1. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2022 |
|
Parlińska A. Wyzwania e-learningu w czasie pandemii w Polsce
Autor | Agieszka Parlińska |
Tytuł | Wyzwania e-learningu w czasie pandemii w Polsce |
Title | E-LEARNING CHALLENGES IN POLAND DURING THE COVID-19 PANDEMIC |
Słowa kluczowe | COVID-19, e-learning, nauczanie na odległość, edukacja zdalna |
Key words | COVID-19, e-learning, distance learning, remote education |
Abstrakt | Głównym celem pracy było ukazanie konieczności podjęcia nowych wyzwań w edukacji z wykorzystaniem metod e-learningowych w Polsce w latach 2019-2021. Nowym podejściem oraz celem i wartością dodaną opracowania było wzbogacenie wiedzy na temat wykorzystania nowych metod dydaktycznych i badawczych w sytuacji pandemii, ale także po niej.Do realizacji celu wykorzystano metodę analizy i krytyki literatury, a także analizę wskaźnikową opartą na danych historycznych z GUS, EUROSTATU i obserwacji własnej.Przeprowadzone badania pozwoliły na sformułowanie kilku wniosków związanych z czynnikami wpływającymi na e-learning, takimi jak dostęp do Internetu, stosowane narzędzia oraz kompetencje cyfrowe nauczycieli i uczniów. Przedstawiono również krótką analizę SWOT, co jest kluczowe dla przyszłości e-learningu. |
Abstract | The main objective of the paper is to show the new challenges for education that arose inPoland from 2019-2021, and the use of e-learning methods. This new approach, and the purposeand added value of this study, is to enrich the knowledge of the use of new teaching and researchmethods gained during the Covid-19 pandemic and applicability to pandemics generally, as wellas continued use of these methods afterwards..To achieve the objective, the method of literature analysis and critique was used, as well as aratio analysis based on historical data from Statistics Poland (GUS), EUROSTAT and the author’sown first-hand observations as a university educator.The research results helped to formulate several conclusions regarding the factors whichinfluence effective e-learning, such as: internet access and quality; the availability of adequatesoftware, hardware and other tools; and the digital competence of teachers and students. A shortSWOT analyse is also presented to highlight key considerations that are crucial for the future of elearning. |
Cytowanie | Parlińska A. (2022) Wyzwania e-learningu w czasie pandemii w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 27(76): 80-88 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2022_n76_s80.pdf |
|
|
2. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2021 |
|
Balińska A., Olejniczak W. CERTIFICATION OF HIGH-QUALITY FOOD PRODUCTSIN THE PERCEPTION OF STUDENTS
Autor | Agata Balińska, Wioletta Olejniczak |
Tytuł | CERTIFICATION OF HIGH-QUALITY FOOD PRODUCTSIN THE PERCEPTION OF STUDENTS |
Title | |
Słowa kluczowe | food products, high quality, certification |
Key words | |
Abstrakt | This study aimed to investigate the perception of high-quality food products by young consumers, theirrecognition of logos assigned to registered products, and their experience in purchasing this type of product.The study involved desk research, computer-assisted web interviews (CAWI), and observation. The resultsof the survey conducted on a sample of 329 students of Warsaw University of Life Sciences (SGGW) showedthat the respondents’ recognition of high-quality food products was low. More than half of the respondentsdeclared that they do not pay attention to labels when shopping for food, while those who buy certified foodproducts indicated the following reasons: curiosity, promotion, or loyalty to a specific product. Almost one infour respondents declared that they do not buy imitations of original products covered by the registration. |
Abstract | |
Cytowanie | Balińska A., Olejniczak W. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2021_n5_s15.pdf |
|
|
3. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2021 |
|
Sołek K., Ślusarczyk B. ENVIRONMENTAL AWARENESS OF YOUNG CONSUMERS ON THE EXAMPLE OF STUDENTS OF THE UNIVERSITY OF RZESZÓW
Autor | Karol Sołek, Bogusław Ślusarczyk |
Tytuł | ENVIRONMENTAL AWARENESS OF YOUNG CONSUMERS ON THE EXAMPLE OF STUDENTS OF THE UNIVERSITY OF RZESZÓW |
Title | |
Słowa kluczowe | ecological awareness, environmental protection, consumer behaviour |
Key words | |
Abstrakt | The justification for the selection of the topic and undertaking the research were information gaps in the field of the behaviour of young consumers in the area of activities related to the environment. The study used a deliberate selection of the sample due to the direction and year of education, as well as the stratified selec_x0002_tion – the population structure and the divisions into layers according to specific characteristics were known. The technique of auditorium survey was used. The analysed students are characterised by a high level of environmental awareness and a sense of responsibility for them as informed and pragmatic consumers. They engage in pro-ecological behaviour and, as committed and ecological consumers, create the desired patterns of consumer behaviour. The analysed students have a sense of responsibility for the surrounding environ_x0002_ment, and the belief in individual influence is reflected in pro-ecological behaviour. |
Abstract | |
Cytowanie | Sołek K., Ślusarczyk B. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2021_n5_s62.pdf |
|
|
4. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2020 |
|
Balińska A., Gabryjończyk P., Zawadka J. SOURCES OF INFORMATION ON PRO-ECOLOGICAL BEHAVIOUR OF STUDENTS OF THE FACULTY OF ECONOMICS OF THE WULS-SGGW
Autor | Agata Balińska, Piotr Gabryjończyk, Jan Zawadka |
Tytuł | SOURCES OF INFORMATION ON PRO-ECOLOGICAL BEHAVIOUR OF STUDENTS OF THE FACULTY OF ECONOMICS OF THE WULS-SGGW |
Title | |
Słowa kluczowe | pro-ecological behaviour, students, media, information sources |
Key words | |
Abstrakt | The research aimed to verify the sources of information used by students of the Faculty of Economics of the Warsaw University of Life Sciences - SGGW (WULS-SGGW) in shaping their ecological attitudes. The research issues have been reduced to answering the following questions: 'which sources of information on the desired pro-ecological behaviour were most often indicated by the respondents?' and 'is there too much information on appropriate behaviour towards nature in the public space?'. The survey technique as used in empirical research. The sample consisted of 119 students of all fields, levels, and forms of study at the Faculty of Economics of the WULS-SGGW. The research shows that this information was rather easily accessible to the respondents, and the main source as social media and internet portals. In the opinion of the respondents, the analysed issues are not excessively exposed in the media, as evidenced by the limited traceability of pro--environmental campaigns. |
Abstract | |
Cytowanie | Balińska A., Gabryjończyk P., Zawadka J. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2020_n4_s17.pdf |
|
|
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Szafrańska M. FACTORS DETERMINING THE LEVEL OF FINANCIAL LITERACY OF ACADEMIC YOUTH
Autor | Monika Szafrańska |
Tytuł | FACTORS DETERMINING THE LEVEL OF FINANCIAL LITERACY OF ACADEMIC YOUTH |
Title | Czynniki determinujące poziom świadomości finansowej młodzieży akademickiej |
Słowa kluczowe | financial attitudes, financial behaviours, financial knowledge, university students |
Key words | postawy finansowe, zachowania finansowe, wiedza finansowa, studenci |
Abstrakt | The main objective of the paper is to characterize the level of financial literacy of academic youth and to identify selected socio-demographic factors that determine this level. The main source of data used for analysis and conclusions was primary information obtained from the author’s own research. The research was conducted in 2018 with the PAPI method on a group of 337 respondents. The interview was conducted with young people studying at the second largest academic centre in Poland – Kraków. The study used a set of questions to assess the level of financial literacy of adults proposed by the OECD. Apart from primary sources, Polish and foreign literature on the subject was also used to achieve the goal. To analyze the data, total statistical indicators (mean, minimum, maximum) and non-parametric "chi square" test” (χ2) were used. The analysis shows that students are characterized by an average level of financial literacy. The factors that significantly determined the level of students' financial literacy were gender and the field of study. A higher level of financial literacy was characteristic for men and those studying the economic faculties, which results from the curriculum contents. In order to increase the level of financial competence of students in other fields of study, curricula should be supplemented with subjects covering personal finance. The factors that did not differentiate the level of financial performance are the place of residence, the degree of study and the student's professional experience. |
Abstract | Celem pracy jest charakterystyka poziomu świadomości finansowej młodzieży akademickiej oraz identyfikacja wybranych czynników o charakterze socjo-demograficznym, które determinują ten poziom. Zasadniczym źródłem danych wykorzystanych do analizy i wnioskowania były informacje pierwotne uzyskane z badań własnych. Badania przeprowadzono w 2018 roku, metodą PAPI na grupie 337 respondentów. Wywiad został przeprowadzony z młodzieżą studiującą w drugim pod względem wielkości ośrodku akademickim w Polsce - Krakowie. W badaniach wykorzystano zestaw pytań umożliwiający ocenę poziomu świadomości finansowej osób dorosłych zaproponowany przez OECD. Poza źródłami pierwotnymi wykorzystano również źródła wtórne. Do analizy danych zastosowano sumaryczne wskaźniki statystyczne (średnia, minimum, maksimum) oraz nieparametryczny test „chi kwadrat” (χ2). Jak wynika z przeprowadzonej analizy, studenci cechują się średnim poziomem świadomości finansowej. Czynnikami, który istotnie determinują poziom świadomości finansowej studentów są płeć oraz kierunek studiów. Wyższym poziomem świadomości finansowej charakteryzowali się mężczyźni oraz osoby studiujace na kierunkach ekonomicznych, co wynika z realizowanych treści programowych. W celu wzrostu poziomu kompetencji finansowych osób studiujących na pozostałych kierunkach, programy studiów powinny zostać uzupełnione o przedmioty obejmujące kwestie finansów osobistych. Czynnikami, które nie różnicowały poziomu świadmości finansowej są miejsce zamieszkania, stopień studiów oraz doświadczenie zawodowe studenta. |
Cytowanie | Szafrańska M. (2020) FACTORS DETERMINING THE LEVEL OF FINANCIAL LITERACY OF ACADEMIC YOUTH.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 24(73): 232-243 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n73_s232.pdf |
|
|
6. |
Economic and Technical Efficiency of Sunflower Seed Treatment, 2020 |
|
Głowacki S., Gołębiewski J., Hutsol T., Kiurchev S., Kolodii O., Kucher O., Mykhailov Y., Nurek T., Palianychka N., Verkholantseva V., Zadosna N. Ekonomiczna i techniczna efektywność obróbki nasion słonecznika
Autor | Szymon Głowacki, Jarosław Gołębiewski, Taras Hutsol, Serhii Kiurchev, Oleksandr Kolodii, Oleg Kucher, Yevgen Mykhailov, Tomasz Nurek, Nadiia Palianychka, Valentуna Verkholantseva, Natali Zadosna |
Tytuł | Ekonomiczna i techniczna efektywność obróbki nasion słonecznika |
Title | Economic and Technical Efficiency of Sunflower Seed Treatment |
Słowa kluczowe | słonecznik, nasiona słonecznika, produkcja, oczyszczanie, wydajność, Ukraina |
Key words | sunflower, sunflower seed, production, purification, efficiency, Ukraine |
Abstrakt | W monografii przedstawiono analizę fizyczną i mechanicznąwłaściwości oleju słonecznikowego, środki techniczne obróbki pożniwnej upraw oraz wyniki badań pneumatycznych i pneumatycznych urządzeń grawitacyjnych. Pzredstawiono analizę analizę produkcji słonecznika na Ukrainie, wyposażenie techniczne do pozbiorczego przerobu nasion słonecznika, wyniki badań teoretycznych procesów oddzielania zanieczyszczeń separowanych powietrzem, aspekty metodyczne badań urządzeń doświadczalnych, wyniki badań laboratoryjnych i terenowych oraz praktyczne zastosowanie wyników badań a także ocenę ich efektywności ekonomicznej. Niniejsza monografia skierowana jest do naukowców, nauczycieli, studentów i innych grup czytelników związanych z agrobiznesem. |
Abstract | The monograph presents the analysis of the physical and mechanicalproperties of sunflower oil, technical means of post-harvest processing of crops, and the results of pneumatic and pneumatic gravity devices studies. The analysis of sunflower seeds production in Ukraine, the technical equipment of the post-harvest sunflower seeds processing, theoretical studies of the separation process of air separated impurities, the methodical aspects of the experimental device's research, the results of laboratory and field research on experimental devices, practical application of the conducted research results and their economic efficiency evaluation are described. This monograph is aimed at scientists, teachers, students, and other categories of readers related to the activities of the agro-industrial complex. |
Cytowanie | Głowacki S., Gołębiewski J., Hutsol T., Kiurchev S., Kolodii O., Kucher O., Mykhailov Y., Nurek T., Palianychka N., Verkholantseva V., Zadosna N. (2020) Ekonomiczna i techniczna efektywność obróbki nasion słonecznika. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | MONO_2020_ymykhailov_economic_and_technical.pdf |
|
|
7. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2019 |
|
Balińska A., Gabryjończyk P., Zawadka J. PRO-ECOLOGICAL ATTITUDES AMONG STUDENTS
Autor | Agata Balińska, Piotr Gabryjończyk, Jan Zawadka |
Tytuł | PRO-ECOLOGICAL ATTITUDES AMONG STUDENTS |
Title | |
Słowa kluczowe | ecological education, pro-ecological attitudes, pro-ecological behaviours, students |
Key words | |
Abstrakt | The aim of the study is to present the pro-ecological (i.e. favourable for ecology, acting in favour of environment)attitudes of people who study at the Faculty of Economic Sciences of the Warsaw University of LifeSciences – SGGW. The theoretical part discusses the concept and the essence of ecology and ecologicalawareness, as well as the elements and significance of ecological education. In the practical part, the attitudeof the group of students of the Faculty of Economic Sciences at the WULS-SGGW to the necessity of pro-ecologicalbehaviours and their expectations regarding the ways of propagating knowledge and activities in thefield of environmental education is presented. It turned out that more than 90% of the respondents considersuch behaviours as a necessary one, while around 60% believe that the entities responsible for promotingit among the society – in the form of obligatory education – should be schools and universities. Finally, thestudy contains original conclusions and findings regarding the observations made during the research. |
Abstract | |
Cytowanie | Balińska A., Gabryjończyk P., Zawadka J. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2019_n3_s31.pdf |
|
|
8. |
Migracje międzynarodowe w Europie. Trendy, problemy, wyzwania., 2019 |
|
Kacperska E., Kacprzak M., Kmieć D., Król A., Łukasiewicz K. Migracje międzynarodowe w Europie. Trendy, problemy, wyzwania.
Autor | Elżbieta Kacperska, Marzena Kacprzak, Dorota Kmieć, Agnieszka Król, Katarzyna Łukasiewicz |
Tytuł | Migracje międzynarodowe w Europie. Trendy, problemy, wyzwania. |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | W ostatnich latach międzynarodowe migracje ludności stały się zjawiskiem powszechnym we współczesnej gospodarce światowej. Proces ten oznacza przemieszczanie się ludności na stałe lub czasowo poza granice państwa ojczystego. W 2019 r. odnotowano 271,6 mln międzynarodowych migracji, co stanowiło około 3,5% populacji świata. Europa jest kontynentem, gdzie około 11% populacji dokonuje migracji. Współcześnie proces migracji jest określany jako zjawisko globalne, wielokierunkowe i masowe. Wśród przyczyn nasilającego się zjawiska przeważa aspekt ekonomiczny, czyli migracja zarobkowa. Skala zjawiska, jego konsekwencje i wpływ na różne sfery ekonomiczne i społeczne powoduje, że migracje są jednym z ważniejszych problemów. W ramach rożnych dziedzin próbuje się poznać i zrozumieć zjawisko współczesnych migracji międzynarodowych. Poznanie przyczyn i uwarunkowań, jak również przewidywanie ich przebiegu i skutków są nadal bardzo aktualną kwestią. Zmiany jakie zachodzą we współczesnym świecie, powodują też zmiany postaw w stosunku do osób, które zmieniają kraj pobytu. W wielu krajach obserwuje się duży popyt na pracę i wskazuje na „brak rąk do pracy”. Lukę tę wypełniają imigranci podejmując prace na warunkach, które nie są akceptowalne dla lokalnej ludności. Rosnący udział imigrantów w wielu krajach spowodował, że ich problemy stały się bardziej widoczne i pomimo tego, że są osobami aktywnymi zawodowo i mają swój wkład w rozwój gospodarczy kraju przyjmującego, to i tak przez pewne grupy są postrzegani negatywnie. Dlatego też ważne jest przedstawianie zmian sytuacji na rynku pracy wśród osób, które urodziły się za granicą i porównywanie ich z sytuacją osób w danym kraju. Identyfikacja problemów cudzoziemców i usuwanie barier dostępu do rynku pracy, czy też edukacji pozwoli na lepszą integrację z rynkiem pracy i może to pomóc w lepszym starcie dzieciom imigrantów, które mogą znaleźć się w grupie osób tzw. NEET (nie uczą się, nie pracują, nie biorą udziału w szkoleniach zawodowych). Należy podkreślić, że oprócz polityki migracyjnej dużą rolę odgrywają organizacje, które ukierunkowane są na pomoc i wsparcie migrantom i uchodźcom. Przyczyniają się do lepszej integracji społecznej migrantów międzynarodowych i uchodźców w danym środowisku.Głównym celem pracy było pokazanie istoty procesu migracji w Europie, ze szczególnym uwzględnieniem Polski. Skupiono się na przedstawieniu podstawowych wielkości charakteryzujących ten proces, kierunków współczesnej migracji oraz problemów z nią związanych.Zakres czasowy pracy obejmuje lata 2000-2019. W pracy skupiono się głównie na zjawisku migracji i sytuacji migrantów w Europie. Przedstawiono również dane dotyczące państw pozaeuropejskich aby pokazać jakie były tendencje w krajach rozwiniętych (dlatego też w niektórych częściach pracy znajdują się dane i informacje dotyczące USA, Australii, Kanady czy innych państw, które są członkami OECD).W badaniach wykorzystano dane pochodzące z Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ), z Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), Europejskiego Urzędu Statystycznego (Eurostat), United Nations Global Migration Database, United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD), International Organization for Migration (IOM), Migration Data Portal, Głównego Urzędu Statycznego (GUS) oraz Urzędu do Spraw Cudzoziemców.Monografia ze względu na podejmowaną przez Autorki tematykę, skierowana jest do szerokiego grona odbiorców. Może stanowić źródło cennych informacji zarówno dla kadry akademickiej, studentów jak i praktyków gospodarczych. |
Abstract | |
Cytowanie | Kacperska E., Kacprzak M., Kmieć D., Król A., Łukasiewicz K. (2019) Migracje międzynarodowe w Europie. Trendy, problemy, wyzwania.. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | MONO_2019_migracje_miedzynarodowe.pdf |
|
|
9. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2019 |
|
Bartczak M., Szymankowska A. Reasons for the resignation of young people from employment
Autor | Magdalena Bartczak, Agnieszka Szymankowska |
Tytuł | Reasons for the resignation of young people from employment |
Title | |
Słowa kluczowe | resignation from work, motivation, labour market |
Key words | |
Abstrakt | The labour market is constantly changing. Employees, depending on their age, experience and qualifications, have different expectations towards the employer, and at the same time expect other motivators in the employment process. A particular challenge for employers is to motivate young people who enter the labour market, because it is difficult to motivate them in such a way that they do not give up work and want to get involved with the company for longer. Due to the topicality of this issue, the purpose of the study is to indicate the reasons that make young people quit their jobs. The study uses reports on factors determining the behavior of young people on the labor market, as well as the results of surveys conducted among students of selected universities in the Wielkopolska region. These studies have shown that the most common reasons for changing jobs identified by young people are: unsatisfactory pay, a bad atmosphere, and inappropriate relationships with their superiors. |
Abstract | |
Cytowanie | Bartczak M., Szymankowska A. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2019_n12_s5.pdf |
|
|
10. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2019 |
|
Lupa-Wójcik I. STUDENT ATTITUDES TOWARD THE USE OF CHATBOTS IN CUSTOMER SERVICE
Autor | Iwona Lupa-Wójcik |
Tytuł | STUDENT ATTITUDES TOWARD THE USE OF CHATBOTS IN CUSTOMER SERVICE |
Title | |
Słowa kluczowe | chatbots, customer service, social media, marketing automation, helpline, Messenger |
Key words | |
Abstrakt | The article addresses an important and current problem related to the use of chatbots in customer service, according to students. The aim of the research was to recognize the attitude of respondents to chatbots in the context of customer service and to determine the development prospects for their use in this area. The research examined the recognizability of chatbots among respondents, the frequency of contact between respondents and chatbots, as well as the impression (feeling) of respondents using chatbots. As a research method, student survey was used. Research has shown that chatbots are still a new tool for respondents, however they have great potential in customer service, as they are user-friendly and are very useful in the area of customer service. Research has shown that the role of chatbots in this area should increase. This can have a good effect on the image of the brand / company. |
Abstract | |
Cytowanie | Lupa-Wójcik I. (2019) STUDENT ATTITUDES TOWARD THE USE OF CHATBOTS IN CUSTOMER SERVICE.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 22(71): 120-131 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2019_n71_s120.pdf |
|
|
11. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2018 |
|
Przybytniowski J. ECONOMIC KNOWLEDGE AND AWARENESS AND THE COMPETENCE OF THE YOUNG GENERATION OF THE ŚWIĘTOKRZYSKIE VOIVODESHIP IN THE ACHIEVEMENT OF FINANCIAL STABILITY
Autor | Jarosław Przybytniowski |
Tytuł | ECONOMIC KNOWLEDGE AND AWARENESS AND THE COMPETENCE OF THE YOUNG GENERATION OF THE ŚWIĘTOKRZYSKIE VOIVODESHIP IN THE ACHIEVEMENT OF FINANCIAL STABILITY |
Title | |
Słowa kluczowe | economy knowledge, objective knowledge, economic awareness, subjective knowledge |
Key words | |
Abstrakt | It has been found that the financial education increases substantially the economic knowledge to build awareness and competence of the younger generation and therefore the dissemination of this knowledge. The aim of this paper is to identify the importance of the knowledge economy in the growth of the build awareness and competence of the students in the management of finances in the current, constantly changing environment. Design development was subject to the hypothesis in accordance with that – there is a relationship of the knowledge economy and the increase of awareness and competence of the younger generation in achieving financial stability and their independence. This problem will be implemented using the analysis of the state of the knowledge economy university students of the Świętokrzyskie on individual economic areas. Method applied research area is anonymous questionnaire survey addressed directly using a survey to students study desktop and portable exams I and II degree. |
Abstract | |
Cytowanie | Przybytniowski J. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2018_n1_s89.pdf |
|
|
12. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Będzik B., Gołąb S. WELL-BEING AS EXPERIENCED IN THE CONTEXT OF AN ORGANISATION AND MOTIVATION TO IMPROVE PROFESSIONAL QUALIFICATIONS
Autor | Beata Będzik, Sylwia Gołąb |
Tytuł | WELL-BEING AS EXPERIENCED IN THE CONTEXT OF AN ORGANISATION AND MOTIVATION TO IMPROVE PROFESSIONAL QUALIFICATIONS |
Title | |
Słowa kluczowe | well-being at work, job satisfaction, undertaking training |
Key words | |
Abstrakt | The study aims to clarify the relationship between well-being at work and motivation to undertake additional learning activities. It was conducted among 96 professionally active individuals, students of Bachelor’s and supplementary Master’s degree studies with majors in Economics and Management as well as Master’s degree students having an Individual Course of Studies majoring in Psychology. The hypotheses have been verified using: the Well-being in the Workplace Questionnaire by Czerw (2017), the Job Satisfaction questionnaire by Bajcar et al. (2011) and an original questionnaire of activity and motivation in the field of learning. The study results indicate that there is a relationship between certain dimensions of well-being at work and motivation to undertake additional learning activities. |
Abstract | |
Cytowanie | Będzik B., Gołąb S. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n2_s319.pdf |
|
|
13. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2018 |
|
Gacparska M., Panczyk M., Traczyk I. European Food Safety Authority as the source of information on food and nutrition
Autor | Marta Gacparska, Mariusz Panczyk, Iwona Traczyk |
Tytuł | European Food Safety Authority as the source of information on food and nutrition |
Title | Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) jako źródło informacji na temat żywności i żywienia |
Słowa kluczowe | EFSA, EFSA knowledge, opinions, students |
Key words | EFSA, wiedza o EFSA, opinie, studenci |
Abstrakt | European Food Safety Authority (EFSA) was set up by the European Union that operates independently of the European legislative and executive institutions (Commission, Council, Parliament) and EU Member States. It was established in 2002 to be a source of scientific advice and communication on risks associated with the food chain. European Food Safety Authority is responsible for risk assessment, and also has a duty to communicate its scientific findings to the public. It produces scientific opinions and advice that constitute the basis for European policies and legislation. It also play an important role in collecting and analysing data to ensure that European risk assessment is supported by the most comprehensive scientific information available. Thus, it is the treasure trove for present and future public health specialists and nutritionists. Since 29 February 2008 when the Polish EFSA Focal Point was established at the Chief Sanitary Inspectorate EFSA’s word has become potentially more reachable for Polish consumers and entrepreneurs. The purpose of this study was to evaluate the knowledge of university students of public health, dietetics and other disciplines related to human nutrition on EFSA’s objective and scope of its operation as well as to assess EFSA as a potential source of information for them. The study was carried out using the CAWI method from June to November 2017 among 201 students of public health (68 students) and faculties related to human nutrition (133 students). Among them, 85% of public health students did not work and 82% of students of faculties related to human nutrition neither did. The most of public health students were in their fourth year and among students of faculties related to human nutrition a group in third year the accounted for the greatest part. Results were analysed using configure frequency analysis (CFA) and χ2 test. Results indicate that 41% of public health student and 11% of students of human nutrition related faculties did not know EFSA at the moment of participation in the study. In both groups of public health students and students of human nutrition related faculties, more participants were not encouraged by the university to use information published by EFSA (respectively 87 and 63%). Only 4% of public health students and 38% of students of faculties related to human nutrition did use at least once information published by EFSA. The most often indicated cause of not using EFSA’s resources was lack of awareness of possibility to explore it (62%). In general, more students of faculties related to human nutrition did know EFSA’s activities, were encouraged to use its information and were interested in Polish fanpage of EFSA than public health students. The knowledge of students about EFSA and the possibility of using its resources is insuffi cient. It is reasonable to include EFSA-related topics in the study program of public health faculty and human nutrition-related faculties in order to better familiarize students with EFSA resources and show them what tools and opportunities they offer in their academic and professional life. |
Abstract | Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) został stworzony przez Unię Europejską. Jego działalność jest niezależna od europejskich instytucji prawodawczych i wykonawczych (Komisji, Rady, Parlamentu) i państw członkowskich UE. Urząd został założony w 2002 r., aby stanowić źródło doradztwa naukowego i komunikacji w zakresie ryzyka związanego z łańcuchem żywnościowym. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności jest odpowiedzialny za ocenę ryzyka, a także ma obowiązek przekazywania swoich wyników badań naukowych do informacji publicznej. Wydaje opinie i porady naukowe, które stanowią podstawę europejskich polityk i prawodawstwa. Odgrywa również ważną rolę w gromadzeniu i analizowaniu danych, aby zapewnić, że europejska ocena ryzyka jest wspierana przez najbardziej wszechstronne, dostępne informacje naukowe. W związku z powyższym EFSA stanowi bogate źródło informacji dla obecnych i przyszłych specjalistów zdrowia publicznego oraz żywieniowców. Od 29 stycznia 2008 r., gdy został ustanowiony polski punkt koordynacyjny EFSA z siedzibą Warszawie, przekaz EFSA stał się potencjalnie bardziej osiągalny dla polskich konsumentów i przedsiębiorców. Celem badania była analiza wiedzy studentów (kierunków: zdrowie publiczne, dietetyka, żywienie człowieka i pokrewnych związanych z żywieniem człowieka) na temat celu i zakresu działalności EFSA oraz jego oceny jako potencjalnego źródła informacji. Badanie przeprowadzono z użyciem metody CAWI w okresie od czerwca do listopada 2017 r. w grupie studentów zdrowia publicznego (67 osób) i kierunków związanych z żywieniem (137 osób). W okresie badania 85% studentów zdrowia publicznego i 82% studentów kierunków związanych z żywieniem nie pracowało. Większość studentów zdrowia publicznego była na czwartym roku studiów. Nieco młodsi byli studenci kierunków związanych z żywieniem, wśród których przeważały osoby z trzeciego roku studiów. Wyniki badania przeanalizowane na podstawie konfi guracyjnej analizy częstotliwości wskazują, że 41% studentów zdrowia publicznego i 11% studentów kierunków związanych z żywieniem człowieka nie znało pojęcia EFSA. Niezależnie od kierunku większość studentów twierdziła, że nie była zachęcana przez swoją uczelnię do korzystania z zasobów informacyjnych EFSA. Tylko 4% studentów zdrowia publicznego i 38% studentów kierunków związanych z żywieniem człowieka przynajmniej raz korzystało z informacji publikowanych przez EFSA. Głównymi przyczynami niekorzystania z zasobów EFSA, zidentyfikowanymi wśród badanych respondentów, były brak wiedzy o urzędzie oraz niemożność korzystania z jego zasobów (według 62% badanych). Większą wiedzę o EFSA deklarowali studenci kierunków związanych z żywieniem człowieka. Częściej znali zakres działalności EFSA, byli zachęcani do korzystania z jego opracowań, wyrażali zainteresowanie śledzeniem polskiego fanpage urzędu. Wiedza studentów na temat EFSA oraz możliwości wykorzystania jego zasobów jest niewystarczająca. Zasadne jest włączenie do program nauczania na kierunku zdrowie publiczne i kierunkach pokrewnych z żywieniem człowieka zagadnień związanych z EFSA, aby lepiej zapoznać studentów z zasobami tego urzędu i wskazać im narzędzia i możliwości oferowane im w życiu akademickim i zawodowym. |
Cytowanie | Gacparska M., Panczyk M., Traczyk I. (2018) European Food Safety Authority as the source of information on food and nutrition.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 122: 95-106 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2018_n122_s95.pdf |
|
|
14. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2018 |
|
Krzyżanowska A. Formy aktywności ruchowej preferowane przez studentów uczelni warszawskich
Autor | Anna Krzyżanowska |
Tytuł | Formy aktywności ruchowej preferowane przez studentów uczelni warszawskich |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | |
Cytowanie | Krzyżanowska A. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2018_n10_s43.pdf |
|
|
15. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2018 |
|
Grzęda Ł. Determinants of the development of the Mazowieckie Province in 2007-2016
Autor | Łukasz Grzęda |
Tytuł | Determinants of the development of the Mazowieckie Province in 2007-2016 |
Title | |
Słowa kluczowe | region, regional economy, determinants of regional development |
Key words | |
Abstrakt | The article presents the results of the analysis of factors influencing the development of the Mazowieckie Province (Masovia) in the years 2007–2016. Data for the study were collected from the Central Statistical Office and Statistical Yearbooks of the Mazowieckie Province. The results indicate that the level of development of Masovia is considerably higher than of other provinces in the country. At the end of the analyzed period, in Masovia the GDP per capita was almost twice as high as the national average. Masovia held the highest share in Poland’s GDP (22%). Important factors positively affecting the development of Masovia are: positive population growth and improving demographic situation, and broad access to telecommunications. Additional factors of the dynamic Masovia’s development are: extensive transportation infrastructure (104.3 km per 100 km2) and high number of students (236.5 thousand) and college graduates (60.8 thousand) who constitute the future substantive resources of the province’s economy. |
Abstract | |
Cytowanie | Grzęda Ł. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2018_n2_s65.pdf |
|
|
16. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2017 |
|
Jabłońska L., Olewnicki D. Determinanty zakupu oraz postrzeganie czynników ryzyka i bezpieczeństwa zdrowotnego owoców i warzyw wśród studentów warszawskich uczelni
Autor | Lilianna Jabłońska, Dawid Olewnicki |
Tytuł | Determinanty zakupu oraz postrzeganie czynników ryzyka i bezpieczeństwa zdrowotnego owoców i warzyw wśród studentów warszawskich uczelni |
Title | PURCHASE DETERMINANTS AND THE PERCEPTION OF RISK AND HEALTH SAFETY FACTORS IN FRUITS AND VEGETABLES CONSUMPTION AMONG STUDENTS OF WARSAW UNIVERSITIES |
Słowa kluczowe | owoce, warzywa, jakość, bezpieczeństwo zdrowotne, studenci |
Key words | fruits, vegetables, quality, health safety, students |
Abstrakt | Celem badań było poznanie czynników decyzyjnych w procesie zakupu owoców i warzyw oraz analiza postrzegania czynników zagrożenia i bezpieczeństwa zdrowotnego w ich konsumpcji w zależności od płci, kierunku i stopnia studiów wybranej grupy studentów warszawskich uczelni. Badaną populację stanowili studenci kierunku ogrodnictwo i kierunków związanych z żywieniem i dietetyką SGGW, jako kierunków dostarczających wiedzy z zakresu szeroko rozumianej jakości i bezpieczeństwa żywności oraz innych warszawskich uczelni. Analizowano znaczenie owoców i warzyw w ich codziennej diecie oraz częstość spożycia, wagę poszczególnych charakterystyk produktu wpływających na decyzje zakupowe, a także wagę czynników ryzyka i czynników bezpieczeństwa. Wykazano, że kierunek studiów miał wpływ na czynniki decyzyjne oraz na postrzeganie przez studentów problemu zagrożeń w konsumpcji owoców i warzyw, większy niż płeć. |
Abstract | The aim of the study was to evaluate the purchase determinants and to analyze the perception of risk and health safety factors of fruits and vegetables consumption according to gender as well as the field and degree of studies of a selected group of students. The survey involved students of the Faculty of Horticulture and faculties related to nutrition and dietetics at WULS-SGGW, as the faculties provide wide knowledge of food quality and safety, and students of other universities in Warsaw. The importance of fruits and vegetables in the students’ daily diets and the consumption frequency, the significance of products’ individual characteristics affecting purchasing decisions as well as the importance of risk and safety factors were analyzed. It was shown that the field of study has a greater impact on decisive factors and the students’ perception of the risk from the fruits and vegetables consumption than gender. |
Cytowanie | Jabłońska L., Olewnicki D. (2017) Determinanty zakupu oraz postrzeganie czynników ryzyka i bezpieczeństwa zdrowotnego owoców i warzyw wśród studentów warszawskich uczelni.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 104, z. 1: 95-109 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2017_n1_s95.pdf |
|
|
17. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2017 |
|
Szafrańska M. Świadomość młodzieży akademickiej na temat rolnictwa
Autor | Monika Szafrańska |
Tytuł | Świadomość młodzieży akademickiej na temat rolnictwa |
Title | The Awareness of Academic Youth on Agriculture |
Słowa kluczowe | świadomość rolnicza, młodzież akademicka, województwo małopolskie |
Key words | agricultural awareness, academic youth, Voivodship of Lesser Poland |
Abstrakt | Celem pracy jest ocena poziomu świadomości rolniczej młodzieży akademickiej z woj. małopolskiego oraz określenie wybranych czynników determinujących ten poziom. Ich znajomość może stanowić podstawę działań różnych podmiotów, które przyczynią się do wzrostu świadomości rolniczej młodego pokolenia. Zasadniczym źródłem danych wykorzystanych do analizy i wnioskowania były informacje pierwotne uzyskane z badań własnych, przeprowadzonych metodą PAPI na grupie 436 studentów. Do pomiaru i oceny świadomości młodzieży na temat rolnictwa wykorzystano indeks świadomości rolniczej. Jak wynika z przeprowadzonych badań, większość respondentów nie rozumie roli rolnictwa, którą odgrywa ono w gospodarce, społeczeństwie i środowisku. Determinantami poziomu świadomości rolniczej w grupie studentów były płeć oraz miejsce zamieszkania. |
Abstract | The aim of the work is to assess the level of agricultural awareness of academic youth and to pinpoint selected factors determining this the level. Being familiar with these determinants might serve as the basis for taking some actions by various entities which contribute to the increase in the agricultural awareness of the young generation. The main source of the data used for the analyses and applications was the primary information obtained from personal research. The research was done by using PAPI method on the group of 436 students. In order to measure and evaluate the youth awareness on agriculture the index of agricultural awareness was used. The findings of the studies indicate that the level of agricultural awareness of academic youth on the role in economy, society and environment is low. The determinants of agricultural awareness among students were gender and abode. |
Cytowanie | Szafrańska M. (2017) Świadomość młodzieży akademickiej na temat rolnictwa.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 17(32), z. 1: 195-205 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2017_T17(32)_n1_s195.pdf |
|
|
18. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2017 |
|
Brodzińska K. Kapitał ludzki w aspekcie kapitału intelektualnego w rolnictwie
Autor | Katarzyna Brodzińska |
Tytuł | Kapitał ludzki w aspekcie kapitału intelektualnego w rolnictwie |
Title | Human Capital in Regard to Intellectual Capital in Agriculture |
Słowa kluczowe | kapitał ludzki, kapitał intelektualny, rolnictwo |
Key words | human capital, intellectual capital, agriculture |
Abstrakt | Kapitał ludzki jest zasadniczym elementem kapitału intelektualnego. W rolnictwie kapitał ludzki ogranicza się do właścicieli gospodarstw rolnych i najbliższych członków rodziny, w tym potencjalnych następców. Celem artykułu jest wskazanie specyfiki kapitału ludzkiego w aspekcie kapitału intelektualnego w rolnictwie oraz analiza wybranych cech pozwalających na jego ocenę ilościową i jakościową. Materiał badawczy stanowiły dane GUS i wyniki badań ankietowych, którymi objęto 172 studentów kierunku rolnictwo. Z przeprowadzonych analiz wynika, że zmniejsza się liczba osób aktywnych zawodowo w rolnictwie oraz poprawia struktura wykształcenia rolników. Wyniki badań ankietowych wykazały, że studenci kierunku rolnictwo nie w pełni rozumieją korzyści wynikające z procesów integracyjnych, co może ograniczać rozwój kapitału intelektualnego w rolnictwie. |
Abstract | Human capital is a fundamental element of intellectual capital. In agriculture this capital is limited to agriculutural holding owners and the closest members of the family including potential successors. The aim of this article is to point to the chracteristics of human capital in regard to intellectual capital in agriculture and an analysis of the chosen features that enable its quantitive and qualitative evaluation. Research material is comprised of data from Central Statistical Office and results of surveys which were gathered from 172 students of agriculture. From the conducted analyses it results that the number of people professionally active in agriculture is diminishing and the level of education amongst agriculturalists is improving. The results of the survey studies show that students who study agriculture do not fully understand benefits of integration processes, which can lead to limitations in intellectual capital development in agriculture. |
Cytowanie | Brodzińska K. (2017) Kapitał ludzki w aspekcie kapitału intelektualnego w rolnictwie.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 17(32), z. 3: 39-48 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2017_T17(32)_n3_s39.pdf |
|
|
19. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2017 |
|
Gyenge B., Horváth Á. Movie consumption among Hungarian university students
Autor | Balázs Gyenge, Ádám Horváth |
Tytuł | Movie consumption among Hungarian university students |
Title | Movie consumption among Hungarian university students |
Słowa kluczowe | |
Key words | consumer behaviour, culture consumption, decision making, movie download |
Abstrakt | |
Abstract | In recent years, movie theatres have again found their footing, managing to grow audiences with exciting releases and new technologies. However, uncertainty remains as to how consumers obtain information and make decisions (be it the choice of a particulartitle or by what means it’s watched). While thwarting piracy still proves a great challenge, the issue could be approached from a different point of view: as a service problem to be solved by offering better alternatives. Following a brief look at some of the relevant literature,this paper analyzes a pilot study conducted with university students, who were asked about their movie consumption habits, focusing on the various influences and sources of information that have an effect on their decisions. |
Cytowanie | Gyenge B., Horváth Á. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2017_n1_s13.pdf |
|
|
20. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2017 |
|
Li X., Rembielak G., Wilson J. International students and motivation to study at postgraduate level – some evidence from China
Autor | Xiang Li, Grażyna Rembielak, John Wilson |
Tytuł | International students and motivation to study at postgraduate level – some evidence from China |
Title | International students and motivation to study at postgraduate level – some evidence from China |
Słowa kluczowe | |
Key words | international students, international branch campuses, students’ decision, influencers, motivators |
Abstrakt | |
Abstract | This paper investigates reasons why students decide to study abroad, taking into consideration push, pull and individual psychological factors. The research took place in China in a European university branch in Shanghai, where international students weresurveyed. Although up to date there was a lot of research on international students’ motivations to study abroad, testing various push and pull factors models, and there is only one piece of research looking specifically at students motivations with regards to international branch campuses but at Arabic context. The gap created the opportunity for the present investigation. This paper is the first piece of research that examines international students’ motivations to select a European university branch in China. The findings indicate that pull factors could be more important in influencing students to study at international branches of European universities. |
Cytowanie | Li X., Rembielak G., Wilson J. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2017_n2_s73.pdf |
|
|