Lp. |
Autor / Tytuł |
Strony |
Pobierz Full text |
1. |
Bieńkowska-Gołasa W., Gołasa P. Turystyka filmowa jako element promocji regionu
Autor | Wioletta Bieńkowska-Gołasa, Piotr Gołasa, |
Tytuł | Turystyka filmowa jako element promocji regionu |
Title | |
Słowa kluczowe | turystyka filmowa, promocja, region |
Key words | |
Abstrakt | W artykule przedstawiono wyniki badań odnoszące się do postrzegania przez respondentów turystyki filmowej jako elementu promującego dane miejsca czy regiony. Posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety według standaryzowanego kwestionariusza. Wyniki przeprowadzonych badań odnoszące się do turystyki filmowej w promocji destynacji turystycznych wskazują na to, iż jest to zjawisko, które należy jeszcze bardziej promować, gdyż niespełna 50% badanych spotkało się z pojęciem turystyki filmowej. |
Abstract | |
Cytowanie | Bieńkowska-Gołasa W., Gołasa P. |
Pełny tekst | TIRR_2021_n15_s5.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2021.15.1 |
|
5-14 |  |
2. |
Brodzikowska K., Olejniczak W. Znaczenie kredytów konsumpcyjnych w rozwoju turystyki
w Polsce w okresie pandemii COVID-19
Autor | Katarzyna Brodzikowska, Wioletta Olejniczak, |
Tytuł | Znaczenie kredytów konsumpcyjnych w rozwoju turystyki
w Polsce w okresie pandemii COVID-19 |
Title | |
Słowa kluczowe | kredyt konsumpcyjny, turystyka, portfel kredytowy |
Key words | |
Abstrakt | Turystyka jest sektorem rynku, w którym istotne znaczenie odgrywają kredyty
konsumpcyjne. Ich rola w okresie pandemii COVID-19 uległa zmianie. Celem badań było
rozpoznanie wartości portfela kredytowego w czasie pandemii COVID-19 oraz udziału
w nim przedsiębiorstw turystycznych. Poddano analizie dokumenty z zakresu bankowości,
tj.: Raport o stabilności systemu finansowego (październik 2020 r.), Raport o stabilności
systemu finansowego za I kwartał 2020 roku (wrzesień 2020 r.) oraz sprawozdania wybranych
banków spółdzielczych. Zaprezentowane wyniki pokazały różnice w przyznawaniu kredytów
gotówkowych przedsiębiorcom turystycznym przed pandemią oraz w trakcie jej trwania.
Znaczące różnice również odnotowano w kontekście średniorocznych poziomów zapytań
kredytowych. |
Abstract | |
Cytowanie | Brodzikowska K., Olejniczak W. |
Pełny tekst | TIRR_2021_n15_s15.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2021.15.2 |
|
15-23 |  |
3. |
Doronin A., Polishchuk O., Rybchak V. Potential of renewable sources in Ukraine
Autor | Andrii Doronin, Olena Polishchuk, Vitalii Rybchak, |
Tytuł | Potential of renewable sources in Ukraine |
Title | |
Słowa kluczowe | bioethanol, biodiesel, biogas, energy safety, energy consumption, renewable energy sources, production potential, alternative kinds of fuel |
Key words | |
Abstrakt | Bearing in mind a serious dependence of Ukraine on the import of oil products, it is
of great significance for Ukraine to develop own manufacture and to increase the share of oil
product substitution with biofuel. It is not possible to develop biofuel market without solving
a number of economic and organizational problems, which is why it is expedient to introduce
financial-economic stimuli for biofuel producers and to build a stable demand for alternative
kinds of fuel. In Ukraine the manufacture of alternative fuels almost terminated, however the
solution of the problem of biofuel manufacture will depend on the coordination of joint actions
of the state, participants of market relations and the development of the system of measures
aimed at the creation of pre-conditions to enhance a competitive biofuel market in Ukraine,
taking into consideration foreign experience and current tendencies of the manufacture and
use of the alternative energy sources. |
Abstract | |
Cytowanie | Doronin A., Polishchuk O., Rybchak V. |
Pełny tekst | TIRR_2021_n15_s25.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2021.15.3 |
|
25-31 |  |
4. |
Dziemdziela P., Krzyżanowska K. Przestrzenne zróżnicowanie poziomu przedsiębiorczości
w gminach wiejskich województwa łódzkiego
Autor | Paweł Dziemdziela, Krystyna Krzyżanowska, |
Tytuł | Przestrzenne zróżnicowanie poziomu przedsiębiorczości
w gminach wiejskich województwa łódzkiego |
Title | |
Słowa kluczowe | przedsiębiorczość, województwo łódzkie, gmina, obszary wiejskie |
Key words | |
Abstrakt | Celem opracowania było rozpoznanie poziomu przedsiębiorczości w gminach
wiejskich województwa łódzkiego, a także wskazanie zależności między wskaźnikiem
przedsiębiorczości a odległością jednostek przestrzennych od ośrodków gospodarczych.
Przyjęto, że głównymi ośrodkami gospodarczymi województwa łódzkiego są miasta powiatowe:
Bełchatów, Brzeziny, Kutno, Łask, Łęczyca, Łowicz, Łódź, Opoczno, Pabianice, Pajęczno, Piotrków
Trybunalski, Poddębice, Radomsko, Rawa Mazowiecka, Sieradz, Skierniewice, Tomaszów
Mazowiecki, Wieluń, Wieruszów, Zduńska Wola i Zgierz. Wskaźnik przedsiębiorczości został
określony jako liczba podmiotów gospodarczych zarejestrowanych w systemie REGON
w przeliczeniu na 10 tys. ludności w wieku produkcyjnym. Przyjęta odległość gmin wiejskich od
ośrodków gospodarczych została wyrażona jako najkrótsze odległości drogowe. Na podstawie
przeprowadzonej analizy stwierdzono, że istnieje statystycznie istotna zależność między
poziomem przedsiębiorczości w badanych gminach wiejskich województwa łódzkiego a ich
oddaleniem od głównego ośrodka gospodarczego – wraz ze wzrostem odległości maleje liczba
podmiotów gospodarczych. |
Abstract | |
Cytowanie | Dziemdziela P., Krzyżanowska K. |
Pełny tekst | TIRR_2021_n15_s33.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2021.15.4 |
|
33-41 |  |
5. |
Gabryjończyk K., Gabryjończyk P. Zmiany stopnia wykorzystania turystycznych obiektów
noclegowych w okresie zwalczania pandemii COVID-19
w Polsce
Autor | Katarzyna Gabryjończyk, Piotr Gabryjończyk, |
Tytuł | Zmiany stopnia wykorzystania turystycznych obiektów
noclegowych w okresie zwalczania pandemii COVID-19
w Polsce |
Title | |
Słowa kluczowe | turystyka, stopień wykorzystania turystycznych obiektów noclegowych,
ryzyko zmian prawnych, obostrzenia, pandemia COVID-19 |
Key words | |
Abstrakt | Celem artykułu jest poznanie zmiany stopnia wykorzystania turystycznych
obiektów noclegowych w Polsce w okresie zwalczania pandemii COVID-19 (rok 2020)
względem lat poprzedzających pojawienie się koronawirusa (2016–2019). Wykorzystaną
metodą badawczą była analiza literatury oraz danych statystycznych publikowanych przez
GUS. Zaobserwowane zmiany przedstawiono na tle wprowadzanych i znoszonych w 2020 r.
w poszczególnych obszarach życia społecznego i gospodarczego obostrzeń. Uzyskane wyniki
pozwoliły stwierdzić, że negatywne przekształcenia w zakresie wielkości ruchu turystycznego
były najsilniejsze w czasie obowiązywania największych restrykcji, z wyraźnie zarysowanym
szczytem w pierwszym okresie zwalczania COVID-19. Zaobserwowano także, że zmiany te
dotyczyły w większym stopniu zagranicznej turystyki przyjazdowej, sytuacja pandemiczna
zmieniła zaś wybory turystów krajowych w zakresie czasu i modelu wypoczynku. |
Abstract | |
Cytowanie | Gabryjończyk K., Gabryjończyk P. |
Pełny tekst | TIRR_2021_n15_s43.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2021.15.5 |
|
43-58 |  |
6. |
Achonen I., Gruodė G., Variakojiene J. Pandemic Impact on Lithuania‘s tour operators
Autor | Irena Achonen, Greta Gruodė, Jolita Variakojiene, |
Tytuł | Pandemic Impact on Lithuania‘s tour operators |
Title | |
Słowa kluczowe | tour operators, COVID-19, pandemic, tourism, Lithuania |
Key words | |
Abstrakt | Lithuania tourism market was one of the fastest growing in Europe in 2019. All
around the globe 2019 was a year of records for travelling, but 2020 changed everything.
At the moment COVID-19 pandemic is one of the most important and relevant factor for
influencing Tourism sector. It changed the way we‘re working, travelling, communicating, it
had a huge negative effect on specific sectors there people meet, spend time together. Tour
operators are one of the most affected in the business world because of economic and political
reasons: for most of the year countries have travelling restrictions, borders closed, obligation
for testing before and after travelling and in general consumer behaviour is changed due to
the safety reasons. This paper aims to analyze the impact of pandemic to Lithuania‘s Tour
operators as well as present the overview of previous year numbers of tourism. Qantative
research – a survey was conducted with the most active Lithuania‘s tour operators, working
with inbound, outbound and domestic tourism in order to find out their opinion of previous
year and currently happening change. Results are presented in a paper. Topic is extreemly
relevant these days and the paper reveal the current situation in Lithuania‘s travel market. |
Abstract | |
Cytowanie | Achonen I., Gruodė G., Variakojiene J. |
Pełny tekst | TIRR_2021_n15_s59.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2021.15.6 |
|
59-67 |  |
7. |
Józefowicz K. Małe ośrodki miejskie a smart city – wstępna identyfikacja zagadnienia
Autor | Karolina Józefowicz, |
Tytuł | Małe ośrodki miejskie a smart city – wstępna identyfikacja zagadnienia |
Title | |
Słowa kluczowe | małe miasta, małe ośrodki miejskie, inteligentne miasta, inteligentne małe
miasta |
Key words | |
Abstrakt | Koncepcja smart city pojawił się w literaturze w latach 90. XX wieku jako narzędzie,
które poprzez zastosowanie w miastach nowoczesnej infrastruktury ma złagodzić generowane
przez nie problemy, w efekcie dążąc do poprawy jakości życia i zrównoważonego rozwoju.
W literatury naukowej koncepcja ta koncentruje się przede wszystkim na metropoliach i dużych
miastach, brak jest natomiast badań podejmujących wyeksponowania podejścia smart city
w małych miastach. Celem artykułu jest próba implementacji koncepcji smart city do poziomu
małych miast, czyli wyjaśnienia pojęcia inteligentnych małych ośrodków miejskich. Kolejnym
aspektem jest wskazanie płaszczyzn, w ramach których w małych miastach przejawiać się
mogą inicjatywy w dążeniu do bycia inteligentnym miastem. |
Abstract | |
Cytowanie | Józefowicz K. |
Pełny tekst | TIRR_2021_n15_s69.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2021.15.7 |
|
69-79 |  |
8. |
Krzyżanowska K., Wawrzyniak S. Motywy wyboru szlaków kulinarnych zrzeszonych w konsorcjum „Polskie Szlaki Kulinarne” i ich rozpoznawalność wśród turystów
Autor | Krystyna Krzyżanowska, Sławomir Wawrzyniak, |
Tytuł | Motywy wyboru szlaków kulinarnych zrzeszonych w konsorcjum „Polskie Szlaki Kulinarne” i ich rozpoznawalność wśród turystów |
Title | |
Słowa kluczowe | turystyka, kulinaria, szlaki kulinarne |
Key words | |
Abstrakt | Celem badań było poznanie motywów uczestnictwa respondentów w turystyce
kulinarnej, stopnia rozpoznawalności szlaków kulinarnych zrzeszonych w konsorcjum „Polskie
Szlaki Kulinarne” i czynników decydujących o ich wyborze. Dlatego podjęto próbę odpowiedzi
na następujące pytania problemowe: Jaka jest specyfika turystyki kulinarnej? Czy turyści
są zainteresowani turystyką kulinarną? Jakie programy kulinarne zachęcają ich do odbywania
podróży kulinarnych? Jaka jest rozpoznawalność szlaków kulinarnych? W opracowaniu
wykorzystano dane wtórne i pierwotne. Głównym źródłem informacji był materiał badawczy
zebrany z wykorzystaniem metody sondażu diagnostycznego według standaryzowanego kwestionariusza
ankiety. Badania empiryczne zostały przeprowadzone w 2019 roku i objęto nimi
118 turystów. W artykule wykorzystano również publikacje naukowe, raporty, dane statystyczne
i strony internetowe. Z przeprowadzonej analizy wynika, że możliwość zakupu produktów
tradycyjnych i regionalnych w odwiedzanych obiektach była czynnikiem najsilniej motywującym
do skorzystania z oferty szlaków kulinarnych. |
Abstract | |
Cytowanie | Krzyżanowska K., Wawrzyniak S. |
Pełny tekst | TIRR_2021_n15_s81.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2021.15.8 |
|
81-91 |  |
9. |
Malej P., Pietrzak-Zawadka J. Preferencje mieszkańców Białegostoku
w zakresie spędzania czasu wolnego na terenach leśnych
Autor | Paulina Malej, Joanna Pietrzak-Zawadka, |
Tytuł | Preferencje mieszkańców Białegostoku
w zakresie spędzania czasu wolnego na terenach leśnych |
Title | |
Słowa kluczowe | rola lasu dla społeczeństwa, rekreacja na terenach leśnych, lasy miejskie
Białegostoku, lasy w zasięgu aglomeracji, obszary problemowe leśnictwa |
Key words | |
Abstrakt | Zarówno na terenie Białegostoku, jak i w jego otoczeniu występują liczne
obszary leśne o dużych walorach środowiska przyrodniczego. Dzięki sprzyjającemu położeniu
w granicach Puszczy Knyszyńskiej, urozmaiconej rzeźbie i bogatej szacie roślinnej są one
źródłem zaspokojenia potrzeb wypoczynkowych, zdrowotnych i rekreacyjnych mieszkańców
miasta. W opracowaniu zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem
kwestionariusza ankiety. Dokonano także analiz dotyczących funkcji lasu w zaspokajaniu
potrzeb rekreacyjnych mieszkańców na terenach leśnych. Obszary leśne położone w obrębie
Białegostoku stanowią ważne miejsce wypoczynku i rekreacji mieszkańców, jak również
istotny element systemu przyrodniczego Białegostoku o funkcjach rekreacyjnej, dydaktycznej,
społecznej, a także prozdrowotnej. |
Abstract | |
Cytowanie | Malej P., Pietrzak-Zawadka J. |
Pełny tekst | TIRR_2021_n15_s93.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2021.15.9 |
|
93-103 |  |
10. |
Smolińska K. The functioning of the local group of actions “Brama Lubuska”
in thre opinion of residents of member communes
Autor | Kinga Smolińska, |
Tytuł | The functioning of the local group of actions “Brama Lubuska”
in thre opinion of residents of member communes |
Title | |
Słowa kluczowe | Local Action Group, local development, Leader, rural areas, counties |
Key words | |
Abstrakt | The aim of the article is to present the level of knowledge about the Leader
programme and the Local Action Group among the inhabitants of the LAG “Brama Lubuska” area
consisting of 14 member communes. The study was carried out by means of a questionnaire
survey on a sample of 200 inhabitants of communes comprising the LAG “Brama Lubuska” in
2015 and 2020. Most of the inhabitants have heard about the Leader programme and the Local
Action Group. In addition, respondents are positive about the group’s initiative and activities.
It is possible to notice an increase in satisfaction with the quality of advice provided at the
LAG headquarters. The inhabitants are beginning to notice the undertakings carried out under
the Leader initiative in the area of member communes. As the main source of information on
the LAG and Leader, the respondents indicate the media, leaflets and information received in
commune offices. |
Abstract | |
Cytowanie | Smolińska K. |
Pełny tekst | TIRR_2021_n15_s105.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2021.15.10 |
|
105-115 |  |
11. |
Trajer B., Trajer M. Koncepcja smart villages w rozwoju obszarów wiejskich
Autor | Bartłomiej Trajer, Marzena Trajer, |
Tytuł | Koncepcja smart villages w rozwoju obszarów wiejskich |
Title | |
Słowa kluczowe | inteligentne wioski, obszary wiejskie, Unia Europejska, technologie
informacyjne, technologie komunikacyjne, innowacje na wsi |
Key words | |
Abstrakt | W artykule przybliżono stosunkowo nowe zagadnienie inteligentnych wiosek
(smart villages), które mają istotne znaczenie dla rozwoju obszarów wiejskich, zarówno ze
względu na nowe możliwości tworzenia miejsc pracy, jak i z punktu widzenia jakości życia
na wsi. Społeczność zamieszkująca obszary tzw. inteligentnych wsi wykorzystuje innowacyjne
rozwiązania w celu poprawy warunków pracy i życia, opierając się na lokalnych atutach,
możliwościach i mocnych stronach obszarów wiejskich. Koncepcja inteligentnych wsi nie zawiera
jednego uniwersalnego rozwiązania. Opiera się ona na potrzebach i potencjale danego
terytorium oraz na strategii i jest wspierana przez nowe lub istniejące strategie terytorialne.
W smart villages kluczowe są technologie, inwestycje w infrastrukturę, rozwój przedsiębiorczości,
kapitał ludzki, zdolności i budowanie społeczności. Bardzo ważne jest również zaangażowanie
społeczności lokalnych. |
Abstract | |
Cytowanie | Trajer B., Trajer M. |
Pełny tekst | TIRR_2021_n15_s117.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2021.15.11 |
|
117-127 |  |
12. |
Jaska E., Werenowska A. Komunikacja polskich miast z otoczeniem
społeczno-gospodarczym w nowych mediach
Autor | Ewa Jaska, Agnieszka Werenowska, |
Tytuł | Komunikacja polskich miast z otoczeniem
społeczno-gospodarczym w nowych mediach |
Title | |
Słowa kluczowe | nowe media, marketing terytorialny, komunikacja, informacja |
Key words | |
Abstrakt | Celem artykułu jest przedstawienie możliwości wykorzystania nowych mediów
w marketingu terytorialnym miast i poziomu zainteresowania społecznego ich ofertą w tych
kanałach komunikacji. W części teoretycznej scharakteryzowano komunikację z wykorzystaniem
nowych mediów z perspektywy marketingu terytorialnego. W części empirycznej zdefiniowano
m.in. preferowane cechy informacji zamieszczanych przez polskie miasta w mediach
społecznościowych i na oficjalnych stronach internetowych, wskazując na ich aktualność, czytelność
i użyteczność. Jak wynika z przeprowadzonych analiz, polskie miasta prowadzą aktywny
marketing terytorialny z wykorzystaniem nowym mediów. Jednak tylko przemyślane, umiejętnie
i odpowiedzialnie prowadzone serwisy przyciągają relatywnie większą grupę odbiorców. |
Abstract | |
Cytowanie | Jaska E., Werenowska A. |
Pełny tekst | TIRR_2021_n15_s129.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2021.15.12 |
|
129-138 |  |
13. |
Wojcieszak-Zbierska M. Krótkie łańcuchy dostaw szansą
dla lokalnych przedsiębiorców rolnych
Autor | Monika Wojcieszak-Zbierska, |
Tytuł | Krótkie łańcuchy dostaw szansą
dla lokalnych przedsiębiorców rolnych |
Title | |
Słowa kluczowe | krótkie łańcuchy dostaw (KŁD), gospodarstwa rolne, organizacja sprzedaży, kanały
dystrybucji |
Key words | |
Abstrakt | Współcześnie krótkie łańcuchy dostaw traktowane są jako powrót do tradycyjnych
systemów dystrybucji żywności. Coraz częściej konsumenci sięgają po żywność lokalną,
nieprzetworzoną, dostarczaną nabywcom bezpośrednio od producentów rolnych. W artykule
zaprezentowano charakterystykę krótkich łańcuchów dostaw żywności (KŁDŻ), wskazując możliwości
jej dystrybucji. Badanie o charakterze jakościowym przeprowadzone zostało metodą
indywidualnych wywiadów pogłębionych i częściowo ustrukturyzowane przeprowadzono podczas
wydarzenia EKOWEKKEND w Poznaniu wśród producentów oraz konsumentów. Celem
prowadzonych badań była m.in. identyfikacja korzyści wynikających z takiej formy dystrybucji.
Zarówno producenci, jak i konsumenci wskazali korzyści z nabywania i spożywania lokalnych
produktów, w tym: wysoką jakość oferowanych produktów, odpowiednią cenę oraz walory
odżywcze oraz zdrowotne. |
Abstract | |
Cytowanie | Wojcieszak-Zbierska M. |
Pełny tekst | TIRR_2021_n15_s139.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2021.15.13 |
|
139-149 |  |
14. |
Tomaszek K., Zawadka J. Zachowania i preferencje turystów biznesowych
odwiedzających Warszawę
Autor | Karolina Tomaszek, Jan Zawadka, |
Tytuł | Zachowania i preferencje turystów biznesowych
odwiedzających Warszawę |
Title | |
Słowa kluczowe | turystyka biznesowa, podróże służbowe, rynek spotkań, Warszawa |
Key words | |
Abstrakt | Celem artykułu jest przybliżenie istoty turystyki biznesowej, a także scharakteryzowanie
zachowań i preferencji turystów biznesowych odwiedzających Warszawę. Wykorzystanymi
metodami badawczymi były analiza literatury oraz sondaż diagnostyczny. Badania
ankietowe przeprowadzono w lutym 2020 roku na próbie 90 osób odwiedzających Warszawę
w celach biznesowych. Na podstawie wyników badań wywnioskowano, iż przyjazdy biznesowe
respondentów do Warszawy odbywają się w większości kilkukrotnie w ciągu roku, a średnia
długość pobytu wynosi zazwyczaj dwa dni. Zależność między porą roku a częstotliwością przyjazdów
służbowych do Warszawy jest znikoma. Przeważająca część badanych postrzega stolicę
Polski jako atrakcyjną destynację turystyki biznesowej, która posiada odpowiednią infrastrukturę
do organizacji spotkań biznesowych. |
Abstract | |
Cytowanie | Tomaszek K., Zawadka J. |
Pełny tekst | TIRR_2021_n15_s151.pdf |
HTML | wersja html |
DOI | 10.22630/TIRR.2021.15.14 |
|
151-162 |  |