowa, studenci |
Abstrakt | The main objective of the paper is to characterize the level of financial literacy of academic youth and to identify selected socio-demographic factors that determine this level. The main source of data used for analysis and conclusions was primary information obtained from the author’s own research. The research was conducted in 2018 with the PAPI method on a group of 337 respondents. The interview was conducted with young people studying at the second largest academic centre in Poland – Kraków. The study used a set of questions to assess the level of financial literacy of adults proposed by the OECD. Apart from primary sources, Polish and foreign literature on the subject was also used to achieve the goal. To analyze the data, total statistical indicators (mean, minimum, maximum) and non-parametric "chi square" test” (χ2) were used. The analysis shows that students are characterized by an average level of financial literacy. The factors that significantly determined the level of students' financial literacy were gender and the field of study. A higher level of financial literacy was characteristic for men and those studying the economic faculties, which results from the curriculum contents. In order to increase the level of financial competence of students in other fields of study, curricula should be supplemented with subjects covering personal finance. The factors that did not differentiate the level of financial performance are the place of residence, the degree of study and the student's professional experience. |
Abstract | Celem pracy jest charakterystyka poziomu świadomości finansowej młodzieży akademickiej oraz identyfikacja wybranych czynników o charakterze socjo-demograficznym, które determinują ten poziom. Zasadniczym źródłem danych wykorzystanych do analizy i wnioskowania były informacje pierwotne uzyskane z badań własnych. Badania przeprowadzono w 2018 roku, metodą PAPI na grupie 337 respondentów. Wywiad został przeprowadzony z młodzieżą studiującą w drugim pod względem wielkości ośrodku akademickim w Polsce - Krakowie. W badaniach wykorzystano zestaw pytań umożliwiający ocenę poziomu świadomości finansowej osób dorosłych zaproponowany przez OECD. Poza źródłami pierwotnymi wykorzystano również źródła wtórne. Do analizy danych zastosowano sumaryczne wskaźniki statystyczne (średnia, minimum, maksimum) oraz nieparametryczny test „chi kwadrat” (χ2). Jak wynika z przeprowadzonej analizy, studenci cechują się średnim poziomem świadomości finansowej. Czynnikami, który istotnie determinują poziom świadomości finansowej studentów są płeć oraz kierunek studiów. Wyższym poziomem świadomości finansowej charakteryzowali się mężczyźni oraz osoby studiujace na kierunkach ekonomicznych, co wynika z realizowanych treści programowych. W celu wzrostu poziomu kompetencji finansowych osób studiujących na pozostałych kierunkach, programy studiów powinny zostać uzupełnione o przedmioty obejmujące kwestie finansów osobistych. Czynnikami, które nie różnicowały poziomu świadmości finansowej są miejsce zamieszkania, stopień studiów oraz doświadczenie zawodowe studenta. |
Cytowanie | Szafrańska M. (2020) FACTORS DETERMINING THE LEVEL OF FINANCIAL LITERACY OF ACADEMIC YOUTH.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 24(73): 232-243 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n73_s232.pdf |
|
|
3. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2020 |
|
Kotyza P., Smutka L. DRIVING FORCE OF ORGANIC FARMING IN THE CZECH REPUBLIC – MARKET DEMAND OR FINANCIAL SUPPORT?
Autor | Pavel Kotyza, Luboš Smutka |
Tytuł | DRIVING FORCE OF ORGANIC FARMING IN THE CZECH REPUBLIC – MARKET DEMAND OR FINANCIAL SUPPORT? |
Title | |
Słowa kluczowe | correlation, Czech Republic, organic agriculture, financial support, organic market |
Key words | |
Abstrakt | In the Czech Republic, and possibly in many other eastern European countries, organic production still has potential for further growth. Over the past three decades, organic farming has become an essential alternative to farming practices. An increase was observed among acreage, the number of farms, and also consumer spending on organic production. After the EU accession, organic farming became part of the agricultural policy related to other than production function and therefore supported by EU finance. The contribution aimed to derive which of the two factors was more important for organic farming expansion - the pull factor (market demand) or the push factor (financial support). Using Pearson's correlation coefficient stronger relationship was observed for financial aid, which was a driving force for the organic agriculture spread in the Czech Republic. |
Abstract | |
Cytowanie | Kotyza P., Smutka L. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2020_n4_s70.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Koleśnik J. Uwarunkowania funkcjonowania systemów gwarantowania depozytów i ich wpływ na zachowania deponentów
Autor | Jan Koleśnik |
Tytuł | Uwarunkowania funkcjonowania systemów gwarantowania depozytów i ich wpływ na zachowania deponentów |
Title | DETERMINANTS OF THE FUNCTIONING OF DEPOSIT GUARANTEE SCHEMES AND THEIR IMPACT ON DEPOSITORS’ BEHAVIOR |
Słowa kluczowe | system bankowy, system gwarantowania depozytów, moral hazard |
Key words | banking system, deposit guarantee scheme, moral hazard |
Abstrakt | Celem artykułu jest przedstawienie społecznych przesłanek tworzenia i konsekwencji istnienia systemów gwarantowania depozytów. Zdaniem autora istnienie systemów gwarantowania depozytów sprawia, iż stają się one istotnym elementem, wzmacniającym więzi pomiędzy deponentami i bankami, natomiast ich kształt jest pochodną zaburzeń i zdarzeń kryzysowych w sektorze bankowym. Zestawiając społeczne koszty utworzenia i funkcjonowania systemu gwarantowania depozytów z kosztami skutków paniki na rynku bankowym wskazuje zaś, iż kosztami bezpośrednimi są przede wszystkim składki płacone przez banki, które zmniejszają oprocentowanie depozytów i zwiększają koszt kredytu bankowego dla społeczeństwa. Kosztem pośrednim jest zaś wzrost ryzyka powstania pokusy nadużycia oraz osłabienie bodźców do zwiększania wiedzy deponentów w zakresie ekonomii i finansów. |
Abstract | The purpose of this article is to present the social premises for the creation and consequence of the existence of deposit guarantee schemes. According to the author, the existence of deposit guarantee schemes makes them an important factor strengthening the relationship between depositors and banks, but their shape is a derivative of crisis in the banking sector. Comparing the social costs of creating and operating a deposit guarantee scheme with the cost of panic on the banking sector, the direct costs are primarily the contributions paid by banks, which reduce interest rates on deposits and increase the cost of bank credit to the public. The indirect cost is an increase of moral hazard risk and weakened incentives for deepening depositors' knowledge of economics and finance. |
Cytowanie | Koleśnik J. (2019) Uwarunkowania funkcjonowania systemów gwarantowania depozytów i ich wpływ na zachowania deponentów.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 21(70): 94-103 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n70_s94.pdf |
|
|
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Owczarczyk A. IMPACT OF PENSION SYSTEM REFORMS ON PUBLIC FINANCE EXPENDITURES IN POLAND
Autor | Anna Owczarczyk |
Tytuł | IMPACT OF PENSION SYSTEM REFORMS ON PUBLIC FINANCE EXPENDITURES IN POLAND |
Title | |
Słowa kluczowe | social security system, reform, public finance, Poland |
Key words | System zabezpieczenia społecznego, Reforma, Finanse publiczne |
Abstrakt | The social security system in each country, if it exists, plays a crucial role in supporting citizens and specific expenditures of the public finance system. Its importance in public spending depends on many factors; in particular, on its source and on its form of financing benefits or pensions. The social security system in Poland is composed of a social insurance and welfare system, a health insurance system, unemployment and family benefits, from which are enumerated an old-age pension, invalidity pension, sickness and maternity insurance, insurance against accidents at work and occupational diseases, and health insurance. The Polish social security system often changes due to implementation of improvements or limits on public spending. The most famous reform took place in 1999 and introduced the largest number of changes in the sphere of pension security. Because the scale of public funds that are passed on to the social security system is very large, pension reforms should are crucial for improving the state of public finances. The aim of the paper is to present changes that took place in the Polish pension system between 1999 and 2017 and how those changes influenced the amount of public expenditures. The study reviews the research hypothesis: frequent changes in the pension system have a negative impact on the state of Polish public finance. The study covers the years 1999-2017, as well as the previous four years before the implementation of the pension reform. Basic research materials used to conduct the research analysis were reports on implementation of the state budget, data prepared by the Social Insurance Institution and the Agricultural Social Insurance Fund as well as statistical data obtained from the Central Statistical Office. |
Abstract | System zabezpieczenia społecznego w każdym kraju, jeśli istnieje, odgrywa kluczową rolę we wspieraniu obywateli, jednocześnie stanowi duże obciążenie finansowe dla wydatków budżetowych państwa. W Polsce składa się on z systemu ubezpieczeń społecznych i opieki społecznej, systemu ubezpieczeń zdrowotnych, zasiłków dla bezrobotnych i świadczeń rodzinnych, z których wyliczono emeryturę, rentę inwalidzką, ubezpieczenie chorobowe i macierzyńskie, ubezpieczenie od wypadków przy pracy i choroby zawodowe i ubezpieczenie zdrowotne. Celem artykułu jest przedstawienie zmian, jakie zaszły w polskim systemie emerytalnym w latach 1999–2017 oraz wpływu tych zmian na wysokość wydatków publicznych. W badaniu dokonano weryfikacji hipotezy badawczej: często występujące zmiany w systemie emerytalnym mają negatywny wpływ na stan polskich finansów publicznych. Badaniem objęto lata 1999–2017. Podstawowymi materiałami badawczymi wykorzystanymi do przeprowadzenia analizy badań były sprawozdania z realizacji budżetu państwa, dane przygotowane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz dane statystyczne uzyskane z Głównego Urzędu Statystycznego. |
Cytowanie | Owczarczyk A. (2019) IMPACT OF PENSION SYSTEM REFORMS ON PUBLIC FINANCE EXPENDITURES IN POLAND.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 22(71): 145-155 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n71_s145.pdf |
|
|
6. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2018 |
|
Chudzian J., Ładno A., Podlińska O. Control and the illusion of control in the financial decisions of entrepreneurs
Autor | Joanna Chudzian, Ada Ładno, Olga Podlińska |
Tytuł | Control and the illusion of control in the financial decisions of entrepreneurs |
Title | |
Słowa kluczowe | control, illusion of control, rationality, decision-making process, financial decisions |
Key words | |
Abstrakt | The article concerns the phenomenon of control and illusion of control In financial decisions of Polish enterprises. The article identifies the main determinants of the illusion of control. The aim of the paper is to assess the level of control and the degree of illusion of control. For this purpose a CAWI survey was conducted on a group of persons employed in enterprises and responsible for financial decisions. The empirical part of the article presents an primary study conducted among financial directors which showed high results of surveyed entrepreneurs in the area of control and the observed phenomenon of the illusion of control in decision-making situations in the field of finance. At the same time, the main factors influencing the level of the illusion of control were verified. |
Abstract | |
Cytowanie | Chudzian J., Ładno A., Podlińska O. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2018_n2_s19.pdf |
|
|
7. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2017 |
|
Czech K., Wielechowski M. Brexit a sytuacja ekonomiczna Wielkiej Brytanii
Autor | Katarzyna Czech, Michał Wielechowski |
Tytuł | Brexit a sytuacja ekonomiczna Wielkiej Brytanii |
Title | Brexit and United Kingdom Economic Situation |
Słowa kluczowe | Brexit, indeks niepewności polityki gospodarczej (EPU), funt szterling, indeksy aktywności gospodarczej w sektorze wytwórczym (PMI), gospodarka i finanse publiczne Wielkiej Brytanii |
Key words | Brexit, Economic Policy Uncertainty Index, pound sterling, Purchasing Managers’ Indexes, British economy and public finance |
Abstrakt | Celem artykułu jest przedstawienie wpływu wyniku referendum z 23 czerwca 2016 r. dotyczącego wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej na stan gospodarki i finansów tego kraju. Publikacja zawiera przegląd światowej literatury i prasy ekonomicznej odnoszących się do kwestii następstw decyzji Brytyjczyków o opuszczeniu struktur unijnych. W artykule przedstawiono, że wynik referendum przyczynił się do wystąpienia rekordowych poziomów indeksu niepewności polityki gospodarczej (EPU) w Wielkiej Brytanii. Wysoki poziom niepewności ekonomicznej i finansowej wywarł w konsekwencji negatywny wpływ na kondycję brytyjskiej gospodarki. W artykule pokazano wpływ wyniku referendum na wartość brytyjskiej waluty, poziom podstawowych wskaźników makroekonomicznych, poziom aktywności gospodarczej w sektorze wytwórczym oraz sferę finansów publicznych. Kurs funta szterlinga w odniesieniu do dolara amerykańskiego i euro uległ silnej deprecjacji i spadł poniżej poziomów osiąganych w trakcie ataku spekulacyjnego przeprowadzonego przez George’a Sorosa w 1992 r., inwazji na Irak w 2003 r., czy kryzysu finansowego w latach 2008–2009. Wynik referendum można łączyć ze wzrostem inflacji oraz spadkiem tempa wzrostu PKB. Wielka Brytania zdecydowała się na wprowadzenie bardziejekspansywnej polityki monetarnej poprzez obniżenie poziomu bazowej stopy oraz rozszerzenie programu luzowania ilościowego. Poziom aktywności gospodarczej w sektorze wytwórczym uległ krótkookresowemu obniżeniu w konsekwencji wyniku referendum. Perspektywa Brexitu miała również negatywny wpływ na stan brytyjskich finansów publicznych. Wysokość prognozowanego ujemnego salda finansów publicznych w 2017 r. wzrosła o ponad 30 proc., a minister finansów zmuszony był odstąpić od realizacji ambitnego celu eliminacji deficytu budżetowego do roku fiskalnego 2019–2020. |
Abstract | On 23th June, 2016, British voters decided in a referendum to cut long-term relationship with the European Union. The aim of a paper is to present the impact of UK’s Brexit vote on the British economy. The paper depicts review of international scientific literature and economic press concerning the vast range of issues affected by Brexit. It has been shown that the British referendum outcome caused the growth of uncertainty about economy of the United Kingdom. Economic Policy Uncertainty Index reached British record-high levels in post-referendum period. Growing economic and financial uncertainty had negative effects on British economic activity. The paper presents the impact of the referendum on British currency, fundamental macroeconomic indicators, economic activity in manufacturing, and public finance. It has been shown that, in post-referendum period, the pound sterling plunged the depths it had reached after the speculative attack on pound sterling led by George Soros in 1992, after invasion of Iraq in 2003 and during financial crisis in 2008-2009. British referendum outcome contributed also to inflation rate increase and GDP growth rate decrease. Thus, the United Kingdom decided to implement more expansionary monetary policy by cutting interest rates and increasing quantitative easing. As a result of the referendum, the level of economic activity in the manufacturing sector went shortly down. Britain’s vote to leave the EU had also a negative impact on British public finances. The forecasted general government deficit in 2017 increased by more than 30 percent. Chancellor of the Exchequer was forced to abandon the ambitious goal of eliminating the negative balance by fiscal year 2019–2020. |
Cytowanie | Czech K., Wielechowski M. (2017) Brexit a sytuacja ekonomiczna Wielkiej Brytanii.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 17(32), z. 1: 19-30 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2017_T17(32)_n1_s19.pdf |
|
|
8. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2017 |
|
Pasińska D. Zmiany w polskim handlu zagranicznym produktami wieprzowymi po wprowadzeniu przez Rosję embarga
Autor | Dorota Pasińska |
Tytuł | Zmiany w polskim handlu zagranicznym produktami wieprzowymi po wprowadzeniu przez Rosję embarga |
Title | Changes in the Polish Foreign Trade in Pork Products after the Introduction of the Russian Embargo |
Słowa kluczowe | rynek wieprzowiny, Rosja, handel zagraniczny, embargo, ASF |
Key words | pork market, international trade, Russia, embargo, ASF |
Abstrakt | W artykule podjęto próbę wskazania najważniejszych zmian w handlu zagranicznym wieprzowiną i trzodą chlewną po ogłoszeniu przez Rosję embarga. Do weryfikacji celu opracowania wykorzystano analizę zmian w czasie oraz analizę struktury handlu zagranicznego zarówno ogółem (eksportu i importu) jak i z Rosją w latach 2011-2015. Zastosowane dane pochodzą z Ministerstwa Finansów. Sytuacja na krajowym rynku wieprzowiny w 2014 r. była trudna ze względu na znaczny wzrost produkcji wieprzowiny zarówno w Polsce jak i w UE, wystąpienie afrykańskiego pomoru świń - ASF (a z tym związane ograniczenia w eksporcie do wielu krajów trzecich), a także wprowadzenie embarga przez Rosję, która była jednym z liczących się nabywców produktów wieprzowych eksportowanych z Polski. W efekcie zmieniła się struktura geograficzna eksportu. W badanym okresie Polska była importerem netto produktów wieprzowych, a saldo handlu zagranicznego tymi produktami z Rosją było dodatnie. |
Abstract | The article attempts to identify the most important changes in the international trade of pork and pigs after the announcement of the embargo by the Russia. For the verification of the main goal of article were used the analysis of changes over time and an analysis of the structure of the total foreign trade (exports and imports) and with Russia in 2011-2015. The used data come from the Ministry of Finance. The situation on the domestic pork market in 2014 was difficult due to the significant increase in pork production both in Poland and in the EU, the occurrence of the ASF (and related restrictions on exports to many third countries), and introduction the embargo by Russia, which was one of major buyers of pork products exported from Poland. As a result, the geographic structure of exports had changed. In the analyzed period Poland was a net importer of pork products and the foreign trade balance of these products with Russia was positive. |
Cytowanie | Pasińska D. (2017) Zmiany w polskim handlu zagranicznym produktami wieprzowymi po wprowadzeniu przez Rosję embarga.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 17(32), z. 2: 186-198 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2017_T17(32)_n2_s186.pdf |
|
|
9. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2017 |
|
Buszko A. The threats of the shadow economy for public finance in Poland
Autor | Andrzej Buszko |
Tytuł | The threats of the shadow economy for public finance in Poland |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | shadow economy, taxation gap, public finance, threats |
Abstrakt | |
Abstract | The article is devoted to the treats of the shadow economy for public finance. The close attention was paid to the taxation gap and factors fostering shadow economy. The Pearson coefficient index was used in order to identify the strength of the correlation among chosen variables influencing the taxation gap. Based upon the results it should be stated that factors fostering taxation gap ought to be reduced and more complex action towards reduction of the shadow economy is required to be taken |
Cytowanie | Buszko A. (2017) The threats of the shadow economy for public finance in Poland.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 18(67): 22-29 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2017_n67_s22.pdf |
|
|
10. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2016 |
|
Czech K. Structural Changes in Wheat Market
Autor | Katarzyna Czech |
Tytuł | Structural Changes in Wheat Market |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | agricultural commodity, wheat market, structural breaks, Bai-Perron test |
Abstrakt | |
Abstract | Time series analysis is based on the assumption of stationarity. Stationarity implies the parameters are constant over time. Structural break occurs when at least one of the parameters changes at some date. Structural breaks can lead to huge forecasting errors and unreliability of the model. Modelling structure breaks is very popular in the literature of macroeconomics and finance. However, there are still too few publications about structural breaks in agricultural market. The goal of research is to identify structural breaks in wheat prices time series. A few structural break tests are applied. It has been shown that there is at least one significant structural break in the analysed time series. Both Quandt-Andrews and Bai-Perron tests show that there is a significant breakpoint in 12.09.2007. The estimated break date is associated with the beginning of global financial crisis. It may imply that wheat prices have become more prone to changes in global financial market. |
Cytowanie | Czech K. (2016) Structural Changes in Wheat Market.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 16(31), z. 4: 92-98 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2016_T16(31)_n4_s92.pdf |
|
|
11. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2011 |
|
Walenia A. Uwarunkowania prawne i organizacyjne dotyczące wdrażania budżetu zadaniowego w sektorze finansów publicznych
Autor | Alina Walenia |
Tytuł | Uwarunkowania prawne i organizacyjne dotyczące wdrażania budżetu zadaniowego w sektorze finansów publicznych |
Title | Function of managerial control while executing the budget in the task-based arrangement within the public finance sector |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Stosownie do przepisów ustawy o finansach publicznych kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi ogół działań podejmowanych w jednostce dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Standardy kontroli zarzadczej dla sektora finansów publicznych, zgodne z międzynarodowymi standardami (INTOSAI) określone zostały w formie komunikatu i ogłoszone w Dzienniku Urzędowym przez Ministra Finansów. Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej należy do obowiązków ministra w kierowanych przez niego działach administracji rządowej, wójta (burmistrza, prezydenta miasta, przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego) oraz kierownika jednostki sektora finansów publicznych. Niewypełnienie lub niewłaściwa realizacja obowiązków w zakresie kontroli zarządczej objęta jest odpowiedzialnością za naruszenie dyscypliny finansów publicznych na podstawie znowelizowanej ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. |
Abstract | Pursuant to the provisions of the Act on Public Finances, managerial control in the units of public finance sector comprises overall activities taken within the unit in order to ensure the achievement of aims and tasks in a legal, effective, cost-efficient and timely manner. Standards of managerial control for the public finance sector, pursuant to international standards (INTOSAI) have been defined in the form of an announcement and published in the Official Journal of the Minister of Finance. Ensuring the functioning of adequate, effective and efficient managerial control lies within the scope of minister’s duties, via subordinate government administration departments, commune head (mayor, head of the territorial unit government) and the head of the public finance sector unit. Failure to fulfil or incorrect fulfilment of the duties in the area of managerial control is subject to liability for breaching the public finance discipline pursuant to the act dated 17 December 2004 on liability for breaching the public finance discipline |
Cytowanie | Walenia A. (2011) Uwarunkowania prawne i organizacyjne dotyczące wdrażania budżetu zadaniowego w sektorze finansów publicznych.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 6(55): 129-144 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2011_n55_s129.pdf |
|
|
12. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2010 |
|
Borowik M., Waściński T. Zastosowanie systemu kontroli zarządczej w jednostkach Policji
Autor | Małgorzata Borowik, Tadeusz Waściński |
Tytuł | Zastosowanie systemu kontroli zarządczej w jednostkach Policji |
Title | Implementation of management control system in units of the Police |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Nowelizacja ustawy o finansach publicznych nałożyła na kierowników jednostek Policji obowiązek wdrożenie w jednostkach podległych mechanizmów systemów kontroli zarządczej. Adekwatne i skuteczne instrumenty kontroli zarządczej powinny umożliwić odejście od tradycyjnej kontroli końcowej ex post (kontroli finansowej), na rzecz kontroli bieżącej oraz wstępnej ex ante. Kontrola zarządcza w swojej istocie jest narzędziem obejmującym zagadnienie formułowania celów i zadań, a następnie sprawdzeniem ich realizacji zgodnie z sformułowanymi planami. Reforma finansów publicznych w Polsce, wprowadziła obowiązek planowania wieloletniego, wyznaczania celów i przygotowywania planów i zadań, w oparciu o metodologię budżetu zadaniowego. Monitorowanie, a także sporządzanie sprawozdań z wykonania planów oraz stopnia realizacji zadań jest warunkiem właściwego zarządzania jednostką. Zakresem kontroli zarządczej zostały objęte wszystkie aspekty działalności jednostki, a nie tylko obszar gospodarki finansowej. Kontrola zarządcza stanowi instrument zarządzania jednostką, który powinien dostarczać kierownikom jednostek Policji informacji, na potrzeby procesu podejmowania decyzji, a w konsekwencji powinna przyczynić się do efektywnego wykorzystania środków publicznych |
Abstract | In accordance with the amended act of public finance, a police commanders should implement in the police headquarters, principles of the management control. Adequate and effective tools of management control should enable to take advantage of initial and current control (called in Latin “ex ante”) instead of traditional and final control (“ex post” in Latin). The management control should help to determine objectives and tasks and finally help to check if they are realizing according to the plan. The reform of public finance in Poland demanded create long-term plans, achieve aims too and preparing plans with using budget of tasks. One of the condition of effective management in organization is creating plan and task reports and watching how they are achieving. The management control in organization concerns all aspects of their activities, not only in finance. The management control is one of the toll it should help police commanders to make a decision in effective spending of public funds. |
Cytowanie | Borowik M., Waściński T. (2010) Zastosowanie systemu kontroli zarządczej w jednostkach Policji.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 4(53): 119-131 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2010_n53_s119.pdf |
|
|
13. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2009 |
|
Kochaniak K. Analiza kosztu funduszy własnych grupy banków giełdowych w Polsce
Autor | Katarzyna Kochaniak |
Tytuł | Analiza kosztu funduszy własnych grupy banków giełdowych w Polsce |
Title | The cost analysis of equity in group of commercial banks quoted on Warsaw Stock Exchange |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | This paper presents the estimation of cost of equity in group of commercial banks in Poland in 1998–2006. It discusses different aspects of cost of equity in group of banks quoted on Warsaw Stock Exchange. Presented are: the definition of bank’s cost of equity problems with implementation of Capital Asset Pricing Model in Polish, companies, the changes in costs of equity in Polish banking sector. Financial data used in this analysis are published by Warsaw Stock Exchange and Ministry of Finance. |
Cytowanie | Kochaniak K. (2009) Analiza kosztu funduszy własnych grupy banków giełdowych w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 77: 69-76 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2009_n77_s69.pdf |
|
|
14. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2008 |
|
Świrska A. Subwencje jako źródło dochodów gminy
Autor | Anna Świrska |
Tytuł | Subwencje jako źródło dochodów gminy |
Title | SUBVENTIONS AS A SOURCE OF COMMUNITY’S INCOMES |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | General subvention granted in Poland constitutes one of basic sources of incomes for local districts authorities – communities. In some cases it becomes the major income allotted for completion of local tasks. The general subvention in Poland consists of three elements, which are: compensation subvention, education subvention and balance subvention. These are regulated by the different regulations, i.e. Local District Authorities Income Act from 13th November 2003 and ordinances of the Minister of Finance. The major aim of the subvention is to supplement local own incomes, particularly when these incomes are not sufficient to carry out local authorities’ projects. However there appear some nuances which cast doubt on subvention’s effectiveness. |
Cytowanie | Świrska A. (2008) Subwencje jako źródło dochodów gminy.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 65: 167-180 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2008_n65_s167.pdf |
|
|
15. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2008 |
|
Płonka A., Wojewodzic T. Polityka gmin województwa małopolskiego w zakresie podatku od nieruchomości
Autor | Aleksandra Płonka, Tomasz Wojewodzic |
Tytuł | Polityka gmin województwa małopolskiego w zakresie podatku od nieruchomości |
Title | THE REAL ESTATE TAX POLICY OF COMMUNES FROM MAŁOPOLSKA REGION |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | While executing their responsibilities, local governments aim at satisfying broadly understood needs of the local communities so as to ensure them the best living conditions within the available financial resources. One of the instruments of such a policy is the right to set real estate tax rates. The purpose of the study is to show the tendencies in the tax policy of the Małopolska Region. The analysis comprises resolutions of all 182 municipalities in the 2003 and 2006. On the basis of the executed studies, it has been concluded that most municipalities applied tax regulations with rates set at 70–90% of rates proposed in the resolutions of the Minister of Finance. Thus resigning from a part of revenues due to them. The observation of the applied solutions points to the evolution of the tax policy of municipalities in the area of greater variation of the rates than envisaged by the law on taxes and local charges. This indirectly testifies the fact that municipalities perceive the opportunities to impact the local development by using available tax instruments |
Cytowanie | Płonka A., Wojewodzic T. (2008) Polityka gmin województwa małopolskiego w zakresie podatku od nieruchomości.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 65: 201-209 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2008_n65_s201.pdf |
|
|
16. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2004 |
|
Drabik E., Górska A. Ocena inwestycji na Warszawskiej Giełdzie Towarowej w okresie od stycznia 2002 roku do lipca 2004 roku
Autor | Ewa Drabik, Anna Górska |
Tytuł | Ocena inwestycji na Warszawskiej Giełdzie Towarowej w okresie od stycznia 2002 roku do lipca 2004 roku |
Title | The Evaluation of lnvestments at the Warsaw Commodity Exchange from January 2002 to July 2004 |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | Nowadays the commodity exchange offers not only a wide range of operations such as trade in commodities but also future contracts and other types of financial transactions. While at the stock exchange one can encounter mainly shares, the commodity exchange epitomizes an impressive variety of negotiable units. Mutual funds and deposits, which are an alternative way of investing, also play a relevant role on the financial market. From economical point of view deposits are burdened with the smallest risk. According to the modem financial theory, the attitude towards a risk is considered as a very important aspect of the situation on the market. Not only behaviour of the investors but also political and economical events determine the situation on the market. The. behaviour of the investors is analysed by the cognitive psychology, which is associated with a new behavioural current in financial theory, which is called the behaviour finance. The aim of this paper is to check, if it is worth to invest at the commodity exchange. The analysis is carried out on the basis of the data from Warsaw Commodity Exchange in the span of3 years: 2002-2004. |
Cytowanie | Drabik E., Górska A. (2004) Ocena inwestycji na Warszawskiej Giełdzie Towarowej w okresie od stycznia 2002 roku do lipca 2004 roku.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 54: 89-99 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2004_n54_s89.pdf |
|
|