1. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2021 |
|
Bieńkowska-Gołasa W., Gołasa P. Turystyka filmowa jako element promocji regionu
Autor | Wioletta Bieńkowska-Gołasa, Piotr Gołasa |
Tytuł | Turystyka filmowa jako element promocji regionu |
Title | |
Słowa kluczowe | turystyka filmowa, promocja, region |
Key words | |
Abstrakt | W artykule przedstawiono wyniki badań odnoszące się do postrzegania przez respondentów turystyki filmowej jako elementu promującego dane miejsca czy regiony. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety według standaryzowanego kwestionariusza. Wyniki przeprowadzonych badań odnoszące się do turystyki filmowej w promocji destynacji turystycznych wskazują na to, iż jest to zjawisko, które należy jeszcze bardziej promować, gdyż niespełna 50% badanych spotkało się z pojęciem turystyki filmowej. |
Abstract | |
Cytowanie | Bieńkowska-Gołasa W., Gołasa P. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2021_n15_s5.pdf |
|
|
2. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2016 |
|
Gołasa P. Economic determinants in the support of organic orchards laid down in the Rural Development Programme 2014–2020
Autor | Piotr Gołasa |
Tytuł | Economic determinants in the support of organic orchards laid down in the Rural Development Programme 2014–2020 |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | Common Agricultural Policy, organic farming, orchard production |
Abstrakt | |
Abstract | The aim of the article is to describe measures aimed at supporting organic orchards in the the RDP 2014–2020 and how that support differs from that offered by the RDP 2007–2013. Drawing on FADN data, the article presents the current economic situation fruit farms face and discusses the importance of subsidies for organic production for those farms’ incomes. The second part of the article examines the reasons the system of support for organic fruit farms was reformed and looks at the most important changes to the economic and legal determinants in the RDP 2014–2020 as they apply to the production of organic fruit farms. I assert that most of the new changes are justified and will allow real organic fruit farms to develop while also doing away with the planting of crops by farmers seeking merely to collect the subsidies for them. |
Cytowanie | Gołasa P. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2016_n2_s15.pdf |
|
|
3. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2014 |
|
Gołasa P. Znaczenie kosztów energii w zależności od typu gospodarstw rolnych
Autor | Piotr Gołasa |
Tytuł | Znaczenie kosztów energii w zależności od typu gospodarstw rolnych |
Title | The importance of energy costs depending on the type of farms |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | In the first part of the paper presents economic basis of growing importance of energy costs and consumption in agriculture. The second part based on FADN (Farm Accountancy Data Network) presents importance of energy costs for individual farms in relation to their type. It was revealed that the cost of energy have the greatest significance for the horticulture farms, representing up to 33% of all costs incurred. In other types of households energy costs represent from 7.24% of the cost for the permanent crops up to 15.75% for the field crops. In the period 2007–2012 there was an increase in the cost of energy in almost all types of households (with the exception of horticulture) both average per farm and per 1 ha of agricultural land. |
Abstract | |
Cytowanie | Gołasa P. (2014) Znaczenie kosztów energii w zależności od typu gospodarstw rolnych.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 108: 45-54 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2014_n108_s45.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2014 |
|
Bieńkowska W., Gołasa P., Podstawka M. Potencjał produkcji biogazu rolniczego w województwie pomorskim i jego wykorzystanie
Autor | Wioletta Bieńkowska, Piotr Gołasa, Marian Podstawka |
Tytuł | Potencjał produkcji biogazu rolniczego w województwie pomorskim i jego wykorzystanie |
Title | The use of agricultural biogas and potential for its production in Pomorskie region |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | The purpose of this paper was to determine the production capacity of agricultural biogas in districts of Pomorskie NUTS 2 region. The data comes from the Agency for Restructuring and Modernization of Agriculture. It refers to the number of farms in various municipalities that in 2011 met certain criteria. It was revealed that the most favourable conditions for the construction of agricultural biogas have been observed in the north-western and south-eastern parts of the region. |
Abstract | |
Cytowanie | Bieńkowska W., Gołasa P., Podstawka M. (2014) Potencjał produkcji biogazu rolniczego w województwie pomorskim i jego wykorzystanie.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 107: 155-162 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2014_n107_s155.pdf |
|
|
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2012 |
|
Gołasa P. Udział instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej w kształtowaniu się dochodów gospodarstw w zależności od typu rolniczego
Autor | Piotr Gołasa |
Tytuł | Udział instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej w kształtowaniu się dochodów gospodarstw w zależności od typu rolniczego |
Title | Effect of selected instruments of the Common Agricultural Policy on the farm incomes in Poland depending on type of farm |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | W artykule przedstawiono instrumenty WPR wspierające dochody gospodarstw rolnych w Polsce w latach 2004-2008. W pierwszej części artykułu wskazano podstawowe informacje o funkcjonowaniu tych instrumentów. W drugiej na podstawie danych FADN określono ich wielkość w przeliczeniu na 1ha użytków rolnych w zależności od typu gospodarstw oraz ich wpływ na poziom dochodów gospodarstw. Stwierdzono wysoki udział płatności bezpośrednich i ONW w sumie dopłat, osiągający w badanym okresie wartość od 74% w 2004 r. do 89% w 2005 r. oraz wzrost poziomu wsparcia gospodarstw w przeliczeniu na 1 ha użytków rolnych z 120-180 zł/ha w 2004 r. do 718-846 zł/ha w 2008 r. Zaobserwowano również znaczące zróżnicowanie udziału dotacji, wsparcia w kształtowaniu dochodu z gospodarstwa rolnego w zależności od typu rolniczego. |
Abstract | This paper presents the instruments of the CAP supporting farm income. In the first part of the article pointed out some basic information about these instruments. In the second part calculated the amount of support per 1 ha of agricultural land, depending on the type of farms and their impact on the level of farms income (based on data from FADN). Found a high share of direct payments and LFA payments in total payments, reaching range from 74% in 2004 to 89% in 2005 and an increase of the level of support households per 1 ha of agricultural land, from 120-180 zł/ha in 2004 to 718-846 zł/ha in 2008. There was also observed significant differentiation of subsidies farm income, depending on the type of farming. |
Cytowanie | Gołasa P. (2012) Udział instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej w kształtowaniu się dochodów gospodarstw w zależności od typu rolniczego.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 8(57): 139-148 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2012_n57_s139.pdf |
|
|
6. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2011 |
|
Gołasa P. Wydatki budżetu państwo na sektor rolny i KRUS w latach 2004-2008
Autor | Piotr Gołasa |
Tytuł | Wydatki budżetu państwo na sektor rolny i KRUS w latach 2004-2008 |
Title | Expenditure in polish national budget on agriculture sector and KRUS (2004-2008) |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | W artykule przedstawiono wydatki budżetu państwa na zadania związane z rolnictwem i ubezpieczeniami społecznymi rolników w latach 2004-2008. Zwrócono uwagę na potrzebę rozróżnienia tych dwóch rodzajów wydatków z racji ich zupełnie różnego charakteru. Stwierdzono, iż wydatki na rolnictwo w badanym okresie wzrastały z ok. 11 mld zł. w 2004 roku do 38 mld zł. w 2008 roku. Natomiast wydatki związane z KRUS pozostawały na praktycznie niezmiennym poziomie ok. 15 mld zł., co było spowodowane znaczącym spadkiem świadczeniobiorców. W podsumowaniu zwrócono uwagę na potrzebą zmian w obu sektorach. W przypadku wydatków na rolnictwo miałyby one polegać na planowaniu wydatków w układzie zadaniowym, natomiast jeżeli chodzi o KRUS wymaga to znacznie głębszej reformy. |
Abstract | The article presents the state budget expenditure on tasks related to agriculture and social security of farmers in 2004-2008. Attention is paid to need to distinguish these two types of expenditure due to their completely different nature. It was found that agricultural expenditure over the period increased from approximately 11 billion zł. in 2004 to 38 billion zł. in 2008. However KRUS expenses remained practically unchanged at around 15 billion zł., which was caused by the significant decrease of beneficiaries. The summary drew attention to need for change in both sectors. In the case of agricultural expenditure, they would have to rely on the planning of expenditure in the performance budget, but KRUS requires a much deeper reform. |
Cytowanie | Gołasa P. (2011) Wydatki budżetu państwo na sektor rolny i KRUS w latach 2004-2008.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 6(55): 5-13 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2011_n55_s5.pdf |
|
|
7. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2010 |
|
Gołasa P. Wpływ wybranych instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej na kształtowanie się dochodów gospodarstw rolnych w Polsce
Autor | Piotr Gołasa |
Tytuł | Wpływ wybranych instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej na kształtowanie się dochodów gospodarstw rolnych w Polsce |
Title | Influence of selected measures of the Common Agricultural Policy on the farm incomes in Poland |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | W artykule przedstawiono teoretyczne aspekty funkcjonowania dopłat bezpośrednich oraz ONW w ramach Wspólnej Polityki Rolnej oraz genezę ich wprowadzenia. W drugiej części pracy dokonano oceny wpływu tych instrumentów na kształtowanie się dochodów gospodarstw rolnych w Polsce w latach 2004-2008 na podstawie danych pochodzących z FADN. Stwierdzono, iż dopłaty bezpośrednie i ONW stanowiły w badanym okresie od 11,68% do 38% dochodu gospodarstw rolnych, co stanowiło znaczące wsparcie dla rolników. Średnia suma płatności bezpośrednich i obszarowych wynosiła od 2332 zł w 2004 roku do 11027 zł w 2007 roku. Wysokość dopłat ONW była niższa 5-6 krotnie niż dopłat bezpośrednich. |
Abstract | The paper presents theoretical aspects of the functioning of direct payments and LFA payments under the Common Agricultural Policy and the origins of their introduction. In the second part assesses the influence of these measures on farm incomes in the years 2004-2008 based on data from the FADN. Direct payments and LFA represent 11.68% to 38% farms incomes, which is significant support for farmers. The average total payment per farm ranged from 2332 zł in 2004, to 11027 zł in 2007. The LFA payments were 5-6 times lower than direct payments |
Cytowanie | Gołasa P. (2010) Wpływ wybranych instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej na kształtowanie się dochodów gospodarstw rolnych w Polsce.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 4(53): 173-180 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2010_n53_s173.pdf |
|
|
8. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2009 |
|
Gołasa P. Harmonizacja polityki podatkowej w Unii Europejskiej na przykładzie podatku od wartości dodanej
Autor | Piotr Gołasa |
Tytuł | Harmonizacja polityki podatkowej w Unii Europejskiej na przykładzie podatku od wartości dodanej |
Title | Tax policy harmonization within European Union based on the example of the Value Added Tax |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | Harmonizacja podatku VAT w Unii Europejskiej była procesem niezwykle skomplikowanym. W artykule zaprezentowano jego najważniejsze etapy oraz stan obecny. W części dotyczącej Polski przedstawiono krótka historię podatku od towarów i usług oraz jego znaczenie dla budżety kraju. W podsumowaniu pokazano perspektywy dalszej harmonizacji VAT (przejęcie do zasady kraju pochodzenia) oraz przeszkody jakie stoj??ąprzed tymi działaniami. |
Abstract | Harmonization of VAT in the European Union has occurred as a very complicated process. The article shows its the most important stages and current state. Part referring to Poland presents a short history of VAT and its importance for polish budget. Conclusions include perspectives of further harmonization (th origin principle) and arised problems and barriers in this procedure |
Cytowanie | Gołasa P. (2009) Harmonizacja polityki podatkowej w Unii Europejskiej na przykładzie podatku od wartości dodanej.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 2(51): 163-171 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2009_n51_s163.pdf |
|
|