1. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2019 |
|
Klepacki B., Rasilewicz A. Domy pomocy społecznej jako czynnik aktywizacji rozwoju obszarów wiejskichoraz ich przestrzenne rozmieszczenie w Polsce
Autor | Bogdan Klepacki, Agnieszka Rasilewicz |
Tytuł | Domy pomocy społecznej jako czynnik aktywizacji rozwoju obszarów wiejskichoraz ich przestrzenne rozmieszczenie w Polsce |
Title | Nursing homes as a factor of activation of rural development and their spatial distribution in Poland |
Słowa kluczowe | domy pomocy społecznej, wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich |
Key words | social welfare homes, multifunctional rural development |
Abstrakt | W opracowaniu autorzy podjęli problematykę dywersyfikacji źródeł dochodów ludności wiejskiej, a więc szans na ich kreowanie ze źródeł innych niż rolnictwo. Stwierdzono, że na terenach wiejskich w przyszłości większą rolę będą odgrywały działalności niszowe, a jednym z nowych kierunków działalności może być tworzenie domów spokojnej starości na wsi. Wysycenie kraju w takie jednostki jest zróżnicowane. Najwięcej ich jest w województwach największych, najludniejszych i najbardziej zurbanizowanych. Pod względem dostępności natomiast najkorzystniejsza jest sytuacja w województwie opolskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim. Na terenach wiejskich najwięcej było domów pomocy społecznej w województwie mazowieckim, małopolskim, wielkopolskim i śląskim. Biorąc pod uwagę jednak populację województw, najkorzystniejsza była sytuacja w województwach: pomorskim, opolskim i śląskim. Największa dostępność miejsc wystąpiła natomiast w województwach pomorskim, opolskim, mazowieckim i śląskim. |
Abstract | In the study, the authors tackled the problem of diversifying the sources of income of the rural population, and thus the opportunities for their creation from sources other than agriculture. It was found that in the future rural areas niche activities will play a greater role, and one of the new directions of activity may be the creation of retirement homes in the countryside. The saturation of the country in such units varies. Most of them are in the largest, most populous and most urbanized voivodships. In terms of availability, however, the most favorable situation is in the Opolskie, Świętokrzyskie and Warmian-Masurian voivodships. In rural areas, there was the most social welfare for homes in the Mazowieckie, Małopolskie, Wielkopolskie and Śląskie voivodships. However, taking into account the population of voivodships, the most favorable situation was in the Pomeranian, Opolskie and Śląskie voivodships. The highest availability of seats occurred in Pomeranian, Opole, Masovian and Silesian. |
Cytowanie | Klepacki B., Rasilewicz A. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2019_n11_s51.pdf |
|
|
2. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2019 |
|
Wojcieszak-Zbierska M., Zawadka J. Działania przedsiębiorcze kobiet na wsi na przykładzie KGW w powieciegnieźnieńskim
Autor | Monika Wojcieszak-Zbierska, Jan Zawadka |
Tytuł | Działania przedsiębiorcze kobiet na wsi na przykładzie KGW w powieciegnieźnieńskim |
Title | Entrepreneurial activities of women in the countryside on the example of the FWA in the Gniezno poviat |
Słowa kluczowe | koła gospodyń wiejskich, kobiety na wsi, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014–2020, przedsiębiorczość, obszary wiejskie |
Key words | farmers’ wives’ association, women in the countryside, Rural Development Program 2014–2020, entrepreneurship, rural areas |
Abstrakt | Celem opracowania jest przybliżenie genezy, istoty oraz celów funkcjonowania kół gospodyń wiejskich, zaprezentowanie ich aktywności w zakresie pozyskiwania środków z funduszy UE, a także rozpoznanie i ukazanie celów inwestycji przez nie prowadzonych. Opracowanie wzbogacono studium przypadku Koła Gospodyń Wiejskich (KGW) w Modliszewku. W pracy wykorzystano pierwotne oraz wtórne źródła materiału badawczego. Źródła wtórne to literatura naukowa z zakresu rozwoju lokalnego, przedsiębiorczości, w tym inicjatyw podejmowanych przez kobiety na obszarach wiejskich, rozporządzenia oraz dane Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa dotyczące dofinansowania KGW środkami z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) 2014–2020. Źródła pierwotne natomiast to wyniki badań przeprowadzonych w kwietniu 2019 roku dotyczących wykorzystywania pozyskanych przez KGW środków finansowych. Na podstawie wyników przeprowadzonych badań można stwierdzić, że pozyskane przez KGW fundusze pozwoliły na realizacje wielu działań, które przyczyniły się do rozwoju obszarów wiejskich. Członkinie badanych kół wykazywały się przedsiębiorczością i budowały dobry wizerunek swojego regionu. Otrzymane fundusze w głównej mierze przeznaczały na unowocześnienie posiadanego wyposażenia, a także promocję koła, regionu oraz lokalnej kuchni. |
Abstract | The aim of the study was to present the genesis, essence and objectives of the functioning of farmers’ wives’ association (FWA), to present their activity in the area of obtaining funds from EU funds, as well as to identify and show the objectives of investments carried out by them. The study was enriched by a case study of the Farmers’ Wives’ Association in Modliszewko. Primary and secondary sources of research material were used in the work. Secondary sources are scientific literature in the field of local development, entrepreneurship, including initiatives undertaken by women in rural areas, regulations and data of the Agency for Restructuring and Modernization of Agriculture regarding co-financing of FWA with funds from Rural Development Program (RDP) 2014–2020. Primary sources are the results of research carried out in April 2019 regarding the use of funds obtained by FWA. Based on the results of the conducted research, it can be stated that the funds obtained by FWA enabled the implementation of many activities that contributed to the development of rural areas. Members of the surveyed organizations showed entrepreneurship and built a good image of their region. The funds received were mainly dedicated to the modernization of equipment, as well as the promotion of the organization, region and local cuisine. |
Cytowanie | Wojcieszak-Zbierska M., Zawadka J. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2019_n11_s127.pdf |
|
|
3. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2019 |
|
Miczyńska-Kowalska M. Suburbanizacja strefy podmiejskiej Lublina
Autor | Maria Miczyńska-Kowalska |
Tytuł | Suburbanizacja strefy podmiejskiej Lublina |
Title | SUBURBANIZATION OF THE SUBURBIAN ZONE OF LUBLIN |
Słowa kluczowe | suburbanizacja, strefa podmiejska, rozwój obszarów wiejskich, migracje |
Key words | sub-urbanisation, suburban zone, rural development, migration |
Abstrakt | W artykule podjęto problematykę dotyczącą suburbanizacji strefy podmiejskiej na przykładzie gmin przyległych do miasta Lublin: Głuska, Jastkowa, Konopnicy, Niedrzwicy Dużej, Niemiec oraz Wólki. Celem badań było wskazanie specyfiki procesu suburbanizacji i zmian w latach 1995-2017 w strefie podmiejskiej, na przykładzie wymienionych gmin. W opracowaniu uwzględniono wymiar demograficzny i ekonomiczny zmian. Oceny procesu suburbanizacji strefy podmiejskiej Lublina dokonano na podstawie liczby ludności w gminach, zmian w poziomie migracji z miast do gmin ościennych Lublina, liczby osób prowadzących działalność gospodarczą, liczby podmiotów gospodarczych funkcjonujących na terenie gminy, struktury zatrudnienia i liczby mieszkań. W opracowaniu wykorzystano literaturę przedmiotu oraz dostępne statystyki Banku Danych Lokalnych GUS. |
Abstract | This issue concerns the suburban zone on the example of municipalities, which are neighbouring the city of Lublin: Głusk, Jastków, Konopnica, Niedrzwica Duża, Niemce and Wólka. The aim of the analysis to identify the specific characteristics of the suburbanization process and changes in the years 1995-2017 in selected municipalities. The analysis took into account the demographic and economic analysis. The assessment of the suburbanization process of the area of Lublin was based on the analysis of the population in the municipalities, the level of migration from the cities to the neighbouring municipalities of Lublin, the changes in the number of persons carrying on economic activities, the number of traders operating in the municipality, changes of the structure of employment and account of flats. The study uses the literature and available statistics: regional statistics office – Local Data Bank of Central Statistical Office. |
Cytowanie | Miczyńska-Kowalska M. (2019) Suburbanizacja strefy podmiejskiej Lublina.Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 106, z. 1: 72-86 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2019_n1_s72.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2018 |
|
Pietrzykowski R., Wicki L. Zróżnicowanie przestrzenne wykorzystania środków na modernizację gospodarstw rolnych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich
Autor | Robert Pietrzykowski, Ludwik Wicki |
Tytuł | Zróżnicowanie przestrzenne wykorzystania środków na modernizację gospodarstw rolnych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich |
Title | Spatial Diversification of the Use of Funds for Farm Modernization From the Rural Development Program |
Słowa kluczowe | PROW, inwestycje, rozwój rolnictwa, dobra publiczne |
Key words | RDP, investment, agriculture development, public goods |
Abstrakt | Celem pracy jest określenie zmian przestrzennego zróżnicowania wykorzystania środków na modernizację gospodarstw rolnych w Polsce w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 i 2014–2020. Analizą objęto okres 2007–2018. Wykorzystano dane ARiMR, GUS i Eurostat. Do oceny zmian zróżnicowania przestrzennego użyto wskaźnik autokorelacji przestrzennej Morana (Ig). Stwierdzono, że w okresie realizacji PROW 2014–2020 nastąpiły zmiany w przestrzennym rozkładzie wykorzystania dotacji na wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych w stosunku do lat 2007–2013. Obserwowano wzrost intensywności wykorzystania środków na inwestycje w województwach, w których występowały duże gospodarstwa rolne, a ograniczenie aktywności w korzystaniu z tego działania w województwach z rozdrobnionym rolnictwem. Może to oznaczać, że w małych gospodarstwach nie jest generowana wystarczająca nadwyżka potrzebna do współfinansowania inwestycji rozwojowych. Działania ukierunkowane na wsparcie modernizacji gospodarstw w ramach PROW sprzyjają przede wszystkim rozwojowi gospodarstw silnych ekonomicznie. |
Abstract | The aim of the study is to determine changes in utilization of spatial diversity for the modernization of farms in Poland under the Rural Development Program for 2007–2013 and 2014–2020. The analysis covered the period 2007–2018. The analysis was conducted on the basis of data obtained from ARMA, GUS and Eurostat. Moran spatial autocorrelation index (Ig) was used to assess changes in spatial diversity. It was found that within the RDP 2014–2020 there were changes in the spatial distribution of the use of subsidies to support investments in agricultural holdings. It was observed that there was an increase in the intensity of use of subsidies for investments in voivodships in which large farms prevailed, and limiting the activity in using this measure in voivodships with fragmented agriculture. This may mean that small farms do not generate sufficient surplus needed to co-finance development investments. Support for investment for modernization of farms under the RDPs can be used primarily by economically large farms. Small farms do not have sufficient funds to co-finance development investments. |
Cytowanie | Pietrzykowski R., Wicki L. (2018) Zróżnicowanie przestrzenne wykorzystania środków na modernizację gospodarstw rolnych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 124: 93-108 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2018_n124_s93.pdf |
|
|
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2018 |
|
Klepacki B. Domy opieki społecznej na obszarach wiejskich – skala i potencjał rozwojowy
Autor | Bogdan Klepacki |
Tytuł | Domy opieki społecznej na obszarach wiejskich – skala i potencjał rozwojowy |
Title | The role of social welfare houses in rural areas activities – scale and development potential |
Słowa kluczowe | domy opieki społecznej, wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich |
Key words | : social welfare houses, multifunctional rural development |
Abstrakt | W opracowaniu autor podjął problematykę możliwości pozyskiwania dochodów na wsi z innych źródeł niż rolnictwo. Wskazał możliwe formy aktywności niszowej, ze szczególnym uwzględnieniem związanych z tworzeniem ośrodków pomocy społecznej. W związku z wydłużaniem życia ludzi oraz zmianą modelu życia rodzin (odejście od rodzin wielopokoleniowych) zainteresowanie miejscami w takich domach zwiększa się, a ich liczba rośnie. Około 40% takich obiektów istnieje na terenach wiejskich, stając się czynnikiem oddziałującym na sytuację społeczno-ekonomiczną gmin. Funkcjonowanie obiektów takich jak domy pomocy społecznej może przysporzyć terenom wiejskim wielu korzyści związanych ze sferą dochodową, poziomem zatrudnienia, wzrostem popytu na lokalne produkty i usługi czy też rozwojem infrastruktury oraz życia kulturalnego. Choć można spodziewać się pewnych negatywnych opinii związanych z przyjazdem „obcych”, to suma korzyści znacznie przeważa potencjalne zagrożenia. |
Abstract | In the study the author took issues of the possibility of acquiring incomes in the country from alternative sources than the farming. He showed the niche activity possible forms, of social welfare centers with particular reference to connected with creating. In relation to extending the life of people and the change of the model of the life of families (peeling off from an extended families) an interest in places in such houses is increasing, and their number is increasing. About the 40% of such objects exists on the countryside, becoming a factor having an influence on a socioeconomic situation of communes. Functioning of such objects like care centers can cause the countryside many benefits associated with the income sphere, employments, with increase in demand for local products and services, or with development of infrastructure and of cultural life. It is possible to expect also certain negative opinions associated with the arrival of “strangers”. However the sum of the benefit much is outweighing potential hazards. |
Cytowanie | Klepacki B. (2018) Domy opieki społecznej na obszarach wiejskich – skala i potencjał rozwojowy.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 122: 67-80 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2018_n122_s67.pdf |
|
|
6. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2018 |
|
Wieliczko B. System oceny wsparcia programów rozwoju obszarów wiejskich 2014-2020
Autor | Barbara Wieliczko |
Tytuł | System oceny wsparcia programów rozwoju obszarów wiejskich 2014-2020 |
Title | System of Evaluation of Rural Development Programmes 2014 2020 |
Słowa kluczowe | system oceny, program rozwoju obszarów wiejskich, oddziaływanie wsparcia |
Key words | evaluation system, rural development programme, impact of public support |
Abstrakt | System oceny wsparcia jest ważnym elementem analizy oddziaływania interwencji publicznej na sytuację społeczno-gospodarczą. Dostarcza również wiedzy o koniecznych zmianach. W związku z tym powinien być jak najlepiej zaprojektowany i realizowany. W artykule przedstawiono unijny system oceny PROW 2014-2020 obowiązujący państwa członkowskie. Zastosowano ujęcie porównawcze i obecny system odniesiono do rozwiązań zastosowanych w poprzednim okresie programowania. Skoncentrowano się na wytycznych do oceny PROW stosowanych w obu badanych okresach programowania i ograniczono się do zasad oceny śródokresowej i końcowej. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie „Czy system oceny PROW 2014-2020 zapewnia większą wiedzę o efektach wsparcia w porównaniu z okresem programowania 2007-2013?”. Wyniki analizy wskazują na to, że obecne rozwiązania nie zapewniają kompletnych i przejrzystych wyników pokazujących w pełni, jakie jest oddziaływanie interwencji na poziomie poszczególnych instrumentów. |
Abstract | The evaluation system is an important part of the analysis of the impact of public intervention on socio-economic reality. It also provides knowledge about the necessity of changes. Therefore, it should be designed and implemented as carefully as possible. The paper presents the EU RDP 2014 2020 evaluation system the Member States. A comparative approach was applied and the current system was compared with the previous one. The focus was put on the EC’s guidelines for the RDPs’ evaluation in both of the study periods and it was limited to principles of mid-term and ex-post evaluations. The aim of the paper was to answer the question "Does the RDP 2014-2020 evaluation system provide more knowledge on the effects of support compared to the 2007-2013 programming period?". The results of the analysis indicate that the current solutions do not provide complete and transparent results indicating the impact of intervention at the level of individual policy instruments. |
Cytowanie | Wieliczko B. (2018) System oceny wsparcia programów rozwoju obszarów wiejskich 2014-2020.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 18(33), z. 1: 309-318 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2018_T18(33)_n1_s309.pdf |
|
|
7. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2018 |
|
Huterska A., Łapińska J., Zdunek-Rosa E. Zasady wykorzystania środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 do termomodernizacji gospodarstw rolnych
Autor | Agnieszka Huterska, Justyna Łapińska, Ewa Zdunek-Rosa |
Tytuł | Zasady wykorzystania środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 do termomodernizacji gospodarstw rolnych |
Title | Rules of Using Rural Development Programme Funds for the Years 2014-2020 for Thermo-Modernisation of Agricultural Farms |
Słowa kluczowe | gospodarstwo rolne, termomodernizacja, fundusze unijne |
Key words | agricultural farm, thermo-modernisation, EU funds |
Abstrakt | Celem artykułu jest przedstawienie możliwego wsparcia gospodarstw rolnych w inwestycjach umożliwiających ich termomodernizację w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Główną metodą badawczą zastosowaną w pracy była analiza dostępnej literatury przedmiotu oraz aktów prawnych, zarówno unijnych, jak i krajowych regulujących poruszane w pracy zagadnienie. Przeprowadzono także porównanie liczby i wartości zakontraktowanych operacji oraz wartości zrealizowanych płatności w ramach PROW 2007-2013 i PROW 2014-2020. Analiza uregulowań prawnych pozwoliła na wskazanie możliwości wsparcia realizacji przedsięwzięć termomodernizacyjnych w gospodarstwach rolnych ze środków unijnych, natomiast analiza danych empirycznych pozwoliła ocenić oba programy pod kątem stopnia realizacji badanego działania na tle wszystkich działań dostępnych w ramach PROW. |
Abstract | The aim of the article is to present the possible support of agricultural farms in investments enabling their thermo-modernisation within the Rural Development Programme (PROW) for the years 2014-2020. The analysis of the available literature on the subject and legal acts, both ones of the European Union and national ones regulating the discussed issue, was chosen as a research method. A comparison was also made between the number and value of contracted operations and the value of payments made within PROW 2007-2013 and PROW 2014-2020. The analysis of the aforementioned legal acts allowed indicating the abilities to support the fulfilment of thermo-modernisation undertakings in agricultural farms from the EU funds, and the analysis of empirical data enabled an evaluation of both programmes in terms of the implementation rate of the activity when compared with all the activities available within PROW. |
Cytowanie | Huterska A., Łapińska J., Zdunek-Rosa E. (2018) Zasady wykorzystania środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 do termomodernizacji gospodarstw rolnych.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 18(33), z. 1: 58-65 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2018_T18(33)_n1_s58.pdf |
|
|
8. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2018 |
|
Czubak W., Pawłowski K. Identyfikacja sposobów implementacji II filaru WPR w krajach Europy Środkowo-Wschodniej
Autor | Wawrzyniec Czubak, Krzysztof Pawłowski |
Tytuł | Identyfikacja sposobów implementacji II filaru WPR w krajach Europy Środkowo-Wschodniej |
Title | Identification of ways of implementing the 2nd pillar of the CAP in Central and Eastern Europe countries |
Słowa kluczowe | wspólna polityka rolna, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007–2013, Unia Europejska, Europa Środkowo-Wschodnia, rozwój obszarów wiejskich, rolnictwo |
Key words | Common Agricultural Policy, Rural Development Program 2007–2013, European Union, Central and Eastern Europe, rural development, agriculture |
Abstrakt | Bardzo znaczącą rolę w kształtowaniu obrazu nowoczesnej, europejskiej wsi odgrywa II filar wspólnej polityki rolnej. Jego wpływ na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich wydaje się oczywisty, chociażby ze względu na miejsce, jakie zajmuje w strukturze budżetu Unii Europejskiej. Bardzo istotne jest jednak ścisłe określenie efektów, jakie przynosi jego realizacja. Stąd w niniejszym artykule głównym celem było ukazanie przyczyn zróżnicowania implementacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007–2013 w państwach środkowo- wschodniej Europy. Na tle różnic w sytuacji ekonomiczno-produkcyjnej sektora rolnego dokonano oceny konstrukcji programów i porównano jego wpływ na zmiany zachodzące w sektorach rolnych tych krajów. Dla ukazania wpływu funduszy II filaru WPR zakres czasowy prezentujący zmiany w rolnictwie obejmuje lata przed i po integracji. Na ich podstawie dokonane zostało porównanie wdrażanych działań oraz struktury ich finansowania. |
Abstract | The 2nd pillar of the Common Agricultural Policy plays a very significant role in shaping the image of a modern, European village. It’s impact on the development of agriculture and rural areas seems to be obvious, for example because of the place it occupies in the structure of the European Union budget. However, it’s very important to precisely determine the effects of its implementation. Therefore, in this article the main goal was to show the reasons for diversifying the implementation of the Rural Development Program 2007–2013 in the countries of Central and Eastern Europe. Against the background of differences in the economic and production situation of the agricultural sector, the design of the Programs was evaluated and it’s impact on changes in the agricultural sectors of these countries was compared. To show the impact of the funds of the second pillar of the CAP, the time range presenting changes in agriculture covers the years before and after integration. Based on them, a comparison of the implemented activities and the structure of their financing has been made. |
Cytowanie | Czubak W., Pawłowski K. (2018) Identyfikacja sposobów implementacji II filaru WPR w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 124: 109-123 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2018_n124_s109.pdf |
|
|
9. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Pomianek I. CONDITIONS OF RURAL DEVELOPMENT IN THE WARMIA AND MAZURY VOIVODESHIP (POLAND) IN THE OPINION OF LOCAL AUTHORITIES
Autor | Iwona Pomianek |
Tytuł | CONDITIONS OF RURAL DEVELOPMENT IN THE WARMIA AND MAZURY VOIVODESHIP (POLAND) IN THE OPINION OF LOCAL AUTHORITIES |
Title | |
Słowa kluczowe | rural areas, local development, development factors |
Key words | |
Abstrakt | The aim of the paper was to identify positive as well as negative local development factors in the opinion of the authorities (mayors) of rural and semi-urban (urban-rural) municipalities in the Warmia and Mazury Voivodeship, Poland. The research was based on a survey within local authorities of the Warmia and Mazury region and was carried out in 2017. The results show that the local authorities have been aware of numerous opportunities and barriers of local economic development. Sometimes, if there is one barrier, it causes the formation of new ones, for example the shortage of own financial resources or municipal debt make it impossible to finance investments from the local budget or to apply for EU funds, which require co-financing from the beneficiary’s own resources. Most of mayors make efforts to mitigate exogenous conditions by local activeness, such as co-operation with neighbouring or foreign municipalities or offering preferential tax rates to investors. Municipal authorities perceive the opportunity in applying for EU funds for projects aimed at improving the quality of life of local communities, including the development of technical and social infrastructure. |
Abstract | |
Cytowanie | Pomianek I. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n1_s207.pdf |
|
|
10. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2018 |
|
Kapaj A., Pomianek I. Demographic changes in rural and semi-urban areas in Poland (2003-2016)
Autor | Ana Kapaj, Iwona Pomianek |
Tytuł | Demographic changes in rural and semi-urban areas in Poland (2003-2016) |
Title | |
Słowa kluczowe | demographic potential, sustainable development, problem areas |
Key words | |
Abstrakt | The demographic potential, especially in the peripheral and remote areas, Has been deteriorating. Negative natural increase, low or negative migration balances, unfavourable values of the feminisation index and growing relation of the number of people at post-working age to the number of people at working age have been threatening rural development. The aim of the research was to show spatial concentrations of municipalities (LAU 2 level) with a similar level of demographic potential. The study was carried out for 2169 municipalities (LAU 2 level), including rural and semi-urban (urban-rural, including small towns) ones. It was based on the data from the Statistics Poland. The municipalities were are ranked by the level of demographic potential (by 4 variables) and put into 5 groups by the potential level using the taxonomic development measure of Hellwig. The results were presented in maps using cartogram method. The most favourable and promising situation according to demographic potential is observed in central and southern Poland, especially in semi-urban and suburban areas of large cities. The worst demographic potential level and at the same time the least favourable demographic forecasts concern mostly the Eastern Poland, already known as problem area. The spiral of negative conditions accelerates, causing more disadvantages, making young people looking for new places to work and live, deepening current demographic problems and leading to socio-economic development pathologies. |
Abstract | |
Cytowanie | Kapaj A., Pomianek I. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2018_n2_s89.pdf |
|
|
11. |
Economic Sciences for Agribusiness and Rural Economy, 2018 |
|
Cyrek M., Cyrek P. DIFFERENCE IN CONSUMPTION BETWEEN URBAN AND RURAL HOUSEHOLDS
Autor | Magdalena Cyrek, Piotr Cyrek |
Tytuł | DIFFERENCE IN CONSUMPTION BETWEEN URBAN AND RURAL HOUSEHOLDS |
Title | |
Słowa kluczowe | consumption, well-being, households, city-countryside |
Key words | |
Abstrakt | Levels of income, consumer expenditure and their structure display significant disproportions between areas of different degrees of urbanisation. These disproportions are reflected both in the objective comparison and subjectively perceived material situation of households. This study contains an assessment of the differences in income and consumption in rural areas and cities of Poland at a national level and in relation to the Subcarpathian Province, as a less developed region. The results of public statistic surveys were supplemented with the results of own research regarding the perception of the situation by the inhabitants of Subcarpathia. The scale of existing socio-economic disproportion in spatial layout and directions of changes in accordance to objective and subjective indicators were identified. The changes in the value of purchases of various types of products, levels of savings and living conditions were addressed. In order to verify the hypothesis of consumption convergence in the city-countryside system, a statistical analysis of national structures was carried out and the differences in change patterns typical for urban and rural households in Subcarpathia were identified. This research allows to conclude that there exist adverse disproportions in rural development and some signs of overcoming them on a national and regional level. |
Abstract | |
Cytowanie | Cyrek M., Cyrek P. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ESARE_2018_n2_s68.pdf |
|
|
12. |
Turystyka i Rozwój Regionalny, 2017 |
|
Krzyżanowska K., Trajer M. Rolnictwo ekologiczne w Polsce i perspektywy jego rozwojuw kontekście PROW 2014–2020
Autor | Krystyna Krzyżanowska, Marzena Trajer |
Tytuł | Rolnictwo ekologiczne w Polsce i perspektywy jego rozwojuw kontekście PROW 2014–2020 |
Title | Organic farming in Poland and its development potential underthe Rural Development Programme for 2014–2020 |
Słowa kluczowe | rolnictwo ekologiczne, Unia Europejska, PROW 2014–2020 |
Key words | organic farming, European Union, Rural Development Programme for 2014–2020 |
Abstrakt | Celem opracowania było określenie pozycji polskiego rolnictwa ekologicznego natle rolnictwa ekologicznego w Unii Europejskiej (UE), regionalnego rozmieszczenia producentówekologicznych w Polsce, a także rozpoznanie zakresu wsparcia finansowego w ramach ProgramuRozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2014–2020. W artykule wykorzystano dane wtórne i zastosowanometodę analizy porównawczej. Pod względem liczby gospodarstw ekologicznych Polskaw 2015 r. zajęła szóstą pozycję w UE. Z analizy wynika, że najwięcej wniosków o dofinansowanieprodukcji ekologicznej w ramach działania „Rolnictwo ekologiczne” zostało zrealizowanychw województwach z największą liczbą gospodarstw ekologicznych w Polsce, a więc zachodniopomorskim,warmińsko-mazurskim i podlaskim. |
Abstract | The aim of the study was determination of the position of Polish organic farming comparingto organic farming in European Union, defining the regional locations of organic farming producersin Poland and identification of the financial support under the Rural Development Programme for2014–2020. In the article the secondary data and the method of comparative analysis were used.Concerning the number of ecological farms, Poland had the sixth position in the European Union in2015. The analysis shows that the largest number of applications for co-financing of organic productionwithin framework for action „Organic farming” were implemented in the voivodeships with thelargest number of organic farms in Poland: Zachodniopomorskie voivodeship, Warmińsko-mazurskievoivodeship and Podlaskie voivodeship. |
Cytowanie | Krzyżanowska K., Trajer M. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | TIRR_2017_n8_s115.pdf |
|
|
13. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2017 |
|
Marcinkevičiūtė L., Świrska A., Žukovskis J. MANAGEMENT OF NATURAL RESOURCES WITH AIM SUSTAINABLE RURAL DEVELOPMENT: COMPARATIVE ANALYSIS OF THE CASE OF THE LITHUANIAN ELDERSHIP AND POLISH MUNICIPALITY
Autor | Lina Marcinkevičiūtė, Anna Świrska, Jan Žukovskis |
Tytuł | MANAGEMENT OF NATURAL RESOURCES WITH AIM SUSTAINABLE RURAL DEVELOPMENT: COMPARATIVE ANALYSIS OF THE CASE OF THE LITHUANIAN ELDERSHIP AND POLISH MUNICIPALITY |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | management of natural resources, management of resources based on community needs, sustainable rural development |
Abstrakt | |
Abstract | The article analyzes sustainable rural development as development of rural localities that promotes progressive and effective management of resources, in coordination of their protection and sustainable usage with regard to requirements set in different areas (economics, social development, culture, law and environmental protection). The natural resources’ sorts, functions and indicators related to usage of natural resources are described. The strengths and weaknesses of environmental changes, the solution possibilities of the sorest problems and probable threats are named. The essential attention is given to the main components of the environment – air, water, climate, landscape, and problems of biological diversity. The article stresses the sustainable development of natural resources through strategic usage of natural resources that is beneficial to rural localities and residents. The described research was carried out in Zasliai eldership of Kaisiadorys region (Lithuania) and in Siedlce Municipality of Siedlce Poviat (Poland). The condition of its natural resources, management tools and significance for sustainable development of the locality were assessed. The improvement directions of management of natural resources in the eldership were named and substantiated with regard to the components of sustainable development (economic, environmental protection and social-cultural). |
Cytowanie | Marcinkevičiūtė L., Świrska A., Žukovskis J. (2017) MANAGEMENT OF NATURAL RESOURCES WITH AIM SUSTAINABLE RURAL DEVELOPMENT: COMPARATIVE ANALYSIS OF THE CASE OF THE LITHUANIAN ELDERSHIP AND POLISH MUNICIPALITY.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 18(67): 200-217 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2017_n67_s200.pdf |
|
|
14. |
Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, 2017 |
|
Gradziuk P., Gradziuk B. Próba oceny efektów absorpcji środków z funduszy europejskich na rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii w województwie lubelskim
Autor | Piotr Gradziuk, Barbara Gradziuk |
Tytuł | Próba oceny efektów absorpcji środków z funduszy europejskich na rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii w województwie lubelskim |
Title | THE ATTEMPT OF EVALUATION OF ABSORPTION OF THE EUROPEAN FUNDS FOR THE DEVELOPMENT OF USE OF RENEWABLE ENERGY SOURCES IN LUBELSKIE PROVINCE |
Słowa kluczowe | odnawialne źródła energii (OZE), programy wsparcia, Regionalny Program Operacyjny, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, województwo lubelskie |
Key words | renewable energy, support programs, Regional Operational Programme, Rural Development Programme, Lubelskie Voivodship |
Abstrakt | W opracowaniu przedstawiono wyniki badań, których celem była ocena efektów absorpcji funduszy europejskich na inwestycje z zakresu odnawialnych źródeł energii w woj. lubelskim oraz sformułowanie wstępnych rekomendacji na przyszły okres programowania. W ramach RPO WL i PROW (3.2.1) w woj. lubelskim zamontowano ponad 34 tys. instalacji o mocy 189,2 MWt i 4,1 MWe, przeważnie kolektorów słonecznych (95,8%), kotłów na biomasę (2,3%) i paneli fotowoltaicznych (1,9%). Efektem zrealizowanych projektów było zmniejszenie zużycia paliw konwencjonalnych na obszarach wiejskich o około 4% w ciągu roku, co jest równoważne wartości energetycznej 19 tys. t węgla kamiennego. Działania podjęte w ramach analizowanych programów przyczyniły się również do redukcji emisji CO2 o około 1,7 tys. t, podstawowego gazu cieplarnianego oraz pyłów i innych zanieczyszczeń. |
Abstract | The paper presents results of study aimed at assessing an absorption of European Union funds intended for investments in renewable energy in the Lubelskie province. Source of the data was the Department of Regional Operational Programme in the Marshal’s Office for Lubelskie province in Lublin and the Department of European Funds in Ministry of Energy. With the funds from the Regional Operational Programme of the Lubelskie province and the Rural Development Programme (3.2.1) over 34 thousand renewable energy installations with capacity of 189,2 MWt and 4,1 MWe, were build. Most of them were solar collectors (95.8%), biomass boilers (2.3%) and photovoltaic panels (1.9%). Such significant share of solar energy projects proves the hypothesis of the Renewable Energy Development Program for the Lubelskie province that it is possible for the Lubelskie region to become a national leader in the use of solar energy for the production of heat and electricity. As a result of implemented projects the consumption of conventional fuels in rural areas dropped by around 4% per year, what is equal to the energy value of 19 thousand tons of bituminous coal. Furthermore, actions taken with the help of above mentioned programs resulted in a reduction of CO2 emissions by around 1,7 thousand tons of primary greenhouse gas, dust and other pollutants. |
Cytowanie | Gradziuk P., Gradziuk B. (2017) Próba oceny efektów absorpcji środków z funduszy europejskich na rozwój wykorzystania odnawialnych źródeł energii w województwie lubelskim .Roczniki Naukowe Ekonomii Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, t. 104, z. 3: 95-105 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2017_n3_s95.pdf |
|
|
15. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2017 |
|
Soroka A., Wojciechowska-Solis J. Funkcjonowanie LGD Ziemi Kraśnickiej jako przykład aktywizacji obszarów wiejskich w krajach Unii Europejskiej
Autor | Andrzej Soroka, Julia Wojciechowska-Solis |
Tytuł | Funkcjonowanie LGD Ziemi Kraśnickiej jako przykład aktywizacji obszarów wiejskich w krajach Unii Europejskiej |
Title | Operation of LAG Kraśnik Area as an Example of Rural Areas Activation in EU Countries |
Słowa kluczowe | LGD, rozwój obszarów wiejskich, jakość życia społeczeństwa wiejskiego |
Key words | LAG, rural development, quality of life in rural areas |
Abstrakt | Celem artykułu było wskazanie funkcjonowania LGD Ziemi Kraśnickiej jako przykład aktywizacji terenów wiejskich w kraju Unii Europejskiej jakim jest Polska. Przedstawiono funkcjonowanie LGD prowadzącego swoją działalność na obszarze jednego z najbiedniejszych regionów Unii Europejskiej jakim jest województwo lubelskie, a w nim powiat kraśnicki. Zastosowaną metodą był sondaż diagnostyczny, a narzędziami badawczymi kwestionariusz ankiety i wywiadu. Podmiot badań to 96 członków funkcjonujących w grupie LGD. W opinii badanych LGD przyczyniło się do rozwoju działalności pozarolniczej w regionie, promocji gminy i zmniejszeniu bezrobocia. Walory przyrodnicze i turystyczne, istniejąca atrakcyjna infrastruktura inwestycyjna to najważniejsze walory badanego obszaru, a wspieranie lokalnej działalności, to główny cel funkcjonowania LGD. Strategia LGD w całości wypełnia swoje założenia na terenie objętym badaniom. Przyczynia się do rozwoju regionu, ukierunkowanego w szczególny sposób na odchodzeniu mieszkańców od produkcji rolniczej i przechodzenie do sektorów pozarolniczych, co jest podstawowym założeniem strategii LGD. |
Abstract | Main goal of the paper was to present the functioning of LAG Krasnik area as an example of rural areas activation in EU country - Poland. The operation of the LAG carrying out its activity in the area of one of the poorest regions of the European Union, the Lubelski Region, includes the Kraśnik district. The method used in the paper is a diagnostic survey using a questionnaire and interviews. The survey encompassed 96 members of the LAG. In their opinion LAG contributed to the development of non-agricultural activities and promotion of the area as well as reduction in unemployment. Outstanding natural features and landscapes as well as existing investment infrastructure were considered crucial qualities of the area and support for the local activity was thought to be the main goal of the LAG. Strategy of the LAG contributed to development of the region and to switching towards non-agricultural activities what was its core premise. |
Cytowanie | Soroka A., Wojciechowska-Solis J. (2017) Funkcjonowanie LGD Ziemi Kraśnickiej jako przykład aktywizacji obszarów wiejskich w krajach Unii Europejskiej.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 17(32), z. 2: 298-304 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2017_T17(32)_n2_s298.pdf |
|
|
16. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2017 |
|
Pozsár B. Do better socioeconomic features of population mean more competitive regions?
Autor | Balázs Pozsár |
Tytuł | Do better socioeconomic features of population mean more competitive regions? |
Title | Do better socioeconomic features of population mean more competitive regions? |
Słowa kluczowe | |
Key words | rural development, society, inequality, economy, education, innovation |
Abstrakt | |
Abstract | The objective of the case study was to give an overview of differences between Hungarian regions from the aspect of socioeconomic factors. The paper deals with the distinct situations of NUTS 2 regions in order to get a general view of the country fromthat angle. Although, that approach is not the most detailed one, it makes possible to easily distinguish the competitive parts of the country. Secondary data were provided by the Hungarian Central Statistical Office (KSH) and National Territorial Development and SpatialPlanning Information System (TeIR) were used to present the distribution of population by various expositions. Unemployment rate, distribution of educational attainment, population growth, rate of ageing, vitality index, dependency ratio and GDP per capita were calculated and assembled to present the differences. The results are showing clearly, that Central Hungary (HU10), Central Transdanubia (HU21), Western Transdanubia (HU22) are currently competitive. The population of Southern Transdanubia (HU23) and Southern Great Plain (HU33) are aging, but stable from the view of economy related indexes. Northern Hungary (HU31) and Northern Great Plain (HU32) are considered laggards from that aspect, but have a considerable potential because of the age structure of the population. The paper alsointroduces some national and EU programmes which are meant to mitigate the effects of unfavourable situations. |
Cytowanie | Pozsár B. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2017_n2_s55.pdf |
|
|
17. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2016 |
|
Parlińska M., Wielechowski M. Założenia Wspólnej Polityki Rolnej w perspektywie finansowej 2014-2020
Autor | Maria Parlińska, Michał Wielechowski |
Tytuł | Założenia Wspólnej Polityki Rolnej w perspektywie finansowej 2014-2020 |
Title | Principles of the Common Agricultural Policy in the 2014-2020 financial perspective |
Słowa kluczowe | Wspólna Polityka Rolna, płatności bezpośrednie, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich |
Key words | Common Agricultural Policy, direct payments, the Rural Development Programme |
Abstrakt | Wspólna Polityka Rolna (WPR) jest uznawana za najstarszą i najbardziej rozbudowaną politykę Unii Europejskiej (UE). Od początku, polityka rolna odgrywała niezwykle istotną rolę w procesach integracyjnych a decydenci rozumieli jej wyjątkowy charakter. Zmiany zasad funkcjonowania WPR do 2013 r. dotyczyły przede wszystkim: przejścia od wsparcia cen do wsparcia dochodów, poszerzenia zakresu oddziaływania od samego rolnictwa do wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich, coraz pełniejszego uwzględnienia zasad zrównoważonego rozwoju. Założenia WPR w perspektywie 2014-2020, usankcjonowane zostały poprzez pakiet rozporządzeń z 20 grudnia 2013 r. Zmiany w obrębie funkcjonowania I filaru dotyczyły, przede wszystkim: ekologizacji produkcji rolnej, definitywnego rozdzielenia płatności obszarowych od efektywności produkcji, konwergencji wielkości wsparcia bezpośredniego w państwach UE, redukowania wsparcia dla największych beneficjentów, zwiększenia pomocy bezpośredniej dla młodych rolników oraz określonych rodzajów działalności produkcji. Reforma WPR pozostawiła niezmienionymi kluczowe cechy II filaru, który ma być realizowany za pośrednictwem narodowych programów rozwoju obszarów wiejskich, uwzględniających wspólnotowe priorytety. |
Abstract | The Common Agricultural Policy (CAP) is considered the oldest and most developed policy of the European Union (EU). From the beginning, the CAP has played an important role in the integration processes and decision-makers have understood its unique character. Change in the CAP (until 2013) were focused mainly on: the transition from price support to income support, diversifying the scope of impact from the agriculture to multifunctional rural development, taking into account rules of sustainable development. Principles of the CAP in the 2014-2020 perspective were sanctioned by a set of regulations of 20 December 2013. Changes related to the first pillar concerned mainly: the greening of agricultural production, a definitive separation direct payments from the production efficiency, convergence of direct support size in the EU countries, reduction of support for the largest beneficiaries, increase of direct aid for young farmers and certain production activities. CAP reform did not change the key features of the second pillar, which is to be implemented through national rural development programmes which take into account EU common priorities. |
Cytowanie | Parlińska M., Wielechowski M. (2016) Założenia Wspólnej Polityki Rolnej w perspektywie finansowej 2014-2020.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 16(31), z. 1: 177-186 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2016_T16(31)_n1_s177.pdf |
|
|
18. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2016 |
|
Bełdycka-Bórawska A., Bórawski P. Polski handel zagraniczny artykułami rolno-spożywczymi i jego prognoza
Autor | Aneta Bełdycka-Bórawska, Piotr Bórawski |
Tytuł | Polski handel zagraniczny artykułami rolno-spożywczymi i jego prognoza |
Title | Polish international trade of agri food products and its prognosis |
Słowa kluczowe | produkty rolno-spożywcze, eksport, import, saldo |
Key words | agri-food product, imports, exports, balance |
Abstrakt | W pracy analizie poddano handel zagraniczny artykułami rolno-spożywczymi. Wskazano główne kraje, do których Polska eksportuje artykuły rolno-spożywcze oraz importerów. W analizie danych posłużono się metodami tabelarycznymi, opisowymi, graficznymi oraz analizą trendu. Materiał źródłowy stanowiły dane Głównego Urzędu Statystycznego, Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - PIB w Warszawie oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Z badań wynika, że saldo bilansu handlowego artykułami rolno-spożywczymi w latach 2003-2015 wzrosło z 0,5 mld EUR do 7,7 mld EUR, czyli o 1440%. Polska eksportuje głównie mięso i podroby z drobiu, wyroby czekoladowe, mięso czerwone, pieczywo, przetwory mięsne, pszenicę, mięso wieprzowe. Głównymi partnerami handlowymi dla Polski są kraje UE, w tym szczególnie: Niemcy, Wielka Brytania, Czechy, Holandia i Włochy. W pracy opracowano prognozę rozwoju handlu polskimi artykułami rolno-spożywczymi, z której wynika, ze eksport, import oraz saldo będą rosły. |
Abstract | The international trade of agri-food products was analyzed in the paper. The countries where we export agri-food products were pointed out and the importers, too. Tabular, descriptive, graphical and trend analysis methods were used in the data analysis. The source material was data from the Central Statistical Office, the Institute of Agricultural Economics and Food Economy-PIB in Warsaw and the Ministry of Agriculture and Rural Development. The research shows that the trade balance of agri-food products in the period 2003-2015 increased from 0.5 billion to 7.7 billion Euro, an increase of 1,440%. Poland exports mainly meat and offal of poultry, chocolate, red meat, bread, meat, wheat, pork. The main trade partners of Poland are the EU countries, particularly Germany, the United Kingdom, the Czech Republic, the Netherlands and Italy. Development forecast trading in Polish agri-food products was built in the study, which shows that exports, imports and the balance will grow. |
Cytowanie | Bełdycka-Bórawska A., Bórawski P. (2016) Polski handel zagraniczny artykułami rolno-spożywczymi i jego prognoza.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 16(31), z. 1: 48-59 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2016_T16(31)_n1_s48.pdf |
|
|
19. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2016 |
|
Wieliczko B. Czy warto stosować instrumenty finansowe w programach rozwoju obszarów wiejskich?
Autor | Barbara Wieliczko |
Tytuł | Czy warto stosować instrumenty finansowe w programach rozwoju obszarów wiejskich? |
Title | Are the financial instruments worth being a part of rural development programmes? |
Słowa kluczowe | instrumenty finansowe, polityka rozwoju obszarów wiejskich, Unia Europejska |
Key words | financial instruments, rural development policy, European Union |
Abstrakt | Instrumenty finansowe, czyli przede wszystkim kredyty i gwarancje kredytowe oraz kapitał założycielski są coraz silniej obecne w różnych obszarach polityki UE. Od okresu programowania 2007-2013 mogą być również elementem programów rozwoju obszarów wiejskich. Jednakże dotychczas niewiele państw skorzystało z takiej możliwości. Jednocześnie ocena stosowania tych instrumentów wskazuje na to, iż korzyści z wprowadzania takich form wsparcia są znacznie mniejsze od początkowych oczekiwań, co w części wynika z nie w pełni dostosowanych rozwiązań regulacyjnych UE. Wydaje się również, iż potencjalni beneficjenci nie są zainteresowani korzystaniem z takiej pomocy, co może wynikać z braku wiedzy o funkcjonowaniu takich instrumentów. Patrząc na stale malejące zainteresowanie inwestycyjnymi kredytami preferencyjnymi można przypuszczać, iż w Polsce instrumenty finansowe nie spotkałyby się z dużym zainteresowaniem rolników. |
Abstract | Financial instruments, that is mainly loans and loan guarantees as well as venture capital are more and more strongly present in different areas of the EU policy. Since the programming period 2007-2013 such instruments can also be a part of the rural development programmes. However, so far only few countries have made use of these instruments. At the same time the assessment of implementation of these instruments indicates that the benefits from introducing such forms of support are significantly smaller than the initial expectations, what is partial a result of the EU regulations not fully adjusted EU regulations. It also seems that potential beneficiaries are not interested in taking advantage of these instruments. This can be due to a lack of knowledge about the way such financial instruments function. Seeing a steadily declining interest in investment preferential credits we can assume that in Poland financial instruments would not meet with a large interest among farmers. |
Cytowanie | Wieliczko B. (2016) Czy warto stosować instrumenty finansowe w programach rozwoju obszarów wiejskich?.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 16(31), z. 1: 245-254 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2016_T16(31)_n1_s245.pdf |
|
|
20. |
Annals of Marketing Management and Economics, 2016 |
|
Gołasa P. Economic determinants in the support of organic orchards laid down in the Rural Development Programme 2014–2020
Autor | Piotr Gołasa |
Tytuł | Economic determinants in the support of organic orchards laid down in the Rural Development Programme 2014–2020 |
Title | |
Słowa kluczowe | |
Key words | Common Agricultural Policy, organic farming, orchard production |
Abstrakt | |
Abstract | The aim of the article is to describe measures aimed at supporting organic orchards in the the RDP 2014–2020 and how that support differs from that offered by the RDP 2007–2013. Drawing on FADN data, the article presents the current economic situation fruit farms face and discusses the importance of subsidies for organic production for those farms’ incomes. The second part of the article examines the reasons the system of support for organic fruit farms was reformed and looks at the most important changes to the economic and legal determinants in the RDP 2014–2020 as they apply to the production of organic fruit farms. I assert that most of the new changes are justified and will allow real organic fruit farms to develop while also doing away with the planting of crops by farmers seeking merely to collect the subsidies for them. |
Cytowanie | Gołasa P. |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | AMME_2016_n2_s15.pdf |
|
|