1. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2020 |
|
Podstawka M., Podstawka Ł. TAXATION OF AGRICULTURAL ACTIVITY IN POLAND: THE CURRENT STATE AND FUTURE PROSPECTS
Autor | Marian Podstawka, Łukasz Podstawka |
Tytuł | TAXATION OF AGRICULTURAL ACTIVITY IN POLAND: THE CURRENT STATE AND FUTURE PROSPECTS |
Title | Stan i perspektywy opodatkowania działalności rolniczej w Polsce |
Słowa kluczowe | farm, agricultural activity, agricultural tax, forestry tax, property tax, income tax, revenue tax, level of income taxation, level of revenue taxation |
Key words | gospodarstwo rolne, działalność rolnicza, podatek rolny, podatek leśny, podatek od nieruchomości, podatek dochodowy, podatek od przychodów, stopień opodatkowania dochodów, przychodów |
Abstrakt | This study is a response to an ongoing debate on changes in the taxation of agricultural income. The current taxes applicable to farms in Poland do not concern income per se – they are property taxes which include: agricultural tax on land, forestry tax and property tax. Although these taxes do not refer to agricultural income, they are paid by it. It is important, therefore, to know how much this income is reduced by these taxes. Studies show that it is about 10%. Therefore, when a new income tax structure is introduced, its rate should not exceed 10%. The calculation of farm income in Poland will encounter many problems, such as establishing a catalogue of costs, which will include depreciation. In order to include it when calculating income, the present value of a farm’s fixed assets should first be established, which may encounter major substantive and organizational difficulties. More problems will surely follow, such as: dividing costs between household and agricultural holding, determining what a fixed asset is in the case of a farm, etc. It seems that calculating farm income is unavoidable. On the one hand, it is necessary for the potential introduction of income tax. On the other hand, having recognized the income situation of farms, one could resign from estimating losses caused by drought or other unfortunate events. Compensation could be granted due to income losses. This would be a clearer, more obvious and objective criterion. According to current practices, losses caused by unfortunate events (e.g. drought) do not always translate into losses in agricultural income, given that these losses are not always objectively estimated by the committees appointed by provincial governors. In the case of income losses, agricultural accounting data guarantee their objective appraisal. The aim of the paper is to evaluate the current situation regarding the taxation of agricultural activity and to present proposals for potential changes in the taxation of agricultural activity. Two research hypotheses were put forward: 1. the current level of taxation of income and revenue from agricultural activity with agricultural tax and property tax is symbolic, 2. in order to maintain the current tax treatment, the rate of the new tax on farm income cannot be higher than 10%. The article is based on descriptive, tabular and financial analysis methods. The sources of information were literature and FADN agricultural accounting data collected by the Institute of Agricultural and Food Economics – National Research Institute in Warsaw. |
Abstract | Opracowanie wychodzi naprzeciw toczącym się dyskusjom w sprawie zmian opodatkowania dochodów pochodzących z działalności rolniczej. Aktualnie istniejące podatki, odnoszące się do gospodarstw rolnych w Polsce, nie odnoszą się do dochodów. Mają one charakter podatków majątkowych, do których należy: podatek rolny od gruntów, podatek leśny i podatek od nieruchomości. Podatki te mimo, że nie nawiązują do dochodów z działalności rolniczej, są z nich pokrywane. Ważnym jest jaką część tych dochodów pomniejszają. Z badań wynika, że jest to ok. 10%. Stąd ewentualnie we wprowadzanym nowym podatku od dochodów jego stawka nie powinna przekraczać 10%.Obliczanie dochodów gospodarstw rolnych w Polsce będzie napotykać na wiele problemów. Jednym z nich będzie ustalenie katalogu kosztów, do których zaliczać będzie się amortyzacja. Aby ją uwzględnić w obliczaniu dochodów, należy wcześniej ustalić wartość bieżącą środków trwałych, wchodzących w skład gospodarstw rolnych. Mogą temu procesowi towarzyszyć spore trudności merytoryczne i organizacyjne. To jeden z wielu problemów. Prawdopodobnie będą i inne. Zaliczyć do nich można: podział kosztów na gospodarstwo domowe i gospodarstwo rolne, ustalenie co jest środkiem trwałym w gospodarstwie rolnym itp. Wydaje się, że liczenie dochodów w gospodarstwach rolnych jest nie uniknione. Z jednej strony jest to niezbędne dla ewentualnego wprowadzeniu podatku dochodowego. Z drugiej strony mając rozpoznaną sytuację dochodową gospodarstw rolnych można by zrezygnować z szacowania strat spowodowanych przez suszę, czy innymi zdarzeniami losowymi. Tytułem otrzymania rekompensat byłyby straty dochodów. Jest to kryterium bardziej klarowne oczywiste i obiektywne. Dotychczasowa praktyka wskazuje, że nie zawsze straty spowodowane zdarzeniami losowymi (suszę) przekładają się na straty w dochodach rolniczych. Zważywszy, że straty te nie zawsze są obiektywnie szacowane przez powoływane przez wojewodów komisje. W przypadku strat w dochodach, dane rachunkowości rolnej są gwarantem ich obiektywnej oceny.Celem opracowania jest dokonanie oceny aktualnej sytuacji dotyczącej opodatkowania działalności rolniczej oraz przedstawienie propozycji ewentualnych zmian w opodatkowaniu działalności rolniczej. Przyjęto dwie hipotezy badawcze: 1. Aktualny stopień opodatkowania dochodów, przychodów z działalności rolniczej podatkiem rolnym, podatkiem od nieruchomości jest symboliczny, 2. Dla zachowania dotychczasowego ujęcia podatkowego stawka nowego podatku od dochodów gospodarstw rolnych nie może przekraczać 10%. W artykule wykorzystano metody analizy opisowej, tabelarycznej i analizy finansowej. Źródłem informacji była literatura oraz dane rachunkowości rolnej FADN gromadzone przez Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie. |
Cytowanie | Podstawka M., Podstawka Ł. (2020) TAXATION OF AGRICULTURAL ACTIVITY IN POLAND: THE CURRENT STATE AND FUTURE PROSPECTS.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 24(73): 177-188 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2020_n73_s177.pdf |
|
|
2. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2016 |
|
Deresz A., Podstawka M. Ocena skutków zmian dotyczących stosowania kosztów uzyskania przychodów przez twórców, artystów, pracowników naukowych i dziennikarzy
Autor | Agnieszka Deresz, Marian Podstawka |
Tytuł | Ocena skutków zmian dotyczących stosowania kosztów uzyskania przychodów przez twórców, artystów, pracowników naukowych i dziennikarzy |
Title | The evaluation of the results of changes in applying tax deductible expenses by artists, academic workers and journalists |
Słowa kluczowe | podatek dochodowy od osób fizycznych, 50% koszty uzyskania przychodów, prawa autorskie i prawa pokrewne |
Key words | personal income tax, 50% income costs, copyrights and related rights |
Abstrakt | W opracowaniu przedstawiono ocenę skutków zmian stosowania kosztów uzyskania przychodów przez twórców, artystów, pracowników naukowych i dziennikarzy z tytułu praw autorskich i praw pokrewnych, które polegały na wprowadzeniu od 1 stycznia 2013 roku limitu kwotowego 42 764 zł. Realizacji celu opracowania posłużono się: (1) analizą danych pochodzących z opracowań Ministerstwa Finansów dotyczących rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za lata 2012–2013, jak również analizą danych z systemu POLTAX Urzędu Skarbowego w Siedlcach dotyczących rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za lata 2012–2015 oraz (2) komentarzem do wprowadzonych zmian stosowania kosztów uzyskania przychodów przez twórców, artystów, pracowników naukowych i dziennikarzy. Po przeprowadzonej analizie oraz rozważaniach stwierdzono, że przedmiotowe zmiany dotyczące stosowania kosztów uzyskania przychodów przez omawianą grupę podatników ograniczają ich dochody i działają antymotywacyjnie na ich aktywność zawodową. |
Abstract | The paper contains of evaluation of the results of changes in applying tax deductible expenses by artists, academic workers and journalists as copyrights and related rights-holders resulting from the limit of 42,764 PLN introduced on 1 January 2013. The research was based on: (i) the analysis of data from the Ministry of Finance regarding personal income tax settlement in 2012–2013, as well as the analysis of the data from POLTAX system from Urząd Skarbowy w Siedlcach (eng. Tax Office in Siedlce) regarding personal income tax settlement in 2012–2015 and (ii) the commentary of artists, academic workers and journalists regarding the abovementioned changes. The analysis indicated that changes in applying tax deductible revenues by the group of taxpayers in question hinders their revenues and has an anti-motivational influence on their professional activity. |
Cytowanie | Deresz A., Podstawka M. (2016) Ocena skutków zmian dotyczących stosowania kosztów uzyskania przychodów przez twórców, artystów, pracowników naukowych i dziennikarzy.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 115: 5-21 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2016_n115_s5.pdf |
|
|
3. |
Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, 2016 |
|
Szydełko D. Opodatkowanie dochodów z działalności rolniczej – propozycja rozwiązań
Autor | Dariusz Szydełko |
Tytuł | Opodatkowanie dochodów z działalności rolniczej – propozycja rozwiązań |
Title | The need for reform of the income tax for agricultural producers |
Słowa kluczowe | podatek dochodowy, podatek rolny, dochód, współczynnik standardowej produkcji |
Key words | income tax, agricultural tax, income, standard output |
Abstrakt | Podatek rolny jest jednym z najstarszych wciąż obowiązujących obciążeń prawnopodatkowych występujących w polskim systemie podatkowym. Dynamiczny rozwój wsi, szczególnie po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, uwydatnił wiele archaicznych cech przedmiotowego podatku. Dodatkowym impulsem do zmian legislacyjnych w zakresie opodatkowania gospodarstw rolnych powinien być także wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 26 października 2010 r., sygn. akt: K58/07, stwierdzający niekonstytucyjną dyskryminację pozytywną rolników jako grupy społecznej, która in genere jest dotowana przez budżet państwa (poprzez rolniczy system ubezpieczeń społecznych). Autor stawia sobie za cel ocenę obecnego stanu prawnego w zakresie podatku rolnego, a także opisanie jednej z metod określania dochodu gospodarstwa rolnego, które mogłoby stać się przedmiotem opodatkowania nowego podatku dochodowego. Ze względu na istotne powiązanie gospodarstw rolnych z lokalną społecznością nowy podatek powinien być, podobnie jak podatek rolny, podatkiem lokalnym. |
Abstract | Agricultural tax is one of the oldest still existing burdens occurring in our tax system. The dynamic development of the rural areas, especially after the Polish accession to the European Union, emphasized many archaic features of that tax. An additional motivator to legislative changes in the taxation of farms should also be Constitutional Court’s judgment of 26 October 2010, act signature: K 58/07, declaring unconstitutional farmers discrimination as a social group, which in general is subsidized by the state budget (through the agricultural system of social insurance). Judgment mentioned above imposes on the legislature the duty of the social stratification in farmers of their income, which in the author’s opinion, can be achieved through the introduction of a new income tax. The author aims to assess the current legal status in the field of agricultural tax, as well as to describe one of the methods for determining farms income, which could be tax base of new income tax. Due to the significant connection of farms with the local community the new tax should also be the local tax, like the old agricultural tax. Therefore, these subjects are important for budgetary income of rural municipalities. |
Cytowanie | Szydełko D. (2016) Opodatkowanie dochodów z działalności rolniczej – propozycja rozwiązań.Zarządzanie Finansami i Rachunkowość, nr 2: 5-16 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | ZFIR_2016_n2_s5.pdf |
|
|
4. |
Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 2014 |
|
Idźkowska K., Kisiel R. System opodatkowania rolnictwa w Polsce oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej
Autor | Katarzyna Idźkowska, Roman Kisiel |
Tytuł | System opodatkowania rolnictwa w Polsce oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej |
Title | THE SYSTEM OF AGRICULTURE TAXATION IN POLAND AND CHOSEN COUNTRIES OF THE EUROPEAN UNION |
Słowa kluczowe | podatek rolny, podatek dochodowy, system opodatkowania rolnictwa, harmonizacja |
Key words | agricultural tax, income tax, agriculture taxation system, harmonisation |
Abstrakt | Harmonizacja systemów podatkowych w krajach członkowskich Unii Europejskiej jest jednym z najważniejszych zadań, które stoją przed władzami Wspólnoty na drodze do zacieśnienia współpracy międzynarodowej i przejścia na kolejny etap integracji, którym jest unia gospodarcza. W związku z powyższym, celem badań własnych była analiza systemów podatkowych istniejących w polskim i europejskim rolnictwie. Bardzo ważne było także poznanie opinii polskich i zagranicznych rolników dotyczących systemu opodatkowania, jego wad i zalet, a także poglądów na temat harmonizacji podatków i proponowanych rozwiązań mających ułatwić władzom ujednolicenie prawa podatkowego we wszystkich krajach. Unii. Badanie ankietowe przeprowadzono w II połowie 2013 r. w grupie 230 właścicieli gospodarstw rolnych (140 polskich, 90 zagranicznych). Polska i Niemcy to kraje, w których – wg opinii rolników – system opodatkowania jest nieuporządkowany, niesprawiedliwy i nieefektywny. Średnia ocena systemu oraz poszczególnych jego komponentów w skali 1–5 (1 – bardzo słabo, 5 – bardzo dobrze) kształtuje się na poziomie dostatecznym (3). Taka sytuacja spowodowana jest głównie brakiem stabilności przepisów, a także licznymi reformami, które – choć zapowiadane – dotychczas nie weszły w życie. Nieco lepiej rozwiązania w zakresie opodatkowania oceniają Francuzi, Grecy oraz Szwedzi (4). Należy również zaznaczyć, że aż 60% badanych w Polsce popiera likwidację podatku rolnego i wprowadzenie dochodowego. |
Abstract | Harmonisation of tax systems in the European Union member states is one of the most important tasks faced by the authorities of the Union on the path to tightening the international cooperation and transition to the next stage of integration that the economic union is. Thus, the analysis of the tax systems functioning in the Polish and European agriculture was the objective of own studies. Obtaining knowledge concerning the opinions of Polish farmers and those operating abroad on the taxation system, its strengths and weaknesses as well as the opinions on the issue of harmonisation of taxes in the Community and the proposed solutions aimed at facilitating standardisation of the tax law to the authorities of all the Union countries was also very important. Questionnaire based surveys were conducted during the second half of 2013 among 230 owners of agricultural farms (140 in Poland and 90 foreign). Poland and Germany are the countries where according to the farmers’ opinions the tax system is unorganised, unjust and ineffective. The average rating of the system and its individual components according to the 1 – 5 scale (1 – very poor, 5 – very good) was at the satisfactory (3) level. That situation is caused mainly by lack of stability of the regulations as well as numerous reforms which, although announced, have not been implemented so far. The taxation solutions were ranked slightly better ((good) by the French, Greeks and Swedes. It should also be pointed out that as many as 60% of the Polish farmers covered support liquidation of the agricultural tax and implementation of the income tax. |
Cytowanie | Idźkowska K., Kisiel R. (2014) System opodatkowania rolnictwa w Polsce oraz w wybranych krajach Unii Europejskiej.Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing [t.], nr 12(61): 64-78 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PEFIM_2014_n61_s64.pdf |
|
|
5. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2011 |
|
Milewska A. Podatek dochodowy z działów specjalnych w świetle obowiązujących przepisów prawnych
Autor | Anna Milewska |
Tytuł | Podatek dochodowy z działów specjalnych w świetle obowiązujących przepisów prawnych |
Title | INCOME TAX FROM SPECIAL BRANCHES IN THE EXISTING ACTS OF LAW |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | This article is devoted to the issue concerning the theoretical and practical aspects of the taxation of income from special branches of agricultural production. The article presents the basic definitions in this field as well as possibilities of income calculation and appropriate for their conduct of the taxpayer. The Author presented an analysis of the fiscal situation (the obligation to controlling the advance payment of income tax) using standard estimates of income and effects of changes in activity during the fiscal year. The results of the analysis are shown in numerical examples. |
Cytowanie | Milewska A. (2011) Podatek dochodowy z działów specjalnych w świetle obowiązujących przepisów prawnych.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 94: 109-116 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2011_n94_s109.pdf |
|
|
6. |
Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, 2008 |
|
Gruziel K., Wasilewski M. Podatek rolny a podatek dochodowy . konsekwencje zmian dla gospodarstw rolniczych
Autor | Kinga Gruziel, Mirosław Wasilewski |
Tytuł | Podatek rolny a podatek dochodowy . konsekwencje zmian dla gospodarstw rolniczych |
Title | The farming and income tax in agricultural farms – consequences of changes |
Słowa kluczowe | podatek rolny, podatek dochodowy, indywidualne gospodarstwa rolnicze, FADN |
Key words | farming tax, income tax, agricultural individual farms, FADN |
Abstrakt | Przedstawiono koncepcję i konsekwencje finansowe zastąpienia podatku rolnego podatkiem dochodowym w indywidualnych gospodarstwach rolniczych. Badaniami objęto gospodarstwa rolnicze funkcjonujące w systemie FADN z regionu Mazowsze i Podlasie. Gospodarstwa klasyfikowano według kryterium powierzchni UR oraz typu rolniczego. |
Abstract | The elaboration presents the idea and consequences of replacement the farming tax with the income tax in agricultural farms of different types in .Mazowsze and Podlasie. region. It was ascertained that agricultural type as well as area of cropland in principle diversify dependences between previously existing charge of the tax farming and the possible income tax. In agricultural farms with the .Milk. type only in the smallest area group did not appear the income from the taxation, on the condition of introduction the allowance and exception tax. In remaining area groups with the same agricultural type the income tax was considerably higher from the farming tax. All farmers from agricultural .Granivores type of farms would pay the income-tax which was also considerably higher than the farming tax. In these farms was made a note of growing charge of the income-tax with relation to the farming tax, which goes together with decreasing area of cropland. Whereas in farms of .Mixed crops and livestock. agricultural type in most of area groups did not ascertain income from the taxation or the amount of farming tax was higher from the income tax. Together with introducing the income tax in agricultural farms it should be taken under consideration consequences for district budgets in investigated region. |
Cytowanie | Gruziel K., Wasilewski M. (2008) Podatek rolny a podatek dochodowy . konsekwencje zmian dla gospodarstw rolniczych .Roczniki Nauk Rolniczych, Seria G, t. 94, z. 2: 115-129 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | RNR_2008_n2_s115.pdf |
|
|
7. |
Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 2008 |
|
Deresz A., Podstawka M. Podatek dochodowy od osób fi zycznych: progresywny czy proporcjonalny?
Autor | Agnieszka Deresz, Marian Podstawka |
Tytuł | Podatek dochodowy od osób fi zycznych: progresywny czy proporcjonalny? |
Title | Income Tax on Individuals: Progressive or Proportionate? |
Słowa kluczowe | |
Key words | |
Abstrakt | |
Abstract | The current system of income tax on individuals was created in the period 1991–1994. At that time it was considered to be a modern and coherent system that met economic needs. However, numerous changes arising as a result of budgetary needs meant that the system became unduly complex and unmanageable. The introduction of a single flat rate tax in Poland is very controversial. It has divided opinion, especially that of economists, politicians and society as a whole. Both sides of the argument point out the advantages and disadvantages of applying one tax rate regardless of total income of individuals. The aim of this article is to highlight these issues in economic and social terms as well as discussing how the organization and administration of the tax system can be streamlined. The study consists of an introduction and four parts. In the first one, the main concept of taxes is presented. The second one is devoted to tax justice and the third part to tax refunds which are one of the elements of the tax system. The last part outlines the main problems connected with, and the influence of social inequality on economic growth. |
Cytowanie | Deresz A., Podstawka M. (2008) Podatek dochodowy od osób fi zycznych: progresywny czy proporcjonalny?.Zeszyty Naukowe SGGW - Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 71: 67-83 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | EIOGZ_2008_n71_s67.pdf |
|
|
8. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2008 |
|
Deresz A., Podstawka M. Podatek dochodowy od osób fizycznych a wzrost gospodarczy
Autor | Agnieszka Deresz, Marian Podstawka |
Tytuł | Podatek dochodowy od osób fizycznych a wzrost gospodarczy |
Title | Personal income tax and the economic growth |
Słowa kluczowe | podatek, system podatkowy, polityka gospodarcza, wzrost gospodarczy |
Key words | tax, tax system, economic policy, economic growth |
Abstrakt | System podatków od dochodów osobistych jest jednym z podstawowych narzędzi służących realizacji wyznaczonych celów gospodarczych. Cele te mają swoje odzwierciedlenie w konstrukcji systemu podatkowego. Za pomocą poszczególnych elementów tego systemu państwo może kształtować politykę gospodarczą. Celem tego artykułu jest próba odpowiedzi na pytanie: jakie cechy powinien posiadał system podatkowy, aby był skutecznym narzędziem polityki gospodarczej, której głównym celem jest wzrost gospodarczy? |
Abstract | The tax system is one of the main tools to which serve to attain the economic aims/goals. These aims are reflected in the composition of the tax system. Individual elements of the system are used to implement the governmental economic policy in a particular area. The aim of this article is an attempt to answer the question: what features should characterize a tax system so as to make it an effective tool of economic policy whose the main aim is the economic growth? |
Cytowanie | Deresz A., Podstawka M. (2008) Podatek dochodowy od osób fizycznych a wzrost gospodarczy.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 5(20), z. : 126-132 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2008_T5(20)_n_s126.pdf |
|
|
9. |
Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, 2007 |
|
Dziemianowicz R. Ocena polskich rozwiązań w zakresie opodatkowania rolnictwa na tle systemów obowiązujących w wybranych krajach Unii Europejskiej
Autor | Ryta Dziemianowicz |
Tytuł | Ocena polskich rozwiązań w zakresie opodatkowania rolnictwa na tle systemów obowiązujących w wybranych krajach Unii Europejskiej |
Title | Assessment of the Polish system of agricultural taxes against the background of systems in force in the selected European Union member states |
Słowa kluczowe | opodatkowanie rolnictwa, podatek dochodowy, podatek majątkowy, VAT |
Key words | taxation of agriculture, income tax, property tax, VAT |
Abstrakt | Ścieżkę rozwoju rolnictwa warunkuje wiele czynników zewnętrznych i wewnętrznych.Istotny wpływ na tempo jego transformacji mogą mieć również instytucje, do których zaliczyć możnatakże system podatkowy. Aby jednak podatki odegrały istotną rolę w rozwoju rolnictwa, z ichkonstrukcji powinno się wyeliminować wszystkie elementy prowadzące do nieefektywnegogospodarowania i zastąpić je nowymi konstrukcjami, które przyczynią się do rozwoju tego sektora icałej gospodarki. Niestety w Polsce, jak dotychczas, nie dostosowano systemu opodatkowaniarolnictwa ani do potrzeb tego działu, ani do potrzeb rozwijającej się gospodarki. Zastosowanerozwiązania, wprowadzane jeszcze w innej rzeczywistości ekonomicznej, nie tylko nie są wydajnefiskalnie, ale także nie stymulują modernizacji tego sektora. Projektowanie nowego systemupodatkowego nie jest jednak rzeczą prostą. Jak dotychczas ani teoria, ani praktyka opodatkowania niedają jednoznacznych odpowiedzi, jaka powinna być jego konstrukcja. W związku z tym, budującnowy systemu podatkowy lub reformując istniejący, powinno się wykorzystywać zarówno aktualnąwiedzę teoretyczną, jak i dotychczasowe doświadczenia innych krajów, co zazwyczaj pozwala, już nawstępie, na wyeliminowanie ewentualnych błędów. Artykuł prezentuje systemy opodatkowaniarolnictwa zastosowane w krajach UE i jednocześnie stanowi próbę oceny polskich rozwiązaństosowanych w tym zakresie |
Abstract | The process of agricultural transformation goes through certain stages including structuralchanges and changes of sector’s role in whole economy. Its development path is determined bynumerous external and internal factors. Also institutions, which may include the taxation system, havea significant impact on the agricultures transformation rate. In order for taxes to truly play animportant part in the development of agriculture, including its Polish version, all the elements leadingto ineffective management should be eliminated and replaced with new constructions, whichcontribute to the development of this sector and whole economy. Unfortunately in Poland, untilpresent, the agricultures taxation system has not yet been adapted neither to the needs of this sectornor to the needs of a developing economy. The adopted solutions, implemented in a quite differenteconomic reality, not only are ineffective fiscally but also do not stimulate the modernization of thissector. Designing a new taxation system is not a simple thing however. As of yet, neither theory norpractice of taxation give unequivocal answers to how its structure should look like. In relation withthis, when building a new taxation system or reforming the existing one, one should use both currenttheoretical knowledge and previous experiences of others, which usually allows, at the beginning, forelimination of the prospective mistakes. The article presents agricultures taxation systems adopted inthe EU countries and at the same time is an attempt to assess the Polish solutions adopted in this field |
Cytowanie | Dziemianowicz R. (2007) Ocena polskich rozwiązań w zakresie opodatkowania rolnictwa na tle systemów obowiązujących w wybranych krajach Unii Europejskiej.Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie - Problemy Rolnictwa Światowego, t. 2(17), z. 2: 184-194 |
HTML | wersja html |
Pełny tekst | PRS_2007_T2(17)_n2_s184.pdf |
|
|